Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Svingendringer

Sliter

over 20 år siden

Sliter

Har et problem. Når jeg spiller fra et lie som ligger høyere enn meg selv får jeg en fin ballbane og god lengde på nesten hvert eneste slag. Når jeg spiller ballen fra samme høyde som der jeg står er jeg langt mer ustabil.

Er ganske høy. men har fått tilpasset settet med en tomme forlengede køller og 2 grader upright. Dette gjelder ikke rescuewooden min men den skulle det vel ikke være nødvendig å forlenge??

Noen som kjenner til spesielle svingfeil som forårsaker dette?

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Slicer du fra normalt lie?

Sliter

over 20 år siden

Sliter

Slicer fra normalt lie ja.

Slicer

over 20 år siden

Slicer

Med jern 7 og oppover har jeg ikke samme problemet, men er ikke fornøyd med lengden på disse slagene.

lk

over 20 år siden

lk

Er langt i fra noen ekspert, men normalt når en slår en ball som er høyere enn deg selv vil en få en draw. Hvis du da har en sving som gir deg en slice/fade så vil jeg tippe at dette utjevner hverandre og derfor får ballen til å gå rett fram. En slice kan komme fra så mangt, få en pro til å hjelpe deg med svingen er nok det beste tipset.

lk

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Slicen kommer fra en utenifra og inn svingbane. Med korte jern så forsvinner denne slicen og kan gå over til en pull, men du bruker så mye kraft på å gi ballen spinn at det blir lite igjen til å slå den fremover. Det beste er nok at en pro hjelper deg med det problemet. På egenhånd kan du teste å plassere ei ballbøtte på rangen på høyre side på utsiden av ballen. Slik blir du hindret i å komme utenifra. Hvis du likevel kommer utenifra så får du ihvertfall klar tilbakemelding.

Slicer

over 20 år siden

Slicer

Da skal jeg en tur på rangen etter jobb og prøve tipset ditt. Rette veien for køllehodet og gå er innsiden, balltreff og så tilbake til innsiden?

Har lest mye om dette og om hvordan bli kvitt slicen, men det er f.. ikke lett å få til i praksis.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Kort fortalt:
- Utgangsretningen på ballen forteller om du har en svingbane som kommer innenfra og ut eller utenfra og inn .
- En eventuell fade/slice eller draw/hook forteller om du har lukket/åpent køllehode(i forhold til svingbanen) i trefføyeblikket.

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg har ganske rette slag, men ofte en anelse til høyre for siktelinja. Nesten aldri til venstre. Betyr det at jeg har en innenfra-og-ut sving med relativt square køllehode, da?

Kåre Kålrabi

over 20 år siden

Kåre Kålrabi

Jeg går ut fra innlegget ditt at du slicer ved slag på plant underlag. Nok om det. Denne konstatering kan bare forklare de rette slagene du får ved lie der ballen er høyere enn føttene dine når vi tar i betraktning følgende:

Når ballen ligger lavere enn føttene dine, skal ballen normalt flyttes nærmere høyre fot for å beholde den samme ballbanen som ved flatt lie. Når ballen ligger høyere enn føttene, skal ballen flyttes nærmere venstrefoten for å beholde den samme ballbanen.

Når du slår en ball som ligger høyere enn føttene dine, antar jeg at du ikke foretar ovennevnte justering. Ergo har du i praksis en stance som retter opp feilen du gjør på flatmark, nemlig å ha ballen for langt frem i stancen. Få en doktor til å se på saken, eller prøv selv å flytte ballen bakover i stancen når du slår fra flatt underlag. Lykke til!

Slicer

over 20 år siden

Slicer

Sitter her og søker på nettet for å finne flere "cure slice" tips. Det dere sier stemmer bra med mye av det jeg har lest.
Antar jeg må slå ut noen hundre baller på rangen får å få inn en ny sving.

Så forresten et tips nettopp. Sjekk dette:

(fra top 50 tips for å kurrere slice, Golf Digest)
23. Feel 'outside' takeaway

Feel that you are taking the clubhead straight back, or even slightly to the outside at the start of the backswing. (Dave Marr, 1966)

Etter å ha lest gjennom en del av tipsene så er nok den beste løsningen å ta kontakt med en pro;)

Kåre Kålrabi

over 20 år siden

Kåre Kålrabi

Enda et tips:

Korrigér aldri en feil med en annen feil.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her