Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

miklagard

Christian Bogstad

over 20 år siden

Christian Bogstad

Hallo eksperten... Jeg er 19 år og er medlem på miklagard. vil gjerne vite hva slags score du hadde sist du spilte hos oss. og selfølgelig handicap... hvis du spilte så dårlig som jeg får inntrykk av, så vil jeg gjerne invitere deg på en ny runde. vet ikke om du har spilt her i år, men som du sikkert vet har vi hatt lag NM her i år og gjort store forberedelser for akkutat denne turneringen. så du kan ha hatt uflaks....

jeg får inntrykk av innleggene dine at du nesten mener at banen er håpløst dårlig. kan skjønne at du kansje synes at banen ikke er like naturskjønn som for eks. Oslo gk. men det er vel kansje arkitekt og fremfor alt kvalitet som betyr noe når man kvalifiserer banen som bra eller dårlig. og nå norges etter min mening beste spiller sier under avslutningen på ama touren på her oppe, at miklagard er klart norges beste bane og at greenene er i værdens klasse, så vil jeg gjerne vite hvordan du som en standar norsk golfer kan si noe annet....... tilbudet står. vil du være med en ok golfer med 3 i handicap så tar jeg deg gjene med. GRATIS hilsen Christian

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Hei Christian!

Det var ett hyggelig innlegg du hadde, men jeg fikk spillt nok runder der i helgen som var. Selv om været var dårlig fredag og lørdag, var banen i overaskende god stand. Greenen var fantastiske søndag. Lynraske og jevne.

Desverre endret det ikke min opppfatning om banen. Jeg syns den fortsatt er kjedelig, og selv om H. Bjørnstad, som jeg respekterer meget høyt, sier at det er Norges beste bane i en takketale, endrer det fortsatt ikke min oppfatning.

Jeg syns fortsatt den er kjedelig, så jeg takker pent nei til tilbudet ditt.

mvh eksperten

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Må nok si meg enig med eksperten. Bra kvalitet på fearways og greener men det blir fort litt kjedelig når det er et jorde det er bygd på.

Noen liker dattera mens noen liker morra. =;-). Er det noen planer for plassering/planting av trær/busker eller lignende??.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Spørsmål til Cleveland:

hva slags underlag bør en golfbane være bygget på mener du?

jeg har en følelse at de fleste baner i Norge enten er bygget på jorder, eller hogget skog.

seriøst spørsmål altså. lurer fordi det er så mange som mener diverse baner er kjedelige p.g.a jorder.
ref. Nes, Miklagard, Larvik, etc.

jeg liker forøvrig både mora og dattera...... ;O)

Til Cristian

over 20 år siden

Til Cristian

Bra innlegg. Men miklagard er en utrollig kjedelig bane. Eksperten er ganske bra til å spille og kan utale seg om dette.

Han har et godt poeng med at bjørnstad sa dette i en takketale( hvor man alltid er høflig mor banen). Vet ikke om du har stor turneringserfaring? du har 3 i handicap spiller du turneringer?Kan ikke huske å ha sett navnet ditt?

Er det mulig!!?

over 20 år siden

Er det mulig!!?

Er alle dere her inne så jævla bedrevitere og hvordan kan dere uttale seg om en bane er bra eller dårlig fordi dere spiller en bra eller dårlig runde der.

Det finnes kun et fåtall baner i Norge som faktisk kvalifiserer til å arrangere en European Tour, Miklagard inkludert.

Slutt å syt, begynn å tren før dere uttaler dere noe mer!!!

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Det bør vel være en del sand i leiera. Godt for gresset. Det blir fort hardt ellers. Og dårlig gressvekst.
Nye bane dresser fearways ganske mye.
Husker ikke tallene fra Hauger med det var en del tonn sand de brukte
Tror de gjør dette 2 ganger i året.
Med andre ord. Jord og sand. minst mulig leiere.
Og det er sant det er masser av baner i Norge som er bygt på jeoder. Nå skjønner du sikker at jeg liker skog/parkbaner bedere.

over 20 år siden

Jepp, jeg skjønner det.

jeg er mest glad i den salige blandingen.
derfor liker jeg Tyrifjord så utrolig godt. den har stor variasjon.

Larvik er en fantastisk bane det også, forøvrig bygget på et jorde, men med mer linksfølelse enn jordefølelse.

og til "Er det mulig!!?":
alle har rett til å uttale seg for pokker..... grow up..... alle har rett til en mening, og ingen, du inkludert, kan desverre ikke hindre dette. dersom det er kun faglig input du ønsker, så må du nok bli proff eller opprette forum for banearkitekter.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Sist Bjørnstad var i Larvik utalte han at Larvik var hans favorittbane i norge. Det samme har Suzann utalt. Betyr det noe ? Nei, spillerne er selvfølgelig høfflige mot arrangøren.

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Helt enig JOnny. Jeg har skrytt av noe som ligner en sliten treningsbane for miniputter (fotball) i en takketale. Det er ikke vanskelig å like banen nå man setter banerekord, som Bjørnstad gjorde.

Jeg syns du syter mest jeg "er det mulig!?", så ikke klag på oss.

Selv om Miklagard kan arrangere en ET, har jeg ingen tro på at de kan klare dette innen 2010. Jeg tror faktisk ikke Miklagard blir den første norske banen som arrangere ET.
Men, men. Man vet jo aldri.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

As I have said before, gaining a ET tournament does not mean that the course it is played on is a good course. It just means the tournament has received enough sponsors, money and that it can handle the press and spectators.

Miklagard can do all of this apart from sponsors and money.

