Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

nytt jernsett

nw

over 20 år siden

nw

Sitter å vurderer nye jern nå.
Står mellom:

-King Cobra 3100 I/H
-Callaway X-16
-TaylorMade RAC OS2

Noen som har gode erfaringer med noen av disse? Har selv 21 i hcp, og satser på og spille meg ned en del fremover.

Magga

over 20 år siden

Magga

Veldig fornøyd med OS2 settet.
Spilt meg ned fra 36 til 23,4 denne sesongen.

Slår kanskje en smule lengre med x-18 settet, men bare snakk om et par meter.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Hører mye bra om alle de settene du nevner. Spiller på TM LT jeg og er kanonfornøyd. Og nå er jeg jo litt fan av TM da så jeg vil neppe være objektiv nok. Har prøvd både OS2 og x-16 - likte OS2 bedre.

Se om du får prøvd dem du også, og ta de køllene du selv liker best. Da blir du garantert ikke misfornøyd.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Prøvde masse forskjellige jern i fjor sommer. Havnet til slutt på Callaway X16. Kjøpte ikke før i år så det ble x 18 med grafittskaft.

Helt konge disse jerna. Skikkelig moro å spille med. Anbefales på det aller sterkeste.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Jeg spiller med King Cobra 3100 I/H med True Temper Dynamic Gold Sensicore S300 skaft som jeg kjøpte i sommer. Jeg la litt ekstra penger i bedre skaft og angrer intet. High Launch-teknologien fungerer utmerket. Ballen går kjempehøyt. Kjempefornøyd. Cobrakøllene er vel de billigste av de tre som er aktuelle. Men jeg tror at du kommer til å bli veldig fornøyd uansett hva du velger. Et råd er at prøv litt forkjellige skaft. Gode skaft er veldig viktig.

Cobra

over 20 år siden

Cobra

kjipt slå høyt i motvind da

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Spiller med X-16 med stål, og er meget fornøyd. Har tidligere testet x-14 som er noe slankere, men jeg foretrekker X-16. Viktigst er at du føler deg komfortabel med jernene.
X-16 er ikke det som går lengst, men det går relativt høyt. Jeg skal nevne at x-16 er det første jernsettet hvor jeg klarar å slå bra med 3-jernet.
Rac-OS går nok lenger og noe lavere.

Hcp 12

nw

over 20 år siden

nw

Takk for svar!

Skal prøve å få testet de forskjellige. Sliter ikke med å få ballen høyt nok med det jeg spiller med i dag, men trenger mere lengde føler jeg.
Slår følgende lengder:
9-jern ca. 115 meter
8-jern ca. 125 meter
7-jern ca. 130 meter
6-jern ca. 140 meter
5-jern ca. 150 meter
4-jern ca. 160 meter

Bør kunne slå lengere enn det eller er det normale lengder?

Per Kristian

over 20 år siden

Per Kristian

Det er helt normale lengder for rundt 20 hcp. Har selv 8 og slår kanskje ti meter lenger pr. kølle. Lengdene vil komme av seg selv, tren på presisjonen. Spiller nå på Mizuno MX20 og de passer til høyere hcp også! Prøv de hvis du har mulighet! Nyeste modellen heter MX23 og har små forandringer i forhold til MX20.

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Jeg tror du overdriver dette med lengde. Presisjon og gjøre repetative svinger med samme lengde per jern er mye viktigere enn ytterligere noen meter per kølle.

Du får lengde gjennom treningen fremover per automatikk.

Du vil være inne på 3 slag med 5 jern på 450 meter som er meget bra og kan klare par normale norske par 5 hull.

Skift fokus og skjerp nærspillet så kommer resultatene.

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

nw, ikke noe feil med lengden din. Virker som rimelig normalt i forhold til spillere med tilsvarende hcp jeg personlig har spilt med. Dette er naturligvis veldig inviduelt. Dersom du er stabil på retning kan det være på tide å få hjelp med svingen for å komme mer inn i ballen med kraften og dermed få mer lengde. All endring er naturligvis gjenstand for potensiell smerte og utstabilt spill i en en periode. En liten selvransakelse om hvor mye tid og eventuell tilhørende smerte du er villig til å bruke / ofre kan være på sin plass før du oppsøker en pro.

