Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Klubbmesterskap

Aldri klubbmester

over 20 år siden

Aldri klubbmester

Jeg er medlem ved en av østlandets største klubber (godt over 1200 medlemmer). Klubbmesterskapet står for døren, og jeg (9.4 i hcp) og tre kamerater (fra 10.7 til 13.0 i hcp) kunne ha hatt lyst til å prøve lykken mot klubbens beste spillere. Vi meldte oss dermed på til klubbmesterskapet. Vi har trent jevnt og trutt i det siste, og hadde som mål at vi hvertfall skulle klare cut'en etter 2 runder. Ingen av oss blir klubbmester, men likevel. Moro å delta skulle det hvertfall være.

I dag kom startlista og der har klubben satt grensa ved 10.0 i hcp for å være med. DVS at jeg skal spille, mens mine kamerater må "sitte på benken". I alt skal 29 spillere spiller klubbmesterskapet i klassen "elite".

Jeg synes jo dette var veldig få spillere. Riktignok skal både senior og damer spille samme dagen men likevel. Hvordan er det i andre klubber? Skjønner til en viss grad at ikke alle kan være med, men er ikke 29 av over 1200 veldig få?

Facit

over 20 år siden

Facit

Sløvt! Hvor mange stiller i hobbyklassen for senior og damer da? Det er jo eliteklassen hvor den virkelige klubbmester blir kåret. Burde vært rom for flere...

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Dette er jo fullstendig tåpelig. Det er klart en spiller med for eksempel 12 i handikap kan klare å komme seg godt inn blant de 10-20 beste i klubben med et par gode dager på banen. Da er det håpløst at man ikke engang får testet hvor høyt man kan komme i klubbmesterskapet!
Har selv 10.9, så jeg klarer å sette meg inn i dine kameraters frustrasjon! Man burde heller sette en grense på antall enn på handikap, for eksempel de 50 med best handikap. 29 er altfor få!
Mitt råd er: Lag rabalder!

Putte

over 20 år siden

Putte

Jeg synes alle som vil burde kunne få bli med i klubbmesterskapet. Sånn er det i hvertfall i min hjemmeklubb, så vidt jeg vet... Klart at GK-spilleren ikke blir klubbmester, men er jo gøy å være med på en skikkelig turnering en gang i året, da...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med Putte. Klubbmesterskapet burde være åpent for samtlige medlemmer og kun spilles (netto) slag.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

I Kongsberg er det de 54 første under 22 (før 18) Hcp som får være med på elitegruppa......til helgen

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

det dere ber om der er umulig å gjennomføre.

det er grenser for hvor mange som kan delta uansett hva dere sier. kan ikke spre et klubb-mesterskap over flere helger.

Vi løser dette på TYGK med å arrangere et handicapmesterskap for alle, hvor cutten blir lagt etter kvalifikasjon og antall. vanskelig å gjennomføre mer enn 2 runder på en dag, og da begrenser kvalifiseringsrundene seg selv.

Så kommer klubbmesterskapet, som i utgangspunktet skal være for å kåre klubbens beste golfer.
Da er det strengt tatt ikke nødvendig å slippe alle spillere i alle klasser til.
det er vel ærlig talt ikke ofte at en slagturnering kan gjennomføres fornuftig med GK spillere? Ikke misforstå meg nå, jeg prøver ikke å terge på meg høy-handicappere nå, men det er tross alt slik at lav-handicappere scorer lavere og spiller mer effektivt enn høy-handicappere( i stor grad, jeg vet også at dette ikke alltid er tilfelle)

nå skal det også sies, så dere ser at jeg er nøytral her, at jeg har ikke fått delta på klubbmesterskap selv, for jeg har for høyt handicap til å komme med på startlisten. ble litt skuffet i fjor, men jeg forstår hvorfor det må være sånn.

Jeg sitter i Turneringskomiteen, og kan garantere dere at det er ikke det enkleste i verden å få folk til å stille gratis for klubben for å arrangere et mesterskap. Dermed begrenser kapasiteten seg vesentlig, i tillegg til at det ikke er svært populært å kreve hele helgene for å arrangere en turnering.

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

I min hjemmeklubb er KM en så viktig turnering for de beste medlemmene. Hos oss her de satt et tak på 39 påmeldte, er det fler enn 39 som melder seg på, er det de med høyest hcp som ryker ut..

