Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kredittkortnummer ved teetime

Magne

over 20 år siden

Magne

Leser dette på Golferen.no i dag:

"Fra 15. august krever derfor golfklubbene Bærum, Asker, Tyrifjord, Drøbak og Oslo? at greenfeespillere oppgir et kredittkortnummer når starttid bestilles. Ved avbestilling mer enn 12 timer før starttiden, blir det ikke belastet noen ting. Ved avbestilling mellom 12 og 2 timer før, belastes 50 prosent, og ved no-show eller avbestilling mindre enn 2 timer før, belastes kortet for fullt greenfee"

Da var det siste gang jeg spilte på greenfee hos disse klubbene. Enig i at no-show ikke er bra oppførsel, men det finnes en mellomting. Hvis vi er fire som har bestillt startid på tyrifjord en søndag, og vi våkner opp til pøs regn, da aksepterer jeg ikke en bot på 900,- SÅ ENKELT ER DET!

Har spilt veldig mye rundt i Europa, og kan aldri huske at jeg har forhåndsbetalt greenfee. Bent Hinze (Daglig leder Tyrifjord) forsvarer ordningen med at det er vanlig å oppgi kreditkortnummer på hotellbestilling. Min erfaring fra mange hotellopphold er at jeg veldig sjelden må gjøre dette. I tillegg Bent, så er det en vesensforskjell på å spille en runde golf og det å bo på hotell, da det å bestemme seg for å spille en runde er basert på betydelig mer kortsiktige avgjørelser. Det er sjelden (aldri) jeg står opp om morgenen og i løpet av dagen finner ut at jeg skal bo på hotell til kvelden. Derimot bestemmer jeg meg ofte for å spille en runde golf på kort sikt.

Den muligheten vil jeg fortsatt ha. Per Bjørnseth (Asker) sier også at det er et stort problem at f.eks. 3 spillere holder en hel flight alene. Veldig mange andre steder i Europa får man alltid en hel flight hvis man er 2 eller 3 spillere. Man kan selvfølgelig diskutere om det bør være sånn, men sånn er det.

Neste utspill er vel en underavdeling i Europark som heter Eurogolf (-: Dette vil vi ikke ha i Norge. Så spill greenfee i høst på andre baner enn Tyrifjord, Asker, Bærum, Drøbak og Oslo, så vi får slått ned på pesten før den brer seg.

gunnar

over 20 år siden

gunnar

Spilte i Skotland i sommer, og der måtte man flere steder betale hele/halve greenfee med kreditkort ved bestilling.

Men man slapp å få en hel flight. Vi var kun 2 spillere, og det var kun oss to i flighten. Hvorfor kan ikke dette være mulig i Norge ?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Ikke ønsket utvikling, antar likevel at klubbene godtar avbestillinger ift vær og annet.

Mulig man likevel bør ønske nye baner velkommen slik at presset på de eksisterende ikke er så voldsomt innafor prime-time?

Er medlem i svensk klubb i tillegg, og dit kan man dra uansett dag og få utslagstid ila kort tid. Med pause etter 9hull og en generell avslappa tilværelse, det er deilig det!

Gampen

over 20 år siden

Gampen

Det fenomenet denne Bjørnseth refererer til, nemlig at mange booker hele baller for å få være i fred, kan tolkes som et opprør mot den tvangsosialiseringen som finner sted. Kan hende er det så enkelt at eksempelvis tre venner faktisk vil være i fred! Fullt forståelig. At banene da tjener mindre er greit nok, men jeg har litt vanskelig for å kjøpe økonomiargumentasjonen når man ser hvor restriktive mange baner er med å åpne om våren/holde åpent om høsten.

Preben

over 20 år siden

Preben

Økonomiargumentasjonen: De sier de taper ca. 250 000 i året, kanskje mer per klubb. D.v.s. ca. 800 greenfeegjester pr klubb. Det forteller meg at fenomenet heldigvis ikke vil spre seg altfor mye - for hvis la oss si 40 18-hullsbaner i Norge brukte samme argumentasjonen vil det implisitt si at de samlet mister 32000 greenfeerunder i året. Det er selvfølgelig tull. Det er mye mer sannsynlig at samlet greenfeespill i Norge går ned med forhåndbetaling! Konklusjon er at de mest travle banene tror de kan fylle opp mer med denne ordningen, men totalsummen blir neppe større. Jeg antar det er som med Europark at det er bøtene som skal gi overskudd!

