Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Banedesign og sakte spill

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Fra Alister MacKenzies prinsipper (banearkitekten bak augusta national, cypress point osv):

10. There should be a complete absence of the annoyance and irritation caused by the necessity of searching forlost balls.

Det virker på meg at sakte spill i Norge i hovedsak skyldes letting etter baller. Kanskje flere burde følge MacKenzies prinsipp og ta høyde for dette i banedesignet?

Juristen

over 20 år siden

Juristen

Feil ! Sakte spill skyldes i norge at vi er så dårlige til å spille. Når alle skal bruke 8-10 slag på alle hull uansett om det er par 3 på 100 meter eller par 5 på 560 meter så blir det tregt.

På noen få baner er mye leting et problem...

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Helt enig med Bobby Peru. Tenk for ekemplel på roughen på de første 9 på Hauger. Lårhøy og tett som bare det. Slår du in der er det bare å glemme å prøve og finne den.. Desverre er Ola dunk LITT i overkant glad i ballene sine og leter uansett...Dette tar mye tid. Langt mer en et par slag for mye inn mot målet på greenen. Siste 9 på Hauger derimot har en helt annen karakter på roughen. Her er den fremdeles høy, men av en slik karakter at ballenene stort sett finnes fort. I tillegg er mange baner anlagt i skog terreng i Norge. Dersom intet gjøres i skog kanten langs hullene..tynning ,klipping,kutting,fjerning av kjerr o.l blir det mye tid som går tapt under leting. Tenk så mye tid de "dårlige" spillerene ville tjent inn om de fant ballene sine......Lete gjør nordmenn nesten uansett hvor håpløst langt inn i skogen de har slått. Simen Fulland

Juristen

over 20 år siden

Juristen

Hvis alle ferskinger hadde kuttet antall slag fra 120 til 100 ville de spart minst 20 minutter pr runde. Med ofte 2-3 ferske i hver flight ville flighten kunne spille mellom 30 min og 1 time fortere.

Leting foregår på alle nivåer. Gode spillere slår vesentlig lengre ut i ruffen selv om det skjer noe skjeldnere. Det går mer tid til å lete etter disse. Ferskingene slår skjeve trilleballer som hoper 1 meter eller 2 uti, de "gode " slår 70 meter ut i ruff.

Myte at letingen er verst. 1 minutt per slag er det som tar tid. 120 slag i snitt gange 4 stk i flighten er 8 timer. Egentlig et under at det går så fort som 5-6 timer

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Folkens dette har vi snakket om før... ;) Sakte spill skyldes som regel at folk har sirup i beina, og altfor lange rutiner. Det tar ikke mange sekundene å slå et golfslag. Det er somling mellom slagene som tar tid.

Personlig synes jeg rough skal straffe gjennom at man får dårligere kontakt med ball, og ikke at man mister ballen. Da kunne man like godt satt opp hvite staker isteden.

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Bobby snakker om banedesign som medfører leting, du snakker om i beste fall dårlige rutiner. Ferskinger spiller ikke slag og skal plukke opp ballen når de ikke kan få poeng lenger. Gjør de dette bruker de ikke mye lenger tid per runde en en god single handicapper med alle sine innøvde rutiner før et slag... Banedesign som straffer deg når du gjør dårlige slag er flott,De bør imidlertid være anlagt slik at du finner ballen når du er litt utenfor allfarvei. Dette vil medføre blide og raskere golfere.. Simen Fulland

704

over 20 år siden

704

Hvor spiller dere som sier dere bruker 5-6 timer?

Jeg tror aldri jeg har brukt så mye som 5 timer på en runde i Norge (selv om jeg innrømmer det er tett opp i mot). Normalt sett går det på maks 4,5 noe jeg syns er helt akseptabelt på en full bane.

Ja, jeg har spilt mange av de store og trafikkerte banene.