LOL

over 20 år siden

LOL

Du slår sykt kort........

kong sam

over 20 år siden

kong sam

Hei. jeg spiller med lt 2 køllene. Er strålende fornøyd med de. Taylor made altså;)

Haakon

over 20 år siden

Haakon

Isteden for å investere penger i nye jern ville jeg heller gitt pengene til en pro i form av instruksjonstimer. Jeg har spilte med to sett i hele min tid som golfspiller, og begynte med bare spoon, 7'er-jern og en putter som smårolling. Det er ikke køllene som skriver deg ned. Jeg vet det er fristende å kjøpe nytt flashy utstyr, men det er sjelden verdt pengene.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Å kjøpe nye køller er en del av moroa med golf.

Det er verdt å merke seg at RAC OS kommer veldig godt ut i alle hcp-kategorier i testene til http://www.rankmark.com. Det virker at hvis man bare har tenkt til å ha ett jernsett for resten av livet så er Taylor Made-køllene det rette valget.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

nw:

lengdene dine er helt ok. Jeg har nesten samme lengder som deg og spiller på 4 i hcp. 9er 115, 8er 125, 7er 140, 6er 155, 5er 165, 4er 185, 3er 200, 2er 220. Som du ser er forskjellen litt større på de lengre jerna men det er sikkert pga renere balltreff. Ikke stress med lengde - du kan komme meget lavt i handicap selv med å slå kort :) Har mange kompiser som slår mye lengre enn meg, men de blir lett psyka ut når jeg tar dem med nærspillet. Er der en god score kommer fra.
Lykke til!

Einstein

over 20 år siden

Einstein

115m med 9er og 220m med 2ern ?
Gunder du juger.
de lengdene henger ikke på greip.
Slår du bare 115m med 9ern skal jeg garantere at du ikke kommer 220m med 2ern.

Kompisen til Einstein

over 20 år siden

Kompisen til Einstein

OG så har han mange kompiser som slår MYE lenger....hm, aner man en norsk seier på årests Long Drive Finals, kanskje vi kan få et nytt long-drive team fra Norge, "The Gunders"

Kompisen til kompisen til Eins

over 20 år siden

Kompisen til kompisen til Eins

Enig

Kompen til kompen til kompen

over 20 år siden

Kompen til kompen til kompen

Tyder bare på at Gunder har en høy ballbane, og at han får grundig backspin på de korteste jerna.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Hvor langt slår de lengste her da? Jeg ble nyskjerrig, jeg slår tydeligvis superkort da.

3w , ~220
5w , ~190
4 - jern, 165
5 - jern, 155
6 - jern, 145
7 - jern, 135
8 - jern, 125
9 - jern, 115
pw, 105

Jeg har null rull når jeg slår, ballen stopper vanligvis på 1 - 2 meter, litt mere trill med 4'er og 5'er, så og si null rull med woodsa også. Jernene mine er 1 grad upright.

Hvor langt slår dere? Når kan jeg være fornøyd? Jeg er tydeligvis ei gammel tante.

wahtever
*bitter og inneslutta som skal på rangen etterpå for å øve på å slå hardt*

Terje

over 20 år siden

Terje

jeg har ikke den komplette oversikten over hvor langt jeg slår med køllene mine, men PW går 115 - 120 m, slår vel ca 160 meter med 6'er og 170 med 5'er på par3 hull, men slår 4'er ofte opp mot 200 når jeg bruker den på utslag. Driver ofte med 4'ern når det er litt trangt.

I tillegg så er det jo nesten aldri vindstille på en golfbane, så det er ofte en utfordring å velge riktig kølle :)

Rocket Man

over 20 år siden

Rocket Man

Jeg er mektig imponert over hvor langt mange slår.
Selv slår jeg 130m med 9-jern, 180m med 4 jern, 215m med 3-wood og 240m med driver.
Bare en smågutt sammenlignet med mange her.
Merkelig da at jeg har skapet fullt av longst-drive premier fra mange av banene på østlandet.
Jeg vinner longest drive 1 av 3 ganger. Med en driver på under 0,83 COR... men de som slår lenger enn meg deltar kanskje ikke på de turneringene hvor jeg spiller.......

