Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

en deilig dag i kongsberg

veggiss

over 20 år siden

veggiss

spilte kongsberg for første gang i dag, og det var en veldig positiv opplevelse. gikk dog med en lokal skrotnisse de første ni, men hans kommentarer om hvordan vi skulle putte, svinge, slå og hans uendelige leting etter baller lot vi ikke ødelegge dagen vår.

fikk godt førsteinntrykk av klubbhus og drivingrange, men de kunne godt spurt etter handicapkort når vi betalte green fee...uten den kontrollen kan det jo være alle mulig slags idioter ute på banen. rangeballene var heller ikke til å hoppe i taket etter, men jeg er vant til å klaske baller på rangen på haga...

indexeringen på hullene mener jeg er helt bak mål. at hull 9 som er et veldig enkelt par 5 hull (med enkelt mener jeg at du kan slå tre slag på 150 meter som går litt både til høyre og venstre og fremdeles har en god mulighet for et innspilt og par putt) har index 1, mens hull 10 også er en par 5 har index 4. hull 10 har da ob høyre, tre store vannhindere på høyre side, slem rough i bakkant hvis du går for langt. denne indexeringen kan umulig være gjort i edru tilstand...

det ble mye leting etter avstandsmarkeringer på banen da fairwayene er ganske brede, og det var sparsommelig med staker der ute. var dog nøyaktige lengder på de lokkene jeg fant.

greenene var helt på det jenve ikke spes raske, men ikke trege heller. veldig mye nedslagsmerker på dem, noe som trekker ned mye. er ikke medlemmene på kongsberg glad i banen sin? fairwayene var tykke og fine, en her var det også mange divoter som ikke var lagt på plass.

når det gjelder hullene så likte jeg veldig godt lengden på banen, morsomt med par 3 hull på 200 meter, og par 4 på nesten 400 meter. spiller vanligvis i asker og der er det mye kortere (men trangere). ble jo noen idiotslag pga at jeg aldri har spilt banen før, er spes irritert over hull 13 da man lett kan nå greenen på ett slag men hvor jeg da valgte et 5 jern ned til venstre for de to bunkerne.

banen er veldig preget av doglegs, litt for mange etter min smak (hull 1,3,6,8,12,13,15,16). spes hull 15 virket utrolig lite gjennomtenkt, et utrolig kjedelig hull spør du meg.

for å klage på en siste ting så må det være vannhindrene, som absolutt kunne vært renset for all driten som lå der. flere av dem minnet om møkkakjellere du fant på de fleste bondegårder på 80-tallet...

ble mye negativt nå, men alt i alt så er jeg fornøyd. dere har en fin bane der oppe, og det er garantert ikke siste gangen jeg kommer for å spille den. klør faktisk i fingrene etter å gå ut en gang til nå, da jeg kjenner banen litt bedre og har ideer om hvor jeg kan spare noen slag.

dagen ble avsluttet med et godt måltid i restauranten, og satte punktum for en deilig dag.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

De nedslagsmerkene er etter kampanjen i juli, hvor det var fullt hver jævla dag, med gjestespillere som gav f..

Men enig i at folk er sløve, måtte si ifra til en tre-ball her om dagen, for jeg klarer ikke la merker være igjen etter meg, både pga at jeg er veldig opptatt av banen min, men også at ikke de bak meg skal tro slikt om meg, så da tar jeg de jeg ser.... ergerlig når det blir 5 merker i tillegg til dine egne GRRRRRR

Var ikke sånn ifjor...

veggiss

over 20 år siden

veggiss

en annen ting ang avstandsmarkeringene, greit at de som er på fairway osv er til forkant av green, men hva med de andre? hull 18 er jo oppgitt til å være 500 meter, men det er bare 470 meter til greenen, greenen er 30 meter lang, betyr dette da at alle tallene som står på utslagsstedene og på scorekortene er til bakkant av green?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Hull 15 er et bra hull, synes jeg, for her må man legge inn litt draw, men om man slår rett får man hjelp rundt dogleg'en av underlaget som heller mot venstre, i retningen man ønsker.....