Veldig enig med Gampen. Det burde være greit å spille tre venner sammen. Ikke missforstå, de aller fleste er veldig hyggelige, men ofte er det behagelig å forholde seg kun til to kompiser i 4,5 time en ettermiddag etter en lang dag på jobb!

NEI til bøter og tvangssosialisering!

704

over 20 år siden

704

Jeg har for så vidt ikke så veldig mye i mot å gi fra meg kredittkortnummeret mitt, da jeg har måttet gjøre dette på enkelte baner i utlandet (riktig nok de mer eksklusive banene).

Det jeg imidlertid reagerer på, hvis det stemmer som Magne skriver ovenfor, at man belastes halv greenfee hvis man sier fra f.eks. 11 timer og 59 minutter før man skal ut. Dette er jo helt latterlig. Da må i så fall klubbene sørge for å ha 24 timers booking service.

Hvis jeg f.eks. etter planen skal ut og spille sent en ettermiddag (si klokken 1730) så kan du ta deg f... på at det ikke sitter noen på bookingkontoret klokken kvart over 5 om morgenen hvis jeg må avbestille pga. sykdom eller andre ting. Dette betyr jo at jeg må ringe FØR de stenger bookingen kvelden før, hvilket ofte betyr i 18-19 tiden. I praksis må jeg jo da ringe nesten et døgn før jeg skal spille, og som det påpekes ovenfor er det ikke sikkert jeg har bestemt meg om jeg skal ut en gang på det tidspunktet...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg tror dette innføres pga folk som bestiller en flight, men ombestemmer seg ift spill og lar være å melde til klubben, ren og skjær mangel på respekt for klubben, dårlig folkeskikk.

Men jeg kan ta feil....

Truls

over 20 år siden

Truls

Hva skal man gjøre hvis man bestiller for en hel 4-ball? Må man oppgi kortnummer for alle fire, eller må man garantere for alle fire med sitt eget nummer? Dette ville jeg aldri ha gjort! Hva hvis to av de ikke rekker starttiden f.eks. på grunn av kø hjem fra jobben? Det blir et helvete!

Juristen

over 20 år siden

Juristen

Sikker på at hvis evt. disse banene belaster kredittkortet uten at varen er benyttet, utfører en uberettiget fakturering, Med andre ord vil de som blir utsatt for dette kunne kreve pengene tilbake og evt. kontakte forbruker ombudet eller lignende hvis pengene ikke kommer. Uansett hva eller hvordan man bestiller er man på tynn is hvis det faktureres uten at varen leveres. Selv om det oppgis ved bestilling er dette i golfsammenheng en gråsone. Man kan her påberope seg vanlig praksis på andre baner og evt. i verden og jeg kan ikke se at banene kan vinne frem med et slikt krav.

Vi er alle enige om at no show ikke er bra. Men det kan være mange gode grunner til at man ikke kan spille som planlagt.

Resultatet av dette er vel at mange går tilbake til å ringe banen for å booke. Jeg vil aldri bestille teetime hos en bane med avbestillingsgebyr.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

1. Ja, jeg er enig i at ordningen er drastisk og uønsket men stusser litt over at ingen av dere har kommet med et eneste forslag til hva som kan gjøres.
2. Virker som om dere over kun er greenfee spillere med distansemedlemskap.
3. Hvor mange av dere over har opplevd å si nei til venner som ønsker å bli med å spille på din hjemmeklubb p.g.a fullbookede tider for så senere finne ut at det er mange no-show? Har opplevd dette for mange ganger og det er på tide at det får konsekvenser for de som ikke møter opp.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Skottene synes det bare er fint at vi fra norge er 2 eller 3... da kan det jo være en sjans for at vi bruker under 4 timer... ;-)

I skottland er det mange steder som krever alt fra 10 til 100 % forhåndsbetalt, og det månedsvis på forhånd, og du får det ikke tilbake.

Jeg har sett på feks. Larvik om våren, med 75 spillekåte i kø, 4 pegger i renna på ALLE, men mystisk nok er det bare 2-3 når de går ut... Og det er ikke tvil om at det er med vilje (overhørt samtale). Egoister kaller jeg dem. Det er ikke så mange det er snakk om da men....

