Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Natural golfer på T29

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Sandy Lyle begynner å tilpasse seg NG ved hjelp av beste NG instruktør, Ken Martin.

Sandy Lyle er tidligere vinner av The Open, men forsvant i mange år fra toppen, men ved hjelp av NG er han tilbake i på europatouren.

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Han har jo brukt vel lenge paa aa tilpasse seg NG (minst 7 aar), og fortsatt suger spillet hans. Tipper han glemmer seg naar han innimellom spiller bra...

Skal du skrive 150 innlegg om Natural Golf naa?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tore.
Din informasjon er feil, Ken Martin har fulgt Lyle i ca. 18 mnd.

Dessuten er din holdning ganske så nedlatende til en spiller som har vunnet 2 Majors!!!

Så om du synes at spillet hans suger, sier det ganske så mye om din holdning og saklighet.

Om du ikke liker at jeg skriver om NG, kan du la være å klikke deg inn på tråden min davel, såpass klarer du vel....

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Du tar nok feil Bernt.

Sandy Lyle var med paa promoteringen av Natural Golf i USA for mange aar siden i saakalte "infomercials". Dette var foer du begynte aa spille golf..

Sandy Lyle har slitt med svingen enda lengre enn det og han er nok ikke paa sitt verste etter NG transformasjonen. MEN, han er helt klart ikke i naerheten av sitt (tidligere) potensial etter aarevis med Natural Golf.

Han har spilt flere gode runder med NG og -5 i dag er dritbra. Jeg haaper han klarer aa holde koken.

Mine kommentarer er basert paa fakta selv om de kan vaere satt litt paa spissen. Grunnen til det er dine (ofte subjektive) predikener om NG som ber om litt motvekt.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Greit nok Tore, men de infomercials du snakker om ble spilt inn som en fase og intro for Lyle til NG i 2001 eller 2002 tror jeg, men da hadde han ennå ikke bestemt seg for å legge seg helhjertet til oppgaven med samarbeidet med Martin.

Men kun de siste 18mnd har han hatt kontinuerlig oppfølging av Martin. Kanskje noen få mnd. lengre enn det, men ikke så mange år siden som du sier. Da jeg begynte i mai 2000, så visste jeg ingen ting om NG eller Moe. April 2001 så jeg en artikkel Espelid skrev om Moe i Norsk Golf, og lang tid etter det, var det klart at Lyle ville gjøre et helhjertet forsøk på tilpasning...

Om det er 4 eller 2 år siden han tok steget er ikke så relevant, for som jeg har prosedert hundre ganger er det veldig vanskelig å omprogrammere motorikkhukommelsen, det vet alle som prøver endre svingen sin...

Men jeg lover å ikke skrive hundre meldinger om NG, ville bare få sagt at Majorvinneren Lyle tok steget, og etter min mening går det ikke så verst, siden han nå er litt med på europatouren ihvertfall, mot å være helt borte i mange år...det sier jo litt da....for hans del...

TORE.
Å SETTE FAKTA PÅ SPISSEN faller på sin egen urimelighet!!! SMIL

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

He he, Bernt.
Advokater, politikere og selgere lever ofte av aa sette fakta paa spissen......og ja, de faller ofte paa sin egen urimelighet..

Jeg husker ikke naar de foerste NG "infomercial'ene" gikk paa Golf-kanalen i USA, men det er veldig lenge siden (tror det var paa slutten av 90-tallet) og Sandy Lyle hadde akkurat blitt "frelst".

Om det skulle vaere 2001 har han holdt paa med dette lengre enn 18mnd, saa noe godt maa det jo ha kommet ut av det.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

hehe mulig det, så han har ihvertfall hatt mange år å "snu" på da hehe

Du har sikkert rett angående Lyle, er ikke så oppdatert hva han har holdt på med før jeg satt meg inn i ting...

"Hit em long and STRAIGHT" hørt den før....prøv å slå rett uten NG hahaha

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Hørte en kommentar fra Asbjørn Ramnefjell i går. Han mente svingen til Sandy Lyle minnet svært lite om Natural Golf.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Er egentlig veldig enig, han henter marginer derfra, men som jeg har sagt hundre ganger; en som har svingt konvensjonelt vil aldri klare holde bakre fot plantet gjennom impact på en naturlig måte, for det er svært annen måte å flytte vekten på og gi gass...

så jeg er ikke konsekvent når jeg bruker Lyle som posterboy for NG, men det er det han selv som gjør.

