Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Pitch vs distance wedges

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Har hatt boken short game bible et par år nå, og blar i den til tider. I det siste har jeg hatt problemer med at jeg slår mine pitcher for langt. Årsaken til dette er at jeg har vært så fokusert meg distance wedge slag, men det korteste slaget der går, for min del, 37 meter.
Når jeg plutselig er på 20 meter så har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal slå.
I følge boken til Pelz så skal man slå pitchene på samme måte som distance wedges, eneste unntaket som jeg kan se er at man skal slå med mindre avstander mellom føttene. Gjør jeg dette så slår jeg alt for langt.

Noen som har forstått hva Pelz egentlig mener?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Nope, Pelz får klare seg selv, jeg slår på feeling innafor 70m, og det er nok like variabelt som det du beskriver om dine slag.

Men moro er det!

Har funnet ut at jeg ikke skal tenke aaaaaalt for mye når jeg slår, da glir det enklere!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

På korte pitcher må du fokusere på der du vil ballen skal lande, for SÅ og rulle til hullet....

Tren på en treningsgreen og få en følelse for avstand, 20,30,40 meter, finnes ingen snarvei for touch på nærspill. Men et tips er å ikke holde for hardt i kølle, da mister du følelse, samme som med putteren!!!

Om du får god kontakt med ballen, er resten følelse for avstand.

korrekt køllevalg er et annet moment selvsagt, men tenk på hvor du vil ballen skal LANDE, IKKE på hullet....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Stemmer med min oppfatning også.
Av og til griper jeg ned på skaftet, svinger en vanlig 7.30 eller 9 svingog det fungerer bra på slag ned mot 20-30 meter.

Har litt problemer med 7.30 slaget da jeg ofte gasser for mye på, og lengden sniker seg opp mot 9 slaget. Er det andre som har det samme problemet?

704

over 20 år siden

704

Jeg har samme problemet. Tror det går på at jeg vil være sikker på at jeg fullfører svingen og ikke blir vinglete slik at jeg slår under ballen (ufrivillig flopp/duff som går for kort). Dermed drar jeg på det lille ekstra som får ballen til å lande pin high eller lengere og dermed ruller den godt forbi.

Full mann

over 20 år siden

Full mann

Du kan åpne køllebladet og slå fulle slag. Du får trene på hvor langt du slår når du åpner køllebladet.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Om du ikke har kontroll på avstand med korte pitch bør du ligge langt unna åpning av køllenhodet....!!!
Det er avstand du skal få feeling for, og da MÅ du trene med square balltreff.....energi til spinn og variert loft på samme kølle er meningsløst når man ikke engang klarer vurdere lengden på slike korte slag....

Hold letttere i køllen og grip ned selvsagt for kontroll, og øv inn avstandene, ingen snarvei finnes, men gode grunnelementer som nevnt gir deg mulighet for å kjenne hvor mye kraft du bruker og behøver for forskjellige avstander....

Og igjen, fokuser på landingspunkt, visualiser hva som skjer om du lander der du ønsker, og ser at ballen ruller videre noen meter bort til koppen....

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Takk for gode tips.

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Hei Ole Martin, Personlig mener jeg nøkkelen til lengdekontroll opp til 50 + meter oppnås bedre ved å ta utgangspunkt i et langt enklere slag. Chip med hele registeret ditt av køller opp til for eksempel j6. Bruk tid på treningsfeltet og du vil raskt finne trygge slag å ta med deg i bagen.

ILD

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her