Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kenny Perry sin sving?

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Bruker som mange andre noe tid foran TV for å følge med på golfsendingene.
Har sett på Kenny Perry sin sving, og etter min vurdering så må jeg si at den kanskje ikke er helt etter læreboken, men den er effektiv.

Gjennom årene har jeg møtt mange golfere som sliter med problemer med ryggen. Når jeg ser Kenny Perry svinge må jeg si at hans sving sammenlignet med mange andre sin sving ser ganske "snill" ut mot kroppen.
Er det noe forståsegpåere som vet noe om golfsvingen som kan knytte en kommentar til det??

Hull 15

over 20 år siden

Hull 15

Tutta la jo om svingen for å spare ryggen sin, så det er nok noe i det du sier. Fysioen hennes sa vel også at svingen hennes i seg selv var en del av årsaken til at hun fikk prolaps. Det man kan si om sving er vel at dersom den funker, så bruk den. Ikke alle svinger som The Big Easy

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Moe Norman har slått flere baller enn noen andre på denne jord, godt over 5 millioner UTEN nærspillslag, og aldri hatt vondt i ryggen........Natural golf er konstruert etter kroppens bevegelsesmønster........bare et apropos :)

Nå er det fokus på ett-plan -sving, og endelig ser man viktigheten av å slå slik kroppen kan mestre, ikke slik mange proffer, som må legge om svingen og/eller operere inn kunstig hoftekule i fremre hofte....

Moe var femti år forut for sin tid, det ser vi konturene av nå, med en-plans-svingen de skriver så mye om.......

Tom

over 20 år siden

Tom

Anikka Sørenstam har vel den svingen jeg vet om som ser enkel og mest snill ut med tanke på ryggen. Og det ser jo ut som det funker for henne. :)

eh

over 20 år siden

eh

Bern : slutt å misjoner VÆR !"#¤% GANG du har en mulighet!!!!!!!!!

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Natural Golf er crap! Hvis det er så forbanna effektivt, hvorfor gjør da ikke alle som Moe Norman??

Bernt

over 20 år siden

Bernt

ManoWar.
Godt spørsmål.....slå opp ordet "marketing"....

Handler om penger, de beste trenerne i verden er enige i at Moe svinger på den mest effektive måten, samt med færrest bevegelige deler, derfor hans presisjon......men fra det til å lære bort er meget lang...siden de selv fremelsker sin egen klassiske og vakre sving....

Forut for sin tid, dette er meget relevant, for idag diskuteres en-plans- svingen, hvilket Natural Golf var foregangsmetode for slikt....

Er vel ikke misjonær når en forteller fakta. Har du sett Moe slå baller som 70 åring? Dynamisk som ei fjær, ei litt småfeit fjær, men endog....

Moe har slått flere baller enn noen annen og aldri vondt i ryggen, kanskje hans bevegelse er fornuftig.....bruk logisk sans...

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Jeg bare spurte om hvorfor ingen andre proer bruker Natural Golf svingen når den er så forbanna effektiv. Jeg spurte ikke om et foredrag om Moe Norman eller hva NG går ut på!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg gjentar, det er et meget godt spørsmål :) Jeg har ikke skrevet hva NG eller Moes bevegelse går ut på, har jeg???

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Da Bokløv splittet skiene i lufte var det mange som spurte seg nettopp det spørsmålet.......

Tok en tid, så begynte alle med det samme, etter at STILKARAKTERENE ikke ble trukket på de som spriket med skiene.....

Men golfere er mer forfengelige og konservative, og vil sikkert aldri se det logiske, å svinge mest mulig effektivt med færrest bevegelige deler....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Se på Lee Trevinos sving, neppe særlig klassisk eller vakker, men effektiv som f....

Ikke posterboy for den klassiske svingen, men ikke mange bedre ballstrikere enn han opp gjennom tidene, ,,,,,,bortsett fra Moe, ifølge han selv.....og ifølge Sam Snead, Ken Venturi....Singh osv.... Poenget er ikke at Moe var så spesiell, men HVA som gjorde hans sving spesiell....det er spørsmålet....og nå ser man på en-plans-sving, så ting nærmer seg...

