Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

handicap krav på tee stedene?

Simen Fulland

over 20 år siden

Simen Fulland

Så det var en post om sakte spill pga høy handicapere og deres mange slag som medfører trege runder. Ville det hjelpe om man inførte handicap krav for å spille fra de forskellige tee stedene? Da istedet for indeling etter kjønn som i dag. For eksempel : Grønt kort til 30 fra rødt ,30 - 25 fra Blått, 25 - 15 fra gul, 15 og under fra hvit. Det er vel ofte den mannelige stolthet som hindrer ham fra å spille fra rød istedet for gul,selv om dette hadde vært klart smartere. Andre som har noen tanker om dette? Simen Fulland

tjukken

over 20 år siden

tjukken

Alternativt, laget egne golfbaner hvor 30+ hcp kunne spilt. F. eks Miklagard! hehe

tjukken

over 20 år siden

tjukken

Noen baner i USA (Mulig alle, har ikke spilt alt) er det vel ihvertfall delt slik Mr. Fulland sier, om det ikke er regel så er det vel ihvertfall en anbefaling. Tror det er bra forslag jeg!

MegaSlice

over 20 år siden

MegaSlice

I Sverige har GK-spilleren egne grønn-hvite teesteder langt utpå banen.
I Frankrike er det standard at hcp over 15 spiller fra rødt/gult, og under 15 fra blå/hvit. Slik er det alltid i turneringer, og slik spilles det under selskapsrunder.
En fin måte å få høyhandicappere til å spille fra rødt på er å ikke sette opp tildelte slag for de over 30 i hcp fra gul/hvit, slik at de må spille fra rødt for å justere hcp.
Men problemet er ikke bare høyhandicappere. Spillerne jeg spiller med som er oftest i røffen er de med 15-20 i hcp som nettopp har kjøpt seg ny driver til 5000kr og har glemt at det er mulig å bruke andre køller fra tee.....

2my

over 20 år siden

2my

På scorekortet til Nøtterøy GK er det satt opp anbefalt utslagssted etter hvilket hcp du spiller på.
Herrer: 0-3 sort, 0-10 hvit, 11-27 gult og 28-36 blå
Damer: 0-3 gul, 0-10 blå og 11-36 rød

Smart!!!

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Hei

Jeg spilte Nøtterøy i sommer som GK og gikk fra rødt med hyggelig resultat på 45 poeng og vil neste gang gå blå tee.

Dette er løsninger som er meget bra av flere grunner.

Hans J Borgen

over 20 år siden

Hans J Borgen

På Miklagard så skal man ha under hcp 10 for å kunne spille fra svart.

Helt enig i at det er et godt forslag at man gjør det slik. Foreslår også at dersom man har to "røde" spillere og to "gule" i en flight, så spiller alle fra rødt. Mye mer sosialt på den måten.

Har spilt Miklagard og Nes fra rødt i år og det blir en helt annen golfopplevelse som absolutt ikke er å forakte.

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Det at alle går fra samme tee sted vil bidra til og bruke minste felles multiplum. det vil bidra meget positivt. Men alle karer skal jo gå fra GUL

Bjørn

over 20 år siden

Bjørn

Til ole g.....

Har ikke du gått på kurs for å lære deg å spille golf. Menn må ikke spille fra gul, mange menn med store drivere og dyre jernkøller burde spilt fra rød(og bare brukt 7er jern). Det er som Hans skiver, å spillle fra en annen tee enn det som du er vant til gir en ny opplevelse av banen.

