Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken vei går golf-boomen

Digger

over 20 år siden

Digger

For 10 år siden hadde jeg mange venner, kollegaer og bekjente som var nysgjerrige på golf, og hadde lyst å prøve.
I år kjenner jeg INGEN som kunne tenke seg å bli med ut og prøve seg, men derimot kjenner jeg MANGE som har spilt 3-4 år, og som enten har leid ut andelen sin, solgt den, eller meldt seg passiv. Noen betaler også fullt medlemsskap og spiller bare 3-4 runder.
De fleste som har sluttet klager på at det tar for lang tid, og at det er kjedelig fordi det ikke finnes noe miljø eller arrangementer som samler medlemmene (bortsett fra årsmøtet)
Av de som fortsatt holder koken er det flere og flere som har medlemmskap i både 3 og 4 klubber (hjemmeklubb, naboklubb, klubben ved hytta og klubben der de bodde tidligere, osv)
Har inntrykk av at golf har kollapset fulstendig, at mange av de som fortsatt spiller bare gjør det fordi de ikke blir kvitt spillerettene sine og synest de må ha litt igjen for årsavgiften.
I hjemmeklubben min utstedes det 2-300 nye grønne kort hvert år. Av disse kjøper ca 100 spillerett første året, men medlemstallet stiger bare med 20-30 personer. Hvor blir det av resten ?
Lurer på hvor lenge det tar før medlemstallet går NED ?
Og hva registrerer statistikkene, antall medlemskap eller antall personer som spiller golf ?
Gjelda til klubben er stor og årsavgiftene stiger i takt med innmeldingssvikten. I tillegg nedprioriteres medlemmene til fordel for greenfeespillere, det har blitt skåret kraftig ned på antall årsverk på vedlikehold, og greenene klippes ikke oftere enn hver 3dje dag.

tolle

over 20 år siden

tolle

Årsavgiftene kommer snart opp på et fornuftig nivå.. Det er jo en del utgifter med å drifte banene og nå må vi skjønne at det faktisk koster litt penger å være medlemmer!
Men hvis man er fornøyd med at greenene klippes hver tredje dag, så blir det jo billig..

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Norge er et land hvor vi kaster oss på den ene sportsbølgen etter den andre. Bare se på Windsurfing. I midten av 80-årene skulle alle ha golf GTI med windsurfer på taket. Nå ser man knapt en windsurfer. Slik er det vel også med golfen. Sporten har nok nådd popularitetshøyden, og er kanskje noe på vei tilbake.Ved å på prisene på andeler, så forstår man at interessen er dalende.
Golf er en sport med en terskel. Det fungerer ikke som det å kjøre slalom , hvor du kan leie utstyr kjøpe heiskort så er du igang. Man kan selvfølgelig prøve golf på en par tre bane, men har størst utbytte om man har litt grunnkunnskap før man går på en bane, gjerne grønt kort.
Dette avholder nok en del fra å prøve golf.
Banene som er bygget, spesielt rundt oslo, er av god kvalitet, med dertil priser på andel, grennfee og hcp begrensing. Skal man klare å opprettholde vekst i rekrutteringen, må det bygges annlegg som er langt enklere, enn 18 hullsbaner med mesterskapsstandard, (Hauger, Losby, Miklagard osv). Tror veien å gå er få flere anlegg som de har fått på Lillestrøm. Der er et enkelt anlegg med drivingrange og 6 middelmådige hull. En runde der tar kort tid og det er billig å spille der.

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Golf-boomen er ikke 100 prosent avhengig av menn i 30-40-årene, som det ser ut som om dere tror her. Jeg tror faktisk at selv om økningen i denne gruppen har stagnert, vil det komme en helt nye boom, nemlig barna til mange av disse. Vi ser allerede at Norge har en hel rekke lovende juniorspillere som faktisk hevder seg godt internasjonalt. Det er ikke bare en og annen slenger.
Nei, boomen er ikke bare avhengig av oss som er over 30. Veksten kommer til å fortsette, med god tilsig i yngre årsklasser, slik det i alle år har vært i en rekke sporter, med unntak av golf i Norge, hvor ventelistene på Bogstad i altfor mange år skremte folk vekk fra golftanken. Med masse andre anlegg og nye, trivelige og etter hvert faglig sterke miljøer, er jeg ikke redd for rekrutteringen til golfsporten.

