Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Miklagard for alle

Tiger McWould if he

over 19 år siden

Tiger McWould if he

Ja, nå har jeg endelig fått spille denne mye omdiskuterte og hetsede banen.

Jeg stilte fordomsfritt og spent på det som av eksperter, medlemmer og mange nøytrale synsere betegnes som Norges beste bane.

Fra møtet med servicen i Pro-shop til treningsområde, til banen og hele anlegget ble jeg positivt overasket og imponert hele veien.

Banen er et fantastisk design, med utfordringer fra første slag.
Her er det bunkere i spill på nesten hele banen, vann i spill både foran og ved siden av greener og fairways. greenene er raske og jevne. ondulerte og store, og fairwayene er store og åpne, men med mange feller i fairwaybunkerne som er knallbra plassert.

Servicen i Pro-shop er upåklagelig med hyggelig personell og god service.

I tillegg fikk jeg spille sammen med tre(3) nordlendinger(DunderGunder og et par andre) og vi hadde en kjempetrivelig runde sammen.
spilte på 88 slag, og er fornøyd med det til å være første gangen og uten å ha med meg baneguide.

Konklusjonen min er at Miklagard er en bane som jeg forstår hvorfor får så mye pepper for prisen, fordi det er fantastisk å spille golf på et så flott anlegg. samtidig så forstår jeg hvorfor det er så dyrt å spille, for klubben legger ikke greenfee inntekter til grunn for sin økonomiske situasjon. de er mye mindre sårbare, og sikrer driften sin på denne måten.
Det jeg derimot ikke kan forstå, er alle de negative innspillene som diverse her inne kommer med om banen, for det synes jeg er helt ufortjent.
ikke er banen for enkel, og ikke er den for vanskelig som en på debattforumet på www.golferen.no prøver å påstå.

de som mener at det er umulig å få dårlig score her, bør spille på tour, og ikke sitte her inne og klage og sutre over den lette banen Miklagard.

Ja, når man safer spillet, så kan den være enkel å få poeng på, men det er ikke stableford som er hensikten med en slik bane, men derimot slagspill som er den egentlige formen for Golf. hadde det ikke vært for at jeg lot Driveren ligge på de fleste hullene, så hadde jeg ikke hatt en sjanse for en så god score.

Alt i alt, og med fare for å få noen surpomper på nakken, så mener jeg at Miklagard ER norges beste bane, og synes til og med omgivelsene der oppe er helt ok(i hvertfall på de fleste hullene).

Spent på svarene,
Hilsen Tiggr

Ollie

over 19 år siden

Ollie

Et godt og saklig innlegg, Tiger! Morsomt å se at du trivdes på min hjemmeklubb. Hvis du da kan tenke på at jeg som medlem i tillegg har flere fordeler, feks rabatt på andre baner i Norge og utlandet, reserverte medlemstider og en service som alle vil være missunnelige på, da vil du enda lettere forstå hvorfor jeg er medlem akkurat der:-)

Skarpsno

over 19 år siden

Skarpsno

Ok, får dra og spille der da... Har ikke hatt lyst pga. all dritten banen har fått, men nå tar jeg en tur for å se med egne øyne.

Er det Miklagard som ligger rett ved E6 på vei mot Gardermoen?

Må jo ha spillt Norges beste bane en gang i løpet av sommeren, selv om Larvik i den stand den er nå ikke kan være lang unna :-) Spilte der i går og den var vakker!!!

Koko

over 19 år siden

Koko

Sikkert en bra bane, bare synd man må være millionær for å spille der..Golf en folkesport?

millionær

over 19 år siden

millionær

ja vet ikke jeg. kr 500 før klokken 12.00 i alle måneder utenom juli og juli tilbud på 450 pr runde. Vet ikke helt om det kvalifiserer til millionærer.

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Desverre syns jeg det blir vanskelig å godta at en som er fornøyd med 88 på Miklagard, mener banen er Norges beste.
Må nesten spørre, hvor mange baner har du spillt i Norge?
Bogstad, Larvik, Losby??

Det er mange som har ett hat/elsk forhold til banen. Banen har blitt hauset opp noe veldig, og etter å ha spillt den forleden, kan jeg bekrefte min oppfatning av banen, som jeg hadde etter å ha prøvd den første gang.

Banen er en flat, og etter min mening, kjedelig bane.
Jeg mener hull 2, 6 og 15 de dårligste hullene, men de andre er ikke spessielt ulike, noe som sier mye!
Grunnen til at banen har fått så mye oppmerksomhet, er greenene.
Etter min mening er de ikke så spessielle.

Koko

over 19 år siden

Koko

Joda enig i at det er langt frem til millionær nivået, men likefult jeg refererte til 900 for en runde og det erlandt over det jeg er villig til å betale. Synes 300 er greit men ikke noe særlig over det....

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Til Eksperten,

Synes det er ganske latterlig at du mener det har noen betydning hvor mange slag jeg hadde i forhold til å uttale meg om kvalitet på golfbaner.
Du er tydeligvis av typen som mener at man må ha single hcp for å kunne uttale seg om golf. deg om det, men nå er det slik at flertallet i Norge har vesentlig høyere hcp enn både deg og meg, og mange av disse har spilt golf siden før du ble født antakeligvis.

Jeg har siden du spør, spilt mange baner, både i Norge og utlandet. jeg har spilt Old Course, Kingsbarns, Gleneagles Centennary course, Dukes Course, St. Andrews Bay, Himmerland, Mjölkeröd, Fjällbacka, Karlstad, Kristinehamn, en bane i Göteborg jeg ikke husker navnet på, en bane i Spania jeg ikke husker navnet på, Bad Neuenahr i Tyskland, Miklagard, Larvik, Bogstad, Asker, Tyrifjord, Moss & Rygge, Norefjell, Grønmo, Ballerud, Ringerike, Ski, Randsfjorden for å nevne noen.

Det er flere baner, men jeg husker ikke alle i farten.

Bare det at du sier at Miklagard er flat sier litt om din såkalte "ekspert"-kompetanse. Dersom du skal sammenlikne med Krokhol og Kjekstad, så er saken grei, men hvis du liksom skal sitte med mer ekspert-kompetanse enn meg som var fornøyd med min første runde på Miklagard med 88 slag, så må du jaggu sammenlikne med andre baner enn de trange norske skogsbanene.
Miklagard er full av kupert terreng, ofte skrånende, og med masse bunkere plassert superstrategisk.

