Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bruk av GPS på golfbanen

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Hei,

Jeg er veldig interessert i å høre meninger om bruk av Golflogix. www.golflogix.no
Utstyret er foreløpig i bruk på Borre og Miklagard og vil også komme på Losby, Bogstad, Tyrifjord og Kongsberg.
Det er gratis bruk denne uken ( 21 ) Tar gjerne tilbakemeldinger på de som har brukt eller kunne tenke seg å bruke Golflogix.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Vet du noe om NÅR det kommer på Kongsberg. Jeg melder meg frivillig som forsøkskanin.... :-)

Runar

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Det vil være tilgjengelig på Kongsberg senest første uken av juni. Du er hjertelig velkommen til å teste den ut.

Inge

Bjørn-Erik Venner

over 22 år siden

Bjørn-Erik Venner

Er det mulig at det kommer til Hauger også? Isåfall vil jeg teste :)

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg kan ikke forstå at det kan være lovlig.

Jeg vil tro at det går inn under regel 14-3 kunstige hjelpemidler og uvanlig utstyr.

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Det er lovlig å bruke i ikke tellende selskaps runder. Hvor mange spiller alltid tellende selskapsrunder? I USA som er kommet litt lengre enn Norge og Europa, er den lov å bruke. Når det blir "lov" i Europa er vel et tidsspørsmål.

Noe å tenke på:

Det er lov å bruke en caddie som kjenner banen på meteren. Hvorfor skulle det ikke være lov å bruke en GPS caddie?
Når vi først snakker om "lovlig" så er det ikke noe praktisk forskjell mellom å bruke en GPS enn det er å bruke bane guide, lete etter sprinkler lokk og se etter 150 meters pinner!

Å bruke en GPS er meget effektivt for å få opp hastigheten på banen. Du ser på en nøyaktighet på 2-3 m hvor langt du har slått og det er rett og slett artig å bruke.

Men, bevares. Det er frivillig å bruke.

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Svar på spørsmål om Golflogix kommer til Hauger:

Hauger er helt klart en bane som er første prioriet etter vi er ferdige med de første seks klubbene. Vi vil på basis av de erfaringer vi gjør med de første klubbene utvide til å dekke en rekke av de ledene klubbene i Skandinavia.
Så langt har Golflogix utstyrt en rekke av Europas beste baner med håndholdt GPS løsning. Valderama, San Roque, La Cala, Marbella Golf & Country Club, Vale do Lobo, Quinta Do Lago for å nevne noen. I USA har blant annet Peeble Beach valgt å bruke Golflogix.

EG Wesel

over 22 år siden

EG Wesel

Enig med Inge. Jeg ser ingen grunn til at slike hjelpemidler skal være ulovlige. Å vite en avstand betyr ikke at man har jukset på noen måte. Om man får vite at det er 143 meter frem til en flaggstang betyr ikke at man kan stille inn kroppen til å slå 143 meter! Ja, hvorfor skal det ikke være lov å bruke denne saken når det er lov med baneguider i papirformat?

Pris?

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Takk for ditt innspill EG Wesel!

Prisen vil være kr 50 for å leie med seg en enhet. Litt over en tier pr mann i en flight. Den kan med en enkel bag clip festes på bære bag eller den kan settes i en egen holder på trallen.
Vi er spente på responsen fra Norske golfere. De nordmenn som har vært i blant annet Spania har mange god ord å komme med. Så langt har vi også fått mange positive tilbakemeldinger fra Miklagard og Borre. I løpet av uken vil også Losby og Tyrifjord tilby Golflogix og da vil det være gratis bruk første uken!

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Vil ette si at du er enda en av dem som har et produkt som du promoterer gjennom diverse debattforum

Ellers, så lurer jeg på hva som er tellende runder. Er det i forhold til HCP, er det interne klubbkonkuranser, eller ?? Hvor går grensen.

Regel 33-1 sier at ingen har myndighet til å sette en golfregel tilside.

Regel 33-8 sier at ingen golfregel kan oppheves av en lokal regel.

Regel 32-2 sier at det er diskvalifikasjonsstraff for brudd på blandt annet regel 14-3

Jeg tror ikke dette er noe for endre enn de som skal ut på banen og orientere seg, og evt. forbedre baneguide.

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Merkelig med en slik aggresiv og fiendtlig innstilling!

Jeg synes det er over grensen å reagere på en slik måte fordi man vil ha tilbakemeldinger og synspunkter. Hensikten er å være enda mer fokusert mot kundenes behov og meninger. Skal det være noe negativt? Dessuten er det frivillig å gå inn i en diskusjon...
Når det gjelder din imponerende kunnskap om regler og paragrafer, så lar jeg deg heller diskutere dette med noen som har tilsvarende interesse. Jeg er for det meste interessert i en god runde golf i en fin atmotsfære.