Brian

Trafikksjefen

over 20 år siden

Trafikksjefen

De har vel et aldri så lite parkeringsproblem hvis de skulle være så heldige å få ET...

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Endelig brukes det formuleringer jeg kan godta. At noen synes Miklagard er kjedelig er en fair sak, det går på smak og kan ikke mot-argumenteres. Tross alt så er det jo det som er det viktigste også at man spiller en bane hvor man har det moro. Om det da er Miklagard eller Nøtterøy eller Selbu golfbane er egentlig ikke så viktig.

Personlig har jeg det mest moro når jeg spiller en god bane.

Faktisk

over 20 år siden

Faktisk

Nei, de har ikke et parkeringsproblem ved ET. Planene ligger klare for midlertidig parkering.
Midlertidige bygg kan også settes opp på korthullsbanen bak rangen.
Med sine svært gode kontakter (European Tour Courses) har nok Miklagard en fair sjanse for å få til en ET i Norge. Men vi får se om medlemmene der er villig til å stenge banen i et par uker.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Parkering er minste problemet M har. Var tilstede på BO i Troon i fjor og alle jorder og andre golfbaner rundt royal troon var midlertidige parkeringsplasser. Er det noe man har tilgang på der oppe på kløfta så er det jorder....

Hovedproblemet er finansiering som sagt. Vansklig å finne sponsorer som vil hoste opp 30-40 MNOK for 4 dager på Kløfta med et middelmådig startfelt uten de store navn.

Personlig mener jeg banen er for lett som kjent og vil bli knust av europaeliten. Kaensches banerekord på 67 sier vel det meste. Den vanlige ET spiller er vesentlig bedre en Kaensche... Men det er mulig man kan tøffe opp banen en del foran en evt. turnering.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Enig i at banerekorden til Kaensche var i overkant bra, og at banen må strammes inn i forhold til oppsettet under Lag-NM. Det var jo også en del scorer som ikke var så imponerende under lag-NM, men 67 var litt for bra. Spilte ikke lag-NM selv, men gjorde en grei 78-runde samme søndag (med dobbelbogey på hull 1, og OB på 13). Tror nok det er mulig med innstramminger rent klippemessig, men også noen nye tee-steder må til. Dette ligger også i planene i tillegg til nye bunkere bla.

Hovedproblemet ved ET ligger i finansiering, kompetansen rundt et slikt arrangement finnes det mye av i ETC, men igjen penger må til. Og mye av det også!

Tore Waagø

over 20 år siden

Tore Waagø

Vanligvis debaterer jeg ikke Miklagard, men noen ganger synes jeg det er på sin plass med litt faktaopplysninger.

Det har blitt hevdet at Miklagard er en altfor lett bane. I lag NM fikk vi en ny banerekord av Kansche på 67 slag. Vi som fulgte runden så hvilke slag han slo. Hans 67 kom ikke på grunn av lett bane men på grunn av bra spill. Når det gjelder scorene i NM forøvrig var scorene jevnt over høye. Statestikken fra singlerunden viser

3 spillere under par ( 4% av feltet, alle tre er tourspillere)
40% gikk mellom 72 og 80 slag.
56% gikk over 80 slag.

Et spørsmål som må stilles er hvor vanskelig man skal lage en bane. Jeg tør påstå at Europatour spillere ikke vil score noe bedre på Miklagard eller andre norske baner, enn de gjør på tournen ellers. På hver turnering har du spillere som går 63, 64 slag. Så gode er de beste spillerne. Man kan selvfølgelig lage umulig rough og "idiotiske" flaggplaseringer men hva er poenget. Vi i turneringsledelsen på Miklagard tok et valg om å ikke gjøre dette.

Å lage banen vansklig er ikke noe problem. Vi har som sikkert mange andre klubber i Norge en manual for hvordan banen er ment satt opp på en Europatour turnering. Jeg kan love at den vile blitt lengere, trangere og med rough som hadde vært vanskelig. Grunnen til at vi ikke gjorde dette nå er at slikt arbeid krever forberedelser i lang tid og at dette ikke vil være positivt for våre medlemmer. De skal også kunne spille banen etter turneringen uten å miste alle sine baller.

Når det gjelder forandringer på Miklagard så skjer det kontinurerlig utifra medlemmenes/klubbens ønsker og økonomisk prioritet. Vi har på plass en 10 års plan som Robert Trent Jones II har revidert senest i år. Jeg kan nevne noen planer.
Ny bunker på hull nr 2, nye bunkere på hull nr 3, vannhinder på hull nr 5, ny backtee på hull nr 7, ny backtee og bunker på hull nr 10, nye bunkere på hull 12, ny backtee og nye bunkere på hull 14, ny backtee og bunkere på hull 16, ny backtee på hull 18 samt nye bunkere og nytt vannhinder på hull 18.

Noen har nevnt at Miklagard trenger trær for å bli vansklig og for å ikke ble karkterisert som "et jorde". Miklagard er ikke laget for masse trær. Det vil aldri bli en skogsbane slik mange andre norske klubber. Imidlertid vil vi skifte ut all rougen over en 2-3 års periode og prøve å "plante "gorse" på store områder på banen. Gorse er en plante som du finner på mange engelske og skotske baner og vi tror det vil passe godt inn hos oss. dette vil bidra til å bedre rammene rundt banen og gi oss litt mer definisjoner. I tillegg vil det hjelpe når byggearbeidet til Statens veivesen er ferdig. da har vi fått vekk all støy og fått ny innkjørse og parkering.

