Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ben Hogan CFT

Front

over 20 år siden

Front

Litt ivrig etter gjennomført GK-kurs i fjor gikk jeg til anskaffelse av et Hogan CFT-sett med stålskaft. Jeg syns nå at køllene egentlig er litt tunge. Ved flere anledninger har jeg senere prøvd billigste type OLYO-køller, som nok når det gjelder vekt passer meg mye bedre.

Noen som vet om CFT'ene regnes som tunge? Det hører nok med til historien at ingen ville betalt særlig mye penger for å se bicepsene mine.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Du har nok rett i at i forhold til de billige Olyo køllene, så er CFT'ene en del tyngre.
At de er spesiellt tunge derimot, tviler jeg på.
Jeg har forsøkt de selv, og de er i hvertfall ikke noe tyngre enn min TM RAC OS køller.

CFT'ene er knallbra køller, men dersom du er ukomfortable med vekten på de, så vil jeg anbefale deg å kjøpe et billig Olyo sett inntil du har kjørt noen pushups og kropshevninger, slik at Bicepsene dine tåler den enorme vekten av Ben Hogan... hehehe

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Spiller med samme køllene selv.
Kjempefornøyd!!!!!

Det eneste jeg har endret på det settet er å bytte ut hydridene med jern. 3. og 4.
Har i tillegg et 2 jern i samme type.....

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Eneste vektforskjell på 99 prosent av alle jernsett ligger i skaftet. Stålskaft er tyngre enn grafitt. Verre er det ikke. Utfra svaret til Tiger ... skulle en tro at billig = lett. Bare glem det!

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Hvis dere veier køllene får dere kanskje en overraskelse.
To idenstiske køller med like tunge men skaft men med forskjellig flex og bøyeprofil kan gi en helt forskjellig vektfølelse.
Køllene har en tendens til å kjennes tyngre ut jo mykere skaft.
De kjennes også tyngre ut med skaft med lavt flexpunkt.
Billige skaft kan være både altfor stive eller altfor myke i forhold til nominell flex.
Selve køllehodene er temmelig standard hos de aller fleste produsenter, fra 240 gr for et 3-jern til 290 gr for en Pw. Det avviker sjelden mer enn 3-4 gram fra denne standarden, og den skal være ekstremt fintfølende som skal kjenne forskjell på +/- 10 gram.
Tynnere grep har også en tendens til å få køllene til å kjennes tyngre.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

KølleKalle:
Det som drar mest i retning tyngre følelse er når køllene er forlenget. Èn tomme (det er mange som ukritisk skal ha køllene forlenget) trekker køllen opp seks svingvekter, og det føles dramatisk.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Lavida.
Hva i all verden er det du mener med ditt utsagn om 99% av vektforskjell ligger i skaftet???

Et 5-jern hode veier ca. 254 gram
Et 6 jern hode veier ca. 261 gram

Skaftet veier rundt 120 gram, og forskjellen i lengde mellom f.eks 5 og 6 jern er en halv tomme (ca. 1,3cm)

Hva mener du med ditt utsagn Lavida?

99%

over 20 år siden

99%

... det han mener er at hvis køllehodene på Hogan'ene og Olyo'ene veier like mye, så må opplevelsen av vektforskjellen skyldes skaftet.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

OK

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her