God golf!

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Svar til "Swinger":

Jeg har sendt mail til regelkomiteen i NGF med spørsmål om "lovligheten" med bruk av GPS. Når jeg får svar kan jeg legge det ut her.
Slik jeg har forstått reglene så er "tellende selskapsrunder" i forhold til Hcp. Når det gjelder interene turneringer som f.eks sponsor turneringer så er det allerede vært i bruk her i Norge. Burde ikke være noe problem så lenge alle har tilgang til GPSene.

En ting lurer jeg på? Hvorfor mener du det er juks å bruke GPS? Da ser jeg bort fra det ikke står spesifikt i regelboken din at GPS er "lovlig".

Regelbrudd

over 22 år siden

Regelbrudd

Hei.
Har sakset dette utklipp fra http://www.golfinside.no/Nils/ der lesere har anledning til å stille forbundsdommer Nils Jørgensen spørsmål angående golfreglene.

Spørsmål:
"Er der nogle regler for måling af afstand fra bold til hul. f.eks med electronisk måling??"

Svar:
"Ja, det finnes nok regler som tar tak i det å måle avstand fra ballen din til ulike faste punkter, f. eks. til hullet. Regel 14-3 har som overskrift "Kunstige hjelpemidler og uvanlig utstyr".
Regelens underpunkt 14-3 b. forbyr direkte alle milder eller utstyr til å måle avstanden med. Dette forsterkes også gjennom såkalte Decisions fra R & A, hvor de understreker at slike elektroniske måleinstrumenter er regelbrudd. Vi får begrense oss til vår egen gode eller dårlige bedømning, og det er da også noe av det sjarmerende med golf."

Dette burde vel være klar tale for HCP tellende runder. Hva folk bruker eller ikke bruker på en ikke HCP tellende runde får være opp til den enkelte vil jeg tro.....

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Det er vel ingen tvil om at gps går under "kunstige hjelpemiddel", og at det er ulovlig i turnering, som feks. laserkikkert m/ lengdemåling.

Jeg skulle ANTA at man heller ikke har lov til å bruke GPS i hcp justerende runder, men det svarer sikkert NGF på.....

Uansett: man går vel ikke ut på banen alltid for å spille en hcp runde ? Spiller dere BARE slagspill "mot dere selv" ? Hva med å kjøre "best-ball", texsas eller andre "kamerat-gjeng-konkuranser", ikke etter boka, men bare moro. Det er da ikke ulovlig ?

I PRO-AM turneringen som Asbjørn Ramnefjell (www.golfsiden.com) gikk sammen med Sergio Garcia brukte caddyens hans kikkert med lasermåler.

En liten "klipp og lim": "Han hadde forberedt seg godt til runden. Han visste nøyaktig hvor langt det var til alle delmål på banen og hvor det var smartest å plassere ballen fra utslagene. Han hadde selvsagt alle distanser klare til enhver tid når Garcia spurte. Han hadde også et måleinstrument (en kikkertlignende sak som er forbudt i konkurranser) hvis nye avstandsspørsmål skulle dukke opp under veis."

GPS må da være glimrende hvis man feks. går banen for første gang. Man kan feks. ta med baneguiden og føre opp noen mål fra enkelte punkter på banen som ikke er målsatt osv.

Gary Hogan

over 22 år siden

Gary Hogan

DETTE STINKER.
Lær dere å spille selv!!!!!!!!!!
Det kan imidlertid være interessant å bruke GPS til å måle hvor langt man HAR slått, men til å bedømme avstand før man slår er juks.

Golfen er ødelagt nok allerede med trampolinedrivere og "baller uten luftmotstand". Snart begynner vel dere å mase om å få ha med robot på banen til å slå for dere.

Fore

over 22 år siden

Fore

Helt enig med Gary! Folk er jo ikke interessert i annet en siste nymotens dippedutt og for min del blir hele spillets glede borte hvis alt skal avhenge av masse annet en deg selv køllene dine og ballen......

Det er samtidig ikke alle som er super opptatt av hvilket HCP de har, kanskje konkurranser ikke er det som teller mest men det å ha det sosialt. Men det virker på meg som om det er de som ikke er så opptatt av konkurranser, er de som er villige til å bruke mest mulig penger og dingser på å få best mulig score........... Tipper de synes det å imponere kompisene er det viktigste med golfen kanskje???

Bjørn-Erik Venner

over 22 år siden

Bjørn-Erik Venner

Til Gary og Fore: Mener dere at dere ikke syns at det hadde vært gøy å prøve GPS på banen en gang? Og vi andre skjønner at det er ulovlig i turneringer, men som Runar sier; man spiller vel ikke alltid golf for å spille HCP tellende? Det å bruke en GPS sender i texas, bestball eller andre slike turneringer er vel fullt lovlig? Jeg mener at dersom golf skal bli en folkesport noen gang må folk få lov til å ha det gøy noen ganger og f.eks bruke GPS i selskapsrunder!

