Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Score - NM

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Jeg ser på Sorknes sine hjemmesider at det var relativt høye scorer på feltet som sådan men ekstremt høyt i nedre halvdel.... (ikke helt unaturlig)

Men, og ikke for å værer usaklig, er det ikke grunn til uro over nivået når 11 spillere i et NM er på 85 slag og mer? Eller er det banen som er så vanskelig at dette er helt ok ?

Facit

over 20 år siden

Facit

Tror vi skal ta med en klype salt det du påpeker. En annen sak er måten man kvalifiserer seg på. Ser blant annet at folk som ikke er singelhandicappere kommer med fordi de gjorde det bra på Amatour. Er det riktig?

ja

over 20 år siden

ja

Jeg synes også at det er rart at ikke flere juniorer er med, nivået på a-tour er jo veldig bra for tiden...

Horn

over 20 år siden

Horn

Greit nok at det er noen dårlige på bunnen av listen, men nivået er jo helt vanvittig dårlig. Når cut`n ser ut til å bli på +12 viser det at golf-norge har en lang vei å gå.

Hoff

over 20 år siden

Hoff

Kan ikke si meg enig med deg Horn.
Golf-Norge er inne i en god periode for tiden. 2. plass i lag-em juniorer og 6.plass til Marius i British Boys.
Brovold var 3. nordmann gjennom tidene som kvalet til BO, mens Henrik gjorde ett strålende comeback på ET.

Norge har såklart en lang vei å gå, men du må glemme de som ligger på midten av listen. De var mange ok/bra scorer i toppen, og denne banen er ikke lett bare så det skal være sagt.

At mange får plass på merkelig måter er en annen ting.
På Ama-touren kvalet de med ett snitt på godt over 85....
Det skjer ikke her på Østlandet. At det er få juniorer har den enkle grunn at kun 5 fra OoM kommer med, og når noen av disse melder seg på, men så trekker seg, som 3 stk gjorde, så kommer ikke andre juniorer lenger ned på listen med, men da fylles det på fra reservelisten, og de som har en 70. og en 67. plass fra tidligere p4-tourer kommer med. Det er ett ganske idiotisk system.

Hagen, Kaenche og de øvrige blant eliten stiller ikke opp, for det er ikke NL-poeng eller pengepremier med i spill.
Kommer du på Losby, vil du et langt sterkere startfelt.

Cuten ligger alltid på mellom +10 og +13 på p4. Var du ikke klar over det før nå så har du fulgt dårlig med.

Niels

over 20 år siden

Niels

Bra innlegg Hoff!

Horn

over 20 år siden

Horn

Har ikke fulgt så godt med at jeg vet hva cuten er på P4-touren, men at cuten går på så høye scorer sier vel bare at nivået er like dårlig der. Merkelig at det i det hele tatt finnes noen som er villige til å gi premiepenger til idrett på et så lavt nivå.

Enig med deg i at det er gledelig med norske juniorer ute. Ser også ut til at Marius Thorp har noe av det som kreves.

Moro at Brovold klarte BO-kvalet, men spilet på ET så langt har jo ikke overbevist. Men, det tar tid å etablere seg. så vi får smøre oss med tålmodighet.

Når jeg bruker cuten i NM som tegn på at det står dårlig til med norsk er det fordi jeg er overbevist om at nivået på de nest beste må vesentlig opp for at vi skal kunne se fremganger for de aller beste ute.

Hoff

over 20 år siden

Hoff

Vi bor desverre i et land med en 5 mnd lang turneringssesong.

Dette er såpass lite, så hvis du vil satse, så må du dra utenlands (helst).
Det er ikkke mange som har råd til dette, så de velger å holde på litt halv 12. Trener når de har tid, men jobber går først.

De som driver sånn, snitter sjelden ned mot på par eller +1, de blir liggende rundt +5,+6, som er en respektabel score på Sorknes for denne typen spillere.

Cuten på NM ifjor gikk på +10. Det var ett sterkere startfelt som stilte, og hvis du har prøvd deg fra hvit på losby, så er dette en respektabel score etter 2 runder.

Hvis du syns det er merkelig at noen støtter disse turneringene med penger, syns du ikke det er rart at NRK og div sponsorer bruker så mye tid og penger på noe så usannsynlig kjedelig som Landskytterstevnet? Detter er vel ikke akkurat publikumsport #1, og ikke er det særlig høyt nivå på dem heller.

