Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gift-greener på Miklagard

Jon

over 22 år siden

Jon

Som medlem av en postkasseklubb spiller jeg stort sett på greenfee på de fleste baner rundt omkring hovedstaden.
Jeg har lagt merke til at på Miklagard blir ballene alltid grønne av giftstoffer som sprøytes på greenene.
Hver gang jeg har gått en runde på Miklagard må jeg gjemme golfbagen for guttene mine på 2 og 4 år som stadig drar baller opp fra bag-lommen for å leke med dem. Når de tar i ballene og etterpå slikker på fingrene får de i seg giften, og hvem vet hva det kan føre til.
Hvorfor opplever jeg kun dette på Miklagard ? Er det ingen andre klubber som bruker sprøytemidler, eller bruker de "usynlige" midler slik at vi blir "lurt" ?

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Vet ikke åssen det er med det grønne stoffet, kanskje det bare er fargestoff? (Miklagard må jo ha *grønne* greener, s.a. de kan "slå knockout" på alle andre "potitt-baner" i området) Men man bør alltid søke å unngå å få i seg ting direkte fra bakken, enten det er fra en green eller ikke... Plenty med ekle parasitter og andre ulumskheter man kan få i seg.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Se på debatten som heter:

FY Miklagard

så vil du finne noe om emnet en 4. april

Hallgeir

over 22 år siden

Hallgeir

Javel, der står det at bare de som "har peiling på greenkeeping" bruker slike sprøytestoffer.
Har jeg forstått det riktig etter Greenkeeper's utsagn om at alle disse andre banene da ikke har peiling på greenkeeping ??

Jeg har også lest at i USA er bruk av sprøytemidler et stort miljøproblem på golfbanene. Som kjent driver Miklagard etter amerikansk mønster med verstingbanen Augusta som forbilde.

Og hvor riktig er det at disse giftene ikke er skadelige for mennesker ? Hva slags gifter er det egentlig snakk om ?

Hallgeir

over 22 år siden

Hallgeir

Kan noen med kunnskap om greenkeeping svare meg på hvorfor det er så stor forskjell på greenene på Miklagard og andre baner ?

Er det bare et valg greenkeeper tar om hvilken gresslengde han skal ha på greenene, eller er det snakk om gresstyper, jordtyper osv ?

Kan Asker, Bærum, Oslo, Skoger, Tyrifjord, Kongsberg osv få like raske greener over natta bare ved å høvle ned gresslengden, eller hva annet må til.

Ikke greenkeeper

over 22 år siden

Ikke greenkeeper

Men sprøytingen av greenene er jo næringsstoffer og slettes ikke bare "gifter". For at man skal vite hva men har sprøytet er det jo kjekt å ha en farge på denne løsningen, og grønt er jo da ikke så dumt.

Gresset på greenene er en helt spesiell blanding, selvfølgelig ikke noe som vil bli gjort kjent for "alle" andre. Men det sier seg jo selv at ikke alle baner "bare ved å høvle ned gresslengden" får like gode greener som Miklagard. Kanskje de blir like raske, men jeg tviler på om det blir noe særlig annet enn jord og sand igjen på mange av dem (kjenner ikke de banene du nevner).

Grunnarbeidet med oppbyggingen av greenen og gresstypen er hovedpoenget før arbeiderne må gjøre de riktige grepene videre!

Ha en fortreffelig sesong alle sammen!

Snegla

over 22 år siden

Snegla

Hvorfor skal det være så forbanna viktig å ha superduperraske greener? Bare greenene er jevne er det greit for min del!
En annen ting; det er ikke BARE greener på Miklagard. Det finnes noe mellom og rundt dem også! For meg er dette like viktig. Men det aller viktigste er at man trives på den banen man spiller.

Når det gjelder gift, brukes vel dette i tillegg til næringsstoffer for å drepe uønskede vekster der, som f.eks sopp og ugress. Jeg er like "bekymret" som Jon.

Jeg lar ikke barna leke med de ballene jeg allerede har brukt på banen! Jeg unngår også å vaske ballene med spytt eller å slikke på dem for å gjøre de rene. Det har jeg sett mange som gjøre. (Kanskje det er derfor alle mine golfvenner er skallet og har talefeil?) :-)

Ikke greenkeeper

over 22 år siden

Ikke greenkeeper

Enig i at det viktigste er at grenene er jevne og at de helst er litt raskere enn fairwayen..., men spörsmaalet var om andre baner blir like raske som mgard!