Men absolutt ingen GPS i turneringer!

Gary Hogan

over 22 år siden

Gary Hogan

Jepp, du har forstått det riktig.
Det kan sikkert for enkelte være morro å bruke GPS og anna snacks til å sjekke om du har vurdert riktig, men å dra fram datamaskiner og kikkerter midt ute på golfbana mens du gjør deg klar til å slå neste slag er for dumt.

En annen ting er nøyaktigheten av slikt utstyr. Mener å ha hørt/lest et sted at GPS har en oppløsning på +/-40m, og da er det ikke til særlig nytte likevel så lenge man er avhengig av mindre enn +/- 5m.
Dette er kun et forsøk fra golfindustrien på å selge junk til godtroende tullinger.

Når det gjelder optisk distansekikkert så vil en person med godt syn kunne klare en nøyaktighet på ca +/-5%. Dette er bedre, men man er avhengig av at rimelig stort objekt med skarpe konturer som f.eks merkestaker, trestammer, bygningshjørner etc. En ball som ligger på fairway, eller å finne avstanden til et punkt midt i det grønne er vanskelig.

Bruk hue, øynene, banebeskrivelse og avstandsmerkene, eller sitt hjemme og spill på data.

EG Wesel

over 22 år siden

EG Wesel

Det skal være lov å måle opp hele banen med et GPS-verktøy FØR man spiller en konkurranse, men ikke UNDER konkurransen. Hvorfor ikke? Avstandene er de samme uanset. Jeg kan ikke forstå at det skal ha noen betydning om man får oppgitt avstanden før man slår. Greit at en GPS kanskje gir mer nøyaktige avstander enn en baneguide på papir, men om det f.eks er 143 eller 147 meter til flagget er det ingen i dette landet som klarer å beregne det i sin sving på første forsøk allikevel. Jeg tviler meget sterkt på at noen klarer og forbedre sitt spill i særlig grad selv om får oppgitt riktige avstander. Om jeg ligger rett ved siden av 150-meters pinnen med 5 i hcp, er det meget sjelden at ballen går nøyaktig 150 meter når jeg slår den. Sjarmen med golf blir den samme uansett, for når det blåser og regne osv, blir "avstanden" en annen allikevel.

Ragnar

over 22 år siden

Ragnar

For min del må folk bruke det de måtte ønske av slike duppeditter, jeg tviler på at de vil ha noen særlig praktisk nytte uansett. Det jeg er redd for er at dette kan dra opp rundetidene dersom bruken blir utbredt.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Jeg er helt enig i at man ikke skal bruke kunstige hjelpemidler på en runde (turnering / hcp justering). Poenget er at man FÅR HJELP til vurdering av avstand. Det er feks. ikke tillatt å spørre medspillerene sine om "hvor langt er det herfra". MEN man har lov til å spørre om hvilken avstand det står på feks. sprinkel-lokket, eller om det er noen som "ser" 100 m markeringen....

Hva blir det neste, vindmåler ?

Ang. 50,- pr. gps.: greit nok det, men det nytter ikke med 1 pr. 4 mann. Det blir håpløst. Noen slår kort, andre slår langt, noen slicer osv. Det kommer da til å ta for lang tid å gå til hverandre med gps'n, hvis det skal være nøyaktig da....

Iflg. en forhandler av GPS har nøyaktigheten øket kraftig, og selv de dårligste har en nøyaktighet i praksis på max 2-3 meter.

For min del hadde det helt klart vært tidsbesparende og hatt gps når jeg går på en ny bane. Hvis den sitter på baggen / tralla så er det jo bare et trykk på den så får du svaret i løpet av 1 sekund i stedet å lete etter 100 m / 150 m markering osv.

Men jeg må også få si meg enig i at den tekniske utviklingen må bremses før man må bygge om alle banene. Det blir for dyrt. MEN det er en annen diskusjon.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Har ikke helt gjort meg opp noen mening om hvorvidt det er "juks" eller ikke, ennå, men jeg tror (vet) at det bare er et tidsspørsmål før dagens PDA'er kommer med GPS. (Hvis det ikke har skjedd ennå.) Da er det jo bare å ta med egen PDA på banen etter å ha lastet ned baneinfo fra en eller annen database på nettet (disse fins allerede.) Samtidig kan man jo bruke den til å føre slag rett inn og få all tenkelig statistikk umiddelbart oppdatert... Kan jo være litt artig, det da...

