Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Svinghastighet.

Madmax

over 19 år siden

Madmax

Når jeg drar til med driveren har køllehodet en fart på 180 Km/t.
Som resulterer i en hoooook. Men når jeg holder igjen og svinger rolig går det som regel bra. Det jeg lurer på er om feilen ligger i skaftet.
Spiller med en OLYO med regular flex. Har prøvd en cobra med stift skaft, den gikk som ei kule. Men synes det er litt dyrt, er det noen som har noen andre alternativ. Er åpen for å prøve "komponent køller".
180 Km/t er det spesielt hardt(raskt).

Hilsen 22 hcp på vei nedover.

Medium

over 19 år siden

Medium

Din hastighet på 180 km/t tilsvarer 112 miles/hour. Dette er veldig rask sving, men under det de store gutta får til av fart. Jeg så at en kjent køllefabrikant (Ping) definerte sakte sving til å ligge under 60 miles/hour. Jeg ligger selv på rundt 80 miles/hour, og kommer hyggelig langt med stødig balltreff.

Gringo

over 19 år siden

Gringo

112 mph sving / 22 hcp er fryktelig raskt, og jeg vil tro at du kan redusere hcp med ganske mange slag bare ved å redusere svinghastighet ned til rundt 100 mph, rett og slett fordi du vil treffe flere baller...

Jeg ligger på rundt 100 mph med driver, og etter å vært innom en proshop og svingt på simulator fikk jeg anbefalt et stivt skaft. Så hvis du fortsetter med 112 mph, skal du definitivt ha et stivt skaft du og.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Skulle jeg montert driver til deg ville jeg montert inn ett stiff skaft med god vridningsstabilitet, f.eks. Aldila NV eller Harrison Pro 2,5. Dette er velrenomerte skaft for spillere på alle nivåer, og blir ofte fabrikkmontert i de dyreste merkene.

Børje Pedersen
nettogolf.com

hei hei

over 19 år siden

hei hei

Hei!
svinger raskt ja, da må du ordne deg et stiff skafft.
Jeg selv svinger 125 mph og spiller med en proto type i fujikura.
Dra tile en dyktig køllemaker og få ordnet det.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Heh, ja jeg nevnte jo Tigers Svinghastighet og ballhastighet her forleden... Swing-hastighet 138 miles....Ballhastighet 180 miles... Han har nok stiff-skaft! :D

Men til saken, det virker som du har en ganske quick swing ja, så du bør nok vurdere et stivere skaft en regular. Kanske noe ala det Børje nevner over her.

mvh

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Gringo, Svinghastigheten er i liten grad avhengig av handicap. Noen ferskinger som ikke har begynt på grønt-kort-prøven engang kan ha like bra svinghastighet som en god 5-handicapper. Problemet er bare at de retningsvektorene blir feil, og dermed alltid slice.
Ved trening øker svinghastigheten lite, men ved å utvikle bedre timing og retning oppnår man større ballhastighet og bedre lengder.
122mph for en 22 hcp er ingen uvanlighet.

Feil!

over 19 år siden

Feil!

Svinghastigheten og stivheten på skaftet har ingen sammenheng.

En spiller med høy svinghastighet skal ikke nødvendigis ha ett stivt skaft. Det er hvor kraften kommer fra som bestemmer stivheten.
En spiller som skaper mesteparten av kraften ved slutten av svingen, som f.eks. Sergio og Tiger må ha ekstremt stive skaft.
Spiller som Daly derimot, som skaper kraften gjennom en lang baksving, skal ha mykere skaft.

