Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

MR. PETTERSEN PÅ HAUGER!!!!!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Dette innlegget her er dedikert et av de største rasshøla jeg har sett på en golfbane!!!!!

Vi tok en rolig runde på hauger i dag etter jobb. Da jeg på hull 8 lå i bunkeren på høyre side av green og var klar til å slå kom det en ball bakfra å landet mellom meg og min egen ball!!!!!

Jeg snudd meg og var IKKE bli. Du så meg, men gadd ikke si sorry eller i det minste vinke....

FOOOOOORE må du si.......

Du skal takke han jeg spilte sammen med at du ikke har fryktelig vondt akkurat nå. Han jobber nemlig der og ønsket ikke noe bråk.

Jeg fikk vite at du heter noe med Pettersen. Håper noen kjenner til denne karen og kan forklare ham litt om etikette og farer på en bane....

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Yngve, kan ikke du fortelle litt om han idioten fra Bergen som Sveinung og du havnet i ball med kl 1520 på Kongsberg i dag (egentlig i går).
Han var vel enda mange hakk verre en Pettersen siden han slo 4 baller på dere etter at dere delte dere i 2 flighter.
Sjekket på golfbox, men de står ikke oppført med navn. Synd, for slike personer skulle ha blitt svartelistet fra samtlige golfbaner.

seb

over 20 år siden

seb

" Du skal takke han jeg spilte sammen med at du ikke har fryktelig vondt akkurat nå. Han jobber nemlig der og ønsket ikke noe bråk."

denne holdningen at du skal ta noen . " gi bank " hører faktisk heller ikke hjemme på golf banen. forstår deg godt , men legg pub mentaliteten igjen hjemme..

men gjør som meg .... jeg har alltid en rull men hvit idretts tape med meg i baggen , så tar du en lang pegg og taper ballen fast til peggen slik den blir som en slikkepinne. så tar jeg sprittusjen min og skiver fore på ballen og setter den på plass der jeg landet .

de fleste tar dette og kommer og unnskylder seg.

men pettersen er på alle baner i norge . på min hjemmebane kan jeg tippe at 50 % av de med andel på banen har spilt golf i fra 1,5 år og nedover ekstremt mange med bare grøntkort og hver eneste runde jeg går . ser jeg ting eller opplever ting som er helt på jorde. DERfor har jeg brukt opp 3 tape ruller til nå og rekorden min er 3 slikkepinner på en runde ( 2 på samme person ).

men elle er hjertelig velkommen til bærheim golf park , men husk å bruk hjelm mellom hull 1-14 og på hull 18 :)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Han Pettersen som spilte på Kongsberg i går finner du neppe andre steder.
Jeg har spilt golf i 10 år, vært medlem i 11 ulike klubber i 4 forskjellige land, og spilt maaaaange runder. Har hendt kanskje 5 ganger at det har kommet en ball nær meg fra de som spilte bak, men har aldri hørt at samme person kan slå 4 baller inn i flighten foran på én runde uten å skrike fore, og attpåtil være forbannet fordi det er andre folk på banen.
Denne karen er mentalt syk og farlig å slippe løs på en golfbane.
Håper noen finner navnet hans så andre kan bli advart.

Naken

over 20 år siden

Naken

Kall det gjerne barnslig og pubmentalitet, men jeg opplevde tidligere i sommer at folk i flighten bak oss slo ut altfor tidlig og holdt på å treffe oss, og vi hørte ikke en eneste fore. Da dette skjedde for tredje gang og ballen landet ca 3 meter fra meg, svartnet det helt for meg og jeg klinte til ballen tilbake der den kom fra. Det morsomme var at jeg fikk stjernetreff, så de idiotene som sto på tee måtte dukke.

Jeg er klar over at det jeg gjorde bryter med alt av etikette, men jeg har sett meg lei på at en golfbane skal være et fristed for idioter.
Enkelte kalkulerer tydeligvis med at andre på banen ikke tør å reagere/ta igjen pga denne innprentede etiketten og oppførselen, og tror de kan slippe bølla i seg løs.

Hvorfor skal man tas på med silkehansker bare fordi man er på en golfbane?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Naken.
Du får en stjerne i min bok ;)

Helt enig med deg!

Folk er tøff i trynet på banen fordi de er skjermet av etikettereglene og tror alle går med silkehandsker....

Selv gikk jeg alene her om dagen, og sa ifra til en tre-ball foran at de burde se nedslagsmerkene jeg klarer se, for jeg reparerer fem merker i tillegg til mitt eget! Som svar fikk jeg at "jeg tar MITT merke" ???? og en enda verre kommentar; " man skal ikke de som er inntørket" ???