Til slutt vil jeg nevne dette med Europatour. Som det er nevnt her tidligere så kommer det meste ann på penger og sponsorer. Miklagard er pr i dag mer enn god nok for å arrangere en slik turnering banemessig, men pengene er ikke der. Imidlertid har vi kommet langt i arbeidt med å se på en slik turnering. Som medlemmer av PGA European Tour Courses har vi god tilgang til beslutningstagerne på tournen. Det hjelper. Ser man på scandinavian masters (som i år går på vår søsterbane Kungsengen) sine hjemmesider er det nå kommet frem en nyhet om at man arbeider med kval til Scandinavian Masters i Norge neste år. Det er Miklagard involvert i. Jeg tror Miklagard kan få en stor turnering i fremtiden, kanskje sammen med en eller flere av våre gode naboklubber. Til syvende og sist er det imidlertid medlemmene og økonomi som bestemmer om man skal gå for dette eller ikke.

Håper dette ga litt faktaopplysninger.

Ha en fortsatt god golfsommer

mvh
Tore Waagø
Daglig leder
Miklagard Golf

medlem

over 20 år siden

medlem

Tore,du er bare helt konge! Takk for ett kjempegodt innlegg.

over 20 år siden

Har forøvrig overhørt direkte fra Henrik B. at han mener Miklagard er norges beste golfanlegg, Tyrifjord er hans favorittbane å spille turneringer på og Larvik er hans yndlingsbane.... :)

Bra innlegg Tore..... jeg liker banen din jeg.... :D

kj

over 20 år siden

kj

Bra innlegg! Ble stille her nå........... ;)

F16

over 20 år siden

F16

Takk for et godt innlegg, Tore.
Du bare bekrefter det vi hevder, at banen er for lett, og at dere har masse greier på gang for å lage den vanskeligere.
Om en bane er lett er det ingenting som tilsier at den ikke er egnet til konkurransespill. Det en ET-bane bør ha er evnen til å skille de aller beste fra de beste. Har nettopp sittet og sett på Buik Open, og så stadige at PGA-spillerne slo skjeve utslag som ble liggende med trær i veien for innspill. Det var dette som silte bort de fleste.
Miklagard trenger ikke bli en skogsbane fordi om dere planter et og annet tre her og der så det blir vanskelig å spille direkte på flagget hvis utslaget går for langt til siden. Tevert imot, det tvinger frem taktikk, og i noen tilffeller spektakulære slag.
Det siste gjennomsnittsgolferen ønsker er en røff-bane der man blir gående å lete etter ballen på annethvert hull, og hvis man finner den er eneste taktikkeri å bestemme seg hvor langt jern man tør bruke fra røffen.
Høres ut som dere ønsker å lage en bane som f'eks Albatross på Golf National i Paris. Den er fin til ET, men et helvete å spille for en 10 handicapper på en dårlig dag.
Uansett hvilke planer dere har, så er Miklagard en behagelig bane å spille fordi den er bred og man unngår katastrofer.

mulligan

over 20 år siden

mulligan

Hei Kaek.
Hvis du synes Miklagard er en så dårlig bane, og at den er altfor dyr å spille, så kan du vel reise å spille et annet sted?

Det er mange som synes banen er svært god, og den er utfordrende både for høyhandicapere og lavhandicapere. Det faktum at det er høyere greenfee der enn en del andre steder gjenspeiler det faktum at det er langt mer kostbart å drifte et slikt annlegg enn en del andre baner på Østlandsområdet. Medlemmene på Miklagard er stort sett veldig fornøyde med det sosiale miljøet som er der, så jeg vet ikke hvor du har det fra at det er null sosialt miljø. Styret består for øvrig ikke av en gjeng eldre herrer, men av kunnskapsrike personer som fortsatt har lang tid til de går av med pensjon.

Det at det var en dårlige forhold ifjor er en sak som man ser seg ferdige med, siden man tok konsekvensene av det, og sørget for å gjøre de nødvendige tiltak for å få banen i topp stand igjen så raskt som mulig.

Ofte sitter man igjen med et svært dårlig innrtykk av en bane når hvis man har spilt en dårlige runde, så det kan vel kanskje være noe av årsaken til de noe negative holdning... Men det kan også være at du rett og slett verken likte banen, eller de som er der, og det er jo også helt greit. Deg om det. Ha en fortreffelig sommer videre, og gratulerer med å ha 5 i handicap selv om du fortsatt er relativt fersk i gamet.

kaek

over 20 år siden

kaek

hm, innlegget mitt ble fjernet av scangolf administrasjonen tenker jeg.. vel dette heter jo et "debattforum" så jeg debaterte vel ikke på en saklig nok måte for å få det igjennom.

Mulligan: Kan godt være det koster en del mer å drive enn enkelte andre baner, men har nok viten i banedrift til å skjønne at det ikke koster det dobbelte av andre det andre baner bruker. Hvis banen evt. er større trenges det f.eks noen ekstra klippere og litt utstyr, alt tatt i betraktning tar miklagard skyhøy greenfee fordi de kan det, og har allerede sikret seg så mye i medlemskontigenter at det virkerlig ikke har så mye å si hvor mye de får inn i greenfee.
Jeg spilte ikke noe spess dårlig på miklagard,gikk på 77 noe som er bra nok i mine øyne. grei nok kvalitet på banen. Jeg sa bare den var kjedelig og overpriset. Skal den koste så mye som greenfeen er nå så burde den vært klar for pga touren spør du meg

Tolle

over 20 år siden

Tolle

Virker ikke som om du har så veldig mye greie på banedrift, Kaek... "noen ekstra klippere"..
På Miklagard klippes greenene og utslagene hver dag med singleklipper som tar ca 5 ganger lengre tid enn å bruke triplex-klipper som 99 % av norske baner bruker.
Fairwayene klippes oftere og lavere enn de fleste andre baner.
Det er 16 banearbeidere på Miklagard, og de jobber fullt hele sesongen.