At man på en rolig dag heller vil gå 2 / 3... det er jo faktisk mye smartere...... da det går raskere...... Det er jo ikke noe særlig med EN firerball på ballrenna først og bare 2'er eller 3'er baller rett etterpå.....
Klubbene burde kanskje bli flinkere til å la folk gå 2-3 på rolige dager, og "pakke" mer på travle dager.

Vi lager ris til egen bak. Det er for mye "no-show" !!!

Jeg synes det dog er merkelig at INGEN ser dette fra klubbenes side. Det er et faktum at folk er for sløve med å si fra. Det er et faktum at klubbene taper penger på dette. Hva fører dette til ? IKKE lavere årsavgift for medlemmene ihvertfall...... Kom med noen konstruktive innlegg på hvordan man kan UNNGÅ no-show !!

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Glemte en ting. Ja, jeg er medlem av en av de nevnte klubbene og jeg støtter fullt ut alle forsøk på å bli kvitt no-show. Hvis ikke noe blir gjordt kan en risikere at klubber som sliter med no-show dobbler årsavgiften å stopper all greenfee-spill for å sikre driften. DET ER IHVERTFALL UØNSKET HOS DE ALLER FLESTE KLUBBER OG DERES MEDLEMMER.

704

over 20 år siden

704

Et par forslag. Personlig foretrekker jeg alternativ 1.

1. Gi advarsler første gangen og eksludere spillere fra å spille hvis det gjentar seg uten gyldig grunn. Må kreve fullt navn og klubbtilhørighet ved booking.

2. Bruke systemet ovenfor, men ingen betaling hvis avbestilling kommer minst 2 timer før tee off. (Men hvis spilleren må betale må han også få kunne hoppe på på f.eks. hull 3 hvis man er forsinket pga trafikken, slik at ikke klubben tar dobbel betaling gjennom å slippe til en ny spiller)

Juristen

over 20 år siden

Juristen

Tror det i særklasse største problemet er medlemmer som booker tid og ikke benytter hele eller deler av flight. I min klubb er det helt klart og utalt et problem.

Greenfee spillere booker ikke masse flighter i hytt og pine for moro skyld. De har en plan om å spille. Medlemmer derimot har ambisjoner om å spille ofte for å få maks ut av årsavgiften og så viser det seg i praksis at de ikke rekker. Konsekvensen av å booke for mye er ingen...

Hadde man klart å skille no show på medlemmer og green fee er jeg sikekr på at medlemmer utgjør 80 %. Men problemet er at klubbene ikke kan / tør gi dette konsekvenser.

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Jeg synes det er helt greit.
Det vil bli enklere å få starttid på denne måten. Og har man bestilt starttid så skal man jo uansett møte opp.
Selvfølgelig vil ikke klubbene godta avbestillinger pga regn, det sier seg selv. Det eneste måtte være dersom banen blir stengt pga veldig kraftig regn eller tordenvær.

Bra initativ.

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

hei

Jeg tror dette med no show er et vær avhengig fenomen og kan kun bli risiko for selger - det vil si golfklubben.

Jeg tror ikke på løsninger hvor man tvinger dette over på kjøper

olemartin

over 20 år siden

olemartin

PS: Jeg er distansemedlem i en klubb borte på vestlandet, og er helt enig i at noshow bør få konsekvenser for oss også. Så vidt jeg vet så får det konsekvenser for medlemmer av den aktuelle klubben/banen ved noshow.

Truls

over 20 år siden

Truls

Hvis denne kortordningen absolutt skal innføres ønsket jeg at det var mulig å kjøpe en slags forsikring på f.eks kr. 50,-. Møter man ikke, taper man kun disse 50 kronene og ikke hele greenfee beløpet.
Hvis noen da ønsker å bestiller fire plasser når de bare er tre må de "brys" med å betale for den siste plassen.

Alternativt kan klubben belaste et no-show gebyr på kr. 50,-. Hele greenfeebeløpet blir for drastisk! Dette tror jeg skremmer et antall bort fra banen som er større en antall no-shows.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Til olemartin; BRA HOLDNING!!!!!!!!
Til Juristen; det er nok mange medlemer som er såkalte "forbrukere" av sin hjemmeklubb fremfor å være et medlem. De har nok sin andel av no-show og BØR faktureres full greenfee. Klubbene har stort sett oversikt over hvem synderne er.

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg støtter ordningen, men er enig med 704 i at det er drøyt med 50 % belastning allerede 12 timer før.

