Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ama-tour

Ikke kvalifisert

over 22 år siden

Ikke kvalifisert

Jaha, så er vi igang igjen. Jeg ser på resultatene at det i stedet deltar spillere som BRUKER OVER 100 SLAG på 72 hull. Det tilsvarer 25 i hcp. Golfspillere på dette nivået slår kanskje 10 slag over hcp på en dårlig dag på en ukjent bane. Undertegnede kjenner kun til grønt-kort spillere som har scoret mindre enn 15 poeng stableford på en runde. Dette ser vi nå igjen på ama-tour'en. Nå må de som jukser med hcp bli avslørt og stenges ute slik at de som kan spille golf kan få bli med i stedet.

Jon Eivind Olsen, Oslo

Kåre

over 22 år siden

Kåre

Hvis du sikter til Norsjø, var det en prestasjon i seg selv bare å komme rundt banen. Du må tenke litt på at forholdene påvirker scoren noen ganger. Det er ikke alltid man spiller i 20 grader, vindstille og sol, vet du!

Deltager Norsjø

over 22 år siden

Deltager Norsjø

Enig med Kåre!

Til informasjon så regnet det hele dagen, i 12 tiden kom snøværet og det var aldri over 2 grader varmt. I tillegg blåste det........

Men jeg er også enig med "ikke kvalifisert" at det er en del merkelig lave hcp der ute.

Kåre

over 22 år siden

Kåre

Jeg er også enig i at hcp'ene virker noe merkelige, men Norsjø er ikke det rette "bevismaterialet"....

Til helgen er det Amatour på Meland. Vi får se hvor mange som kommer under 100 slag der. ...eller OVER for den saks skyld... ;-)

Deltager

over 22 år siden

Deltager

Ja. det blir spennende å se hvordan det går på Meland. Værmeldingen ser grei ut, men banen er en skikkelig test. Jeg tipper høye scorer!

Synd det kun er 36 hulls turnering, jeg mener det burde vært 54 hull på alle Amatour turneringene.

Kåre

over 22 år siden

Kåre

Men husk på det da, "Deltager", at det viktigste er ikke å arrangere turneringer, men å tjene mer penger etter at turneringen er ferdig. Det er ingen i turneringen som betaler for runde 2, vet du. ;-)

Deltager

over 22 år siden

Deltager

Du har selvfølgelig helt rett i det Kåre! Det er jo ikke en idrett vi driver med..................

Kåre

over 22 år siden

Kåre

Hehe, fra spøk til side; jeg forstår at klubbene trenger penger i kassa i disse (og kommende) dårlige tider, men har man først påtatt seg å arrangere en større turnering så bør man gi fullt jern! Da blir det straks mer morsomt for deltagerne.

Deltager

over 22 år siden

Deltager

Enig Kåre!

Det ser uansett ut som det kan bli en flott turnering på Meland, en av Norges aller ypperste baner!

Kåre

over 22 år siden

Kåre

En av Norges ypperste baner? DET kan vi diskutere en annen gang. Smak og behag.

Ang, scoren på Meland; nå ser det ut til å striregne denne helgen og det påvirker jo scoren det også. Tipper 20 spillere over 100....

JanB

over 22 år siden

JanB

Kom over denne debatten om Ama-Tour og forsøkte å finne resultatlister. Som fullt medlem her på Scangolf trodde jeg at det var en link fra listen over turneringer. Det var mest for å danne meg et grunnlag for deres diskusjon. Noen som gir et hint ?

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Handikapsystemet har ingen ting med idrett å gjøre. Dette er kun designet for at hobbygolfere skal kunne konkurrer seg imellom. At hcp brukes som kriterie for utagelse til Amatour er patetisk og viser klart hvor ung golfnasjon vi er.

Snittscore (antall slag) i de siste (5/10/20) tellende runder (konk.runder/regler) er det eneste som duger. I tillegg må en del baner ekskluderes som for lette til å danne grunnlag for kvalifisering.

Det er en kjent sak at ved å spille en lett bane 10-20 ganger vil man få et alt for godt hcp i forhold til reelle forhold. Det er disse gutta som faller igjennom totalt når man møter vanskelige forhold.

Desverre er nivået i norge i dag så utrolig dårlig at man vill fått problemer med å stille et felt på 60 stk med snittscore siste 20 runder under 80 slag. Da er spørsmålet om ikke vi burde slutte å holde turneringer for de såkalt beste inntil nivået er bedre. Så lenge nivået er så dårlig bør det holde med herredagsturneringer og sponsorturneringer på hjemmebanen inntil videre.