For øvrig er jeg helt enig med Bobby Peru og MR. MacKenzie jeg også. Norske baner er helt umulige når det gjelder å finne igjen ballene. Heldigvis er jeg blitt flinkere til å ikke slå ut etter hvert... Men det tar MYE tid å lete i en 4-ball med 1-4 nybegynnere!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Her er et eksempel på hvordan unngå sakte spill:
Arenaen er et hvilket som helst trangt par 5-hull med lengde, la oss si 500m.
Hovedrolleinnehaveren er en 25-handicapper som på dette hullet har 2 ekstra tildelte slag, altså 7 slag til rådighet.
Hvis han bruker hodet og bestemmer seg for å bruke ett ev disse tildelte slagene på fairway, og ett på greenen så ender han opp med 500:4=125m per slag i snitt.
Da kan han slå 4 ganger med 8-jernet og komme seg greit in. Hvis innspillet er sånn noenlunde klarer han seg med 2 putter og oppnår 3 poeng.
MEN
de fleste banker til med driveren, ender opp i røffen, finner i beste fall ballen, roter det til like mye på 2dreslaget og ender sannsynligvis på 8-9 slag og null poeng. Pluss at de har brukt masse tid.
Husker når jeg selv spilte på 25 i hcp. Lengste kølle i bagen var 4-jern. Uhyre sjelden i trøbbel.

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Fjosok har helt rett. Play ready golf, saa sinker du ikke selv om du bruker over 100 slag. Ikke let etter baller som du antageligvis ikke finner (selv om du tror du kan finne noen nye..). Plukk opp ballen naar du har brukt for mange slag (stblf: stryk, dobbel-par, e.t.c).
Vaer klar naar det er din tur!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Juristen har nok skikkelig bra karakter i matematikk....

Juristen

over 20 år siden

Juristen

Forventer bare at folk kan tenke litt selv, men det er kanskje å forvente for mye av deg Tiger ? hvorfor sprer du bare galle i dine innlegg ?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Den "gjengen" jeg har spilt med siste 3 år har forbedret hcp en god del i den tiden, fra GK til bogey-spillere og lavere.

Ift tidsbruk er resultatet færre slag, mindre leting ettersom vi heller godtar at håpløse slag er - ja, nettopp - håpløse, og slår en ny umiddelbart.

Og det som skjer da er at vi istedenfor å ha noen i ryggen, venter på flighten foran.

Hovedgreia er å akseptere mistet ball på håpløse slag, vi kan bruke et lite minutt på å lete, ikke 3min. Og selvsagt leter vi færre ganger ettersom vi har blitt litt bedre.

Ift å "bruke alle sine slag" når man har ekstra tildelt høres dette ikke gjennomførbart, prøver man å bli bedre så prøver man å bli bedre! Og da må man satse!

over 20 år siden

Sprer jeg galle? den var ny......

jeg stiller derimot spørsmål til regnestykket ditt. du får det til å virke som om alle de andre står stille når en går mot ballen og slår.
du kan ikke regne en firerball som fire individuelle spill. det er mye som skjer samtidig, og tidsregnestykket ditt er helt feil. det er vel ikke galle det?

beklager hvis jeg tråkket på deg, det var ironi, ikke galle....

Golfaholiker

over 20 år siden

Golfaholiker

Jeg spiller 50+ 18 hulls runder i løpet av sesongen fordelt på et titalls baner, og det har jeg gjort hvert år de siste fem årene. Min erfaring er at det er nettopp, LETING ETTER BALLER som er hovedårsaken til tregt spill. Har opplevd runder på nærmere 6 timer flere ganger, 5t runder er vel nærmere gjennomsnittet enn 4t. Selvsagt er det andre årsaker også, men disse har det vært fokusert på i årevis uten at det har hjulpet det grann. Jeg har hundrevis av grelle eksempler på folk som nekter å gi opp sin "dyrebare" ball når den er mistet, men skal ikke komme nærmere inn på det her.

Min oppfordring til alle golfere: Ikke spill på dyrere baller enn du har råd til og miste.
Til dere som ikke trenger å ta økonomiske hensyn men likevel mååååååå finne den jæ.... ballen uansett, vær så snill finn noe annet å gjøre på, dere plager livet av alle oss andre.

