Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dårlig fremmøte i regnvær

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Spilte en turnering i helga, men bare 2/3 av de påmeldte møtte frem.
Årsak: Regnbyger.
Er det så mange pyser blant golfspillere som ikke tåler vann?
Har vært involvert i MANGE idretter siste 40 åra, som fotball, orientering, terrengløp, friidrett, langrenn, sykling, baneskyting, og alpint. Aldri er det noen som bakker ut pga været, til tross for at idretter som i særdeleshet sykkel og orientering er direkte ufyselig når det bøtter ned og man oftest ikke har hus å søke beskyttelse under.
Golfspilleren går der og tusler i vanntett microfiber pluss paraply, bager med regntrekk, vantette sko og er så godt beskyttet at de ikke merker at det regner engang. Men likevel pyser mange ut og blir hjemme.
Synest det er på høy tid å sette inn tiltak mot no-show. Arrangøren har hatt utgifter til bl.a. premier som skal dekkes inn ved start-kontingent, og det må byttes om på ball-sammensetning fordi i enkelte baller blir én person gående alene.
Og det er de samme personene som uteblir hver gang. Hadde det vært opp til meg så skulle de minimum måtte betale startkontingent, og ved gjentagelse blitt utestengt fra alle arrangementer. De bidrar til å sette golfen i vanry og til at golfspillere blir stemplet som snobber og puslinger.

lol

over 20 år siden

lol

ro deg ned..

Truls

over 20 år siden

Truls

Helt enig! Det er veldig irriterende at man ikke møter selv om det er litt regn i luften. Dette er jo opplagt årsaken til fraværet og det må være direkte flaut og ha dette som "fraværsgrunn". De som ikke sier i fra at de ikke kommer burde være utestengt fra alle turneringer resten av sesongen. Det er også et hån mot de som stiller frivillig fra turneringskommiteen.!

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Enig. Jeg var til og med ute for at de jeg spilte sammen med gikk av banen etter 9 hull fordi det regnet litt i sommer. Det begynte å regne på hull 8 og på hull 11 var det over, men da hadde pysene forlatt stedet.... faktum er at mange golfspillere er pyser, snobber og puslinger. Det er ikke bare et rykte....

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

litt drøyt å si at de setter golfen i vanry, selv om jeg er enig i at det er fryktelig irriterende.

det er bare golfere som merker at golfere er borte, så noe vanry blir det nok ikke.
tror ikke det er rare pressedekningen på de "vanlige" turneringene i Norge, så dette sprer seg ikke blandt ola normann uansett.

alikevel, så mener jeg også at det bør straffes når det er no-show i turneringer.

kaek

over 20 år siden

kaek

jeg er en av de få som spiller i all slags vær uansett, golf er for gøy til å bry seg om hver. Men for å være ærlig kan jeg skjønne at hobbygolfere som liker å spille en turnering i ny og ne ikke vil spille i piss regn. Hvis man ikke har lyst til å spille er det liten vits. MEN; da bør man si ifra i god tid. Sier man ifra samme dagen er det for seint, uansett hvis man våkner opp i dårlig vær, liker man ikke ren se på langtidsvarslinga!

Hullien

over 20 år siden

Hullien

Nå er det vel slik at det å spille golf er frivillig. Jeg synes også det er synd når folk uteblir men dette er forståelig. Nå er det heller ikke mange ute og går tur når det regner heller.... Men nå har vi vel ikke verdens beste vær for tiden heller....

Godværsspiller

over 20 år siden

Godværsspiller

Hvordan kan du påstå at det er noe verre å sykle eller løpe i regnvær, enn det er å spille golf? Har du egentlig spillt golf i skikkelig øspøs?

Jeg er ikke redd for å ta en joggetur i regn. Jeg blir jo våt uansett, og syns det er deilig å bli litt avkjølt. Sykling kan være farlig i regn, men er man forsiktig er det ikke noe problem.

Når det gjelder golf, skal man holde alt tørt.
Har du spillt i skikkelig regn, så merker du fort at det blir bortimot umulig. Grep og hanske blir vått i løpet av de 20 sekundene det tar å slå. I tillegg skal du holde paraply, og når de blåser blir dette timelig problematisk. Jeg har opplevd flere ganger at fokusen blir flyttet fra å spille bra, til det å holde alt mulig tørt, og da går det til helv..**.