Simen Fulland

over 20 år siden

Simen Fulland

Vet ikke hvordan det er i andre klubber,men jeg har hatt alle aldersgrupper på teori kurs i Hakadal, majoriteten er gruppen 45+, men mange unge også. I tillegg vokser knøtte og junior gruppen. Poenget er at så lenge vi i klubbene er flinke til å legge forholdene til rette for barn og ungdom, vil rekruteringen sikres. Jeg har også registrert at flere i min aldersgruppe (32) drar med foreldrene sine. Min Mor debuterte i år ,far for 3 år siden. Så stå på alle golfere,la barna deres prøve,la foreldrene deres prøve. Jo flere som prøver jo flere blir bitt av basillen ,og jo bedre vil det gå med golf Norge:-) ....Simen Fulland

Bortglemt, 42 år

over 20 år siden

Bortglemt, 42 år

Har observert det samme, Simen. Jeg går ofte ut alene og ender tilfeldig i ball med hvemsomhelst. I 4 av 5 tilfeller er de jeg spiller med en god del eldre enn meg uansett hvilken bane jeg spiller på.
Og det er uhyre sjelden jeg havner i ball med noen i aldersgruppen 15 til 25 år.
Ser jeg på rangen et hvilket som helst tidspunkt på en hvilken som helst kveld er gjennomsnittsalderen mye høyere enn min alder.
På bedrifts-serien i år er jeg desidert yngst fra min bedrift (av ca 20 spillere). Resten er i 50 og 60-åra.
Men det gjør ingenting, for golf er en naturlig aktivitet for godt voksne mennesker som ikke vil tilbringe hele kvelden i sofaen.
Reagerer derfor på at alle golfklubber på død og liv skal ha med juniorer og damer, og driter i middelaldrende menn.
Vedder på at hvis golfklubben hadde gjort samme fremstøt mot større bedrifter (besøk, invitasjoner til å prøve golf, info) som de gjør mot skolene så hadde de fått mange flere spillere.
Akkurat nå føler jeg meg lengst bak i køen. Jeg er for gammel for å være med på sportslig satsing, og for ung til å være med på seniorgruppa. Eneste gangen jeg får brev fra klubben er innbetalingsgiroen på høsten og innkalling til årsmøtet. Når årsavgiften er betalt blir jeg redusert til Mr. Nobody. Da blir jeg heller ikke så ivrig etter å dra venner og kollegaer med på golfbanen, for jeg har ingenting positivt å vise dem, annet enn en fin grønn gressplen og en innbetalingsskranke for greenfee...

Terje

over 20 år siden

Terje

Enig med bortglemt. Å være medlem i en golfklubb er tydeligvis ikke det samme som å være medlem i en annen idrettsklubb, når man blir litt opp i åra. (jeg er 39)

Jeg kunne veldig godt tenke meg å komme ned mot scratch og spille turneringer, men når det medfører at jeg må bruke tusenvis av kroner i året på drivingrangen og protimer i tillegg til medlemskap så har jeg ganske enkelt ikke råd. En fast treningsdag i uka med prohjelp og gratis baller på rangen hadde gjort underverker, og kunne skapt et trivelig miljø i klubben.

Olle

over 20 år siden

Olle

Kanskje ikke så rart at mange gir seg. Tenk deg første gangen du går en runde med 4 "verdensmestere" på 45 år i ballen bak deg, som presser på fordi du bruker litt lang tid. Eller det litt sure blikket og kjeften man får hvis man kaster skygge i puttelinja til en som tror den kveldsrunden på Oppegård er likestilt med Solheim cup.

Det er jo bare å lese litt på forumet her så ser man at mange innlegg dreier seg om hvor håpløse folk er eller hvor lang tid de bruker.

Bare en tanke.......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Veldig enig med Terje.
Ser på min hjemmeklubb at den indre kjerne har rangekort med gratis baller hele sesongen, mens jeg med dårlig råd står på treningsgreenen med PW-LW. Skulle så gjerne hatt samme mulighet som de andre, som forøvrig ikke har så veldig mye lavere Hcp enn det jeg har..

Gringo

over 20 år siden

Gringo

Terje skrev:
......når man blir litt opp i åra. (jeg er 39)

hæ ? Innst inni..... Har aldri følt meg gammel før jeg leste dette, jeg er 37 og har bare 2 år igjen før jeg er "litt oppi åra". triste saker.....;-)

H

over 20 år siden

H

Bernt
Du nevnte at nærspillet ditt sviktet i en annen tråd.
Glem rangen og bli på treningsgreenen med din PW og LW så skal du se at du går ned i antall slag.
I min hjemmeklubb er det for mange som dunker driver på rangen og som heller burde bruke nærspillsområdet.