Det er en skam for oss sukssessrike nordmenn at vi ikke fr til en tyngre satsing på elitegolfen med tanke på sponsorer.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

I og med at nivået er så dårlig så er det jo bare å trene litt ekstra i vinter så kanskje man kan hevde seg i norgestoppen til neste år.

Spøk til side. Jeg har jo observert en del av de som er med i NM på div. treningsfelt i Osloområdet. De trener ganske iherdig og mer systematisk enn meg. For å si det mildt. At de likevel sliter med å komme ned på par i turneringer må vel tyde på at dette er et ganske så vanskelig spill likevel. At Rojahn med sin rutine og turneringserfaring leder er vel egentlig ingen bombe.

En som overrasker meg at han ikke gjør det bedre er Martin Dahl. Det stod jo så mye om det tunge treningsopplegget hans i norsk golf.

En annen teori angående de dårlige scorene kan være at de fleste har vel ikke spillt denne banen før. Jeg vet ikke. Den ligger jo litt bort i gokk. ;) Rena er liksom ikke et naturlig valg for golfdagsutflukt om man bor i Osloområdet.

kaek

over 20 år siden

kaek

dere som klager over hvor dårlig nivå det er i Norge og hvor dårlig spillere gjør det i turneringer sikker på at dere har 15 i hcp selv og bare er misunnelige siden dere aldri kommer til å bli noe gode i det hele tatt. Hold dere til klubbdagene og hold kjeften igjen. Går ikke ann å sammenlikne pga touren med Norsk golf, dere hadde nok funnet et eller annet å klage på uansett bare for å få sagt noe. Ha dere ut på banen og hack dere igjennom på 95 slag på sorknes og hold kjeft takk.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med Hoff.
Synes det var merkelig at Losby ble karakterisert som en lett bane i fjor - en 77 runde der er mer enn akseptabelt. Det er bare å prøve seg fra hvit tee og se hvor mange baller som havner i vann, skog eller OB ;-)

Horn

over 20 år siden

Horn

Den "prøv selv da vel-holdningen" blir jo ganske dum. Poenget er at nivået er dårlig og at norsk golf har en lang vei å gå. Enkelte lyspunkt finnes selvsagt, og alle håper jo at de få skal ha en god progresjon.

Helt klart at du har et poeng med at sesongen er kort Hoff. Det er imdlertid ikke veldig langt å dra til sør-sverige, hvor man kan spille nesten hele året. Spørsmålet er vel heller om det finns nok spillere som er villige til å ofre all sin tid og sine penger på å nå frem. Det krever enormt mye å bli best i en så stor idrett som golf.

Angående Landskytterstevnet var det vel en produsent av dyrefor som var hovedsponsor, det sier vel litt om hvem som ser på. Nivået der har jegg ikke peiling på, men det var jo en verdensrekordholder med.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Uten sammenligning forøvrig så er nivået i et NM i skyting årtier fremfor nivået i et golf-NM. Norge har over hundre års tradisjon i skyting. Hva slags golftradisjoner har vi?

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Hva sammenligner du med når du mener at +10 cut er en indikasjon på dårlig nivå i Norge? PGA tour'en? Finnes det en signifikant forskjell mellom nivået blant de som rangeres 50-100 i golf (cut'en) og de som som rangeres tilsv. i andre idretter som f.eks. langrenn, alpint, hopp, rally, idretter der vi hevder oss i toppen internasjonalt? Hvor langt hopper nr 50 i Norge ift de beste hopperne? Hvor bra er nr 50 i rally?

Når en nordmann topp 20 - som Darren Webster Clarke mener Henrik Bjørnstad har potensial til -vil han bli den norske idrettstjernen som tjener mest, og det med stor margin.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Til kaek: Hvis du ser på innledningen min så var det ingen klage. Jeg tok opp spørsmålet til saklig debatt og har ingen drømmer om å noen gang spille NM

Jeg aner ikke hvor stor forskjell det er på hvit og gul tee på Sorknes, men selv jeg med hcp 14,8 og elendig form spilte banen på 88 slag fra gul i mai. Det er bare en del av bakgrunnen for spørsmålet - som altså ikke var en klage. Jeg synes det er helt naturlig å reise spørsmål om nivået på et nasjonalt mesterskap når scorene er så høye. den debatten må kunne tas - og mange av innleggene over gir god input.

