Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor mange merker i bagen?

veggiss

over 20 år siden

veggiss

når jeg begynte å spille så kjøpte jeg cleveland jern, wedger og en never compromise putter. fortsatte med cleveland bag og håndkle osv. tenkte at en bag med bare cleveland måtte være tøft...

...kunne ikke vært lengre fra sannheten i dag, fikk ny driver i posten, og kom til å tenke på at jeg har en salig blanding av merker i bagen, faktisk 6 stykker...ikke har jeg gått spesielt inn for det heller. drivern jeg fikk er fra nakashima, 3 wood fra wishon, 18,23 hybrider fra dynacraft, 26 hybrid fra smt, 5-pw fra wishon, 52, 56 wedger fra maltby og putteren fra never compromise (den eneste køllen som har overlevd).

hvordan er det med dere?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

veggiss.
Den historien er alt for lang ...LOL

Ingenting har overlevd fra fem år tilbake nei...20 puttere har vært innom bagen ca., 7 sett med jern, 4 sett med wooder, 12-15 drivere....
Ping Zing II , Ping ISI, Titleist 981..........orker ikke den rekka der... ;)

Det verste av alt er at jeg hadde spilt akkurat like godt idag med de første køllene jeg hadde i bagen :) Dyr historie....Litt morro skal man jo ha da....galskap

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Jeg forsøker desperat å holde meg til Callaway og Wilson, men måtte gi meg i sommer.... da datt det inn en Rescue fra King C.... Men de gamle woodene med stålskaft fra Callaway gir jeg f... ikke slipp på...

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Mange merker i baggen kan jo gå bra. Det som er viktig at køllene stemmer overens med hverandre. Man må ha en viss harmoni i settet mener jeg. Jeg hadde en GW fra snake eyes som jeg hadde kjøpt på salg. Alt det andre var fra Cleveland. GW'n gikk jo lengre enn PW'n. Det funka dårlig. Nå er problemet at jeg synes at skaftet på 3W fra Taylor Made er stivere enn skaftet på driveren fra Nike. 3'er wooden er eldst, da må jo den gå, men kanskje det å skifte skaft på driveren kan være mer korrekt. Jeg liker jo tross alt begge køllene. Problemet er at etter å ha brukt driveren på mange hull når jeg da skal slå ut med 3'er wooden så kjennes den ut som en kjepp i forhold til driveren. Men, det hadde nå vært fint å ha hatt en bag som var komplett med helt nye køller fra det samme merket :)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

omagaaad...var på rangen nå, testa nakashima np1 420 drivern som kom i posten i dag...sweeet. accuflex icon v2 skaftet er jo silkysmooth. gleder meg til å komme på banen og slå noen skikkelige baller :)

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

I øyeblikket er det faktisk bare to merker i baggen, Titleist wedger, driver, 3-wood og putter (SC) og Callaway jern. Forhåpentligvis får de snart selskap av en "Taylor Made r5 TP Tour Issued" driver fra "bombsquadgolf".

Ellers så har jeg prøvd "det meste" av merker, golfutstyr er omtrent like moro som å spille golf!

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

I min bag finnes Hogan hybrid sett og wedger, two ball pøtter og driver av annet fabrikat. Hogan er Konge!

2my

over 20 år siden

2my

I bagen min har det jeg for øyeblikket finner å være en god sammensetning. Fra Cleveland har jeg Launcher 400, Launcher titanum 15gr og Launcher titanum 19gr. Alle med Fujikura skaft. Så har jeg en GW og en LW fra Cleveland. 4-PW er TaylorMade 200 series og jeg putter med en two-ball fra Odyssey.

Skulle jeg skifte ut noe ville jeg tro at det er jernsettet som står for tur...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

veggiss.
Kjøpte du den fra Sverige......nærmeste importør???

Bra specs og teknologi!
Ser sinnsykt bra ut den driver'n!

veggiss

over 20 år siden

veggiss

kjøpte den fra www.customgolfsales.com den koster veil $399, men jeg fikk den for $200 inkl frakt da den var brukt på rangen en gang...så ut som ny :)

Cavalier: ikke si at du handler fra todd på bsg...det må være den største idioten på alle golffora verden rundt. han greier å lirke av seg så mye piss om de tour produktene sine at det gjør helt vondt å lese. eneste fordelen med en tour driver fra han er kanskje at den bygger litt på egoet...ikke annet.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Veggiss,

Nei, jeg hadde ikke tenkt til å handle fra Todd. Da blir det nesten 10000,- for en kølle og det er i dyreste laget. Men kjøper man en brukt blir det omtrentlig samme prisen som for en ny TP (Og som du vet er det mange der som selger svært lite brukte køller til hyggelige priser).

