Tore Waagø
Vanligvis debaterer jeg ikke Miklagard, men noen ganger synes jeg det er på sin plass med litt faktaopplysninger.
Det har blitt hevdet at Miklagard er en altfor lett bane. I lag NM fikk vi en ny banerekord av Kansche på 67 slag. Vi som fulgte runden så hvilke slag han slo. Hans 67 kom ikke på grunn av lett bane men på grunn av bra spill. Når det gjelder scorene i NM forøvrig var scorene jevnt over høye. Statestikken fra singlerunden viser
3 spillere under par ( 4% av feltet, alle tre er tourspillere)
40% gikk mellom 72 og 80 slag.
56% gikk over 80 slag.
Et spørsmål som må stilles er hvor vanskelig man skal lage en bane. Jeg tør påstå at Europatour spillere ikke vil score noe bedre på Miklagard eller andre norske baner, enn de gjør på tournen ellers. På hver turnering har du spillere som går 63, 64 slag. Så gode er de beste spillerne. Man kan selvfølgelig lage umulig rough og "idiotiske" flaggplaseringer men hva er poenget. Vi i turneringsledelsen på Miklagard tok et valg om å ikke gjøre dette.
Å lage banen vansklig er ikke noe problem. Vi har som sikkert mange andre klubber i Norge en manual for hvordan banen er ment satt opp på en Europatour turnering. Jeg kan love at den vile blitt lengere, trangere og med rough som hadde vært vanskelig. Grunnen til at vi ikke gjorde dette nå er at slikt arbeid krever forberedelser i lang tid og at dette ikke vil være positivt for våre medlemmer. De skal også kunne spille banen etter turneringen uten å miste alle sine baller.
Når det gjelder forandringer på Miklagard så skjer det kontinurerlig utifra medlemmenes/klubbens ønsker og økonomisk prioritet. Vi har på plass en 10 års plan som Robert Trent Jones II har revidert senest i år. Jeg kan nevne noen planer.
Ny bunker på hull nr 2, nye bunkere på hull nr 3, vannhinder på hull nr 5, ny backtee på hull nr 7, ny backtee og bunker på hull nr 10, nye bunkere på hull 12, ny backtee og nye bunkere på hull 14, ny backtee og bunkere på hull 16, ny backtee på hull 18 samt nye bunkere og nytt vannhinder på hull 18.
Noen har nevnt at Miklagard trenger trær for å bli vansklig og for å ikke ble karkterisert som "et jorde". Miklagard er ikke laget for masse trær. Det vil aldri bli en skogsbane slik mange andre norske klubber. Imidlertid vil vi skifte ut all rougen over en 2-3 års periode og prøve å "plante "gorse" på store områder på banen. Gorse er en plante som du finner på mange engelske og skotske baner og vi tror det vil passe godt inn hos oss. dette vil bidra til å bedre rammene rundt banen og gi oss litt mer definisjoner. I tillegg vil det hjelpe når byggearbeidet til Statens veivesen er ferdig. da har vi fått vekk all støy og fått ny innkjørse og parkering.
Til slutt vil jeg nevne dette med Europatour. Som det er nevnt her tidligere så kommer det meste ann på penger og sponsorer. Miklagard er pr i dag mer enn god nok for å arrangere en slik turnering banemessig, men pengene er ikke der. Imidlertid har vi kommet langt i arbeidt med å se på en slik turnering. Som medlemmer av PGA European Tour Courses har vi god tilgang til beslutningstagerne på tournen. Det hjelper. Ser man på scandinavian masters (som i år går på vår søsterbane Kungsengen) sine hjemmesider er det nå kommet frem en nyhet om at man arbeider med kval til Scandinavian Masters i Norge neste år. Det er Miklagard involvert i. Jeg tror Miklagard kan få en stor turnering i fremtiden, kanskje sammen med en eller flere av våre gode naboklubber. Til syvende og sist er det imidlertid medlemmene og økonomi som bestemmer om man skal gå for dette eller ikke.
Håper dette ga litt faktaopplysninger.
Ha en fortsatt god golfsommer
mvh
Tore Waagø
Daglig leder
Miklagard Golf