Greenene var fantastiske, og jeg vil sammenlikne de med skogsbanene vi spilte i Skottland. ikke fullt så raske som linksbanene, for de er ekstreme. I tillegg til å være raske, så var det også lett å få "bitt" med en god pitch med backspin. gode dype nedlslagsmerker, og jevn rull uten å bli for vanskelige.

vet ikke hva som er hjemmebanen din, men dersom du har greener som er bedre enn Miklagard sine, så kan de umulig være på en norsk bane.
Greit at jeg ikke er noen ekspert, men kanskje de fleste som lurer på baner faktisk ikke vil høre fra sånne som deg som bare har nedlatende tone ovenfor oss over 10hcp og mener at vi ikke kan uttale oss om golf fordi vi ikke er gode nok til å spille......
tar jeg feil?

Hmm

over 19 år siden

Hmm

Ser at du ikke har Kragerø på listen din over spilte baner. Spill der så vil du få en ny favoritt når det gjelder greener... Bare husk å ta med mange baller...

over 19 år siden

Hmm,

jeg har som mål å få spilt kragerø, Nøtterøy og Vestfold i løpet av ferien min. vi får se hva jeg rekker.
har hørt mye fint om Kragerø sine greener også ja.
I tillegg er det supergreener på Moss & Rygge.

Hmm

over 19 år siden

Hmm

Dropper du Larvik når du er i området? Er du på ferie her nede eller blir du gående i jevne runder på Tyrifjord?

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Der er typisk. Det er alltid en eller annen som må forsvare Miklagard på liv og død, bare fordi den har blitt rangert som Norges beste ett par ganger.

Mente såklart ikke at de med over 10 i hcp ikke har rett til å uttale seg når det gjelder banekvalitet, men en erfaren, "god" spiller, har som regel mer å fare med når han uttaler seg om baner. Det er kanskje en grunn til at Tommy Rustad tester bilene i Autofil, og ikke en 14-åring. Uten sammenlignig forøvrig.

Flat var kanskje litt feil ord, men at den er kjedelig står jeg for.
Lite trær osv gjør banen litt for åpen etter min smak.

Ang. greener spilte jeg bl.a. Vestfold i helgen. Syns ikke de var noe dårligere. Spillte også Nes tidligere i år, de har også meget bra greener.

GunderPatriot

over 19 år siden

GunderPatriot

Eksperten da. Når du sier at folk som slår 88 ikke kan si om en bane er bra eller dårlig er du på jordet. Når du sier at Miklagard er flat er du også på jordet. Det er flere som har sagt det her inne og jeg fatter ikke hva slags narkotiske stoffer de går på som kan si slikt.

Hvorfor er hull 2 og 6 dårlige golfhull? forklar takk. Hull 2 er kort, men krever presist utslag. Elevert green som gjør den vanskeligere om man spiller safe, eller man må slå 210 drive opp til venstre fra gult for å få lettere innspill. Søtt lite hull syns nå jeg.

Og hull 6 er et dårlig par5? etter en 200 drive må man sjanse for å gå over bunkere rundt 100-metern. Eller plassere seg til høyre. Med en 250 drive har du cirka 210-220 til en kuppel-green som er vanskelig å bli liggende på. Hvis dette er et dårlig par5-hull er det få baner i Norge med gode par5 hull ;)

Greenene på Kragerø, Vestfold og Nes er ikke så bra som Miklagard. Jeg har spilt alle i det siste og Miklagard har jevne og kjappe greener. De andre er jevne men ikke kjappe.

Ja det er lite trær på Miklagard, men det er en links-type bane som er ganske vindutsatt, hvor man må spille en annen type golf enn parkbane-golf. Reis litt ut i verden så får du se hvordan Links-golf fungerer. Lite trær, store kjappe greener der nærspillet må sitte.

At du ikke synes greenene på miklagard er spesielle undrer meg. Du finner neppe bedre i Norge. Hva er du vant til egentlig? stimp på 11-12? Hvor er du medlem?

Jeg elsker å spille M pga bunkerne. Det er alltid noen i spill, nesten uansett slag, uansett hull. Jeg elsker også å spille Tyrifjorden, Bogstad, Losby, Larvik, Klepp/Ålefjær, Moss & Rygge. Larvik er jo en knallbane selv om den er paddeflat. Er det noe galt med flate baner? Synes du det er masse trær på Larviks bane? Er banen dårlig pga at det er lite trær der også?

Spilte nettopp Miklagard på 69 fra gult, betyr det at jeg får lov å uttale meg om banekvalitet?

over 19 år siden

Jeg forsvarer ikke banen på liv og død. slutt å påstå ting du ikke har greie på.

jeg driter fullstendig i om denne banen har blitt rangert. jeg har INGEN personlige interesser i Miklagard, og kommer heller aldri til å ha det, for det passer ikke i forhold til hvor jeg bor.

jeg uttaler meg personlig og etter min kompetanse om en bane jeg har spilt, som har blitt utsatt for ufattelig mye hetsing, og som JEG mener fortjener en tråd som gir et nytt og nøytralt bilde av en bane som er flott. JEG mener jeg har nok kompetanse om golfbaner og kvaliteten på disse ut fra de banene jeg har spilt tidligere, som er et mangfold av alt fra skogsbaner til PGA baner og linksbaner.
Hvilket grunnlag du mener man må ha for å få en troverdig uttalelse stiller jeg meg undrende til. jeg prøver ikke å representere deg eller dine likestilte, men meg selv, og de som har lurt på dette tidligere her på Scangolf.

Du sier at du ikke mente at de med over 10 har rett til å uttale seg, men sammenlikner med Tommy rustad og hans kompetanse.
jeg er ikke noen 14åring, og at de bruker Tommy rustad til å teste biler har like mye med at han er et kjent navn, som man får tillit av, som at han er en god sjåfør. det betyr ikke at han vet hvilke kvaliteter sjåfører av alle rangeringer er ute etter når de skal ha bil!!!!!!

til Hmm,
Jo, Larvik blir det flere runder på. tok den ikke med fordi det var en selvfølge for meg.... hehehe....

over 19 år siden

Gunder da, du må ikke skrive samtidig som meg. da kommer du først, og mitt innlegg får ikke samme slagkraft... skjerp deg. :O)

H J Borgen

over 19 år siden

H J Borgen

Til eksperten.