Grunnen til at jeg ønsker en tour driver er at jeg vil forsikre meg om at hodet sitter helt square (evt. litt åpent), noe jeg har opplevd at ikke har vært tilfellet på de fleste retail driverne jeg har hatt i baggen.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

veggiss.
Må si jeg sjeldent har sett slik kvalitetsmål fra en produsent, om de lever opp til det de selv beskriver, hvilket det virker, siden de får mye oppmerksomhet i USA.... Det med custom og kontrollerte loft og face angle, krever mye ressurser! Kult at de er der ute, skal nok få testet en driver, de smidde jernene så utrolig flotte ut, for en finish...top notch

Cavalier.
Du får komponenthoder med åpen eller square face angle, og kan be de sjekke at det stemmer med specs'en....om du understreker viktigheten...

veggiss

over 20 år siden

veggiss

du kan lese masse reviews om dem på fgi, er mange som er happy med dem der hvertfall. var sugen på jerna jeg også, men det ble wishon 550c, de koster ikke på langt nær så mye $$$

Cavalier: hvis du sender en mail til noen av de store amerikanske komponentleverandørene så håndplukker de køller til de spesifikasjonene du vil ha. lowpro. customgolfsales, myostrich alle de gjør det for deg uten problemer.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Takk veggiss.
Vanskelig å finne lekrere og bedre jern enn 550c Wishongolf!!! ;)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

Bernt: du er jo puttertryne...hva tror du om denne?

http://www.mentorsportstech.com/

får mye skryt på bl.a. fgi om dagen.

haha

over 20 år siden

haha

veggiss hadde jo sykt dårlig utstyr da...

*ler*

Bernt

over 20 år siden

Bernt

veggiss.
Litt flat for min smak, men funksjonell uten tvil...
De kunne vært litt mer kreativ med navn på modellen V-MOI.........McGregor/Bobby Grace har V-FOIL MOI....

Men basisformen er noe jeg kan like....skal du se etterhvert ;)
Men litt trøtt formgivning......billiger å maskinere, ja, men man ser lett hva slags folk som har designet dem, som regel folk med bakgrunn fra bedrifter med tilgang til CNC-maskiner, og der finner man sjeldent estetikere, min mening......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

veggiss.
Ser litt nærmere på den, og ser de også overdriver med tyngdepunktet langt bak slagflaten (men ser man kan flytte den litt frem med vektsylinderne på undersiden).

Får man som sagt TP for langt bak, UTEN å kompensere med tå/hæl vekting, får man noe som kalles "train wreck effect", at stumpen lettere vrir seg ut av sporet.

se www.gooliegolf.com så ser du det mer detaljert forklaring, deres konsept er triangulær vekting for total stabilitet.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Til haha:
Hva mener du haha?
Var det ikke bra utstyr veggiss hadde, fordi det ikke var noen merker du hadde sett reklame for på TV?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Snoop.
Har man ikke peiling så har man bare ikke ;) haha vet ikke at Tom Wishon er den mest meritterte utvikleren i historien kanskje, med svært mange patenter bak seg under sin tid blant de ledende komponentselskapene i verden...

haha er opptatt av status ikke performance, men slike finnes overalt. Når man i tillegg ikke har kunnskaper nok til å vurdere teknologi og kvalitet uavhengig av reklameplass i de største magasinene, ja da er og blir man en i sauaflokken med bind for øynene.....haha tror sikkert Blanda vasker hvitere.... LOL

Mikkel

over 20 år siden

Mikkel

Bernt, du snakker stadig om train-wreck effekt.
Forutsetningen for train-wreck effekt er at du har ett eller flere ledd som ligger utenfor vektoren for bevegelsesretningen.
En putter er helt stiv uten ledd, eneste ledd oppstår i kontakten mellom ball og putter. Kontakttiden her er så kort, at train-wreck-effekten som oppstår kun har teoretisk interesse. For at det i det hele tatt skal oppstå en trainwreckvridning må du ha enten dårlig balltreff eller du har vinklet putteren veldig skeivt. For en som putter godt betyr det absolutt nada. For en som putter dårlig er det en parameter av minimal betydning sett i forhold til retning og kraft.
Du har kritisert 2-ballputteren på dette punktet. Hvis denne putteren har negative sider så ville den ikke i særklasse ha vært den mest brukte putteren på tourene.
Siden du utvikler en ny putter så har du sikkert studert putterteknologi til hodet ditt har vrengt seg, funnet et par helt ubetydelige punkter som har blitt som hår i suppa di og blåser dem opp til en hel hønsefarm.
Etter som jeg forstår er du på vei til å utvikle en putter som med en eller annen 3D siktelinje og sannsynligvis en mallet-type med relativt høy MOI. Dette høres for meg ut mer som et treningshjelpemiddel for nybegynnere enn en seriøs putter for tourspillere.
Du får det også til å høres ut som dagens puttere ser rotete ut og forstyrrer den som skal putte så mye at han putter dårlig. Ærlig talt, Bernt, tror du virkelig på alt du sier selv ??