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Jeg har gradvis slått kortere og kortere siden jeg begynte å spille golf. Når jeg begynte var jeg aktiv "topp"idrettsutøver, noe som tydeligvis var overførbart til golfen. Har lagt opp for noen år siden og den fysiske formen har gradvis dalt. Etterhvert som jeg har blitt bedre har jeg også forstått at golf ikke handler om å slå lengst, men å bruke færrest mulig slag. (Nå skal det sies at fortsatt er det eneste jeg har vunnet i golf noen longdrive konkurranser).

Lengdene mine i dag (Carry):

D - 255 - 275m
3w - 245

3i - 215
4- 200
5 -185
6 - 174
7 - 163
8 - 152
9 - 141
pw - 130

Er ikke noe longhitter jeg heller, men i forhold til de fleste jeg spiller med pleier det å holde lengdemessig. ...Hadde jeg bare truffet den forbanna greenen litt oftere!

Kid

over 20 år siden

Kid

Cavalier, jeg kjøper golfbagen din komplett hvis du kan demonstrer carry på 275m for meg.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Den er ikke til salgs!

jaha

over 20 år siden

jaha

"...er ingen longhitter jeg heller...." - da høres det troverdig ut med carry på 275 med driveren og 185 med jern-5!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

fint det, sørg for å lage en sur tråd av dette også.

kompiser og kompelompiser.....

Gunder er sykt dårlig til å spille golf, men han slår ganske langt.

Jeg, derimot, er sykt god til å spille golf, og slår sykt kort.

jeg er heller ingen longhitter, men kan med et lykketreff slå 280-290 med driver. og da snakker vi lykketreff.

Dersom dere ser på longhitter konkurranser, så vil dere se at carry på 275 ikke er nok til å vinne. (vanligvis da.... ;) )

Rocket Man:
det du sier er samme opplevelse jeg har. jeg har kanskje opplevd 2-3 ganger at en longest drive har noen som helst imponerende lengde.

Stort sett, så blir folk psyka ut når de skal "vinne" driven, og ballen havner i rough.
Derfor er det slik.

prøv deg derimot på en longhitter konkurranse, så vil du se at de gutta der, de gjør ikke stort annet enn å slå langt og rett.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Jeg burde selvfølgelig aldri ha postet innlegget, noen forstår ikke at det vanskelige i golf er nærspillet, ikke det å slå langt. Jeg har hele livet (fra jeg var 5) trent to ganger om dagen og drevet idrett på høyeste nivå, blant annet kast idrett. Dette er ganske fordelaktig på golfbanen da eksplosivitet og smidighet er viktige faktorer i en golfsving.

Men nok om meg, Wahtever ba om lengdene, og de ga jeg ærlig og oppriktig. Så får du/dere tro hva dere vil.

H

over 20 år siden

H

Det er imponerende lengder, men selvfølgelig mulig. Spilte med en kar som slo 1-jern inn på green på hull 2 på Solum. Litt høydeforskjell er det jo, men allikevel er 246 meter langt. Og han slo langt med alle køller. Imponerende.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

med 21 Hcp bør du prøve PING G2 jernene, de gjør det stort på alle tester for tilgivne køller...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Cavalier.
Trent to ganger om dagen fra du var fem, særlig........

Latterlig påstand

Little Easy

over 20 år siden

Little Easy

Her er mine lengder:
Carry:
D: 250-275
2'er rescue: 210-230
3j: 195
4j: 185
5j: 175
6j: 165
7j: 155
8j: 145
9J: 135
PW: 125
SW: 105
LW: 80

Er jeg en longhitter eller en shorthitter??

Little Easy

over 20 år siden

Little Easy

Spiller med de første TaylorMade rac LT jernene. De er å anbefale på det høyeste!!

over 20 år siden

litt skuffet over at du kaster deg over Cavalier, Bernt.

trodde ikke du var en av ulvene som dro opp negativt rusk i en ellers så hyggelig og morsom tråd.......

skjerp deg, ellers kommer jeg og duffer i stykker banen din....

