Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hjeeelp!!!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Første gang jeg er inne på scan golf. Registrerer at det er en del mennesker med lang erfaring og til dels sterke meninger. Lurte kanskje på om noen kunne hjelpe meg med noen råd.... Jeg har spilt golf en sesong. spiller på 22,9. Problemet er jeg spiller på veldig små marginer (tror jeg) Enten er slaget tilnærmet perfekt eller total katastrofe. Jeg slår relativ langt (160m. 7. jern - 285m. + driver) Noe som gjør at et slag som dyttes enten høyre eller venstre er langt langt langt ut... Jeg har "prestert" å gå 18 hull på 44 poeng med 6 stryk.... Ønsker å kvitte meg med de strykene, Hovedmålet når jeg går en runde er å gå den uten stryk.... har enda ikke skjedd........Hvordan kan man trene på stabilitet på slagene? På rangen er tilsynelatende alt ok.....

Normalt

over 20 år siden

Normalt

Slapp av litt! Det er helt normalt å stryke noen hull da du ikke har spillt lenger. Men potensialet er det ikke noe å si på!

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Ja , du slår langt. Desverre betyr det også langt inn i skogen.
Pråv å slå roligere når du ikke trenger den lengden.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmmm. Noe sier meg at jeg har hørt dette før...... Ble kanskje litt "snytt" Hadde kanskje ventet litt mer konkrete ting å jobbe med. Har etter en del Pro-timer senket svinghastigheten med ca. 50-60%. Noe som gjorde at jeg faktisk ikke slo noe kortere men tvert imot. Jeg fikk faktisk noen ekstra meter per jern. Nok et bevis på at Golf overhode ikke handler om kraft, men ren og skjer teknikk. Når jeg senket svinghastigheten kom rytmen mer frem og vektoverføringen fungerte mye bedre. Det ga meg veldig tillit og mer kontroll. Har ikke hatt en skikkelig slice på lenge pga dette.
Men likevel. Noe skjer i toppen. Jeg kan starte med 5-6 par for så å stryke 3-4 hull på rad. Har ingen god forklaring på dette, men det ødelegger mye av gleden ved å spille Golf, gir mye hodebry og ikke minst gir dårlig score. Det som skjer rent praktisk er at jeg plutselig begynner å "døffe", "toppe" eller "dytte" ballen ut enten høyre eller venstre (ikke slice eller hook). Ballen går rett stort sett.
At de fleste av oss får dårlige slag noen ganger er helt normalt, men at det skal komme så mange som 7-8-9-10-11- slike slag etterhverandre er mildt sagt frustrerende når man har spilt bra i 5-6-7 hull rett før.

Jeg spør igjen. Er det noen som har et godt råd (noe jeg kan trene på) til en frustrert Golfspiller med hpc 22?

morsomt:)

over 20 år siden

morsomt:)

Det du gjør er jo å beskrive golf... Sånn er det nok for de fleste av oss.

undrer

over 20 år siden

undrer

du har senket svinghastigheten med 50-60%, og driver 285 meter...er du supermann?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Faktisk. Nå er jeg vel kanskje i gråsonen for å "skryte", men ja. Jeg driver langt. Gikk en runde i "pissregn" i går på Skoger og hadde ingen problemer med å komme inn på to slag på det siste par 5 (hull 18). Jeg har alltid drivet langt, helt siden jeg begynte å slå med "steikepanna".
Men desverre! Det er ikke de lange slagene i golf som er avgjørende. Det er en som spiller på pga. Jeg husker ikke hans navn, men han driver nesten lengst av alle og sliter fryktelig med å få være med de to siste rundene.......
Med mitt hcp. er det ingen stor fordel å slå langt, heller tvert imot. Lengden er ofte min fiende!!!!
Skulle ønske noen ganger at jeg slo 30% kortere. Da hadde ballen vært i spill.
Synest det er vanskelig å slå en "halv drive" Da blir rytme og alt borte. Skal jeg slå med driver må jeg ha plass fremover. Et hull på 260 meter blir litt kort.

Men det er jo gøy da ;-). Når ballen forsvinner så langt at du ikke ser den detter, bare vet at den ligger midt i fairway......

Ruth

over 20 år siden

Ruth

Jepp, golf er innmari vanskelig. Ekstra kjipt er det når det varierer helt plutselig fra suksess til katastrofe. Men sånn er det ofte i begynnelsen. Et lurt tips i treningen er å lære seg å sikte riktig. Altså, alltid ta seg ut et mål. Mange (spesielt meg selv!) slår snorrett og fint- ut i skogen! Ganske irriterende når slaget var bra! Tren på sikting på driving rangen og ikke la deg lure av tee-klosser på skrå på banen.

slår langt du gitt

over 20 år siden

slår langt du gitt

Det er jo helt usannsynlig at du slår 285+ med driveren når du har 22 i handicap. Du må jo være verdens største talent du da? Med litt trening så treffer du fairway og spretter fremover, da snitter du vel ratt 300+ med driveren du da.

SEnd gjerne en kopi av d scorekortet med 44 poeng med seks stryk. Lurer på hvordan den runden ser ut.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hpc står i forhold til hvor mage slag du bruker på en runde og ikke hvor langt du slår med driver........

yoman

over 20 år siden

yoman

type driver har du?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

King Cobra 440sz 10,5 grader med Fujikura Vistpro eighty x flex skaft

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Ikke hør på synsingen King Ben.

jeg synes det er stilig å høre om en som har sånne problemer så tidlig i golfkarrieren. nesten så en kan kalle det et luksusproblem. :O)

Dersom rytmen din tilsier at du skal ha den slagstyrken du har, så vil jeg råde deg til å prøve å legge igjen driver og wooder i baggen og gå et par runder med bare jern.
føl deg frem på hvor langt unna handicappet ditt du er når du spiller med kun jern, og tell slag på runden, ikke bare poeng. tipper du får færre stryk, noe færre poeng, men mer stabil runde.
dersom dette er riktig, så er Ruth inne på noe vesentlig.
jeg bruker en fast rutine foran hvert slag, for å være sikker på at et rett slag vil gå dit jeg vil.
jeg pegger opp ballen, går tre-fire meter bak ballen og sikter ut retning og nedslag der jeg ønsker at ballen skal ligge etter slaget. Så ser jeg ut et punkt ca. 1 meter foran ballen i slagretningen. når jeg så stiller meg opp og har gjort en prøvesving, så sikter jeg køllebladet inn mot 1-meter punktet, og ser ikke på treffpunktet overhode. stoler 100% på 1-meter punktet, og kliner til.

dette er en standard rutine, som mange andre også bruker, og som gir ro og fokus før hvert slag. det tar ca. 45 sekunder å gjennomføre, og fungerer veldig bra for meg. all usikkerhet rundt skråsikting etter oppstilling blir borte, og et slag i skogen, vil alltid skyldes feil i grep, køllehodets posisjon, eller andre ting, men ikke innsiktingen. den har du da banket fast.

lykke til videre. tipper du er nede i single-hco så snart du får orden på småtingene. ikke bry deg om at noen ikke tror det er mulig å slå så langt med driver og ditt hcp i hvertfall. jeg kjenner en som slo femmerjern 220 meter med 31 i hcp...... :O) han kastet driveren og spiller nå kun med jern..... :O)

Jeg mener ikke med dette at du skal spille med bare jern, men at du kanskje skal teste jernstyrken din og nærspillstyrken ikke minst, før du fokuserer deg blå og grønn på driver og wooder.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Takk.
Endelig noen som kunne gi et konkret råd. Du også Ruth! Skal teste dette neste gang. Kun jern..... Ang. sikting har jeg i det siste lagt ned køllen jeg skal bruke langs bena etter et jeg er klar får å slå. Gått tre fire meter tilbake får å se om bena sikter i riktig retning. Stort sett er dette ok. Tror kanskje at skuldrene mine peker litt annerledes. Noen tips om hvordan jeg kan sjekke det?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Det virker som du som alle andre sliter med at du ønsker beherske spillet på to sesonger, og heldigvis er det knapt mulig.

Du er utvilsomt et talent, og har kjempepotensiale, men om du roer tempoet og bruker litt mykere flex vil du tidligere kjenne hva som foregår gjennom svingen...

Ujevnt vil det bli en stund fremover, men skjønner deg, siden du spiller mange gode hull etter hverandre og så kommer havariet..

Dette er like mye et mentalt spill, det handler om å ta seg inn igjen etter et dårlig slag, og bare tenke på neste slag, drite i scoren, slå rekorden din osv osv men vi alle gjør disse feilene...

Ta protime, for han/hun vil gi deg info hvor du har svært små marginer og kanskje gi deg råd som vil gi deg større marginer. Mitt tips vil være at du svinger som faen hehe med x-stiff (selv om du sikkert er sterk og/eller har høy svinghastighet) og burde kjøre ned tempoet for i det hele tatt ha mulighet til å kjenne hva som skjer i svingen din...

