Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rengjøring av grep og køller

Bamse

over 19 år siden

Bamse

jeg antar at de fleste som leser dette forumet er folk som har i motsetning til meg har spilt i lang tid. Lurer derfor om noen kan gi meg ett tips hvordan man skal vaske grepene, og om noen vaskmeidler er bedre enn andre. Jeg liker grepen litt klebrige og føler at de også da vil fungere bedre i slik regnvær vi har hatt i dag.

Vil også tipse om at Taylor R7 MÅ IKKE settes i vannbøtte med Zalo, som jeg har gjort med andre køller og drivere. Det kommer vann inn i hodet, via skruer og kølla blir helt død. Tok meg en hel runde før jeg skjønte det. Srudde opp og ut piplet det såpebobler. Så sluttet med det.

Men tilbake til grepene. Litt vått og de blir glatte. har du tips om vasking??

Bernt

over 19 år siden

Bernt

børste, og noen dråper Zalo på grepet under lunkent rennende vann i springen mens du skrubber lett. skyll godt under rennende vann. Det holder. La de LUFTTØRKE, for ofte er det kjemikalier, såpe, eller fett på håndduker og kluter...Bør ikke ligge i såpevann!!

Enkelte grep blir fortere glatte i regn og fukt....store forskjeller...

Bamse

over 19 år siden

Bamse

Har hørt at man kan bruke aceton eller renset bensin, (begge deler skal man visstnol få kjøpt på apoteket). er det noen som har prøv det på grepene?

wahtever

over 19 år siden

wahtever

Bernt (eller noen andre), har dere noen grep å anbefale for spilling i regn. Jeg har brukt lampkin permawrap på alle køllene jeg har hatt til nå og de blir helt ufattelig glatt når det regner.. helst wrap style?

Ink Lu Derende

over 19 år siden

Ink Lu Derende

Cord grep er best for de som svetter mye på hendene.. Fler leverandører. Hjelper også litt i regn. Ulempen er at hansker slites fortere. Det beste er vel å utstyre seg med hansker som er bedre i regn hvis det er vanskelig å holde utstyret tørt. Under ekstreme forhold er oppvaskhansker faktisk å foretrekke. Ser latterlig ut men virker.

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Om du synes fullcord sliter på hendene, så er det mange som leverer med halv-cord, og kvartcord, kun under øvre kvadrant av grepet (Lamkin G3 quartercord)

Lamkin crossline cord
Permawrap kommer også i halvcord whatever!
Anbefaler Lamkin crossline classic cord!

Golf Pride tour wrap halfcord, victory cord...

Bamse

over 19 år siden

Bamse

Av alle som skriver innlegg her virker det bare som det er Bernt som driver vedlikehold av utstyret. De fleste er opptatt av å kjøpe ting, eller hakke ned på Miklagard. hva slags forum er dette når man ikke kan få flere saklige råd. Bernt svarer jo på alt og takk til ham for det..

Quasimodo

over 19 år siden

Quasimodo

Vel, personlig kjøper jeg nytt utstyr fremfor å drive med vedlikehold. Gjør ikke alle det da...???

Zalo

over 19 år siden

Zalo

Et annet tips om bedre grep når det regner, kan være å bruke oppvaskhansker. Det ser dumt ut, men det funker som f...

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

hvis man har miste grepet er det forsåvidt lite å rengjøre.... ler.... men da må man kanskje kjøpe nytt...ler.....
Oppvaskhansker er en svært god løsning i skikkelig regnvær.... mine er knallgule og lyser estetisk .......

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Bamse.
Tusen takk for den, er vel første oppmuntringen jeg får her nesten...;)

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Må bare få skyte inn at noe av det viktigste i golf ligger der man har kontakt med køllen, BÅDE selve greppet man tar (teknikk) OG grepet.

Spør proer hva de alltid må tilbake å terpe på....

Bare et apropos, og flere burde sjekke hva som finnes av grep hos køllemakere for å finne et mer behagelig og funksjonelt grep til sine hender.....

Ofte kan en bedre investering være å skifte alle grep, enn å kjøpe nytt utstyr.....for det kan føles svært så forskjellig med forskjellig grepmodell og tykkelse..

Ink Lu Derende

over 19 år siden

Ink Lu Derende

Bamse, dersom du liker klebrige grep unngår du vasking. Bruk matrester og annen dritt som hoper seg opp i heimen og sett grepene i en bøtte fylt med dette over natta! Coca cola er best (ikke light) spør naboen dersom du ikke drikker sjøl.

Gebissjens

over 19 år siden

Gebissjens

Det beste når det regner er å holde utstyret tørt.
Klarer du ikke det bør du ut og øve.
Ser mange som går med åpen bag og regntøy i stedet for paraply og regntrekk.
Da er betegnelsen idiot noe av det første jeg tenker på.

Hans Kristian

over 19 år siden

Hans Kristian

Vask grepene med grønnsåpe! Da blir dem gode som nye.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Bamse nevnte Aceton eller renset bensin tidligere, og da er jo saken grei for oss som lever av å reparere køller og skifte grep. Begge disse vil ødelegge gummien, acetonen vil sågar løse den opp.
Det beste er mild såpe og en børste, hjelper ikke dette er grepene utslitte og må byttes. Ofte behøver du ikke å vaske for å se at de er utslitte, de er harde og tørre å kjenne på, da er det bare å bytte grep.
Mange tror at dette er vanskelig og dyrt, men det stemmer ikke. Du får 10 standardgrep og teip for under 500 kr, og jobben gjør du lett etter noen råd fra en som kan det. Hos meg koster gode råd ingenting.

Kaster samtidig fram en tanke vedr. hanskeslitasje ved bruk av cordgrep. Er ikke grepet godt nok uten hanske? Kanskje hansken kan droppes? Bruker ikke cord selv, men vet at mange ikke synest de trenger hanske. Selv spiller jeg med gode standardgrep, ofte uten hanske, og har aldri problemer når grepene blir holdt tørre.

Bananskru

over 19 år siden

Bananskru

Hva med å bruke klisterspray eller hva det nå heter? Har sett badmintonspillere spraye noe kliss på grepet sitt for at racket'en skal sitte i hånda selv om de svetter. Kanskje dette kunne være noe også for dyvåte golfere?

Cavalier

over 19 år siden

Cavalier

Klister gjør seg dårlig i kombinasjon med gress, jord og sand som man kommer borti på en golfbane. Man ender opp med et to milimeters brunt lag på hendene!

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Jeg bruker ikke hanske, med unntak i regn. Cord gjør meg rimelig kjapt sår i hendene...

Bamse

over 19 år siden

Bamse

1,5 liter Cola (vanlig) blandet med vann i en 10 liters bøtte. La stå i en time og luft tørkes.
PERFEKT.
PS Droppet matrestene.... takk for tipset Ink Lu Derende

Sutre McPutte

over 19 år siden

Sutre McPutte

Lunket zalo-vann pleier jeg å vaske grepene med et par ganger i uken. Skyll godt etter vask og la for all del ikke køllene stå i solveggen å tørke! Da er de så gode som nye igjen - syntes jeg da! Litt synd å skrive noe som ikke har hverken med kjøp eller Miklagard å gjøre....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her