Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Småspill og småkøller

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Nå har vi diskutert drivere og grafitt i hele vinter.
Det er alltid morro å banke ballen 300m ut i horisonten og få beundrende tilrop fra de andre i flighten.
MEN
jeg synest også det er spektakulært å se et 100m innspill som stopper nesten i koppen.
Når jeg er ute og spiller med andre ser jeg at bagene deres er rikelig forsynt med drivere, fairwaywoods og hybridkøller hvis hensikt er å få ballen så langt avgårde som overhodet mulig.
Men i andre enden avsluttes serien ofte av Pw og Sw som ikke alltid er særlig funksjonelt utformet.
Svært mange vet ikke hva en Gap-wedge og en Lob-wedge er.
Det er dumt å drive 250m for deretter å bruke 5 slag på de 40-50m siste metrene frem til hullet.
De fleste kan spare mange flere slag på å oppgradere utstyr for småspill fremfor drivere.
Dessuten kan godt småspill rette opp igjen et dårlig utslag.
Ønsker en diskusjon rundt wedger og puttere. Hvilke wedger er bra for hvilket "føre", hvilke puttere gir best lengdekontroll, og hvilke gir best retningsstabilitet.
Siste året har jeg brukt mye mer tid til å teste wedger enn drivere. Hjemme på bakrommet har jeg nå 7 drivere (hvorav bare 2 får bli med ut på banen) og 15 wedger som alle ar i bruk bestemt av årstid, vær, gresskvalitet og banelayout.
Det er forskjell på en wedge til 1500kr og en til 150kr, men det er ikke alltid den dyreste som er best........

Juniorspiller

over 22 år siden

Juniorspiller

Jeg har 3 wedger i baggen. En PW på 47 grader, en SW på 54 grader og en LW på 64 grader. Alle er fra dunlop. PW og SW'en hørte med settet jeg kjøpte (DDH Steelcore) og de koster ca 250 pr stk. LW'en koster 450 kroner (Husker ikke hvilken type..) Jeg er fornøyd med LW men de to andre er ikke så gode. Mangler følelse med dem. Men man må kanskje regne med det når de koster 250 pr stk?

Har dere noe forslag til wedger som koster ca 400 - 600 kr pr stk? LW min er ikke lenger i salg tror jeg

Bruker en eldgammel Vantage True Line Series putter. Den er helt ok. Hadde tidligere en Dunlop DDH 2 putter. Følte meg elendig med den.. Den andre runden etter at jeg byttet putter gikk jeg på 39 poeng.

Steinar

over 22 år siden

Steinar

Har sett litt på disse:
http://stores.yahoo.com/dynacraftgolf/tourserwedne.html
Man kan få de i tre versjoner - Stainless steel, Beryllium og Carbon Steel.
Hva er forskjellen på disse typer materiale i en wedge?
Fordeler?
Ulemper?
Er skaftet egentlig av noen vesentlig betydning i en wedge?

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Det har vel noe med mykhet og hvor mye hodet vil ruste etterhvert. Om du ønsker at det skal ruste er en annen sak :) Noen foretrekker visstnok rust men jeg antar at det er helst gode spillere som har nytte av det. Det skal gi mer bakspinn.

Skaftet kan være viktig nok. Wedge skaft skal gjerne være tyngre enn skaftene som sitter i jernkøllene. Mange velger også å bruke stivere skaft i wedgene. Begge delene har med økt kontroll å gjøre. Men om de fleste merker forskjell vet jeg ikke.

Det finnes sikkert mange her som vet mer om akkurat dette enn jeg, så jeg håper noen andre svarer også :)

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Takk for tipset Steinar. Synd jeg var så sløv at jeg ikke la merke til at Dynacraft hadde berylliumwedger. Jeg bestilte ander komponenter fra Dynacraft forrige uke......
Beryllium skal visst være mykere og gi bedre „feel“. Kunne tenke meg å prøve. De ser ihvertfall fine ut i bagen…….
Har forøvrig ingen erfaring med Dynacraft sine wedger, men de ser bra ut på bilde/beskrivelse.

Det jeg derimot har god erfaring med er Bang og Pro-Key.
Bang’s wedger har høy bounce som er tykkest midt på, de har buet nederste kant som gjør det lettere å slå presist fra skrånende fairwayer og leading edge er godt avrundet så den ikke lugger på småchipper. Disse wedgene er suverene „vår-wedger“, de flyter godt oppå når bakken er bløt. Man kann bygge selv for 150kr. Bang-wedgene med sine små hoder er dessuten gode i sand..
Gutta på Tour sverger oftest til Titleist Vokey og Cleveland 588/900 wedger. Dermed lages det også haugevis av kopier av disse wedgene, og noen av kopiene er så bra at det ikke er grunn til å kjøpe dyre originaler.
På www.mccanngolf.com finnes et utvalg for enhver smak. Særlig Raven wedgene ser fine ut og fåes i mange forskjellige loft.
Www.monarkgolf.com sine Pro-Key og Pro-Key 2 har jeg også erfart er bra.

Se etter at Gap-wedgene dere evt kjöper har en bounce pâ 7-10°. Har de for lite bounce graver de seg lett ned i bakken.

Anbefaler et stivt skaft med low bend point for wedger for å få høye slag og god backspinn.