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Mikkel.
Godt poeng, men faktoren er allikevel tilstede, og tester goolie har gjort viser at det er en målbar effekt ved selt treff liten avstand fra center. Men at pendelmomentet motvirker denne er jeg klar over. Men selv om LEDDET er borte, skaper man et moment, ved å flytte tyngdepunktet langt bak, som uten kompensasjon i tå og hæl vil gjøre putteren ustabil, og JA jeg mener 2-ball putteren er relativt ustabil fordi den er så smal, kort tå/hæl avstand, men med lang hale..
Men for all del, jeg mener disse nye designene er en forbedring mot de klassiske, teknisk sett. I tilleg er det ikke mye visuell støy på 2-ballen, bortsett fra selve siktesystemet, som med brudd på parallellitet forvirrer!!!

"Du har kritisert 2-ballputteren på dette punktet. Hvis denne putteren har negative sider så ville den ikke i særklasse ha vært den mest brukte putteren på tourene."

Når det gjelder denne kommentaren din, stemmer dette bare ikke, for de beste har et bra stroke, og putter like bra med nesten hva det måtte være av putter.....

Se på Michelson, som putter like bra med bladputteren sin som med Futura, om ikke bedre!!!

Hadde 2-ball putteren kommet fra et mellomstort selskap og ikke Callaway (som er en av de få som faktisk binder SINE spillere til bruk av Odysseyputtere), så hadde den vært død og begravet, tror jeg. Merkelig nok så har jeg spilt med svært mange som spiller med både mallet og blad 2-ball, men ingen putter bra med den, eller bedre enn med sin gamle putter...

Når det gjelder dagens design for design (eksempel PING Craz-E) så er det mye visuell støy som celler i visuelle cortex (synsdelen av hjernen) ubevisst blir opptatt av, og som gjør at du ved sidesynet oppfatter formen og skarpe kanter. Dette er jo nettopp det man vil unngå, for hjernen skal konse om ball og hull, for å kalkulere avstanden, og kraften man må bruke på slaget.

JA, mange av dagens puttere ser rotete ut, finnes unntak, VooDoo, hvor man slipper flytte fokus på selve sikteindikatorene for å oppfatte om man står oppstilt korrekt, samtidig som man i sidesynet får indikasjon på om putteren er square...

Bottom Line er stroke!!! Sier ikke at man putter dårlig med en rotete putter, heller at spilleren ikke får den hjelpen til alignment(sikting/oppstilling) som produsenten påstår.

Min bakgrunn er optometristudier.

Min innfallsvinkel ved utviklingen var hensiktsmessighet, i motsetning til det meste av nye puttere på markedet idag....slik at man faktisk får litt hjelp ved hva systemet forteller deg....og du har en ting riktig, mitt system er både hjelp til nybegynnere, men også toppspillere vil jo ha en visuell tilbakemelding av systemt om hans oppstilling, istedetfor at caddyen forteller han hvordan han står.

Men istedet for å ta en typisk norsk en (negativ til det motsatte er bevist, eller janteloven som noen kaller det), vent å se, så kan du kritisere modellene mine når du ser dem ;)

Mikkel

over 20 år siden

Mikkel

Det har ingenting med negativitet å gjøre. Jeg har en fysikk-analytisk jobb og har bare fundert tenkt igjennom ting og tang rundt golf og golfutstyr.
Nård det gjelder "spraglete" puttere som Ping Craz-E, Fisher Talon, Rossa Monza, Scotty Futura, m.fl. så ser de en smule rotete ut med det samme, men når du blir vant til utseendet så legger du ikke merke til det lenger, og fokuserer bare på siktelinja og slagflata. Drar du opp en Fisher Talon fra bagen vil det nok forstyrre de andre mye mer enn det forstyrrer deg selv.
Er enig i deg at 2-ballen sannsynligvis aldri hadde slått an hvis den ikke hadde blitt brukt av topp-spillerne. Husker godt hvilket fokus det var første gang den dukket opp på tour før den kom i butikken. Men hovedgrunnen til suksessen til 2-ball var nok kombinasjon av det uvanlige (skrikende) utseendet sammen med at den ble sett i hendene på mange av de beste spillerne. Samme effekt hadde Futura, men den ble raskt forlatt av de beste mens 2-ball fortsatt er mest brukt.
Futura var nok et forhastet deperat prosjekt fra Scotty for ikke å tape for mye marked til Odyssey. Personlig synest jeg Futura er en ræva putter, og jeg er heller ikke spesielt glad i 2-ball. Bobby Grace og Olyo-klonene dens er støgge som f..., Nike ramler mellom alle stolene sammen med Rossa og Mizuno, og da gjenstår Ping, Never Compromise og Bettinardi av de store seriøse. Synest Bettinardi har kanonbra mallet-puttere, solide med lang siktelinje og høy MOI.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Helt enig i det meste du sier, men det du nevnte tidliger at jeg har hengt meg opp i småfluer i suppa mi, stemmer ikke, selv om jeg har nevnt en effekt mange ganger. Men det har vært en forklaring hvorfor man ikke blindt skal sende CG for langt bak slagflaten.......