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Jeg forstår at det er vansklig for mange å forstå dette enorme jaget omkring fancy utstyr på golfbanen, men jeg MÅ avklare en del praktiske ting. I tillegg har jeg ingen som helst inødvendighet for meg at bruk av GPS abselutt skal være "lovlig" på tellende Hcp runder. Jeg spiller slik jeg vil spille, så får andre gjøre slik de vil. Jeg bruker GPS på banen fordi jeg synes det er gøy og det gir meg større trygghet på avstand og valg av riktig kølle. I tillegg kan jeg se hvor langt jeg slår med driveren, jern etc. Perfekt.

For deg første: Golflogix har en nøyaktighet på 2-3 m. 40-50 m unøyaktighet dreide seg om sitjuasjonen FØR Amerikanske miliæret åpnet for sivilt bruk på lik linje med militær bruk. Kongressen i USA krevde åpning fordi man måtte forsvare den enorme kostnadene det innebærer å drifte satelittene.

For det andre: Hele hensikten med å bruke Golflogix er å forsterke golfopplevelsen. Ikke dra oppmerksomheten bort fra spillet og banen, men faktisk motsatt. Valg av riktig kølle kan være forskjellen mellom en kanon runde og en dårlig runde. Hvorfor skal jeg kaste bort tiden med å leter etter sprinkler lokk etc, når jeg kan ha min egen GPS caddie som forteller meg på meteren hvordan jeg skal spille banen?

Man kan spille baner som har GPS som sin egen hjemmebane. Hvem vil ikke det?

Jarle M

over 22 år siden

Jarle M

Som en relasjon til denne diskusjonen, kan jeg nevne at det idag ble lagt ut, på "Community", informasjon om en (nesten) slik GPS/PDA-sak som "Fersking" nevner...

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Svar til "fersking":

At det kommer en løsning med PDA med GPS er det ikke noe tvil om. Det det heller er tvil om er om det er en bra løsning. Hvorfor?:
Det første jeg vil stille spørsmål om er nøyaktigheten. Dessuten, hvis du har en PDA så vil du neppe dra den ut i alt mulig slags vær på banen.
I Norge kommer det mer enn en dråpe regn fra himmelen i løpet av en sesong.
De som har en PDA bruker den til jobbrelaterte oppgaver og vil ikke riskikere å miste den i det våte gresset på banen for så igjen miste et nyttig arbeidsverkøy og masse viktig data.

Argument 2: Det er for mye informasjon. Når du er på banen så vil du ikke ha noe som tar bort fokuset ditt fra spillet. F. eks Golflogix er ekstremt enkel å bruke. Det eneste du trenger å kunne gjøre er trykke på en knapp. Du får lengde informasjon i real tid, mens du beveger deg fremover på banen.

Argument 3: Hva med de som ikke kjenner banen og ikke har tid til å bruke masse tid på å laste inn kart etc. for å forberede seg til en hyggelig selskapsrunde? Det blir for mye styr for min del.

Det synes jeg det er betydelig mye enklere å leie en Golflogix for en billig penge når jeg har behov for det, enn jeg skal investere tusenvis av kroner på teknologi som går ut på dato før jeg har fått snudd meg.

PDA med slik programvare mener jeg er for spesiellt interesserte. Det er sikkert vel og bra hvis du er tar deg den tid og kostnad med dette.

Nå er jeg rimelig subjektiv i forhold til dette spørsmålet og mitt svar må derfor sees i denne sammenheng.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Kanskje ikke 100% relevant, men heller ikke 0%:

Spør deg selv hvorfor telefonkiosker er nesten utdødde, mens vi alle går og bærer rundt på våre portable (og dyre!) telefoner som vi har lagret alle våre kontakters telefonnummer i (og dermed ikke vil miste!) og som heller ikke tåler fuktighet i form av litt svette på innsiden av jakka en gang!

Og å lage et program på en PDA som bare gir deg en avstand når du trykker på en vilkårlig knapp er ikke vanskelig. Jeg kan faktisk gjøre det selv.

(Og ville nok gjort det, for jeg er enig i at det kan bli for mye å holde styr på under spillet. Har selv gitt opp å skille mellom utslag, fairwayslag og putter f.eks. for min egen statistikkføring.)

Gary Hogan

over 22 år siden

Gary Hogan

Tror egentlig ikke denne GPS-greia er særlig til hjelp. Det er bare en ny flopp som kommer og går. Alle skal prøve det til å begynne med, så gidder de ikke mer etter en stund.
Utrolig sjelden jeg spiller med noen som bommer på avstanden, men jeg spiller ofte med sånne som bommer på ballen eller slår den et helt annet sted enn de hadde planlagt. (hører selv med til den gruppen dessverre)
Bir morro å se når golfspillerne kommer med mobiltelefon i ene hånda og gps i den andre. Da kan de jo dra bagtralla med beltestropp og ha med seg caddy til å slå ballen.