Lykke til, men vær litt mere tålmodig, vi har alle vært der, med par stryk par stryk par stryk, det hender meg også en sjelden gang, og jeg spiller jevnt på 10, selv med slike runder!!! Spilt i 5 år og er rimelig ustabil....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Skuldrene:
legg et jern med skaftet over brystet og se hvor det peker..

over 20 år siden

bruk kamera på rangen, og film fra forskjellige vinkler. evt. få noen til å observere deg mens du slår.
ellers skal du kunne se det selv også når du stiller deg opp.
kjenner to stykker som tilter køllene og tvinger armene frem mot fremre ben, og da har skuldrene deres en tendens til å peke mot venstre, de sliter med slice begge to, og klarer ikke selv å rette feilen.

beste måten jeg vet om å sjekke det selv på er å kjenne først på vektbalansen mellom bena. den skal være tilnærmet 50/50 ved oppstilling til normalt slag. når du da bøyer deg naturlig fremover, så skal skuldrene være ca. parallelle med bena, men det er avhengig av hvordan du holder køllen. jeg holder mine mer eller mindre "rett ned" fremfor nesen..... :)

over 20 år siden

hehe Bernt, du rakk 2 innlegg mens jeg skrev mitt(spiste litt kveldsmat i mellom også)

enig med deg om jern over brystet. fin øvelse for hele rotasjonen også.... :)

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmmmm.
Litt merkelig dette her.

Jeg har brukt en god del tid nå på å lese flere innlegg som er på denne side. Mange har sterke meninger om det meste som baller, køller, baner, tips om nærspill osv, osv...

Flere av dere spiller tydelig på lavt hcp også.

Men ingen har klart å svare på det første innlegget mitt (spørsmålet).

Hordan kan jeg trene på å bli stabil?

Hvorfor i all verden skulle jeg begynne å slå annerledes når jeg treffer ballen veldig bra på rangen.?

Det eneste jeg ønsker er å frakte de slagene ut på banen.

Hvordan gjør man det?..............

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Vi har nok svart på det om du leser det en gang til, det har med TIIIID å gjøre.
Du er utålmodig og forventer du skal beherske dette og bli stabil på to sesonger. De fleste føler det du føler (av oss som blir lidenskapelig forelsket i dette spillet straks vi begynner)

Om du så leser imellom linjene!!! Så betyr det at du kan TRENE TRENE TRENE med hjelp av en erfaren venn eller en pro...MEN du vil oppleve det der selv nete år......for dette spillet blir selv ikke proffene stabile!!!

En turnering misser de cut'en og neste vinner de... hallloen, derfor fenger dette spillet så mye...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

"Hvordan kan jeg trene på å bli stabil?"

SVAR:
TRENE MYE OG TRENE RIKTIG (bl.a minst 75% nærspill)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Du sier du slår perfekte slag imellom de som går til skogen!!!

Da får du tenke hva du gjorde riktig og repetere det da ;)

OG/ELLER spørre en kyndig hva som er riktig ved de gode slagene, og legge deg rutiner ved oppstilling som gjør repetisjon lettere når du er ute på banen..

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmmm.
Forstår......... Utålmodig er mitt andre navn...Det var ikke meningen å virke masete...

Men det forundrer meg fremdeles. Hvordan kan det la seg gjøre at man legger 15 av 20 baller innenfor 5 meter fra 200meters merke på rangen men ikke på banen.....
Føler selv at jeg gjør den samme bevegelsen......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

banen er ikke flat med perfekt leie hver gang, det er litt mentalt men også visuelt, ting ser annerledes ute, for man er i tillegg meget opptatt hvor man vil slå ballen, taktikk osv....

Men du bør være glad du allerede har mye inne som mange aldri kommer til, å slå baller 200 meter ;)
Men skjønner du er ambisiøs type som mange av oss som har gått løypa før deg, du er ikke den eneste som vil bli god på kort tid, men ting tar tid, og det tar mye mindre tid om du godtar at du må trene riktig, og jo før du får kyndig hjelp der, jo mindre tid kaster du bort, og jo færre dårlige vaner tar du med deg de neste årene!!!!!!

over 20 år siden

føler vel egentlig at det er mange tips å følge her. nesten som en guide til lavt hcp... hehehe....

viktig at du ikke brenner deg opp så tidlig i karrieren din også. du må huske at du skal ha noe å jobbe med lenge fremover.

som Bernt sier, så er svaret i korte trekk at du må trene. trene kan bety alt fra å spille på banen til å putte på puttegreenen, til å filme deg selv svinger i løst gress, eller hva som helst som kan vise deg det du gjør og gi deg innblikk i hvilke bevegelser kroppen din gjør når du spiller.

at du ikke forstår hvorfor du skal endre noe som virker kan jeg også forstå, men når du er ustabil på treffsikkerhet, så er det jo tegn på at det egentlig ikke virker, men derimot virker når det vil selv.... som et blinklys.... hehehe..

husk at 80% av alle golfslag gjøres fra 50 meter fra greenen og inn til hullet. derfor mitt tips om jernspill, for det er jernene som avgjør til slutt, sammen med putteren.

utålmodig sier du? jo, men er man ivrig, så blir man det.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

fortsett med samme bevegelsen om du klarer det du sier, for ikke mange på P4 touren klarer legge 15 av 20 baller innen 5 meter fra 200 meterflagget!!!

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Et gammelt ord tak.
Driving for funn, putting for monny.
Skal man ned i Hcp er det nærspill som teller.
75 % av golfslagene er fra 100 og inn.
Ellers er det som gutta sier. Trening, trening og atter trening.
Vijay Sing er en av de som trener mest på touren og de sier han slår ca 2000 baller om dagen når han trener. Da kommer resultatene.
Heng deg gjerne på en trenings gruppe i klubben din og få en trenings rutine. Også gjennom vinteren.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Drive for show, putt for dow (dollars)

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Fra første gangen jeg tok i en golf-kølle (juli 2005) har jeg i snitt hatt en pro-time i uke under sesonge. Dette for ikke å legge til meg uvaner fra starten av som kan bli vanskelige å få bort. Jeg har drevet med instruksjon i fluakasting (fluefiske) i noen år og har erfart at de verste elevene jeg har hatt er "gubber" som har kastet med flue i 15 år uten å egentlig få det til. Noen ganger kommer det et "gullkast" uten at de hvet hvorfor eller hva som skjedde. Disse blir aldri bra. Derimot har jeg hatt elever som aldri har tatt i ei fluestang som blir veldig bra etter en sesong...... Tenkte kanskje det samme gjaldt golf, og ville ikke bli den "gubben". De siste mnd. føler jeg at fremgangen har stagnert totalt og min pro har ingen god forklaring. Har forsøkt en annen pro for synspunkt men ingen vil gjøre noen drastiske endringer om noen i det hele tatt.
Må nok nøye meg med det dere sier. At det er en "modningsprosess" man må igjennom. At ting tar tid og rett og slett prøve å ta tiden til hjelp uten å bli for frustrert.
Når man slår et dårlig slag har man lett for å begynne å tenke og kanskje gjøre endringer i sving, oppstilling, osv. Dette bør jeg vel kanskje også kutte.

Takk for tipsene.....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Nettopp!

Det er en modning, du må lære deg kjenne ting som du ikke per idag har mulighet for å oppfatte....

Men du er på riktig vei, og trøst deg med at svært få har slik progresjon...

Så om du godtar at slike uhell skjer, og går inn i rutinen ved neste slag, vil det etterhvert bli færre.

Men vil du ned i Hcp er det nærspill som gjelder, tro meg.

Jeg droppet 6 slag forrige sesong uten å slå én bøtte på rangen, slo bare med wedger fra 70 meter og inn, og lekte rundt greenen på treningsfeltet... sliter med nakken og får ikke trent på lange slag i lange perioder, så derfor ble jeg tvunget til nærspillområdet og det gav avkastning.

Lykke til videre

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Du mener vel juli 2004 ??? Du begynte vel ikke for tre uker siden???

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Riktig. 2004
Har spilt et drøyt år.....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

King Ben,
jeg anbefaler deg å lese "Golf is not a game of perfect" av Bob Rotella (evt. "the golf of your dreams" av samme forfatter), samt "The short game bible" av Dave Pelz. Leser du disse to bøkene, og tar de til deg, vil du garantert få ut potensiale ditt.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Jeg skal svare deg King Ben, må le når jeg leser mange av disse innleggene selv om noen har gode poenger...

Du er veldig opptatt av din fulle sving og hvor fantastisk langt du slår, selv om du slår i skogen med jevne mellomrom. Svaret på stabilitet er kun nærspill. 80 % av alle slag du slår er innefor 100 yards, her spiller kraft ingen rolle.

Råd 1: gå til pro for å lære deg nærspillsteknikkene og så trener du 4 timer nærspill for hver time du trener full sving.

Selv norges beste spiller Brovold treffer ikke mer enn 10 greens in regulation i snitt. Vi gode singel spillere kanskje 7-8-9 GIR i snitt. Du treffer kanskje bare 3-4-5. Når du ikke treffer GIR må du redde deg med nærspillet, 10-12-15 ganger pr runde. Legger du til 30-35 putter så forstår du hvor esensen av golfspillet ligger...