Da jeg kom til neste utslagssted hadde jeg tatt de igjen, hvorpå jeg smilende spør hvor han med siste kommentar hadde lært det...og hva han gjør om et "tørket" nedslagsmerke er i puttelinjen hans.....Jeg sa at fargen på greenen er kosmetisk, men at det vesentligste er at den er flat......de to andre, to meget godt voksne menn kom mot meg, rett i ansiktet, og jeg er ikke akkurat typen som tar det med et smil annet enn at jeg gjerne blir bydd opp til dans om så skulle være.....Da gav jeg klinkende klar beskjed og de trakk seg tilbake.....

Jeg slår ut sammen med dem, forøvrig en skikkelig måne-drive, tror ikke ballen har landet ennå, for jeg så den aldri mer, LOL men bortover fairway sier de at det er måten jeg sa fra på, hmmmm med slike kommentarer trekker man i mi snor ihvertfall, og spesielt om de etterpå kommer opp i ansiktet mitt, to menn på rundt 60 som tror de eier banen og blir tilsnakket av en jypling...skivebom..

Jeg spurte om de var medlemmer siden de ikke bryr seg om banepleie.

Et av de beste golfordatak jeg vet om, er den som sier at om du skal bli kjent med en person, og se hvem han virkelig er, gå 18 hull med han!!!

Så mitt ordtak her på forumet må bli; "ikke døm noen før du har gått en runde med han"...

Og disse som er beskrevet av dere, bør ikke gå bak meg i en ball, for jeg lager ikke slikkepinner av BALLEN deres, jeg begraver den der og da, med et innlagt møte etter runden hvor han får passet sitt påskrevet.

PETTERSEN

over 20 år siden

PETTERSEN

DU FORTJENTE DET!!!

HILSEN PETTERSEN

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

"Yngve, kan ikke du fortelle litt om han idioten fra Bergen som Sveinung og du havnet i ball med kl 1520 på Kongsberg i dag (egentlig i går).
Han var vel enda mange hakk verre en Pettersen siden han slo 4 baller på dere etter at dere delte dere i 2 flighter."

Mannen må jo være idiot.

Men hvorfor delte dere opp til 2 flighter ? Det var en 3 ball foran, så 2x2 ball så en 4 foran dere... ?? Iflg. golfbox da...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Antar at innlegg klokka 12:25 kun var en spøk? Skal nemlig spille Hauger i ettermiddag......

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Runar, det var en 4-ball foran, jeg gikk der også men var ikke påmeldt så jeg er ikke i golfboxen. Selv før jeg fikk historien fra Yngve reagerte jeg på at de bak sakket så langt akterut, og observerte en mann i svart t-skjorte som gikk rundt på banen og virra som en forstyrra narkoman.
Når "min ball" var ferdige å slå ut på 6 tusla de andre ned fra utslaget på 4, og da hadde vi venta ganske mye på to overivrige perfeksjonister som gikk og talte firkløver på hvert eneste hull.
Tror Yngve og Sveinung fikk nok av sakte spill og forlot pasienten et eller annet sted på vestsiden av banen, for på hull 11 hadde de tatt oss igjen.
La også merke til at kamikazedesperadoen sto stilte seg 4 meter fra flagget på 18 til ballen bak dem igjen hadde slått seg inn på greenen, for deretter å stime rett i bilen og kjøre bort.

Tom

over 20 år siden

Tom

Jeg har gått lei alle som slår ballen opp til meg så jeg plukker enkelt opp ballen dems. Noen har kommet fra og spurt hva jeg driver med. Får da fortalt hva som skjedde og hvorfor. Noen ganger har de ikke turt og da har jeg puttet ballen koppen. Tror de har tatt poenget. ;)

Yngve

over 20 år siden

Yngve

"Mannen må jo være idiot.

Men hvorfor delte dere opp til 2 flighter ? Det var en 3 ball foran, så 2x2 ball så en 4 foran dere... ?? Iflg. golfbox da... "

Rettelse, det var bare 3 - men han gjorde en del annet også.....

Jeg skal kort (om ikke helt objektivt) fortelle hva som skjedde:

1. Vi to står å venter på å slå ut (2 min etter vi skulle startet). Begge de neste ballene er kommet til utslaget og venter. Og vi er fremdeles bare to.... Etter at jeg har satt ballen min opp kommer Hr. Grusom med følge heseblesende og prøver å jage oss fra tee, nå skal nemlig "han" gå ut - og de skulle gå alene! Etter MYE om og men får han valgt kølle og slått ut (jeg aner uråd).
Han har med seg et følge (kone) som hadde GK og var meget hyggelig.