Da må det vel bety at det blir fort dobbelt så mye som en del andre bruker på vedlikehold. Jeg må si at du er bare en tosk hvis du tror at kvalitet ikke koster. Regner med at du skjønner kvalitetsforskjeller på andre varer, men at du ikke klarer å overføre dette til golf. Dette gjelder forøvrig ikke bare Kaek.
Oppfordringen blir da: Bruk hjernen og skjønn at kvalitet koster.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

kaek: Miklagard har høy greenfee-pris fordi de ikke baserer økonomien sin på greenfee-inntekter men på medlemsavgift. Den høye greenfee-prisen er derfor med på å begrense greenfee-spill og gir medlemmene (som tross alt tar kostnaden) god tilgang på banen. Hvis noen synes det er for dyrt så spill en av de andre flotte banene i Norge, værre er det faktisk ikke!

mvh Fjosok

over 20 år siden

utrolig at det går an å fortsatt kverulere på dette.

Kaek:
kanskje du skal lese noen gamle tråder her inne før du begynner med udokumenterte bedrevitende påstander.
tror kanskje Miklagard ledelsen, styret og årsmøtet har noe mer greie på driftskostnadene for sin egen bane enn det du har....

det er riktig som Fjosok sier, de har ikke basert seg på greenfee inntekter, og dette kommer som bonus, på en allerede sikret budsjettpost som er medlemmer.
helt fair måte å sørge for god økonomi spør du meg, og ingen tvinger deg til å spille der, så slutt å klage.

du kan jo hive deg på å klage på Oustøen også da, så er vi komplett.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er trist at det er den lille prosenten sytpeiser som gjør at så mange debatter på Scangolf gjentas i det uendelige. Kanskje dem heller kan spre inn litt glede og _golfprat_ neste gang de åpner porten under nesa.

kaek

over 20 år siden

kaek

tolle, ivrig medlem på miklagard du? mobber noen klubben din? latterlig og tro at vanlige folk skal betale 1000 kroner for å sabbe rundt på gressmatta i 4 timer på ei gård i osloområdet. tenk deg om. For å være litt mer seriøs sa du at miklagard allerede har sikret økonomien med medlemskontigenter o.l. Hvis dette er tilfellet trenger dem da vel for f*** ikke å spe på med 3ganger vanlig greenfee? kunne i det minste hatt samme greenfee som losby og bogstad.

Oustøen er en litt annen type bane enn miklagard, kan ikke sammenliknes. Og hvis du går sammen med medlem der får du greenfee for 350,-, ikke det samme.

åssen vet du alt dette da tolle? er du greenkeeper på mikla du da kanskje? eller en skikkelig golfnerd som ikke har annet å finne på enn å ta en selvlært utdanning i banedrift..

over 20 år siden

Lett å forstå hvorfor ditt innlegg ble sensurert kaek. du eier jo ikke debattkultur.

hvem er det som påstår ting om kostnadene her? det er du!
Hvem svarer på de dumme påstandene dine? det er de andre.

du tar feil, så enkelt er det.

kan ikke sammenliknes med Oustøen sier du? halloo? du snakket om et miljø som blir lukket på grunn av greenfee....
på MG kan du spille sammen med en medlem for 450,-.

trenger ikke være greenkeeper for å svare på det Tolle gjorde.

dersom du ikke liker banen, så spill på en annen, hvor vanskelig kan det være da?

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Kaek:
Det er riktig at ditt innlegg ble tatt bort.
Grunnen er måten du karakteriserer navngitte personer på. Vi har lagt oss på en litt strammere linje når det gjelder dette da noen har en tendens til å glemme hva vår enkle forumregel går ut på.

Uten å nevne DINE beskrivelser, ønsker jeg å formidle at ord som f.eks. tulling, idiot, rasshøl, dust, osv ikke skal forekomme uten at man selv kan forsvare slike beskrivelser som en ikke-anonym person.

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Jeg vil legge til at slike ord egentlig ikke bør brukes i det hele tatt!

kaek

over 20 år siden

kaek

greit nok, litt usakelig og bruke slike ord og er enig med tigermcditt og datt i at jeg bare kan unngå å spille på miklagard igjen, det kommer neppe til å bli noe problem.
Kanskje noe av irritasjonen min i klubben ligger i at jeg presterte å få tilsnakk av en arrogant greenkeeper av lav rang (drømmejobben) ga meg tilsnakk etter at jeg chippet inn en ball fra ca 10 m og ikke tok nedslagsmerket etterpå. kan tenke meg at en prov1 som fløy 2 m over bakken i 2 sekunder lagde et krater i bakken. uansett skal unngå diverse ufine ord.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

kaek: Les hva som står! Greenfee-prisen begrenser antall greenfee-spillere og gir medlemmene bedre tilgang til egen bane. Det er ikke i medlemmenes interesse å sette ned prisen hvis det gjør at det blir vanskeligere å komme ut og spille. Kan ikke en gang skjønne at dette kan være så viktig for deg som til og med ikke liker banen. Tenk hvor mye du sparer når prisen er så høy som den er!

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

kaek: "arrogant greenkeeper av lav rang (drømmejobben)"- beundringsverdig menneskesyn du legger for dagen forøvrig... .