(trenger du ytterligere innsnevring av hva du skal jobbe med så vil jeg si chip og 1 putt. Tren på å chippe ballen innefor 1.5 - 2 meter fra alle avstander og leier rundt greenen. Fra 1.5 meter bør du senke neste alle putter. På de fleste baner i norge får du drøssevis med slike ups and downs. Hvorfor innenfor 1.5 - 2 meter ? , fordi fra 3-4 meter synker sannsynligheten for å senke drastisk selv for proene..)

Råd 2: Hcp er for kjærringer og folk som ikke forstår hva golf går ut på. Spill på slag så vil spillstyrken din automatisk bli vesentlig bedre. Hvorfor ? fordi du ikke tør å ta driver på et smalt hull eller fordi du ikke prøver et 200 meters innspill fra dyp røff til 1 meters landingssone, du velger en safe løsning som sikrer deg boogi og en god runde score...

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Takk for tipset JOnny! Ja, jeg trener mye nærspill. Om det ikke er 80% så er det ihvertfall over 50.
Har heller ikke hatt de stor problemene der.

Men når man er så ustabil som jeg er hjelper det lite med godt nærspill. Dette fordi jeg skjelden kommer dit når det først går dritt.

Først må man komme til nærspillet før man bør være veldig god der...(tror jeg.... ;o)

704

over 20 år siden

704

Hvis du hører litt på Tiger McW.. og litt på JOnny så tror jeg du har mye gjort.

Du slår såpass langt at du kan med fordel "roe ned" litt ut fra tee'en og kanskje bruke mye jern fremfor driver/3-wood. På denne måten vil du bli mer stabil på utslagene (går ut i fra du er mer stabil med jern slik som folk flest). Dette gjelder spesielt på baner i Norge som stort sett er relativt korte (med en del unntak selvsagt)

Problemet ditt vil da være at du kanskje ikke når helt frem hele tiden, eventuelt at du får lengere innspill enn du er vant med når du nå ikke slår ballen langt f... i vold ut i skogen. Da kommer tipsene til JOnny helt på sin plass. Er du god på nærspill vil du klare ups & downs i mange tilfeller og dermed redusere antall slag betydelig.

Tipset mitt er derfor: mindre kølle ut fra tee og tren på nærspill. Man trenger ikke ligge "på" greenen etter utslag på par 4 hull :o)

Statist

over 20 år siden

Statist

Ta utgangspunkt i at du skal ha birdie på hvert hull.
Før så en oversikt over hvor du taper slag.
Deretter trener du på dine svakheter.
Har prøvd NGF's coaching-system.
Dette er det mest tåpelige jeg har sett.
Proen min setter meg til å trene på mine sterke sider (putting), til tross for at jeg på en 80-runde ofte slår 4-5 baller i skogen med driveren.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

ja, du tar for store slag med køller du ikke behersker. Tenk slagspill og glem lange potens slag. Slå ut med 7 jern og spill wedger for resten da vel, med din lengde er det mer enn nok til å bli singel spiller. Gå en slik runde bare med korte jern og maks fokus på nærspill så får du en stor overaskelse. Så går du en runde som du pleier og banker til med driver og 3 spoon, slagmessig vil jernrunden knuse den andre runden på ditt nivå.

Hvorfor ? fordi du mest sannsynlig ikke vil ha noen ob, lost ball, duff, topp, shank osv....

Ikke særlig sexy, ikke særlig mandig og tøft, men når det kommer til et stykke handler golf om å bruke færrest slag. Hvis det for deg er 7 jern og nærspill so what ?? Du kan sitte på terrassen etter runden å le av tullingen som banker ballen 300 meter ut i skogen, med pokalen i fanget !

Golf spilles mye med hodet. Så du Monty på innspillet hull 18 siste dag i BO ? Han lå 40 meter fra pinnen på utslaget (300 meter ++ drive), chippet seg bevist til den store sikre delen av greenen og toputtet for par. Fordi han viste at å gå for pinnene ville ha en stor mulighet for å få booggi og dette ned til 3tredje plass.

Det er dette som er slagspillet golf !!

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmmmm.
Du har et poeng her. HVis den beste delen av spillet er nærspillet! Skal man fremdeles trene 70-80% på nærspill. Når man mister sine slag på utslag/transportslag......

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Ja, fordi du med 22 i hcp ikke har særlig bra nærspill.

Lag statistikk så skal du se. Hvor mange ups and downs har du ? de beste har 70-80 % Du kan fint klare 50-60 %. Hvor mange putter har du på runden ? De beste har 27-28 i snitt med 13-14 GIR. Du har 3-5-7 GIR og kan derfor fint klare 30-32 putter i snitt.

Putter fra 1.5 til 3 meter, de beste setter 90 % , du kan fint klare 60-70 %.

Statistikken må du lage over alle dine runder ikke bare de beste. Snart vil du se at det er haugevis av slag å hente på nærspillet ditt......

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Helt enig med JOnny, nærspill!

Har selv ikke startet med driver ennå, utslag max 210m, og er derfor i stor grad avhengig av veldig godt spill fra 60m og inn, max 3 slag innafor dette, chip&putt fra 10m.

Og da måååååå det trenes!!!

I tillegg er første-putt et avgjørende slag, tren mye på putter fra 6-12m, avstandsberegning på green er viktig!

hcp 17

over 20 år siden

Beste innlegget jeg har sett fra JOnny......

har du endelig tatt tabletten din nå?

hehehe.....

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Nå begynner jeg å like meg...... ;o) Masse gode tips.......;-)

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Mye lettere å skrive hyggelig når folk er ydmyke.

Til mitt forsvar skal sies at mine provokasjoner er et bevist forsøk på å få litt mer temperatur her inne slik at ikke trådene blir et eneste langt Mcgjesp...

King Ben

over 20 år siden

King Ben

JOnny. Spiller du ofte? og evt. hvor? Hadde vært kjempehyggelig å gått en runde sammen med deg og kanskje plukket opp flere tips underveis.... ;o)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Er det sjekking på gang hehe

Sorry, måtte bare.......

over 20 år siden

dine provokasjoner er ensidige og personrettet.
Du kunne jo prøve å være litt ydmyk selv også?

se på King Ben! han ber til og med om en runde med deg.

King:

ja, nå bør du ikke lese flere tips før du har prøvd ut litt.. hehe...

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Bernt: Jeg er gift (enda) og har to barn.... ;o) he he.
Ser mye på Viasat. Kjærringa tror jeg har klikka litt. Når jeg tar opp på video, ser det om og om igjen, steller meg foran spilet og skjermen og prøver å "kopiere" enkelte slag/bevegelser......

over 20 år siden

www.dating.no

:D

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Sikting er viktig! Uansett hvilket slag du slår, om det er putt eller drive så må du finne et siktepunkt der du vil at ballen skal havne. Hodet vil lede kroppen din til å slå ballen mot det målet du har i hodet. Dette er hovedgrunnen til at folk som står på tee og tenker "ikke slå i vannet ikke slå i vannet" faktisk havner i vannet. Mentalt er det umulig å tenke en negasjon. Du kan forsøke å sette deg ned å tenke "ikke tenk på store pupper" hva er det du tenker på da? STORE PUPPER.

Ta ut et lite siktepunkt i eller bak fairway, sikt på en tretopp i horisonten eller lignende. Ikke tenk "et eller annet sted på den brede fairwayen skal jeg lande". Som regel vil du alltid bomme på ditt mål, bommer du litt på retningen mot trestammen så har du fortsatt store muligheter for å ligge i fairway, bommer du på målet når målet er fairway, ja så ligger du ikke i fairway. Dette høres sikkert banalt ut men dette er noe alle gode golfspillere vet (+ meg).

Hvis du står på rangen og slår klokkerette slag, men ikke får det ut på bane så er det hodet ditt som svikter deg. Det første spørsmålet du kan stille deg er om du også slår ditt første slag på rangen rett mot målet, eller om du "skyter deg inn" og først finner retningen etter noen slag. Slaget på bane må sammenlignes med ditt første slag på range og ikke det femte.

Hvis du slår ditt første slag på range rett på målet, så er det sikting på bane som svikter (eller at du spenner deg fordi slag på bane er mer kritisk. Ofte fører det til dårligere oppvridning i baksving og utenfra og inn- sving (du slicer)).

Er du anspent er det fordi du tenker mulige konsekvenser (hvor du IKKE vil ha ballen) istedenfor hvor du VIL ha ballen (resultat se over). Heldigvis er hjernen vår så "enkel" at det ikke er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. (Kvinner påstår at de kan men der tar de feil). Man kan selvfølgelig tenke flere tanker etter hverandre, men på en og samme tid er det kun mulig med ên tanke. Dette kan du lære deg å bruke til din fordel, du kan tvangstyre tankemønsteret ditt. Finn et "mantra" som funker for deg, en rytme i svingen, eller en positiv tanke som får deg til å slappe av og kan svinge teknisk riktig. Hvis dette fokuset blir "ballen min skal lande DER" så har du gode muligheter for å lykkes.