2. På greenen på første hull unnlot han (bevisst/eller ubevisst) å ta ut flagget når jeg skulle putte - og snakket heller høyt som om ingen andre var til stede.

3. Vi gikk tregt! Det var ikke GK spilleren som holdt tempoet nede, det var Hr. Grusom - han brukte EVIGHETER og var aldri klar tiil å slå. Når vi gikk til utslaget på hull 4 puttet ballen foran ut hull 5!!!

4. Vi lette etter min ball etter utslaget på hull 4, og jeg spurte om vi ikke burde slippe gjennom ballen bak (som ventet på å spille ut). Det så han ingen grunn til, og ruslet videre.

5. Etter å ha strøket hull 5 gikk jeg for å slå ut på hull 6 mens de andre puttet ferdig. Når de andre kom, satt jeg å prøvde å samle tankene om golf og ikke "andre ting".
Hr. Grusom benyttet da anledningen til å komme med et råd om at jeg "nok ville spille bedre om jeg slappet mer av og stresset ned, slik som HAN gjorde - alle ville spille bedre dersom de gjorde som han!".
Da hadde jeg litt vanskelig for å beherske meg, men jeg bet tennene sammen - og han fortsatte: "dersom du synest det går for sakte her på banen, eller at det skulle være MEG du irriterer deg over, kan vi jo dele opp ballen i to".
Det var svært vanskelig å ikke finne det tilbudet forlokkende, og etter utslaget sa jeg at det kanskje kunne være en løsning for å få oss til å gå fortere, men at vi kunne se det an. Jeg sa da at spilletempoet i ballen ikke passet meg, noe han ikke var enig i "jeg synest det er fin flyt, jeg!"

6. Etter utslaget på hull 7 (før han slo ut) sa han "jeg tror dere spiller videre alene. Jeg spiller gjerne med dere igjen, men i dag er løpet kjørt."
Vi ønsket de god tur, men jeg passet godt på å ikke si noe mer. JEG ØNSKER IKKE Å VÆRE PÅ SAMME GOLFBANE SOM SLIKE MENNESKER.

7. På hulle 12 hadde Hr. Grusom spillt seg opp bak oss (det var kø på banen), og mens jeg slo min ball fra fairway landet hans i bunkeren 20 m bak meg. Ingen fore.
Jeg gir beskjed med "armbevegelser", og jeg ser at både han og følge får med seg at jeg ikke er fornøyd.

8. På hull 15 (dogleg) sto vi å ventet på å spille inn på green. Hr. Grusom treffer ok og lander 5m til siden for min spillepartner. Ikke en lyd.
Jeg roper og han får med seg at vi ikke er særlig fornøyd. Selv min særdeles sindige spillepartner er nå skikkelig forbannet....

9. På hull 16 har vi akkurat spillt inn på green og idet vi begynner å gå slår ballen ned rett ved vannhinderet 30 m bak (og til siden fra oss). Hr. Grusom hadde heldigvis slått en dårlig hook - ellers burde han nok ha ropt igjen.... Med et normalt slag hadde han ingen problemer med å nå dit vi var (jeg stod 110m fra flagget) - og selv om han 2 ganger før nesten hadde truffet oss spillte han ut igjen!!!

Puh!

Jeg hadde desverre dårlig tid, og måtte løpe rett etter jeg kom inn - så jeg fikk ikke gitt han beskjed. Det er nok like greit, det som hadde kommet ville nok ikke passet på en golfbane.

Min spillepartner hadde bare en ting å si meg: "Du må velge hva du skel irritere deg over med omhu". Jeg lover å bli flinkere til det i fremtiden.

Men jeg synest fryktelig synd på Hr. Grusom sin spillepartner med GK, som må tro at det alltid er hun som sinker spillet....

God helg alle sammen:-)

Yngve

Tiger McW0rk

over 20 år siden

Tiger McW0rk

høres ut som en koselig kar......