Jeg tror at noe av grunnen til at det ikke er så god sammenheng mellom score og hcp er at vi i Norge spiller altfor mye stableford. Det er et noe annet spill å spille slagspill og det lærer ikke de som begynte med golf etter at stableford ble grunnlag for hcp beregning godt nok. I et NM er det selvsagt også nerver med i spill, ny bane for mange og en rekke andre faktorer. Jeg kritiserer ikke spillerne, kritiserer ikke at man kan kvale via ama-tour. Fint at noen slike turneringer inneholder gulrøtter for spillere rundt omkring i landet. Det øker treningsviljen og satsningen for mange.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Bobby P.: Hvis en nordmann blir topp 20 i verden vil han ligge rundt inntekten til Petter Solberg og Ole gunnar Solskjær tenker jeg...

Landsskytterstevnet er dødspopulært og trekker masse seere. Det er mengder av aktive skyttere i Norge. Disse er aktive - ikke bare medlemmer....

Golf har korte tradisjoner og dårlige klimatiske kår. Det er selvsagt at det påvirker. Men hvis skiløpere fra Kristiansand og Egersund kan bli verdensmester så kan en nordmann bli det i golf og. Det dreier seg om satsning, ofring og kvalitetstrening. Kan Tutta - så kan sikkert Preben og Benny-Johnny også

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

SS;
tror nok det vil ligge over disse. nr 20 på pengelisten trekker inn ca $3 mill i rene pengepremier.

Uansett; poenget mitt at denne "nivået er altfor dårlig i Norge" bygger på synsing og sammenligning med PGA nivået. Cut'en på telia tour ligger som regel opp mot ikke så mange slagene (sjekket 4-5 turneringer i år 6/6/9/9/19) bak den norske p4 touren.
At det er noen som har høye 80 runder er vel ingen hindring for de beste? Sist jeg så et NM i langrenn mener jeg å huske at de siste var et *godt* stykke bak de beste.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Ok Bobby, ikke helt enige om lønnsnivåene men pytt... Tror Solberg drar rundt 30-40 mill i året og at Solskjær har mer enn 18 mill er nok også trygg gjetning. (Vet at sponsoravtaler kommer på toppen av prispenger)

Det rare er at når jeg i min ungdom, dvs. 70 og 80-tallet gikk caddy i NM så var scorene cirka de samme som de er i dag. Det synes jeg er snodig...

Horn

over 20 år siden

Horn

Synsing eller ikke. De beste i NM er ikke engang blant de beste på Challange-touren. Og cuten i NM ligger opp mot 20 slag bak de igjen. Er det godt nok taler lite for at norsk golf skal bli særlig bra.

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Thomas Hansen gikk -5 på første 9. (10-18) Har derfor spilt seg helt opp i tet. Bra Thomas!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Og det etter å ha gått de samme hullene +4 i går!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Sjekk Tord Nordbotten. 90 slag i går og -2 etter ni i dag!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

SS

Tja joa. Det er greit for oss amatører å lære oss bogeygolf. Skal du begynne å nærme deg par er det en annen sport ;) Å spille 88 i en selskapsrunde er null problem for deg som 14 handicapper. Men å spille under 80 som 5 handicapper i NM har et ganske stort mentalt press som jeg ikke tror du tenker på.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Gunder, sorry men du må få med deg sammenhengen. Like over skriver jeg:

"I et NM er det selvsagt også nerver med i spill, ny bane for mange og en rekke andre faktorer. Jeg kritiserer ikke spillerne, kritiserer ikke at man kan kvale via ama-tour. Fint at noen slike turneringer inneholder gulrøtter for spillere rundt omkring i landet. Det øker treningsviljen og satsningen for mange."

....og jeg finner meg ikke i at jeg spiller bogey golf. Det er et av problemene jeg har - jeg spiller for lite bogey golf... Men i prinsippet er jeg enig med deg - det er mye lettere å score i 80-90 sonen hvis du ikke går for 72.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

SS
Ah leste ikke hele innlegget ditt ;) my bad.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Gunder. Accepted. Vi er ikke så uenige serr'u.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Tord Nordbotten med tidenes forbedring? 19 slag. 90-71.

sibet

over 20 år siden

sibet

tage vinner ikke år hvertfall!

SorknesJenta

over 20 år siden

SorknesJenta

Tord Nordbotten er kul:P
Men ganske utrolig at han greide å bomme så fælt dag 1 !

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Om Hoff er "hoffern" er han kongen.