Et litt vanskelig innspill oftest i lett nedoverhelning med bunkere på begge sider.....synes det er et vanskelig hull, men et bra hull taktisk sett.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Gutta i restauranten er fra samme by som jeg og Arnold , Graz, klart det blir god mat med østerrikske kokker;)

Par 4 og 5 er fra midt på tee til forkant green! Par 3 til midt på green.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jeg ser ikke de helt store taktiske utfordringene med det hullet, greit nok du legger inn en draw, og sparer 40 meter på innspillet. er fremdeles ganske greit å spille seg inn der fra 140 meter. hull 4 og 13 er da mere hull etter min smak, risk and reward. gå for green på 1 eller ikke :D

veggiss

over 20 år siden

veggiss

hvis det er til forkant green på par 5, kan du da fortelle meg hvorfor det er oppgitt lengde på 500 meter på hull 18, mens det bare er 469 meter til forkant av green, du kan jo se på baneguiden selv

https://efpadm2.itum.com/Files/Files/kongsberg-golfbane/19.gif

Krutt

over 20 år siden

Krutt

" men de kunne godt spurt etter handicapkort når vi betalte green fee...uten den kontrollen kan det jo være alle mulig slags idioter ute på banen."
---------------------

Av alle baner jeg har spilt på her i Norge, har jeg kun blitt spurt om handicapkort på Ski GK.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

blir sjelden spurt jeg også, og jeg synes det er en uting. grøntkortet er påkrevd, og det er en grunn til det. uten den kontrollen er det fritt frem for alle å dra ut og ødelegge greener, fairwayer osv.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Godt spørsmål veggiss, har ikke peiling, men regner da med det er en feil der...

Når det gjelder hull 15, så er du sikkert mye flinkere enn meg, for jeg sliter med det innspillet, merkelig nok...avstandsberegningen er litt vanskelig, og går du litt langt er du i skikkelig schitt, OOB og dyp rough rett bak green....

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

mange rare utsagn hos deg, veggis. Men du glemte flere hull i lista over dog-legs. Det finnes ikke et eneste hull bortsett fra par 3-hullene som ikke er doglegs.
Hull 15 er det mest taktiske hullet på banen. Du kan velge å spille safe, legge inn draw, eller gå over skogen med alt fra 6-jern til høyt pegget driver.
Slår du 3x150m på hull 9 har du en god bit igjen til greenen, og hvis flagget står på en ekkel plass skal jeg garantere deg at du skal få slite både for par og bogey.
Hull 10 derimot slår du over vannet og langer enkelt på en bred fairway, slår videre over neste vann og lander trygt og bredt foran bunkerne (eller på greenen) for en enkel chip mot en stor rund flat green, og garantert par muligens birdie.
Avstandsmerker finnes det plenty av, sjelden mer enn 20-30 meter unna der gode spillere vanligvis lander. Dessverre er noen av dem ikke så lett synlig fordi gresset ligger over dem.
Greenene var ikke spesielt raske i dag, håper virkelig det blir bedre i morra på klubbmesterskapet.
Den lokale skrotnissen som alltid leter etter baller finnes det dessverre altfor mange varianter av. Og enda flere ball-letere finner man blant innbitte greenfeespillere som har kommet til Kongsberg ene og alene for å senke hcp. De gir aldri opp i kløveren for de SKAL ha en god poengsum.'
Vannhindrene renskes med jevne mellomromm, men intens gjødsling på banen skaper saftig flora i vannhindrene som har for liten gjennomstrømming av rent vann.
Jeg tror, veggiss, at du må ta deg en ny tur til Kongsberg, for noen av observasjonene og meningene dine henger ikke på greip. Jeg tar gjerne en dogleg-safari med deg og forklarer hvordan du skal putte og chippe og svinge og hvilken kølle du skal bruke og hvor du skal legge deg for neste slag.

pelle

over 20 år siden

pelle

Forskjell i avstandsmarkeringer er vel pga at de nede i fairwayen er luftlinje og de andre lengde i fairwayen, om det ikke er omvendt..

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Er riktignok en stund siden jeg har spillt Kongberg men er ikke hull 13 det hullet hvor man står på en høyde og slår ned i dalen med en kraftig dogleg til venstre??? Hvordan i all verden skal du klare å gå for greenen der? Er det ikke slik at man helst skal hooke ballen rundt skauen fra gul tee? Eller spiller du fra rød veggiss ;-)

Mulig jeg husker feil har bare spillt der en gang selv...

pelle

over 20 år siden

pelle

Det er riktig at det er slik hull 13 er, men det er nok langt fra umulig å slå over doglegen med skogen.
Men tror de aller, aller fleste trenger mange forsøk for å finne rktig vinkel og det er nok lengre bort enn man tror.. Tror det er svært få som går for greenen, er nok veggiss som er overoptimistisk her..

veggiss

over 20 år siden

veggiss

skal vi se...en ting av gangen.