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

Kaek, din arrogante barnslige innstilling bidrar ikke til utviklingen av golf i Norge. Hold deg vekke så slipper både du og vi andre problemer. Kunne du tenke deg å vise interesse for å finne et nedslagsmerke på greenen selv om du ikke laget noe selv? Man har som regel tid til å kaste nien blikk rundt på green. Alle tjener på å merker. Også andres!

kaek

over 20 år siden

kaek

ser jeg et nedslagsmerke idet jeg tar mitt eget tar jeg uten vurdering de andre jeg ser også, dette er en selvfølge.

lu derende: jeg syntes nå heller ikke en skyhøy greenfee for å presse andre spillere til å ikke spille på Norges eneste "mesterskapsbane" gjør sin krone for golfnorge? Skal dette sees på som sportslig og positivt?

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

kaek: Du betegner Miklagard som "kjedelig" for så senere å fortsette med "skyhøy greenfee for å presse andre spiller til å ikke spille på Norges eneste "mesterskapsbane". Så du mener at høy pris på greenfee kan føles som et press til å spille andre baner enn Miklagard? En heller merkelig måte å se det på, hvis en (i dine øyne) dårlig bil kostet uforholdsmessig mye, ville du da se på det som et press til å kjøpe et annet bilmerke? Jeg ville ikke en gang vurdert å kjøpe en dårlig bil hvis den kostet alt for mye!

Hva syns du er riktig greenfee-pris da? Når medlemmene betaler ca 9000 kroner i året i medlemsavgift på Miklagard (ca dobbelt så mye som andre baner) hvor mye synes du da at en gjestespiller skal betale i greenfee i forhold ? Jeg snakker ikke nå om hva du synes en runde på Miklagard er verdt, for deg er det sikkert 14 kroner og 50 øre, men hva du synes er en rettferdig sum med tanke på medlemsavgiften. Hvis du får et annet svar enn "dobbel så dyr greenfee" så er jeg spent på hvordan du argumenterer for det.

For ordens skyld når du snakker om "vanlige folk" så lurer jeg litt på hvem det er? Jeg tør vedde på at jeg tjener mindre i året enn det gjennomsnittsdebattanten her inne snyter på skatten i løpet av et år.

kaek

over 20 år siden

kaek

Hva med at administrasjonen setter ned medlemskontigenten og greenfeen litt, på den måten blir det flere greenfeegjester som vil dekke kostnadene som kontigenten ellers ville kostet. Og ja jeg er sikker på at miklagard ville tjent mer på en lavere greenfee, flere greenfee spillere. Medlemmene har jo stengt av alle prime time i uka til seg selv, skulle bare mangle at dem betaler 9000 kroner. en som ikke er medlem får et dårlig tidspunkt å spille på. Uansett er greenfeen for høy i forhold til medlemskontigenten. Koster jo fire sifra og spille i en helg. Spiller jeg 9 søndager på miklagard har jeg betalt 9000 kroner, kunne like gjerne vært medlem...

over 20 år siden

hvorfor snakker du om 9 søndager og medlemsskap når du så tydelig mistrives på banen?
dersom du ikke liker deg der, så er det bare å la være. hvor vanskelig kan det være?

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

For det første så er det ikke administrasjonen som bestemmer medlemsavgiften, det er medlemmene gjennom vedtak i årsmøtet. Dette har vært enstemmig vedtatt for nettopp å kunne opprettholde den bane-profilen som er satt. Medlemmene ønsker å ta den store kostnaden å drifte banen selv i bytte mot god tilgang på banen. Resten av det du skriver er helt riktig, og dette vil ikke forandres før årsmøtet vedtar noe annet. (Noe jeg ikke forestiller meg vil skje med det første - heldigvis)

gjestespiller

over 20 år siden

gjestespiller

her er utdrag fra greenfeeprisene til Miklagard.

Hverdager frem til 12.00 - 500 kr
Hverdager fra 12.00 til 14.00 - 650 kr
Hverdager fra 14.00 til 18.00 - 900 kr
Hverdager etter 18.00 - 500 kr

Helg før klokken 09.00 - 650 kr
Helg 09.00 til 14.00 - 900 kr
Helg etter 14.00 - 500 kr.

Hvis du ikke vil betale 900 for en runde så tilpass golfen din til andre tider. Da slipper du billigere unna. Når noen sier at man har betalt mye i juli så er det feil. prisen har vært 450 kr hele juli og er det til og søndag den 07.08. Jeg har selv spillt 4 ganger og synes det har vært en meget god opplevelse

Gjestespiller.

kaek

over 20 år siden

kaek

medlemmene gjennom årsmøtet? det er i større grad styret som bestemmer det gutten min, og hvor mange av medlemmene tror du er med på årsmøtet? kanskje 100 stk MAKS? ikke det engang.... Tiger: prøvde å fremme et poeng om hvor dyrt det er...

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

kaek: Såpass ja. Styret fremmer et forslag om årsavgift, dette vedtas så av årsmøtet. De som møter opp eller formidler fullmakt har stemmerett. Du vil ikke si at du prøver å påstå at jeg tar feil her??? Sliter ikke du nok med troverdigheten din fra før? Prøver du å påstå at det er styret som formelt gjør vedtak om årsavgift?! Nå begynner det å bli mørkt her.... lol

over 20 år siden

Kaek:
det har jeg forstått for lenge siden, og det vet vi alle fra før av. det var ingen nyhet du kom med.
forskjellen på deg og da tydeligvis de fleste andre, er at vi forstår at dette er fordi klubben, ved medlemmene, har bestemt dette nettopp FORDI de vil ha tilgang på de beste tidene selv.
Miklagard er ikke en bane som ønsker å bli børsnotert for godt resultat. de ønsker å drive en mesterskapsbane som til daglig er forbeholdt først og fremst medlemmene.
det er vel ikke noe galt i det?

og hvorfor kan vi da ikke sammenlikne med Oustøen? er det ikke samme opplegget der? jeg bare spør. kjenner ikke den klubben i detalj.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Kaek: når skal du begynne å skjønen norsk? banen er ikke interessert i masse greenfeespillere og har av den grunn høyere fee. Ble det for vanskelig å skjønne? Dem satser på medlemmer, ikke gjestespillere. Når ble det ulovlig?