Det skulle ikke vært lov å¨kalle seg aktiv før man snitter 72-73 på hjemmebanen sin og har et totalt snitt på 75 siste 20 runder fra hvit tee. Det er min mening !!!

Blyhue

over 22 år siden

Blyhue

Nå tuller du Leadtape.
Eneste måten å få bedre nivå på er å konkurrere.
Flere konkurranser vil høyne nivået.
Herredager er for avdanka sulliker som overser halvparten av reglene og ikke kjenner den andre halvparten.

Jeg er helt enig i at nivået i Norge er helt ræva. Ganske naturlig med det klimaet vi har. Og i tillegg finnes det nesten ikke klubber som driver seriøst nivåutviklende arbeid for unge talenter. (noen unntak finnes heldigvis, f.eks Losby og Drammen)

Det er naturlig å bruke hcp-nivå som inngangsbillett til å delta på de letteste tour'ene, men man bør innføre et lisens-system som skreller bort igjen de som ikke presterer slik at andre kan slippe til.

Jeg har selv flere ganger (i Drammen og Bærum) blitt spurt om å signere hcp-kort til ungdommer jeg har blitt satt opp i flight sammen med som har skrevet feil resultat for å forbedre hcp.

Ama-Tour bør være en inngangsbillett til Norges-Cup og andre scandinaviske tourer. Deltagerne bør ha et kort som stemples der resultatet attesteres. Klarer du ikke cut'en i én turnering får du rødt kort til den neste (akkurat som fotballspillere) . Misser du cut'en i 3 konkurranser på rad utestenges du i ett år. Dermed får flere anledning til å spille, og etter kort tid vil deltagerfeltet bestå av de beste turneringsspilerne, ikke de med lavest selvdiktert hcp.

Gleder med til et par runder til er overstått, da blir tendensen tydelig, og man ser hvilke navngitte personer som har jukse-hcp

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Mulig jeg tok litt i for å sette ting på spissen, men jeg vil påstå at svært få av de "aktive" som deltar i disse turneringene i norge virkelig driver seriøs idrett. Hadde det ikke vært bedre å sende disse få til turneringer i sverige ? Å arrangere turneringer der "gud og hvermannsen" kan være med, slik som på Norsjø, blir tulletet. Det eneste dette bidrar til er å sy puter under armene på disse middelmådighetene som så vidt klarer å gå under 80 på en god dag.

Ser i min hjemmeklubb at 16-17 åringer som klarer noen runder under 80 og en "slenger" på 74-75 blir hauset opp som det nye store golfunderet i norge. Dette er tullball og bare til skade for disse 16-17 åringene. Noen må tørre å si "dere er for dårlige og dere vil andri klare å hevde dere i denne sporten". Så er det selvfølgelig positivt at de ønsker å drive golfen som en hobby, men ikke bland dette med aktiv idrett.

Min påstand er at skal en 16-17 åring gjøre det anstendig godt som amatør i norden, må han snitte hjemmbanen sin på under 72 fra hvit over alle runder i et år. Har han planer om å leve av dette må man være mye bedre. (forutsetter da at hjemmebanen er anstendig vanskelig og ikke en "donald duck bane" som lommedalen eller grorud.)

junior

over 22 år siden

junior

Total idioti fra Mr. Leadtape..

Jeg tør påstå at ingen, absolutt ingen juniorer i Norge har ett snitt på hjemmbanen sin på under 72 fra hvit over alle runder på et år. Og da snakker vi om veldig dyktige juniorer også....
Du har tydeligvis ikke helt peiling på hvor god du må være for å spille 72 slag i snitt i løpet av ett helt år..
Da skal du nemlig være sinnsykt god!!

Slutt å klag. Gå heller ut å spill selv...

Blyhue

over 22 år siden

Blyhue

Til junior:
De fleste banene gir mer enn 0 tildelteslag for 0 i hcp, dermed trenger man ikke holde 72 eller bedre i snitt for å vedlikeholde hcp.

Til Leadtape og andre:
Eneste måten å forbedre nivået på er å:
1-skape bredde
2-utnytte bredden til å plukke ut talentene
3-utvikle de beste talentene.

Uten konkurransemomentet forsvinner drivkraften til å bli bedre.
Vi må ha konkurranser på alle nivåer.
Selv har jeg bakgrunn i "virkelige" idretter der det ikke finnes hcp-system. Den som er best vinner.
I golf er det slik at man vinner konkurranser når man er nybegynner. Etter noen få år har man "funnet sitt nivå", og det er ikke så morro å konkurrere lenger. Mange er fornøyd med 15-20 i hcp.