Dessuten er det jo bedre at det man har paa greenene er farget slik at man ser det er det ikke? ALLE baner bruker ulike spröytemidler i löpet ac sesongen, saa det er kanskje greit aa hold barna unna alle brukte baller

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Spør du en greenkeeper, så forteller han deg at de ikke bruker gift.
Men - hva er nå egentlig gift. Eksempelvis, så benyttes det hormoner for å bli kvitt løvetann. Er det gift eller ikke.

Snegla

over 22 år siden

Snegla

Det er vel uansett ikke så sunt å få i seg, tenker jeg.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Det paradoksale mht. greener over alt akkurat nå, er jo at det stort sett er de eneste gress-beplantede flekkene det ikke er gress på. Utenfor vinduet her må vaktmestern' stadig klippe gresset fordi det er i ferd med å gå amok. Mens en stakkars green som stelles og dulles med til den store gullmedaljen, og nærmest "bygges inn" for vinteren allerede i oktober, er redusert til en pøl med slim... Jaja.

Snegla

over 22 år siden

Snegla

Men det gresset som vaktmesteren klipper nå er det vel ikke akkurat en million fotavtrykk på heller. Ei heller samme gresstype og underlag som man finner på en green. Uansett, jeg har ikke filla peiling på hvordan man holder en green i stand, men at det synes rart at det er så vanskelig å få det til å gro der når de dulles med hele året kan jeg være enig i.

Trille

over 22 år siden

Trille

Hvorfor raske greener ???
Fordi:
-raske greener gir mindre variasjon på rullehastighet når de er våte.
-raske greener er lettere å lese
-raske greener skiller mer mellom gode og dårlige putter.
-raske greener er mer beregnelige.

På hjemmebanen min Kongsberg danser ballen hit og dit i alle retninger, og plutselig limer den seg fast i gresset. Klin umulig å senke lange putter. Håper det blir bedre når vekstsesongen kommer skikkelig i gang.

Fedon

over 22 år siden

Fedon

Har fortsatt ikke fått grønne giftige baller andre steder enn på Miklagard. Er det INGEN andre baner som bruker plantevernmidler ???

Blåfingeren

over 22 år siden

Blåfingeren

Jeg har fått blå fingre både på Drøbak og Hauger.
Har du kløver i hagen din?? hvorfor tror du at det ikke er kløver på fairwayer.

Kløver

over 22 år siden

Kløver

Det er nok MASSE kløver på fairwayene rundtomkring, men de klippes så de karakteristiske bladene får aldri vokse ut.

Ikke kløver

over 22 år siden

Ikke kløver

dersom bladene ikke får vokse ut, da har nemlig ikke planten mulighet til å drive fotosyntese som den trenger for å overleve...

MasterS

over 22 år siden

MasterS

Det grønne som setter seg på ballen er et stoff man bruker for å fjerne mose fra greenene, når dette gjøres blir greenene automatisk grønnere. Dette er et av de hemmelige triksene til greenkeeperne, men at dette kun skjer på miklagard er nok feil, vi oppdager det ikke på andre baner, da disse har sluttet med å sprøyte greenene nå som sommeren er i gang og vekstvilkårene er blitt bedre.
Om baner fortsetter med denne sprøytingen blir gresset grønnere og vi som spiller vil få "grønne" fingre om vi ikke har det fra før...

DUST

over 22 år siden

DUST

Det er ikke gresset som farger av, det er sprøytemiddelet.
Men takk for opplysningen likevel.
Går det an å få kjøpt dette stoffet til å bruke i hagen, den drukner i mose

Greenkeeper

over 22 år siden

Greenkeeper

Hei.
Vil gjerne kome med riktig informasjon angående fargen som brukes på greenene på Miklagard og mange andre baner. Det som sprøytes på er kun farge. Grunnen til at vi gjør det er at vi ikke skal overgjødsle. Gjødsling skjer vanligvis rett etter at fargen er hatt på greenene. Å påstå at dette er giftig er helt feil og det er synd hvis uvitende golfere setter ut rykter om dette.

Hvis noen ønsker å vite mer om dette er de velkomne til å ringe undertegnede på 922 64 543

Ønsker alle en fortsatt god golfsesong.

mvh

Ian Ross
Course manager
Miklagard Golf.