Dette gjelder som sagt like mye i nærspill som i langspill. Men det er lettere å gjennomføre i nærspill fordi du da har et logisk mål å slå mot: Hullet! I nærspill, chipping og spesielt putting bør du fokusere på hvor i hullet ballen skal rulle ned, dernest i hvilken retning du skal slå ballen for at den skal kunne komme inne med den vinkel. Du får da en utgangslinje fra ball, og en inngang til hull, disse linjene "syr" du sammen til en puttenlinje som du putter etter. Farten finner du ved å se på hullet, se på hullet se på hullet. Når du kjenner farten i hendene, ser du kjapt bort fra hullet og ned på ballen og putter på det "mentale bildet" du har av hullet.

Kombinerer du disse mentale oppgavene med mengdetrening så er mye av golfkoden knekt.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Skal på ferie i 5 uker men vi kan ta opp tråden til høsten. Kanskje Big Ben (som kona kaller han) har stilt inn siktet litt bedre, jeg er ikke vedlig god til å lete ball.

Fjosk har et viktig poeng med sikting. Veldig mange forstår ikke prinsippene bak korekt sikting. Mange PGA spillere sliter også med dette så der er ikke det letteste å rette på.

Fjosoks innlegg mangler det viktigste med sikting. Innrettning av kropp, skuldre, ben går på paralelle linjer med ball, køllehodet. Først når jeg forsto dette begynte presisjonen min å vesentlig bedre seg. På en drive skal en rett linje fra skuldre peke 20-30-40 meter venstre for der ball, køllehodet peker(der du vil ballen skal lande). Omvendt for links selvfølgelig. Kan trenes på range med to køller en som viser linjen for skuldre og en som viser linjen for ball. Noen ganger blir jeg overrasket over hvor stor avstand det er mellom disse linjene der ballen skal lande.

Etter mitt syn er dette en av hovedårakene til at nybegynnere slicer. De stiller seg opp sikter mot et punkt med ball, hodet, skuldre. Resultatet er en lukket stands der det er lett å "komme over toppen" som medfører slice eller pull eller pusher ballen for mye ut høyre.

Dette prinsippet gjelder forøvrig like mye i putting som på drive eller jernslag.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Den er grei JOnny.
Men, baller skal du slippe å lete etter. Om du noen gang går med meg. Dette fordi når jeg først er ut er det liten om ingen vits i å lete. Om du ikke har kart og kompass evt. ekkolodd får å finne tilbake til banen da.... he he

Mojo

over 20 år siden

Mojo

JOnny, "På en drive skal en rett linje fra skuldre peke 20-30-40 meter venstre for der ball, køllehodet peker(der du vil ballen skal lande). "

Sikker på at du ikke mener høyre? En åpen oppstilling er akkurat det du vil unngå hvis du ikke skal slice. For å oppnå en langt slag med en liten draw ballbane så skal du ha en lukket stand. Når nybegynnere skal kompensere for slicen sin ved å sikte lenger til høyre så gjør jo dette bare saken verre.

Mojo

over 20 år siden

Mojo

Sorry, "lengre til venstre" i siste setning.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Jeg har alltid likt å denge til ballen, men litt klokere av erfaring vil jeg si:

I tvilstillfeller ved innspill- Ta heller et lengre jern og slå rolig, enn å ta et kortere jern å slå hardt.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Der tar du feil Mojo. Hjelper ikke noe å lukke standsen. Vanlig råd fra urutinerte "hjelpere" på rangen. Hvis du skal kompensere for en slice ved å vri kroppen i lukket posisjon skaper du flere feil en du retter. .

Har også hørt andre anbefale å lukke køllehodet for å unngå slice. Det er også tull.

Skal man få en anstendig sving kan en ikke begynne med å legge til seg diverse kompenserende tiltak.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny.
Du tar feil!
Det vanlige rådet i litteraturen er å dra bakre fot litt tilbake for å LUKKE stancen.

Med ÅPEN stance vil man slå enda mere utenfra og inn!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

De fleste proffene lukker stancen litt jo lengre køllene blir...

Det er for å sikre at man kommer innenfra når man skal gi gass.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

King Ben
Om du åpner stancen (stiller deg opp med linjen mellom hælene til venstre for målet om du spiller høyrehendt) garanterer jeg du slicer mere :)

King Ben

over 20 år siden

King Ben

hmmmm. jeg slicer ikke.......

Mojo

over 20 år siden

Mojo

Takk, Bernt

Forsto at du ikke slicer King Ben. Skrev innlegget fordi ikke andre skal ta alt JOnny skriver for god fisk.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Har ikke sagt man skal åpne standsen. Man skal stå squere/rettvinklet paralelt med siktelinjen. Gjentar , å lukke standsen er en kompensasjon som kan føre til flere andre feil.

Riktig som sagt her at em måte å skape draw eller fade ved hhv å lukke litt eller åpne litt. Men føler likevel det blir helt feil råd å gi en som har 22 i hcp og slår 45 grader ut i skogen. Når basissvingen er der kan man gjøre slike fininnstillinger, det blir bare forvirrende og skaper mange andre feil før det. Lukker du standsen er det mye lettere å komme over toppen å pulle/ slice

snappy

over 20 år siden

snappy

Hei King Ben

Dette er typisk....

Dersom du har en tendens til å pull'e ballen i starten av en runde, og etter hvert slice ballen hvet jeg neste helt sikkert hva det er....

Dersom dette er tendensene vil det være at du ikke har nok plass i nedsvingen. Grunnen til dette er nok at du sklir ut med venstre hofte i nedsvingen. Dette vil typisk forårsake en pull. Men du er fo et klokt menneske så pull er du ikke interessert i. Du begynner uten at du vet det å piske litt ekstra til med håndledda, dette gir rette fine slag, men er tempoet feil oppstår en slice.

Dette kan du trene på i speilet hjemme eller på rangen, la venstre hofte rotere rundt venstre ben. Dette vil gi deg en mye jevnere sving.

Legger til at dette ikke kan være til hjelp for deg, ettersom jeg ikke har sett deg slå.

Mvh

Snappy

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny.
Lurer på hvor du har dette fra. De fleste som står square til vanlig, lukker stancen litt med spoon og Driver, dette for å hjelpe til rotere hoftene i baksvinge, istedet for å SWAY'e (at du får en lateral bevegelse bakover med hoftene som resulterer i at vekten kommer på utsiden av bakre fot) som resulterer i å slå fra toppen, som gir utenfra og inn køllehodebevegelse. Les golfbibelen, Ben Hogans fundamentals, så ser du hva jeg sier.....

På de kortere køllene åpner man stancen, som med wedgene, der ønsker man ikke en overdreven release, men heller blocke releasen med køllehodet "utenfor" svingplanet for å unngå penetrerende ballbane, men heller få høyden. Dette regulerer selvsagt de beste alt ettersom hvordan ballbane de ønsker. På de krotere køllene åpner man stancen litt for å kutte litt og holde releasen etter impact for å få høyde på slagene. Et eksempel på å åpne stancen er jo i bunkeren, her vil man ikke ha en release mad bakre hånd, men heller "balansere vinglasset" for de som har sett det "bildet". En annen måte å beskrive det på er å tenke at bakre håndflate skal holdes opp mot himmelen, IKKE rotere rundt slik at håndbaken peker oppover, slik man vil med driveren!!!

Så, JOnny, ingen krise om du har misforstått noe du har lest, gjør ingen ting, sier ikke dette for å hovere!!!! Men kan jo hende at du har misforstått..... :)

over 20 år siden

JOnny har rett, for han har lavere hcp enn deg Bernt.

:P

bernt

over 20 år siden

bernt

Tiger.
aner jeg en bauta av ironi her ;)

Check-raise

over 20 år siden

Check-raise

Jeg tror dere må innse at å få fasit-JOnny til å innrømme evt. feil er like lett som å få Bondevik til å innrømme at Bibelen er en eventyrsamling...

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Dette blir litt forvirrende fordi vi diskuterer to forskjellige ting.

Men når det gjelder å lære en 22 hcp de fundamentale basis tingene kan man ikke begynne på marginalen som du gjør Bernt. Det er standard hos mange proer i dag (sikkert ikke alle) å lære nybegynnere om paralelle siktelinjer. Det jeg refererer til har flere ganger vært omtalt som gode tips av noen av verdens beste trenere i golf digest og golf world. Leadbetter viser nybegynnere innside-innside sving med paralelle siktelinjer i sine videoer. Dette er basisen. Så kan man som du sier tilpasse hvis man ønsker en draw eller fade, men dette må komme når man har det fundamentale inne.

Du refererer til hva de fleste gjør, det blir ikke mer riktig fordi mange gjør det. 95 % av alle norske golfspillere er ikke bevist noe av dette vi prater om her.

Du sier man får hjelp til å rotere hoftene ved å lukke ! standsen. Dette finner du ingen støtte for noe sted. Jo mer du lukker standsen jo mer blokkerer du en fri hoftebevegelse. Derimot er tipset om å åpne standsen hvis du har problemer med å få nok hofterotasjon omtalt mange steder. Selvfølgelig vil dette øke muligheten for slice og er kanskje ikke et godt tips for de fleste.

