Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

"YES"-puttere??

JEC

over 20 år siden

JEC

Har hørt og lest litt om YES puttere. Er det noen som har erfaring med disse og som kan dele det på nettet? Selv har jeg en gammel PING PAL, og vurderer å bytte. Lurer også på hvor i Oslo området man kan teste dem?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

se www.rankmark.com verdens beste forbrukertester gjennomføres av hundrevis av amatører med forskjellig Hcp.

Dette er testen alle ser til!

Ville bare si at i en meget omfattende test rankmark gav ut fabruar 2005, viser at Yes putterne fungerte meget bra om man traff dead center, men treffer man med hælen, så er det knapt mulig å sette putten.

Fra testen:
Yes Callie:
A PING Anser style putter that is outstanding on any straight putt or on any putt hit on the center of the putter. Putts struck toward the heel or toe did not roll well. If you hit putts on the button this is a very good putter. Heel hits did not do well.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Vil bare anbefale deg å prøve Never Compromise/Cleveland VooDoo.

Svært fornøyd med den. Lett å line opp, god avstandkontroll og feedback, og meget god balanse!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Var innom Nichols på Ballerud og kjøpte meg en ny Ping Doc15 putter i går, ingen over, ingen ved siden. Du kan treffe 4 cm til siden for senter og den går like stødig.
Lett å dosere til riktig lengde. Merkbart bedre enn Craz-E putteren min.
Spilte to scratch-turneringsrunder i dag, og har aldri senket så mange 4-5-metersputter. 28 og 23 putter ble fasiten til slutt. Turneringen fortsetter i morra, gleder meg som f...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Lykke til G...

Arne

over 20 år siden

Arne

Jeg har en Yes! Callie som jeg er storfornøyd med. Eneste er at grepene er litt tynne, men det er bare å legge på et tjukkere eller legge 3-4 runder med teip under grepet.

JEC

over 20 år siden

JEC

Arne- Vet du hvor i Oslo området man kan teste merket YES! ?

Arne

over 20 år siden

Arne

Jeg kjøpte min på Mørk Golfklubb etter AmaTouren der i år. Noen andre steder jeg har sett de er også på Oppegård GK.

petter

over 20 år siden

petter

Se www.yesgolf.no for telefonnummer - der får du hjelp!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Dette sier yesgolf.no :

Uavhengig av om ballen treffes midt på, én eller seks millimeter fra sentrum, settes rullebevegelsen i gang raskere med C-Groove putteren, med mer gjennomført lengde og retning. Det betyr i praksis flere vellykkede putter, uavhengig av ytre omstendigheter og press.

Hvilket definitivt er motbevist i Rankmarks test av februar 2005.
Der var det knapt mulig å sette putter ved treff mot hælen...

Av 90 mulige treff fikk YES Callie 53.. og havnet på 12. plass av 18 puttere testet.
2-ball putteren kom nest sist av 18 puttere!!!!!!!!!
2-ballen fikk 35 treff

Det siste på markedet som gjorde stor furore på verdensmessen i februar er Heavyputter som klarte 84 treff av 90 og vant testen med klar margin, neste på listen hadde 77 treff.

Arne

over 20 år siden

Arne

Det er mye smak og behag med puttere da.. Veldig mye går på det psykiske. Et tips er; Hvis du liker det du ser ned på, prøv den! Føles den bra ut, kjøp den og tren med den!
Du får som regel hva du betaler for uansett hva du kjøper av utstyr generelt.

Kan jo ikke rangere puttere ved antall treff.. Er det antall treff midt i øyet? Antall treff i hullet fra 1 meter? Hva er riktig terminologi?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Arne.
Dette var en spesiell test hvor det ble slått 10 slag rett putt center, hæl og tå (litt utenfor senter) . Altså 10 hver av disse.
Så 10 putt høyre/venstre break center, tå og hæl, og siste venstre/høyre break, tilsammen 90 slag, under identiske forhold...