Boromir

over 22 år siden

Boromir

Hva hvilke stoffer består fargen av?

Greenkeeper

over 22 år siden

Greenkeeper

Fargen består av organisk sjøgress-ekstrakt.

Ian Ross
Course manager
Miklagard Golf.

over 22 år siden

med dette burde denne tåpelige debatten være avsluttet!

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Mulig jeg er litt tett i hode akkurat nå men: "Det som sprøytes på er kun farge. Grunnen til at vi gjør det er at vi ikke skal overgjødsle. Gjødsling skjer vanligvis rett etter at fargen er hatt på greenene."

Ettersom jeg forstår så "spraylakkes" greenene grønne med organisk sjøgress-ekstrakt, og så gjødsler man rett etterpå..... Er det lettere å se hvor du har gjødslet og hvor man ikke har gjødslet pga. sjøgresset, eller er det det at sjøgresset beskytter greenen eller noe slikt, eller hva er poenget her ?

Knut

over 22 år siden

Knut

Med dette er det bevist at Miklagaard er den mest jålete og tåpelige banene i Norge som FARGER greenene sine for å se best ut.
Juks kalles det..

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Har du problemer med lesebrillene dine Knut ? "Grunnen til at vi gjør det er at vi ikke skal overgjødsle" IKKE "FARGER greenene sine for å se best ut".

Knut

over 22 år siden

Knut

Når ALLE andre baner i Norge og de jeg har spilt i Sverige greier å gjødsle uten bruk av grønt fargestoff så sier det seg selv.
Dårlig unskyldning, svært..

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Det her er helt vanlig. Det blandes et fargestoff sammen med gjødsel vblandingen. Da er det rett og slett enklere å ikke overgjødsle enkelte deler av greenen.

For de som ikke synes at dette høres fornuftig ut kan jo spørre en helt vanlig gartner. Dette er områder som klippes ned til helt eksakt 4 mm, 4,5 mm eller 5 mm. Hvis et område vokser fortere enn et annet må de faktisk klippe flere ganger om dagen enn de gjør i dag. Regner med at på Myklagard klipper de minst to ganger om dagen.

Jeg er ikke noen fan av alt det de gjør på Myklagard eller Losby, men de er seriøse i baneholdet - selv om resultatene desverre og på grunn av vinteren og sopp ikke står i forhold til det arbeidet som nedlegges.

Det er holdningen oppe i hodet på medlemmene på disse stedene som burde vært jekket ned noen hakk.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Når du Knut indirekte beskylder Ian Ross for å bløffe / lyve så bør du også komme med en liten forklaring på hva slags bakgrunn du har for å kunne påstå noe slikt. Hr. Ross er tross alt "head greenkeeper".

Knut

over 22 år siden

Knut

Ikke ta alt så forbanna bokstavelig og vær så overbeskyttende alltid da Nyrud. Jeg beskylder ingen, stusser bare over at Miklagaard er eneste bane jeg, og som jeg forstår, flere andre, som jeg har opplevd å komme til fargete greener. Det ser fint ut, men man kan også oppleve det som jåleri og "juks". Jeg snakker ikke, i motsetning til hva du beskylder meg for, om å bløffe / lyve.
La meg si det sånn at de kanskje har tenkt:
"Hmm, vi kan gjøre som alle andre baner i Norge når vi skal gjødsle greenene, eller så kan vi jo først bruke dette fargestoffet her.. Hmm, la meg tenke, ikke dumt, vi kan greie oss uten, men det har jo en fin bieffekt, det er grønt! Lets do it"

Nei da, jeg skal avslutte med å si at det er sikkert smart å bruke organisk sjøgress-ekstrakt og håper det hjelper de å holde greenene i fin stand, men personlig hadde jeg satt pris på naturlig gressfarge.

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

Er det noen som er ute etter Miklagard ? Hvorfor ?

Personlig har jeg ikke noe forhold til klubben, men liker banen. I dette forumet virker det som om alle skal "ta" klubben for alt de gjør... Etter det jeg er kjent med finnes det plenty regler for hvilke stoffer Mr. Ross kan benytte på greenene og jeg lover å skrike høyt FY hvis han gjør noe ulovlig...men hvis det har praktisk nytte i arbeidet med greenene å bruke organisk sjøgress ekstrakt så må vel fyren kunne få lov til det uten å bli beskyldt for å jukse ?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her