Runar Nyrud
Jeg prøvde GPS systemet i helgen:
Vi hadde god tid i helgen og fikk testet det ganske bra.
De fleste av målingenen jeg gjorde stemmer godt, max +4 meter på målingene (ingen minus faktisk).
Her er unntakene:
På hull 8 viste gps over 160 meter på 150 meters merket.
På hull 13 viste den 156 på 150, 106 på 100 (det ligger innenfor det jeg mener er akseptabelt, men bare litt merkelig at det var +6 hele veien. Kanskje koordinatet på forkant green er litt feil ?)
På hull 15 viste den 159 meter på 150.
Man har selvsagt 2 muligheter, enten er 150 m / 100 m merke feil, eller så tar systemet feil.
Jeg kunne faktisk tenkt meg å gjøre en mer omfattende test, og sjekke på ALLE avstander på banen og sette opp en avvikstabell men....... vi får se.....
På hull 3 synes jeg betegnelsene bunker 1 / bunker 2 var misvisende da bunker 2 kanskje faktisk er bunker 3 (den i enden av fairway)...
Bruk av gps: meget enkelt og raskt. Uten tvil at man sparer tid sammenlingnet med å gå å lete etter avstandsmarkeringer. MEN ettersom gps har bare et tekstdisplay så erstatter den absolutt ikke baneguiden (ikke at det er noen som har påstått at den vil gjøre det da men...).
"Se hvor langt du har slått" synes jeg er en feil "reklame" for produktet. Det er ikke lett: alle distanser måles "luftlinje" til green. Og det er dessverre ikke alle som går "tiger-line". Hvis du har feks. 350 meter igjen til greenen å tee, og etter at du har slått ballen ut i dogleg'en og du har 150 meter igjen så betyr det ikke at du har drivet 200 meter. Det betyr at du har drivet til det punktet hvor det er 150 igjen.... Hvis dere skjønner.
Joda, jeg skjønner at man kan feks. bruke "bonker 1" og så skritte derfra osv. men skulle det vært en "drive-målemaskin" burde man kunnet feks. trykke på en knapp når man står på tee, og så trykke på en knapp når man var ved ballen, og så fått avstand man har slått.
Synes også at man burde fjernet "under 50 meter" fra gps'en og brukt meter helt ned til null. Ikke det at det har noen praktisk betydning, men da kunne det vært lettere å måle drivene når du bruker "bonker 1" som målepunkt, feks. hvis man har 200 meter til "bonker 1" og du går forbi bonkeren og har 20 meter til "bonker 1" så har man slått 220....
Min personlige helhetsvurdering: Et meget bra verktøy, ikke for meg akkurat på hjemmebane (da jeg kjenner den for godt), men på utebane. Er dog litt bekymret for feilmålingene, hvis man ikke kan stole på den "100%" så........ Jeg blir gjerne med på en test / feilretting på Kongsberg hvis det er ønskelig. Jeg har noen hundre runder på banen...