Syns det er dumt at folk ikke møter opp, men det å melde fra er ikke så vanskelig.
Du må huske at 98% av de du ser på en golfbane er hobbygolfere, som spiller for å ha det gøy, og når det bøtter ned, finns det ikke noe verre tidsfordriv enn golf.
Jeg spiller mange turneringer, og det har aldri falt meg inn å bryte en runde pga. regn.
Når jeg spiller for å ha det gøy, har jeg ofte brutt etter 9 hvis regnet blir for kraftig.

Den turneringen du spillte idag kan umulig ha vært en turnering med mange seriøse spillere.
Det er få som bryter ett sykkelritt pga. regn, men ser du mange ute på sykkelTUR når det øser ned. Jeg bare lurer jeg??

Er alle syklister pyser av den grunn??

veggiss

over 20 år siden

veggiss

har paraplyholder på trallen jeg, slipper å tenke på å holde den hvertfall :)

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Tiger Mcblablabla
Enig, burde ikke ha skrevet at de setter golfen i vannry, men at de setter golfspillerne i vanry. Noen få veike stakkarer som ikke tåler vær sørger for at vi blir sett på som pysete puslinger som ikke har tæl.
(og det har vi vel egentlig ikke heller...)

Godværs-spiller.
Du kan da ikke sammenligne en joggetur der du løper ut døra hjemme for en times joggetur og deretter rett inn på badet med det å delta i en konkurranse langt hjemmefra.
Og det da vel ikke noe problem å holde golfutstyret tørt i regn.
Jeg spilte Tsunami-turneringen i Larvik i Januar, i det mest ekstreme været som har vært spilt golfturnering i i Norge, men hadde ingen problemer med å holde både meg selv og utstyret tørt.
Hvis ikke du skjønner hvorfor sykling og friidrett er verre så burde du prøve. Tydelig at du har tilbrakt mer tid i sofaen enn utenfor huset.
I et felt på landeveissykling blir det både regn ovenfra og hjulsprut fra egen og andres sykler nedenfra. Brillene blir veldig skitne, veien glatt og det blir lett velt og ulykker. I tillegg blir særlig knærne sterkt nedkjølt og kan lett få langtidsskader. Når så de fleste ritt foregår ute på veien uten garderobe/klubbhus og alle forberedelser må foregå ute blir det adskillig surere enn å spille golf.
I terrengsykling blir i tillegg til utrolig sleipe løyper alt fullt av gjørme og alt blir bare et stort æsj.
Samme på orientering, man løper i vått og sleipt terreng, og har ingen garderobemuligheter.
Friidrett samme der, man er ute i timesvis, skal varme opp, noen øvelser som stav, spyd tresteg m.fl. trekker veldig ut i tid og man må alltid holde seg i bevegelse.
Ikke like røft å labbe rundt på golfbanen godt beskyttet, er det vel ???
Du er ikke helt med når du spør om du ser mange syklister ute i regnvær. Her snakker vi om no-show på TURNERINGER, og alle idrettsutøvere som melder seg på turneringer stiller. Det er bare golfspillere som bakker ut når det begynner å regne. De som har vannskrekk bør la være å melde seg på turneringer hvis de har den innstillingen at de ikke kommer når det regner. Da er ikke golf i Norge sporten for dem. Hobbygolfere bør ha golf som hobby og ikke som konkurranseaktivitet.

over 20 år siden

Albazzzzz:
forstår fortsatt ikke hva du mener med vanry.

Vanry hadde vært noe Tiger Woods hadde blitt satt i dersom han pisset på tee1 på Old Course.

ikke noe som skjer dersom en kjip norsk sofagolfer ikke møter på en turnering.
det er ingen som vet om disse turneringene unntatt de som spiller alikevel.

hvem forteller resten av verden at noen golfere ikke stilte opp i turneringen?

mulig jeg er på jordet her, og at alle norske tureringer blir fulgt opp av sportsjournalister, men jeg våger å ikke tro det.

og når du sier at det ikke er noe problem å holde alt utstyret tørt, ja da lurer jeg jammen på hva du har med deg for å sikre deg og utstyret ditt. det er forskjell på duskregn og pøseregn med sterk vind.
jeg skulle likt å se den som klarte å holde seg tørr når du har 12sekundmeter vind og pøsende regnvær. da faller ikke vannet nedover, det bare kommer plaskene nesten vannrett. hva slags klær bruker man for å holde seg tørr da?

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Jeg skulle spille turnering på lørdag, men kunne ikke starte. Tipper noen trodde det var pga. regnvær, det var det dessverre ikke. Men uansett: jeg trodde fredag at jeg skulle spille lørdag. Da lørdagen kom var det ikke mulig, men da må jeg ta "smellen" for det selv, altså betale startavgiften (noe som var nesten 400 i dette tilfelle).