Men når det er sagt, så må det et trenet øye til for å se om man svinger NG! Så de som sier den ser forferdelig ut, tenker ikke på at svært få konvensjonelle golfere ser ut som Fred Couples eller Faldo heller!!!

En dag begynner et talent med NG fra første gang han svinger en kølle, kun da vil han klare utføre den meget enkle bevegelsen det faktisk er.

Samme med Jerry Folz på The Golf Channel som spiller på minitourene i USA ved siden av jobben, og er med på infomercials....ikke NG i mine øyne! Selv ikke NG istruktørene klarer det, fordi de har svingt klassisk i svært mange år...igjen-betyr ikke at Moes enkle bevegelse er vanskeligere, bare at det er vanskelig å gjøre slikt et dramatisk skifte, det vet jeg alt om.....

Kjell

over 20 år siden

Kjell

Trodde Natural Golf var litt "ute" nå.. Er bedre kontroll med ett plan!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

NG har alltid vært og vil alltid bli litt "ute"........forfengelighetens pris!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Kjell
NG er ETT plan!!!

seb

over 20 år siden

seb

må et trent øye ? betyr det at en gjennomsnitts golfer ( som meg ) ikke kan se denne svingen ? og hvorfor greier vi ikke å se den ?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

seb
Nettopp fordi de som tildligere svingte konvensjonelt bare driver med en tilpasning for å hente marginer.....bredere stance, kortere baksving, or roligere bakre fot gjennom impact....

Da Tiger ble spurt om sine svingendringer, ble han konfrontert med om hans endringer begynte nærme seg NG, svarte han "whatever works"....

En TRUE NG'er vil strekke ut armene mere ved set up slik at skaftet og bakre underarm går i en linje sett bakfra (down the line) samtidig med at grepet er ti-finger med nedre hånd i håndflatene......

Vanskelig å se på BEVEGELSEN fordi hverken Jerry Folz eller Sandy Lyle har dette grepet, ei heller klarer de holde bakre fot plantet gjennom impact (som KUN er mulig om hofteleddslinjen og skulderleddslinjen holdes parallelle gjennom impact.....- altså IKKE rette ut fremre ben og spinne hoftene når man gir gass - det er her NG skiller seg ut ved det som heter FTBAI face the ball at impact) Vi spinner ikke! Men det gjør disse konvertererne OK

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Slapp helt av, jeg sier IKKE at Tiger skal begynne med NG, ville bare si det så dere ikke får helt hetta ;)

seb

over 20 år siden

seb

siden jeg har hatt time hos emil på sola stranden har jeg vært borti dette selv . vet ikke om han underviser helt etter NG men det er ganske nærme vil jeg tro .

men å si at jeg ikke kan se forskjell på et å to plan blir å ta litt hardt .

men jeg er av den oppfatning av svingen skal tilpasses den kroppen du har ikke at kroppen skal tilpasses svingen. synes her at mange pro`er ( som jeg har hatt time hos ) gjør feil . men vet ikke helt om jeg har erfaring nok til å å være helt bastant på mine meninger.

men bare du spiller deg til birdie muligheter så er det vel et fet hvordan du svingte . ( selv om det er kjekt å ha en sving som ser pen ut ).

seb

over 20 år siden

seb

det går vel ann å kombiner det beste fra to verdner eller er det umulig ?

seb

over 20 år siden

seb

fines det noen bilder av grepet til moe norman ( på nettet ) ?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

seb
Det er akkurat det Sandy Lyle gjør, fordi et totalt skifte er plent umulig når man har spilt konv golf svært lenge..

http://www.megspace.com/sports/moetown/videos/

du kan klikke i menyen på Natural golf, der får du bilder av Moe Normans grep.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

seb
Helt enig, samme hvordan du svinger bare du har birdie-muligheter :)

Jeg sa ikke at du ikke klarer skille mellom ett og to plan, men å spotte en som spiller NG er ikke alltid så lett, men det er mere fordi den personene da ikke spiller NG korrekt ;)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

seb
Jeg ser Emil står på listen over instruktører på naturalgolf.no, nettsiden til Christer Karlsson....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her