Tiger: vi må spille snart vi må spille snart vi må spille snart!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

skjønen var en skrivefeil og burde være skjønne. Det passet passe dårlig med en skrivefeil i akkurat den setningen. OOOoohohooho

keak

over 20 år siden

keak

hehe ja tenkte jeg skulle quote: "Kaek: når skal du begynne å skjønen norsk" jeg skjønen norsk veldig godt! :)

Bergfrid

over 20 år siden

Bergfrid

Greenfeen er 350 kr på Miklagard nå, fordi fairway på to av hullene er harvet opp for produksjon av kål, eller var det agurk? Løp og kjøp.

keak

over 20 år siden

keak

greit nok tigermcwould; så da forstår du sikkert at medlemmene betaler selvvalgt 9000 kroner i året for å få de beste plassene. Det er derfor de betaler så mye. Dermed kan dette ikke brukes til et argument for at en greenfee spiller som bare får spille på dritt-tider skal betale en greenfee som skal være likeverdt medlemskontigenten over 9 runder...

eisp

over 20 år siden

eisp

Leser mange av innleggene her på forumet, og syntes det er leit at du Keak skal forsure så mange innlegg. Tror det er flere som meg som kun leser og ikke kommenterer, men nå kunne jeg ikke dy meg.

Greenfee'en har jo varierende pris, og at den er dyrest i primetime er jo i samsvar med for eksempel Engelske baner. Og som andre her inne har oppfordret, spill andre steder dersom du syntes prisen ikke samsvarer med spillegleden.

mvh fersking

keak

over 20 år siden

keak

jamen det er jo netopp det jeg sier noldus!! greenfee ER dyrest i primetime, men på miklagard får man jo ikke SPILT I PRIMETIME HVIS MAN ER GREENFEE for fuck sake! derfor burde man ikke betale så mye for greenfee der når man bare får tidspunkt som er RÆVA!

eisp

over 20 år siden

eisp

Men det var det som var poenget mitt, det er jo ikke så dyrt utenfor primetime.

Og det er vel ingen grunn til å svare i slik nedverdigende tone?
Jeg mente ikke noe vondt med innlegget, bare at det kanskje går an å styre unna forsurende kommentarer (som du gjorde i svar til meg med noldus-kommentaren din)

Jeg er av de som ikke nødvendigvis har råd til mange runder der, men syntes fremdeles det er greit at vi har noen slike baner her i landet. Det finnes jo mange andre baner i Oslo-området med fine priser også:)

mvh fersking

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Keak/kaek: Det er satt en pris som gir deg mulighet til å spille banen på bestemte tidspunkter. Spill eller la vær! Miklagard går med overskudd uansett, alternativet hadde vært at det ikke var tilgang for greenfee-spillere i det hele tatt. Det er det nå men det koster, og JA selvfølgelig skal det lønne seg å være medlem, det er ikke subsidiering av greenfeespillere vi holder på med.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Keak: OK - du synes det er for dyrt å spille Miklagard som gjestespiller. Det har du selvfølgelig lov til å synes. Jeg kunne godt tenke meg en Volvo S60 med 300 hk, men jeg vil ikke betale det den koster.

Kanskje jeg skal lage en tråd om det? For kanskje Volvo ikke vet at de er dyre? Hvis jeg bare roper høyt nok, så setter de nok ned prisen, tenker jeg. Kanskje noe for Forbrukerombudet, dette.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Gunnar med nok en innertier :) Forum på nettet gir meg ganske mange smil pr dag. Er glad internett er funnet opp jeg.

*glise*

tak, oslo

over 20 år siden

tak, oslo

Må bare gjenta hva klubbens mantra er:

"Vi skal være en golfklubb og ikke en golfbane"

Og dette er alle medlemmen helt enig i!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

....og jeg kunne tenke meg en Toyota som ikke lekker kjølevæske, men det ser det neimen ikke ut til at jeg skal få...

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Toyota? Nei, da må du nok til Hauger, da. Toyota er "proud sponsor of Hauger Golf".

For øvrig er Toyota en av verdens mest driftssikre biler. Så hvis din lekker kjøleveske, så må vel det bety at bilen begynner å bli gammel.

Hvor gammel er den, egentlig?

(hehe)

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

11 år gammel (ung), sprek som en fole og slip-streamer Volvo S60 lett som fett.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Hahahyyyl - jeg ser det for meg!

Det er fristende å ytre noen ord om slitne gamle Toyotaer som sikler kjølevæske når de ligger bak en ung, leppestiftfarget Volvo med tighte simmeringer og som oser av sexy diesel.

Men da blir jeg vel - for øvrig helt på sin plass - sensurert av Webmaster for usaklig mobbing av merkevarer som ikke kan ta igjen.

Så jeg lar være.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Toyotan min kan kjøre ringer rundt hvilken som helst Volvo, det er en grunn til at Toyota er i Formel-1 sirkuset og ikke Volvo. Bygd over samme chassis F1-bilen og min Corolla... Likheten er i det hele tatt slående!