Min mening er: dersom du stryker deg fra start samme dag som tureringen så må du betale fullt ut, nesten uansett årsak.

Man kan ikke sammenligne norske hobby golfere med folk som konkurrerer i terrengsykling, friidrett osv. etter min mening. De fleste som melder seg på en turnering tar dette mer som en "tur" enn en "turnering" hvis dere skjønner hva jeg mener. Det kan vel umulig være særlig mer enn 5% i en klubb som regner seg som idrettsutøvere ? Jeg regner meg ihvertfall ikke som noe idrettsutøver, bare en litt over snittet hobby golfer. Og nei, jeg liker ikke å spille golf når det pøser ned... Men jeg spiller uansett.... feks. Tsunamirunden i Larvik: da var det jo så jævlig at det var morsomt... :-) Jeg spillte 91 forresten, og var kjempefornøyd.....

TIL idioten albatrost

over 20 år siden

TIL idioten albatrost

Jeg vet ikke hvilke turneringer du spiller, men jeg spiller endel p4 og ama-tourer, og jeg har aldri opplevd at noen bakker ut pga. regn.
Så nå er du ute på jævla tynn is. Ikke kom her å si at du klarer å holde alt tørt i skikkelig regn.

Idiot!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Jøss, det var da et kvalmt innlegg.
Det er vel ingen som når P4 eller ama-tour nivå uten å kunne spille i regn.
men jammen er det mange på klubb-nivå som ikke møter.
Og vi visste alle at Runar hadde vondt i tommelen på lørdag, fordi han hadde vært flink nok til å si fra. Synd, for jeg var satt opp i ball sammen med deg og hadde psyket meg opp til å hevne flausa fra herregolfen på onsdag. Men det var enda en i den ballen som ikke kom og ikke meldte fra. Temmelig slitsomt å gå i to-ball når runden tok 5t20min og vi spilte så bra at vi aldri kunne bruke tid på å lete etter baller........
Og bare for å ha nevnt det til kvalmingen over, det var regnbyger og køllene mine var knusktørre etter runden.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Jalla: ja jeg så at jeg skulle spille med deg... det var derfor jeg uteble..... var liveredd for å bli "banket" av deg..... (tuller selvsagt....). Tommelen er mye bedre i dag men.... trodde ærlig talt at den ikke skulle bli no problem, onsdag funka den jo fint.... men den var helt stiv og det verket ut i 2 fingre i tillegg så jeg valgte å stå over... spess. semirough eller værre ville blitt helvete tror jeg så vått som det var da....

Det er det værste med regnvær og turnering.... du skal liksom spille bra, og da må du prøve å holde deg tørr... og DA går tiden..... Sukk....

Forreste: forbanna dritvær !!!!!! Og det er meldt møkkavær hele uka..... HULK !!!!! Utenom i kveld... da skulle det bli litt lettere.......

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Ikke mulig å holde køller etc tørre i regn ? Hvor har du det fra ? Det er et spørsmål om å bruke hodet, håndklær (et par ekstra i bag'en) og et par hansker..... Alle som har spilt golf på vestlandet eller i Skottland kan de triksene. Det æ'kke så vanskelig....

Smart og tørr golfkølleeier

over 20 år siden

Smart og tørr golfkølleeier

Det er ikke vanskelig i det hele tatt å holde golfkøllene sine tørre når det regner.

Den aller enkleste metoden er å la de ligge i bilen.

TrippelBogey

over 20 år siden

TrippelBogey

"Alle som har spilt Golf på Vestlandet", ja. Det tror dere nok vanligvis er en våt opplevelse. Men etter å ha spilt godt over hundre runder til nå i år kjenner jeg meg ikke igjen i den beskrivelsen i det hele tatt. Jeg har dessuten lest diverse om været både her og andre steder og har et bestemt inntrykk av at de østpå har hatt det langt våtere enn oss.

Så det sjekket jeg på klimastatistikken til Meteorologisk institutt med følgende resultater (starter i mai, siden golf ikke er en helårsaktivitet østpå):

Mai: Sola - 60, 1 mm ---- Oslo (Blindern) 99,3 mm
Juni: Sola - 28,3 mm ---- Oslo (Blindern) 41,4 mm
Juli: Sola - 34,4 mm ---- Oslo (Blindern) 78,8 mm
Aug: Sola - 39,6 mm ---- Oslo (Blindern) 44,4 mm (til nå)

Totalt: Vestpå - 162,4 ---- Østpå - 263,6

Men det er klart, mytene lever og som en kollega av meg sa tidlig på 90-tallet: Vestlandet er et sted der det regner, og som man må ta ferje for å komme til....