Da Tiger ble spurt om sin stance et par år tilbake da han prøvde holde bakre fot litt roligere gjennom impact og tok bredere stance....om ikke han nærmet seg NG, hvorpå han svarte "whatever works"...med et smil om munnen

Tull Ball

over 20 år siden

Tull Ball

Kutt ned på medesinen din Bernt. :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

saklig du

Bernt

over 20 år siden

Bernt

det staves medisin med i

Tull Ball

over 20 år siden

Tull Ball

Bare fleiper Bernt, men "det staves medisin med i" er vel heller ikke den beste norsken jeg har sett. Ha en god natt

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Du kler nicket ditt ;)

lol

over 20 år siden

lol

natural golf suger max!!

Geir Åge

over 20 år siden

Geir Åge

Har trent NG i tre uker nå. Har hatt 10 i hcp i to år. Nå har jeg 5,5.

Fantastisk.

hoho

over 20 år siden

hoho

Jeg mener det er er ganske enkelt. I golf som i alle andre tekniske idretter finnes det ikke noe fasit svar på god teknikk. Ingen lærebok. Det er selvfølgelig enkelte ting som må stemme, utifra lover fra naturens side. Men hva som skjer annet enn i balltreffet ser jeg ikke som noe problem, så lenge en bevegelse er automatisert kan man bli best med hvilken som helst sving. Selvfølgelig nok engang, min personlige mening.

Terje

over 20 år siden

Terje

"de beste trenerne i verden er enige i at Moe svinger på den mest effektive måten" ... Ganske bombastisk den der ... Kan du navngi de "beste" trenerne og dokumentere at de har sagt det ?

Det er veldig lett å slenge ut sånt og si at det er "den eneste sannheten", men ting er somregel litt mere nyansert enn det.

Men for all del, en god del golfere har forbedret seg ved å gå over til Natural golf, og endel golfere har ikke forbedret seg eller blitt dårligere ved å bytte.

Det som er udiskutabelt er at Moe Norman spilte golf med en presisjon som ikke er sett hverken før eller senere.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Vi er alle enige om at Bernt må ta ritalinen sin, men det er ikke noen vits i å bli usaklige av den grunn.

Bernt er Pro-NG, og da må han vel få si det han vil om det uten at dere skal kaste dere over ham av den grunn?

Jo, han er overivrig, og jo han skriver mange innlegg etter hverandre når han blir det, men dere er ikke nødt til å ta ting så personlig at dere føler dere må sverte ham fordi vel?

tullebukker alle sammen....

:P

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Kommentarer fra boken "the feeling of greatness" The Moe Norman story.

Dr. Jim Suttie, årets instruktør i USA et år (jobbet bl.annet med Loren Roberts, David Ogrin, Robett wrenn and Vicky Fergon)), har mange ganger berømt Moes bevegelse, se på Pipeline videoen han har laget... " technically, it is far more advanced and better than what's taught today. A lot of people say it's ugly, but they don't understand what Moe does. It's difficult to teach because so many others are teaching the opposite way and students don't want to look different."

Chuck Cook (Tom Kite, Payne Stewart and Ben Crenshaw); "I'd say there's a lot of genious in that swing. It's probably the most efficient way to hit a golf ball.Moe is closer to a mechanical hitting machine than any human golfer. On a machine, the arm and club are all in one plane,and that one facet makes him very consistent and accurate. Most players have a double shift.

Cook sier også; " My feelinmg is that Moe's swing will become more of the swing of the future. It makes sense to me. I don't see any drawbacks to it".

Leadbetters kommentar :
"I'm an admirer of Moe's offbeat swing. It's whatever works. Moe's swing is very repetetive, very simple. There's no wasted motion. He uses his big muscles well and he's strong, it repeats.