Når det gjelder Futura, så er den katastrofal om man fremoverpresser skaftet litt, da merker man hvor mye tåheng SC har lagt i den, selv om den balanserer face up!!! Da åpner den seg no innmari, om man forward presser altså...mye toe-flow gjennom impact.....Den er altså IKKE face-balanced, selv om facen faktisk balanserer med facen rett opp! Skaftfestet som gjør det....

Bettinardimalletene synes jeg dog er altfor klumpete.....markedet har svart det samme som meg, for prisene hans har droppet....men det har selvsagt også sammenheng med samarbeidet med Ben Hogan.
Han har også laget I-traxen til Callaway, ingen bombe siden Callaway eier Ben Hogan :)

Jeg hadde aldri sett et eneste patent på puttere da min idé var ferdig, men markedet jobber helt annerledes, slik man kan se av 2-ball elementer på bl.a Craz-E med antydning til to halvsirkler, en fremme og en bak, Futura, Heavyputter osv osv...Man omgår patenter på en slik måte at de tror de slipper unna søksmål....Gråsoner..

Argumentet om at 2-ball er så god og har overlevd har klar sammenheng med marketingbudsjettet til Callaway/Odyssey på nettopp 2-ballen

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Interressant putter diskusjon.... Spesielt for meg som ikke er så begeistret for 2-ball variantene. Jeg tror at putteren er den kølla som "sitter mest i hodet". Stroke er veldig avgjørende - for å si det mildt.

Jeg spilte en runde med en køllemaker i USA for 11 år siden. Hcp 6 hadde han og snakket masse om spesialtilpasningene han hadde gjort på jern og wooder. Jeg skjønte lite da (og ikke mye mer nå). Da han kom til greenen dro han opp en gul minigolfputter. Han puttet som en gud hele runden. Tror ikke jeg til dags dato har sett noen putte bedre. På terrassen etterpå klarte jeg ikke å dy meg for å spørre om putteren. Han flirte og sa at han hadde begynt å bruke den som en spøk - etter mange års fokus på å finpusse selve putteteknikken. Etterhvert begynte han å tro på putteren og så hadde den bare blitt i bag'en.

Når det er sagt - hvis 2-ball og andre varianter kan få en spiller til å tro på at "nå putter jeg bedre" - så er det utmerket, kjempebra etc. Hvis det er underbygget med vitenskap - enda bedre. Men - det er stroke som er avgjørende til slutt...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg synes det å kalle Scotty Cameron for putterdesigner for ganske så misvisende, for det han ble kjent for var å maskinere ut kopier av PING's støpte modeller.

De tok flere tiår før Cameron klarte designe noe eget og nytt, Futuraen, som dessuten tok med seg hovedelementet fra 2-ballen, men med tre hull bakover, nå rammer han inn ballen med to striper utenfor disse hullen. Han er en copycat, men er uten tvil verdens ledene produsent av høykvalitetsputtere!!! Men allikevel er han ingen putterdesigner etter min mening....men det blir jo å spikke fliser sant ;)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Hvis ikke Scotty er putterdesigner så er ingen det.
For ALLE kopierer Ping Anser i tillegg til å ha egne design.
Du Bernt, kommer du til å ha insert i putteren din ??
Blir det aluminium eller stål eler kompositt ?
Blir det elementer fra Never C i ditt eget design ?
Hva slags farge skal du ha, grå, eller kamuflasje ?
Hva synest du om Frankly Frog ?

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

For å spore diskusjonen tilbake, har jeg tatt en opptelling i hukommelsen på merker i bagen:
1. SMT (driver, 5-wood)
2. V-series (3-wood Nike-klone)
3. Ben Hogan (2-Gw)
4. Bang (Lw)
5. Callaway (putter)

Videre i garasjen:
Integra, Golfsmith, Maltby, Pit Viper, Inesis, Orbiter, Odyssey, M-golf, Dynacraft, TaylorMade, Vantage, Ping, MacGregor, Tour Lies, Greenway, Adams, Wilson, Spalding, Ram, og noen kloner.

Faen, jeg mangler både Titleist, Cleveland og Nike i samlinga. For ikke å si ScottyC. Ikke rart jeg ikke har blitt Norgesmester enda jeg har spilt golf siden det bare var en håndfull golfbaner i Norge....