Fjern hcp systemet fra konkurransene, og bruk heller samme system som i "Det Frivillige Skyttervesen". Der blir man inndelt i 5 ulike klasser etter nivå. Innen hvert nivå stiller alle likt. Får man gode resultater ett år flyttes man opp til en bedre klasse året etter.

Det fine med et slikt system er at man må bevise nivået sitt i KONKURRANSER. Man eliminerer at noen spiller på jåle-hcp, og at andre skriver seg opp i hcp på treningsrunder og spiller godt i konkurranser.

Eksempelvis så har konsermesterskapet der jeg jobber (et meget stort og kjent norsk firma) nå blitt vunnet av samme person flere år på rad. En som kun spiller godt i den ene turneringa, mens han sørger for å skrive seg opp i mange treningsrunder for å lure til seg så mange mottatte slag han kan. Sånne personer bør golfforbundet avsløre, sile ut og svarteliste, men hvordan ??????

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Hei Junior, uten å vite det selv bekrefter du mange av mine arrogante påstander. Du sier "ingen juniorer i norge snitter under 72 fra hvit på hjemmebanen sin over et år", nei det er ingen som gjør det (eller svært få). Og derfor har vi ikke juniorer som hevder seg på topp nivå i konkurranser med juniorer fra andre land. Nivået i norge er ræva i forhold til mange av de landene vi konkurrer med. Og hvis du "junior" tror at et snitt på 72 fra hvit på hjemmebanen er en "sinsyk" prestasjon, så tar du feil. Fordi det er hjemmebanen din og du kjenner vær "krik og krok" , fall på green, vindforhold etc, spiller banen 2-4 slag lettere per runde enn i en virkelig konkurranse på en annen bane. På tourene er banen satt opp vanskeligere enn på hjemmebanen din, flaggplasseringer nære bunkere, smalere fairwayer, raskere greener osv.osv, dette gjør hjemmebanen ytterligere 2-6 slag lettere i forhold (avhengig av hvilken tour og vilket nivå man snakker om).

Poenget mitt er ikke at man må gå på 73-72 eller 71 i snitt, poenget er at golfnorge må slutte å sy puter under armene på middelmådighetene.

La oss inse at 99% av alle man møter på norske golfbaner er kunnskapsløse om hva som kreves for å bli god. Et eksempel: Jeg hadde en av mine bedre runder her om dagen der alt rullet i. 5 birdies og en 74 runde. Min to medspillere med 15 og 20 i hcp var fra seg av begeistring og gav meg masse skryt. Når jeg måtte fortelle dem at det er hundre tusenhvis av spillere i verden som er bedre, hundrevis i norge og at det er sinsykt langt fra mitt nivå og opp til de beste, så de på meg som et spørsmålstegn og antok at jeg var en arrogant drittsekk. (noe jeg i og for seg også er, he-he).

Hvis juniorer får tilsvarende skryt uten at noen korrigerer dem, får vi ikke den treningsviljen og innsatsen som er nødvendig for å få frem enere. Vi får arroganse, dårlig oppførsel, laber treningsinnsats osv.(typisk for norske juniorer i dag) Dette er mitt syn.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

jeg kan bare understreke dette. Vi har i Stavanger en junior som er regnet for å være veldig lovende. Thorsen - heter han. Norgesmester, osv.

Nå - når han studerer i USA er han ranket som nr 43 blandt Universitets spillere.

Han trener 30 timer i uka.

Kåre

over 22 år siden

Kåre

Mr Leadtape. Jeg vil bare at du skal vite at jeg er 110% enig med deg!

Det blir nevnt "kunstige handicap" lenger opp i diskusjonen. Man skal huske på at et handicap skal være et bilde av det BESTE man kan prestere. Ikke snittscore. Dette betyr at det er svæææært få i dette landet (om ingen) som har muligheten til å spille snittrunder på rundt banens par. For å få til dette må man ha et plusshandicap. En spiller med hcp 4-6 spiller i gjennomsnitt rundene sine på ca. 10-12 over par. Når man ser resultatene fra f.eks AmaTour, vil da også snittscoren på disse turneringene ligge på rundet 10-12 over par. En annen ting er når det er de samme spillerne som hver gang ligger i bunnsjikte med alltid elendige scorer, kan man begynne å tvile litt på deres hcp. Man burde vel klare en god-score i hvertfall på én runde.