Herlig med folk som har sterke og klare meninger (selv om noen er kontroversielle, so what,- desto bedre i dette land hvor alle skal være like).

Mitt forslag hadde vært at golfforbundet hentet inn meget tunge sponsorer og opprettet et senter a la toppidrettssenteret i Skåne. Kort vei til hjem og familie i helgene(fly fra Køben), bra baner hele året. Et tilbud til de som kvalifiserer seg til opphold der. Der skal det være et toppidrettsgymnas for de yngste. De eldre, kvalifiserer seg til opphold med lønn i f.eks. ett år om gangen. Ikke høy lønn, men slik at man kan satse 100 prosent fra oktober til mai.

Hoff for president :)

Horn

over 20 år siden

Horn

Nivået er diskutert tidligere, men som en av kritikerne synns jeg det er på sin plass også å applaudere når det går bra. Pt. er både Rohjan, Larsen og Peter K. klare for siste rundene i ET i Moskva. Bra!!!

Hans J Borgen

over 20 år siden

Hans J Borgen

Til Bobby Peru:
Du sammenligner nivået på de dårligste i langrensNM med golf NM. I langrenn så er det nå fri påmelding så det er faktis en del mosjonister nederst på lista.
(Forøvrig så trener vel de fleste mosjonister 15 timer i uka i langren.....)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Hans,
nr 50 i langrennsNM er vel ikke den dårligste ;-)

Poenget mitt er at før man stempler nivået på norsk golf som labert på grunnlag av resultatene til de som plasserer seg mellom 50 og 100 i NM bør man se til andre idretter der norske utøvere hevder seg i verdenstoppen. Mitt inntrykk - andre får korrigere meg - er at de som rangerer seg mellom nr 50 og 100 i feks langrennsNM ikke har så vanvittig bedre nivå ift toppen enn i golf. Vi er et lite land, tross alt ;-)

Jan-Bob

over 20 år siden

Jan-Bob

Problemet med å sammenligne langrenn, skyting og diverse andre minisporter er at golf er en av de største idretter i verden, og vi her i lille Norge er med våre beskjedne 4,5 mill innbyggere og 100 000 golfere en dråpe i havet.

Vi er vant med å lykkes i de fleste sporter vi bryr oss om, men dette er naturligvis fordi ingen andre i hele verden bryr seg om skihopp og langrenn.

Se bare på fotball, verdens største og pengesterke idrett. Her er Norge INGENTING. Norges beste klubblag er maks inne blant de 100 beste klubbene i verden, og Norges beste fotballspiller er muligens blant de 100-200 beste spillerene i verden (I den grad man kan rangere fotballspillere).

Men, det er lys i tunnelen. Talenter er på vei opp. Proffene våre nå gjør det lettere for flere å lykkes, på samme måte som Per Haugsrud banet vei for Brovold, Larsen og Pettersen før det.

På amatørsiden er Tage klar for å prøve seg på Europatouren om ett år. Sesongen i år har vel ikke levd helt opp til forventningene hans, men dersom marginene er med ham, tror jeg han kan gjøre det svært bra på touren.

På juniorsiden er det flere store talenter, som Thorp, Kollevold, Friestad og Kristiansen. Disse har vist stort potensial allerede, de må bare fortsette å satse seriøst. Satsing kombinert med et godt støtteapparat og litt flaks kan føre dem så langt de bare selv ønsker å nå.

jasså

over 20 år siden

jasså

Hvis du mener at Norge har klubblag i fotball som er maks inne blant de 100 beste i verden så må du nok se deg rundt en gang til. Rosenborg har kvalifisert seg til mesterligaen på 10 av de 11 siste forsøkene (ja ok, de er ikke gode i år) og Vålerenga er på god veg inn i mesterligaen. Nivået på norsk fotball har hevet seg betraktelig de siste årene, akkuratt som golfen.

Vroklav

over 20 år siden

Vroklav

Jeg forstår lite av logikken hos mange her inne. Tror en del av dere er medlemmer av korttidsminneforeningen.

Eksempel : for et år siden ble det i en tråd klart fastsått av Tage Johannsen var den beste norske spille uansett kategori. Han spilte bra på gymnas touren i USA og ville innen kort tid bli den første norske som skulle lykkes. Noen av oss prøve å roe dere ned litt og si at han kanskje skulle få prøve seg mot de store gutta først. Men nei da, både Tage og Brovold for den saks skyld var enestående spillere som snart ville knuse verdenseliten.