JB73

over 20 år siden

JB73

I bagen nå:

SMT driver
Ashton 3-wood
TM Mid rescue 2+4
Precept 4-9
Cleveland 49,56,60
SC putter

Snoop

over 20 år siden

Snoop

1. SMT (Driver, 2.5 Wood)
2. V-series (3-rescue Nike-klone)
3. Dynacraft (jern, wedge)
4. Wilson (putter)
5. Callaway (bag)

ØB

over 20 år siden

ØB

Driver: TaylorMade 580 xd med graffaloy blue stiff skaft
Wood: TaylorMade V-steel med orginalt grafitt stiff skaft
Jern: Taylormade LT2 2-P
Wegder: Cleveland 900 52 og 56 grader
Putter: Odessey 2-ball

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Bernt:

har du noen URL med bilder av putterprosjektet ditt?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tiger. Du er litt treg;) Selvfølgelig viser man ikke frem noe som ennå ikke er lansert.....

Jalla.
Å designe betyr "å formgi". Scotty formgav ingen puttere de første tiår han drev som putter"designer", han kun kopierte PING puttere, men freste dem ut i mye bedre finish enn de støpte PING putterne. Men modeller som de første årene med "studio design" serien er rene kopier av J.P. Mills sine Mizunoputtere.....
Poenget er at han ble kjent som putterdesigner enda han aldri formgav noe selv!!! I disse dager MÅ han jo komme med andre former om han skal henge med uten å være sidrumpet....Han har jo hatt noen tiår på å komme med noe nytt, så noe må han jo klare.....AT HAN ER KJENT SOM PUTTERDESIGNER er greit nok, men han har aldri formgitt noe som helst før han ble berømt FOR SIN PRODUKSJONSKVALITET, det er noe helt annet...

Frankly Frog er vel grei den, gode vektegenskaper ihvertfall, rimelig lik Devilrayen....Har ikke prøvd den.

Alu - Tungsten....i mine. Så det blir et element fra NeverCompromise....

Kamuflasje, er du spydig eller, vet egentlig ikke om du er en trepenis eller en hyggelig kar du Geir, men det får du fortelle meg på banen, for noen av dine spørsmål ligger en litt for syrlig tone til at jeg skal svare deg....kan jo hende jeg misforstår din tone...går ut ifra det til vi treffes....

Farve - høykontrast, matt sort med hvite indikatorer pluss pluss

Ingen insert i mine modeller....

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Hvorfor høykontrast når du skal fjerne "optisk støy"
Du vet jo hva jeg mener om fargene på Maltby-putteren: kritthvitt siktemerke som medfører synsforstyrrelser og halisunasjoner når jeg bruker den i sterk sol uten sveisebriller. Ville trodd du hadde valgt en mer kamuflert farge, som grønnfargen i Frogen og bare visualisert siktelinja.
Hva mener du med trepenis i denne sammenheng ???

Niels

over 20 år siden

Niels

Jalla: han mener nok sikkert noe vi ikke helt forstår. Bernt ser ut til å leve i sin egen verden og ha sin egen måte å prate til folk på.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til Bernt. Synes det er helt riktig vurdert av deg å ikke vise fram putteren din før den er lansert. Håper for din skyld at du får lansert den snart.

Undrer bare litt - hvor gammel er du egentlig?

snappy

over 20 år siden

snappy

Bernt er bare litt morsom.

Må le av han, først setter han i gang en stor skrøne over hvor mye golf utstyr han har eid. Trenger jo ikke legge ved de utstyret du har prøvd!!! Tror ikke noe på at du har hatt så mye forskjellige drivere og puttere. Dersom det er fakta er han nok ikke særlig interessert i sin egen golf sving. Siden han kjøper så mye nytt utstyr fordi han ikke spiller bra, må de da være mer hensiktsmessig å spandere på seg en pro time eller to.

For det andre sier han at Scooty ikke er pøtte designer. Det er han vel. At han videre utvikler noe fra Ping er vel klokt, trenger ikke finne opp krutte på ny. Dette gjør Callaway og alle andre. Scooty er rundt om på de fleste store turneringene å tilpasser pøttere til PGA tour spillere.

At Futuraen er laget etter 2 ball er vel også feil. Fulturaen ble på begynnt 1 eller 2 år før 2 ball ble lansert. Scooty brukte 5 år vis jeg ikke husker feil på å bestemme hvordan futuraen skulle ses ut, vektes osv.

Spiller selv med Scooty Newport og har aldri bruk noe som er så bra. Jaja Bernt. Morsom kar du, proshopen i hjemme klubben din er nok gla i deg. For importere kan du vel ikke, måtte blitt moms pålagt for videre salg så mye som du kjøper

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Siden Bernt er fra Nord-Norge der de har en rik flora av ord som slutter på -kuk og -pikk uten å ha grov mening tar jeg det helt med ro. Tror til og meg Bernt, for ikke å ødelegge relasjonene ute på banen, er ekstra høflig ved å bruke ordet trepenis i stedet for trepikk eller trekuk.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Lol !