Timmy

over 22 år siden

Timmy

En PDA kan man i hvertfall ha i baklomma, på samme måte som et scorekort eller en baneguide...

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Jeg synes det er bra med tilbakemeldinger!

For å svare Mr Gary Hogan. Så er denne såkalte "floppen" han etterlyser en suksess. På bare 5-6 mnd har over 30 klubber i Europa tatt Golflogix i bruk med stort hell. Da nevner jeg igjen topp baner som Valderama, San Roque, Qunita do Lago etc. I USA er det over 200 baner som har tatt dette i bruk. Bare i løpet av de siste mnd har en rekke baner i Asia startet.

Når det gjelder å putte en PDA med GPS i jakken eller bukselommen så er desverre ikke mulig. Det går ikke ann å sammenligne GSM med GPS.
GPS trenger å ha fri sikt mot himmelen for å ta ned signaler. Hvis den puttes i jakken e.l mister man satelitt dekningen og dermed nøyaktigheten.

Faktisk så var utgangpunktet for å utvikle Golflogix å ha alle de funksjonalitetene som dere nevner ++. Det viste seg å være for komplisert for den gjennomsnittelige brukeren og noe som kun noen få hadde interesse av. Det er fullt mulig å ta denne funksjonaliteten i bruk her i Norge når vi måtte ønske det. Det kan godt være vi gjør det på noen få enheter på hver bane, slik at det kan brukes som et verkøy for klubbens aktive golf spillere.

For de som vil vite mer om denne funksjonaliteten kan det sees i en demo på www.golflogix.com

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Sant nok, men det burde også være rimelig enkelt å lage en antenne i form av en liten "button" el.l. som kan settes på cap'en eller bag'en, som så kan bruke bluetooth, wireless usb el.l. for å kommunisere med pda/gps'en...

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Det er en god ide og det kan du være sikker på at vi har tenkt på. Det som desverre er realiteten er at det er kostbart hvis du skal en haug med duppe dingser. En Bluethooth GPS koster ca kr 3500.- En PDA koster Kr 3000 og oppover. Så trenger du software. Det koster fort kr 400 - 500. Så trenger du å sette deg inn i dette. Det er ikke like lett for alle. Så skjer det noe med de kostbare dingsene og du må ut med dyre kroner i reprasjon og så videre og så videre.

Alternativet?

Du kan leie en Golflogix til 50 kr runden. Du får mange runder for bare programvaren kostnaden.....

Men..

over 22 år siden

Men..

Går det ann å kjøpe Golflogix da? Eller må man leie?

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Det er kun for leie. En av grunnene til dette er at det er et system som må settes opp for best mulig nøyaktighet.

Enhetene er satt opp spesiellt for den enkelte bane. Det betyr at du har en betydlig bedre nøyaktighet enn du vil kunne få med en PDA løsning med GPS.
Fordelen for brukeren er at det er lett å komme i gang og du får en "informasjons tjeneste" når du har behov for det og til en lav pris i forhold til at du skulle "mekke" det sammen selv.

Det er gratis å bruke på Losby og Tyrifjord Golfbane fra og med i dag og hele neste uke.

Test i vei. Dere kommer til å bli overasket over hvor nyttig det er å bruke.

PS! Undersøkelser fra en rekke proer viser at en gjennomsnittelig golfer bruker mellom 6-10 slag ekstra pga av feil køllevalg. Noe å tenke på....

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

6-10 slag ekstra pga. feil køllevalg...... det har jeg ikke noe problem med å tro.... Jeg mener faktisk at det er MYE mer enn det. Hvis enkelte hadde droppa "macho maska" og tatt en kølle mer i steden for å skulle TYNE kølla for det den er verdt så hadde de spart mange slag. Men om 6-10 ekstra slag pga. feilberegning av lengden.... ? Tja... ?

Gary Hogan

over 22 år siden

Gary Hogan

Jeg får bare bøye meg i støvet og gleder meg til å prøve.

Frode

over 22 år siden

Frode

Hvis jeg kan spare 6-10 slag pr runde er veien åpen for kvalik til europatouren om 2 år.... gleder meg til å tjene millioner med Els, Goosen og gutta.... Takk for dette vidunderlige apparat :-)

Gary Hogan

over 22 år siden

Gary Hogan

Du er inne på noe der Frode, vi får nok snart se Runar Nyrud og de 10-20 beste spillerne fra Kongsberg på Viasat mot slutten av sesongen.

Nei forresten , jeg glemte at når Ernie og Tiger får denne dingsen kommer de ikke til å gå en runde over 60 slag, og da blir det nok litt for vanskelig å tjene de millionene.

