Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Baner på Østlandet.

perry

over 20 år siden

perry

Jeg og to kompiser drar sørover til østlandet neste uke for å spille golf. Vi satser å på å spille 3 baner på 3 dager. Har noen her noen tips om baner som må prøves? Hcp på oss er 8, 15 og 22.

kong sam

over 20 år siden

kong sam

Ja, kan anbefale Bogstad, Miklagard og losby. Ellers så er haga fin om dagen;)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Kompiser som drar til Østlandet for å spille golf og ikke tar med seg Kongsberg har gjort en gedigen bomtur.
Ellers er det verdt å vurdere Norsjø, Borre og Losby.
Miklagard er et must hvis dere greier å unnslippe 900 penger i greenfee.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

ja, få inn noen baner som ikke bare er til bryderi for lommeboka.
kom til Tyrifjorden og få en naturopplevelse også.

Banen er super, cafèen er åpen, og vannhindrene på nr. 1 og 5 bare roper på ballene deres... hehehe...

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Skulle gjerne kommet til Tyrifjorden jeg, men har jeg noen å spille med? Nei...

Krutt,
vurderer å skaffe seg andre venner

over 20 år siden

så lenge du betaler selv, så kan jeg være vennen din i 4 timer og et kvarter

:O)

Callaway

over 20 år siden

Callaway

Skal dere en tur til Østlandet er Nøtterøy er must. Banen er i fantastisk god stand og er en ren nytelse å spille.

P.S er ikke medlem

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Takk, det var snilt.. :-)

Men seriøst, dette er faktisk et problem for meg. Altså, jeg har heldigvis mange veldig gode venner, men ikke en kjeft av dem spiller eller er interessert i å begynne å spille golf, så det jeg ender opp med er en runde med mutter'n og fatter'n sånn ca hver 14.dag.
Og det er altfor lite for en som kunne tenkt seg å spille 2-3 ganger i uka...

over 20 år siden

Jeg skjønner problemet.
jeg kjenner svært få som spiller selv, og har nå endt opp med en ny makker som er fra laaaangt nord for Sinsenkrysset.

en syk nordlending som heter Gunder, som liker Miklagard (god rest his soul) og spiller så ofte at det snart ikke er mulig å IKKE vite hvem han er.........

hmmmm.... lurer på om innleggene i kveld blir tatt seriøst jeg.... litt sent for hjernen nå gitt....

Gunder:
ta pillen din..... gå og legg deg...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Krutt: bare skrik ifra så skal jeg dra deg med en runde på Miklagards buer og daler ;) da får du litt bedre greenfee ja. gunder@framebase.com

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Fra nå av har jeg operert inn filter mot innleggene dine Tigergutt. Jeg ser dem bare ikke. Det blir et lite lilla hull midt på forumet her med teksten: "Dette har du ikke godt av Gunder"

jonNY jonNY

over 20 år siden

jonNY jonNY

Jasså, så du kutter ikke bare doglegger, men innlegg også???

feiging

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Jeg vil anbefalle Miklagard og Nøtterøy. Begge er utmerkede baner som er i glimrende stand om dagen.

perry

over 20 år siden

perry

Vi har nesten bestemt at vi skal spille Miklagard og Nøtterøy, men lurer litt på den tredje banen.

bogstad

over 20 år siden

bogstad

Den siste må være Bogstad.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Godt valg perry!
blir ikke lange omveien opp til Kongsberg på returen ;)
Trivelig bane med gode forhold...

eisp

over 20 år siden

eisp

Spilte kjekstad for 2 uker siden, syntes den var i veldig bra stand. Skogsbane da, så hold deg på fairway:)

bogstad

over 20 år siden

bogstad

Kjekstad er dritt, må ikke finne på! Må bli en bra bane, Kongsberg, Losby, Borre eller Bogstad.

Båkksta

over 20 år siden

Båkksta

Pøh, Kjekstad er norges hyggeligste bane. Den er vanskelig, trang og naturskjønn. Noen liker den, andre hater den. Den er ikke en bane for lange skeive slag.

Judy

over 20 år siden

Judy

Regner med at utgangspunktet ditt er Oslo. Da er det tre kvarters kjøring til en av de absolutt beste banene, som i tillegg er i fantastisk bra stand for tiden (som sikkert flere andre): Evje!

bogstad

over 20 år siden

bogstad

Sorry, glemte Vestfold på de 4 banene jeg nevnte. Kjekstad kan ikke måle seg med de, er i en litt annen divisjon. Kjekstad og Skoger osv = 3 div

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Å anbefale Kjekstad for "golfturister" når det er så mange stilige baner tilgjengelig er er på grensen til trakassering.