Forøvrig enig i at middelaldrende menn blir tatt dårlig vare på i forhold til hva vi legger igjen i klubbene.

Nesevis

over 20 år siden

Nesevis

Tror ikke nærspillet til Bernt er essensen i denne tråden. Det Bernt mente var nok at det finnes en klikk på hjemmeklubben hans, som på mange andre klubber, der en "kjerne" av medlemmer i eller "like ved" styret koser seg med gratis baller og andre fordeler. Har ikke så mye med hcp å gjøre, men med bekjentskaper. Har jeg rett, Bernt ??

H

over 20 år siden

H

Neida, den forstod jeg og det fremgikk vel av siste setning.
Men kanskje ikke penger eller midler er det som teller for å gå fra 11 til 5.
Tror det går mye på egen innsats, og pro behøver man kanskje ikke så altfor ofte så det behøver ikke koste for mye.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

H
Har jeg sagt at nærspillet mitt svikter, neppe....Har sagt at jeg spilte ræve i klubbmesterskapet....men nærspillet svikter nok ikke, selv om man har utur en dag....
Jeg har bare råd til å være på nærspillsområdet, så der blir jeg til jeg får goder fra klubben, men sjansen er mikroskopisk, siden jeg ikke er i klikken....men for all del, gutta i klikken er veldig trivelige karer, men de tar vel ikke inn aspiranter ;) Og jeg har spurt en gang.....men de er vel redd ting skal skli ut og de mister sin fordel, for det er virkelig en stor fordel....kan jo forstå dem egentlig...

Nesevis.
Det er korrekt, men tror mange er med i elitegruppa, men at de er buddies med han som styrer den og deler ut slikt.......nye daglig leder gir ikke et havregryn uten faktura slik jeg oppfatter han, er visst økonom ;)

Erik

over 20 år siden

Erik

Det er jo et paradoks at de fleste klubber har senior dager, junior dager, dame dager etc, men mangler et tilbud til den allmenne hop - spillere fra 25 - 50 år. Disse er som regel overlatt til seg selv og proen sin.

Tror mange ville forsette med golfen hvs det ble lagt til rette for felles treningskvelder en gang i blandt og kanske avslutte dagen med en uformell turnering over 9 hull. Dette ville gi et bedre klubb miljø og ikke minst ville klubbene klar eå holde på nye spillere spesielt.

Erik, 41 år 8,0 i HCP (altså godt opp i åra...)

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

Bernt, du får spørre om å få bli hangaround i klikken da vettu, så med hardt arbeid og rett oppførsel skal du se du blir fullverdig medlem om bare få år :-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Qvasi:)
Jeg er ikke den som følger flokken for å si det slik, trodde du hadde fått med deg det LOL

Rett oppførsel, hm, jeg regner meg som svært så omgjengelig og behandler alle likt, men det holder nok ikke til rangekort ;)

Jeg får vel klare meg alene, uten ballene deres hihi, men ikke lett å komme under 10 Hcp uten å slå masse baller på rangen, og det har jeg ikke råd til...så da er jeg støkk på nærspillsområdet og trives med det....men skulle gjerne sett at godene deles litt, men for all del, skjønner klikken jeg.....men en del av en klikk blir nok neppe jeg, for jeg er like hyggelig mot hvem som helst jeg,- faktisk ;)

Simen Fulland

over 20 år siden

Simen Fulland

"Bortglemt42" og andre "unge" some føler seg glemt. Igjen usikker på hvordan andre klubber har gjort ting. Hos oss har vi knøtte,junior,herre (populært kalt guttegruppa,da mange av oss ikke føler oss helt som herrer enda:-),senior og dame gruppe. Herre gruppen har som de andre egen treningstid på rangen med tilgang på pro for 100kroner for de som ønsker veiledning. Vi drar også på eksursjon 1 gang i måneden til andre klubber og koser oss. Første tur var til Borre, forrige til Kongsberg, og september turen går til Moss (Hvis jeg husker riktig). Veldig gøy og sosialt. Hvis dere ikke har noe lignende i din klubb anbefaler jeg deg å starte noe lignende. Vi har det meget morsomt i "herregruppen",og vil forsette med det. Simen Fulland

Utenomclick

over 20 år siden

Utenomclick

Til Bernt. Du har helt rett, klubben er en herreklubb for spesielt inkluderte! Det finnes ingen juniorsatsing, det koster penger, ingen damesatsing eller seniorsatsing. Er du ikke på innersiden i den såkalte elitegruppen så blir det ikke bare dyrt, men de vil sikkert knapt nok spille med deg. Det finnes ingen sportslig utvikling på herre clicksiden, det kan man lese av resultatene. Heldigvis får klubben tippemidler ( av hvilken grunn vites ikke) slik at de kan holde hodet over vannet.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Er naturlig at man holder klicken tight, ihvertfall med en daglig leder som ikke deler ut tiøringer..
En økonom som skal imponere med tall etter endt sesong..skjønner han da :)

Synes de fleste i elitegruppa er trivelige karer, og det er naturlig at de holder sammen og spiller sammen.