Men det du sier er helt korrekt, puttere er meget subjektivt hva man spiller bra med, visuelt, lyd, feedback og resultat, alle disse influerer på hva en liker, men synd å si det, se på 2-ball........marketing marketing marketing...med andre odr, man blir påvirket av slikt.....og HVEM som bruker putteren...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Bernt,
mener du at 2-ballen ikke er noe tess? Jeg ser at den kommer på delt 1. plass hos rankmark?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Bobby
Godt poeng Bobby.
De testene du refererer til er forbrukertester, hvor brand kommer kraftig inn!!! Det stemmer, og 2-ballen vinner de fleste testene i de største magasinene.....Heavyputter knuser alle i performance tester!!! Men de blir kanskje litt for tunge for proffene og hva de er vant til....Heavyputter veier totalt nesten det dobbelte av en vanlig putter med ca 340 gram hode (hodet veier 150 gram mer pluss at de er vektet i butt'en)....Proffene har stroke, men amatører og klubbspillere tjener mye på en stabil pendel som har litt moment i for å få køllen til å gjøre jobben, samt holde litt løsere i greppet...old news, men også derfor PING Doc gjør det bra, høy vridningsmotstand, men de på tourene trenger ikke så mye tilgivenhet som vi gjør, men noen foretrekker marginer, .....se Michelson med både old style bladputter og Futura....

Den testen jeg refererte til var en konkret performance test, meget forskjellig, for der holdes slike kriterier ute fra bedømmingen, for det er dropp eller ikke dropp som registreres ved de forskjellige slagene...

2-ball putteren (mallet, ikke blade, den er litt bedre pga lengre fra tå til hæl)) er ustabil for vridning, men stabil for pendel.......hørt om "train wreck effect", om tyngdepunktet er FOR langt bak, UTEN tå og hæl vekting, så får den en større tendens til å vri seg ved treff utenfor center.....ræva kommer ut av sporet med andre ord;)
se www.gooliegolf.com....de har triangulær veiing, for nettopp å optimalisere treghetsmomentet...huff, jeg tok visst litt av, sorry...

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Alt er relativt.
Heavyputter er uten tvil bra på norske greener og for "norske handicap".
Jo større en putter er jo lettere vil den være å putte med for de aller fleste. Det samme gjelder for siktelinja, jo lenger den er jo mer hjelper den de aller fleste.
etter min bedømmelse er det ingen putter som slår PING Doc15. Den er stor, har lang siktelinje, suveren balanse og god pendel.
Ping Doc17 er større og mer tilgivelig, men har kort siktelinje.
En annen god kandidat er Never Compromise Voodoo Daddy, men den mangler off-center-hit-stabiliteten til Ping.
2-ball er bra for bedre spillere, men siktelinja er ikke bra for ferskere spillere. Det samme gjelder bladputtere av Anser og Zing-typen.
Malletputtere som Scotty X, Bobby Grace (Cobra), Bettinardi (Ben Hogan) og Ping Craz-E m.fl. er greie puttere for de aller fleste.
Men kongen min er uten tvil PING Doc15.
Når det gjelder kloner kan du få kjøpt drivere, fairwaywooder, jern og wedger som for Ola Golfspiller er like bra som de dyreste OEM-køllene, Men det er langt mellom kloneputterne som er like bra.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Enig med køllekalle.

Men det visuelle er en faktor som holder mange vekke fra Doc modellene, og personlig liker jeg puttere med T-shape, slik som VooDoo (ikke Daddy). Doc'en har god proporsjonering av vektforflytningen, att like mye vekt som flyttes vekk fra slagflaten bakover, flyttes mot tå og hæl, derfor god total balanse....både pendel og vridning....

Men kunne gjerne tenkt med Doc15 ja, uten tvil den av de tre variantene (Doc 17, 15, 12.5) som ser best ut.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her