Bernt

over 20 år siden

Bernt

snappy.
Helten din heter Scotty, og ikke Scooty....
Alle som kjenner meg vet jeg har vært igjennom det som er av utstyr, litt galskap og morro må vi jo ha...
Om Scotty brukte 5 år på å finne ut om vekting av Futura sier vel selv er BS....
Klart Scotty er putterdesigner......men poenget tok du ikke, at han ikke ble berømt som en nyskaper med egne former, han kopierte og produserte PING-puttere men freste de ut istedet... Glem det, klart Scotty er kongen, men i mine øyne ingen formgiver de første 20 år han holdt på....Dessuten er de tre sirkelhullene i Futuraen fra den opprinnelige 3-ball-patentet til Dave Pelz, som han ikke giddet videreføre pga regelen om at halen ikke kunne være lengre enn tæ/hæl bredden! Men Scotty ville aldri maskiner de hullene hadde det ikke vært for suksessen til 2-ballen.

Desduten var to ungfoler som tok Dave Pelz patentet og gjorde den om til 2-ball, og gikk til Odyssey, som stjal idéen deres, hvorpå de senere kom i forhandlinger med advokater og inngikk forlik...
Callaway/Odyssey hadde ingen verdens ting med utviklingen av 2-ballen å gjøre!!!

Og om du hadde fulgt med i timen, så vet alle at jeg bygger selv, for å legge mass penger i proshopen har jeg rett og slett ikke....

Alle jernsettene kjøpte jeg hos brukt hos Edins i Sverige og brukt på Ebay, har aldri noen gang kjøpt ett nytt sett eller driver/woods i en proshop! Dessuten hadde du fulgt enda bedre med så hadde du visst jeg spilte Natural Golf, og bygger egne køller til de specs'ene...

Gunnar Bull.
Jeg er 38 år.

Jalla.
Cellene i synsdelen av hjernen er meget diskriminant mot parrallellitet og brudd på dette.
Så når jeg snakker høykontrast er det nettopp for at man skal kunne OPPFATTE sporet UTEN å måtte fokusere på det, men skjønner dette ikke er så lett å fatte, for dagens systemer ser likt ut uansett øyeposisjon, det gjør IKKE mitt system, og der er poenget. Men tilbake til høykontrast, matt sort mot hvite indikatorer. Du vil aldri bli blendet av en hvit linje du kun oppfatter i sidesynet/synsfeltet ditt, når du døsig/lett fokuserer på baksiden av ballen.....

Enig med deg ang Maltby putteren, fo rher er en flat flate hmm som er meget hvit, og blender ,- klart den gjør!!! Enig der. Der har du også visuell støy, selv med høykontrast, men for mye hvitt, OK?!!! Nå skjønte jeg hva du mente...

Kamuflasjen din trodde jeg var ironisk hehe derfor lurte jeg på om du var en penis lagd av tre LOL eller en engasjert kar med litt peiling, det heller vel litt mot det siste, så langt :)

Niels. Få deg egne meninger du klarer uttrykke. Ser ut til at de fleste andre klarer følge med på hva jeg forklarer, men som du skjønner er det ikke lett å forklare et system man ikke ønsker å offentligjøre ennå.........men alle kan ikke forstå alt vet du, sånn er livet, tipper du har erfart det før ;)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

I bagen:
Ashton X1 driver+3 wood (NV)
Dynacraft Jack 23 grader
Maltby Peak Velocity 2i
Infiniti AW1 4-p
Infiniti AW grind G+S+L
Dynacraft Copperhead putter (no' dritt... :(

Niels

over 20 år siden

Niels

Jeg sier bare at du har en egen måte å snakke til mennesker på som jeg synes er jævlig arrogant og slibrig ;) Jeg er full av egne meninger og følger bare med på debatten. Kan ingenting om putterdesign eller kølleutvikling så du hører neppe mine meninger om hvordan slikt skal designes. Men du kan jo prøve å skrive innlegg med en hyggeligere tone.

Niels

over 20 år siden

Niels

Jepp den var ment til Bernt som jeg glemte å skrive :)

Tingeling.

over 20 år siden

Tingeling.

Hear we go again.