:O)

Rocket Man

over 20 år siden

Rocket Man

Cavalier, i begynnelsen trodde jeg du bare tok med eksepsjonelt gode slag i tabellen din.
Men når du hoster opp at du har trent 2 ggr per dag fra du var 5 år, da skjønner vi at du er en STOR bløffmaker.
Jeg tror mange her har en lettvindt omgang med metermålet.
275m carry på flat mark på havnivå i vindstille er utrolig langt.
Jeg har møtt én eneste spiller i løpet av min 10 år gamle golfcarriere som er i stand til å klare det en sjelden gang, og han utmerker seg merkbart fra andre long hitters.
Når Cavalier begynner med at han ikke er en long hitter, og så rabler ned fantasilengder, så er det ikke annet enn bløff.
Skal vedde på at det er samme mann som kaller seg Little Easy.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Einstein vet mer om spillet mitt enn meg selv. Kanskje Einstein blir med en runde da?

I dag er jeg sur. Strøyk grundig hull 2, 3 og 4. Jeg kan vel ikke si at 3'er jernet gikk bra før på hull 8 (Einstein, ja 200).

Go go the Gunders !! A prosperous new business team!

Einstein

over 20 år siden

Einstein

Hvor skal vi spille da ????

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Mikla for da slipper jeg å betale.

Cavalier:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1093484.ece

Kanskje du kunne vunnet? :) Hansen vant med 274

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Målte litt i baneguiden på Miklagard og finner lengde på 2 jern fra tee (basert på de siste runder forrige uke):
hull 2: 200, litt oppover.
hull 4: 215
hull 5 fra sort: hullet måler 217 til midten, litt ovenfra. Landa tidlig på green rulla til midten.
hull 8: 205
hull 9: 200
hull 15 fra sort: hullet måler 193 til midten, oppover 1 kølle. Lå midt på greenen.

Så tja.. 205-210 ser ut til å være lengdene med 2 jern.
9 jern klarer jeg vel å dra 125 med hard sving, men da treffer jeg aldri der jeg vil.

pelle

over 20 år siden

pelle

Jeg er fullt klar over at lengde ikke trenger å si noe som helst. Om man trenger j7 eller j5 på 150m har jo lite om si, bortsett fra at ved innspill vil en j7 ha større sjans til å stoppe på greenen. I tillegg er vel en j7 litt lettere å kontrollere og få dit man vil.

Det jeg egentlig skal frem til med innlegget er at jeg er litt overrasket hvor "kort" noen slår. Jeg har alltid sett på 150m med j7 som normalt for en mann, +- 30 år.
Men i det siste har jeg spilt med flere slike, bedre hcp enn meg har de og spreke er de, men de har vært 1-3 køller kortere. Jeg ligger på 150-160m med j7, men en forleden brukte da j4. Han tok meg lett på slag, men jeg synes bare det er litt rart om jeg kan bruke det uttrykket. Det går jo på teknikk, men når hcpen hans er 10 ville jeg jo tro at den skulle være der...

Jeg tar ofte utgangspunkt i
p 120
9 135
8 145
7 155
6 165
5 180
4 190
Hybrid 20* 210
Driver 235

Einstein

over 20 år siden

Einstein

Næææ, er du medlem på Miklagard.
Da slår du nok langt....
Synd, for der har jeg ikke råd å spille

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Det er nesten så jeg ikke gidder å svare, men skal gjøre et halvhjertet forsøk. Først, hvilken interesse skulle jeg ha av å lyve eller skryte på meg noe i et diskusjonsforum? Det behovet har jeg ikke.

Hvorfor i all verden skulle jeg ikke ha trent jevnlig to ganger om dagen siden jeg var 5 år? I barndoms årene var jeg regelrett treningsnarkoman. Spilte fotball på tre lag, håndball på to, basketball, konkurranse seiling og friidrett. Jeg har også levd av idretten i voksen alder, helt til skader og næringslivet gjorde slutt på det. Selvfølgelig har jeg ikke trent to ganger hver eneste dag i hele mitt liv, noen ganger har det vært 0, mens andre 3.