Dermed er alternativ 2 over greit for meg: Ingen belastning frem til to timer før, 100 % etter det.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med Juristen.
Der jeg er medlem, vil 2 (el 3) noshow resultere i at man kun kan bestille 1 dag i forveien (tror jeg ;-).

Juristen

over 20 år siden

Juristen

Har enda til gode å høre om tiltak mot medlemmer som har blitt satt ut i livet. Klubbene er livredde for utmeldinger og for å miste årsavgiften som de egentlig lever av og som betaler lønningene.

Greenfee er bare en liten ekstra inntekt for de aller fleste baner.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

jeje, jeg synes heller ikke det er kult med straff som må innføres for no-show, men samtidig, så må vi se i øyet at dette er nødvendige tiltak.

lite som er mer irriterende enn å ikke få gå ut fordi det er fullbooket, og så finner man ut at mange fullbookede flighter kun inneholdt 2-3 spillere.

til dere som mener at man skal kunne velge hvem man spiller med.... doh....... det høres ut som en drømmeverden i et land hvor ALLE greenfeegjester er kjærkommen ekstrainntekt.

er det noen av dere som noensinne leser regnskapstall fra norske golfbaner?
er ikke mye snakk om hvem som skal dele ut overskuddet i disse bedriftene altså.....

men, tilbake til saken.
Jeg håper at flesteparten her inne ikke er som initiativtakeren til denne tråden, men kommer og besøker banene som er med på denne ordningen alikevel. da vil vi etterhvert få tatt knekken på sløvinger som ikke møter fordi de ikke gidder. sykdom og ekstremt vær tror jeg ikke vil være et problem her. man vil jo være fleksibel der det trengs...

ta ta

Frekvent hotellgjest

over 20 år siden

Frekvent hotellgjest

På hotellene kan man avbestille intil kl 1900 ankomstdagen.
La bare Tyrifjorden gjøre det de må, så får vi erfaring.
Vanskelig å spå hvordan det vil gå.
For mitt vedkommende er det ihvertfall uaktuellt å legge igjen kredittkortnummer på slikt grunnlag.
2 timer er greit, men ikke 12 timer.

Tim Johansen

over 20 år siden

Tim Johansen

Magne: Har du opplevd å måtte forhåndsbetale på Oslo Golfklubb? Har du lest at vi kommer til å gjøre dette? Før vi treffer den beslutningen, og hvordan vi evt kommer til å prktisere dette, vennligst vit hva du uttaler deg om, og hvem du bruker i din argumentasjon. Argumentasjonen ang regn blir rett og slett for dum. Er banen åpen har du bestilt en vare du må betale for.

Truls: Hva hvis du ikke rekker flyet. Skal golfklubben tape penger, eller noen ikke få spille fordi du står fast i kø?

No show er et problem, og det er flere måter å løse dette på. Det som er soleklart er at vi må finne en løsning både for at medlemmer og gjester ikke legger beslag på tid som ikke kommer til å bli benyttet. Dette enten man sikrer seg, ønsker kun å være to eller tre, det regner, man er fyllesyk eller andre lure grunner. Tidsgrensen kan selvfølgelig diskutteres.

Klubbene taper penger, og folk kommer ikke ut. 1 tee står tom. Kjøper du en kinobillett på nett må du også betale på forhånd, akkurat som hotellrom og flyreiser. Jeg aner ikke hvor Magne har spilt, men jeg har måttet forhåndsbetale ved booking både i Portugal, Spania og Frankrike.
En løsning kan være at den som ikke møter opp uten god grunn uten å melde ifra utestenges, en periode som medlem, og resten av sesongen for greenfeegjester. Noe må i hvertfall gjøres. En greie kan feks være å registrere mail eller tlfnummer.
Da skal vi alltids få tak i synderen. Jeg opplever problemet som like stort fra klubbens medlemmer som gjester.

Og jeg har hørt de fleste dumme unnskyldninger.... Hvor ble folkeskikken (evt etiketten av?).

Det er flott at noen har samlet seg om en løsning. Da skjer det i hvertfall noe med noen av de som ikke møter opp.

Bot for ikke å møte opp? Hvorfor det? Har du kjøpt en vare, og velger å ikke bruke den, bør det vøre opp til deg.