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Fjosok. Toyotaen din kjører i ring rett og slett fordi den ikke er i stand til å gå rett frem. Jeg har sett deg kjøre i ring rundt Volvoer og det som grommere er nede på parkeringsplassen, det er ikke mye å skryte av.

Grunnen til at Toyota er i Formel-1 sirkuset er rett og slett den samme grunnen til at du og jeg er i Miklagard-sirkuset. Vi elsker fart og er stinne av penger!

Når et forsiktig puttestroke sender ballen i superfart oppover 14-stimpmeters-greenen på hull 10, runder hullkanten i en perfekt 180-graders u-sving og AKSELLERERER tilbake, da er lykkefølelsen perfekt og kvelden reddet.

Trenger ikke alkohol når vi har Miklagard. En Toyota og en gammel PING-putter er mer enn nok;-)

kaek

over 20 år siden

kaek

hvis et firma går i overskudd må de skatte ekstremt mye av overskuddet og betale ekstra avgifter. dermed vil jeg våge å påstå at hvis mikla går i overskudd er dem d0mme!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Dette begynner likne sonen på TV2, skrekk og gru....

Tiger Mcw0rk

over 20 år siden

Tiger Mcw0rk

ja, det er tydelig at kaek har peiling på bed-øk.

Smart og rik golfklubbeier

over 20 år siden

Smart og rik golfklubbeier

Til Kaek. Det er fint at du tar opp dette problemet. Spesielt er jeg imponert over at du har husket på posten som heter "ekstra avgifter for overskudd". Denne er det nemlig mange golfklubbeiere som ikke vet om. De synes det er fint når golfklubben deres har gått overskudd, og så får de ekstremt mye skatt samt "ekstra avgifter for overskudd".

Flott tiltak, Kaek. Ikke bry deg om kommentarene fra de andre her inne. De er bare misunnelige og d0mme.

sulle

over 20 år siden

sulle

Da har jeg endelig spilt min første runde på Miklagard i nydelig høstvær nå sist lørdag.

Det skal innrømmes at forventingene i forveien var skyhøye, kanskje for høye for jeg ble litt "skuffet" underveis.

Dvs, skuffet er kanskje et for sterkt uttrykk, men jeg syntes det var litt kjedelig underveis (i den grad golf kan bli kjedelig).
Selv om det skal sies at etter å ha sovet på opplevelsen, så "oppgraderte" jeg inntrykket mitt flere hakk, og spiller mer enn gjerne flere runder der.

Banen var i absolutt strøken kondisjon med rettferdige greener og bra teesteder, og det var en del virkelige artige og flotte/smarte golfhull der. Og treningsfasilitetene var jo også meget bra, så jeg forstår godt at medlemmene trives godt der.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Here we go again ;)

over 20 år siden

lol....... ja, la oss piske denne opp igjen, og hetse norges mest hetsede bane.....

fytte grisen

over 20 år siden

fytte grisen

Miklagard er kjedelig for de som spiller så rævvadårlig golf at de ikke glemmer alt og starter å se på himmelen og flere kilometer utenfor det hullet de spiller. Hvis dere hackere starter å se på hullenes design, istedet for å klage over at omgivelsene er kjedelige vil dere finne ut at det er en utrolig bra bane. SÅ et lite hint, start å trene, og bli bedre! Da skjønner man mer om hva gamet går ut på...

Repeat

over 20 år siden

Repeat

Nei, det er det verste jeg har hørt!

(hehe)

Miklgard er full av sure lavhandikappere uten estetisk sans, som bare er opptatt av om stimpen er 13 eller 14, og som i tillegg er egoistiske og ekle.

Og verst av alt: De driver og setter folk i bås!!!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Knis. Jeg er nå glad i Mikla jeg. Jeg er glad i mye rart. Spesielt Stratos(tm).

kuuuuk

over 20 år siden

kuuuuk

Repeat er bra mann. Banen er bra designet men ræsten er rævva. Treningsmulighetene er drit bra. Kjedelig bane for kjedelige spillere

sulle

over 20 år siden

sulle

Gunder: ingen kommentarer om Miklagard ønsket, eller? ;)

Tiger...: hvor er hetsen?

..grisen: imøteser din presise definisjon av hacker, og hvilket nivå (hcp og/eller slag på Miklagard) man skal ligge på før man får uttale seg om hva "gamet går ut på".

Gunder

over 20 år siden

Gunder

sulle: hehe. Jeg syns bare det er rart å gnåle så mye om en bane i Norge med bra design. Vi nordmenn må visst ha noe å klage om ja. Har vi noe bra, må vi klage på det også. Har vi noe dårlig klager vi om at det kunne vært bedre.

Alt kan være bedre her i verden, også innleggene på Scangolf ;)

Nå skulle jeg hatt en Stratos(tm) ja.

over 20 år siden

sulle:

Slapp av, jeg sier ikke at du hetser MG, men MG er den banen som får mest oppmerksomhet av alle når det er noe negativt å si.

hvorfor? jo, fordi den er så dyr å spille som greenfeespiller at de som da ikke får spilt der må ha noe å klage på, i stedet for å spille golf på en annen bane som er rimeligere.

