Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaft

Happy

over 20 år siden

Happy

Noen som har erfaring med følgende skaft;

Graphite Design YS-6 Graphite R
Grafalloy ProLaunch 65 R
Aldila NV65 R

Ut fra hva jeg har lest er YS-6 min favoritt for stabilitet og lengde for driver.

Begynte å spille i år og sliter litt med slice på driver. Køllehodet det skal matche med har High Launch og Low Spin.

704

over 20 år siden

704

Nesten...

Jeg har erfaring med Aldila NV65 S og er superfornøyd med det. Men det blir jo omtrent som å spørre om jeg liker sjokoladeis med karamellsaus, for det er jo ikke sikkert DU kommer til å like det...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Begynte å spille i år sier du.... og sliter med slice...(som alle andre nybegynnere ;))

Da er ikke akkurat valget mellom disse meget bra skaftene så relevant for deg i den grad at de alle har relativt lite torque (dvs har stor vridningsmotstand) til å være grafitt, og en som sliter med slice bør velge et skaft med litt større torque. Skaft med høyere torque, har lettere for å lukke/close slagflaten gjennom impact!!!

Så om du slicer er regelen høyere torque, og om du hooker, lavere torque (men finnes unntak, kommer an på aksellerasjonsprofil etc.)

Så jeg ville sett på skaft med litt høyere torque enn disse skaftene om jeg slet med slice.....

Tom

over 20 år siden

Tom

Mye sant i det bernt skriver.
Brukte Graffaloy Blue i 2 år med veldig lav Torque. Stabil men savnet "Kickket".

Graphite Design YS-6 i min nye Cleveland driver og fant "kickke" der. Torquen er litt høyere og det kan være noe av grunden. Kjempe skaft for meg.

Aldilla har jeg ikke testet men det sies masse godt om dem også.

Happy

over 20 år siden

Happy

Sliter kun med driveren men det fordi skaftet var altfor stivt for meg (handmedown). Testet en R5 med M.A.S skaft og den slicet jeg ikke. Vet ikke hvaslags torque det er på det skaftet. Det orginale Ping G2 skaftet fungerte meget godt for meg, samme med det som er på Cobra 454 Comp.

Har sett nærmere på to drivere nå; Cobra SZ460 med Aldila NV HL 60. Her skal visst både skaft og køllehode gi en høyre til venstre ballbane (draw). Den andre er Nike Ignite 460 m/ YS-6 skaft. Fujikura skaftet som kommer med Nike Ignite har fått mye kritikk for å ikke være helt bra, men dette har 4 i torque, 0,5 mer enn YS-6.

Hel fantastisk verden full av drivere som jeg har lyst på!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Happy.
Den samme effekten jeg nevnte gjelder for mykere skaft og om bendpunktet er lavt.

Altså max kick og klare få slagflaten vinkelrett gjennom impact er et mykt skaft med lav bendpunkt og med høy torque, skjønner;). Alle faktorer påvirker køllehodets evne til å klare komme seg vinkelrett til balltreffet!

Happy

over 20 år siden

Happy

Takk for god hjelp Bernt. Dette Aldila NV HL 60 skaftet har nok alle de egenskapene. Mykt, lav bendpunkt og høy torque.

ProLaunch 55 skaftet har også høy torque, men dette leveres ikke med noen drivere. Ser muligens ut som Cobra sin SC460 kan være et godt valg. Når jeg blir bedre og begynner å få hooks kan jeg jo altid reskafte til YS-6!

Happy

over 20 år siden

Happy

Har dessverre veldig lyst på den Ignite driveren..... Hmm, tenke tenke :)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Riktig tenkt Happy:)

Merkelig dette med drivere, og regelen "try before you buy" er en god regel, men med de skrale golfbutikkene her til lands er det vanskelig å få testet mange drivere.

Hadde du vært på EDINS i Angelholm (Engelholm - A med prikker over) hadde du vært i himmelen tenker jeg. Launch monitor, drivingrange og alle skaftkombinasjoner du kan tenke deg...

Ikke alltid man vil ha High Launch for å få den effekten vi snakker om!!!
Om du spiller mye i vind er det ikke hyggelig med slik høy ballbane.

Så om du kombinerer en relativ lav loft (for deg) ca.10 grader, men kun ser etter et skaft med mid bendpunkt, høy torque og riktig flex, slipper du slike kjempehøye slag. Carry er vel og bra, og da må du ha den opp i luften, men for høy ballbane penetrerer ikke og du mister masse lengde, og om du kombinerer med slice er det krise -out of Bounce.

Om du slår til ballen eller svinger er også meget relevant til hvordan skaftet ditt opptrer!!! "hitter eller swinger" har med aksellerasjonsprofilen din, og er relevant.

Mitt beste råd til deg er å gå til en køllemaker så du slipper kjøpe deg en driver du ikke får gklede av, selv om det på gittet itdspunkt virker som et klokt valg og kompromiss.

Der vil du få hjelp til å finne ut hvilke av disse variablene som slår ut for deg, og hvilket valg som er optimalt for deg og din "profil"!!!

Har holdt på slik du har, men har prøvet og feilet mye med dette.....men køllemakere er de eneste som kan gi deg korrekte råd i forbindelse med tilpasning av skaft, som etter min mening er det desidert viktigste jobben de gjør.

Driverhodet betyr ikke en dritt i forhold til skaftet!!!
Etter min mening.
Jeg slår akkurat like langt med en Titleist 976R med lite hode, som med de stekepannene med høy COR. COR er bare effektivt om man treffer i midt på "trampolinen", og hvem av oss dødelige gjør det??? ;)

Så ditt fokus på skaft er helt korrekt etter min mening, men prøving og feiling med de produktene du nevner blir veldig dyrt, før du finner DIN driver!!!

Når du har funnet den hehe, så har du endret din sving/"profil" slik at et av de du IKKE kjøpte NÅ kunne vært ditt optimale skaft hahaha

Kos deg i denne gale verden ;) Men merk deg mine ord, det der er ikke en lett oppgave, om du hadde brukt like mye energi på å square køllehodet gjennom svingen din ved å finne riktig teknikk, hadde du sikkert slått brea med den driveren du har hehe SORRY, måtta bare..

Have fun and enjoy the madness

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Happy.
Aldila NV HL (High Launch)....villa bare presisere siden jeg ikke refererte til det skaftet du nevnte når jeg skrev ang High Launch....
Men mulig du skjønte det...?

Tom

over 20 år siden

Tom

Gå for "følesen"din når du skal kjøpe. Ellers vil du altid tenke. "FAEN hvorfor gjorde jeg ikke....". Kjenner ikke Nike driveren men skaftet er som sakt velddig deilig. Som Bernt var inne på. Vellkomen til "madness" gjengen. Har kjøpt alt for mange Drivere gjennom tiden. =;-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tom.
Min madness gikk over kvikt, begynte heller å bygge køller selv. eller kanskje jeg begynte med en annen galskap hehe

Happy

over 20 år siden

Happy

Aldila NV65 gav meg en fade. Utfra Golfworks shaft playability har YS-6 skaftet et litt lavere kickpoint noe som tyder på at det skaftet hverfall ikke bør sende meg mer til høyre. Det dumme er selvsagt at dette var med driver som var litt lukket. Nike Ignite er square, men samtidig har den en minimal offset.

Nå drar jeg en uke på ferie og har 7 dager å bestemme meg på!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her