Bernt
Mikkel.
Godt poeng, men faktoren er allikevel tilstede, og tester goolie har gjort viser at det er en målbar effekt ved selt treff liten avstand fra center. Men at pendelmomentet motvirker denne er jeg klar over. Men selv om LEDDET er borte, skaper man et moment, ved å flytte tyngdepunktet langt bak, som uten kompensasjon i tå og hæl vil gjøre putteren ustabil, og JA jeg mener 2-ball putteren er relativt ustabil fordi den er så smal, kort tå/hæl avstand, men med lang hale..
Men for all del, jeg mener disse nye designene er en forbedring mot de klassiske, teknisk sett. I tilleg er det ikke mye visuell støy på 2-ballen, bortsett fra selve siktesystemet, som med brudd på parallellitet forvirrer!!!
"Du har kritisert 2-ballputteren på dette punktet. Hvis denne putteren har negative sider så ville den ikke i særklasse ha vært den mest brukte putteren på tourene."
Når det gjelder denne kommentaren din, stemmer dette bare ikke, for de beste har et bra stroke, og putter like bra med nesten hva det måtte være av putter.....
Se på Michelson, som putter like bra med bladputteren sin som med Futura, om ikke bedre!!!
Hadde 2-ball putteren kommet fra et mellomstort selskap og ikke Callaway (som er en av de få som faktisk binder SINE spillere til bruk av Odysseyputtere), så hadde den vært død og begravet, tror jeg. Merkelig nok så har jeg spilt med svært mange som spiller med både mallet og blad 2-ball, men ingen putter bra med den, eller bedre enn med sin gamle putter...
Når det gjelder dagens design for design (eksempel PING Craz-E) så er det mye visuell støy som celler i visuelle cortex (synsdelen av hjernen) ubevisst blir opptatt av, og som gjør at du ved sidesynet oppfatter formen og skarpe kanter. Dette er jo nettopp det man vil unngå, for hjernen skal konse om ball og hull, for å kalkulere avstanden, og kraften man må bruke på slaget.
JA, mange av dagens puttere ser rotete ut, finnes unntak, VooDoo, hvor man slipper flytte fokus på selve sikteindikatorene for å oppfatte om man står oppstilt korrekt, samtidig som man i sidesynet får indikasjon på om putteren er square...
Bottom Line er stroke!!! Sier ikke at man putter dårlig med en rotete putter, heller at spilleren ikke får den hjelpen til alignment(sikting/oppstilling) som produsenten påstår.
Min bakgrunn er optometristudier.
Min innfallsvinkel ved utviklingen var hensiktsmessighet, i motsetning til det meste av nye puttere på markedet idag....slik at man faktisk får litt hjelp ved hva systemet forteller deg....og du har en ting riktig, mitt system er både hjelp til nybegynnere, men også toppspillere vil jo ha en visuell tilbakemelding av systemt om hans oppstilling, istedetfor at caddyen forteller han hvordan han står.
Men istedet for å ta en typisk norsk en (negativ til det motsatte er bevist, eller janteloven som noen kaller det), vent å se, så kan du kritisere modellene mine når du ser dem ;)