Emil Tanem

over 20 år siden

Emil Tanem

Som nybegynner vil jeg gjerne legge inn noen ord her.

Har nylig gått min første runde og ja, det ble en del leting etter baller. - Selv på et par 3 hull. Uansett. Må vi lete etter en ball, så er det bare å slippe gjennom gruppen bak. Dette forsinker ikke spillet.
Ut ifra det jeg ser er det utvilsomt de langtekkelige rutinene som tar tid. Men ærlig talt, hva kan vi gjøre med det? I starten trenger vi faktisk en god del tid om vi skal få til anstendige slag. Og golf bir jo ikke noe gøy om man skal plukke opp ballen på annethvert hull!

Det er derimot mye tid å hente på at f.eks spiller A forbereder sitt slag mens spiller B slår. Dette burde kanskje bli fremhevet og forklart litt grundigere når folk går på grøntkortkurs?

Mr. Blue

over 20 år siden

Mr. Blue

Har jo aldri vært forbudt å bruke hue da... Selvsagt gjør man sine forberedelser mens den/de andre slår, så sant man ikke befinner seg i umiddelbar nærhet av hverandre da.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Emil,
jeg kan dessverre ikke si meg enig med deg at å slippe gjennom ikke forsinker spillet. De må vente litt på dere, og dere litt på dem - det spiser tid. Hvis man må slippe igjennom mer enn 1 gruppe, så er det en klar indikasjon på at spillet går for sakte.

elbow

over 20 år siden

elbow

Som relativt fersk golfspiller, med flunkende nytt hvitt kort, har jeg spilt rundt 20 runder fordelt på halvannen sesong. Jeg har aldri brukt over 5 t. Når jeg ikke går i kø, går runden sjelden over 4t. Dette til tross for at jeg har en ganske lang runtine før jeg slår (mye å tenke på...). Og at mange av rundene mine ender på 130 slag (jeg huller som oftest ut).

Derimot bruker jeg aldri mer enn 1-1.5 min på leting. Det er her problemet rundt sakte spill ligger. Så om banen "tar" mange baller eller ikke, så mener jeg at maks letetid burde være redusert fra 5 til 2 min, i hvert fall som en del av lokale regler (konkurranse er noe annet).

Judy

over 20 år siden

Judy

Det er riktig det Bobby Peru sier: Å slippe gjennom forsinker spillet som oftest. Ikke for ballen som blir sluppet gjennom, men for ballene bak, som fremdeles er bak.
Eneste unntak er hvis ballen som slipper gjennom, klarer å ta igjen det den trege ballen har tapt av tid, altså tar igjen ballen foran, og den trege ballen igjen klarer å følge i ryggen ballen som slapp forbi...
Ble dette mye baller? Det er i hvert forståelig i mitt hode!

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Elbow

Der tror jeg du tar feil. Trege rutiner skaper mer kø enn leting. Har selv gått bak 3-hcpere som har spilt 1 og 2 over banens par og det har tatt 5 timer pga. trege rutiner og "overlesing" av puttelinjer.
Og hvis du må lete så slipp gjennom kjapt, så hindrer du ikke de bak.

Og 60 slag over par!!!!! Har du tenkt at de 20 - 30 som du ikke får på poeng på tar lang tid med dine trege rutiner!!!
Synes du bør spille poeng og plukke opp inntil du klarer å komme under 100

Niels

over 20 år siden

Niels

Totalt enig med Håkon. Lange rutiner er dödaren på golfbanen. Lavhandicappere som tror de spiller på PGA touren er bare ufattelig irriterende.

Go go Stableford om man ikke spiller under 100 slag. Mycke enig ja. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å spille slag før man kan gå nærmere 80. Hvor. Spiller jeg dårlige runder og ender opp på mer enn 85 går jeg kjapt over til stableford :) Kun for å unngå å sitte å gremme meg over en 90-runde. Nei da er en 24 poengs runde bedre i hodet mitt.