Legg også merke til at jeg skriver 255 - 275m når jeg oppgir lengden med driver. Det er stor forskjell på hvor raskt man evner å svinge en kølle for eksempel i varmt og kaldt vær. I tillegg er det en faktor om det er tidlig eller sent i runden, få spillere klarer å opprettholde eksplosiviteten i 4 timer.

_________

Gunder,
NM i longdrive gikk under særdeles ugunstige forhold, i tillegg til at de slo i oppoverbakke. Hansen var ikke best som du skriver (kun best av proffene), lengst var Tor Ottersen med 285.5 meter.

_________

Tiger Mc....
Takk for støtten! Og du har helt rett, 275m i de fleste longdrive konkurranser ville ikke være i nærheten av å vinne. Til og med i lille Norge ville de beste slått meg glatt.

_________

Rocket Man,
Hvordan du klarer å kalle lengdene mine for fantasilengder er for meg helt ubegripelig. Jeg ligger langt bak de fleste profesjonelle og som sagt det er ikke slaglengden som har tatt dem inn blant verdens beste golfspillere. Det er rett og slett ikke så vanskelig, om man har de fysiske forutsetningene, og lære seg å svinge raskt. Det som er vanskelig i "langspillet" er å få en stabil sving som konsistent gir fairway treff.

Einstein

over 20 år siden

Einstein

Ja man slår 20 meter lengre på Miklagard.

450 for dyrt? koster jo det nesten overalt :p

Gunder

over 20 år siden

Gunder

oi.. ja.. Gunder skrev den forrige.. mihihihih

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Cavalier:

Jeg har ingen grunn til å tro at du lyver. Er jo mange norske spillere som har lengdene du har, og lengre. Men at du slår langt, det er helt klart. Selv kan jeg jo og drive 280 på gode treff, men det er jo ikke ofte. Er vel på 240-260 jeg på en fin fairway. I Australia hadde jeg opp mot 300 på de beste treffene pga hard og fast fairway. Og som du sier varmt vær har mye å si. Men det er det nok mange som ikke har erfart så da virker det kanskje magisk.

Jeg var så heldig å spille en runde med Øyvind Rojahn og en annen tidligere landslagsspiller i sommer. Og fy f... som de karene slo. Det er jo en totalt annerledes ballbane. De drivet stødig 260-280. Lurer på hvor langt det går på godtreffene.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Cavalier skriver CARRY......

Det er lengre carry enn de fleste på PGA touren....de slår i snitt litt over 300 yards, hvilket er ca. 270 meter!!! MED RULL!!!

Greit at du er et idrettsfenomen, men å trene to ganger om dagen hele livet har jo allle gjort, om du pusser tennene både morgen og kveld ;) Alt er relativt, og du har en mild omgang med treningsbegrepet....kun kinesiske turntalenter trener slik du beskriver, og enkelte uheldige sjeler som ble indoktrinert i idrettsskoler i Øst-Tyskland.....

Skjønner poenget ditt allikevel, og klart om du har spilt håndball eller whatever slagt kaste-idrett du har drevet....så er lengdene dine sikkert total lengde, men å slå 260 meter Carry er det svært få som klarer at selv long-drive guttene.....husk de lengdene vi ser på listene er i ørkenen og høyden i USA, Nevada ......0 luftfuktighet, 35 grader og stenhårdt underlag for rull på balen......

Jeg tror du slår langt, men hallo i luken.......

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Gunder,
Ingenting er som å få perfekt treff.... Hadde årets beste på Miklagard i forrige uke på hull 3. Husker ikke hvor langt det var, men lå i greenkanten etter utslaget. Hullet spiller sikkert uansett en del kortere enn tallet på scorekortet siden det er en ganske betydelig nedoverbakke, men for meg var det allikevel et minneverdig golføyeblikk.