Arne

over 20 år siden

Arne

Hear we go
Hair we go
Here we go

over 20 år siden

Bernt:

ingenting er en selvfølge, og det er noe som heter "teasers" i markedsføring.
Teasers brukes for å lokke interesse, og viser bilder som ikke avslører patentet.
Jeg er ikke treg, men tenkte du ville benytte noen smarte marketing triks. men det er klart jeg ikke skal blande meg inn i din måte å selge produktet ditt på!!

uansett, så mener jeg at du bør få deg en hjemmeside, dersom du ikke allerede har en, med informasjon om progresjon i prosjektet, slik at vi som er litt over gjennomsnitlig interessert kan følge med.

håper det blir en putter som er knall å se på, med retningsstabilitet som en McGregor V-foil og design som en Rossa.....
Altså, ikke en kopi, men en følelse av denne blandingen... høres ut som en perfekt blanding hehe....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Niels.
"Jalla: han mener nok sikkert noe vi ikke helt forstår. Bernt ser ut til å leve i sin egen verden og ha sin egen måte å prate til folk på."

Dette skrev du.......og så mener du jeg har en arrogant tone, hmmmm

Jeg må vel få korrigere folk som snappy, som f.eks. tror Callaway hadde noe som helst med utviklingen av 2-ball putteren å gjøre...Og som tror Scotty heter Scooty......og som påstår jeg sponser proshopen min med masse penger, BARE fordi jeg har vært igjennom masser av utstyr.......og som latterliggjør at jeg heller burde tatt protimer.....og som påstår jeg ikke kan importere utstyr (enhver idiot kan vel klare det)......og påstår jeg ikke spiller bra osv osv osv. SELVFØLGELIG tar jeg en arrogant tone med en som kommer med en slik suppe som snappy kom med, enda han ikke vet hvem jeg er engang....Folk som kommer med feil fakta, og med en selvfølgelig tone, må tåle en slik tone.....Og når han dessuten ikke har peiling på bakgrunnen for utviklingen av 2-ballen, ja da er jeg litt krass TILBAKE, for makan til påstander fra en som ikke vet det døyt!!! Og om snappy tror 3-ballen er en ny oppfinnelse, ja da bør han gå inn på US patent office og søke litt, for den er overraskende gammel.....tok mange år før disse gutta gjorde en 2 ball av 3-ballen....Men kun Callaway hadde makt nok til å få den godkjent og få reglene for puttere endret slik at man kan ha disse lange halene man ser idag...

Dersom det er arrogant å ha store kunnskaper, javel, da er jeg skyldig!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Sorry glemte Tiger.
Enig med deg på mye du sier, men vil ikke "tease" før jeg har et produkt jeg kan stå inn for. Som sagt har tiden vært min beste venn, for ting må nodnes slik at man får fordøyd ting, og kan være sikker på at alle endringer man ønsker fra en prototype, er på produktet som skal ut. ikke alle ting er like lett å erte med, slik som et meget visuelt siktesytem........For om man setter griller i hodet på andre utviklere i andre selskap, så får de idéer de ikke hadde før de ble teaset......!!!!!

Et siste moment er at jeg ikke driver offentlig marketing for et produkt jeg ikke kan levere ennå.

Jeg garanterer deg at du ikke har sett en lik puttter før, men har ikke særegen design for å skille meg ut, det er et resultat av målsetningen og innfallsvinkelen til meg da jeg utviklet systemet. Men har jo mange modeller, kun to kommer med det første, med to visuelle systemer basert på samme teknologi, geometri.

Om du liker Rossa, vil du elske Pilot putteren, tror jeg. Men vi får se da, om min estetiske sans kombinert med systemet, som uten tvil er det mest avanserte som er konstruert noen gang, geometrisk sett., vil gjøre noen entusiastiske, vil overraske, Jeg er meget trygg på det. Alle som har sett den, har vært ensidig positiv, og det til protoen, som jeg selv ikke er så glad i å vise frem lenger, for endringene er så store....
De mektigste menn i bransjen har anbefalt oss å kjøre eget løp, istedetfor å lisensiere til mange av de mindre amerikanske selskapene som har vært interessert!

Men man trenger kapital. Jeg har ennå ikke prøvd å finne den store investoren, for vi har hatt småinvestorer som har dekket reiser, proto og patenter (dobbelpatent, både teknisk og design)....Vi får støtte av innovasjon Norge, men der er ikke mange kronene å hente...

Så nå vurderer vi å hente inn en solid investor, for det frister å kjøre eget løp, siden jeg har idéer og modeller til flere generasjoner av puttere.... Først ville vi selge hele pakka, men tilbakemeldingen var så bra, at det fristet mest å prøve gjøre noe selv, derfor litt endring i strategi osv.

Men som sagt, til vinteren vil dere uansett om den er lansert eller ikke, få se prosjektet på TV. Opptak er allerede igang...

