Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Medspiller plukket opp ballen

Jonssen

over 20 år siden

Jonssen

En merkelig situasjon på banen her en dag; slo ballen ut av en sandbunker rett foran greenen. Ballen gikk over greenen og var på vei ned mot en hei da en av mine medspillere tok ballen min i luften og spurte om jeg skulle ha den. Han gikk ut i fra at jeg ikke skulle spille ballen nede fra heia, og lurte på om jeg ikke bare ville putte den i lomma og gå videre til neste hull. Jeg hadde på det tidspunkt 3 slag igjen for å kunne hente poeng på hullet, og ble følgelig ganske irritert. Spilte ny ball fra bunkeren uten straff, men vi fikk en liten regeldiskusjon - hva gjør man her?

Flaggkommandøren

over 20 år siden

Flaggkommandøren

Se regel 19-4, som omhandler ball truffet eller stoppet
av medkonkurrent, caddie eller utstyr i slagspill:

Regel 19-4 sier:
"Se regel 19-1 om ball som får forandret retning av fremmedelement."

Regel 19-1b sier:
"Hvis en ball i bevegelse etter et slag på puttinggreenen får forandret retning eller blir stoppet av, eller blir liggende i eller på et fremmedelement som er levende eller i bevegelse, bortsett fra en mark eller et insekt, er slaget annullert. Ballen må legges tilbake og slaget slås om."

xxxx

over 20 år siden

xxxx

Betyr det at driven jeg slo langt ut til venstre (OB) og traff en ku i siden, kunne vært slått om igjen uten straffeslag?

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Var kua medkonkurrent eller fremmedelement?

Flaggkommandøren

over 20 år siden

Flaggkommandøren

Hvis kua spankulerte utenfor banen, gjelder samme regel som trer i kraft når du treffer en bil på E-6 forbi Miklagard. Du er UTE. Vi må holde kontroll på begivenhetenes rekkefølge her. Først gikk du OB, deretter traff du kua. Hvis ballen kom inn på banen igjen, kan du falle på kne i takknemlig bønn.

Rødtopp

over 20 år siden

Rødtopp

Jeg ser at slaget ikke annulleres hvis ballen blir stoppet av en mark eller et insekt. Da må du i det opphetede øyeblikket være forsiktig med hva du definerer din slemme medkonkurrent som.

Keyser

over 20 år siden

Keyser

Regel 1-2 skulle vel dekke dette? 2 straffeslag til han som bevisst stoppet ballen.

Regel 19-1a angir hvordan spilleren fortsetter; dropp der ballen kom til ro på fremmedelementet (evt plassering på green)

Niels

over 20 år siden

Niels

Hvis medspiller plukker opp ballen må du pakke sammen sakene å gå rett hjem.

Jonssen

over 20 år siden

Jonssen

Takk for gode svar.
Niels: Du kan godt spare deg for slike flåsete kommentarer. Det gjør ikke saken noe bedre at du heller ikke kan skrive grammatikalsk riktig norsk.

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Hei, Jonssen! Så høytidelig er vel ikke dette at Niels ikke kan putte inn én liten linje med en «flåsete» kommentar! Jeg flirte i hvert fall litt. Stå på, Niels! Dette er jo bare en helt ualvorlig lek, tross alt. Vi snakker ikke om debatt rundt et tema som har med liv og død å gjøre.

hoho

over 20 år siden

hoho

Enig Snedd! Syns ågså at de er litt dålig at Jonssen mobber norsken til Niels!

Niels

over 20 år siden

Niels

Det er så mange søte mennesker her på forumet :) Jeg var ikke klar over at dette temaet var like viktig som arbeidet til Redd Barna, og heller ikke klar over at jeg skriver for dårlig norsk til å være med-debattant på Scangolf. Men jeg skal prøve å formulere meg etter beste evne hver gang jeg skriver innlegg her. Men jeg tror neppe jeg orker å lese korrektur da.

Du får heller ta meg med en klype salt siden jeg ikke er like seriøs som deg. Jeg synes forresten du burde ha mer humor i innleggene dine. Det er for lite!