Syns det er et flott engasjement!

H

over 20 år siden

H

Virker tåpelig at spillere med 11 og 13 ikke får være med i KM. Særlig med bare 29 spillere.
På den annen side har ikke GK-spillere så mye å gjøre i en ren slagturnering.
I min hjemmeklubb er det 50 med i herreklassen, de fleste lavere enn hcp15 og ned til scratch, men noen slengere helt opp til GK.
Det er cut etter to runder.

Aldri klubbmester

over 20 år siden

Aldri klubbmester

Det som er mest tåpelig i denne saken er at det er 29 deltakere i klassen "Elite herrer", 1 (!?) i "Elite Damer", 30 fordelt på tre årsklasser for "Herrer Senior" og 12 fordelt på to årsklasser i "Damer Senior". Er hvertfall helt klart hvem som styrer i klubben min. Til eldre man blir til mer makt får man :-(

Hvis argumentet er at de over 10 i hcp ikke kan bli klubbmester så hadde det bare vært å la de tre beste få være med. De tre er så mye bedre enn de andre at vinneren finnes der. Garantert.

Her blir det garantert rabalder. En av mine kamerater, med hcp 10.7, snakket med turneringslederen i dag. Han fikk til svar at klubben var fornøyd med 30 elitespillere og 42 seniorspillere. Blir nok mye god rekruttering av talenter fra min klubb.

H

over 20 år siden

H

Er det lov å spørre hvilken klubb dette er?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmmm. Ikke bra. Høres ut som Hauger.......

Aldri klubbmester

over 20 år siden

Aldri klubbmester

H:
Du kan spørre men jeg tror jeg avstår fra å svare.

Anders

over 20 år siden

Anders

King Ben: Det er ikke Hauger. Sjekk hauger-golfklubb.no. På hauger er startfeltet 72 spillere fordelt på 9 damer og 63 herrer. Det er hcp krav på 15 i herreklassen og 25 i dameklassen. De med lavest hcp får være med. I år går cut'en på ca 11-12 i herreklassen og ca 18 i dameklassen. Hauger har et godt system for gjennomføring KM.

Mister Klister

over 20 år siden

Mister Klister

Enig med Tiger, det er grenser hvor mange som trenger og bør være med på et klubbmesterskap.
I de fleste etablerte klubber oppnår klubbmesteren en score på mellom par og +10 etter å ha spilt vanligvis 3 runder.
Dette klarer aldri en 10 handicapper. Og ihvertfall ikke en 22 handicapper. Hvem som blir nr 4 og 15 er egentlig totalt uinteressant.

eller....

skal klubbmesterskapet være en "folkefest" der så mange som mulig får delta fordi det skaper samhold og miljø, og får høy-handicappere til å trene mer til neste år for å prøve å komme 10 plasser lenger opp på resultatlista ?

Personlig så mener jeg klubbmesterskapet er en filleturnering. Den gang jeg drev aktivt med ski, friidrett og sykkel var det ingen som gadd å stille på noe så lite som et klubbmesterskap. Mye mer interessant med krets-, fylkes-, landsdels- og norgesmesterskap.

I Sverige hvor jeg også er medlem i en klubb har vi i det minste Distriktsmesterskap.
Hvert distrikt har også en såkalt Order-of-merit serie, vanligvis én-dags scratch-konkurranser over 36 hull som går ca hver 14 dag hele sesongen. Handicapnivået på deltagerne er som på ama-tour, men scoren ligger sjelden over 85 slag for sistemann.

Dessuten har de en klasseinndeling som gjør det mye mer interessant å konkurrere. Foruten at juniorene har én klasse per årstrinn og kjønn, begynner seniorklassene allerede på 35 år med 10-års klasser (35-44, 45-54, osv).

Skjønner bare ikke hva som er så engasjerende med et klubbmesterskap der nivået er så sprikende at det bare er 3-4 seriøst satsende spillere som kan vinne. Ser heller ikke det helt store i å være klubbmester etter å ha slått en haug hobbygolfere som bare spiller golf fordi det er en hyggelig måte å komme seg opp av sofaen på. Jeg deltar i år fordi jeg skal spille en golfrunde den dagen likevel, men går ikke helt av skaftet og nìtrener siste 2 ukene for å kanskje grave til meg en 10-plass når jeg er nr 20 på handicap-lista. Hadde heller ikke grått om jeg ikke hadde vært kvalifisert. Det finnes da større utfordringer å jakte etter.

