Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Beste Turneringsform ??

OAS

over 20 år siden

OAS

Hei.
Jeg skal arrangere en golfturnering, der vi alle konkurrerer i en klasse.
Vi har spillere som har handicap fra 5 - GK. Hviken turneringsform er den mest rettferdig i dette tilfellet. Er det Stableford, 3/4 Stableford, eller en annen turneringsform ?
Noen som har erfaring med dette ?

H

over 20 år siden

H

Mest rettferdig er vel Scratch i tilfelle dette er for voksne mennesker. -;)
Da vinner beste golfer, eller var det spiller det het.

Men 3/4 Nettoslag og Slaggolf med max + 5 pr hull kan være en grei form. Da har alle en mulighet til å vinne.

Jeg...

over 20 år siden

Jeg...

...mener den beste turneringsformen da er nettoslag, for da må høyhandicaperne også hulle ut...det er min mening hvertfalll

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Helt enig i den siste.

Netto salg er det mest rettferdige om alle skal ha en sjans.

Skal man kåre den "beste" golfspilleren er det selvfølgelig Scratch som gjelder.....

ManoWar

over 20 år siden

ManoWar

Eller så er et lagspill veldigmorsomt! F. eks; Texas Scramble.

Anbefales på det sterkeste, morsom turneringsform, der alle deltakere får sjansen til å bidra! Alle spillerne på laget må ha minst 1 tellende utslag hver.

Del opp hvert lag (4-flight) i de forskjellige nivåene de er på.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Hvis en skal kjøre hele røkla i en klasse, (noe jeg mener er feil) er den beste løsningen å bruke nettoslag med 3/4 hcp.

Bruker en stableford med fullt hcp er det fritt frem for snikere. Det vil vi ikke ha noe av. Bruker en stableford med 3/4 hcp er det noe bedre, men min erfaring fra turneringer er at det blir jevnest fordelt ved nettoslag. Golf er jo også et slagspill ikke et poengspill..... Punktum

En annen morsom sak som jeg var med på i en turnering i fjor av at hver flight fikk utdelt en ball som hørte til flighten. Hver spiller skulle bruke ballen etter tur. spiller 1 på hull en spiller 2 på hull 2 og så videre. Vi noterte vår egen score samt score for "ballen" Flighten med høyest poengsum på "ballen" fikk premie. En morsom sak som jeg kan anbelfale. Gir en ekstra spiss i flighten og godt humør. Hvis ballen feks var mistet i vannhinder så var det game over. Hvis ikke en hoppet uti dammen og dykket etter ballen da. Det var det folk som gjorde........

Prøv dette folkens

704

over 20 år siden

704

Flaggkonkurranse er også ganske morsomt. Der får alle et merke/flagg som skal settes der som ballen ligger når man har brukt opp banens par + utdelte slag i henhold til slopetabellen. Man spiller altså ut alle hull helt til man ikke har igjen flere slag å bruke. Hvis det siste slaget man har går OB så skal flagget settes der ballen krysset ut over linjen.

Det er klart at denne turneringsformen kan by på problemer hvis man kun betaler for en 18-hullsrunde og så spiller man bedre enn handicap. Dette kan imidlertid normalt sett løses ved å gi 3/4 hcp ved utdeling av slag. Sjelden at noen spiller noe særlig bedre enn det...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her