Forskjellen mellom oss og proffene er at de får "perfekt" treff rett som det er!! Har spilt sammen noen "bedre" spillere i USA og det som virkelig imponerer er ikke lengden men nærspillet. Lengden og kontrollen imponerer selvfølgelig den også, men det er helt sykt hvor nærme de legger ballen på chipper og pitcher.

seb

over 20 år siden

seb

ser jeg er små gutt på lengdene mine her men

har pw 100-105
9 110-115
8 120-125
7 130-135
6 140-145
5 150-155
h4 165
h3 175
3w 190-200

er litt utsabil på 5 meter pr kølle siden jeg ikke har spilt mer en et år :) men med mine korte slag komer jeg forsatt til mange birde muligheter og har greid å skrive med ned fra 36 t 22,5 på den siste mnd.

men men ...

cobra 3100i/h er meget bra køller har prøvd den og var meget nærme et kjøp

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg er overrasket over hvor langt folk her inne slår. Jeg har bare 2 ganger spilt med folk som slår lenger enn meg, og er vant til å drive ut folk med 4'er jernet mitt, men her inne så slår jo de fleste lenger enn meg :)

Det mest imponerende jeg har sett var en unggutt (15 - 16 år) med en 14 eller no i handicap som slo sykt langt i mine øyne. Han slo seg inn på green med et jern på et par 4 hull, (255 meter i motbakke), og slo en gap wedge 120 meter. På at annet kort par 4 hull (253 meter) slo han en wedge på utslaget for å få en full lobwedge til green.

Det hadde vært gøy å få målt sving hastigheten for å se om man hadde hatt mere å hente på å f.eks spille med bedre køller / bedre baller.

eh

over 20 år siden

eh

Her er mine lengder:

pw 100-105
9 110-115
8 145
7 155
6 165
5 175
4 185 (ustabil)
3 195 (ustabil)
U23 185
U17 210-220
D 240-250 med ok treff (som ikke inntreffer alltid)

Jeg kunne også ansått "bredden" også, men det er lite hyggelige tall.

sp

over 20 år siden

sp

Kanskje en standard måte å måle på hadde vært en ide? Kan virker som mange her oppgir lengder som de får fra tid til annen med perfekt treff. De fleste har vel opplevd å plutselig slå 15, 20, 25 meter lengere en vanlig med en gitt kølle. En god måte å finne fram til lengdene sine kunne være å slå 10-20 baller med hver kølle - trekk vekk den halvparten som du traff alle dårligst og ta en snitt av de som du står igjen med. Her bør man helst være to for å kunne nøyaktig angi landingspunktene og dermed carry. Vindstille må det selvfølgelig være og flat mark. Selvfølgelig kan det være en og annen på forumet som slår langt men fra denne og tidligere tråder synes det å være overraskende mange som slår like langt eller lengre en Henrik Bjørnstad som oppga følgende lengder til golf.no forleden - Henrik Bjørnstad "Jeg slår 195 meter med 3'erjern. Så kan du slå av 10 meter på hver kølle. Slår 125 med pitch'en."

wahtever

over 20 år siden

wahtever

og noen utgir også fra tee, jeg slår mye lengere fra tee enn fra bakke.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Cavalier: Det skal en veldig bra drive til for å nå fram til greenkanten der ja :) På gode treffer har jeg rundt 50 m igjen. Og da smiler Gundern. Som du sier er det nærspillet som imponerer mest ja. Gikk å fulgte med Ernie Els i Heineken Classic en gang. Helt brutalt. 5 birdies på rad på backnine. Hehe. Det er en annen verden. Puttingen er helt absurd bra ja. Robert Allenby hadde en litt hard dag med mange green-miss. Men nærspillet hans tør jeg påstå var totalt umenneskelig. Når folk ligger bak et tre, må slå ballen inn i en V mellom to stammer, planlegger 3 og ikke 2 spretter i bunkerkanten, for så å bremse nok fart til å trille ned mot hullet (satte 3 meter putten) - da blir man målløs. Caddien sa rett før han slo: "Nah lets do 3 bounces off the egde".

eh: Rimelig samme lengder som meg ja. Men la oss ikke snakke om bredden, det blir for flaut.

Bjørnstad hadde helt sikkert klart å dra 3'ern sin endel lengre, men han har vel funnet den distansen han har mest presisjon med jernet og. Kult å se ballbanen til Bjørnstad når han driver. Tar av som en rakett.