Ser at du sammenligner Grennene på Miklagard med Nes og mener det er like gode (eller nesten)?

Jeg er medlem på både Nes og Miklagard og har spilt begge banene veldig mange ganger. Greenene på Nes er veldig bra ut i fra hva jeg som medlem må betale. Men å sammenligne dem med Miklagard blir litt "out of bounds". Bortsett fra tragedien på Miklagard i fjor så har greenene her vært mange hakke bedre enn Nes hele tiden. Nes sine greener har ofte ødelagte områder, dette finner du så og si ikke på Miklagard. Greenene på Nes er veldig harde som gir litt hopp og sprett, sammenlignet med de myke på Miklagard hvor ballen går rett frem (de gangene jeg treffer).

Jeg har hcp 13,5 og kan neste uttale meg om dette iht enkelte.

Tiger McWould if he was <10

over 19 år siden

Tiger McWould if he was <10

hehe Borgen,....

jeg nærmer meg nå. skrev meg ned 0,9 i går, så om et par måneder, uten å lære mer om spillet i seg selv, så kan jeg også si ting.....

Enig i det du sier om Nes, og samme gjelder forsåvidt de andre banene også. Miklagard har overlegne greener. nærmeste jeg har sett i år er Evje(Moss & Rygge) som har nesten tilsvarende MG greener, men litt hardere.

Skjønner heller ikke hvorfor Eksperten gidder å spille Nes, for dersom han synes Miklagard er flat, så kan man jo gå på rulleskøyter på Nes...
(ikke min personlige mening, for jeg liker Nes.... :) )

Lurer litt på hva som er hjemmebanen hans, når Miklagard ikke stikker seg spesiellt frem i sammenhengen. Sier du Meland, så ler jeg......

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Nå kom det mye på rekke og ad her. Får prøve å ta alle sammen.
Hadde GunderPatriot faktisk LEST innlegget mitt, hadde han sett at jeg trakk tilbake uttalelsen om at banen var flat, men at den var kjedelig står jeg fortsatt for.

Jeg vet ikke hvor seriøst jeg kan ta innlegget ditt, da du hevder Miklagard er en links-bane. Etter min mening oppfyller banen de kriteriene. På både Miklagard og RTJ sin hjemmeside, står ikke ordet links-bane ette sted, og det kan jeg love deg det står på hjemmesiden til f.eks. Royal Troon. En links-bane har harde og ondulerte greener. Kand u med hånden på hjertet si at Miklahard har det???

Det var såklart hull 4 jeg mente. Par-5 hullet der du ikke kan stå på flat mark etter driven. Har aldri likt slike hull. Slår du en draw der ligger du nesten i tjukkrøffen. SKal det straffe seg å slå ett bra slag? Bunkeren til høyre er ikke i spill, selv ikke fra svart.
Hull 6 er derimot et OK hull.

Ser at du kommer frem med stimpmeteret. Hvorfor skal alltid dette trekkes frem.
Jeg spilte Miklagard for 10 dager siden (ca), og greenene var ikke kjappe. De var ikke i nærheten av 11-12 på stimpen. Det er mulig Miklagard kan komme seg opp på dette nivået, men de var ikke så kjappe da, og ifølge bekjente av meg som spilte Ama-touren var de ikke i nærheten da.

Gunder patriot er du Morten Emil Bergan? Syns jeg leste ett innlegg om at en med det navnet hadde gått 69 på Miklagard fra gul...bare lurer.

Tiger, da jeg skrev om Tommy Rustad, skrev jeg også at det var uten sammenligning forøvrig. Må du ta alt jeg sier på ordet? Jeg skulle bare bruke ett eksempel. Ville du hørt på hva Tiger Woods mente om Augusta, eller hva jeg hadde ment om den, etter en runde.

Nes vs. Miklagard. OK, jeg spilte Nes tidlig i år, og da var de veldig bra til årstiden å være. At de blir for harde er ett typisk Nessyndrom.
Jeg syns alikevel de er bra med tanke på gressvekst og jevnhet.
At greenen på hull 3, 10, 13, 15 er blant Norges dårligste designmessig er en annen ting.

Håper alle var fornøyde med svaret de fikk :)

over 19 år siden

Nei, jeg trenger ikke ta alt du sier på ordet, men når du først sammenlikner, selv om du sier uten sammenlikning forøvrig, så blir det litt dumt når det ikke har noen sammenheng.

Nei, jeg ville ikke hørt på deg om Augusta, for du har ikke spilt den, jeg ville hørt på Tiger Woods fordi han ER en ekspert.

Nå snevrer du ytterligere inn i stedet for å avklare. tror kanskje ikke det er din hensikt, men poenget må være at en grøntkort spiller, og høyhandicappere ikke kan høre på Tiger Woods når det gjelder hvilke baner de skal spille, for de er i to forskjellige verdener.

jeg, derimot, tilhører den store mengden spillere, som ikke prøver å fortelle at jeg er knallgod til å spille, men at jeg har innsikt i spillet og hvilke kvaliteter som skal til for å finne en bane som passer for meg, og andre i min situasjon.
Du, derimot, mener at jeg ikke skal uttale meg om slikt, fordi jeg har for høyt handicap, noe som er helt uvesentlig i denne tråden, siden jeg ikke prøver å belære lavhandicappere som spiller Ama-tour hva de bør spille, men derimot prøver å være informativ og nøytral i forhold til en bane som har fått mye kritikk, både positivt og negativt, og som til stadighet får advarsler fra "eksperter" som er anonyme, og ikke tilkjennegir sitt eget grunnlag for uttalelse, men bare prøver å undergrave de uttalelsene som kommer.