Ha en fortsatt flott "sommer"!

Hilsen
TrippelBogey

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Trippelbogey - du tror åpenbart at jeg er Østlending.... du tar feil. Jeg har spilt golf i Bergen og Stavanger i årevis.... og normalt regner det mer hos oss enn østpå. Særlig i Stavanger/på Jæren kan (og bare kan) regnet være et problem siden det ofte er i kombinasjon med heftig vind....

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Diskusjonen synes å peile seg bort fra tema, pussig!? Nei..

Regnvær reduserer antall deltakere, sånn er det bare i "vanlige turneringer" for oss i allmuen. Men kan(vil) man ikke komme må man si fra til arrangør, det tror jeg kalles folkeskikk eller noe slikt!

Men det er meg....

over 20 år siden

enig med Fooore.

greit å skippe selskapsrunden når det er snøfokk og tordenvær, men det får være grenser... hehehe

TrippelBogey

over 20 år siden

TrippelBogey

Nå sier jeg vel ganske tydelig at det er i sommer jeg tenker på. Og jeg er klar over at historisk sett er det nok noe mer regn på Sola enn i Oslo. Det kan jeg leve med, siden vi slipper mesteparten av alt det ekle hvite og kalde som umuliggjør å drive hobbyen halve året. Men Bergen har jo over det dobbelte igjen av det regnet Sola har (og 3 ganger det Oslo har). Og mitt inntrykk er at det som fester seg hos de fleste er at hele Vestlandet er en regnfylt plass fordi det regner mye i Bergen.

folkens

over 20 år siden

folkens

Norge er ikke skapt for golf så enkelt er det. Spill golf i allslags vær, eller drit i det uansett vær! Man blir våt om det er 30 grader i skyggen også!

over 20 år siden

lurt å si..........

tror du virkelig ikke det er noen i andre land enn norge hvor dette forekommer? problemet er at vi er mer opptatt av hvorvidt reglene skal være slik eller slik enn at vi skal drive med noe som vi trives med.

Golf er en sport for alle, og da må den også inkludere de som ikke vil spille når det regner. Ideelt sett så er dette feil selvsagt, men dersom vi vil få til målene med å tilgjengliggjøre golf for folket, så kan vi i hvertfall ikke begynne å lage kraftigere restriksjoner på hvem som kan delta.

å ikke møte opp er en uting, ingen tvil om det, men å skulle jage bort de som ikke er like ivrige med spillet sitt i dårlig vær som noen andre her inne, det blir for dumt.

Nei, lag gjerne bøter eller NS-Avgift eller kall det hva dere vil, men ikke begynn en ny diskusjon om hvem som skal få lov og hvem som ikke skal få lov å spille golf.
blir som å høre gamlinger si at "Nei, ungdommen nå til dags, de skulle ikke hatt førerkort"

;O)

folkens

over 20 år siden

folkens

Det er litt kjipt stille i turnering så sitter du alene i flight uten markør da 5 min før tee off.

over 20 år siden

lol.... dårlig planlegging eller dårlig turneringskomite kalles det...

folkens

over 20 år siden

folkens

hehe, mye mulig! Har i hvertfall valgt legge køllene på hylla, jeg er ikke helt vanntett.

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Tiger, hvordan kan du kalle det dårlig planlegging og dårlig turneringskomite dersom en blir stående alene fordi de andre ikke kommer ???
Jeg opplevde dette seinest en lørdag ettermiddag i fjor under en klubbturnering på Kongsberg. Var oppsatt i siste ball, og de 3 andre lot være å møte. HELE ballen foran lot også være å møte. Da er det ikke lett å være turneringskomité.
Jeg måtte gå alene 2 hull til jeg tok igjen ballen foran der 2 av 4 hadde møtt, og så slutte meg til dem.
Dette er ikke et problem som skyldes turneringskomiteen, det er mangel på respekt for arrangøren.

over 20 år siden

Jalla,

det var en spøk.... jeg er selv med i turneringskomite og har måttet improvisere ball-sammensetning som starter.

men, dersom man har et opplegg med fremmøte registrering i tillegg til starter-registrering, så unngås problemet i stor grad. ikke 100%, men i stor grad.

du kan godt si at det er mangel på respekt for arrangøren, men man må ta forbehold om at slikt kan skje, og dermed vil registreringskrav f.eks. 30min. før tee-time forenkle oversikten, og gjøre det mulig å trikse med ballene i god tid før tee-off.

var det bedre?

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Det var mye bedre, Tiger.

over 20 år siden

kiss kiss....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her