Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf, en sport for alle???

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Nå har jeg spilt nesten 3 sesonger, og har innbilt meg at golf er for alle.

alikevel, så må jeg innrømme at jeg observerer svært få innen klassifiseringen "alle" på golfbanene rundt omkring.

uansett hvor jeg kommer, så er det svært sjelden jeg ser en
78 Kadett C , en Taunus, eller en gammel slitt sierra på parkeringsplassen.

er det bare innbildning, eller er dette fortsatt forbeholdt de med litt friere økonomi.

jeg selv teller ikke, for jeg har fått dytta kurs, køller og div. acc. nedover ørene til latterpriser, og er dermed inhabil. Eneste kostnaden jeg har og har hatt, er årsavgift og de gangene jeg spiller på andre baner enn hjemmebanen min. (som forøvrig er så bra nå at jeg får tårer i øynene av det....)

hva mener dere? Er norge blitt en golfnasjon, eller opprettholdes stempelet som snobbesport?

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Har du ikke sett bilen til Gunder?

over 20 år siden

jo, men jeg prøve å unngå den sure gamle BMW'en hans da.....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg har noe på bagasjelokket mitt.. hmm

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Hvordan får man dytta kurs, køller og div. acc. nedover ørene til latterpriser? Jeg vil også det!

Maverick

over 20 år siden

Maverick

For det første har vel bilparken i Norge bedret seg noe de siste årene og for det andre er tross alt inngangsbilletten til golfens verden minimum 3 (?) laken (kurs, medlemskap og utstyr) for de fleste som ikke er like heldig som deg.

Så spørs det kanskje hvilke baner du for det meste spiller, Tiger. Skulle tro bilparken er noe bedre på de stor banene i Oslo-området enn hvis du kommer på baner litt lenger ut i provinsene. Når det er sagt, så finner man alle typer biler på Hauger hvor jeg er medlem (små, store, nye, gamle, stygge, pene). Jeg er også medlem på en bane litt lenger ut i periferien og jeg kan helt klart si at den klubben er fri for snobberi. Ingen som løfter øyenbrynene om noen kommer i grilldress (bortsett fra meg, da :0)) Snobbefaktoren er ikke påtagende på Hauger heller synes jeg.

Jeg har inntrykk av at golf er blitt "folkesport", kanskje i større grad utenfor stor-Oslo enn i nevnte region pga tilgjengelighet og kostnadsnivå.

Truls

over 20 år siden

Truls

78 Kadett C , en Taunus, eller en gammel slitt sierra på parkeringsplassen ble byttet inn mot en vrakpant for 6000,- for en del år siden. Vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg kan ikke huske å ha sett slike biler på en stund, uansett sted... ;-)

over 20 år siden

hoho.... dere må jo ikke ta det såååå bokstavelig da.

Jeg er medlem i en klubb lengre ut i provinsen enn Hauger, Maverick.

jeg snakker om klubber over hele fjøla. har ikke spilt mye på klubbene i Oslo området, med unntak av Ballerud, hvor herr og fru Fiin går sine daglige mosjonsrunder på denne lille perlen av en par-3 bane.

Ja, jeg har vært heldig, m.h.t inngangsbilletten, og nå er det meg selv som styrer hva kostnaden skal være, for jeg er 100% bitt av basillen, men jeg sliter med å få med meg venner fra "her ute i provinsen", for de synes fortsatt at dette er en snobbesport, og at jeg har blitt en snobb som har begynt å spille golf.

jeg opplever overhode ikke snobberiet på de stedene hvor jeg frekventerer banene, men undrer alikevel på hvorfor det er så mangel på mangfold i typene personer jeg spiller med. Det er ikke mange sykepleiere, Asfaltleggere, snekkere, industri-elektrikere eller søppeltømmere jeg møter når jeg spiller. det være seg på dagtid i uken, når som helst i helgen, i ferien eller når som helst.

nei, det er stort sett (ja, jeg sa STORT SETT) leger, piloter, web-designere(ja, Gunder, du ja....), IT Gründere, konsulenter, bemidlede pensjonister, daglige ledere i Oslo bedrifter, en og annen lærer, og stort sett ellers akademikere eller andre høyt utdannede mennesker.

Nei, jeg har ingen problemer med dette, bare lurer på om det er en ensidig observasjon, eller om det er andre med synspunkter på det.

Krutt:
jeg ble sponset med kurs av en kunde som insisterte på at jeg skulle begynne å spille golf, selv om jeg egentlig ikke hadde lyst.
Fikk køller til nettopris av instruktøren(Olyo sett første køllene), og klær og køller som er kjøpt etterpå på samme avtale.

slitte/ødelagte rangeballer fikk jeg ca. 2000 stk. av, sammen med en knallbra rangematte som hadde et hull i midten, så jeg har stått mange kvelder og fyrt av baller ut i elven som flyter forbi huset mitt.

heldig? jepp.... tror det ja..... :O)

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Kjører selv en 1986 Toyota Corolla, men bilen er vel ikke nødvendigvis en så veldig god indikasjon på hva man driver med. Og det igjen er vel heller ikke nødvendigvis noen indikasjon på inntektsnivået.