Dersom jeg hadde kjent en med hcp. 10-25, så ville jeg heller hørt på den personen om Augusta enn TW. hvorfor?? jo, fordi Tiger vurderer banen etter 320 meter drives, 140 meter pitch og en 80% senking av 3 meters putter, mens personen jeg skulle kjenne, ville hatt 200-250meter drives, 100-120meter pitch, og 80% senkning av putter innenfor 1 meter.

Forøvrig så sa ikke Gunder at banen er en linksbane, men at den har noe links-preg.den har noen likheter med linksbaner leser jeg dette til.

og du, hvilke baner har du så spilt, siden ditt grunnlag skal være bedre enn mitt? og hva spiller du en første runde på en slik bane, uten baneguide og førstehånds kjennskap til hvert hull?
bare lurer..

John Due

over 19 år siden

John Due

Bare MÅ si det:

Spilte på Miklagard på lørdag sammen med to engelskmenn som betegnet banen som linkspreget. Selv har jeg aldri satt mine duffespor på en linksbane så jeg vet ikke hva det vil si, men det gjør de.

over 19 år siden

John Due:

En ekte linksbane er pr. definisjon en bane som ligger langs bankene mot sjøsiden. naturlig baneområde, som ikke krever hugging av trær eller forming av banens natur. du bare "klipper gresset" og fikser noen bunkere, så er banen der...

nå er det selvsagt ikke så enkelt som det, men det er i hvertfall en forenklet definisjon.

når det gjelder MG's likhet med links, så tipper jeg det har mye med plassering av bunkere, de skrånende fairwayene, som forøvrig er svært vanlig på linksbaner, og faste, men ikke harde greener, som tar imot ballen, og ruller svært godt.

ta en tur til www.standrews.com så får du et innblikk i hvordan disse banene ser ut.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Altså. Jeg har spilt miklagard nå noen ganger i det siste på grunn av en turnering. Jeg mener dette er den mest kjønnsløse" mesterskaps" banen jeg noen gang har sett, og jeg har noen av dem på "ræva". Det er en bra designet bane men ikke noe mer.

Jeg elsker golf, og det er derfor sjeldent at jeg kjeder meg på en golfbane.

Den er ranet som nr 4 i norden og kommer ikke høyere pga omgivelsene. Herregud rank den som nr 30 og si at den ikke blir topp 20 pga omgivelsene. Det er minst 25 baner i norden osm er bedre enn denne. Og rangere den like høyt som de beste banene i sverige vil jeg si er out of bounds eller hos bonden på miklagard

over 19 år siden

Igjen så er jeg spent på hvilke baner dere som ikke liker MG spiller på til vanlig.

Igjen, så understreker jeg at jeg ikke forsvarer MG på "liv og død" som det blir påstått lengre opp her, men dere som uttaler dere negativt om banen, sier ingenting om sammenlikningsgrunnlaget, og ei heller om bakgrunnen for uttalelsen.

jeg holder tråden, og ønsker gjerne å få frem poenger som sier at mine observasjoner er feil eller i beste fall "dumme og kompetansemanglende", men foreløpig så har dette uteblitt.

bare nysgjerrig altså Proffen, ikke noe annet.... ;)

eksperten

over 19 år siden

eksperten

MG er ingen Links-bane, og den har med unntak av de store greenene og det åpne landskapet heller ingen likheter.
Men det var ikke det vi diskuterte.
Det er bare tull å si at du vill hørt mer på en 15 hcper enn TW ang. Augusta, det vet både du og jeg.

Ser ikke helt poenget i å ramse opp alle banene i Norge jeg har spillt, men kan jo nevne noen av de beste utenlands.

El Paraiso, Los Naranjos, Sotogrande, LaFinca, Spyglass, Pebble Beach, Barbaroux, Silkeborg, Ullna GC, Hammarø.

I Norge: Bogstad (etter min mening den beste her til lands), Miklagard, Evje, Meland, Vestfold, Tyrifjorden, Larvik, Losby, Hauger, Nes. Har også spillt flere baner, men orker ikke sitte her å ramse opp til jeg må på jobb.

proffen

over 19 år siden

proffen

Du, når du går 88 på miklagard så er det bare å legge opp. Går du under par så kan du begynne å diskutere kompis.

over 19 år siden

Denne tråden begynner å bli skikkelig usaklig.

for det første, du som er ekspert..... doh..... Jeg har ikke, og ingen andre her har, sagt at MG er en links bane.
for det andre. Hva jeg mener om en 15 handicapper og hans mening om en bane, det vet vel faen ikke du noe om!!!! Ikke prøv å tro at du vet hva jeg mener, selv om du har rett til å uttale deg når du har så lavt handicap.
Problemet ditt, er at du tror kompetanse er ensbetydende med lavt handicap, men du viser oss kunnskapsløse at dette ikke er riktig i hvertfall......
Jeg brukte det som eksempel, akkurat som du gjorde med den såkalte uten sammenlikning Tommy Rustad.

Selvfølgelig ville jeg hørt på Tiger Woods dersom han snakket til meg direkte. men din troverdighet som en med kompetanse innen golf synker under bunn når du sammenlikner det at han sier noe med det å høre fra en på sitt eget nivå. Tiger Woods ville ikke sagt noe slikt til meg, men kanskje til et TV kamera. da blir det mer reklame enn subjektiv referanse.

Jeg er ikke dum selv om jeg ikke er "ferdig utdannet" golfspiller. Den nedlatende holdningen din skinner lett gjennom her nå, og du forstår tydeligvis fortsatt ikke hensikten med denne tråden.
Jeg har sagt flere ganger nå, og gjentar om så i andre ordlag.
JEG har nå spilt banen. JEG kommer med en mening om banen og dens kvaliteter UT FRA MIN KOMPETANSE, MITT HCP, OG MIN EGEN INNSIKT NÅR DET GJELDER GOLFBANER.
Din mening driter jeg i, for det er ikke deg jeg skriver til, men derimot de som spiller på MITT nivå, som har hørt uttalelser fra sånne som deg over lang tid, og kanskje trengte en annen type input enn de overlegne og nedlatende kommentarene dine.

Jeg driter forøvrig også i hvilke baner du har spilt(selv om det var en fin liste), men du var så latterlig opptatt av hva jeg hadde spilt fra før, og trodde tydeligvis at jeg hadde tatt grønt kort på vårparten og akkurat kuttet ut smokken, for så å våge meg ut på en golfbane og (gud forby) uttale meg om kvaliteten på den når jeg ikke har lavt nok Handicap til å spille på Ama-tour engang...