Mistenker at du tar utgangspunkt i at en basissving er en innside out draw sving Bernt ? Klar over at noen lærer ut dette med det er f.eks ikke god teori blant mange svenske proer i sverige som har trent toppspillere. Annika er kjent som kanskje den mest presise spiller i dag. Hun jobbber mye med Reis på en innside-innsidesving med paralelle siktelinjer som basis. Hun skaper draw og fade på den måten man stort sett lærer ut i sverige ved å stille seg opp paralelt mot der man ønsker ballen skal starte og så vri køllen mot der man vil ballen skal lande og så vanlig sving. Har hørt svært lite prat om å åpne eller lukke standsen i den sammenheng.

JOnny Miller er kjent som kanskje å ha hatt den beste svingen (kunne ikke putte men vant 25 turneringer). I sine videoer går han igjennom ca 10-12 måter å skape draw på, lukke standsen er en av de.

Hogan var forøvrig tilhenger av å bruke bena mye i svingen som var vanlig på 50 og 60 tallet. Det er helt borte nå og en av forklaringene til at gutta slår lengre. De får overført mer av kraften fra bena til ballen ved å roterer mot en mer solide base. Det er vel snart bare Monty igjen som driver mye med bena. Altså er det ikke alt i Hogans bok du kan bruke i dag.

Jeg prøver ikke å hovere Bernt. Det er nok få fasit svar i golfteorien på dette detaljnivået. Men å avfeie paralelle siktelinjer som annerkjent teori for en basisving blir feil.

Til King Ben, forstår hvis du nå er forvirret. Men gå ut å test hva som virker. Først slår du 10 nierjern med lukket stands mot et flagg. Så slår du 10 til der skuldre, hofte r og ben perker paralelt 10-15 meter venstre med siktelinjen mot flagget. Ball og køllehodet peker selvfølgelig mot flagget. Har du en anstendig sving vil det siste være mer presist. Forutsetter at du slår normale slag med niern uten skru.

Tiger Mcgjesp datt du av lasset ? eller sitter du å nileser bøker så du kan servere oss mer avskrift du ikke forstår i praksis ?

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Litt rar følelse, men her må jeg nok si meg enig med JOnny;-) Det er neppe særlig lurt å ha diverse forskjellige oppstillinger for en tilnærmet nybegynner ved full sving. Vil absolutt råde King Ben å tilstrebe en square oppstilling ift siktelinjen på alle fulle slag. Lykke til, ikke tro på alt du leser da det kan være vanskelig å vite hva som er relevant for deg.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hmm.
Vår hos "the doctor" i går. Jeg har slitt litt med høy ballbane på jern og som sagt tidligere at jeg dytter ballen høyre/venstre.

Forklaringen jeg fikk var følgende:

Min sving fra hoftene og opp var veldig bra, men var litt "passiv" i hoftevridningen. Høyden på ballbanen justeres på høyre side av hoften. (sitat fra pro).
Det som skjer er at det blir mye armer i svingen og mindre hofte. Da blir retningen ustabil fordi man avslutter svingen i litt forskjellige posisjoner.

Jeg fikk i oppgave å jobbe med dette! En av metodene jeg skulle bruke i treningen var å vri høyre fot inn mot midten av standsen. Altså venstre. gjerne 45 grader. Dette gjør at hoftene roterer lettere, man har hoftene i ca 45 graders vinkel på ballen i trefføyeblikket.

En annen metode var å trå på en stein, ball, pinne eller noe som gjør at utsiden av høyre fot løftes. Altså hjelpe til å rotere.....

Dette ga mye lavere ballbane. Noen ganger med litt mye draw. Må også jobbe litt med releesen når man roterer slik.....

over 20 år siden

Nei JOnny, jeg datt ikke av lasset. jeg bare følte jeg måtte beskytte Bernt fra å havne på hatlisten din over folk som ikke har greie på noe og heller burde holde smella si.

god bedring

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny.
Selvsagt skal man bruke parallelle linjer, men ikke verre enn at om man slicer og har en hemmet release med bakre hånd, kan det være lurt å prøve dra bakre fot litt tilbake ETTER å ha tatt en square stance..dette vil indusere mere hook pga overdreven lukking av køllehodet gjennom impact, og om man hooker med bakre fot litt bak fra square, justerer man seg inn til man slår rett.....MEN BASIS ER ALLTID PARALLELL.

Og i bunkeren MÅ du åpne stancen..........dette for å kutte litt for å ha høy loft, men mest for å hindre en release i bakre hånd (motsatt av eksempelet med driveren). Også wedgene ønsker man å unngå release bakre hånd og vil holde køllehodet utenfor svingplanet etter impact for ballbane og kontroll ved å åpne stancen litt.....Her er slice lite relevant pga stor backspinn som overkjører sidespinnet....

Du mister poenget her, for mine kommentarer var basert på at JOnny tipset om å åpne stancen på driveren!!! hvilket får fatale følger for de fleste nybegynnere...

Hint : prøv å se om du finner proffer som står med åpen stance med driveren (med unntak om de skal fade ballen rundt et dogleg da)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny.
Tror du må lese innleggene mine på nytt, for jeg sa jo nettopp at på korte køller åpner man gjerne stancen litt og motsatt med lengre køller.
Og nå kommer du med et eksempel som skal bevise din teori, og det med 9-jern, anser du ikke den som en kort kølle?????

Da bør du heller bruke det relevante eksempelet, Driveren, hvor du sier han skal åpne stancen, mens jeg sier han bør ha den litt lukket ved å ta square stance, men dra bakre fot litt tilbake....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny.
Irriterende å diskutere med deg når du ikke er fair.

Jeg har da aldri i verden sagt man skal lukke stancen med korte køller, jeg sa det motsatte!!!

Lukking kun med driver om man har en hemmet release med bakre hånd, eller slår utenfra og inn...

Nu må du pikadø skjerpe dæ gutt :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Merkelig hvor mye du får ut av ingenting....jeg tar utgangspunkt i å slå rett, altså om man slicer, så gjør man grep for å unngå å slice, eller sagt på en annen måte, slå rettere....

Derfor er det vanlig å stille seg opp square (driver/3wood off tee) og så dra bakre fot litt tilbake..

JOnny (21.07.05 kl. 14:40)
"Har ikke sagt man skal åpne standsen" SITAT JOnny

JOnny (22.07.05 kl. 09:47)
"Til King Ben, forstår hvis du nå er forvirret. Men gå ut å test hva som virker. Først slår du 10 nierjern med lukket stands mot et flagg. Så slår du 10 til der skuldre, hofte r og ben perker paralelt 10-15 meter venstre med siktelinjen mot flagget. Ball og køllehodet peker selvfølgelig mot flagget. Har du en anstendig sving vil det siste være mer presist. Forutsetter at du slår normale slag med niern uten skru."

SPØRSMÅL til JOnny:
Hvordan skal han klare dette UTEN å åpne stancen????

Venter spent på svar...

For siste gang man skal aldri lukke stancen med jernene!! Det var snakk om driver, har du fått det med deg nå....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny
"På en drive skal en rett linje fra skuldre peke 20-30-40 meter venstre for der ball, køllehodet peker(der du vil ballen skal lande). " sitat JOnny.

Mener du her ved set up eller impact??

ER litt forvirret over dine beskrivelser, du snakker parallelt med ballen, det gir ingen mening....du mener kanskje parallelt med siktelinjen, ball/landingspunkt????

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Du er ikke rent lite irriterende selv Bernt. Fem innlegg på rad...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

ikke vanskelig å tirre du heller Fast player hehe

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

hehe? Er det om å gjøre å erte på seg folk her? Dette var jo faktisk en mer eller mindre saklig diskusjon hvor selv feite-JOnny klarte å holde seg til temaet. Disse spam-innleggene dine trekker også denne diskusjonen ned på et lavmål. Det kan være lurt å prøve å få frem det man mener i korte presise formuleringer. Håper jeg aldri havner i en bryllupsmiddag med deg...

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Forstår at du ikke skjønner dette Bernt. Paralelt betyr paralelt. Paralelt med siktelinjen ball/køllehodet som jeg sier flere ganger.

Siktelinjen går selvfølgelig gjennom ball/køllehodet og ikke fra øynene. Da får du to paralelle linjer som jeg referer til. Det er derfor dette med sikting er så vansklig fordi man stå sidelengs mot målet og sikter gjennom en tenkt linje gjennom ball/køllehodet. Skuldre/hofter står paralelt venstre med denne linjen. Sikter du med øynene og stiller deg opp etter dette slår du skjevt, så enkelt er det. Og også en helt vanlig feil blant svært mange.

Set up og impact er samme posisjon. Målet med en god set up er å komme tilbake til samme posisjon i impact slik at ballen går dit du stiller deg opp.

Bernt , ikke bruk ord som "du skal lukke standsen på driveren".Det finnes ikke belegg for å si det med mindre du skal skru ballen. Svingen med driver skal i utgangspunktet være den samme svingen du bruker på alle slag. Enenste forskjell er at du pegger høyere og mer frem i standsen slik at du tar ball på vei oppover fra bunnpunktet i svingen. Dette er dokumentert teori fra en haug av annerkjente proer.