Jeg spilte sammen med en sånn en gang jeg også, som for det første var mer opptatt av hvorvidt det var korrekt dropp jeg gjorde (på en runde jeg spesifiserte var for trening, og uten scorekort) og å kommentere mine dårlige slag for å hjelpe meg å se hva som var feil, og sørge for at jeg slapp å gjøre dette igjen.
Dette gjorde at jeg spilte min til da dårligste runde noensinne.
snakket på tee, snakket på greenen når ikke han selv slo, og så surt på oss andre dersom vi kremtet eller lagde noen form for lyd når han selv skulle slå.

hver gang en ball forsvant ut i skogen(ganske mange den runden, både fra meg og medspillerne.. hehe) så poengterte han at det ikke var nødvendig å bruke fem minutter hver gang vi skulle lete, noe vi var enige i, siden vi stort sett valgte å droppe ny ball for å slippe å lete.
På hull 9, slo han en super-hook, som traff baggen til en spiller som slo ut på hull 2, uten å rope fore, og utenom honnøren. vi andre sto og pratet, og ventet på å slå ut, fordi ballen foran var for nære utslag. han var uenig uten å dele dette med oss, så vi var ikke oppmerksomme på at han skulle slå. Han fikk grisekjeft av spillerne på hull 2, og ristet bare på hodet og unskyldte seg mumlende med at han ikke kunne se ballen siden det ikke var klar sikt helt frem til utslaget deres.... :
Etter hull 9, hvor han sto og ropte til noen bekjente mens vi andre puttet, så gikk han av, og sa ikke takk for runden, og satte seg ned og pratet svært høyt om hvor latterlige folk var som ikke skjønte at han hadde tross alt holdt på med dette i en mannsalder....

samme karen kanskje?

NB! Banen var Tyrifjord....

Yngve

over 20 år siden

Yngve

"samme karen kanskje? "

Mulig. men denne herren kunne ikke slå ut dersom han så skotuppene til andre spillere. Jeg stod 5m bak og til siden, men vi måtte flytte oss bak ryggen hans og langt bak før han kunne slå ut.

(Og så så benene ut som om de var av gummi når han slo ut. Fatter ikke hvordan han kunne ha 14,x i hcp. Men han klarte merkelig nok å treffe ballen ganske konsistent likevel, så all ære til han for det, men å spille til hcp 14 var han langt ifra)

Yngve

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Yngve: det var (HVIS du oppfattet det slik) noe kritikk fra meg om at dere delte dere opp, jeg lurte bare på hvorfor, noe jeg har fått svar på.

Og jeg må berømme tolmodigheten deres. Jeg hadde gått av banen for lenge siden. Dere vet ikke hvem han er ?? Slik at man kunne rapportert han ??

Runar

over 20 år siden

Runar

ordet IKKE skulle vært med her....

Riktig setning: Yngve: det var (HVIS du oppfattet det slik) ikke noe kritikk fra meg om at dere delte dere opp, jeg lurte bare på hvorfor, noe jeg har fått svar på.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

"Yngve: det var (HVIS du oppfattet det slik) noe kritikk fra meg om at dere delte dere opp, jeg lurte bare på hvorfor, noe jeg har fått svar på. "

Nei, ikke i det hele. Ville bare forklare hvorfor vi splittet opp... (og blåse ut litt damp:-)

"Og jeg må berømme tolmodigheten deres. "

Det hadde jeg også, hadde det ikke vært for at spillepartneren min "roet"meg ned. Da vi gikk ned fairwayen på 5 tilbød jeg han en kompensasjonsrunde på Miklagard dersom vi gikk av etter 9 (litt på alvor...).

Men hadde jeg gått av ville jo han vunnet (og fått gått alene som han ville)....

AAAAAAAAAAARRG!

Y:-)

(og jeg skal prøve å finne navnet hans - og hindre at han får spille uten å bli fotfulgt av en Marshall. Ser gjerne at han spiller en runde til på Kongsberg, og at en Marshall kan hjelpe han rundt - til alles (framtidige)beste.... Men da skal jeg holde meg laaangt unna)

Runar

over 20 år siden

Runar

Jeg melder meg frivillig til marshall tjeneste....

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Alle verdens Pettersen'er burde bortvises. Det ville gitt to effekter;

- fredeligere golfbaner
- mye mye færre golfspillere - og mindre kø på banene.

Alle tiltak av typen plukke opp ball, pegge opp ball, legge den i koppen, slå den tilbake er adekvate tiltak. Barnslig kanskje - men når du er utsatt for fare så må mottiltakene være gode nok til at de lærer.

Jeg plukket opp en slik ball en gang på 18 på Drøbak og gikk videre. Fyren ble forbanna og skrek og hylte og løp etter. Til slutt begynte han nesten å grine. Det var siste hull og han lå an til det hvite kortet og nå hadde jeg ødelagt. Syntes jeg synd på ham ? Nei. Du skal f... ikke ha hvitt kort hvis du ikke kan rope fore....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Sørg for all del for at jeg kommer i en flight MED denne karen, hadde vært kjempemorsomt hehe. gi meg beskjed når han er satt opp, så skal jeg sørge for at jeg blir med denne karen en runde.....tipper han får problemer hver gang ordet Tromsø kommer opp etter en runde med meg LOL

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Om han holder på med slikt beskrevet over selvsagt !!!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Smilende Sam er inne på noe!