Kom gjerne med innspill til en tråd kjære eksperten, men prøv i det minste å se litt den store sammenhengen. Som vanlig, så utarter tråder som omhandler Miklagard seg til å bli angrep og forsvar, uten nærhet til temaet til tråden. Jeg hiver meg lett på, fordi jeg ikke kan fordra usakligheter og nedlatende selvpåtatte ekspertkommentarer.
Nei, jeg prøver overhode ikke å si at min mening er riktigere enn andres, bare en ren mening, mens du derimot, prøver å latterliggjøre min mening, og sier på et ordlag at du har rett, og at vi andre tar feil.
da blir jeg, som menneske, provosert, og handler etter det.

Anyways... nå er det sent, og jeg sto egentlig bare opp for å ta meg et glass vann...... :O)

704

over 19 år siden

704

Etter å ha lest denne tråden så må jeg si at jeg forstår Tiger McWoulds frustrasjon. Slik som jeg leser innleggene hans forsøker han på ingen måte å hverken reklamere for eller forsvare MG på liv og død. Han har vært og spilt banen og sier SIN mening om hvor bra HAN syns den er. Dette må da vel for faen være lov.

Det er mange bra baner i Norge. Jeg har spilt en del av dem (bl.a. Bogstad, Evje, Losby, Hauger, Tyrifjord ++) og jeg må få lov til å ha min egen mening om hva jeg syns er den beste banen. På samme måte må andre få lov til å være uenige uten å komme idiotiske og nedlatende kommentarer.

Vi kommer jo aldri til å bli enige i hva som er norges beste bane. Alle har jo individuelle ønsker for hvordan en bane skal være. Å diskutere dette blir jo som om å diskutere hva som er norges fineste dame. Vi blir aldri enige om det heller. Jeg syns garantert at dama mi er finere enn di (må si det i tilfelle hun leser tråden.. ;o)

Men en ting er i hvert fall forbanna sikkert. Jeg skal opp og spille Miklagard en av disse dagene, for den har jeg ikke spilt. Da kan jeg få min egen mening om banen og hvis jeg syns den er bra så syns jeg det, uansett hva eksperten og proffen måtte mene.

over 19 år siden

Takk 704.... ;)

jeg tror og håper Proffen var ironisk........

Fast Player

over 19 år siden

Fast Player

Når Eksperten har med Hammarö over listen over de beste banene han har spilt utenlands faller han helt igjennom i mine øyne. Men som 704 så korrekt skriver, vi blir ikke enige og har forskjellige oppfatninger så han om det. Det er ihvertfall på det rene at Eksperten og jeg har fullstendig sprikende syn på hva som er en bra golfbane. Og da er det jo rett og rimelig at han oppfører seg som en bedreviter...

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Alltid engasjerende med Miklagard-tråder. Denne banen synes å provosere utrolig mange. (Hvis da ikke JOnny, Tintin, Eksperten og Proffen er en og samme). Eksperten og Leif Osvold er av samme oppfatning når det gjelder skrånende fairwayer. Hvis man ikke kan stå flatt så er det et dårlig golfhull, dessuten så må man kunne slå en draw (fordi det er per definisjon et godt golfslag) uten å havne i roughen. (Sånn sett er da også 13 på Miklagard et dårlig hull), og de fleste dogleg høyre hull på alle norske baner. (eller venstre hvis du spiller links)

Personlig synes jeg det er spennende med baner som gjør at man må skape ballbaner som passer med utformingen av hullene. (Selv om jeg er drit-dårlig til dette selv så ser jeg det som en kvalitet).

Når det lenger opp her uttales om 11-12 på stimpen så har noen gitt feil inntrykk hvis de har påstått at det er vanlig fart på Miklagard. Under Amatour lå det rundt 9 - 9,5 (vil jeg anta, kanskje over 10 på søndag). Greenene var ikke raske men de var rettferdige. Når man snakker om 12 på stimpen så er det mulig, både fordi dekket er bra og fordi onduleringene tillater det. Har selv spilt på 12,2 og det er en annen idrett.

Mange uttaler seg om god og dårlig bane, men det er en mye mindre subjektiv størrelse enn "liker og ikke liker". Hvis noen sier at de ikke liker Miklagard så kan jeg ikke argumentere mot det, men når noen snakker om dårlig eller god så må man legge til grunn en kvalifisert vurdering. Folk her inne overgår hverandre i hvilke baner de har spilt og hvor lavt handicap de har. Hvis DET er kriteriet så uttalte Henrik Bjørnstad om Miklagard "dette er Norges desidert beste golfanlegg", og skulle dermed ha lagt diskusjonen død en gang for alle... Skjønt jeg tviler på det, for det er vel debattanter her inne med mye mer erfaring, kunnskap, lavere handicap og spilt mange flere baner enn Bjørnstad.

704

over 19 år siden

704

Dessuten sa han vel 'anlegg' og ikke 'bane'... Du må være forsiktig med å dra frem slike kommentarer for da kommer JOnny-toget og de andre og kjører over deg :o)

(Den har nemlig jeg brent meg på i en tidligere diskusjon en gang, he he)

over 19 år siden

Ja, der vil vi ikke stå..... hehehe

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Ja dette begynner å bli litt artig.

Når jeg ser debatter på TV, mister jeg straks respekten for de som bruker ord som "driter i" og "faen". Jeg er ikke redd for å bruke slike ord til daglig, men i en seriøs diskusjon blir det for dumt.

Jeg vet ikke hvem som gjør denne diskusjonen mest useriøs, om det er meg og proffen, eller om det er du og dine sleiver.

Du skriver i det første innlegget at du er spent på svar, men når jeg svarer, sier du at du driter i min mening.
Jeg blir litt forvirret jeg Tiger....Skjønner?

Ok Hammarø er kanskje ikke årets bane, men har ikke spillt så mye i Svergie, og syns den banen er langt bedre enn Dyne, Mjølkerød, Strømstad og de andre "grensebanene"
Hammarø er jo en morsom bane det, likte du den ikke fordi den var litt trang?