Terje

over 20 år siden

Terje

Jo da, det var fine sitater fra endel gode trenere, og jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over leadbetter's kommentar, men jeg synes fredeles at utsagnet "de beste trenerne" er litt bombastisk, men det er kanskje bare litt flisespikking.

jeg har selv problemer med en vond korsrygg som gjør at jeg ikke har en helt konvensjonell sving. Jeg har litt mye vekt på helene i svingen. "Whatever works" er nok den beste leveregelen :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Terje.
Ikke dumt med vekten lenger bak, blir mer stabil, og "plattformen" står stødigere. Vekten frem på tåballene er virkelig å gjøre systemet ustabilt....

Motkraften til armene gjennom impact skal jo ned i bakken vi står på, og med vekten jevnt over hele fotbladet blir man stødigere og repeterbarheten øker, som i NG og Moe ;)

Selv sliter jeg med gammel uvane med vekten for langt frem mot tåballene og får vektforflytningsproblemer....får prøve stikke stumpen lenger bak da...få hoftekulene rett over ankelleddet....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Terje.
du kan jo spørre deg hvor Leadbetter har sine grunntanker fra når han utgav sine tanker om "the swing of the future" ;)

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg er litt redd for å bli for teknisk i svingen min. har for tiden 2 svingtanker. Rett venstre vrist i baksvingen, og å ikke falle frem i svingen.

Kommer til å ta en svinganalyse time, men er litt redd for å plukke svinge frahverandre. Den fungerer veldig bra for tida og er veldig stabil. Gikk 36 hull i klubbmesterskapet med kun 1 dobbel og det var grunnet rufsete nærspill. resten var bogey, par og birdie. Gikk også 18 hull på larvik med kun en dobbel :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Geir Åge.
Jævlig bra gjort!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Noen som vet hvem "Manowar" er, og hvor han er medlem?

gunnar

over 20 år siden

gunnar

Grunnen til av V-stilen ble en suksess var faktisk at Boløv hoppet mye lengre enn de andre.

Ikke en eneste natural golf spiller er i nærheten av verdens aller beste spillere. Sikkert en fin teknikk for hobbygolfere.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Men poenget misset du, at man med NG SER annerledes ut, men slår på en måte som sliter mindre på kroppen og som samtidig gir bedre marginer......og slår rettere...

Men er det virkelig så vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig?

Skjønner argumentet at om NG er så bra, hvorfor er ikke de beste i verden NG'ere------ Årsaken er jo åpenbar ; Forfenfelighet, konservatisme og marketing (nettopp fordi ETT eneste selskap har patent på svingen og er de eneste som kan lære den bort nemlig!!!)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Så man kan faktisk si at deres egen posisjon (NG) er det som ødelegger for dem...

OG at nye elever vil svinge som Tiger og vil ikke SE annerledes ut....

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

En ting jeg lurer på?? Kommer det hele tiden utstyr fra NG? Henger de med i utviklingen?

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Det er vel ingenting i veien for at hvilken som helst pro kan undervise i "natural golf"....

gunnar

over 20 år siden

gunnar

Dette med belastning på kroppen er et heller dårlig argument. De fleste av verdens golfere blir ikke skadet av sin sving.

Bedre marginer, rettere? Er dette testet ut på verdens beste spillere? At dårlig spillere slår rettere hjelper ikke stort.
Og hva med lengden på slagene med NG?

Greit med NG for hobbygolfere som har vondt i ryggen pga dårlig teknikk.

H

over 20 år siden

H

Bernt
I denne tråden er det 15 av 30 innlegg fra deg. Du har en trippel-Bernt. (3 på rad ) og jeg tror nok det er opptil 4-5 Dobbelt-Bernt (2 på rad)
Se litt på dette som golf og prøv spille par eller kanskje en pass som da kunne bli en birdie-Bernt.
Kanskje du vinner flere til NG på den måten. -;)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

H
Jeg vil vel ikke rekruttere NG'ere. men jeg kan vel komme med fakta om saken, og grunnen til at slike tråder ender opp med alle mot Bernt, er at jeg blir spurt om ting, eller noen kommer med påstander som jeg må få lov til å forsvare. At jeg er litt kjapp på tråden og sender noen på rad er dårlig av meg, siden jeg sa jeg skulle skjerpe meg...sorry

Gunnar.
ikke bare dårlige golfere som svinger konvensjonelt og ødelegger ryggen sin på det, les Tutta!!!