Sier ikke at Daly har dameskaft, men når en spiller har svinghastighet på over 100 miles, betyr ikke dette nødvendigvis at han skal ha det stiveste skaftet.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Til feil
Her inne er det vel mest snakk om hva som er mest vanlig, ikke hvor ytterpunktene ligger. Jeg har høyhastighetsspillere som spiller bra på det meste av skaft, men det er fordi de er gode spillere som greier å tilpasse seg utstyret. Dermed er det ikke sakt at dette passer alle. Hva enerne spiller med er egentlig uvesentlig for 99 % av oss på dette forumet, vi vil aldri få den spilleferdigheten de har. Det er for mange som det er som ser på hva de store spiller med, og mange blir lurt opp i stry. Hva Tiger og John Daly spiller med betyr lite for de fleste av oss.
Hva John Dly bruker vet jeg det meste om, da jeg representerer hans skaftleverandør.

Børje Pedersen
www.nettogolf.com

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Feil!
Det du snakker om er aksellerasjonsprofil, når og hvordan denne inntrer, men når du snakker om svinghastigheter på 122mph, vil alle tester og de fleste skaft ende godt stivere enn regular, men å nevne Reg og stiff, er litt merkelig, siden enkelte leverandørers Reg skaft har samme frekvens som en annens stiff-skaft.....et annet bilde på det du beskriver er om man er en "swinger" eller " hitter"......

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Henrik Bjørnstad sa, i nettmøte på VGnett i går, at han med driveren har 118mph svinghastighet og en gjennomsnittlengde på 265 m.

Så ut fra dette har du et godt potensiale hva gjelder lengde Madmax.

madmax

over 19 år siden

madmax

Jeg når nok også 265m. med et godt treff.
Det jeg ikke helt skjønner det er at med cobra driver og det adila stiff skaftet som var montert på den. Gikk rett og fint uansett hvor mye kraft jeg ladet med. Mens med min OLYO driver med regular skaft resulterer det i en hoooook når jeg gir på.

Så er det skaftet eller køllehodet som gir meg hooooken eller en kombinasjon av begge deler?

Bernt

over 19 år siden

Bernt

madmax
skaftet !!!

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Andre får korrigere meg, men spiller du et mykere skaft enn det som er riktig får deg, vil det vanligvis resultere i en slice (åpent køllebald). Høres ut som et svingteknisk problem, dvs. at du har for aktive hender (kanskje i et forsøk på å kompensere?) som resulterer i en hook/snaphook.

Uansett: if it ain't broken, don' fix it. Sats på cobra'en - kjøp den på nettet hvis den er for dyr der du bor. Det er i alle fall mine $0.02.

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Ok - før jeg får pepper... alle kan skrive leif av og til ;-)

(...riktig fOr deg ...)

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Bobby.
Teorien sier det motsatte, at med for mykt hooker man, og med for stivt slicer man, men det kommer selvsagt an på om man har en god release...

Mange jeg kjenner slicer med for mykt skaft, men deres vektforflytning umuliggjør en release med bakre arm, derfor henger køllehodet åpent gjennom hele impactområdet....mulig dette kalles blocked release....

Orakel

over 19 år siden

Orakel

Et eksempel på teori = praksis er Iben Tinning som spiller på damenes Europatur. Hun har fade som grunnslag og sliter med at drivene ikke blir fade, men slice. Med stift skaft i driveren blir alt slice. Hun har relativt god hastighet på svingen slik at hun burde være komfortabelt med et relativt stivt skaft, men hun har valgt å spille med regular UST Pro force 65 som er et relativt mykt regular skaft. Hun sier at hun bedre klarer å unngå at fadene blir slice med dette skaftet.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Skulle tro at slice forekommer oftere på mykere skaft. Dette fordi med høy svinghastighet vil skaftet gi seg så mye at hodet treffer ballen veldig åpent.
Jeg spiller med x-stiff. Har nesten aldri slice. Det hender det kommer en hoock. Dette er fordi jeg da ikke er flink nåk til å følge ballen med strak høyre arm etter impact, men "løfter" litt isteden noe som gir ekstremt mye topp/sidespinn.
Jeg hørte et sted at for ca 85% av oss "vanlige" spillere passer regular veldig bra........

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her