Men tilbake til MG. Ser at denne diskusjonen begynner å plage nattesøvnen din, da du poster innlegg kl 2 om natten.
Skal jeg bare få lov til å meneat banen er kjedelig og oppskrytt, så skal jeg godta at du syns banen er Norges beste?

Stor klem, eksperten

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Denne tråden er et eneste langt påhopp fra Tiger Mcgjesp på eksperten og andre. Hvordan hun i andre tråder kan være veldig såret fordi andre våger å kritisere hennes innlegg forstår jeg ikke, men det er vel en spesiell Mcgjesp logikk......

Vurderingen hennes av Miklagaard er helt grei. Etter mitt syn helt ukritisk og uten snev av informasjonsverdi for meg, men som hun sier kriver hun til sinne liksinnende middels golfspillere og det må hun få lov til.

Slutter meg til Fjosoks innlegg som gir meg mer informasjon jeg er opptatt av. Vil legge til at jeg synes hull 1, hull 9 og hull 11 er dårlige golfhull der spillere tvingens til å spille en strategi og der det i realiteten ikke er noen valg å ta.

Har selv i utallige tråder uttalt at jeg synes Miklaggard er bra, selv om jeg mener den er for åpen og straffer dårlige slag for lite. Kun min mening, (fra svart og slagspill).

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Og hvilken strategi tvinges man til å ta på 1 og 9??? Er vel de to beste risk/reward hullene på banen, hvor faktisk det å ta en risk kan være enten/eller!!

Ta sjansen, bruk Driveren, og du har en kort pitch inn! (eller du slår i skogen, og må pitche deg ut på fairway...)

Slå ut med jern, og du har et langt innspill...

Stort enklere, og mer strategiske valg, får man vel ikke på en golfbane??!!

JOnny, det du sier er bare tull!

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Innlegget ditt er vel et godt eksempel på at det ikke nytter å diskutere når man ikke er på samme planet. Fortsett å dikutere med Tiger og de andre middelhavsfarene du. Jeg gir opp.

Tiger McWork

over 19 år siden

Tiger McWork

Eksperten,

beklager dersom det ser ut som om jeg ikke bryr meg om innleggene som kommer, men det er angrepet på min kompetanse som gjør at jeg reagerer.

når du nå ikke tåler at jeg blir provosert av dette og bruker litt sterkere ord, så får det stå for din regning. jeg mener debatten mistet seriøsitet når du begynte å skrive at man måtte ha et minimumskrav til hcp for å få lov å si noe.

Og til JOnny sier jeg bare en ting.... jeg gir opp. du klarer ikke å lese, og synes det er morsomt å kalle meg fruen og McGjesp og alt mulig, og det er sikkert det, men det treffer ingen nerver. jeg gikk MG sammen med Gunder, som har ca. 4 hcp, og jeg har snakket med utallige lav handicappere som har en mening om banen. ikke alle mener det samme som meg, men ingen av de gidder i hvertfall å lage usaklig debatt av det. Dette var ment som en tråd som skulle gå en annen retning enn at det skulle bli personlig hetsing, men det har dere to klart å ødelegge.

Kom gjerne med innspill, jeg er fortsatt spent, men det må gå an å svare på en skikkelig måte, og ikke tro at dere er verdensmester bare fordi dere har lavere hcp.

Dory

over 19 år siden

Dory

JOnny, hadde du vært i stand til å lese dine egne innlegg med et objektivt syn, så hadde du skjønt hvorfor du blir oppfattet som en sutrende baby. Hvis du hadde sluttet å kalle alle andre for tullinger, idioter, middelhavsfarere osv osv, så ville du etter hvert oppleve å bli tatt seriøst.

Jeg tror dessverre ikke at du er i stand til det. Nå er du bare latterlig. En slags Osvold Light, liksom.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

??? @JOhnny Nå skjønner jeg ingenting... Du slenger ut en påstand om 3 hull på MIklagard, og jeg kommer med(synes jeg) velbegrunnede argumenter på at du tar feil... Hva er problemet ditt? Hvis du ikke tåler argumenter, så må du nesten slutte å skrive her...

mh

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Hvem som kaller hvem tulling først her inne kan vel diskuteres.

Jeg har gitt opp deg Tiger for lenge siden. Du har et oppblåst ego og skriver lange innlegg hele tiden om ingen ting. Null substans og mange mange ord.

Men alle har selvfølgelig rett til å si sin mening, jeg også, eller ?

over 19 år siden

Det er jo nettopp det du skriver nå som gjør at du får så mye blåst tilbake.
at du i det hele tatt kan skrive om egoet mitt, når jeg gang på gang på gang sier at dette er mine meninger, og ingen absolutt sannhet, som du derimot gang på gang på gang prøver å trumfe gjennom, ja det finner jeg utrolig.

og at du da ikke har antenner til å ta imot samme kritikken fra diverse andre her inne, men bare surfer videre og valser over og kaller oss både det ene og det andre, ja det bare understreker at du kun er ute etter å krangle, kommer overhode ikke med egne meninger, bare kritikk av andres meninger, og hetser personer og personers manglende kunnskap.
hvordan mener du at vi skal ta deg seriøst?

ole

over 19 år siden

ole

Det som er merkelig er at det er ingen som sier de tar JOnny seriøst, men alle kaster seg på og krangler som busta fyker.

Nå får dere bestemme dere! :)

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Til Tigerfan, jeg mener arkitekten har fratatt gode spillere alle andre muligheter enn å safe ut med jern/ 7 spoon på hull 1,9 og 11. 1 er blindt smalt og med tett skog, 9 for kort og smalt i nedslagsfeltet for drives og samme på 11. Drive eller 3 spoon er selvmord på disse hullen over tid hvis du ikke er Henrik Bjørnstad. I slagspill vil derfor de aller fleste velge den konservative måten å spille hullet på når man driver 260-270 meter.

Bruker du driver når du spiller disse hullene er forklaringen at du har middels handikapp eller evt. slår kort.

På hull 1 er det bare et konservativt slag som blir liggende med en anstedig lie. PÅ hull 9 e greeenen liten for en elevert green og man tvinges til å spille midt på. På hull 11 er greenen så skjev at det kun er et aktuelt innspill for å få en oppover putt.