Fasit: Brovold misser nesten alle cutter og Tage ble nummer 15 i NM uten å spille en runde under par. Dette er altså de beste i norge.

Henrik er etter min mening den som er nærmest i norge og selv han må legge inn årene etter å ikke ha tjent penger på touren. Det siste er at han etter et par gode turneringer skal prøve å kvale til USA touren. Er det ingen som forstår at det må legges sten på sten og at man må bygge opp spille et nivå av gangen ? Sist ble Henrik slått av en hobbyspiller med jobb og barnefamilie på Losby. Hvor er logikken i satsingen ?

det er greit at det finnes noen gode juniorer, det mkå bli reddningen for eventuelle toppspillere fra norge på lang sikt. Å markedsføre Torps 6 plass i Brith.boys som enestående blir også feil. Ingen gutter fra USA, Australia eller sverige var med, i tillegg til mange andre land. Se på verdensrankingen av de 150 beste er minst 100 fra disse tre land.

Det er helt riktig å sette spørsmåltegn ved kvaliteten på norsk topp golf. Den er med all respekt å melde temmelig elendig og har vært det i mange mange år. Det har ingen ting med beliggenhet å gjøre da sverige lykkes med samme klima. Personlig tror jeg hovedårsaken til at nivået er så dårlig er at ingen unge er villige til å betale prisen for å bli så god at du kan tjene penger på sporten, og forsake alt annet som er morro. Det er en kjenngjerning at du må trene mellom 6-10 timer hver dag i 10 år for å bli god nok til å leve av golf, hvem gjør det i golfnorge ??

Timeantallet er ikke tatt ut av luften men henviser til hva som må til i idretter der mengdetrening er svært svært viktig...........

Bra innlegg, Vroklav

over 20 år siden

Bra innlegg, Vroklav

Hadde man samlet sammen et landslag av de 20 beste spillerne under 15 år og spilt mot hvert enkelt golfdistrikt (län/fylke) i Sverige så hadde Norge blitt sist.
Norge har talenter, og nå har vi også baner. Det vi mangler er ledere og generell innstilling til at golf er en konkurranseidrett, ikke bare et tidsfordriv for halvfeite halvgamle menn og foreldrene deres...

Dårlig eksempel!

over 20 år siden

Dårlig eksempel!

Vi har faktisk landskamp mot Sverige hvert år for juniorer (jenter). Det heter Tinius-cup og i gjor vant Norge 11.5-8,5 på Losby, med bl.a. Valle og Engzelius som vant alle sine kamper.

Jan-Bob

over 20 år siden

Jan-Bob

Jasså: Dette er jo egentlig et golfforum, men siden jeg brukte en sammenligning med fotball får jeg vel utdype den. Hvis man tar for seg ligaene suksessivt ser man:
England: Minst 8-10 lag bedre enn Rosenborg og Vålerengen, men mange av disse får ikke spille Mesterligakvalifisering, pga av fordelingssystemet til UEFA.
Italia: Minst 10-12 lag bedre enn beste norske
Spania: Minst 12-15 lag bedre enn beste norske
I tillegg kommer Frankrike, Tyskland, resten av Europa, Sør-Amerika, Nord-Amerika og Asia. Ut fra dette mener jeg det er SVÆRT optimistisk å tro at Rosenborg eller Vålerengen er blant de hundre beste klubblag i Europa. Og man kan ikke argumentere med at Rosenborg slo AC Milan for ti år siden, eller at Viking slo ut Chelsea av UEFA-cupen en høstdag i søle og slaps.

Angående golfen så er jeg hjertens enig med Vroklav, Tage har ikke vist at han er god nok for Europa- eller USA-tour ennå, men han har tross alt et år igjen på skole, og ting kan skje. Poenget er at han har satset mer seriøst enn noen annen norsk spiller i årevis, og på den måten bygget sten for sten. Han er ekstremt seriøs, og det er noe som kan ta han langt.

Henrik er utvilsomt et enormt talent, det har han vist gang på gang, og han virker (på meg, som ikke kjenner han) som typen som går egne veier og gjør ting på sin egen bohemaktige måte. Talentet hans kan ingen betvile, Henriks fremtid avhenger vel om han er villig til å nedlegge nok timer til å nå helt opp. Men uansett er han, som Vroklav sier, den nordmannen som er nærmest USA-touren per idag, derom fins ingen tvil.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her