Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Trenger jeg en gap wedge ?

Terje

over 20 år siden

Terje

Finner ofte at jeg befinner meg på rundt 100 meter fra green, og siden min PW går 115 - 120 med full swing, må jeg ofte slå en rolig pw på disse hullene og det er ikke alltid like vellykket. Når jeg kommer ned på 90 meter burde jeg nok bruke SW, men har litt problemer med å slå SW fra fairway siden det tunge hodet ofte gjør at jeg duffer ballen.

Er det noen her som har noen erfaring med en GW, og vil anbefale dette ? Hvor mange og hvilke wedger har dere andre i bagen ?

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

jeg har PW, GW, SW og LW

:)

GW er suveren på slag på rundt 90 meter for meg.
I tillegg er den også super på korte chipper hvor du ikke ønsker rull.

Tom

over 20 år siden

Tom

Det er vanelig å ha minst 2 stk. Ca 50-52, 56. Mange dytter også inn en 60 grader. Etter dette er det også folk som bruker 4 stykker men da må de som regel ta ut en annen kølle. En GW og SW bør du nesten skaffe deg så snart som mulig. Cleveland har et godt ord på seg når det gjelder Wedger men det viktigste er at du "Trives" med det du kjøper. Husk at ca 70% av golfen er fra 100 meter og inn. Lykke til

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Har bare 60, 56 og PW jeg. Bruker David Pelz teknikkene til mindre slag fra 100-30 meter. Fungerer helt glimrende det. Blir nok neppe å ha noe GW i bagen min siden jeg slår PW 100 med normal 80% sving. Få lånt deg en GW og test ut hvordan det funker for deg. Siden du slår PW normalt 115 m kan det kanskje være lurt av deg å supplere med en ekstra wedge som Tom sier.

over 20 år siden

jeg stemmer for at DunderGunder skal ha en ekstra wedge

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er bare fordi du vil tildele meg straffeslag for å ha 15 køller i bagen.

Men jeg tenkte Tiger. Vi kan godt spille en skikkelig scratchturnering du og jeg neste gang vi skal spille. Men da kan jeg ta å telle bøtta på rangen også, så slipper vi å ta de 20 slagene på banen.. lurt?

over 20 år siden

jo, bortsett fra at du kommer til å vinne selv om du legger på 20 slag.

jeg har ikke spilt mye i det siste gitt.... sukk.... forberedelser til Skottland kommer antakelig i ettertid....

buhu...... jeg vil spille golf....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Ok, jeg kan telle to bøtter da. Siden det er deg. Men. Nå søppler vi til enda en tråd her Tiger, så vi får begynne å oppføre oss. Moki?

Konklusjonen min er:
3 wedger er nok ;) I alle fall om man slår pitchen sin kort. Smeller man den 120 meter kan det være fint med 4 wedger for å få noen ekstra avstander.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Et alternativ er å gå over til 54 graders sandwedge. Det gjorde jeg, og for meg så er den samtidig lettere å slå enn 56'en.

Altså: PW (48 grader), SW (54 grader) og LW (60 grader).

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Du er ikke bare kul, men lur :)

Bare vær obs på at en 54 grader sw kan bli tricky i sanden. Hadde også en 54 før men sleit litt med bunkerslag. Nå er jeg nødt å ha 56 og 60 for å kunne få meg noen sandsaves ja.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

JA, du trenger en Gw. Ingen tvil etter å ha lest "problemene" dine i innledningen til denne diskusjonen.
Discussion closed.
----------------------------------------------0------------------------------------------

latterlig

over 20 år siden

latterlig

54 er vel ikke no vanskeligere i sanden enn 56... ?? teit..

kan være forskjell på bounce, men det er nok det eneste. er nok deg det er no galt med..

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Ja da er det nok det.

704

over 20 år siden

704

Jepp, skaff deg en GW!

Jeg bruker min veldig ofte. Har også 4 wedger...
En av grunnene til dette er nettopp som Gunder sier, at jeg slår ganske langt med pitchen (ca. 120-125 meter), og da er det greitt med en kølle til før jeg er nede på SW. Anbefales på det varmeste :o)

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Er det noe det er lurt å ha i bagen er det mange ulike slag / lengder under hundre meter. Mange har gitt uttrykk for dette i dette forum. Det enkleste er vel å ha godt med ulike wegder og loft slik at et normalt slag med full sving gir deg en trygg lengde. Du bør imidlertid ha som mål å øve inn mellom lengder med ulike teknikker. Dette er vel også tidligere nevnt. Sjøl har jeg seks ulike wegder. forskjellig bounce for ulike forhold. Går allikevel mange runder i løpet av sesongen med kun en wegde for å tvinge frem mer kreativitet og følelse i det korte spillet. Trener også mye på å slå den samme lengden med flere køller. Gjør du det mye på nærspillområdet lover jeg deg fremgang. Du vil lære mye om hvordan ballen oppfører seg ved ulike slag. Du vil også automatisk tilegne deg en god følelse for hvor mye du trenger å svinge opp for å komme frem til målet.

Terje

over 20 år siden

Terje

Takk for mange konstruktive tilbakemeldinger. Jeg kommer nok til å investere i en GW, men trenger også endel trening på å mestre 80 - 30 meter slagene bedre.

Hva er den beste måten å variere lengden på et slag ? Å korte inn baksvingen eller å slå en roligere sving eller begge deler ?

Evt å åpne køllehodet for å endre vinkelen på slaget / vinkle ned køllen for å slå en lavere ballbane.

704

over 20 år siden

704

Det beste og mest stabile er å korte ned baksvingen og heller ha samme akselerasjon i svingen. på denne måten får du en "normal" svinghastighet. du rekker bare ikke komme opp i toppfart.

å åpne vinkelen anbefaler jeg ikke før du eventuelt ligger vanskelig til og må over saker og ting eller stoppe ballen veldig raskt. dette er et veldig greitt slag å kunne, men det er mye vanskeligere å kontrollere en en vanlig kort pitch.

men dette er nå bare mine erfaringer... :o)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her