Men igjen Magne. Før du råder noen andre til ikke å spille Oslo, finn noen andre grunner enn å å tillegge oss ting vi ikke har proklamert.
Takk

Tim Johansen
Oslo Golfklubb

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Det står i artikkelen "Asker, Bærum, Drøbak og Tyrifjord" ikke Oslo nei...... (Var egentlig sikker på at det sto det første gangen jeg leste artikkelen.... den er ikke redigert etterpå ??)

Bra innlegg "fra klubben's ståsted" synes jeg..... Enig i det meste av det han sier her.... og veldig bra at han gir "ris" like mye til gjester som medlemmer.

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Magne:
Dette er eneste forskjellen:
Scangolf: Bærum, Asker, Tyrifjord, Drøbak og Oslo? at .....
Golferen: Bærum, Asker, Tyrifjord og Drøbak at

Har du redigert når du la det ut her på scangolf, eller er det golferen.no som har oppdaget at de har gjort en feil og redigert artikkelen ??

Magne

over 20 år siden

Magne

Tim: Jeg har lest at dere skal innføre forhåndsbetaling (se: http://www.tyrifjord-golfklubb.no/). Spørsmålstegnet i første innlegget fordi det ikke sto på Oslo GK`s hjemmeside. Så dette får du ta opp med Bent Hinze, hvis det ikke stemmer.

Argumentasjonen angående regn er definitivt ikke dum. Du vet selv (som alle andre) at det er betydelig mindre spillere på alle baner når det regner. M.a.o. er det mange som ikke er interessert i å spille når det er mye regn (forståelig nok). Derfor er det veldig interesant å kunne avbestille uten å bot, hvis man ser det blir veldig dårlig vær.

Jeg repeterer også Tim - det er fortsatt sjelden jeg må oppgi kortnummer ved hotellbestilling (selv om det skjer, og blir noe mer vanlig). Av ca. 50 forskjellige baner i Frankrike, Spania, Portugal jeg har spilt de siste årene (veldig mange bra baner) kan jeg ikke huske å forhåndsbetalt en eneste gang (heller aldri i Norge/Sverige).

Tim, du må skjønne at det er vesensforskjell på kino og golf - da kino ikke i det hele tatt er væravhengig! Samme med fly.

Du sier også: "Bot for ikke å møte opp? Hvorfor det? Har du kjøpt en vare, og velger å ikke bruke den, bør det vøre opp til deg."

Det du må skjønne er at "varen" golf som kjøpes 2 dager på forhånd er en variabel vare. Hvis det er pøs regn er det som å ha bestilt en kasse bananer og alle er råtne. Da er det rimelig å kunne si "nei takk - jeg ønsker ikke bananene likevel". Intensjonen med forhåndsbetaling er jo å unngå tap av inntekt p.g.a. no-show. Hvis det er pøs regn, regner jeg med at selv hos dere så er det ikke noe problem å komme ut i det hele tatt. Det å da kreve full betaling av noen som avbestiller sent vil jeg si er meget frekt. Du ville likevel ikke fått fylt opp plassen p.g.a regnet. Så dette kan virke som en ordning for å få inn litt ekstra på regnværsdager - men i form av bøter.

Tim - et konkret spørsmål: Hva mener du er riktig hvis jeg har starttid hos dere kl. 16.30, og våkner opp med hodepine. Jeg har veldig lyst til å spille hos dere (for banen er fin!) og håper det ordner seg. To paracet og noen timer senere er jeg fortsatt ikke helt i form, og ser at det ikke er noe særlig å spille. 15.00 ringer jeg og avbestiller. Hva mener du jeg skal betale evnt. ikke betale? Vi var i utgangspunktet to kamerater som skulle spille, men kompisen min vil naturlig nok ikke spille uten meg og avbestiller også. Hva mener du han skal betale(ikke betale?

Mye kritikk fra meg nå, så det bør følges opp med forslag til løsninger:

"En løsning kan være at den som ikke møter opp uten god grunn uten å melde ifra utestenges, en periode som medlem, og resten av sesongen for greenfeegjester." - Bra Tim
Og lignende løsninger finns i andre klubber.
Du burde også jobbe for et felles bookingsystem (golfbox er desidert best hittil) for samtlige klubber. SE "Runar Nyrud" innlegg på "hvordan unngå no-show"-tråden.

Løsningene fins, så ikke lag et tullete system som vil slå tilbake på klubbene i form av mindre greenfeespilling!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her