Hmm: jo det er det hullet ja, du trenger jo knapt hooke noe som helst, et slag på 210-220 meter vil ta deg greit over trærne der vil jeg tro (legg merke til at jeg tror det, har ikke prøvd det enda da jeg ikke gadd å gå opp igjen....stod nede på fairway og forbannet med over at jeg ikke visste hvordan dets så ut nede i bunnen før jeg slo), og nei, jeg spilte fra gul.

Bernt: jeg er ikke flinkere enn deg, absolutt ikke. men utslag med 6 jern, innspill med 7 jern byr jo ikke akkurat på de største utfordringene hvis du har en noenlunde stabil sving. hvis man skal gjøre det vanskelig og kjøre på med en draw rundt svingen osv så er det klart det blir kjipern.

Kongen: med doglegs, så mener jeg en dogleg av betydning, skal du ta med alle mulige svinger i fairway så blir jo til og med hull7 en dogleg ;) jeg spiller mest i asker, og der er det knapt en eneste dogleg av typen du finner i kongsberg, og det er da litt uvant for meg. å slå ut med en 6 jern på en hull som er 300 meter føles ikke riktig hvis du skjønner hva jeg mener...ikke at det er noe galt med doglegs, jeg synes bare at det ble litt mange av dem etterhvert.

"Slår du 3x150m på hull 9 har du en god bit igjen til greenen, og hvis flagget står på en ekkel plass skal jeg garantere deg at du skal få slite både for par og bogey.
Hull 10 derimot slår du over vannet og langer enkelt på en bred fairway, slår videre over neste vann og lander trygt og bredt foran bunkerne (eller på greenen) for en enkel chip mot en stor rund flat green, og garantert par muligens birdie."

for det første, slår du 3x150 så har du 75 meter igjen til green. å kalle det et stykke er vel å ta i. så hull 10 er enklere enn hull 9? det er absolutt ingen farer på hull 9. for å bruke din argumentasjon kan jeg da si at den enkel drive på en stor bred fairway, uten vann i sikte, 5 jern til veikanten. en grei pitch opp på green. kanskje birdie, garantert par. mulig greenen er enklere på hull 10, men du kan umulig være ved dine fulle fem hvis du sier at et par 5 med tre vannhindre, som atpåtil er lengre, er lettere enn et par 5 som er uten hindre av noe slag før green med en breeeeeed fairway?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

pelle: seff er man optimistisk, hadde ikke spilt golf ellers ;)

pelle

over 20 år siden

pelle

La meg heller kalle det dumdristig :-) Jeg har prøvd..
Et seriøst problem er så klart når du kan slå. Skal du vente til du kanskje ser de i ballen foran deg på neste tee? Da tror jeg du får lite fornøyde spillere bak deg..

veggiss

over 20 år siden

veggiss

i dag var ikke det noe problem, da vi ikke hadde noen foran oss, men jeg skjønner problemstillingen ja...hehe.

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Her kan sikkert Bernt hjelpe oss med om det er en mulig løsning på hull 15 eller ikke....

Bernt er du her?

Har dere noen på banen, lovende juniors/gode spillere som kutter doglegen på hull 15? joHnny er jo en klar kanditat til å klare det men han er vel mest på Mikla ;-)

Her er forresten baneguiden på hull 15, ser ikke ut til å være mere enn 240 til greenkant fra gul så det kan vel være mulig? Men hooke må du nok?

https://efpadm2.itum.com/Files/Files/kongsberg-golfbane/16.gif

pelle

over 20 år siden

pelle

Mener du hull 15 eller 13 som de siste innleggene går på?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

nå syntes jeg trærne var litt vel høye og stod litt for nærme til at jeg turte å snuse på kutting av den dogleggen, husker ikke i farten om det var mulig men hvis det er tilfelle så blir jo hull 15 ganske så spennende alikevel, kjipern om du drar den inn i kjøkkenet til de som bor ved greenen dog ;). vil tro at du uansett må over trærne, klarer du å hooke den rundt og lande på greenen så spandrer jeg noen runder i klubbhuset.

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Sorry pelle :-) Begynner å bli sent mener selvfølgelig hull 13

Veggiss: skrev feil hull 15 er nok ikke mulig å drive green...jeg mente hull 13...

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Prøver igjen.... forhåpentligvis rett dette gangen :-)

Her kan sikkert Bernt hjelpe oss med om det er en mulig løsning på hull 13 eller ikke....

Bernt er du her?