Du tar hele tiden utgangspunkt i kompenserende tiltak og ulike tips og triks Bernt. For en 22 hcp bør utgangspunktet være det fundamentale, basisen...

Ser at det kan virke som jeg har alle svarene, men det har jeg ikke. Det er masse jeg ikke forstår og jeg er ikke pro så jeg kan sikkert ikke forklare dette på en veldig god pedagogisk måte....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast player.
Hvor var det jeg ble usaklig i mine innlegg, vennligst presiser!!! ?

JOnny.
Set up og impact er aldri samme posisjon! Om du stiller opp med skulderlinjen square vil den ved ipact være litt åpen, ca. 15 grader, og det er korrekt, ellers vil man ikke kunne release bakre arm mot målet!!!

Men da har du et forklaringsproblem når du sier du ikke har sagt man skal stå åpen, for så å si at man skal sikte til venstre for målet !!! ???

Når det gjelder dine forklaringer ser jeg du senere brukte siktelinje, men på de første snakket du bare slagflate ball, og det er ingen siktelinje. Siktelinjen kan aldri bli annet enn linjen bra ballens senter til der du ønsker ballen skal lande (med unntak for putting selvsagt, der siktelinjen er mellom ballens senter og et punkt på den rette linje du ønsker ballen skal starte på...)
Så ferdig med den, du trenger ikke forklare meg parallell!!!

Det fundamentale er alltid square/parallell, men med driver om man slicer MÅ man gjøre noe!!! Og det enkleste er som regel å dra bakre fot litt tilbake etter å hastilt opp square/parallell...ikke verre enn det..

Herremin JOnny, vi snakket jo om et eksempel hvor en spiller SLICER for f...

klart man skal i utgangspunktet stille opp square....men du får ikke med deg at eksempelet var EN SOM SLICER (ikke King Ben)

OG ja, det er faktisk det mest skrevne tips angående drivere og om temaet gjelder det å unngå eller rette på en slice!!!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player.
Jeg kan ikke se at jeg har vært usaklig i mine innlegg...

Je har kun forholdt meg til argumentene og påstandene til JOnny, og kommentert de grundig......Og når han kommer med eksempel for korte jern som skal bevise at jeg tar feil, når jeg snakker om driver for en som sliter med slice blir jo det hårreisende argumnetasjoneteknikk!!!

Men du kaller det spam, og kaller meg usaklig...

Det må du komme med eksempel på ?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player.
Om du har lest innleggene, så sier JOnny at han med vilje provoserer for å få litt temperatur, og så sier du jeg er usaklig....jeg prøver faktisk holde meg til saken, men når mine argumenter misbrukes og gir feil inntrykk av hva jeg fakltisk skrev, så må jeg vel få kommentere det...

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Bernt og JOnny!

Dere durde tatt med ei kasse øl på rangen en dag og fortsatt diskusjonen med litt oppvisning over noen øl.

Si ifra om det skjer.

Ville ikke gått glipp av det om jeg hadde "ringside" biletter til en stor pga-turnering........

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player.
Angående saklighet du etterspør.....hva har bryllupssammenkomst med dette å gjøre?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player.
mine beskrivelser er korte og konsise, men de misbrukes og vris på, og hva er mere irriterende enn det i en saklig!!! dabatt...

Som når jeg snakker om driver og en som eksempelvis sliter med slice bør prøve lukke stancen...slik alle tips sier..

Men Så bruker JOnny dette eksempelet med 9-jern, synes du det er fair..Når jeg i tillegg har nevnt at man med korte køller gjerne åpner stancen for å lette bakre arms bevegelse mot målet etter/igjennom impact..

Om du i det hele tatt gidder lese hva jeg skriver, og er relativt oppegående, så skjønner du vel at mine innlegg blir lengre og flere enn jeg selv ønsker...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg og JOnny diskuterer greit selv om jeg konfronterer han med ting, den eneste usaklige her er DEG Fast Player.
du kaller JOnny for feit og snakker om uaktuelle sammenkomster.

Du bør heller operere ut prosjektilet du skjøt deg selv i foten med...

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Den kommer du ikke unna med Bernt. Du viser i dine kommentarer at du ikke forsto prinsippet. Når du nå har våknet så behøver du ikke skjelle ut oss andre. Jeg har hele tiden forholdt meg til King Ben som ba om tips, og han slicer vistnok ikke.

Hvis du trenger en bedre beskrivelse så kan denne være grei http://www.golfsupport.com/Tips/ryantip2.htm

Du kaster ut påstander Bernt det siste er "Set up og impact er aldri samme posisjon!" . Dette blir da undervist av de fleste annerkjente proer. Selvfølgelig åpner skuldrene seg en smule når du roterer igjennom, men at dette skal brukes som argument for at impact er en helt annen posisjon enn set up er jeg ikke med på. Hvordan skal du få stabilitet i svingen og slag som går i samme rettning som du stiller deg opp hvis inpact er en helt anne posisjon enn set up ? det er klart hvis det er slik du svinger Bernt med åpne skuldre i inpact forstår jeg hvorfor du må kompensere på driveren med lukket stands. Noe å anbefale andre ? neppe...!

SJ

over 20 år siden

SJ

Bernt.

Når du skriver fem innlegg på fem minutter med stort sett det samme innholdet er dette spam. Han sa spam ikke usaklig.

Hvis jeg nå poster dette innlegget flere ganger under hverandre (med eller uten variasjon i språket), så spammer jeg. Og det gjør du i hver eneste tråd du deltar i.

Bruk heller litt lengre tid på å formulere det første svaret ditt, og få med alt på en gang. Da blir det mye lettere for oss andre å følge diskusjonen.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

At lukket stands er det mest omskrevne tipset hvis du slicer som Bernt påstår, er ikke riktig......Alle som leser blader og annen litteratur ser at grep er det første man tar tak i når man slicer.,,, i særklasse. Du refererer selv til Hogan Bernt. Hva er det han sier er det viktigste ? grepet....!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg forstår alle prinsipper, vær trygg på det.

Det er faktisk slik at hvor mange GRADER du er åpen(skuldrene) gjennom impact selvsagt er relatert direkte til hvordan kroppen er stilt opp ved set up, MEN vil aldri være i samme posisjon ved impact, men ca 15 grader åpen om man har en korrekt bevegelse og man stiller opp square/parallelt (HER snakker vi skuldrene selvsagt....)

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Skal på ferie så jeg må takke for meg.

Orker ikke mer teoretisering. Golf gjør seg best i praksis..

Bernt

over 20 år siden

Bernt

JOnny.
her er kommentaren du ahdde til MOJO:
"Der tar du feil Mojo. Hjelper ikke noe å lukke standsen. Vanlig råd fra urutinerte "hjelpere" på rangen. Hvis du skal kompensere for en slice ved å vri kroppen i lukket posisjon skaper du flere feil en du retter. ."

Det du sier her er så feil det kan bli, bare spør nærmeste pro!!!

Det er her problemet vårt ligger, vi blir ikke enige her, så ingen vits å krangle mere om dette.

Men du tar så feil så feil, bare sjekk!

Det er nettopp denne kompensasjonen (lukke stancen med driver) som sørger for mindre åpne skuldre ved impact, samt fremprovoserer en bedre release med bakre hånd/nedre hånd, for å lukke køllen gjennom impact, alt dette for å hindre slice, eller indusere en draw om du vil....

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ha en fin ferie forresten JOnny :)

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Takk og i lige måde.

PS ! jobb litt med squere stands i ferien så skal du se fremgang.

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Herregud. Nå har du siden sist jeg skrev et innlegg angrepet meg for at jeg har kalt deg usakelig fire ganger! Tre av dem var i tre innlegg på rad... For å sitere det du nå har angrepet (nok en gang gjennom spam-taktikken din):

"Dette var jo faktisk en mer eller mindre saklig diskusjon hvor selv feite-JOnny klarte å holde seg til temaet. Disse spam-innleggene dine trekker også denne diskusjonen ned på et lavmål".

Vi tar setningene rolig hver for seg. JOnny har i en annen tråd selv skrevet at han er feit og jeg kunne ikke dy meg. Mulig formuleringen ikke var helt heldig, men hvis du klarer å lese ser du at jeg aldri har sagt at du har vært usaklig. Det er disse spam-innleggene jeg ikke er spesielt glad i.

Bryllupsmiddager har forøvrig en tendens til å bli ødelagt av folk som gjentar seg selv, og andre, og som aldri klarer å bli ferdig med talen sin.

God sommer!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player.
Mener du virkelig at du med ditt sitat under IKKE har kalt meg usaklig???

Sitet FP "hehe? Er det om å gjøre å erte på seg folk her? Dette var jo faktisk en mer eller mindre saklig diskusjon hvor selv feite-JOnny klarte å holde seg til temaet.

Barnehageonkel

over 20 år siden

Barnehageonkel

Kan dere lese første innlegget til King Ben og fortsette diskusjonen om saklig argumentering på et advokatkontor med verge til stede.

takk(:

Pro

over 20 år siden

Pro

Oppsøk en lærer (pro) - det er det eneste som hjelper. Sorry, men du kan ikke diskutere deg fram til en bedre sving på internett, ikke lese deg til en bedre en heller. Det eneste som hjelper er å bruke pro. Det finnes INGEN god spiller som ikke har jevn kontakt med proen sin. Skal du bli god, er det ingenting annet som hjelper.

