Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Litt for godt til å være sant?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Jeg har erfart flere ganger at om det er noe som virker for godt/bra til å være sant så er det som regel det!

Jeg var hos DWC på Miklagard i går får å få litt hjelp med svingteknikken min. Veldig hyggelig kar forresten.... Etter 10-12 slag, litt snakk og noen endringer i bevegelsen, klarte han å "garantere" meg at jeg i løpet av neste sesong ville spille på mellom 4-6 i hcp.

Uten flere timer ville jeg greit spille på rundt 10, men hvis jeg gjorde litt for det (en øvelse 5-10 min. daglig) ville jeg gå ned til rundt 4-6 i hcp.

Selvfølgelig var dette smigrende, men lurer litt da. Jeg treffer en kar (veldig hyggelig en) som jeg aldri har sett/snakket med før og etter en drøy halvtime og en halv bøtte på rangen trakk ham disse konklusjonene.

Det var veldig hyggelig og DWC var en kjempe kar, er litt støl i dag etter at han viste meg "de musklene jeg ikke visste jeg hadde" som selvfølgelig ikke var i bruk eller har vært det noen gang. (slik kjentes det).

Om det han sa skjer vil det si at jeg går ned fra Grønt kort til 4-6 hcp på 2 og en halv sesong.

Lurer litt på dette.......

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

jeg tipper du har hoppet over at du må trene og spille masse for å komme dit, men at egenskapene dine tilsier at du bør kunne spille deg ned til dette nivået.

am I right?

:O)

Tom

over 20 år siden

Tom

Hvor mye koster en halvtime med D.W.C??

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Til Tiger McWould if he could .

Selvfølgelig må det trenes og spilles. Men de forutsetningene man har for spill i norge begrenser seg selv.

Om dette skjer vil det si at jeg går ned til under 6 i hcp. et drøyt kalenderår etter første gangen jeg tok i ei kølle!!!

Den viktigste treningen jeg gjorde nå var foran speilet hjemme (ca. 5-10 min daglig) og ikke på rangen/banen med kølle og ball.

Jeg har hele tiden blitt fortalt at det tar laaaaang tid å bli god i golf. Spiller man på under 6 i hcp mener jeg man er god! Og hvis dette ikke skal ta lengre tid en et drøyt kalenderår spill og to med trening så er jo ikke det lang tid.

over 20 år siden

helt enig med deg. spiller du under 6, så er du god..... eller, bør være i alle fall... hehe

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er jo flere her inne som mener man kan bli 3 handicapper bare på 1 sesong. Så da er det sikkert mulig ;)

Jeg synes kanskje det var litt drøyt å si at du vil spille på 4-6 om du gjør dette. Grunnen er vel at du trenger et bra nærspill i tillegg til bra sving for å nærme deg 4.

Men nå er jo DWC en herremann som er flink å "tenne" golfere til å trene mye. Han sier positivt ting som gjør at du får troen på deg selv. Om du når 4-6 er helt opp til deg.

En annen ting. Hvis du går til DWC med en grusomt dårlig sving, og så sier at du har 10 i handicap. Så betyr jo det at du er flink på nærspill. Ergo; om du da endrer svingen din betydelig det neste året, så vil du helt sikkert spille på 4 :)

Andreas

over 20 år siden

Andreas

Kan du forklare hvordan øvelsen du skulle gjøre er? Jeg vil også ned til HCP 4 :-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er bare en måte å bli singlehcp'er på. Trene, trene, trene.
Jeg kjenner ingen som spiller på hcp under 10, og som ikke har trent *mye*. Å klare det på ett år er fullt mulig, og det avhenger at du trener... mye :-)

Jeg har ingen tro på at å trene 5 minutter på kun en mekanisk bevegelse hver dag vil gi deg et hcp på 6. Men det er min mening.
Nærspill, putting, mental trening og course management er stikkord her (og naturligvis spille på bane). Og da snakker vi mer enn 5 minutter hver dag. Btw har hatt en time med DWC og har stor respekt for mannen som trener, men er vel enig med Gunder.

Det finnes ingen snarveier, men - som mange har opplevd - det finnes mange omveier.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Beklager Andreas!

Ikke sikkert samme øvelse kan hjelpe deg......Du må nok oppsøke pro du også....

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Hva er god ? Jeg setter følgende påstand:

Å gå ned fra 36 - 18 er enkelt, og fullt mulig for alle.
Å gå ned fra 18 - 10 er greit, og fullt mulig for de fleste.
Å gå ned fra 10 - 6 er litt krevende, men mulig for mange.
Å gå ned mot 0 er meget krevende, og mulig for noen.
Å gå ned UNDER 0, er x-tremt krevende, og mulig for noen få.

Alt er en kombinasjon av trening, interesse og talent.

Jeg synes det er større forskjell på meg (6,5) og gutta på rundt 2 enn på meg og en spiller på 18.

