Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Pelz og "Short Game Bible"

Nils

over 20 år siden

Nils

For litt siden begynte jeg å lese Dave Pelz sin "Short Game Bible".
Boken er veldig interessant, og jeg har begynt å prøve ut teoriene han i praksis på treningsfeltet.

Stod på rangen i går, og slo det samme slaget 5 ganger på rad. Ballen landet innen en radius på noen få meter alle gangene . Ganske gøy 

Er det noen andre her inne som spiller nærspill sånn som han beskriver i boken sin ?

Er det noen som har lest boken, men som har valgt å ikke følge de rådene han gir ? I så fall hvorfor ?

Har litt angst for at jeg skal bruke masse tid på å spille sånn som han beskriver i boken sin, for så å finne ut at dette ikke er så effektivt som han beskriver.

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Jeg prøver å følge hans råd på alt fra 70 meter og inn. Jeg synes det fungerer veldig bra.

Fikk gjennomført pitchene han beskriver forrige gang jeg var på banen, og det også fungerte som smør

lk

over 20 år siden

lk

Leste boka i starten av sesongen i år og har så langt gått ned fra 24.1 til 16.6 i hcp. Kan vel ikke si at boka har vært til så fantastisk mye hjelp når det gjelder teknikk, til det er den alt for detaljer og fullpakket med informasjon. Forsøker å bruke basis-teknikken som han beskriver (oppstilling + de tre forskjellige svingene) og det ser ut til å hjelpe, selv om hovedårsaken til at jeg blitt bedre er nok heller at jeg faktisk trener mer på nærspill enn at jeg har lest boka.. :)

Uansett så synes jeg boka grei lesing siden den gir mange gode råd og en får en oversikt over hva en kan trene på. Neste år vil jeg sikkert lese den på nytt og kanskje plukke opp noen flere tips.

lk

Nils

over 20 år siden

Nils

<
Litt enig i det, men den må vel nesten være det skal en klare å beskrive hva en skal gjøre.

Når en snakker om trening, jeg synes faktisk det er morsommere å trene nærspill en å bare slå på driving rangen. Kanskje det er fordi jeg er GK spiller, og føler at nærspill er det jeg lettest kan bli bedre på.

Noen som vet om noen fine nærspill treningsområder sør-øst for Oslo ?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Phil Mickelson, Vijay Singh, Annika S blant mange sverger til Pelz, så du skulle være i godt selskap. Han sier ikke noe revolusjonerende om teknikk og utførelsen av slag, men for de fleste er det sunt å bytte ut instinkt og gjetning med et gjennomtenkt system på kortspillet.

Finesse svingen fra 100 og inn med 3x4 wedgedistanser og bump'n run er det som har betydd mest for min smule fremgang (21 til 12) det siste året, sammen med ettplanssvingen.

Han har en bra puttebibel også, minst like grundig i sin tilnærming (puuuh...!).

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Boken har vært glimrende for min del også ja. Jeg bruker 3 svinger med alt fra 8 jern og ned til LW. Med SW har jeg et 45 meter slag jeg kan skru til 40m og 50m med veldig bra kontroll og det er gull verd på banen. Jeg dro også ned handicappet veldig fort rett etter jeg tok i bruk teknikkene og tankegangen til Pelz. Og nå hadde jeg aldri i havet hatt det handicappet jeg har uten disse teknikkene. Nærspill is king :)

Puttebibelen fikk jeg ikke så mye ut av som nærspillsboken - men den er meget grundig som Lavida sier.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Lavida,
har også begynt på puttebibelen, men den slår meg som svært nitidig og lite matnyttig hittil. Hva er din erfaring?

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Bruker dere 64 graders wedge?

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Jeg har en 64-grader i samlinga, men har aldri brukt den til annet enn trening. Hadde jeg kunnet ha med 20 køller ville den nok blitt med, men brukt maks 1-2 ggr pr runde. Kan legge 60-graderen så flat at ballen går nesten rett til værs og da blir det for dyrt å ta ut en annen kølle for å gi plass til en 64-grader.
Den eneste som jeg vet om bruker 64-grader fast på touren er Charles Howell III.

Nils

over 20 år siden

Nils

HVordan måler jeg gradene på wedgene mine?

Står ingenting på de, kun Pitch og SW

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Har aldri prøvd en 64 gr, men det bekrefter det jeg har trodd ;-)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Puttebibelen har fått meg til å ta et valg - pendulum stroke - etter at jeg flørtet med Stan Utleys rundt kroppen puttesving.

Og, jeg har myye bedre forutsetninger for å ta riktige avgjørelser på alle putter, gresstype, break, opp/nedover osv. Trener mye mer meningsfylt (mer pace), og har referanser for det meste jeg gjør og jobber med på green.

Setter marginalt flere mellomlange førsteputter, men treputter myye sjeldnere.

Så i utgangspunktet deler jeg din oppfatning om at DP er litt lite matnytting i betydningen at dette er quick fix.

Når det gjelder putting så mener jeg at det mest matnyttinge er kunnskap, slik at beslutningene på green blir gode. Slik sett er boken matnyttig.

Dernest er det en teknisk og mental bit hvorvidt du klarer å utføre det du bestemmer deg for. Det siste krever bra med trening og offensiv innstilling.

64 grader er ikke bare vanskelig å treffe rent, den kommer til nytte kanskje en gang annehver runde. Synes den ville ta overflødig plass i bagen. Kjører med 47 grader pw, 51 gw, 55 sw og 59 lw.

lk

over 20 år siden

lk

Nils: det enkleste er å sjekke på hjemmesiden til kølleprodusenten din. Hvis jeg ikke husker feil så er pitch stort sett 46-48 grader og sand wedg er 54-56 grader.

lk

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Aldri spilt med 64 grader og synes selv jeg trenger andre køller framfor det. Det er en meget hendig kølle rundt greenen. Lengdekontroll fant jeg litt vanskelig når jeg stod å trente med en. Det er sjelden man trenger å stoppe ballen raskere enn man klarer med en åpen 60-grader. Men det er vel bare en tilvenningssak.

Nils:
Pitchen er vanligvis 48 grader +- 1 grad. Sw er sikkert 56 om det bare står SW. Varierer fra 54-56 på standardsett. Men du må nok få en køllemaker til å måle antall grader om du er interessert i å vite det.

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Jeg har følgende grader og oppsett fins på nettet

PW 45
AW 50
SW 55

Og det må da være tilstrekkelig i en tidlig golf karriere og så supplere med LW 60 grader.

Mc Links

over 20 år siden

Mc Links

Har 4 wedger 60 56 51 49.
Pelz er kongen!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her