Heisann

over 20 år siden

Heisann

Bernt. Jeg vil gjerne se en god spiller på touren som lukker stancen når han slår woods og Drives? Dette er ikke noe angrep, men du har misforstått litt her tror jeg.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Mulig ikke så mange gjør det lengre....men ingen tvil om at dette er det mest publiserte tipset for å unngå slice og fremprovosere en draw med Driver..

Har nok ikke misforstått noe, vanskelig å se av TV bildene hva de gjør....sier ikke at alle gjør det, ei heller at de burde det, for de SLITER IKKE MED HEMMET RELEASE MED BAKRE HÅND, ei heller med korrekt rotasjon i hoftene i baksvingen...

Mener bestemt dette også nevnet i Hogans fundamentals, men "correct me if I'm wrong" der...leeenge siden jeg leste den...

Poenget var uansett at dette var et tips for slicere!!! DET MOTSATTE av hva JOnny sa, at man skal åpne stancen med driver, hvilket er katastrofalt for nybegynnere, snakk om å indusere mere slicespin som resultat av en outside- inside bevegelse av køllehodet...

I litteraturen er dette et knep for å flate ut svingplanet, men også for å lette en full baksving. Flatingen av svingplanet fremhever en release med bakre hånd som en bonus, men jeg er klar over at dette induserer en drawspin på ballen, men dette hjelper en som slicer! Og om han vil slå rett og et slikt råd gir spilleren for mye draw, er det bare å flytte bakre fot frem igjen til spilleren slår rett.

De beste ballstrikere i historien gjorde ihvertfall det, á la Moe Norman, Lee Trevino, Ben Hogan......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg gjentar, dette er et tips for å unngå slice....å indusere drawspin på ballen...

Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig for dere å fatte..

Bernt

over 20 år siden

Bernt

When a slice begins golfers often try to correct it by hitting with a more outside-to-inside swing aiming the ball more to the left and letting it slice back to the right.

Et lite varsku til de som følger JOnnys råd!

FRA GOLFHELP.COM:
"To hit a draw: Aim the clubface squarely at the target, but instead of aligning your body parallel to the target, set up a little closed with your feet, knees, hips and shoulders slightly to the right of the target. The more you want to draw the ball the more closed your stance. Swing the club in the direction your hips and shoulders are pointing at address. Some golfers find it a help to pick a secondary target to align their bodies with, then they concentrate on swinging their hands straight out toward the secondary target in their follow-though. Learning to draw the ball can, in effect, be a .positive. way to cure your slice. "

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Se under fix your slice på GOLGHELP.COM

blant annet finner du RIGHT FOOT BACK DRILL

Dette er elementært

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Resultat av JOnnys tips: fra golfhelp.com

Incorrect alignment to the left. If your shoulders and hips are aligned to the left you almost surely will be swinging from outside-to-inside causing a slice. Some slicers aim to the left to allow for a slice thereby all but guaranteeing a slice.

Fikk bare så lyst å spam'e Fast Player som har lært seg et nytt ord :)

Lei av Bernt

over 20 år siden

Lei av Bernt

Litt kjedelig å nesten bare lese innlegg fra Bernt for å si det sånn...

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Det er det jeg også har prøvd å få frem, men han gir seg ikke.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Har jeg vært usaklig ? :)
Det går av å hoppe over denne tråden vet du...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player
Du er flink å vri deg unna når du blir konfrontert med ting,,,

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Du har vanskelig for å skjønne budskapet Bernt. Jeg skrev at formuleringen kanskje ikke var helt heldig (det var altså ikke min intensjon at du skulle tro at jeg mente du var usaklig(noe jeg heller ikke gjør)) og presiserte samtidig at det var spam'en din jeg ikke var spesielt fan av. Nå syntes jeg du skal lese det jeg har skrevet og ikke minst prøve å forstå det.

Lykke til.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Den er grei Fast Player

Ole B.

over 20 år siden

Ole B.

Bernt,

jeg tror at det Fast Player snakker om her, er at du til stadighet i diskusjoner hvor du er ivrig, skriver ufattelig mange innlegg, med mer eller mindre samme innhold. det kalles i epostverdenen for Spam.

dersom du bruker 5 minutter etter du har skrevet ferdig et innlegg før du trykker på "send svar" knappen, så kan det hende du får med mer informasjon i samme innlegg, i stedet for å skrive 10 innlegg før noen rekker å svare. det kan nesten virke som om du går på speed når du skriver på scangolf... hehe..

er du med? dette er ikke slemt ment altså... ;)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Skjønner jo hva han mener Ole B :) , men grunnen til at jeg plaget han litt var at jeg synes det var urettferdig å bli kalt usaklig...

Skal ta det til etterretning!

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Herregud det må da være flere med nicket Bernt??? Eller er du skitzo?

Enig med Ole B.... SPAM...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Hmm
Synes du det er fair når jeg tar det til etterretning?

Kom opp i mitt ansikt og kall meg skitzo du...

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg må bare presisere en ting. Det er ingen som har sagt at de sliter med slice i denne tråden. Likevel dreier de siste 50 innleggene seg om hvordan man skal unngå dette. Kan noen forklare meg sammenhengen?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

SJ.
Det begynte da JOnny tipset om å åpne stancen med driver, da følte jeg jeg måtte inn med et varsku!!! For selv om ikke King Ben slicer, så er det svært mange slicere som leser slike tråder...derfor er det viktig at dette presiseres og at JOnnys tips er klinkende feil for de aller fleste klubbspillere, som så og si aldri prøver seg på en fade med driver....men ønsker slå rett, og ihvertfall slippe unna slicen de fleste nybegynnere sliter med....

Det burde du fått med deg slik du plutselig engasjerer deg når dette er over fordi JOnny er på ferie.......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

SJ

JOnny (21.07.05 kl. 12:21) SITAT
"Fjosoks innlegg mangler det viktigste med sikting. Innrettning av kropp, skuldre, ben går på paralelle linjer med ball, køllehodet. Først når jeg forsto dette begynte presisjonen min å vesentlig bedre seg. På en drive skal en rett linje fra skuldre peke 20-30-40 meter venstre for der ball, køllehodet peker(der du vil ballen skal lande). Omvendt for links selvfølgelig. Kan trenes på range med to køller en som viser linjen for skuldre og en som viser linjen for ball. Noen ganger blir jeg overrasket over hvor stor avstand det er mellom disse linjene der ballen skal lande.

Etter mitt syn er dette en av hovedårakene til at nybegynnere slicer. De stiller seg opp sikter mot et punkt med ball, hodet, skuldre. Resultatet er en lukket stands der det er lett å "komme over toppen" som medfører slice eller pull eller pusher ballen for mye ut høyre. " SITAT SLUTT

som du kanskje skjønner så var det her jeg MÅTTE inn og korrigere denne graverende feilen!!!

Håper du føler du fikk svar på spørsmålet ditt..........dahh

mORON

over 20 år siden

mORON

Ok, tok poenget ditt men hvorfor 2 tråder?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

moron
Er nok for kjapp på avtrekkeren, men 2 er en forbedring siden forrige gang, jobber med saken... :)

SJ

over 20 år siden

SJ

Slapp av Bernt, du er litt vel amper nå. Jeg spurte et enkelt spørsmål og fikk et godt, men hissig, svar. Jeg hadde ikke fått med meg den lille detaljen etter å ha lest 100 innlegg. Takk for opplysningen.

Ellers må jeg si at dette er en interessant diskusjon, med relativt høyt saklighetsnivå (det sier ikke så mye på dette forumet, men...:)

Men prøv å holde deg til et innlegg om gangen, Bernt. Det gjør diskusjonen langt mer lettlest (hva med å lese gjennom FØR og ikke ETTER du trykker 'Send svar'?)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

SJ
Vet det, jeg er håpløs :)

skjønner godt du ikke gidder lese alt, men da bør du ikke stille slike spørsmål heller hehe Dessuten måtte jeg opp å titte igjen, ikke lett å ha oversikt her nei :)

Men 2 på rad er jo litt bedre enn 5, så jeg er på bedringens vei...

Det JOnny mener er at om man stiller seg parallell med ballen på den ene siden av "jernbanesporet", og hælene på den andre siden, så vil man knær, hofter og ben hofter peke til venstre for målet, og jo lengre en skal slå ballen, jo lenger til venstre vi ldisse peke!!! Men forklaringen hans kan være svært misvisende!

Men det siste avsnittet hans er jo feil, for om man lukker stancen induserer man nettopp drawspin, og dette er en god start på å helbrede en slice..