I min klubb er det i hvertfall en god blanding av forskjellige yrkesgrupper, men mye selgere virker det som.

Tid er kanksje vel så utslagsgivende som penger.

Frank Årebrot wannabee

over 20 år siden

Frank Årebrot wannabee

Har spilt i mange år, og har en gammel drøm om en valg-gallup blant golfspillere. Har en følelse av at Høyre og FrP ville score veldig høyt, mens også Venstre nok ville greie sperregrensa med god margin. Derimot tror jeg SV og SP ville blitt helt utradert (for ikke å snakke om RV, naturligvis). KrF ville slite i bunnen, mens AP vel har en del sympatisører også på golfbanen, men ville nok likevel gjøre et svakt valg i de fleste klubbhus.

Selvsagt spiller ikke "alle" golf, men det handler vel så mye om kulturforskjeller som om penger, tror nå jeg.

maverick

over 20 år siden

maverick

Neida, Tiger - jeg tok det ikke "bokstavelig" det du skrev, men du stilte et spørsmål og jeg forsøkte å svare utifra min oppfattning av golfsporten. Jeg er forøvrig oppvokst på dette stedet ute i periferien og bor i Oslo pga jobb mm.

I denne klubben (periferien) møter du på rørleggere, industriarbeidere, snikkere, bønder osv. Det jeg mente, men kanskje ikke kom godt nok frem, var at i store klubber i sentrale strøk er det vel liten(?) tvil om at "velstående" folk er overrepresentert, mens det i mindre provinsiale klubber er forholdet litt anderledes. Alle blir litt mere synlige i en liten klubb. Bonden som spiller på Hauger er ikke like synlig i mengden som i dalstroka innafor.

Enig med Dilter - man skal ikke ta utgangspunkt i bilen når man skal angi eierens inntekt. Jeg kjører BMW, men god råd? Nei (er vel fordi jeg bruker alt på golf...)

over 20 år siden

Den er grei Maverick.
når det gjelder bil, så var heller ikke dette så bokstavelig ment, men litt spøkefullt, men det ble vel oppfattet slik da, så den får jeg ta.

spiller ingen rolle hva slags bil man har sier du, tja.... tvilsomt at industriarbeideren og den vanlig ansatte rørleggeren kjører den Mercedes SL'en som står ofte nærmest klubbhuset vårt da... ;O).

poenget er bare at jeg tenker på det, siden jeg, og mine venner med meg, er "normale" folk uten oppblåste inntekter, og det er bare meg av oss som spiller golf..... :)..... så da undrer man jo.

NB! Jeg er også oppvokst ute i periferien, og lider under mobbing fra mine kunder og kolleger i Oslo hver dag for min beslektning av Buskerud..... hehe

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

hva er feil med buskerud a?
golf er ikke snobbesport, hverken i Norge, Sverige eller USA (muligens i andre land), selv om noen snobbete mennesker spiller golf i alle land.
Se bare pa golf-interessen blant oss harry-tapper fra Drammen!
Tiger Mac kommer nok fra Hole / Hoenefoss som skal ha en enda hoyere harry-faktor enn Drammen. Ta med kompisene dine og et par pils paa rangen (din egen private f.eks) saa forsvinner snobbeunskyldningene.

Selvironi er fint og jeg synes dialekter er aller morsomst aa mobbe andre nordmenn for (inkludert snobber fra Oslo Vest).

over 20 år siden

ikke noe feil med Buskerud etter min mening, men jeg gidder ikke forsvare humoren min her inne, og som sagt, så har jeg ingen problem med snobberi selv. er kun ute etter å få andres oppfattelse av golf som folkesport.

hehe, harry-tapper fra Drammen er verre enn oss fra feil side av Sollihøgda Tore.... bare innrøm det... :O)

jeg bor i hole med tynn L, så her er harry totalt fraværende.. hehehe....

Drekka pule spille golf.... det er liksom ikke riktig swong over det.... :D

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Ok, har bare gode erfaringer med folk fra Hole, som hadde vaert uttalt paa engelsk hvis det laa i Baerum kommune - og vaert et enda bedre golfsted..
eller drekka, pule, spille golf som du nevner i Hole og Hoenefoss...
paa tide og gi seg!

Tiger Mcwould if he could

over 20 år siden

Tiger Mcwould if he could

hihihi.......

humor er det nok av i hvertfall......

I live in hole commjun!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her