Terje

over 20 år siden

Terje

Jeg spiller på en bane med mange par3 hull av varierende lengde, og oppgir de køllene jeg faktisk bruker på disse lengdene. Det hender jo at man treffer dårlig å ikke når frem, og så hender det at man treffer midt i sweetspot og går over green, men gjennomsnittet er nok ganske riktig.

Min erfaring er forresten at når jeg slår fra fairway så går ballene litt lenger. Det er fordi at det er matte utslag på hjemmebanen min, og matten bremser slaget litt.

Litt ergelig at de ballene man slår på rangen ikke stemmer lengdemesig med det man bruker på bane, for ellers kunne man jo stått der og funnet hvor langt hver kølle går i snitt.

sp

over 20 år siden

sp

Gunder - er klar over at Bjørnstad (og alle andre gode spillere) spiller godt under 100% mht lengder for å ha kontroll, men bør ikke alle være interessert i det i stedet for å slå lengst mulig?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

sp: er det ikke det jeg har påpekt flere ganger da?

For tiden spiller jeg på en vindutsatt bane, så jeg slår nesten alltid lave innspill med mye spinn. Istedet for å slå et fullt 9'er jern, blir det puncha 8 jern. Kontroll ja. Så ja sp, jeg er klar over fenomenet, og jeg ser mange som stresser med å slå langt bare fordi det er "kult".

Gunder

over 20 år siden

Gunder

sp:
det er forsåvidt et veldig godt poeng du har at man slår 20 baller f.eks og finner gjennomsnittslengden på slagene. Typisk at man kalkulerer og velger det jernet som kun ved et optimalt slag vil nå flagget. Statistisk sett burde man jo på halvparten av hullene slå forbi det punktet man sikter på. Og jeg vet selv at det jammen ikke er ofte jeg slår forbi flagget. Har begynt å bli bedre, men må tenke mer på det på rundene.

haha

over 20 år siden

haha

så du skal planlegge å slå halvparten av slagene lenger enn flagget??

hvor lite kontroll har du??

Gunder

over 20 år siden

Gunder

hihi tok du den ikke? Hvis du skal ha statistisk størst mulig sjanse til å havne inntil flagget, så må halvparten av slagene gå forbi, og halvparten for langt. Da får du et gjennomsnitt på lengden med flagget.

bra med kontroll du ja :)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Gjesp.. Halvparten for langt, halvparten for kort.. Gjesp.. mente man jo..

Det er godt med appelsin juice

haha

over 20 år siden

haha

dere er jammen meg lure.. praktisk å lande ballen gjerne både foran og bak hullet..

Dere spiller tydelighvis ikke på så lavt handicap... Noen sliter mer enn andre.. det er jo naturlig..

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er klart. Vi har alle våre begrensninger :)

så hvor presis er du fra 107 meter? slår du alltid pin high?

Johan

over 20 år siden

Johan

Nå skjønte vel ikke du Gunder helt. Regner med han sikter for å slå den nøyaktige lengden til hullet. Hvis hans lengdekontroll skal stemme, så må statistikken vise at gjennomsnittslengden er den nøyaktige distansen. Dvs, halvparten av slagene må ha gått forbi, og den andre halvparten må ha vært kort om flagget. Ikke hans feil at du ikke kan sannsynlighetsregning.

haha

over 20 år siden

haha

nei.. men jeg planlegger ikke å slå den 110 eller 105..

Når man skal spille inn til en green er det andre ring og tenke på også, hvilken plassering gir enklest putt, får man stoppet ballen, bunkere, vannhinder, platåer o.s.v

haha

over 20 år siden

haha

*ting

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Og det er en annen diskusjon ja. Og det stemmer som Johan sier, jeg planlegger heller ikke 110 eller 105.. trenger jeg 107 prøver jeg jo det. Og er det flatt og jeg vil ha ballen så nært som mulig, så går man jo for 107. Jeg snakker om statistikk, men det misforstod du. Mulig jeg forklarte knotete da.

haha

over 20 år siden

haha

jaja, flink du er.. lykke til..