Det er fint å være enkel i hodet!

elbow

over 20 år siden

elbow

Håkon. Du mistet visst poenget. Jeg bruker sjelden over 4 timer TIL TROSS for at jeg spiller slike jeg beskriver over. Ofte rundt 3.5. Og det mener jeg er akseptabelt på de aller fleste baner. Utrolig mange av slagene går med til nærspill, og der har jeg ikke like lange rutiner. F.eks. en-meters putter, to-tre slag på rad i bunkeren, 5-10 dropper på en runde (nettopp fordi jeg ofte slår en ny ball i stedet for å lete) osv.

Mine trege rutiner forstyrrer ikke de andre i ballen noe særlig, da de bruker tiden til å gå frem til sin egen ball, velge kølle osv. Dessuten er jeg rask mellom slagene mine. Mens hvis jeg skulle lete i fem minutter etter alle baller som forsvinner ut i rough'en, så måtte de ha hjulpet meg, og dermed hadde jeg forsinket hele flighten.

Derfor er jeg helt enig med Bobby og andre som sier at letingen er det største problemet.

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Hei Elbow

Jeg skal ikke påstå noe.
Men din tankegang blir feil i mine ører.
Hvis alle skulle hulle ut for 130 slag på en runde så tar dette mer tid enn at man plukker opp og har en totalscore på maks 100.
I 4-ball er det snakk om 120 slag ekstra og det tar tid.

704

over 20 år siden

704

Jeg er helt på elbow sin side. Han bruker IKKE mer tid enn hva som er akseptabelt.

I tillegg har jeg et hatforhold til stablefordpoeng og alle kommentarer om å plukke opp ballen, så det skal jeg ikke en gang komme inn på. Men hvis elbow vil spille hullet helt ut og ikke hindrer andre så la han nå for guds skyld få gjøre det. Jeg har alltid gjort det helt siden jeg var nybegynner og det er da man blir god. Tenk på hvor lite nærspill man får trent hvis man ikke skal hulle ut på mer enn halvparten av hullene.

elbow, så lenge du ikke hindrer noen: SPILL HELT UT enten det tar 90 eller 130 slag!!

elbow

over 20 år siden

elbow

Jeg er helt enig i det, Håkon. Jeg plukker opp med en gang poeng er utenfor rekkevidde hvis jeg I TILLEGG ikke greier å holde farten til flighten foran.

Men enkelte ganger slår jeg gjerne femteslaget mitt fra tee (etter to baller OB), og da fortsetter jeg som oftest å spille for treningens skyld. Dette blir jeg også oppfordret til å gjøre av alle jeg har spilt med, både fremmede og venner.

Poenget mitt er at jeg tror leting er et adskillig større problem enn rutiner, utfra min egen erfaring. Tenk på hvor mange rutiner jeg får tid til i løpet av fem minutter.....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

704;
trene nærspill gjør du på treningsgreenen, ikke på banen.

Men for all del, så lenge du ikke lager kø kan du spille på 4 baller for min del ;-)

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Bare se på rundetidene på Amatour på Miklagard og Lag-NM Miklagard. Her var de værste over 5 timer og det er ikke fordi de slår bort så veldig mange baller. (Forecaddier på flere hull sparte også mye leting). Derimot er det lange rutiner og tempoet man går i som tar tid. I turnering så tar ting lenger tid, og tidskjema man legger opp til er da også gjerne 4,5 time og ikke 4. Men det er de samme mekanismene som gjelder for sakte spill i en selskapsrunde også. Jeg er helt enig i at lavhandicappere ofte er de værste synderne, og da er det for mye sikting og trege ben som har skylda.

SJ

over 20 år siden

SJ

Man må helt klart skille mellom høy- og lavhandicappere. For førstnevnte er jeg helt enig i at det leting som tar tid.

704

over 20 år siden

704

Bobby Peru,
du trener da vel for guds skyld nærspill på banen også.