"men når du er utsatt for fare så må mottiltakene være gode nok"

Dette er andre gangen på kort tid jeg opplever noe grovt! Ball som lander 20-30-40 meter bak bryr jeg meg mindre om.

Forrige gang var jeg for nervøs til å ta affære. Da kom det drive fra nabohullet til der jeg sto på green. Den traff fronten på capsen min, slik at den ble stående på tvers......

har tenkt en del på den episoden senere og er egentlig glad han ikke ropte Fore. Da hadde jeg nok bøyd meg forover og fått den midt i tinningen......

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Det har skjedd en gang i min karriere at jeg burde ha ropt fore uten å gjøre det, på Nes.. Da var ballen pegget opp når jeg til slutt fant den og det synes jeg er greit. Men å ta med seg ballen bør man ikke gjøre første gangen noen slår litt nærme deg, ting kan skje.. Dersom dette gjentar seg ofte i løpet av en runde synes jeg Naken har en ypperlig løsning, da slipper man også å lure på hvor ballen ble av :)

Jeg skal begynne å se på meg selv som en heldig golfer :) Sjeldent jeg går i kø, lager ikke kø og blir ikke brukt som målskive for ivrige golfere... Kanskje jeg spiller for lite?

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Vil bare si meg enig i at jeg ikke ønsker flere selvhøytidelige regelryttere og "meg-først" spillere på banen. Finnes ikke noe mer irriterende enn å bli irettesatt f.eks. mht droppe-regler når man går en treningsrunde (ikke hcp tellende). Mind your own business :-(

Naken

over 20 år siden

Naken

Fortsettelsen på min historie (hvor jeg slo ballen tilbake mot tee) er litt artig. Man skulle tro at de tullebukkene (kraftuttrykk jeg har lært av min far) ble rasende og begynte å rope og skrike, men jeg hørte ikke et pip. De forsto tydeligvis at vi ikke var rette flighten å kødde med, så de ble stående på tee uten å slå ut til vi var ferdig med hullet (par 5), og slapp til og med forbi flighten bak dem igjen, sannsynligvis for å slippe å ha mer med oss å gjøre :-)

H

over 20 år siden

H

Enig i at det er farlig og uakseptabelt at noen slår for tidlig og setter andre i fare, men å slå ballen tilbake er fullstendig idioti. Han som slår for tidlig og kommer nært de foran er uaktsom. Den som slår motsatt vei gjør det med overlegg og er ti ganger verre.
Og hva skjer hvis dere skader en annen ved å slå en ball tilbake til tee?
Sannsynligvis utestengning fra alle baner i minst ett år.

Og Bernt, hvis du først har kommentert andres etikette på den måten du beskriver og deretter går inn på neste tee og fortsetter med belæringen, ja da kan du jo kanskje være glad for at de to karene var mer oppdragen enn det du forklarer at du var da.

Naken

over 20 år siden

Naken

H,

han som til stadig slo ut altfor tidlig gjorde det også med overlegg, så det er i prinsippet ingen forskjell på det han gjorde og det jeg gjorde.

H

over 20 år siden

H

Nei. Det har du helt rett i. Det var fullstendig meningsløst av han, og jeg prøver ikke å forsvare det han gjorde.
Men det blir ikke bedre å gjøre det samme tilbake selv om man har lyst.
Er redd for at noen kan komme til å gjøre det samme bare fordi noen ved et uhell slår for langt én gang, det var mer den situasjonen jeg kommenterte.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

opplevde faktisk i går at ballen min var pegget opp da jeg fant den. var i asker og jeg slo ut på hull 7. ballen gikk langs trærne på venstre side, akkurat på ob grensen ved hull 13. han av de som har grønt kort kurs i asker gikk sammen med meg, og i og med at han heller ikke ropte så tenkte jeg at da holder den seg sikkert inne. var jo helt og holdent min feil, jeg pleier å være ganske flink til å rope fore synes jeg selv, men her var jeg for slapp.

