Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sakte spill

Daniel Pedersen

over 20 år siden

Daniel Pedersen

Å spille golf i Norge under "rushtiden" på banene kan på noen baner ta 5 timer og vel så det hvis en spiller 4 stykker i en ball. Dette er en tendens som jeg skjønner at mange irriterer seg over. De aller fleste peker på at det kommer av at golfspillere i Norge i snitt ikke har spilt golf så lenge og at de dermed bruker flere slag, leter etter flere baller, setter trallen på feil sted osv. En annen grunn kan jo være at mange spiller golf veldig ofte i Norge og at banene dermed er mer fulle i Norge. Dette er noen av de argumentene jeg har hørt mest.

Hva er det egentlig som gjør at det tar lang tid å spille 18 hull golf? Jeg har spilt golf siden 1989 og da bodd både i Sverige og Norge og dessuten jobbet en del som banearbeider de siste tre årene. Sier ikke på noen som helst måte at jeg er noen ekspert på området tidsforbruk innen golf, men har bare lyst å si det jeg har erfart etter å ha jobbet på en golfbane og spilt golf på golfbaner.

Les gjerne videre i diskusjonen (tror ikke Innlegget på toppen kan være alt for langt)

Daniel Pedersen del 2

over 20 år siden

Daniel Pedersen del 2

La oss ta en 18-hullsrunde for en 4-ball på en bane i "rushtiden"

Ballen består av:
Adam (snittscore 120)
Bjørn (snittscore 105)
Christian (snittscore 90)
Daniel (snittscore 75)

I snitt å la oss si at spillerne bruker følgende antall slag på putter/chipper og fulle slag/pitch eller lignende (nærspill/langspill):
Adam 50+70
Bjørn 45+60
Christian 40+50
Daniel 35+40

I snitt, la oss si at spillerne bruker følgende tid (BRUTTO) på å slå disse to forskjellige gruppene av slag i snitt (tall i sekunder):
Adam 17+30
Bjørn 25+35
Christian 32+40
Daniel 40+45

På en snitt runde kan en derfor forvente seg at hver spiller i gjennomsnitt BRUTTO bruker følgende tid på sine slag: (nærspill + langspill)

Adam (17x50)+(30x70) = 850+2100 sek = 49 min 10 sek
Bjørn (25x45)+(35x60) = 1125+2100 sek = 53 min 45 sek
Christian (32x40)+(40x50) = 1280+2000 sek = 54 min 40 sek
Daniel (40x35) + (45x40) = 1400+1800 sek = 53 min 20 sek

Som vi ser her virker hver spiller bruker sirka like lang tid...
Totalt sett bruker alle spillerne omtrent 3,5 timer på sine slag BRUTTO...

Med brutto mener jeg den tiden de bruker fra de har kommet fram til et område der de kan se ballen og dens lie til de faktisk slår ballen - tid som brukes på å vente på baller som spiller foran - vente på andre i ballen som leter etter sine baller.

Brutto INKLUDERER med andre ord den tid de bruker på å velge hvordan de skal utføre slaget + prøvesvinger selv om en annen spiller også slår...

Daniel Pedersen del 3

over 20 år siden

Daniel Pedersen del 3

Det er her jeg opplever den store forskjellen ligger mellom spillere. Nettotid blir med andre ord den tid en bruker fra:

# Forrige person i ballen slo sitt slag
og
# Spilleren har kommet frem til ballen
og
# Det ikke er nødvendig å vente på en ball foran eller andre ekstraordinære hendelser

Hvis en da tar 1-(nettotid/bruttotid) får en noe som en kan kalle samtidighetsfaktoren. La oss kalle den for SF. SF varierer ofte noe mellom de to kategoriene av slag jeg anga. SF er ofte noe høyere i kategorien putter/chipper

La oss si att SF (angitt i %) er for de 4 forskjellige spillerne (nærspill og langspill)

Adam: 15% og 25%
Bjørn: 30% og 40%
Christian: 45% og 55%
Daniel: 50% og 60%

NETTOTID brukt på å slå sine slag Nærspill + Langspill blir da:

Adam: ((17x50)x(1-SF))+((30x70)x(1-SF)) = 722,5+1575sek = 12 min 2,5 sek + 26 min 15 sek = 38 min 17,5 sek
Bjørn: ((25x45)x(1-SF))+((35x60)x(1-SF)) = 787,5+1260sek = 13 min 7,5 sek + 21 min = 34 min 7,5 sek
Christian: ((32x40)x(1-SF))+((40x50)x(1-SF)) = 704+900sek = 11 min 44 sek + 15 min = 26 min 44 sek
Daniel ((40x35)x(1-SF))+((45x40)x(1-SF)) = 700+720sek = 23 min 40 sek

De 4 spillerne bruker med andre ord 2 timer 2 minutt og 49 sekunder = sirka 2 timer på å slå slag.

La oss kalle nettotiden for å slå for hver spiller for N.