Jeg kjenner ikke DWC, men du ser rimlig fort hvor stort balltalent den enkelte har. Noen er bare bedre talenter enn andre, så enkelt er det.

Jeg anser meg selv som IKKE balltalent, selvom jeg er rimlig god rundt greenene (dog dårlig til å raskt tilpasse meg nye forhold), og jeg tviler sterkt på at jeg vil komme under 4,5. For å gå ned fra 6,5 til 4,5 FOR MEG kommer til å kreve x-tremt mye trening. Jeg SKAL få en mer STABIL og bedre sving, jeg SKAL bli i bedre fysisk form, og jeg SKAL bli sterkere i løpet av vinteren. Så får vi se hva som skjer med hcp til neste år.

Bare så det er sagt: jeg driteri hcp, jeg regner kun statestikk / score altså.. men vi diskuterte her "rask nedgang i hcp" så da brukte jeg det.....

Så et spørsmål, om noe "off topic": Jeg SKAL forbedre svingen min i vinter, og vil trene inne. Jeg ønsker å "kjøpe" et treningsopplegg som gjør at jeg skal trene med pro minst en gang hver 14 dag. Noen som har erfaring med proer som kan gi meg no slikt ?

over 20 år siden

tipper det blir vanskelig hvis du ikke vil kjøre langt.

bor ikke du i Kongsberg?
tror du kan få slikt opplegg på fornebu som det nærmeste, men jeg vet ikke sikkert.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg synes pro'er er flinke til å se hvilke feil/mangler man har i svingen, og så lenge det er en viss smidighet i kroppen kan småting bety mye!

Ned til hcp 10 klarer man med trening og spilling, videre ned må innsatsen økes!

Skulle ned til hcp 10 i år, det begynner å haste.....

17,7

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Tiger MWIHC: Nei, jeg er medlem på Kongsberg, bor nærmere Drammen, og jobber i Drammen. Fornebu har jeg selvsagt tenkt på, men hvilken pro ?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Til Runar Nyrud.

Snakk med DWC. Tror han har noe slikt opplegg på Fornebu.....

Twiggy

over 20 år siden

Twiggy

Er ikke så sikker på at balltalent har noe med golf å gjøre, ballen ligger jo i ro når man forsøker å slå på den.. Hva med øye-hånd koordinasjon ?? Tror det er vel så viktig i hvertfall...

Hilsen lille meg som ALDRI ha vært et balltalent, men sn likevellspiller på 5,3 i hcp.....

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

@Runar Nyrud Jeg har i hele vinter trent med Jørn Johnsen(miklagard), og kjørt et opplegg med golf(på Fornebu) og Golf-relatert Trening på Sats. Meget fornøyd med dette, men jeg har desverre vært litt dårlig til å følge det opp i sommer...

Ta kontakt enten med Jørn direkte, eller kontakt Sats. De har noe som kalles personal Trainer, og du kan velge helt spesifikk Golf Trening! Veldig bra trening. Ikke så mye masse-muskler, men mer teknikk-orientert, med sikte på å styrke de musklene man trenger mest i en golfsving, men også generell trening for å holde kroppen ved like!

mvh,

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg hadde protime med Jørn på Miklagard i sommer. Dagen etter spilte jeg den beste runden min ever på banen. Dagen etter der enda en kanonrunde, to slag dårligere enn rekorden. De tingene Jørn hjalp meg med hadde øyeblikkelig effekt. Synes han er flink å si ting på en forståelig måte.

Han anbefales på det sterkeste!

Tom

over 20 år siden

Tom

Prøver igjen.
Hvor mye må du betale for en halv time med DWC??

talent?

over 20 år siden

talent?

man kan komme ganske langt på balltalent i golf..

har 3.4 i hcp og trener aldri..

sabo

over 20 år siden

sabo

darren webster clarke?

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til Tom. Ring 63943100 og snakk med proshoppen.

eh

over 20 år siden

eh

Utrolig, men sant. Jeg tok en protime i juni fordi driveren ( og andre lange køller) ,gikk i hytt og pine. Ringte en pro Grønmo, forklarte problemet og bestilte tid. Pr. telefon sa han at i løpet av timen (25 min) så skulle jeg slå rett og langt. Han lovte faktisk at jeg skulle slå over hele rangen og inn i skogen på andre siden. Ikke verdens lengste range på Grønnmo, men 8 av de 10 siste slagene hadde carry over tretoppene på andre siden av rangen og var mere enn rette nok til å treffe fairway.

Dette var min andre protime etter at jeg tok grønt kort i september 2002, proen hadde aldri sett min sving tidligere. Spiller nå på 10.8 og vil nok ta noen timert til hos NICOLAY SYVERTSEN.

PS: Trener litt, men ikke regelmessig. Min framgang ligger i analysen av styrker og svakheter og legger inn litt trening på de tingene som gir meg dårlig score. Når jeg trener så trener jeg en eller annen teknisk svingdetalj, balltreff eller måltrening, dette gjelder både full sving, pitch, chip eller putt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her