Men fra spøk til alvor. Jeg gleder meg til å prøve. Om ikke det forbedrer spillet mitt så får jeg ihvertfall mer å lage statistikk over. Denne greia passer fint inn med pulsklokka som laster ned alle data fra treningsturen på pc. Jo mer man vet jo klokere blir man.

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

:) Gleder meg Frode at dine golf millioner er rett rundt hjørnet.

Men, for at jeg ikke skal bli misforstått.... Jeg skrev at det var en "gjennomsnittelig" golfer. Jeg mistenker både deg og Gary Hogan til å være "litt" bedre enn en gjennomsnittelig golfer.

Tror også at vi trygt kan slå fast at Runar Nyrud og de 10-20 beste spillerene fra Kongsberg forhåpentligvis er bedre en hva vi kan kalle "gjennomsnittelig" golfere :)

Patle

over 22 år siden

Patle

Til info.

GPS er stort sett innebygget i golfcartene her borte i USA og jeg har deltatt i flere USGA turneringer og GPSen har aldri blitt skrudd av.

Så da må det vel være lovelig?

Swinger

over 22 år siden

Swinger

GPSen i Carten er kun for å finne veien hjem igjen.

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Svar til Patle:

Det er helt riktig. Det er fullt lovlig i USA. Det er regnet på lik linje som bruk av caddie.

Til Swinger som mener at det er kun for å finne veien hjem:

Du burde være opptatt av at det faktisk er noe som kan få opp hastigheten på banene. Det er et stort problem og alle monner drar. Man trenger ikke mye erfaring med bruk av GPS for å skjønne at det er mye tid å spare på leting etter sprinkler lokk eller vurdering av køllevalg og diskutering med medspillere.

De aller beste tilbakemeldingene vi har fått er fra bedre og erfarne golfspillere. De synes det er et supert verktøy og at det er perfekt spesiellt hvis man ikke kjenner banen så godt.

PS! eg vil gjerne treffe på den personen som kan spille sin egen bane og på hvert slag vite lengden med en nøyaktighet på 2-3 m.

HP

over 22 år siden

HP

Jeg testet en GPS på en runde for noen uker siden. Morsomt verktøy. Dersom man holder seg midt i en normalt rett fairway og pleier å skritte opp fra siste avstandsmerke, så er det ikke så mye å tjene. Den store gevinsten kommer når man skal kutte en dogleg på en ukjent bane, eller ligger langt til siden for avstandsmerker. I tillegg ga enheten avstand til/over sandbunkere, noe som jo er nyttig. For fremtiden kunne man ønske seg kart, samt avstander til flere baneelementer. Jeg regner med at dette kommer til å utvikle seg til fullblods elektroniske baneguider i løpet av de neste par årene.

Jeg synes ikke dette bør brukes i turneringer, og det er da også helt klart ulovlig. Regel 14-3 punkt b etterlater overhodet ikke rom for tvil, og hvorvidt amerikanere skrur av GPSene sine eller ikke er ikke så veldig relevant for tolkningen av de faktiske reglene... Avstandsbedømmelse er en viktig del av ferdighetene man skal beherske, og en GPS fjerner nesten dette elementet helt.

Å bruke dette i HCP-regulerende runder er derimot greit for meg. Hjemmebanen skal man uansett kjenne godt nok til at GPSen ikke er til noe vesentlig hjelp, og det er vel spillingen der som betyr mest i HCP-sammenheng. De fleste av oss vanlige dødelige har vel 5-10 meter unøyaktighet i lengden av slagene uansett. Og om noen skulle komme et poeng eller to lavere i HCP med GPS, så må de slite tilsvarende mer i klubbturneringer etc., så det ser jeg ikke på mer som deres problem enn som mitt.

PS: Hr. Sandvik, er du helt sikker på at Swingers kommentar ikke var ment som en spøk? :-)

HP

over 22 år siden

HP

Ooops, ser at en "ikke" for mye overlevde redigeringen av slutten av neste siste avsnitt. Stryk det mens dere leser. ;-)

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Jeg prøvde GPS systemet i helgen:

Vi hadde god tid i helgen og fikk testet det ganske bra.

De fleste av målingenen jeg gjorde stemmer godt, max +4 meter på målingene (ingen minus faktisk).

Her er unntakene:
På hull 8 viste gps over 160 meter på 150 meters merket.
På hull 13 viste den 156 på 150, 106 på 100 (det ligger innenfor det jeg mener er akseptabelt, men bare litt merkelig at det var +6 hele veien. Kanskje koordinatet på forkant green er litt feil ?)
På hull 15 viste den 159 meter på 150.

Man har selvsagt 2 muligheter, enten er 150 m / 100 m merke feil, eller så tar systemet feil.