Nettotid Slag er den største faktoren som en spiller har som påvirker hvor lang tid en runde tar. En annen faktor (som er ulik viktig avhengig av nettopp banedesign er leting av ball)

Med leting av ball velger jeg å IKKE inkludere leting av ball i relativt lavt gress i åpent terreng (opp til sirka 60mm) ettersom dette ofte blir ikke blir nettoleting og dermed relativt sjeldent sinker ballens fremmarsj på banen noe. Med leting mener jeg et slag der det er meget sannsynlig at det å finne ballen kommer å sinke ballens frammarsj på banen (inn i skogen, tjukk rough, over en annen skog inn på en annen bane så en må vente der osv...). La oss kalle et slikt slag for X

La oss si at P er det forvente antall ganger et slikt slag, X, kommer for hver spiller (dette er jo særdeles avhengig av bane, men la oss ta å anta et snitt).

La oss si at T er tiden som ballen i gjennomsnitt blir forsinket med i sin fremmarsj på banen på et gjennomsnitts P slag.

Både P og T varierer selvsagt mellom de 4 forskjellig spillerne i eksemplet...

La oss anta att spillerne har følgende forventede P og T:

P:
Adam: 6
Bjørn: 5
Christian: 3
Daniel: 1,5

T:
Adam: 100 sek
Bjørn: 120 sek
Christian: 150 sek
Daniel: 150 sek

Tiden som ballen blir "forsinket" av de forskjellige spillerne pga. leting og venting på annen fairway blir PxT (la oss kalle det for L for Leting)

L(Adam) = P(Adam)+T(Adam) = 6*100 sek = 600 sek = 10 min
L(Bjørn) = P(Bjørn)+T(Bjørn) = 5*120 sek = 600 sek = 10 min
L(Christian) = P(Christian)+T(Christian) = 3*150 sek = 450 sek = 7 min 30 sek
L(Daniel) = P(Daniel)+T(Daniel) = 1,5*150 sek = 225 sek = 3 min 45 sek

Daniel Pedersen del 4

over 20 år siden

Daniel Pedersen del 4

En tredje signifikant faktor som hver spiller forårsaker sinke i ballen er hvis de ikke er på plass ved ballen for å starte sin nettotid når det ses som naturlig at det er deres tur å slå. Denne faktoren kan vi kalle for V1 (venting). Denne tiden som går vekk på dette er dog, i følge mine erfaringer ganske uavhengig av en spillers snittscore og kan nok settes til 4 minutter per spiller per 18 hullrunde.

Andre faktorer som forårsaker den totale rundetiden er selvsagt tid til å gå og venting på baller foran. Jeg sa i begynnelsen av eksemplet av vi snakket om "rushtiden" på banen. Venting (V2) kan en da forvente være høy (40 minutter). Husk at vi snakker om en 4-ball, så da burde de ikke vente alt for mye...

Faktorene Gå (G) må en være forsiktig med for å ikke blande denne sammen med andre faktorer. G kan jo kun være hvis 2 eller flere går uten at noen i ballen bruker nettotid på S. Om kun 1 går blir jo det definert som V1... Jaja nok om det. En sier at en golfer ofte går 8-9 km på en runde på en bane som er rundt 5500-6000 meter. Men det er ikke så stor del av disse 9 km som kan eller bør defineres som G i dette eksemplet ettersom en stor del av den tiden en spiller går kan som sagt bli definert som V1 eller S. G blir en fellesaktivitet. La oss si at 6km av den veien som spillerne går, ikke faller inn unna noen av de andre faktorene og at de i snitt går i 5km/h. G blir da 72 minutter

Det er 3 faktorer som hver spiller sinker ballen med: S, L og V1. La oss si att den totale sinken hver spiller gir kalles for Z

Z= S+L+V1

Den totale tiden en 4-ball bruker på 18 hull blir da:

G+V2+Z(Adam)+Z(Bjørn)+Z(Christian)+Z(Daniel)

eller

G+SUM(S)+SUM(L)+SUM(V1)+SUM(V2)

Tiden blir (faktorene rundet av til nærmeste minutt) satt opp etter spillere:

72 min G (Gå uten annen relevant aktivitet i ballen skjer)
40 min V2 (Vente på de foran)
52 min Z(Adam)
48 min Z(Bjørn)
38 min Z(Christian)
31 min Z(Daniel)

Tiden blir (faktorene rundet av til nærmeste minutt) satt opp etter aktivitet:

72 min G (Gå uten annen relevant aktivitet i ballen skjer)
123 min S (Nettotid brukt på å slå slag)
30 min L (Lete etter baller)
16 min V1 (Vente på han som burde slå å starte sin nettotid)
40 min V2 (Vente på de foran)

Som vi ser sinker Adam ballen 52 minutt (med 120 slag) mens Daniel kun sinker 31 minutt.