Tom

over 20 år siden

Tom

En gang på 3 hullet på Borre kom et utslag over hode vårt og landet 20 meter foran oss. Det var 3 karer på tee og ingen ropte. Jeg pegget den opp og drivet pent ut i vannet til venstre. De sa ingen ting i etterkant heller. =:-). De fleste ganger dette skjer er det folk fra utslag og har hørt "trodde ikke jeg kunne slå så langt" noen gannger!!!.
Jeg slår ganske langt selv og er flink til å passe på at jeg har plass foran meg. Noen ganger har folk mast på bakfra men de skjønner når man sier hvorfor. Tenk dere nøye om før utslaget er mitt råd.
Have funn, play safe

Bakfra

over 20 år siden

Bakfra

Jeg stilte en gang for maaange år siden med ca 25 i hcp og ny 3-wood. Kjøpt i butikken før runden, aldri prøvd, men jeg slo ca 180m med min gamle 3-wood.
Hadde 220m igjen og tenkte å legge meg opp ca 50m bak greenen siden det var slak motbakke. Dro til, klokketreff, ballen traff 5m før greenkanten og trillet til ca 2m fra hullet mellom dem som sto og puttet.... Tenkte aldri å rope fore for det var "umulig" å slå så langt. Shit happens

DeLutte

over 20 år siden

DeLutte

Skulle spille hull 2 på Jæren GK. Akkurat i det jeg bøyer meg ned og legger ballen opp på peggen, så lander det en ball 5 cm fra hånden min.
Og den ble slått ut fra hull 8!
Om man ikke har mere kontroll på utslagene enn det der, så får man holde seg hjemme. Firerballen på hull 8 kikket engstelig bortover, men sa ikke noe. Jeg pegget dermed opp deres ball i stedet og sendte den 150 meter OB, før jeg slo ut min egen ball.
Det virket tydeligvis, for vi spilte ferdig hele par 3 hullet før de slo ut :-)

De Lutte

Snedd

over 20 år siden

Snedd

«Om man ikke har mere kontroll på utslagene enn det der, så får man holde seg hjemme,» skriver du, DeLutte.
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut mellom hull 2 og 8 på Jæren, men jeg vet i hvert fall én ting: Man kan ikke be folk holde seg hjemme selv om et utslag går helt vilt for seg!
Jeg er stor og sterk og slår langt, og trodde da jeg begynte for en del år siden, at de ville utslagene etter hvert ville bli borte, slik at jeg aldri er en fare for omgivelsene. Men det blir de jo ikke! De blir bare mye sjeldnere ettersom handikappet blir bedre. Nå spiller jeg på 10, og fremdeles kommer det et helt vanvittig treff et par ganger i sesongen, som går fullstendig feil retning. Så lenge man slår hardt og langt, kan man aldri forsikre seg mot det.
Tre ting er viktig:
- Se deg for før du slår. Legg inn litt ekstra margin.
- Rop FORE som faen hvis det går skeis, og det er den minste fare for noen. Vær ydmyk hvis ballen havner litt for nær andre mennesker.
- At banene sikrer litt ekstra der det kan være fare.
Nesten uansett hvor langt ned man kommer i handikap; en sjelden gang går det ikke som man ønsker...

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Vet jeg beveger meg inn i et minefelt nå, men jeg synes det KAN være greit å tenke på at når man er på en golfbane, så tar man også en viss risiko.

Det HENDER faktisk at man ikke ser hvor ballen gikk hen
Det HENDER også at man ikke rekker å rope før det er for sent

Det er også viktig å huske at man har like stort ansvar for å bli sett som man har for å se andre (altså sette bagen igjen når man går i skogen, komme seg bort fra greenen i stedet for å stille seg opp ved siden av for å føre score osv...)

Dessuten er det viktig at vi - som MEDspillere - har like stort ansvar for å rope som den som slår.

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Viktig poeng Bull, Snedd og Bakfra. Har ikke lyst til aa bli truffet av en golfball i stor hastighet, men ser det heller ikke som noe problem om en ball bakfra triller de siste metrene foer den stopper 10-20 meter bak sistemann i min flight.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Lurer på om ikke "kameraten" til Yngve var tilbake en tur på Kongsberg i kveld ? En 3er-ball av godt voksne herrer hoppet fra hull 15 til hull 18 akkurat imens jeg og min partner hullet ut på hull 17. Så seg tilbake flere ganger mens de slo ut, men rakk å gå 30m før vi kom frem til 18de tee..
Spilte treigt og omstendelig så vi måtte vente 5 min hver gang vi skulle slå. Siden det var så seint på kvelden at det var bortimot mørkt, så ga vi opp etter å ha ventet i evighet på å få slå tredjeslaget inn på greenen. Vi så rett og slett ikke flaggstanga lenger etter å ha blitt forsinket akkurat så lenge at mørkt var blirt til FOR mørkt.
Så vi plukket ballene og kjørte (i golfbil) frem og spurte hva slags etikette de praktiserte siden de bare tok seg til rette på de hullene de hadde lyst uten å vente på at det skulle bli luke.
Ble igrunnen ikke overrasket når vi fikk tilbake et uforskammet svar PÅ KLINGENDE BÆÆÆÆRGENSDIALEKT.