Tolle

over 20 år siden

Tolle

KM er ingen sosial turnering! KM er slagspill fra backtee og der har ingen med høyere hcp 10 noe å gjøre. Hvor mange turneringer går fra backtee med slagspill i løpet av året? Svært få! Mens stableford og nettoslag konkurranser er det hver uke.
Hvor lang tid ville vel en hcp 20 bruke fra backtee i et KM? 7 timer?

La lavhandicapperne ha klubbmesterskapet i fred!

Mikro

over 20 år siden

Mikro

Hvorfor har dere ikke kvalikk? I min klubb må alle over 13 kvalifisere seg. Dvs man spiller 2 helger før om 13 plasser.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Det høres mest naturlig ut med kvalik, la oss si at 50% allerede er kvalifisert pga lavt hcp og/eller regjerende mester(ofte med lavt hcp selvsagt!!) eller blant de 3 forrige sesong.

Så kan resten spille kvalifiseringsrunder!

KM høres da morsomt ut, ikke hver dag oss høy-hcp spiller fra back-tee om banen har slikt.

hcp 17

Mikro

over 20 år siden

Mikro

50 stk kvalifiserer seg direkte, pga lavest hcp. De siste 13 plassene må man kvalle for.

704

over 20 år siden

704

i klubben min er vi bare noen få singelhandicappere, så det hadde blitt drit kjedelig hvis bare vi skulle spille klubbmesterskap. jeg sier ikke at alle skal være med, men jeg tror det er sunt for mange av midt-på-treet-spillerne å bryne seg mot de som er litt bedre

at det er FÆRRE elitespillere enn seniorspillere høres jo helt idiotisk ut. det er jo elitespillerne de bør satse på hvis de skal bygge opp et miljø som holder høy (golf)kvalitet.

Åkerpløyer

over 20 år siden

Åkerpløyer

Hos oss har vi INGEN singlehandicappere, 4 stykker er under 20.....
Og siden vi ikke har slopet bane finns det selvfølgelig mange ufrivillige sandbaggere.
Klubbmesterskapet er en av 2 turneringer i året.
De beste oppnår i år sannsynligvis 60 poeng dersom mottatte slag blir satt til det samme som handicappet.
Unødvendig å si at noen av våre spillere har gjort det bra i turneringer på andre baner.......

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Til dere som mener at klubbmesterskapet skal være for en liten håndfull mennesker, altså kun de som har mulighet til å vinne: Dette er jo bare tull! Selv er jeg bare en middels golfspiller, men har vært bedre i tennis. Da jeg en gang ble kretsmester, var det veldig moro å vite at det hadde vært 90 spillere med i turneringen, og at jeg hadde slått dem alle sammen den ene gangen. Hadde ikke vært fullt så moro hvis kun de åtte-ti beste hadde fått lov til å være med.
Dessuten, Klister, du mener altså at hvem som blir 4 er «totalt uinteressant». Du må leve i en utsøkt lite eliteverden. Høres ikke hyggelig ut.
Men det er klart det må være en grense. Klubbmesterskapet er slett ikke for dem over 30 i hkp. De har ingen glede av en slagturnering.

over 20 år siden

Personlig så er jeg ikke så opptatt av hvor hcp-grensen bør gå, for det betyr lite for arrangementet.

jeg er mer opptatt av at dette må gjøres på en måte som kan gjennomføres med tildelt tid og tilpasset antallet personer i turneringskomitèen.

vi gjennomførte i helgen km med 5 personer i arrangementet, og dette gikk helt suverent.
vi hadde akkurat nok tid på lørdag, i forhold til solen og mulig gjennomføring, og kjørte finalerunde på søndag med 50 spillere.

alt gikk flytende og fint, nettopp på grunn av at vi hadde satt en grense for antallet personer som kunne delta.

hadde dette vært åpent for alle, så ville vi måttet spre det over flere helger, og det blir helt umulig å gjennomføre.

Det er bare å akseptere at det må settes grenser for deltakere, og heller delta på handicap-turneringen som mange av klubbene arrangerer helgen før eller lignende.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her