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Blid du er :p

Gringo

over 20 år siden

Gringo

Jeg er også full av imponasje over lengdene her inne... Klart man man kommer langt hvis man kliner til hver gang, men 100%-treff statistikken blir jo tilsvarende lidende ? Jeg har 17 i hcp, og har i gjennomsnitt i ca meter: (omregnet fra yards som jeg spiller med)

LW-80
SW-90
GW-110
PW-115
9-125
8-135
7-145
6-150
5-160
4-170
3-180
20 graders rescue - 190-200
Driver - ca 240-250

og jeg har betraktet dette som helt normalt, og ligger på ganske like linje med de jeg spiller med til vanlig. Har spilt endel sammen med 8-10 hcpere og, og de ligger kanskje rundt 5-10 meter lenger på lave jern, høye jern ganske likt.

Stabilitet er viktigere enn lengde ! ;-)

Løskrutt

over 20 år siden

Løskrutt

Æsj, Miklagard er en drittbane ass. Bare bunkere der jo.

Løskrutt

over 20 år siden

Løskrutt

Regner der gjør det og.

Einstein

over 20 år siden

Einstein

Det du lister opp der virker ganske normalt (og troverdig), Gringo.
Tror det gjelder for de fleste bedre spillere som ikke har brukket 10cm av meterstokken sin.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Velger dere kølle etter optimalt treff eller et gjennomsnittlig treff? Er det ikke vel defensivt å velge kølle ut i fra en tanke om at "da havner jeg nær flagget hvis jeg treffer sånn passe dårlig"?

Forøvrig ser jeg ingen grunn til å betvile Cavaliers lengder, det er respektabelt langt men ikke fra usannsynnlig som enkelte hevder.

H

over 20 år siden

H

Noen som kan gi tips om spillbarhet / hvilket som er mest lettspilt på damesett, jern av:
Cobra 3100 eller Cleveland TA7.
Ser at Cobra har 50 grams Aldila skaft mens Cleveland har 65 grams.
Hvilket sett vil være best for en dame med ca 20 hcp?
Er det fordel med lette skaft til en dame?

Gode tips mottas med takk.

Kekern

over 20 år siden

Kekern

Her kan man si at trån ble mista litt kjapt. nw som lurte på køllevalg har ikke fått mye hjelp. Men en god latter av å lese alle mer eller mindre tragikomiske kommentarer har han nok fått.
Jeg er selv ganske fersk men kikket en del på denne siden da jeg kjøpte køller.
http://www.franklygolf.com/MPF/index.asp
Jeg kjøpte Callaway X16 køller og er meget fornøyd...

CHRISTER K

over 20 år siden

CHRISTER K

NI SOM SLÅR 195M MED JÄRNTRE, SOM ÄR EN SVÅR KLUBBA ATT KRAMA UT LÄNGD IFRÅN,ÄR BARA ATT GRATULERA.
JAG HAR SPELAT GOLF I 10 ÅR OCH ÄR SINGEL-HCP,JAG HAR ALDRIG SETT EN AMATÖR SLÅ 195M MED EN JÄRNTREA.

HÄLSNING CHRISTER

Krutt

over 20 år siden

Krutt

At du ser dårlig er vel ikke vårt problem. Er det også derfor du skriver med store bokstaver?

arnie

over 20 år siden

arnie

nw: kekern har et godt tips; sjekk franklygolf.com. Test flere køller og velg den du synes er best. Callaway X16 og TM OS er lettspilte.

Christer:
Jeg vet ikke hvor du har vært de siste 10 årene, men det som er opplagt er at det er mange amatører som slår 3-jernet sitt 195m. Problemet er at det skjer kun ved god treff, noe vi ikke alltid har (les : egentlig veldig sjeldent har med langjerna). Amatører spiller imidlertid ofte mere med hjertet enn med hode og "går får'n" uansett. Dvs er det 195m til green tar vi fram 3-jernet og smeller til. Det er så deilig de gangene vi treffer, så vi taper gjerne mange gode scorer for å oppleve dette innimellom. Dette gjelder meg og mange andre, juniorer og voksne.

Se også hva enkelte skriver om bredde etc.

Kjøp nye briller Christer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her