For det første har ikke alle klubber nærspillsområde man kan bruke. Og for det andre (og mye viktigere) så bruker en gjennomsnitts golfer over halvparten av slagene sine rundt greenen, så hvis det er noe som helst man trener på banen så er det nettopp nærspill!!!

Lange slag trener man på rangen...

704

over 20 år siden

704

Så for å ta en Bernt og legge inn et innlegg til på direkten...

Tipset mitt til alle stablefordbesatte golfere blir derfor som følger:

Hvis du ikke klarer få poeng på grunn av flere 'lost balls' ut eller lignende, plukk opp ballen din og dropp den et sted utenfor greenen. Tren så på å få den i hullet.

Det er helt idiotisk (etter min mening) at alle nybegynnere blir oppfordret til å plukke opp ballen når det er nærspillet som krever mest trening. Nesten alle baner har range. På langt nær så mange har nærspillsområde.

Og jeg gjentar at dette er hvis du ikke skaper kø.

Og til alle som ikke er stableford-/handicapslaver: ALDRI plukk opp ballen så lenge du har tid til å spille helt ut.

Håkon

over 20 år siden

Håkon

704
Enig i mye av det du skriver og jeg har også lært å være mer opptatt av slag enn poeng, men når man snakker 60 slag over par så må man heller tenke poeng inntil man går under 90-100.
En annen ting. Hvis man ikke skaper kø? Hvis alle tenker slik, og det tror jeg dessverre mange gjør så blir det jo sakte spill. Hvis man følger regel om å plukke opp når det ikke er flere slag igjen så går det fortere. NÅr Elbow spiller 60 over par og allikevel "holder farten i banen" så kan det ikke gå rundt på 3,5 - 4 timer.

704

over 20 år siden

704

Jeg er ikke enig i at det MÅ ta så fryktelig lang tid selv om man går på godt over 100 slag. Så lenge man går raskt mellom slagene, ikke har for omfattende rutiner og forbereder seg mens de andre slår så går det fint på under 4 timer (selv om man spiller med andre).

Jeg går ofte med kamerater som alle tre går godt over 100 slag (105-130 omtrent) og vi går fint runder på 3,5-4 timer hvis det ikke er kø på banen. Og jeg pusher dem på IKKE å plukke opp ballen, selv om det går dårlig. Dette betyr at jeg kanskje må vente noen minutter på enkelte hull nå om dagen, men jeg er 100% sikker på at de på grunn av dette blir bedre raskere og kan øke tempoet etter hvert.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Enig med Håkon.
Å tenke slag når spiller over 100 er tull.
Før man kommer under 20 i hcp er ALL golf å regne som trening. Det gjelder runder på banen (untatt turneringer) like mye som trening på rangen. Tror neppe noen er fornøyd med å holde et nivå på 25-30 i hcp.
Treffer stadig på høyhandicappere som går for birdie på hvert eneste hull, og spiller deretter. Selvfølgelig oppnår de en og annen birdie, til en pris av 50 poengløse hull per stykk.
Er det virkelig verdt det ???

På den andre siden: Skulle vært morro å se effekten av å innføre bare slagspill og ta bort stableford. Ville vel fått de fleste til å tenke seg litt om før de driver i skogen. Kanskje ville det ha tvunget frem kortere og mer presise slag. Helt på trynet at høyhandicappere skal kunne senke seg med 6-8 stryk og som kompensasjon oppnå 4-5 poeng på hvert av de få hullene der de lykkes.

704

over 20 år siden

704

Albatrost, jeg er uenig i det første du sier. Å tenke slag er etter min mening en mye bedre måte å lære seg spillet på en å spille stableford. For det første må man hulle ut, noe som fører til at man får trening i alle aspekter av spillet, og for det andre tenker man mye mer på å ikke TAPE slag enn å tjene poeng når man er høyhandicapper. Da blir man en mye bedre strategisk spiller og (som du sier) fører kanskje til sikrere og raskere spill.

All golf er trening uansett om man spiller konkurranse (konkurransetrening er jo et tema for seg selv) eller selskapsrunder uansett om man har 5 eller 36 i hcp. Det er ikke noen grense på 20 (hvis det er det du mener da).