De Lutte

over 20 år siden

De Lutte

Ja, selvsagt skriver jeg det, snedd.

Hva om den ballen hadde truffet meg midt i hodet?
Du ser ikke akkurat opp, når du sitter på huk og skal plassere ballen på peggen !
Jeg kan dessuten fortelle deg hvordan det ser ut mellom hull 2 og hull 8 på Jæren.
En må slå ballen omtrent rett ut til venstre for å klare noe slikt.
Den kan omtrent ikke gå fremover i det hele tatt.
Skulle nesten tro det var gjort med vilje.

De Lutte

Balle Blank

over 19 år siden

Balle Blank

Er det noen som vet hvordan det går med Mr Pettersen? Er han fremdeles den samme gamle?

Fredov Funkovic

over 19 år siden

Fredov Funkovic

Vet ikke, men DeLutte er i hvert fall den samme gamle. Dessverre.

Erik__

over 19 år siden

Erik__

Er greit man skal rope fore.
Men dere må ikke glemme at en ball som lander 20 meter bak dere ikke kan lage noen særlig skade.
Den vil ha mistet nesten all farten etter at den har sprettet en gang eller to framover.
er jo først og fremst når ballen treffer noen direkte før landing at det er farlig.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Beste unnskyldningen jeg har hørt sålangt var i sommer på min hjemmebane. Gruppen bak oss kom inn til cafeen etter å ha spilt hull 18 . Hullet er elevert og knekker høyre rundt aasdammen. Skal du førsøke å gå rett over må du vente til gruppen foran er kommet langt nok til høyre mot flagget.

Kameraten min i denne gruppen fortalte at en i hans gruppe hadde ungått å bli truffet i tinningen med et par milimeters margin. Det ble ikke ropt fore.

Vi ventet på at synderene skulle komme inn slik at vi kunne ta en alvorsprat med dem. Det viste seg å være en far ,mor og sønn på ca 14. Guttungen fullførte ikke hullet men forsvant mot bilene med en gang mens far og mor spilte ferdig og gikk mot oss.

Jeg forklarte strengt men rolig at det nesten hadde skjedd en ulykke og at de var nødt til å rope fore om de så at en ball hadde retning mot noen, at dette er hele gruppens ansvar. I tillegg nevnte jeg at de måtte passe på at sønnen tok ut stor nok sikkerhetsmargin før slagene sine slik at risikoen for å treffe noen blir borte.

Unnskyldningen deres var ubetalelig. "beklager så mye ,men sønnen vår slår så langt. Han har drivet greenen på flere av par 4 hullene på banen. Vi trodde ikke han kunne slå så langt som bort til der gruppen foran sto"

Gruppen foran som nesten ble truffet sto fullt synlig ca 230m unna utslagstedet midt i fairway. Det hører med til historien at det korteste par 4 hullet er 252m nest korteste 281m og resten over 300m.

Med slike folk ute på banene er det jammen rart det går så bra som det gjør....

tvalo01

over 19 år siden

tvalo01

Husk at det også er spillepartners ansvar å rope FORE når medspiller slår. Det er spillepartner som først ser utgangen på ballen.

Husker godt min første runde på Kongsberg med GK, det var den gangen det var kø på banen hele helgen. 4 ganger fikk vi ball trillende inn til oss. I gruppen bak gjikk en av høydere i klubben, da jeg påpekte at jeg ikke likte å bli brukt som blink fikk jeg beskjed om at jeg bare fikk hold kjeft. For han hadde makt til å kaste meg ut av klubben !

b

over 19 år siden

b

Om ballen lander 10 meter borte, blir jeg ikke fornærmet i det hele tatt og de på teen roper Foore. Jeg setter tvert imot pris på å bli gjort opperksom på at det skjer noe i nærheten av meg. Jeg stopper forberedelsene til slaget, jeg dukker litt slik at i tilfelle ballen treffer en stein eller noe annet så er jeg litt forberedt og aksepterer at dette kan skje. Beklagelsen tas imot og aksepteres.

Treffer ballen en stein eller noe og deretter treffer meg uten at det er ropt foore kan jeg garantere at jeg kommer opp på tee med 9-jernet i hånda og etter at jeg er ferdig med vedkommende rapporterer restene til vedkommedes hjemmeklubb.