Jeg synes også at setningen din burde formuleres litt annerledes:

Fra: Det gjør ikke saken noe bedre at du heller ikke kan skrive grammatikalsk riktig norsk.

Til: Det gjør ikke saken bedre at du har feil i grammatikken.

Den ble litt tung den setningen din serru.

Flaggkommandøren

over 20 år siden

Flaggkommandøren

Herr Keyser, det er riktig. I dette tilfellet er det best at medkonkurrenten fjerner seg før der droppes.

Jonssen

over 20 år siden

Jonssen

Niels, jeg oppfatter det som normal høflighet å holde seg til saken i diskusjonene, svarer ordentlig på det "tråden" dreier seg om, og ikke kommer med flåsete og useriøse innspill. Dersom jeg vil ha humor, er det en rekke andre steder det går an å finne det.

Keyser

over 20 år siden

Keyser

Herr Flaggkommandør! Enig. Men en alternativ straff for medkonkurrenten kunne vært at ballen ble spilt fra der den kom til ro (i hånden til medkonkurrenten), fortrinnsvis med et aggressivt flopshot :-)

Niels

over 20 år siden

Niels

Jonssen: neimen gid. Da får De la vær å delta på dette forum ettersom De ikke vil få Eders ønsker oppfylt ;)

InDaCup

over 20 år siden

InDaCup

Ta deg en pils du Niels!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Jeg mååååå simpelthen kommentere denne latterlige utsklidde tråden din Jonssen.

Dersom du ikke ønsker at noen skal kommentere annet enn innholdet i tråden din. så har jeg følgende råd til deg.

1. Ikke vær nedlatende når noen prøver å kuppe tråden. du eier ikke Scangolf
2. Ikke svar på innlegg som ikke har noe med "din" tråd å gjøre på "din" tråd. da er du like utenfor temaet som de som skriver utenom temaet.
3. Ikke skriv noe på et åpent forum dersom du innbiller deg at du ikke skal få svar som ikke har noe med saken å gjøre.
4. Ikke gidd å kommentere dette dersom du ønsker å ha noe respekt igjen til andre saker.

lol

Tiger@mcwouldifhecould.no

Niels

over 20 år siden

Niels

Nå dævver jæ :p

Jeg ler i alle fall enda mer nå - den var god den pilsen InDaCup! Yammis. Nå skal jeg plukke opp ballene til alle kompisene mine når vi spiller.

H

over 20 år siden

H

Jonssen

Din medspiller pådro seg to straffeslag og du hadde rett til å annullere slaget og slå det på nytt.


Regel 19
Ball i bevegelse forandret retning eller stoppet

19-4. Av medkonkurrent, caddie eller utstyr i slagspill
Se regel 19-1 om ball som får forandret retning av fremmedelement.

19-1. Av fremmedelement
Anmerkning: Hvis dommeren eller komiteen fastslår at en spillers ball med hensikt har fått forandret retning eller er blitt stoppet av et fremmedelement, anvendes regel 1-4 for spilleren. Hvis fremmedelementet er en medkonkurrent eller hans caddie, anvendes regel 1-2 for medkonkurrenten

1-2. Å påvirke ball
En spiller eller caddie må ikke foreta noen handling for å påvirke en balls posisjon eller bevegelse unntatt i overensstemmelse med reglene.
(Flytting av flyttbar hindring – se regel 24-1.)
STRAFF FOR BRUDD PÅ REGEL 1-2:
Matchspill – Tap av hull; Slagspill – To slag.


H

over 20 år siden

H

Og der tok jeg feil ang hvor den skal spilles fra
Det skal være så nært som mulig der den medspiller tok ballen.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Mener dere spilleren skal få lov til å plassere ballen på greenen fordi en idiot som sto på greenen stoppet ballen i lufta når den var på vei over greenen for å lande langt unna?

Jeg er redd henvisningen til regel 1-4 i noten til 19-1 innebærer at man prøver å finne det omtrentlige stedet ballen egentlig var på vei til å lande (altså heia) og dropper ballen der.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her