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Nå syntes jeg du viser fremgang Bernt! Du har kun brukt to innlegg på å oppsummere et kaos av en diskusjon. Hadde du klart deg med ett hadde jeg sendt deg blomster :-)

Så til innholdet. Jeg tror faktisk dere er ganske enige om at skulderne ikke peker parallellt med siktelinjen(linjen gjennom ballen til landingspunktet). I og med at at hendene er plassert under hverandre vil nødvendigvis skuldrene åpnes noe i forhold til siktelinjen. Antall grader skulderene åpnes er konstant for alle køller, men antall meter avvik mellom "skulderlinjen" og siktelinjen vil øke jo lengre man slår.

Det King Ben ber om er tips til å bli stabil. Jeg skulle ønske jeg hadde noen killertips å komme med, men det finnes desverre få andre muligheter enn å trene riktig og mye og da er nok en god pro det beste (og kanskje kjedeligste) tipset. Bortsett fra dette; slapp av, ha det gøy, ikke legg unødig press på deg selv. Du gjør dette fordi du syntes det er gøy. Ikke ødelegg det med å forvente av deg selv at du skal få 50p hver gang.

En siste ting King Ben: Nå som Bernt har trappet ned på speed-dosene; ikke forvent over 100 innlegg på alle trådene du starter her :-)

Enjoy!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fast Player.
En engasjert Speedy Gonzales trenger ikke dop om han er lidenskapelig opptatt av noe ;)

over 20 år siden

lol Bernt..... du er ivrig, det skal du ha..... ;)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

overivrig...sydeuropeisk blod mikset med nordnorsk, spennende miks:)

over 20 år siden

hahahaha..... nå satte du assosierende griller i hodet på meg.

ser for meg en spansk same akkurat nå :D

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tiger
hahaha Vel er 185cm høy så neppe mye samisk blod i mine årer. Familien utvandret fra Sverige på 1600tallet . Mor var fra Østerrike, er født i samme by som Arnold, vet du hvilken???

eksperten

over 20 år siden

eksperten

285+ med driver ja. Ikke verst med 22 i hcp.
Syns det er litt merkelig at du "bare" slår 160 m med 7 jernet, med den svinghastigheten du da har, men samme.

mitt tips er: Gi beng i golf, sats på longdriving.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hei eksperten!
Takk for tipset..... he-he.... Har faktisk vært inne på tankem :o).

Blir litt feil å sammenligne lengder på driver og de forskjellige jern. For eks så slår jeg 5 jern omtrent like langt som 3 jern.

Jeg har noen "hopp" på lengdene på de forskjellige jern. vet ikke helt hvorfor.
På de tre korteste køllene mine. SW - GW - PW så skiller det 20 meter mellom hver på full sving.
Fra 9 jern og til 5 jern er det ganske ok. Men så er det et hopp igjen på de lange jern og hybrider.

3 spoon har den lengden den skal (ca215+-), mens på enveldig god dag er driveren oppmot 100 meter lenger....

Bernt er bare sliiiitsom

over 20 år siden

Bernt er bare sliiiitsom

Bernt du er slitsom ass. Skriv et innlegg av gangen så blir det mer saklig også. Du må la andre folk slippe til.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Om du ser så har jeg tatt det til etterretning, så deu er litt sent ute med den synes jeg, anonyme er du også feiging!

Forklar meg argumentet ditt, at det blir mere skalig om man skriver ett om gangen hmmm merkelig logikk det der, er du sikker på at du ikke er en hun....

Dessuten om du ville slippe til, hovr har du så vært, siden du så gjerne vil bidra men ikke kommer til...regner med du har samme tilgang til denne siden som jeg har...

Tipper du nå er et par svar skyldig tufs

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Er ikke du anonym også a?

dass

Anonyme er vi alle din dust.

over 20 år siden

Anonyme er vi alle din dust.

Ikke kall meg tufs. Hun er jeg absolutt ikke. Jeg kan vel ikke noe for at ikke du har noe mellom benene.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ser jo hvorfor du ikke har bedre enn det der å bidra med, men at du klager du ikke for komme til er jo direkte tåpelig...

Men er dette det du kan prestere så er jo det åpenbart hvorfor vi ikke har sett no bidrag her tidligere....

Jeg er ikke anonym, de med litt peil hva som rører seg i golfmarkedet vet hvem jeg er og hva jeg driver med...Om du hadde vært litt tilstede så hadde du sett at jeg legger inn epostadressen min der det måtte høve...

Kun om du møter meg face to face ser du om jeg har no mellom bena, men må dessverre skuffe deg med at jeg kunliker kvinner, så om du søker noen med stort utstyr får du finne en annen mann å leke med....

Men vi kan godt leke apekatter i en ring sammen, DET liker jeg veldig godt....Da får du danset litt med meg.....om du klarer holde deg på bena tufs.....men dette skjønte du vel ikke mye av stakkar ;)

Bernt er bare sliiiitsom

over 20 år siden

Bernt er bare sliiiitsom

Du driter deg bare mer og mer ut du stakkar. Ok vis du er så veldig verdensmester som du høres ut som, så kan du jo si ditt hele og fulle navn.

Ja

over 20 år siden

Ja

kom med navnet nå!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ikke vanskelig å se hvem som driter seg ut her, JEG bidrar ihvertfall her, dere forsøpler bare med bullshit...

Verdensmester???, går dere i barnehage,,, eller bare jobber der...

over 20 år siden

Take your Ritalin Bernt...... NOW!!!

:D

drit i fjortisene.... they are nothing..

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tiger.
Hvorfor må alle som er over gjennomsnitt engasjerte medisineres ?
Kjedelig om alle var like trøtte, eller ;)

Det plager ikke meg litt temp. -liker det......men hadde likt enda bedre å møte de som ypper seg ;)

PitBull

Mr. Blue

over 20 år siden

Mr. Blue

"sydeuropeisk blod mikset med nordnorsk", ikke rart du er skitzo Bernt.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Mr.Blue.
Tipper IQ'en din ligger på Hcp nivået ditt :)

Christer

over 20 år siden

Christer

Hei Bernt.
Datt innom disse sidene i går og har hatt det mye moro med å lese debattene.
Ser at du er en like engasjert golfspiller som du var fotballspiller.
Vi får ta en runde sammen en dag å mimre om den gangen vi var unge å spreke:-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Christer.
HeHe, ja deilig å kjenne det suse litt i årene, selv om jeg setter mere pris på face to face med de som ypper, men det er bare puser som tør være tøff på nettet ;)

Tipper du er en ladies man som spiller på andre siden av fjorden eller??? eller kanskje du har flyttet...

En liten mørk Vål'enga fan ???

Klart vi må ta en runde!!!

christer

over 20 år siden

christer

Bor på samme sted som vi spilte, og spiller selvfølgelig mest på denne siden av fjorden. Spiller faktiskt fremdeles litt fotball, sammen med Ronny blant annet. Vi kan ta oss en tur opp til Kongsberg og besøke deg der. Har bare spilt den banen en gang og da klarte jeg faktisk å skrive meg ned litt. Skal på Onsøy nå, litt stille på jobben så da får man benytte muligheten. Søkte og fant tel.nummeret ditt så jeg kan slå på tråden.

Mail

over 20 år siden

Mail

Hørt om det?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Gjør det Christer, ser veldig frem til å treffe deg igjen, tiden i ... var en av de hyggeligste i mitt minne, og du var jo en artig og trivelig farveklatt selv..

Jeg bor nær banen :)

Hils Ronny og ta dere en tur, det hadde vært supert...

jadda

over 20 år siden

jadda

Dette kan dere ringe om guys.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

jadda
Om du lsere hva Christer skrev, så er det jo nettopp det han skal, og dessuten så var denne tråden lagt stille siden da, så hvorfor leter du opp denne langt ned på siden, for å komme med den lille kommentaren din.....

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

lsere ?? Skrivefeil Bernt??

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Skrivefeil og stavefeil er ikke det samme

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ja, jeg har mange skrivefeil pga at jeg skriver for fort og gidder ikke se over.....men jeg kan stave både engelske og norske ord....

Men at du sjekker alle mine tråder viser at du ikke har det så bra med deg selv..er du fornærmet stakkar....personlig vendetta går bare ut over deg selv stakkar ;)

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Fling gutt du. Var de slemme mot deg på skolen??

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ikke så veldig , siden de ville jeg skulle rette stilene deres :)

Hold kjeft Bernt!

over 20 år siden

Hold kjeft Bernt!

Nå begynner spammingen din å bli ekstremt slitsom. Skriv et innlegg, ta deg noen piller og sov noen timer. Dette er et forum for mange, og ikke et sted hvor du skal skrive haugevis av innlegg om alt og ingenting, og da særlig sistnevnte variant.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Cleveland, du er syk og feig som oppretter nytt navn for å kjøpe deg kredabilitet, makan til pudding.

Alle skjønner at det er du som spammer med nye navn hver gang...

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Ikke meg Bernt. Hører du stemmer??? Tatt medesinen??
Men tar du poenget??

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Bernt.
skal vi ikke bli venner, og unnskyld at jeg opprettet en ny tråd som Undrende.... var dårlig gjort....

Ser ho at du har bidratt med saklige ting også, mne du skriver så lange innlegg.....
håper du lover å skjerpe deg og kun skrive en om gangen, så kan vi sikkert bli venner igjen..

Friends ?
:)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her