Ken Martin, hovedinstruktør for NG, Kanadisk tourspiller, og Sandy Lyle's trener, tok en måling i et institutt som overvåker svingens utvikling, med fokus på kinetisk linking (mest effektive måten å svinge på biomekanisk), og aldri før er det målt slik repeterbarhet i en golfsving, og de har målt flere hundre proffer.

Når jeg snakker marginer, er det kun geometri, at om du stiller med bredere stance, så blir køllehodets kurve mot ballen flatere, dermed større margin i det planet. Og når man i tillegg roterer mindre, vil køllehodet bevege seg i en flatere kurve også i det planet (inside -square-inside har større radius), og gir et større område rundt impact hvor køllehodet er square.

Dette er elementær geometri og ikke synsing. Derfor ville alle gå caddie for Moe for han tok ikke divots, bare "bacon strips" som han kalte dem, tynne gressflak som ikke kunne legges tilbake..klippet gresset bare...

mr.tee
Selvsagt kan alle lære bort Moe's sving, men for å bli sertifisert instruktør må man gjennom NG sin egen pro-utdanning.

ManoWar.
Ja, de kommer med nytt utstyr hele tiden, men for tiden er de gått på børs og har skiftet ut ledelse osv, så de har ikke comp-drivere osv, men husk at det meste er marketing, forbedringen i utstyr er oppskrytt...i følge Rankmark bl.a (ikke kjør den videre)

NG har de desidert beste woodene jeg har prøvd, og angrer som en hund jeg solgte dem! De heter BerylliumCopper og er utrolige, best of the best hos Rankmark. Lyden og følelsen er nydelig. Prøv en, så skal du se....
Callaway hadde nylig ingått samarbeid med NG om Callaway-køller med NG spesifikasjoner......men ser fra nettsiden at det er borte, vet ikke hva som er skjedd???

Tom

over 20 år siden

Tom

"hvorfor er ikke de beste i verden NG'ere------ Årsaken er jo åpenbar ; Forfenfelighet, konservatisme og marketing (nettopp fordi ETT eneste selskap har patent på svingen og er de eneste som kan lære den bort nemlig!!!)"

Man har vel ikke patent på en sving?. Betaler man en fast sum hver gang man slår et slag eller?? LooL Spøk Bernt

Med så masse penger i spill, tror du virkelig på dette?. Hadde det vert noe i det dette hadde flere brukt det. Vet ikke hvor mye penger toppene spiller inn men det er MYE. Tar man med reklame penger blir det nesten for mye til å tenke på.

Hadde NG vert halparten så bra som det gis intrykk av her hadde det garantert vert MANGE som hadde brukt det. Sorry, men NG kommer aldri til å bli noe mere en det det er i dag forde det ikke genererer bedere spill og masse premie penger. Tror nå jeg

seb

over 20 år siden

seb

ser at der brukes en del referanser til proffen om de spiller NG. og der er vel få der men hvormange finer du av topp hundre som har en helt "etter boka sving " og hvor mange har det motsatte . synes hele tiden jeg leserhører at den og den spilleren har en særegen sving .

også er der alltid et men han kommer inn på rett sving plan etter osv.

er vel egentlig samme hvordan man svinger bare man får muligheten til par og birdier ( og kanskje en eagle :) ).

der er vel et par stk blant topp ti i verden som har en ganske plan sving ( nærmere et plan eller 2 ) ?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tom.
Før du latterliggjør bør du ha kunnskap!
JA, selve bevegelsen er patentert, eneeste "swing" som er patentert.

Søk på kuykendall , oppfinneren på US Patent Office eller slå opp Natural Golf-trådene her.