Skjønner ikke at det skal være så jævla vanskelig å rope en liten advarsel dersom du skal være uheldig, alle er jo det innimellom.

M04

over 19 år siden

M04

Takk, b! Folk roper alt for sjelden fore.....

..

over 19 år siden

..

trenger ikke rope fore hvis ballen ikke kommer til å treffe................

690CB

over 19 år siden

690CB

For det første - bedre å rope fore en gang for MYE enn en for lite...

Når vet du at ballen ikke kommer til treffe noen?

Hvis du slår mot en gruppe spillere og du er i tvil om det er et slag som kan komme frem MÅ du rope med en gang. Det nytter ikke å begynne å rope rett før ballen lander, for innen du da for gaulet ut ditt fore lander ballen. De menneskene som står eks 150 m unna vil da ikke oppfatte ditt fore før etter at ballen har landet og da er det litt sent å sette seg på huk med hendene over hodet. Flere har vel tatt "grønt kort" for å kjøre bil i trafikken. Den gang lærte dere noe om reaksjonstid. Når vi samtidig legger til lydens fart pr. sek slipper man å være rakettforsker for å skjønne at et tydelig FORE må komme med en gang en ball går mot en gruppe og det er en minste tvil om den kan utgjøre en fare for andre.

Det er startet en annen tråd er idag om det samme... Dette blir vel det samme svar der.

Som b sier: "Skjønner ikke at det skal være så jævla vanskelig å rope..."

Og tenk hvor jævla flaut det vil være å ikke rope og så viser det seg at ballen ble lengre enn du trodde og du treffer en annen spiller...

Erik_

over 19 år siden

Erik_

DeLutte:

Jeg har ikke hørt makan til latterlig uttalelser.
Alle må få lov til å spille golf uansett hvor dårlige de er.

Du presterer å komme med følgende uttalelse:
Om man ikke har mere kontroll på utslagene enn det der, så får man holde seg hjemme

Da kan jeg fortelle deg at jeg har sett pga-tour spillere som har missa over 70 meter ut venstre eller høyre.
Ville du utestengt denne pga-tour spillern fra å spille golf i all framtid du da eller ?

Erik_

over 19 år siden

Erik_

Virker for meg som om denne DeLutte er verdensmester i alt, og fordømmer alle andre som ikke er som han selv.
Han setter alle puttene innenfor 0,5 meter, og bommer aldri på disse.
Isåfall er han den eneste spilleren i verden.
Han har vel aldri slått ett skeivt slag heller, siden han vil bortvise alle de som slår skeivt.
Jeg tror samtlige spillere på pga-touren en eller annen gang har bommet på en 0,5 meters putt mens de var profesjonelle spillere.

Ikke nok med det

over 19 år siden

Ikke nok med det

...men selv om han er så fantastisk dyktig og kan alt om golf har han forsatt over 30 i hcp.....

Erik__

over 19 år siden

Erik__

Til tross for at han aldri bommer 0,5 meters putter ?

Hvorfor

over 19 år siden

Hvorfor

Må du Erik_ (alltid) skrive 3-4 inlegg etter hverandre?

Er det ikke du som vet om alt det skeive i verden?

Svært mange klarer faktisk med en porsjon uflaks å slice eller hooke ballen i stor fart mot spillere som befinner seg bare meter foran seg selv, selv om det er på en annen tee.

Spiller, og medspillere rop foore, for dem som befinner seg metre foran en spiller som skal slå, ver ekstra på vakt!!!

704

over 19 år siden

704

Syns det er litt pussig å kommentere en kommentar fra DeLutte som er nesten ett år gammelt. Nå er han jo mye eldre og sikkert mye visere :o)

HrG

over 19 år siden

HrG

Mitt fulle nick: HrGruzom må overhodet ikke forveksles med nevnte Herr Grusom tidligere i denne debatten.

Ville bare si dette!

kili

over 19 år siden

kili

Hevn hører ikke med til begrepet god etikette.

Skulle noen (være uheldig) og slå en ball for nær andre spillere, er det spillerens ansvar å rope. Det kan være ulike årsaker til at det ikke blir ropt, men det unnskylder ikke en 'oppfølging' som mange skribenter her synes å tro er akseptable tilbakemeldinger.

Det kan i enkelte tilfeller være riktig å påpeke at "her burde du ha ropt fore". Det vil kvalifisere for å være en betydelig være brudd på enhver golfetikette å slå ballen vekk, ta den med, og aller verst: å slå den tilbake mot spillerne. Du følte deg nok provosert, men DU burde vært utestengt for spill på hjemmebanen din resten av sesongen.

Er det rart det er krig i verden...?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her