Sannsynligheten for å lykkes på disse hullen hvis du gambler er svært liten og defor blir løsningen konservativt spill hvis du vil score.

Dette er kun min mening og du finner nok andre som er uenig.

Fast Player

over 19 år siden

Fast Player

Igjen har JOnny klart å få et stort flertall mot seg og igjen forstår han heller ikke nå hvorfor. Stakkars fyr.

Golfdigger

over 19 år siden

Golfdigger

Gratulerer JOnny. Endelig har det kommet et saklig innlegg fra deg som bidrar til en debatt som man kan forholde seg til selv om jeg nok ikke deler ditt syn på disse 3 hull.

Hull 1 og 9 er jo nettop 2 hull som bidrar til å oppveie det ellers åpne landskap som preger Miklagard og som gjør at man må tenke noe annerledes på sitt utspill her. Synes også det er spennende med hull hvor Driver ikke er det naturlige valg, men for de som ønsker å benytte Driver er det mye å hente ved godt treff og stor straff ved dårlig treff.

Synes også du tidligere har beklaget deg over at MG er for åpen og straffer for lite dårlige slag. Det du sier i ditt siste innlegg er jo det motsatte, så nå biter du deg vel litt i din egen hale.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

JOnny, hull 1 og 9 ser poenget ditt, men risk & reward på hull 9 er at en drive gir deg en wedge inn på en elevert green der du veldig gjerne ønsker å komme inn høyt for å få ballen til å stoppe (spesielt hvis flagget står kort venstre). Hull 11 kan man drive hvis man tar mye linje til høyre, da spiller du mer inn i motbakken til greenen på innspillet (slår du 350 meter går du i "greenvannet", og legger man seg for mye til høyre får man ballen høyere enn bena noe som ikke er det beste når man ønsker en høy fade på innspillet). Valg mellom å slå langt eller kort er også et valg, men sammenlignet med de mest strategiske hullene på banen (etter min mening 2, 3, 6, 13, 14, 16, og 17) så er ikke valgmulighetene så mange på 1,9 og 11, men dårlige golfhull er de ikke av den grunn mener jeg (selv om jeg ikke liker 1 og 9 men det er fordi jeg som regel går av med bogey eller værre).

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Nei tja. Gunder er mitt navn. Gunder er mitt nick. Eriksen er mitt etternavn. Bruun er mitt mellomnavn. Jeg het forøvrig Gunder når jeg spilte 69 også. Og jeg drivet hull 1, 9 og 11. Så har vi det unna veien :)

Jeg er mye enig og mye uenig med mye rart her i tråden. Men at noen hull på MG har snodig design er sikkert meget mulig. Jeg bruker også driver av og til både på hull 1, 9 og 11. Mulig jeg driver kort da (230-280). Det er mulig å slå forskjellige driver til opplysning.

Hull 1: Slår ofte drive med fade på venstre del av fairway. 60-40 m igjen. God birdiesjans. Fra svart slår jeg 3 wood og har 130-150 m igjen.

Hull 9: Er det motvind puncher jeg en drive med fade mot trærne til venstre. Ligger fint ved siden av første bunker, eller forbi. Er det vindstille 3 wood forbi bunkeren med greit landingsfelt. Eller 3 jern kort midt på er en grei løsning om man ikke har dagen med woods.

Hull 11: puncher et jern ned i dumpa, eller fader driven på høyre del av fairway.

Hull 11 har jeg fått beskrevet som et vakkert lite golfhull av både proer og en banearkitekt. Jeg synes også at det er pent, men skal være enig i at valgene ikke er veldig mange. Men man kan gå over vannet på venstre side med en lang drive fra gult (i medvind). Det finnes mange hull i Norge der det finnes få valgmuligheter. Det finnes også mange hull på mesterskapsbaner ute i verden hvor man heller ikke har veldig mange valg. Er dette golf? Jepp det er det.

Linksbane? Nei jeg har aldri sagt at MG er en linksbane. Når du Eksperten sier at jeg ikke leser innlegget ditt, så kan du jo f.eks starte med å lese mitt :)

Jeg kan jo lime inn fra tidligere:
"Ja det er lite trær på Miklagard, men det er en links-type bane som er ganske vindutsatt, hvor man må spille en annen type golf enn parkbane-golf." Så jeg sammenligner stilen litt med links-ish, fordi jeg ser at det finnes fellestrekk med de links-banene jeg har spilt tidligere.

Fjosok: mycke enig med deg ja. Jo større sjanse man tar på å slå langt på høyresiden, jo lettere er innspillet. Litt avhengig av flaggplasseringen. Så sjekk denne før man slår ut. Står det kort til høyre er det lettere å spille seg inn fra 130 meter på venstre side av fairway enn å drive langt på høyre. Pga null vann i innspillet.

Mike Tyson

over 19 år siden

Mike Tyson

Foreslår at alle involverte parter møter på MG lørdag kl 10, så kan dere gjøre opp med bare nevene!

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

JA! Også kan vi se på Lag-NM som går samtidig! To fluer i en smekk!! :)

proffen

over 19 år siden

proffen

Ok gutter. denne debatten ebber bare ut i svada mig. Vi kan snart konkludere med at denne debatten er slutt og vi følger tyson sitt råd om å møte på miklagaard å slåss. Jeg for min del skulle tatt med ball tre for å knuse tiger. God natt mine herrer

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Kjære Gunder!

"MG er ingen Links-bane, og den har med unntak av de store greenene og det åpne landskapet heller ingen likheter."

Dette er bare en måte å avlive myten om at banen har linkspreg.
Skjønner?

Hvorfor kommer du egentlig drassene med din 69-runde under en selskapsrunde. Er du så fornøyd med runden at du vil fortelle andre?
Du kan jo starte en egen tråd kanskje?

"Da jeg gikk Miklagard på 69"

Hater når folk skriver lange innlegg om hvilke slag de slår her og der.
Høres ut som du burde vært i Skottland denne helgen med alle de slagene du har i baggen.

Ikke plag alle oss andre med dine kunnskaper..vær så snill!

SJ

over 19 år siden

SJ

hehe...

