Magne
"Fra 15. august krever derfor golfklubbene Bærum, Asker, Tyrifjord, Drøbak og Oslo? at greenfeespillere oppgir et kredittkortnummer når starttid bestilles. Ved avbestilling mer enn 12 timer før starttiden, blir det ikke belastet noen ting. Ved avbestilling mellom 12 og 2 timer før, belastes 50 prosent, og ved no-show eller avbestilling mindre enn 2 timer før, belastes kortet for fullt greenfee"
Da var det siste gang jeg spilte på greenfee hos disse klubbene. Enig i at no-show ikke er bra oppførsel, men det finnes en mellomting. Hvis vi er fire som har bestillt startid på tyrifjord en søndag, og vi våkner opp til pøs regn, da aksepterer jeg ikke en bot på 900,- SÅ ENKELT ER DET!
Har spilt veldig mye rundt i Europa, og kan aldri huske at jeg har forhåndsbetalt greenfee. Bent Hinze (Daglig leder Tyrifjord) forsvarer ordningen med at det er vanlig å oppgi kreditkortnummer på hotellbestilling. Min erfaring fra mange hotellopphold er at jeg veldig sjelden må gjøre dette. I tillegg Bent, så er det en vesensforskjell på å spille en runde golf og det å bo på hotell, da det å bestemme seg for å spille en runde er basert på betydelig mer kortsiktige avgjørelser. Det er sjelden (aldri) jeg står opp om morgenen og i løpet av dagen finner ut at jeg skal bo på hotell til kvelden. Derimot bestemmer jeg meg ofte for å spille en runde golf på kort sikt.
Den muligheten vil jeg fortsatt ha. Per Bjørnseth (Asker) sier også at det er et stort problem at f.eks. 3 spillere holder en hel flight alene. Veldig mange andre steder i Europa får man alltid en hel flight hvis man er 2 eller 3 spillere. Man kan selvfølgelig diskutere om det bør være sånn, men sånn er det.
Neste utspill er vel en underavdeling i Europark som heter Eurogolf (-: Dette vil vi ikke ha i Norge. Så spill greenfee i høst på andre baner enn Tyrifjord, Asker, Bærum, Drøbak og Oslo, så vi får slått ned på pesten før den brer seg.