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Bernt, er du ikke redd for at noen av de mektige menn du har vist produktet frem til skal stjele ideene din eller formidle den videre.
Hvis du har et revolusjonernede produkt som kan ha et rikt liv foran seg er det ikke så lurt å løpe rundt i Orlando med det ett år før lanseringen.
Du sier to trenger en million for å få produsert 1000 puttere. Vet ikke hvor avanserte produksjonsmetoder du skal ha, eller hvor mange deler putteren skal bestå av (tipper 3, kropp og to vekter, kanskje skal du også ha glass/plast i siktesystemet ?!?) men tipper du får en 1000-serie for 2-300 000 i Taiwan/Kina/Vietnam

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jalla.
Har aldri sagt jeg trenger en mill til tusen putters, men til å sette igang med et større opplegg!!! Jeg vet alle priser i Asia.

Den tonen din er litt høpløs Geir! Jeg er vel ikke så utrolig teit at jeg viser frem noe til noen uten en fortrolighetsavtale først. Og dessuten har vi et nettverk vi er med i i USA, som heter Int. Network og Golf, hvor bl.a. TM lanserer sine drivere osv...Der får vi all info vi trenger for å være varsomme hvem vi snakker med og hvem vi bør ligge unna...

Jeg fatter ikke at du tror alle andre enn deg selv har peiling på ting. Men du bør sette deg litt inn i distribusjon og logistikk, slik at du får med deg litt større bilde.....

Ikke sagt at de mektigste i bransjen er tilknyttet produsenter hellt. Her får du to eksempler; Charlie Mandel, grunnlegger av Rankmark.com og Grunnlegger av National golf salesmen assiciation, Tom Moinehan.
John Hoflich, sjefsdesigner hos Taylot Made har sett den, men da representerte han et annet selskap, han opererer som selvstendig. Han ville aldri ødelagt sitt rykte med tyveri av en idé som er beskyttet, og som er unik slik min er. Dessuten skrev han under en non-disclosure...Alle tre var meget begeistret for konseptet.

Ikke glass eller plast på mine modeler! Jeg har jo sagt hva som er på putteren, ingen ting spesielt, bare avansert geometri...

Hvorfor tar du ting for gitt utifra at jeg bare slengte ut at om jeg hadde en mill så hadde det allerede vært på merkedet???
Du tar for gitt at man kommer ut på markedet med kun produksjonskostnader, hmmm tenk litt lengre Geir....Og ikke hopp til konklusjoner, spør først. Det virker som du tror at alle andre enn deg selv ikke vet priser etc. Spør så får du svar.

Her skriver du masse om priser som om jeg skulle betale 1000kroner per hode i produksjonskostnader. Hva tror du en slik putter måtte kostet UT da, for at kjeden av involverte skulle tjene penger???

Så slutt med konkluderingen din, det blir så mye unødvendig av det...

At du tror vi løper rundt i Orlando og viser frem ting i hytt og pine sier vel litt om hvor dum du tror alle andre enn deg selv er....

Husk at selv om jeg er fersk i gamet, har jeg den europeer med det største kontaktnettet i golfverden ved min side. Han jobbet tidligere hos IMG hvis det sier deg noe....?

Tiger.
Skriv epostadressen din under nicket, så skal jeg sende logoen, vil ha feedback. Siden flere etterlyser skikkelig logo på norske produkter.....

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Calloway bag, Mizuno MP-001 driver, Nike 3wood, 2-PW mizuno MP-33 blades, 52 og 56gr. Titleist Vokey wedger og til slutt Ping CRAZ-E putter.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Bernt
Jeg titter gjerne på en logo: gunder@framebase.com

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Den er sendt Gunder.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Nice work dude :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Your professional input is very valuable to me, cause I'm just an amateur ;)

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Næmen Bernt da, jeg har da aldri anlagt noen tone jeg, bare spør og graver og lurer litt. Ser frem til lansering, og det er jo morro å ha køller som er designet av folk man kjenner, hvis de er bra. Er såpass patriot at jeg vurderte både O, Clyve og DevilRay, men puttet ikke godt med dem, likte ikke følelsen heller, og bare Clyve hadde et utseende jeg kunne leve med. Neste nordmann ut er Bernt, og siden vi har spilt et helt par-5 hull sammen i forrige uke (ble bare 4 slag på meg...) regner jeg med at vi er såpass kompiser at jeg får teste putteren din så snart designet er ferdig og realisert.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Selvfølgelig får du det Jalla... !!!
Mente bare du antok ting basert på en generell kommentar, og hadde ikke så mye med produksjonskostnadene å gjøre....alltid greit med en mill, og hadde jeg hatt et hus jeg kunne pantsatt, så hadde jeg gjort det for lenge siden... Men neste år blir ting å skje ihvertfall.

Bra spilt forresten, ikke vanskelig å se på spillet ditt at jeg fikk opp en annens Hcp da jeg satt opp oss på den flighten. Du er nok betraktelig bedre enn meg med mine 10,9 , men så er jeg bare et fotballvrak da ;).

Gikk det bra i Sverige da, du begynte jo med to scratchrunder......skrev du

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her