Har dere noen på banen, lovende juniors/gode spillere som kutter doglegen på hull 13? joHnny er jo en klar kanditat til å klare det men han er vel mest på Mikla ;-)

Her er forresten baneguiden på hull 13, ser ikke ut til å være mere enn 240 til greenkant fra gul så det kan vel være mulig? Men hooke må du nok?

https://efpadm2.itum.com/Files/Files/kongsberg-golfbane/14.gif

veggiss

over 20 år siden

veggiss

for at folk ikke skal tro at dette er enda en hate-kongsberg-tråd...jeg var og er enda kjempefornøyd med banen, og gikk derfra med en god følelse. kommer garantert til å legge igjen green fee penger der ved en senere anledning.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Grunn til at hull 9 har lavere indeks en hull 10 er at Det "vanskeligste" hullet på banen altså indeks 1. Skal ALLTID være på de første ni.

Hullet har fått sitt indeks pga lengden. Tar jeg ikke feil er det 535 meter. Det er Norges lengste par 5. i tilegg er det OB langs venstre side mot driving rangen. Skal du få en fin vinkel inn på green bør du også åpne hullet litt. Da blir det enda lenger.....

Det er ikke alle som har slag på over 200 meter i bagen. Da blir dette et vrient hull å få god score på allikevel.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

ehh...hull 9 er 525 meter, hull 10 er 538.

det er derfor jeg skriver over at man kommer seg greit inn med tre slag på 150 meter, og et innspill på 75 meter, DET klarer de aller fleste faktisk. det er vel heller ikke ob på det hullet før du er helt oppe ved green, og da skal du bare ta et innspill.

hvis det er som du sier at index 1 alltid skal være på front 9 å skjønner jeg tankegangen, for det må i såfall være den eneste grunnen, hull 9 er og blir lettere enn hull 10!!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Veggiss.

Jeg har aldri sagt at hull ni er vanskeligere enn hull 10. Jeg bar forklarte deg hvorfor indeksen er slik.

Ellers kan jeg vel si at par tre på 200 er vanskeligere en begge disse to for de fleste "hobbygolfere". Da de færreste av disse har kontroll på slag rundt 200......

Personlig har jeg hatt problemer med hull 12. Det er et "dritthull" for meg.....;-)

Et Tips. Spill Golf som det er ment. PÅ SLAG. Da slipper du å tenke på indeksen på de forskjellige hull... Bare å hulle ut og regne sammen til slutt

veggiss

over 20 år siden

veggiss

jeg spiller slag, tenker fint lite på indexen men det var bare noe som slo meg når vi spilte nemlig. er enig i at et par 3 på 200 er vanskeligere for de fleste enn en par 5 ja, heldigvis fikk jeg lykketreff og landet på greenen på hull 17 (tre puttet for bogey (!¤)#()"!#¤)!"¤)

hull 12 gikk overaskende greit faktisk, har hørt at det er ganske slemt. slo en monster pull med drivern som landet i roughen på venstre side litt lenger enn dametee, men fikk bra dreis på 23 grader hybriden og landet ovenfor bunkeren i begynnelsen av bakken. slo et 6 jern derfra som spratt pent inn på greenen...men rullet ned igjen. chip og 2 putt for bogey der også.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

De gangene det har sett ut som jeg går for greenen på hull 13 er nok et kraftig skivebom med spoon ;)

Men, JA, mange unge fremadstormende går for greenen der, samt de andre singleHcp prøver det iblandt. DET BURDE VÆRT BJELLE mellom greenen og Tee hull14, for her er vanskelig for de som skal kutte!

Hull 15 er vanskelig å kutte pga høyden til trærne, og at de som kommer i ballretningen står relativt nærme tee, så tror ikke det er så klokt, for om du slår drithøyt med Driver, vil du neppe nå greenen allikevel, heller bunkeren foran greenen. Lureste for de fleste er å slå 5 eller med litt Draw, men selvsagt sikkert bare 6 jern for de som slår langt...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

5 wood skal det være

pelle

over 20 år siden

pelle

Forøvrig så synes jeg hull 9 er desidert mye vanskligere enn hull 10.
Riktignok fikk jeg par på begge hullene siste gang, men det blir nok noen ganger til neste gang. :-O