Poenget er at: Ja, de som bruker mange slag bruker noe lenger tid på banen (det visste vi jo fra før av). Disse 21 minuttene i mitt eksempel kommer av at:

# De som bruker mange slag ikke er flinke nok til å forberede slaget sitt mens andre slår (14-15 min mer) og på bakgrunn av det dermed får ganske lik nettotid på sine slag, hvilket gjør at de bruker lenger tid ettersom de bruker flere slag
# Den nest viktigste årsaken er at det faktum at de bruker litt lengre tid på å lete etter baller på en slik måte at det sinker ballens fremmarsj på banen. (6-7 min mer)

Det første punktet kan en jo tolke både som om det kommer av at de bruker mange slag eller at de ikke forbereder slagene sine nok mens andre slår. Begge tolkningene er korrekte, men kun en av tolkningene er av praksis interesse...

Poenget er jo at det er jo lettere for Adam (som spiller på 120 slag) å lære seg å forberede slagene sine mens de andre slår på en bra måte, enn for han å lære sig å spille på 75 slag. Som det sies i et gammelt ordtak fra Danmark: "En kan slå et barn så det skriker, men ikke så de synger"

Det andre punktet (den med leting) kommer jo ofte av at de ikke slår like stabilt som de som bruker færre slag. Selvfølgelig skjønner jeg de som kritiserer høyhandicappere for å ta for store sjanser i sitt spill og at de burde spille mer konservativt og lære seg course management etter ferdighetene. Men det er jo lettere sagt enn gjort. De aller fleste høyhandicappere vill jo alltid prøve å komme inn på greenen in regulation på et par 5 hvis de kan klare det, uansett om det statistisk sett hadde svart seg å spille 4 kortere slag pga. skog, høy rough og vann. Det samme gjelder nok oftere enn mange tror for Green under Regulation på et par 5 for de med litt lavere handicap. Mange som nok prøver å gå for to som ikke statistisk sett burde ha gjort det. Dette resulterer også ofte i leting. Mange opplever glede i å prøve ting de normalt sett ikke klarer. Dette må selvsagt respekteres (men det ska selvsagt ikke bli TIN Cup-lignende forhold på banene :-) )

Det finnes mange teorier om hvordan en skal få ned rundetiden i golf på norske baner, men en ting vi kan begynne med er:

FORBERED DITT SLAG (INKLUSIVE KØLLEVALG, TYPE AV SLAG OG PRØVESVING!!!) MENS DE ANDRE SLÅR! DET ER IKKE UHØFLIG PÅ NOEN SOM HELST MÅTE OG DETTE KAN UTMERKET KOMBINERES MED Å SE ETTER HVOR MEDSPILLERNES BALLER TAR VEIEN (NOE SOM IKKE ER NØDVENDIG PÅ NÆRSPILLT MED MINDRE DU ER USIKKER PÅ HVORDAN GREENEN HELLER VED HULLET ELLER MEDSPILLEREN PUTTER USEDVANLIG AGGRESIVT :-) ) !!!!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jeg falt dessverre av midt i, men konklusjonen klarte jeg å få med meg ;-)

Vil bare legge til at man bør følge nøye med når medspillerne sender ballen ut i roughen - da sparer *alle* tid, og ingen blir unødvendig sure.

Max

over 20 år siden

Max

Jeg synes det er noen virkelig bra innlegg du har lagt fra deg her, Daniel. Skulle ønske mange kunne fundere like mye og gjerne mer på hvorfor man benytter så urimelig lang tid på banene i Norge. Det er faktisk et problem i hele Skandinavia.

Selv har jeg en enkel teori om at man ville fått raskere spill på selskapsrunder dersom man hadde benyttet det samme systemet som f.eks. i Storbritania, hvor selskapsrunder ikke er handicaptellende.
Jeg tror faktisk også at dette vil produsere bedre golfspillere. Da vil man ikke være så overivrige etter å lete etter baller som er helt på avveie, og heller sette en ny ball i spill med en gang. Og kanskje har man da klart å opparbeide seg en såpass bra statistikk på eget spill at man ikke holder Tin Cup stil i turneringer. Som du tydelig påpeker - det er greit å ta et sikkert køllevalg i enkelte situasjoner. F.eks. turneringer.

I Storbritania spiller man ofte en vennskapelig Match under selskapsrunder, og da går rundene raskt unna. En ball på avveie er da som regel bare et tapt hull (og ball :-).

Dette vil også øke andelen av spillere som tar golfen sin litt mer seriøst, da man må spille et minimum turneringer hvert år for å opprettholde et handicap.

Men dine observasjoner i dine velfunderte innlegg over er helt korrekte så langt jeg kan se, og må selvsagt ligge i bunnen av all ferdsel med kølle og ball på golfbanen.

En del av dette med raskere spill heter vel rutine, og er noe man lærer av medlemmer i klubben man spiller i. Og så var det postkasseklubber da...
Vel - vi stopper der :-)

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

dersom vi skal ha vennskaplige matcher i Norge, så må prisen på golfballer halveres.... ;)

kjøpte akkurat 15 dusin baller fra nettside i USA for 35% av prisen her hjemme. + frakt seff, men kommer uansett fra det på ca. halve prisen.

hvorfor er golfballer så dyre her hjemme?

Ellers en morsom fremstilling Daniel....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her