BP

over 22 år siden

BP

Spiller med Cleveland RTG wedger (rustne); PW på 49º (som jeg benytter istedet for den som følger med jernsettet), sandwedge på 54º og Lobwedge på 60º. PW + SW er jeg ekstremt fornøyd med;

- SW har bra med bounce så den kan f.eks. brukes på vått føre. Fungerer fint i sanda også selv om noen stusser litt på loften. Ypperlig for innspill fra 10-50m.

- PW har mindre bounce og gir en god følelse på innspill under 100m. Ypperlig rundt green'en også.

- LW har jeg ikke fått helt grepet på enda; krever nok mye trening. Føler det er vanskelig å bruke med 100% "confidence" - det går fort for høyt (og for kort).

Mht. kopier av cleveland har jeg ikke prøvd andre enn Dunlop som jeg syntes var bra, men litt for lett køllehode. Her er det smak og behag som rår :-) Når det er sagt er jeg 100% enig med KølleKalle om at folk burde prioritere kortspill (og wedger). I stedet for å kjøpe en dyr driver, kan man kjøpe en til halvparten og ha råd til 2-3 kvalitetswedger.

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Har selv en Cleveland Gunmetal sandwedge 56 grader og har akkurat kjøpt en RTG 51 grader. Har kun gått èn runde med den, men den kjennes fantastisk ut. Har du gjort noe spesielt for at den skal ruste BP? Har lest at man kan putte den i saltvann eller Cola for at den skal ruste fortere. Men det blir kanskje "finere" om den får ruste naturlig?

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

PK:
Vask dem i white spirit for å fjerne beskyttende (finger)fett, og la den stå ute så mye den kan.
Men det er ikke noe vakkert syn med en rustklump i bagen. Derfor: Vask den helt rein, smør den inn med vaselin, tectyl e.l. over hele køllehodet UNNTATT slagflata. La den så stå ute om natta. Dugg og temperaturforandringer gjør at den ruster relativt raskt der den er ubeskyttet.
Etter kort tid har slagflata blitt rusten og gir bedre grep på ballen mens resten av kølleoverflata (baksiden) fortsatt er presentabel.
Nå er det viktig å holde kølla tørr mellom rundene. Settes den bort lenge (over vinteren) bør den beskyttes på baksiden med tectyl e.l. (eller tape).
Men noen liker jo at hele hodet er brunt og skabbete, så de sparer litt bryderi....

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Takk for tipset KølleKalle!
Mulig det blir litt mye pes, så jeg får se hva jeg gidder...
Nå er jo hele køllehodet laget for å ruste og det vil det gjøre hvis jeg ikke steller med det HELE tida... Kjenner jeg meg rett blir det vel bare til at den ruster av seg selv hele jævelen. Hvis det ikke skjer med det første må jeg vel legge den i Cherry Coke! Hehe.. (anbefalt på et eller annet nettsted...)

Steinar

over 22 år siden

Steinar

Skal Beryllium wedger også ruste eller er det kun Carbon Steel versjonen som skal ruste?

Beryllium

over 22 år siden

Beryllium

blir bare mørkere, det ruster ikke.

Cleveland sier dette

over 22 år siden

Cleveland sier dette

Why do the pros rust their Cleveland Wedges? How can I get mine to rust?:
Our RTG series of wedges is designed to rust over time to give you increased spin while reducing glare and enhancing feel. To make them rust we suggest you wrap the club head in a damp cloth with a rusting agent (i.e. salt). They will rust over a period of time.

BP

over 22 år siden

BP

Per Kristian: har bare latt de ruste naturlig; det fungerer utmerket og det tar ca. 1/2 sesong før de får en fin rusten overflate :-)

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Hvorfor har Cleveland og Titleist blitt så populære på tourene ?
Hva er det som gjør at disse blir foretrukket foran andre store merker ?

harald

over 21 år siden

harald

Hvorfor har Cleveland og Titleist blitt så populære?
Jeg tror de er bedre.
Jeg var vi flere år negativ til dyre køller, og velkjente navn med ditto pris. Men så fikk jeg en Cleveland wedge i gave (hadde aldri kjøpt den selv). Den hadde det jeg ikke trodde fantes: følelse. Jeg tror det er en kombnasjon av legering i hodet, tyngde på hodet og matchende stivhet i skaftet. Cleveland sine wedger leveres med stiff som standart.
Etter det byttet jeg ut min sandwedge med en fra Cleveland. Senere kjøpte jeg en gap-wedge. Så nå spiller jeg med tre cleveland-wedger i bagen. Vurderer å bytte ut wedgen som er i settet mitt med en ditto Cleveland for å få mer like egenskaper. Jeg liker særlig gunmetal-looken. Vurdere å bytte alle wedgene til dette. Nå er det kun gap-wedgen som er gun-metal.
Vil heller kjøpe en brukt Cleveland, enn en billig ny.

mvh
harald

Lurer

over 21 år siden

Lurer

Jeg tror du har helt sikkert rett. Men hilke materiale skal man velge ? For et bar år siden var mesten alle vedger blanke og skinnende, nå er se stygge og rustne. Er de så mye bedre når rillekantene ruster ??
Og hva er fordelen med beryllium og kobbermaterialer ? Er det noen her som har erfaring med sånne wedger.
Husker Ping hadde helsett i kobber for noen år siden (IsI-jernserien). Er disse fortsatt å få kjøpt ? Er "brune" jern bare en moteflopp, eller har de noe for seg ?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her