Jeg kunne faktisk tenkt meg å gjøre en mer omfattende test, og sjekke på ALLE avstander på banen og sette opp en avvikstabell men....... vi får se.....

På hull 3 synes jeg betegnelsene bunker 1 / bunker 2 var misvisende da bunker 2 kanskje faktisk er bunker 3 (den i enden av fairway)...

Bruk av gps: meget enkelt og raskt. Uten tvil at man sparer tid sammenlingnet med å gå å lete etter avstandsmarkeringer. MEN ettersom gps har bare et tekstdisplay så erstatter den absolutt ikke baneguiden (ikke at det er noen som har påstått at den vil gjøre det da men...).

"Se hvor langt du har slått" synes jeg er en feil "reklame" for produktet. Det er ikke lett: alle distanser måles "luftlinje" til green. Og det er dessverre ikke alle som går "tiger-line". Hvis du har feks. 350 meter igjen til greenen å tee, og etter at du har slått ballen ut i dogleg'en og du har 150 meter igjen så betyr det ikke at du har drivet 200 meter. Det betyr at du har drivet til det punktet hvor det er 150 igjen.... Hvis dere skjønner.

Joda, jeg skjønner at man kan feks. bruke "bonker 1" og så skritte derfra osv. men skulle det vært en "drive-målemaskin" burde man kunnet feks. trykke på en knapp når man står på tee, og så trykke på en knapp når man var ved ballen, og så fått avstand man har slått.

Synes også at man burde fjernet "under 50 meter" fra gps'en og brukt meter helt ned til null. Ikke det at det har noen praktisk betydning, men da kunne det vært lettere å måle drivene når du bruker "bonker 1" som målepunkt, feks. hvis man har 200 meter til "bonker 1" og du går forbi bonkeren og har 20 meter til "bonker 1" så har man slått 220....

Min personlige helhetsvurdering: Et meget bra verktøy, ikke for meg akkurat på hjemmebane (da jeg kjenner den for godt), men på utebane. Er dog litt bekymret for feilmålingene, hvis man ikke kan stole på den "100%" så........ Jeg blir gjerne med på en test / feilretting på Kongsberg hvis det er ønskelig. Jeg har noen hundre runder på banen...

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

Interessant debatt...

Lovlig eller ikke lovlig er noe reglene bestemmer. Etter å ha vokst opp som caddie så ville jeg nok vært misunnelig på dagens situasjon. Det var ikke hver gang vi traff på avstanden - selv på egen hjemmebane.

Jeg stusser over noen småting. Ganske generelt.... hva blir det neste ? En kølle som varsler når svingen er ute av kurs ? Piiiip nå er svingplanet feil og du er på vei innenfra og ut .... Jeg har en følelse av at golfen er i ferd med å bli vel utstyrsfokusert. Leste at David Leadbetter hadde vært nødt til å endre sitt undervisningsopplegg fordi at ingen av elevene var opptatt av "shaping the shot". Forsvinner noe av sjarmen når det menneskelige aspektet fjernes så mye som mulig ? Og er avstandsmåling egentlig sesam sesam ? På en vindstille dag der du skal gå rett på hullet - javisst, men viser GPS'en også hvor langt det er hvis du kutter over dogleg'en ? Viser den de forskjellige veiene til Rom ? Jeg er ingen ihuga motstander, synes folk skal velge selv. Men: Hvis innføringen fører til at folk står og nistirrer på måleapparatet eller skal løpe en boks fra mann til mann i en firerball, så tror jeg vi kommer til å øke vårt forsprang som verdens tregeste golf nasjon....

Leie kr 50 ? Jeg får en sånn bompenge følelse her.... men er det frivillig så synes jeg alle som vil ha skal få leie. Spilte i Skottland for en tid tilbake. Der var baneguide flere steder inkl. i greenfee - hvorfor ? Jo fordi at folk skulle føle seg velkommen. Enkle greie baneguider, mye info, enkel design.

Mitt forslag til de klubber som innfører dette - ta betalt de første årene og deretter ber dere om depositum e.l. og ingen betaling.... eller står da leverandøren klar med neste versjon full av nye påfunn...f.eks. en ball leter ? Det hadde vært noe....... eller hadde det det ?

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Hei,

Jeg ser at det er flere interessante innlegg her det er bra.

For å ta dette med avstander først. En ting som ikke så mange tenker på er at 150m og 100m ikke må blindt stoles på. Det er to grunner til det. Man tar enten feil av om det måles til midten eller til forkant av green eller så glemmer man at 150m merket ofte faktisk er i midten av fairway i en "banan" mellom de to punktene på hver side av fairway. Det ser man i baneguiden på hver bane. Ta en ekstra kikk neste gang.