Vestfold, Losby, Borre, Bogstad, Haga eller for den saks skyld Moss og Rygge er alle helt utmerkede alternativer - ved siden av de to som allerede er valgt. For god ordens skyld -jeg er ikke medlem av noen av de banene.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Skjønner ikke at folk må påpeke at de ikke er medlem på en bane når de anbefaler den :)

Mine favoritter på østlandet: Tyrifjorden, Losby, Miklagard, Evje (!!), Bogstad og Kongsberg.

H

over 20 år siden

H

Vil anbefale Tyrifjorden, Bogstad, Kongsberg. Nøtterøy er fin men vanskeligere enn de andre. Miklagard er sikkert fin. Har ikke spilt den. Hvis dere etter å ha gått Nøtterøy og evnt. skrevet opp hcp/fått juling kan enkle Drøbak anbefales for å justere ned hcp. En typisk 15-hcp fra Drøbak spiller til 20 på omliggende baner.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

I will break my recommendations into categories:

Bogstad - play this course for history, good golf and feel of playing an old parkland course in England.

Miklagard - play this course for a technical golf course. This course will test your golf but it also might bore the hell out of you if you are not a good player. Superbly designed greens.

Haga - Play here if you want a good driving range and the possiblity of playing 36 holes in a day...apart from that...it is just okay

Moss (Evje) - Good parkland course with two distinctly different nine hole loops. The first tests the driver of the player and the back nine test the short game and head of the player.

Notteroy - Again good parkland course in superb condition. Well balanced and good technical design.

Kongsberg - Pretty good parkland course. Nothing special compared to Notteroy.

Tyrifjorden - Beautiful golf course...long slog to walk...beautiful golf course....;-)

Losby - Good driving strategy on the holes if you are a thinker. Quirky greens in relation to some of the approach shots. Good course lousy driving range...

I would go for the following...

Bogstad - just love this course.
Miklagard - to say you have played it.
Evje - if you are on this side of the fjord...can't really go wrong here
Notteroy - if you are on the other side of the fjord...

Brian Phillips
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Hvis dere skal spille Miklagard og Nøtterøy, ville jeg anbefale å spille Larvik for å sammenligne... (medlem ;) )

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Utmerket innlegg Brian, har ikke rukket å spille Evje enda, men er helt enig i dine karakteristikker av de andre banene.

Haakon

over 20 år siden

Haakon

Bærum og Kongsberg er det jeg kommer på for øyeblikket.

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Og alle glemmer Larvik... nei og nei....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Larvik er definitivt en bra bane, men jeg syns dessverre det blir mye av det samme. Veldig flatt og bare en distanse til en bunker man velger å gå over eller ikke. Det er dog en liten stund siden jeg har spilt den (som 10 hcp'er ellernoe). Husker den var krevende, men har vel glemt designet litt. Så grunnen til at jeg har glemt den er vel at det var lite variasjon. Humme. Må spille den snart igjen for å teste ;)

Brian: Meget meget bra innlegg. Alt du sier faller rett inn i hva jeg setter pris på banene du beskriver. Men jeg har aldri klart å si det i klartekst.

Hero

over 20 år siden

Hero

Langt på vei enig med Brian.
Overasket over at ingen (!) nevner Hauger som en "true test of golf". Tøff og bra bane.
Miklagard, Bogstad, Losby og Hauger gjør Oslo vel vært en golftur!
Moss og Nøtterøy er gode alternativer , men lenger unna...

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Gunder; hadde vært hyggelig det, om du gadd å dra meg med på en "pity-runde" på Miklagard siden jeg ikke har noen venner...:-)

Kanskje jeg skal tørre å sende deg en mail...

Ola Birger

over 20 år siden

Ola Birger

Hvis dere har lyst å skrive dere ned i hcp er det bare en bane som gjelder: Kongsberg.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Krutt: oh yes du trenger absolutt nye venner. Venner som ikke liker golf er ikke ekte venner. Dem er onde og skjønner ikke at golf er en meget seriøs idrett som krever utrolig styrke, fantastisk koordinasjon, vanvittig masse kondisjon, tonnevis av konsentrasjon og en sterk intelligens.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Jeg besitter ingen av de nevnte kvaliteter, kanskje derfor jeg stinker...?

tjukken

over 20 år siden

tjukken

Er Hauger bra hvis jeg vil skrive meg opp i hcp?

Krutt

over 20 år siden

Krutt

..som igjen kanskje er årsaken til at ingen vil spille med meg... aha, begynner å ane sammenhengen her nå.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Noe av det fine med golf, er at man får så mange aha-opplevelser :-)

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Og det eneste positive med å spille med Gunnar Bull er at man får så mange haha-opplevelser...