Gunder: Gjør meg (og deg selv) en tjeneste, og ikke svar på dette innlegget...

Mike Tyson

over 19 år siden

Mike Tyson

Men proffen da... Ekte menn slåss ikke med balltre, de bruker nevene ;-)

da

over 19 år siden

da

Ekte menn biter heller ikke hverandre.

Hvertfall ikke i øret

over 19 år siden

Er det mulig....

først så sier eksperten at man ikke har lov å uttale seg om en banes kvaliteter hvis man har så høyt handicap som meg, og så, når Gunder sier noe, så får han ikke lov å uttale seg han heller, uten at eksperten blir sår....... herregud... tror dere er fjortiser for å være ærlig.

jeg gidder ikke kommentere deres innlegg her mer, og håper noen kommer med noe konstruktivt i stedet.

dere tre får møtes og prate skitt om oss i stedet, og kutte doglegger og uttale dere med korrekt hcp i stedet for å være her inne hvor vi som ikke har noe vi skulle sagt kan leke i fred.....

hahaha... jeg er visst sår selv også.... eller kanskje bare drittlei bedrevitende fjortiser....

Til ALLE

over 19 år siden

Til ALLE

Nå må dere seriøst vokse opp. Denne typen innlegg er det alt for mye av på dette forumet. Jeg er dritlei av å lese alle sine personlige meninger om de forskjellige banene i Norge. Du kan jo telle interessante innlegg på EN HÅND i dette forumet.

proffen

over 19 år siden

proffen

Bedrevitende fjortisser? jadda her er vi saklig. Du er vel en gammel handicap-pamp du, som står på ditt. Du er vel en vanlig nasjonalistisk konservativ liten gjedde-maga, som vet alt mellom himmel og jord og til og med golf. Selv om handicapet ditt er tre sifret.

Du er vel en bessre visser som lager kvalm for alle som enser din nærhet. Lær deg og vær litt objektiv så kanskje du kommer deg på to sifret en dag;).. klem fra alle i preikestolen golfklubb

mr tee

over 19 år siden

mr tee

proffen!!
Når ble du eier av sannheten??
På hvilket grunnlag kan du si det du sier.
De som er litt fokusert på golfen bryr seg ikke om hvordan omgivelsene er på en bane, spesielt ikke miklagard. Miklagard er en bane hvor du ikke kan hvile ett sekund, hvis du vil score bra...

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Kjære mr tee, kan du si meg hvilke baner du kan vile så mye mer enn du kan på nettopp Miklagard.
Ingen kan hvile hvis man vil spille bra, men Miklagard er en altfor snill bane.
Slår du skjevt på hull 2,3,4,6,8,17 er du fortsatt i spill. Ikke mange baner i "eliten" du kan gjøre det på.

proffen

over 19 år siden

proffen

Jeg eier alltid sanneheten. Si meg ditt handicap, så kan vi diskutere ut i fra det, verdier av en golfbane osv. Regner med at du har lavt handicap. Men kanskje ikke det er så lavt når du sier at man kan hvile på en golfbane. (piiiissss) klemmer igjen fra preiksetolen og min andre hjemmeklubb odda

Gunder

over 19 år siden

Gunder

hehehehheeh.. Dette er gøy :) God sommer folket! Neste gang jeg ligger an til en bra runde i selskapsgolf skal jeg kakke meg litt rundt i roughen på de siste hullene slik at jeg ikke trenger å bli glad.

til ekspertegutt: jeg forklarte bare at hullene kan spilles på flere måter - som noen her oppe påpekte ikke gikk an :) No hard feelings mate? Hadde jeg spilt i The Open hadde Tiger måttet slite. Det er jeg helt sikker på!

La oss håpe denne tråden dør nå. En stille rolig død.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Ville bare påpeke at proffen med liten "p" ikke er Proffen med stor P.

proffen

over 19 år siden

proffen

Hvem proffen er du a? snakk om å kopiere a..

Dory

over 19 år siden

Dory

Jepp. Sikkert mange som vil kopiere ditt nick. Morsomme nick her. Proffen og Eksperten - sier vel mer om hva dere vil være enn hva dere faktisk er. Men det er dere vel ikke enige i, tenker jeg.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Har hatt dette nicket lenge jeg!
Ser forresten at Henrik Bjørnstad bruker dette som klengenavn på en annen webside. Jeg bytter gjerne nick til en stor golfer, men ikke til proffen med liten p!

over 19 år siden

Ikke er jeg gammel, ikke tror jeg at jeg har sannheten, og ikke påstår jeg at jeg er en god golfer.
jeg tror bare at jeg har noe å tilføre, sånn som denne tråden startet, men noen må ødelegge med å piske opp stemningen og lage en klassiske krangle om kunnskap og miklagard dustedebatt.

jeg er ferdig her nå, og går videre til andre tråder. god bedring.

proffen

over 19 år siden

proffen

Bør ikke snakke om nick Dory. Det er et bøge nick

Schwiftyfive

over 19 år siden

Schwiftyfive

hva med å ta opp igjen tråden?
ingen som har noe dritt å si om hverken innholdet eller deltakerne?
anyone? anyone?

Tommy

over 19 år siden

Tommy

Nja eksperten blir så grinete. Tror ikke jeg orker. Men var morro å lese i tråden igjen ja. Vet eksperten at du kan slå veldig skeivt på f.eks old course og fortsatt være i spill? Gøy diskusjon :D

BezzerWeezer

over 19 år siden

BezzerWeezer

Du kan også slå skeivt på old course og være OB Tommy.... ;)

NESevis

over 19 år siden

NESevis

Ok, litt merkelig å sammenligne miklagard med Nes. Det jeg synes er interessant her, er at Nes klarer å bli nevnt i samme setting som miklagard med greenfee på 300/350 kr. All honnør til baner som nes som har høy kvalitet til en fornuftig pris.

cameron

over 19 år siden

cameron

Den beste banen i Norge er Miklagard. Det er ingen andre baner i norge som er så proffesjonelle og service rettet som de. Banedesignet er utrolig bra og forholdene er det ikke noe å utsette på.
Jeg er selv ikke medlem der, men har spilt den en del ganger.

Baner som følger etter : Kragerø, Bogstad, Larvik, Moss og rygge.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her