9 hull

over 20 år siden

9 hull

Sorry, Kongsberg!
Jeg har det ALLTID travelt. Rekker knapt 9 hull = 3 timer....
Har jo et liv å leve utenom golfen! På Kongsberg legges det til rette for golfere som har 5 timer å disponere til en golfrunde. Det er bare det at dette ikke passer for de fleste målgruppene..... Vi har jo et liv å leve som inneholder andre ting enn golf!!! Vi ønsker å stikke innom for å få utløp for golfabstinens i korte intervaller. De som sier at en golfrunde på 18 hull passer inn i hverdagen bør sjekke ut hvordan det står til hjemme...
Ser at folk i styret er tilstede til enhver tid i klubbhusområdet. Ser også at disse er blant de ivrigste pensjonistene. Hvorfor mener disse at vi for enhver pris skal være landets beste golfbane når de fleste utenom tigergjengen og de ivrigste damene og pensjonistene egentlig har behov for en to-timers opplevelse? I fjor hadde vi et vertskap som tok imot oss på en fin måte og var veldig gjestfrie. Olav og Narve var et skikkelig flott team!!!! Spørr om noe som ikke styret har bestemt i dag (eller tigergjenen = en gjeng eldre menn som tror de er verdensmestre)
--og du blir svar skyldig...

god natt

over 20 år siden

god natt

god natt

St. Peter

over 20 år siden

St. Peter

Nå må dere slutte !!!!!!!!!!
Tigergjengen freser over usaklig kritikk.
Sjefen sjøl leser aldri Scangolf, men vet nøyaktig hva som står der, og hater de som skriver der.
Kongsberg er verdens beste bane, det har styret bestemt.
Alle som ikke er enig er idioter og avvikere.
Men uansett, jeg tror dere skal lete lenge etter bedre vertsskap enn Edith i proshop'en og sjefspro Johan.
Hva jeg mener om resten av vertsskapet vil jeg ikke uttale meg om her inne.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Mange meninger her ja, så her kommer flere.

Hull 15 er litt småsnedig ja. Har man tildelt slag her er det bare å bruke det med en gang. Hvis ikke kan man kanskje forberede seg på å svelge en bogey. Å først slå et 6 jern for så å slå 7 er i alle fall ikke en historie som passer mitt spill :p da må jeg jo pitche tredjeslaget. I dag skulle jeg hooke en 3 wood rundt skauen, men den snappa jeg i det mørkeste krattet sør for Sinsenkrysset. Siden jeg spiller med fade er det ikke så lett for meg å draw'e rundt som jeg tipper de fleste dyktige spillere gjør, så jeg slo en høy fade med 3 wooden over trærne og lå ved bunkeren på 110 til forkant. Litt motvind og en pinne som stod 30 meter inn på greenen krevde jo noe annet enn en wedge ja.

Det er jo helt kurrant å smekke seg fram til 150 merket, men står pinnen i bakkant har man plutselig 180 meter inn, og neppe 7 jern.

Bare for å påpeke hva indexering er, så er det ikke rangert fra vanskeligste hull til lettere. Hullet med index 1 er det hullet der det statistisk sett er størst forskjell mellom høy og lavhandicapper. Her brukes turneringsresultater til å finne index. Det er i alle fall vanlig praksis å gjøre det slik.

Hull 13 er jo et smukt lite hull ja. Prøvde for første gang å dra en drive over skogen. Fade til venstre for bjørka i litt motvind endte opp 30 m unna. Det er nok mange som klarer å nå inn her med en velplassert drive. Trenger ikke å hooke rundt trær i alle fall. Risikoen er jo stor kontra å legge et jern på 100 metern.

Kongen av Skollenborg

over 20 år siden

Kongen av Skollenborg

Hull 15 på Kongsberg er et meget bra hull.
Der kan du slå over trærne med alt fra driver til 6-jern, du kan slå rett frem og la hellinga mot venstre i svingen styre ballen til 135-140m fra greenen, du kan slice en høy wood gjennom en åpning i tretoppene til ca 50m fra greenen, og du kan drawe med et 5-jern til langt ned i åpningen.
Jeg lykkes ikke hver gang, men med siste varianten ligger jeg ofte på rundt 120m og har et lett innspil mot en stor rund green som heller mot meg og bråstopper ballen. Et lett hull for oss hjemmespillere.
Hva angår hull 13 så er det ikke så lett å gå for greenen som mange vil ha det til. Lengdemessig er det ikke problemer for mange å nå frem, tipper du må ha carry på ca 230m, men det blir farlig trangt mellom bjørka og røffen på venstre side. Det er også stor mulighet for at du plugger ballen i en bunker, og da er det mye lettere å slå ut med 5-jern midt i på en kjempediger fairway og inn med 9jern. Også her er greenen stor og rund og heller mot deg.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Helt enig i det kongen sier her. Hull 13 burde spilles fornuftig og ikke Daly.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her