Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hcp krav for å spille på ulike baner.

Nybegynner

over 22 år siden

Nybegynner

Hva er grunnen til at det på noen baner som f.eks Tyrifjord er 25 i Hcp for å spille? Jeg har Grønt kort og bor i nærheten av denne banen, men må kjøre dobbelt så langt f.eks til Randsfjord for å spille en hel runde med 18 hull. Dette irriterer meg. Er det en måte for eierne å reklamere for at banen, at de setter et høyere krav, eller er det slik at de skal unngå oss ferskinger. Det kan virke som det er grusomt for enkelte å bruke et kvarter lengre tid en beregnet på en runde. Håper dette ikke gjelder majoriteten av golfspillere.
Min subjektive mening er at det burde være like krav på alle baner slik at alle som har tatt grøntkort kunne spille der de ville. Tror dette hadde vært positivt for utviklingen til nybegynnere, man kan lære utrolig mye som nybegynner av å gå i flight med noen mer rutinerte.

Nestennybegynner

over 22 år siden

Nestennybegynner

Tja... du kan jo melde deg inn i klubben, hvis det er din lokalklubb. Så støtter du lokalklubben, bidrar til et levende golfmiljø, og får spille så mye du lyster...

Harald Sørensen

over 22 år siden

Harald Sørensen

Noen baner har HCP krav (Tyrifjord har vel kun krav om "hvitt kort") for å hindre sakte spill (som du er inne på). Sakte spill irriterer veldig mange, og er derfor prioritert. Forsinkelser er ikke bare på et kvarter, men gjerne over en time! Ikke bare blir en lang golfrunde enda lengre, men mange blir også forhindret fra å spille/fullføre. På et eller annet tidspunkt på kvelden er det for mørkt til å spille... Tar golfrundene en time mer enn de må, forhindres 6x4=24 spillere å spille. Med 50% greenfee spillere medfører det tapte inntekter på rundt 4000kr pr dag for en klubb. Eller en halv million kroner i løpet av en sesong. Dette økonomiske poenget har jeg ikke sett før, men det er verdt å ta med seg.

Det er forskjellige krav fra bane til bane fordi trykket er forskjellig. Baner som har problemer med lite belegg har ikke råd til å si nei til greenfeespillere med grønt kort...

PS! Du kan spille på baner med HCP begrensning selv med grønt kort, men da som et medlems gjest. Da er man forsikret om at det spilles med noen som kjenner banen godt, hvilket hjelper på tempoet. Det tillates gjerne inntil 2 grønt kort spillere pr gruppe.

JanB

over 22 år siden

JanB

Forstår ikke hvor du har det fra at Tyrifjord setter krav til 25 i HC. For det første står det på deres hjemmesider; http://www.tyrifjord-golfklubb.no/misc.asp?show=tbest at det kun kreves HC kort, altså hvit kort. I tillegg står det faktisk at 2 Grønt kort spillere kan være med på samme flight.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her