Så lenge man tenker på å gjøre ting i en radig rekkefølge er det IKKE noe problem å hulle helt ut og tenke slag selv om man bruker 120-130 slag. Dette gjør de i Nord-Amerika, Australia og mye i Storbritannia og det fungerer utmerket. Selvsagt går det også der tregt på noen baner, men det gjør det jo over alt uansett. Hvis vi skal sammenligne med all sytingen jeg hører her inne på Scangolf så skulle man tro at Norge, med stablefordprinsippene og handcaprushet sitt er verdens "tregeste" golfnasjon.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Punkt 1 i denne aktiviteten er vel fortsatt å ha glede av golf, og så lenge man holder følge med en flight - som går rimelig raskt - foran seg, kan man vel bruke noen slag ekstra. Jeg gjør det ikke, men det er vel først og fremst fordi jeg er fedd up når jeg ikke kan oppnå d-bogey en gang.

Enig i poeng med å trene på nærspill, mye trening&øvelse kan jo redusere antall slag innafor 50m til det halve i snitt!

Min målsetting? Minst par på alle hull!

hcp 17,6

Dilter

over 20 år siden

Dilter

For å komme tilbake til utgangspunktetet. Denne siden har noen interessante betraktninger om forskjellige årsaker til sakte spill:

http://home.online.no/~sveistro/tanalyse.htm

Man kan også laste ned en Excel-fil for beregning av spilletid under forskjellige forhold. Variabler er bane, vind, antall spillere, mellomrom mellom starttider, flaskehalser på banen osv. Regn kan for eksempel redusere spillehastigheten ganske mye.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

704.
Vi er egentlig enige. Under forutsetning av at spilleren MÅ spille slag vil dette fremtvinge et mer fornuftig spill. Men når han er bevisst på at de uansett ikke blir verre en null stablefordpoeng så banker han i vei vilt og gæærnt likevel, for å redde seg ut av trøbbel på de to-3 første slagene og hakke seg inn til både 6 og 10 over par på enkelte hull.
Jeg var sånn selv også. Talte slag og men jaktet birdie helt til jeg ble singel hcp og begynte å spiller slagspill i turneringer. Da ble det andre boller. Når jeg hadde 18 i hcp var 2-3 birdier helt vanlig på en runde. Nå forekommer det sjeldnere enn en gang per runde.
I stableford-tida la jeg typisk opp til driver (230m) + 9-jern (120m) på et par 4 hull på 350m. Uansett.
Hvis hullet er trangt ville jeg i dag spille 3-jern (190m) og 6-jern (160m).

Et trangt par 4 på mer enn 400m vil jeg spille som et par-5 hull med to passe lange jernslag og la det være igjen en liten chip på 20-30m. Jeg anser det som større sjanse for at den chip'en kan resultere i en én-putt enn at et utslag på 250m med driver vil være presist nok til å kunne slå neste slag på greenen for en enkel to-putt.

Jeg ser nå at jeg var temmelig idiot i mine første år som golfspiller. Akkurat like idiot som de fleste spillere på samme nivå i dag. Stableford og slaggolf som har begrensninger på hvor stor katastrofen blir når man bruker 17 slag på et par-3 hull gir lite bidrag til utvikling av spillernes taktiske evner.

704

over 20 år siden

704

Enig i at vi stort sett er enige. Jeg har litt den samme erfaringen som deg. Forskjellen er at jeg lærte å spille i USA der man ikke vet hva stableford er for noe. Det eneste som betydde noe for meg var å bruke minst mulig slag på runden totalt sett. 12 slag på et par 4-hull var derfor mye verre enn 8 slag. Dette er jo ikke tilfellet for stableford.

Jeg lærte derfor raskt å spille relativt smart (er fortsatt litt idiot til tider :o) og snittscoren gikk kjapt nedover. Dette tror jeg også hadde gjort underverker på manges handicap her i Norge, da man kommer mye bedre ut av det med bogier og noen d-bogier fremfor ett og annet par og resten stryk...

