Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spilleform firmaturnering

Øivind Solheim

over 22 år siden

Øivind Solheim

Er det noen som har noen gode forslag til alternative spilleformer (og har prøvd det ut i praksis) på en firmaturnering med under 25 deltagere?

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Flaggturnering er noe av det mest underholdende og spennende jeg har spilt i. Greit nok så favoriserer det de med et noe høyere hcp men i en firmaturnering teller vel ikke det alverdens vil jeg tro.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

"Problemet" Thomas nevner kan jo avhjelpes noe ved at man bruker 3/4 hcp.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg ser at mange turneringer benytter 3/4 HCP. Det betyr jo at vi aksepterer at det faktisk jukses med HCP. Er det sånn vi skal ha det. hvis alle så setter opp 3/4 turneringer, så vil det jo bare bli jukset enda mer.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Har ikke noe med slik juksing å gjøre i det hele tatt. Bare det at variansen (eller standardavviket, om du vil) naturlig blir større for en med høyt handicap. Eksempel: en 30-hcp spiller svinger kanskje mellom 36 +/- 20 som blir 16 til 56 Stableford poeng, mens det for en 5-hcp spiller kanskje svinger mellom 36 +/- 5 som gir 31 til 41 poeng.

En dårlig spiller vil i kraft av "tilfeldige svingninger og høye tall" dermed vinne uforholdsmessig ofte. Om vi hadde et annet hcp-system der vi brukte små tall for dårlige spillere og store for gode, ville det bli motsatt!

Det vi egentlig måler med Stableford poeng er hvem som har "den beste dagen", eller (i kombinasjon med) "hvem som for tiden har den beste progresjonen". En GK spiller som blir jevnt bedre vil jo stort sett hver gang få over 36 poeng, mens en 5'hcp-spiller som er stabil veldig sjelden får over 36 poeng...

Selv har jeg mer sansen for bare å bruke hcp til å lage noen klasser og så spille uten. Synd for de som akkurat kommer inn i en (for dem) "vanskelig klasse", men, men...

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

En lag turnering kanskje ? Sett sammen lagene med snitt hcp så likt som mulig, og spill feks. texas scramble.... Sosialt og uten så mye press..... ;-)

Øivind

over 22 år siden

Øivind

Takk for innspill, tror vi går for flaggturnering.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her