Det er også veldig viktig at GPS har fri sikt til himmelen. Det betyr at den må stå på en tralle eller bag. Den kan ikke være i baggen eller lommen for så tas opp når man skal sjekke avstanden.

Når det leier kommentar rundt kr 50 i leie pr.runde så er det for å ha det som en opsjon til de som vil ha de inkludert i greenfee eller tralle. Det som vi ser på nå er å inkludere GPS i trallen. Det vil være en ekstra service og noe som vi tror blir oppfattet positivt.

Regelkomiteen i NGF skal ha møte nå den 21 juli hvor de skal ta opp dette med lovlighet i Hcp tellende runder. Jeg er spent på deres tilbakemelding. Det er mange som ikke kan forstå hvorfor det ikke skal være lov i Hcp tellende runder og det kan jeg godt forstå.

I Danmark ser vi nå på å inkludere GPSen i golfbiler og traller. Det tror jeg kommer til å bli oppfattet som en god service på de baner som tilbyr dette.

Når det gjelder kommentaren på at du kan se hvor langt du har slått, så forstår jeg innspillet. Det er slik at dess flere knapper du har på en dings, dess mer problemer blir det. Vi har prøvd å holde dette til et minimum for at det skal være så enkelt og brukevennlig som mulig. Et viktig prinsipp for oss har vært at GPS ikke skal ta bort fokuset fra spillet, med kanskje kommer den funksjonen i neste versjon...

HÆ???

over 22 år siden

HÆ???

Hva i tjukkeste granskauen betyr egentlig

"Når det leier kommentar rundt kr 50 i leie pr.runde så er det for å ha..."

???

Dunky

over 22 år siden

Dunky

Synest det er OK å kune bruke det under hcp-tellende runder. Noen baner er så elendig merket at det blir helt bingo å slå innspill.
Og hvorfor f... kan ikke banene klare å informere om flaggplassering.
Det er ikke verre enn å sette opp en liten tavle på utslaget hver gang flaggene flyttes. Avstand fra greenkant frem til flagget og sideveis avstand fra senter av greenen til hullet.
Men det er vel for mye forlangt av en golfklubb i pottitland som attpåtil stort sett er drevet av bønder eller byfolk som er vokst opp i blokk uten gressplen.

Apropos golfledere

over 22 år siden

Apropos golfledere

Jeg blir kvalm når jeg må begynne å forklare golf for diverse daglige ledere rundtomkring som ikke er ferdige med grønt kort engang.
Hva i h.... kan disse tomsingene tilføre en golfbane ???????
Spørsmålet kan godt besvares fra f.eks Hemsedal.....

Inge Andre Sandvik

over 22 år siden

Inge Andre Sandvik

Svar til HÆ!:

:) Ja, hva betyr nå egentlig det jeg har skrevet. Det er bare å beklage. Jeg burde nok sett gjennom rettskrivingen min før jeg sendte innlegget.

Anyway, det jeg mente var at " Når det gjelder kommentaren fra Hans Henrik Johnsen på at det var kr 50 i leie, så er grunnen til dette at vi ønsket å ha tilbudet som en opsjon.

På alle de andre baner rundt om i Europa som tilbyr denne servicen er GPS inkludert i trallen eller bilden. Det fungerer veldig bra. Kundene er kjempefornøyde og opplever GPS som en positiv ekstra service.

Det er nok denne veien som er lurest å gå i Norge også. Når man er blitt vant med å bruke det vil kanskje man kjøpe f.eks klippekort eller sesongkort.
Apropos det! Klippekort til kun kr 250 for 6 klipp som kan brukes på alle banene i Norge som har Golflogix er i salg nå hos klubbene. Hva synes dere om det tilbudet?

Netpete

over 22 år siden

Netpete

Svar vedr. interesse for klippekort for GPS-leie
Generelt vil jeg si at GPS-hjelp på banen er veldig positivt - den første runden på banen. Det er da man lurer på avstandene. D.v.s. at jeg ikke kunne tenke meg å kjøpe et klippekort for å bruke GPS'en flere ganger på én og samme bane. Det har dere tydeligvis tenkt på. Men, når engangsleie kun koster kr 50,-, tviler jeg på om jeg gidder "investere" f.eks. kr 250,- i noe jeg ikke er helt sikker på jeg kommer til å bruke opp (før kortet er ugyldig), for å spare kr 50,-.
Konklusjon: Klippekort er dødfødt. Sorry.
Jeg har benyttet GPS'en tre ganger (på tre forskjellige baner), og jeg er ikke i tvil om at det sparte meg for rundt 5 slag på 1. runden på de for meg da ukjente banene.
Forøvrig vil jeg berømme deg, Inge Andre Sandvik for å være smart nok til å skaffe deg masse gratis markedsinfo v.h.a. disse debatt-sidene :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her