Dette er også bakgrunnen for at jeg misliker stableford som basis for handicapjustering. Det kan være en morsom konkurranseform, da det "fremtvinger" litt risikospill, men det er etter min mening latterlig å kunne dra inn 20-25 poeng på 5-6 litt heldige hull (eller slag om du vil hvis det er mange par 3 på banen). Jeg hevder derfor også at en gjennomsnitts 30-handicapper i USA relativt ofte kan spille 36-poengsrunder med stablefordprinsippet med like mange slag utdelt som en 22-23-handicapper, mens en 30 handicapper i Norge omtrent ALDRI ville klart å spille 25 over par (på en vanlig 18-hullsbane).

Sol

over 20 år siden

Sol

Ser ut til at alle argumenterer som om det skulle vært lange køer på alle banene det snakkes om til enhver tid. Sannheten er vel at det kun er et par timer på ettermiddagen og i helgene det er fullt på de fleste banene. Om det brukes litt tid på utenom primetime og ser bakover så lages det ikke problemer uansett.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Enig med Sol, intet problem utenfor prime-time.

Ift antall slag vs stableford er det vel lite tvil om at man blir mer fokusert på "safe" spill ved slagspill.

Når man kommer ned under cirka 20 i hcp tror vil vel ellers de fleste kunne karre seg rundt banen på under 25 over par, uansett slag eller stableford.

Men for de som ikke er kommet til rundtom hcp 20, og ikke minst de som ikke har mulighet til å komme seg dit er det nok morsommere med stableford, da betyr et par såååå mye mer.

Terje

over 20 år siden

Terje

Har et par kommentarer rundt det å gjøre seg klar til å spille når det er din tur.

De gangene jeg har stilt meg oppp og gjort prøvesvinger og funnet linjen etc mens jeg venter på min tur, har det nesten uten unntak forårsaket at den som skal til å slå blir usikker og tror at jeg har tenkt å spille og stopper opp. Det samme skjer på greenen når jeg begynner å lese puttelinje og prøvesvinger litt for å få en følelse for hastigheten. nesten uten unntak har dette ført til at det faktisk går tregere å spille, så det har jeg slutta med.

Hvis jeg hadde spilt med gode spillere ville dette nok ikke vært noe problem, men hvis jeg ikke spilelr alene, så går jeg stort sett sammens med "søndags golfere".

Synd at det skal være slik, men de fleste er vant til at man står stille å glor til det er sin tur, for så å begynne forberedelsene etterpå.

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Terje, jeg kjenner igjen mye av det du skriver om at forberedelse kan skape usikkerhet om spillerekkefølge. Sørg for at du blir enda flinkere til å stoppe egne forberedelser i god tid før vedkommende som skal spille har startet slagprosessen. Det er utrolig irriterende med bevegelse i synsfeltet (på greenen) når man er i prosessen for å slå. Jeg foreslår at de ganger du oppdager usikkerhet om spillerekkefølge sier klart i fra om hvem du forventer skal spille så løser det seg som regel etter et hull eller to. Det samme med folk som står i forlengelsen av putte linjen. Det er som regel ikke skumle hensikter om å bevist forstyrre ller stjele linjer. Det handler som regel om sløvhet og eller uvitenhet. De fleste tar et hint når de får det. Noen takker til og med for at de blir gjort oppmerksom på sine unoter.

Emil Tanem

over 20 år siden

Emil Tanem

Tilegener med stadig nye erfaringer..
På sist runde brukte min gruppe altfor lang tid på å forberede slag. Likevel holdt vi følge med gruppen foran som også var nybegynnere. De hadde veldig raskr forberedelser før slag, men slagene ble desto dårligere. Så, hva er man da egentlig tjent med?

Ble forøvrig også utsatt for høylytte klager fordi en person måtte slå 3 tee-slag på 18.hull (grunnen en stolpe...). Hva er egentlig dette for en innstilling? Mener folk virkelig at vi skal plukke opp ballen og spasere over golfbanen uten å spille??

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her