Og man kan ikke si at man lærer bort NG svingen uten at man bryter med patentet. Så man må være sertifisert. Se på naturalgolf.no og der finner du en liste over de som Christer Karlsson har godkjent, men de er ikke sertifiserte alle mann. Men for all del, NG vil jo vokse, så de er selvsagt ikke strenge på den biten, dessuten koster det flesk å ta affære, ei heller er det i deres interesse, for de vil at flest mulig skal få høre om og få mulighet til å lære NG.

Du har fått med deg ett poeng, og det er at bransjen er stinn av gryn, men det er ikke det lille selskapet NG, derfor er det vanskelig for de å vokse slik de burde. Når det er sagt har NG den skolen med best dokumentert forbedring av Hcp!

Men som alt kontroversielt, ting tar tid, nå er det en-plans-svingen det er fokus på, tidligere var det litt roligere bakre fot gjennom impact, bredere stance (les Tiger)......så det nærmer seg de fleste momenter fra NG, MEN bakre fot plantet klarer ingen å gjøre naturlig, med unntak av Todd Graves "little Moe" som driver egen "Moe skole" Todd graves golf school, sjekk websiden http://swinglikemoe.com/

Skjønner ikke at det er så vanskelig å se at selv om ting er "bedre" er det ikke sagt at et etablert marked med svært stor kapitalmakt vil gi slikt en fair sjanse, særlig med tanke på hvor sterk konkurrent NG er, i form av beskyttet konsept!!! Er du med?

Om man kan litt statistikk så er det innlysende at ting ikke er sammenlignbare om ikke forholdene er identiske, at like mange har tilgang til NG og like mange spiller NG som konv.....det er åpenbart at slikt ikke vil skje slik bransjen er idag, men dukker det opp en ny Moe er det håp.....men siden forholdene statistisk ikke er like, kan man ikke si at "dersom svingen er så god, hvorfor er ikke de beste NG'ere?" Det blir litt barnslig liksom.....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tom.
Jeg hadde den lagret ;)

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2= HITOFF&d=PALL&p=1&u=/netahtml/srchnum.htm&r= 1&f=G&l=50&s1=5,803,827.WKU.&OS=PN/5,803,827&RS=PN/5,803,827

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Debattene generelt og ng spesielt har en tendens til å ende opp med høy temp. Det er få absolutte sannheter i vår verden. Slik er det også med golfsvingen. Det viktige med en golfspillers sving er vel om vedkommende spiller på sitt nivå og med sine fysiske forutsetninger kan repetere bevegelsen og treffe ballen godt eller brukbart. Vår pro er utdannet også i ng. Jeg mener også at han er autorisert. På meg virker det som han uten unntak tar hensyn til den enkelte spillers ambisjoner med golfen, fysiske forutsetninger og treningsvillighet før en plan om utvikling av bevegelse settes ut i livet. Det kan se ut til at svinger og svingteori basert på ng benyttes på noen av våre eldre medlemmer. MEst sannsynlig for at fysiske begrensninger gjør det umulig å kopiere Adam Scott. Juniorene derimot ser alle ut til å ha en Adam Scott eller Big Easy som forbilde. Tiger for den sakens skjyld.

Ovennevnte er kun betraktninger. Min pro har til meg sagt at vi kan forsøke å finne en på PGA turen som har en sving som jeg kan ha forutsetninger for å kopiere. Hensikten er å skape et bilde av en bevegelse med tilhørende svingtanker slik at delmål kan settes i system ved svingtrening. I dette arbeid er video helt nødvendig. Det er da lett å følge med på egen utvikling ved å sammenligne opptak gjort igjennom sesongen.

Den enkeltfaktoren som har gitt mest fremgang i sommer er imidlertid utviklingen av nærspillet på og rundt green. Her er det som mange har sagt før ikke fysiske begrensninger som avgjør hvor god du kan bli. Skaff deg derfor en repeterbar sving, bruk resten av tiden på nærspillet.

ILD

sh

over 20 år siden

sh

Bernt : Du snakker om at en flatere sving i det planet og i det planet. Jeg trodde NG var prototypen på ett-plans svingen?.