Spikern

over 20 år siden

Spikern

Hei Tjukken, det går bra å spille dårlig på alle baner... hvis du vil. Du trenger ikke reise til Hauger for dét.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Hehe, der kom sjansen du trengte for å hive deg på, skjønner jeg.

Fjosok - du er en kløpper på gode innspill...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Hva er forskjellen på å spille inn og spille ut? spiller man ut på greenen? eller inn? man kan jo spille inn på en tee. Kan man da spille ut på en green? greenen er jo ute. Jeg har aldri hørt noen si etter et utslag: bra utspill !!! Men en gang hørte jeg etter en drive: Bra pitch Gunder! Dårlig gjort når man skyer drivern å si slikt.

Jeg har slemme golfvenner. Tiger McDått er den verste. Krutt - har du lyst på Tiger? Jeg bytter gjerne mot en Srixon-ball.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Egentlig er jeg mest skremt over hvor dårlig norsk jeg skriver.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

En Srixon?!? Grådig er du også!!!

Krutt: Du kan sikkert prute det ned til en Tup Flite.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Tenkte jeg bare skulle ta en sjanse og få byttet noe ekkelt i noe bra. Men tja. Tar også en sliten gammel Tup Flite fra 82. Eller en gul peg.

Hmm

over 20 år siden

Hmm

De som anbefaler Borre har ikke spillt der i år... Banen suger med 9 nye trange hull med hårete greener og brune fairways...

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Skjønner at han Tiger-vennen din gjør noe fornuftig (i motsetning til meg) for øyeblikket. Er uvanlig stille fra Tyrifjorden i dag.

Mr.Lonely

over 20 år siden

Mr.Lonely

I'm so lonely (so lonely)
I'm Mr. Lonely (Mr. Lonely)
I have nobody (I have nobody)
To call my own (to call my own)

I'm so lonely (so lonely)
I'm Mr. Lonely (Mr. Lonely)
I have nobody (I have nobody)
To call my own (to call my own) girll

Lonely, so lonely
So lonely, (so lonely),
Mr. Lonely, so lonely
So lonely, so lonely, (so lonely), Mr. Lonely

Ingen som vil gå en runde med meg da?

tjukken

over 20 år siden

tjukken

kjedelig spille dårlig med vilje.

Tiger McDått

over 20 år siden

Tiger McDått

Jeg er bitter, derfor kommenterer jeg ikke hva Dunder sier for noe.

han er nemlig bare d0mm....
ikke kan han skrive norsk, og ikke klarer han å putte. Dunder McShortput burde han hete......

D0mmeDunder:
kom hit'a, så skal du få schmikk...

hihihi

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Perry,
Jeg var akkurat innom internettsidene til Nøtterøy og de luftet greenene i går. Så de er nok av noe lavere kvalitet. Greenfee var satt ned fra 500,- til 350,- til greenene var tilbake til vanlig standard.

Kenny

over 20 år siden

Kenny

Hvilken bane skal jeg spille til helgen? Asker, Bærum eller Kjekstad.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg ville spilt Bærum før Asker. Kjekstad har jeg ikke spilt.

Bjørn

over 20 år siden

Bjørn

Nes golfklubb, bra bane

Kjekstad

over 20 år siden

Kjekstad

Kenny:

Mange vil nok anbefale deg å spille på Asker og Bærum fremfor Kjekstad. Kjenner alle tre banene rimelig godt. Er selv medlem på Kjekstad, til tross for at jeg bor i Sandvika og av den grunn har kortere veg til både Asker og Bærum.

Mange misliker av forskjellige grunner Kjekstad. Klubben har de siste par årene slitt med dårlig kvalitet på greenene, banen er relativt kort og virker for enkelte kanskje litt unødig vanskelig (skogsbane - jo lengre du "driver", desto vanskeligere er det å finne igjen ballen langt inne i skogen...). Kunne skrevet masse om dette, MEN du finner ingen bane på Østlandet med så godt miljø, trivelige mennesker og en golfbane som også gir en fantastisk naturopplevelse. Kvaliteten på banen i år veldig bra (ingen problemer med greener og generelt sett mye bedre kvalitet på utslagsstedene og fairways enn for eksempel Asker).

Asker og Bærum synes jeg blir kjedelige baner i forhold til Kjekstad.

I tillegg tror jeg kanskje det nå (fredag) er vanskeligere å få booket tid på Asker eller Bærum, da dette er baner med ganske stort belegg i helgene.

Hvis greenfee betyr noe gjelder følgende i helgene:
Asker - 400,-
Bærum - 450,-
Kjekstad - 350,-

Ha en riktig god golf-weekend!

alek

over 20 år siden

alek

Du og vennene dine burde ta dere en tur på Mørk golfbane. Supre forhold og ikke så mye folk.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her