Også til ole g.... igjen så får du tidelt slag etter hvor du spiller fra. Prøv å spil fra rød så kansje du går på handicapet ditt også.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

synes det er en god idé. På Ballybunion i irland la jeg merke til et skilt der det sto at spillere som ønsket å spille fra blå tee (backtee) måtte henvende seg til proen for godkjennelse. det gjaldt også medlemmene.

emil

over 20 år siden

emil

Sikkert et bra forslag for å få opp tempo, men hva med alle de som har så mye dill på køllene. Bamser og etc og har laaaaaange ritualer med å "kle" av og på køllene. Slutt med det tullet så sparer dere tid da også!

pelle

over 20 år siden

pelle

Jeg kan være enig i at å spille fra nytt teested kan gjøre banen "ny".
Problemet ved å spille rød er at det da svært ofte blir enda flere hull man må vente til ballen foran har gått av greenen, alle par 3 og mange par 4. Altså mere venting og mere dødtid. Og ja, jeg vet at man ikke alltid nødvendigvis MÅ drive, men da kan liksådumt gå fra gul. Så "minste felles multiplum" er ofte ikke smart.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Emil,

mener du at vanlig headcovers som følger med køllene er mye raskere å ta av og på enn de med tiger, bamse og PResident Bush på og sånt?

eller mener du at headcovers er bortkastet?

i så fall så tror jeg ikke du har spilt med woods med grafittskaft noen gang. det er grense for hvor mange slag et slikt skaft tåler fra en jernkølle før den sprekker.

at dette skal være utslagsfaktor for tregt spill håper jeg du mener som en spøk.

kaek

over 20 år siden

kaek

mange gode forslag, jeg er mest enig i den med hcp krav for å få spilt fra hvit/blå/svart/gul tee. Høyhandicapperne kan holde seg til rød til de blir bedre med dette systemet hadde alle blitt glade og jeg kunne mobbet hackersa for å spille fra pingletee!haha:)

Emil

over 20 år siden

Emil

det meste er nok bare en spøk. Selvfølgelig skal køllene ha nødvendig beskyttelse. Årsaken til mine uttalelser er at jeg gikk en runde her om dagen med en herremann med mye rart av headcovers. Han brukte faktisk mye tid på egen "ritualer" når cover skulle av og på. Når han også presterte å miste et cover to ganger og måtte gå til bake for å plukke opp gikk det for langt. Hjelper ikke å ha bedre enn 20 i hcp da!

Morris

over 20 år siden

Morris

Har spilt fra rød tee i det siste. Ikke kan jeg se at jeg er med å sinke spillet selv om jeg går sammen med ander som spiler fra gul tee.
Kommer sikkert ann på hcp på medspillere. Mine slag går ikke så mye kortere eller de til og med går lenger en de andres. De har flere baller i skogen eller i vann en meg og de leter oftere etter sin ball.
På de lettere banen slår jeg fra gul tee. Dette er noen jeg anbefaler til andre høy hcp.

Morris?

over 20 år siden

Morris?

Hvorfor spiller du ikke fra gul når du slår lenger og rettere enn de andre? Da bør du jo være god nok til å spille fra gul?

Damenes Jens

over 20 år siden

Damenes Jens

Jeg har spilt golf i 10 år.
Jeg har alltid spilt fra gul, helt til i sommer når kjerringa tvang meg til å "være sosial" og spille med henne fra rødt.
På den "røde runden" fikk jeg 5 birdies, og skrev meg ned fra 14.1 til 11,7 i hcp, må er jeg nede i 8,8 etter ytterligere 5 "røde runder".
Det hører med til historien at jeg nå sjelden oppnår 30p fra gul....
Og jadda, jeg slår langt nok, ca 230m med driver og 150m med 7-jern.
Og enda en sak, nå kan jeg klarer å spille på hcp selv om jeg bare tar med 5 køller: driver, 5W, 7j, Sw og putter. Så her er det også penger å spare.

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Spilte også på rødt i går for å være sosial.
Det ble en riktig fin selvtillitsbygger på 3 under netto par og 39 poeng. Med senka skuldre gikk alt på skinner. Nå gjenstår det å se om jeg kan ta med meg den gode følelsen til neste gang jeg spiller fra gult.

Å spille fra rødt er virkelig å anbefale hvis man føler at man er nede i en bølgedal og trenger en aldri så liten oppstiver.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her