Tenkt deg et svingplan som er bratt (nesten vertikalt) (Monty?). Hva skjer med innside - square - innside da?. Når svingplanet er vertikalt har du ingen innside-sq. innside bevegelse, kun en square bevegelse mot målet (inside -square-inside radien er da uendelig stor).

Bernt

over 20 år siden

Bernt

snakker om geometri, om køllehodets bevegelse, og ser du kan bli forvirret. Men snakket her om marginer, om hva som gir større marginer, at køllehodet beveger seg på en flatere kurve inside-square-inside, men også flatere kurve i høyderetningen(mot bakken i nedsvingen) pga bredere stance.

Snakker IKKE om svingplan, for det er på ett plan!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

fint innlegg ILD !

Bernt

over 20 år siden

Bernt

sh.
Godt poeng, men køllehodet til Moe har veldig flat angrepsvinkel mot ballen og gjennom impact pga bred stance (prøv selv), SAMTIDIG som køllehodet er square over større område enn noen andre i historien har klart, over impactområdet pga hans bevegelse, han spinner ikke! Så inside-square-inside kurven er meget flat (større radius)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

sh
unnskyld for alle på rad!

Men ditt eksempel med en bratt nedsving, så vil tåen på køllen rotere hissigere gjennom impact, så selv om inside-square-inside kurven blir flat i ditt eksempel, så vil tåen på køllehodet ha en hissig release og rotasjon gjennom impact.

Moe har køllefronten square lengst etter impact som er blitt obsrevert i historien, igjen et resultat av at han ikke spinner, han "dipper " skuldrene og triangelet.

Dette klarer han fordi han aldri lar bakre arm rotere over den fremre, og det er nettopp denne bevegelsen som reduserer tårotasjonen til køllehodet, og dermed er square mot svingplanet svært lenge etter impact...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Nå blir vi dessverre nødt å straffe deg Bernt. Det blir ikke mer Stratos(tm) på lørdagene. Grunenn er såre enkel: FIRE innlegg på rad er forfryktelig frekt :D

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Manko på ritalin???? ;0)))

Villfaren

over 20 år siden

Villfaren

HVor finner jeg opplysninger/forklaringer/beskrivelser av denne NatGolf swingen uten å kjøpe noe ??

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Ring Bernt......

Keepin' it real!

over 20 år siden

Keepin' it real!

Natural Golf er utviklet av scientologene!

over 20 år siden

Bernt:
du må ikke la deg fyre opp så lett. Da bommer du på ritalinflasken, og skriver 4 innlegg på rad.

ta heller noen situps, og ikke la de uten peil på NG hisse deg opp....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Benny, dette medisineringspratet ditt får du for på Mikla om det ikke stopper her! Bli voksen.

Villfaren.
Jeg gir deg gledelig info med video av Moe etc. Du kan få låne en bøtte med NG videoer gratis, ingen problem.
Si hvor du bor, så kanskje Christer er nærmere, han er på Nesbru og gir deg gratis intro, han har også en minirange i hagen.
sjekk www.naturalgolf.com og www.naturalgolf.no (Christer sin side)
http://www.megspace.com/sports/moetown/videos/

Tiger.
Hisser meg ikke opp av annet enn medisineringsprat. Det er litt low..

Keepin' it real.
Natural golf er utviklet av en vitenskapsmann, Kuykendall sammen med eksperter på biomekanikk og kinetikk.
Men da de utviklet NG visste de ikke om Moe som i Kanada hadde svingt slik siden 1948 da han var 19 år gammel. At de konstruerte en sving optimalt for både kropp og ballflukt, og det viser seg at historiens mest nøyaktige og beste ballstriker har spilt med en så og si identisk bevegelse, er bemerkelsesverdig!!! Senere brukte NG Moe for det han var verdt...Men Moe hadde svingt slik nesten 40 før de utviklet NG.