Ditt innlegg var ikke hetsende, bare forvirrende og totalt uten sluttsum.
Hva mener jeg med det tro?
At du først sier du ble skuffet i forhold til forventningene, men at banen er så bra at du gjerne spiller flere ganger, etter en god natts søvn hvor du tenkte på saken litt til.

hadde du vinduet så lenge oppe at du da først var skuffet, så sov du litt, og så skrev du resten og trykket på "send svar" til slutt?

hahaha.... den var morsom synes nå jeg.....

fytte grisen

over 20 år siden

fytte grisen

For å skjønne gamet skal man ikke ha et handicap over 4.0. Alle i hele verden kan spille seg til 4.4, men det er under denne "magiske" grensen det hele starter. Før man starter å skjønne hva dette går ut på, må man ha trent tette timer, og spilt noen lave runder i turnering. Det er alt for mange som tror de er best og vet alt, og så starter de å hetse en bra bane fordi den ikke har bra omgivelser. Jeg mener at folk må starte å se på designen til hullene, det er tross alt golf man spiller, og de som synes omgivelsene er kjedelige kan heller legge golfkøllene på hylla og gå en tur i skogen, det gir samme "effekten" som en runde på en eller annen kokkosbane med rævvadårlige golfhull og ingen kvalitet!!!

elbow

over 20 år siden

elbow

Jeg er meget uenig i måten du formulerer deg på grisegutt. Hvis påstanden din er at man må ha under 4 i hcp for å forstå hvor bra Miklagard er, så skal jeg ikke krangle - for jeg har hverken 4 i hcp eller noensinne spilt den banen.

Men å si at man ikke skjønner hva "dette går utpå" før man har spilt lave runder i turneringer blir litt for dumt. Golf er like mye en sport for de som spiller en selskapsrunde i uken som elitespillere. At man har forskjellige syn på hva som er en god og dårlig bane utfra forutsetninger er en selvfølge, ikke minst når man tar i bruk så subjektive størrelser som "morsom" og "kjedelig".

Alle har sitt eget utgangspunkt for å uttale seg, og man har ikke "mer rett" selv om man har spilt turneringsgolf i 20 år. Man har bare andre preferanser og andre "verdier" på hva en golfrunde bør inneholde. For mange er omgivelser viktig, og da blir sikkert Miklagard en kjedelig bane. Man trenger ikke å være en talentløs idiot for det.

Lynet

over 20 år siden

Lynet

La oss alle håpe at grisegutten holder seg på Mikla......

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Miklagard er en bane...eller nei..det er ett jorde

Zibben

over 20 år siden

Zibben

Til alle dere som ikke har spilt banen: Prøv den! Rimelige billetter å få tak i nå. Flott bane, flotte folk som jobber der, hyggelige medlemmer som spiller der, og jeg fikk lov å parkere Mitsubishien min på parkeringen der..
Personlig har jeg stor sans for banen, da den gir rom for litt strategisk spill. Ikke mange baner som gir deg to muligheter til å slå ut på. Flere av hullene er, i mitt syn, genialt designet.
Fairwayene og greenene er supre, og teeboxene er store og FLATE.
Banen er vanskelig i den grad at du nesten aldri står rett og slår. (Jeg er jo vant med det fra Skoger)
Så har de jo en av Norges beste trenere der (hvis ikke beste)
Hadde jeg bodd i Oslo eller i nærheten, ville jeg satset pengene mine på Mikla.

GO MIKLA

z

704

over 20 år siden

704

Har aldri giddet å kommentere MG-debatter før, men nå sitter jeg jo her uten noe å gjøre så da kan jeg like godt gjøre det jeg også.

Den er jo rett og slett glitrende spør du meg. Og nei, jeg er ikke medlem der.

Designen på hullene er meget bra. Man må tenke strategisk for å score lavt. Den er heller ikke så ensformig som jeg hører mange klager over. Som en eller annen nevner så disse folkenen ha sett på naturen og ikke banen... Og for meg som ikke kommer fra Østlandet så ser jo pokker meg alle baner på Østlandet like ut... ;o)

Greenene er jo også i en klasse for seg av de banene jeg har spilt her til lands (ja, har spilt en del), og de skal vel heller ikke skamme seg over fairwayene.

Siden jeg stort sett spiller selskapsrunder fra gul tee (gidder ikke konkurrere) så er riktig nok ikke banen særlig vanskelig sammenlignet med mange andre baner, men jeg ser for meg at den verdenen endrer seg litt når man slår ut fra svart. Jeg vet i hvert fall om en del greenbunkere jeg sannsynligvis hadde havnet i når innspillet blir med et 5-jern og ikke et 9-jern eller en pitch.

Det er for øvrig også hyggelig betjening, et fint treningsområde, og jeg har ikke møtt en eneste sur og gretten person. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det er så mange som syter sånn. Jeg trives i hvert fall godt når jeg er på besøk.

hvittkort

over 19 år siden

hvittkort

Miklagard må rette på sin markedføring av proer. Jørn Johnsen er IKKE PGA pro, men blir markedsførs som slik!

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Ahh endelig er det liv i denne diskusjonen igjen. Det var jaggu lenge siden. Det ble prøvd i en annen tråd å nevne at forholdene ikke var bra på banen fordi den åpner sent. La oss prate dritt om proene også !!!

Pøkky

over 19 år siden

Pøkky

hva har forresten Jørn Johnsen med denne tråden å gjøre?`

kanskje hvittkort ikke har lært å lage ny tråd.

da trykker du på "Ny"
og så på "tråd"

Loddvart Schmolte

over 19 år siden

Loddvart Schmolte

Vi kan samle alt det slemme om Miklagard i en egen tråd foreslår jeg. La oss starte "Fy Miklagard FY!!".

I samme slengen drar vi "Fy Holtsmark FY!!" og "Fy Henrik FY!!"

Pøkky

over 19 år siden

Pøkky

JA!

god ide

jeg skal registrere meg også, og ta med etternavn

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her