Blir ikke dyrt for meg, for jeg mater ikke rangemaskinen med 20-kronersmynter ;) Men skulle så gjerne fått trent på samme vilkår som de med ett eller to færre mottatt slag på banen :)

Dessuten er ikke svingen min representativ for elitegruppa, jeg spiler jo NG eller no sånt tihi

Cool player

over 20 år siden

Cool player

Ikke vær så hissig, Bernt.
Det er flere ting som må være oppfylt for at du skal komme med en klikk.
1; du må være en hyggelig person.
2; du må ha et visst talent.
3; du må være kompis med sjefsklikkisen.
4; du må trene seriøst
5; du må stå på rangen og trene sammen med sjefsklikkisen i minst 2 år.
6; du må kjenne en som innehar et tillitsverv i styret
7; du må sitte i klubbhuset og underholde kjerneklikken med god konversasjon.
8; du må kjenne aldri motsi dem det har klikket for.
9; du må gjøre deg så godt likt at kameratene til klikkehøvdingen legger inn gode ord for deg.
10; du må aldri slenge dritt på scangolf.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fatter ikke at du klarer se meg som hissig utifra mitt innlegg.

Skjønner det bare ikke, er hverken hissig eller misunnelig :)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Bernt: tror nok innlegget til Cool var skrevet med en smule ironi ;)

Anonym feiging

over 20 år siden

Anonym feiging

Jeg tror at du må gå litt i deg selv Bernt. du gjør nok rett i å ta en pause, selv om det ikke ser ut som om du klarer det.

Noen punkter du kanskje skal vurdere å ta med deg i pausen din:

1. Du virker særdeles nærtagende, og med den tonen du holder ovenfor andre, så virker det litt merkelig. du er nemlig ikke et hakk bedre selv.

2. Du virker ikke særlig reflektert over at flere kommenterer din holdning her inne, for du stiller deg uforstående til kritikk selv etter flere gjentakelser.

3. Du må innse og forstå at du bryter med all nettikette med å dominere trådene med nærmest spammende innleggsfrekvens.

4. Jeg har observert flere ganger at du tilnærmer deg trusler om bank til personer dersom de er like tøffe i virkeligheten som her inne. hva med å innse at ingen er som her inne i virkeligheten. selv ikke du.
eksempel: Du spør om noen her tør å si det til deg ansikt til ansikt det de sier her inne. virker som om du er en hissigpropp når du driver med slike trusler.

5. Moe Norman var en stor personlighet, som jeg respekterer veldig, men du fanatiserer Moe og hans fantastiske talent ved å gjenta predikant-aktig alt han sto for ved enhver anledning, og virker forbannet, og personlig fornærmet når noen er uenig i dine observasjoner av Moe.

Det jeg vil frem til, er at jo, du gir kanskje av deg selv, men jeg kaller det mer utlevering av deg selv, for du lar det gå for langt. Du blir altfor personlig, og forstår tydeligvis ikke helt at andre her inne ikke er like personlige. Vi gjemmer oss bak nick(noen av oss), og det er fordi vi gjerne har en annen personlighet når vi er på nett, enn når vi er "online med virkeligheten".

Spøken med medisinering og diagnosering av deg er nok ikke personlig angrep, men heller spøkefull påminnelse om at du er overstadig ivrig og du viser med svarene dine at du er fryktelig nærtagende.

Dette er ikke ment som noe personlig angrep, men jeg kjenner deg ikke, og tør ikke si det ansikt til ansikt etter alt jeg har lest fra deg her inne. (spøk)
Du kan i hvertfall tenke gjennom det som står her på en skikkelig måte, og kom gjerne med et svar, og prøv gjerne å spore meg opp via webmaster eller ISP eller hva som helst, for du vil ikke finne meg uansett... jeg er nemlig en Anonym feiging, og vil gjerne fortsette med det.

god bedring, og håper du ikke ble fornærmet av mitt innlegg, men kommer sterkere tilbake med moden lærdom om nettikette og debattforum.

Adjøss

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her