Gunder. Sorry 4 på rad, ingen Stratos(TM) på Bernt :)

Ole B.

over 20 år siden

Ole B.

Selvfølgelig fikk aldri Moe Norman vondt i ryggen, han slo jo så kort og belastet derfor ikke ryggen som mange andre. Han ville ha 'delt opp' mange av par 3-hullene som blir brukt på Tourene i dag. PS: 'Delt opp' betyr å beregne ett ekstra slag for å komme inn på green.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Merkelig at man dømmer en mann etter hans lengder når han var 75 år.

Ole B gikk i bleier da Moe var proff, og Moe's 3 stk. 59-runder sier vel at hans lengder aldri var noe problem pga hans presisjon verden aldri har sett. Siste 59-runde var Moe 62 år gammel.

Hva betyr vel lengde når Moe hadde laveste snittscoren i historien....

Om Moe måtte bruke et 7 jern som stoppet på flekken, mot andres 9 jern som spant ut av kontroll, er det ikke poenget hvor ballen ender opp, ikke måten den kom seg dit.....ballen og putteren driter i det, men sistenevnte får litt lettere jobb :)

At du må presisere hva "delt opp" betyr sier det meste om din arrogante holdning....tipper den er lett å skrelle av deg

Ole B.

over 20 år siden

Ole B.

Bernt,
I hvilke turneringer gjorde han 59-rundene sine, om du vet, morsomt å vite hvilke baner også? Laveste snittscoren i historien sier du, på hvilken tour?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Sin første 59-runde gikk Moe med Gary Cowan, US amateur champion, og 3 puttet hull 10...

Kanadiske touren

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ole B.
Hvor mange spillere i historien kan vise til 41 banerekorder, 33 still standing.... 3 runder av 59, 4 av 61

hvor?

over 20 år siden

hvor?

kan alle de som kommer med masse info gi en link til der det kommer fra?

ikke bare komme med alt mulig rart..

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tim O'Connor 1995: The feeling of Greatness, the Moe norman story
ISBN 0-9680064-0-X

Morsom lesing for ALLE som elsker golf

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Til alle som er så kritisk til NG og Moe, les og lær litt om Moe og hans bakgrunn og prestasjoner:

http://www.golfdigest.com/moe/

over 20 år siden

Ole B.

i stedet for å prøve å stille Bernt mot veggen(som forøvrig har sluttet å skrive på forumet) så kan du sikkert sjekke selv, i og med at du ikke tror på det han sier.

Det er ganske lett å finne info om Moe Norman på internet.
jeg kan lære deg google hvis du vil.... ;O)

Ole B.

over 20 år siden

Ole B.

Takk for utrolig dårlige svar Bernt. Fikk ikke navnet på en eneste av de banene/turneringene han gjorde sine 59-runder, derimot navnet på 1! spiller som spillte med han. Beste snittscore i historien sier du og det på den velrenomerte KanadiskeTouren. Denne Touren 'gjelder ikke' internasjonalt, og det bør du vite. Banene er utrolig mye lettere enn det de er på USA, Europa, Ausralia, Asia og Japan-tourene. Det går ikke å skryte på seg 'laveste snittscore i historien' på et sted ingen andre gode spiller. Det blir som at jeg driver lenger i snitt enn Tiger, men forskjellen er at jeg slår alle mine driver på rullebanen på Gardermoen i medvind!!

Gammle kjerring

over 20 år siden

Gammle kjerring

Jeg har spilt Ballerud på 58 slag, hvor får jeg registrert scoren som verdensrekord ??

over 20 år siden

Ole B er reflektert som vanlig...

Ole B.

over 20 år siden

Ole B.

Tiger, nå må du følge med... Nå har du sjansen til å skrive deg inn i historiebøkene!! Du er sikkert bedre enn 'Gammle kjerring' (om nicket er riktig...), dra til Ballerud og spill alle turneringene der neste år. Ganske sikker på at din snittscore blir bedre enn Moe Normans, som jo er historiens beste.... Lykke til!!

over 20 år siden

hva prater du om Ole B.?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her