Blyhue

over 22 år siden

Blyhue

For en gangs skyld er vi stort sett enige, Leadtape.
Men du biter deg litt i rumpa når du kritiserer juniorene for å leve på puter i hjemmeklubben og samtidig vil stenge dem ute fra konkurranser.

Det finnes ingen bedre måter å jekke ned en hjemmekonge på en å la han få juling i en turnering. Da finner han ut at enten vil han trene for å bli bedre neste gang, eller så gir han faen og nøyer seg med å imponere grøntkortkursdeltagere på drivingrangen.

Men diskusjonen går også ut på hvordan man skal bli kvitt jukse-handicaperne som stenger talentene med uutnyttet kapasitet ute fra Tourene. Hvordan skal man kaste ut fjortisene som hales rundt golfbanen av en overivrig pappa som benytter seg av kollegaer, venner og slektninger til å skrive pjokken ned i hcp for å få hvalpen ut på tour.

Jølle

over 22 år siden

Jølle

Hvis man tar en kjapp titt på resultater/startlister fra 2001 og 2002, så kan man se at flere spillere har et imponerende turneringstilbud i perioden norske baner fryser under is og snø. Jeg blir ganske fascinert over at en spiller starter 2001 sesongen med 4.5, har 5.7 på siste turnering. På første turnering i 2002 har samme spiller 3.8...........Det er flere slike eksempler, dessverre. Mine antydninger via ovennevnte tall er ikke eksakte hcp(eksempel), men differansen er identisk.

NGF burde kjøre en skikkelig revisjon og faktisk sjekke opp om "den turneringen på Sverige GK" i oktober faktisk fant sted.......

J.

Midt på treet

over 22 år siden

Midt på treet

Bare følger opp Mr. Leadtape om hvor god man må være for å nå toppen. Satt for en tid tilbake og så en golfsending fra USA på ViaSat. De svenske kommentatorne snakket om nivået på de spillerne som spilte på Touren i USA, sammenlignet med "scratch-golfere"/spillere med 1-2 i hcp.

De mente at hvis en scratch-spiller gikk en runde på de banene som spilles på Touren skulle de være veldig godt fornøyd hvis de kom ned på en score i overkant av 80 slag. M.a.o - det er ca. 10 over par på de banene. Når en samtidig tenker seg at de beste spillerne går runder et stykke ned på 60-tallet er altså forskjellen rundt 15 slag. Og det er mye. Når en da ser på spillere i Norge med handicap på ca. 10 og som kanskje har ett snitt på norske baner på rundt 80 slag ... ja da har man langt igjen.

Kan kanskje sammenlignes med en sprinter som veldig trener mye og som løper 100 m på rundt 10.30. Han vil få en masse omtale her i Norge, og vil være blant landets fremste, kanskje til og med et håp for fremtiden. Alikevel vil det være et hav å ta igjen hvis han ønsker å løpe de samme 100 m ned på rundt 10 blank. Og fortsatt ville han ikke få særlig oppmerksomhet i internasjonal presse. Kanskje et lite notis (????)

Dra på rangen og tren, spill masse på banen og delta i konkuranser ... eneste som hjelper !?!?

junior

over 22 år siden

junior

hmmm. Kanskje jeg forklarte litt uklart, men jeg mente at å få en score på 72 i snitt i løpet av en sesong er noe som omtrent ingen klarer og at du egentlig ikke trenge å være SÅ god som 16 åring for å kunne heve deg som amatør i norden...
Du sier også at jeg bekrefter MANGE av påstandene dine.. Vel, jeg kan bare se ett, og det er egentlig ingen bekreftelse.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Ser det har vært amatour på Meland i helgen. Mange av de mest lovende unge spillerene vi har i Norge leverte "sterke" scorer på 80-90-100 tallet. 3-4 runder under 80 på to dager av hele feltet.

Så vil mange si "Meland er vanskelig", det var dårlig vær etc.etc. Svaret er nok at nivået er ræva, gutta har ikke peiling på "course management" og at halve feltet har for sterkt handikapp i forhold til reell spillstyrke under konkuranseforhold.

Bruke handikap som utagningskriterie er ren svada. Beviset er 2 og 3 handikappere som går over 90 og 100 slag.

Det værste er at flere av disse hobbygolferene kommer "drassende" med reiseregninger for kost og losji til klubben sin. Andre medlemmer driver dermed å sponser dette tøvet for at noen "guttevalper" uten disiplin skal kunne ta seg en "fylletur" til bergen.

Meland-deltager

over 22 år siden

Meland-deltager

Mr. Leadtape:
Kunne vært interessant å se scoren din fra Meland, hvis du noen gang
har vært der... Vet ikke om MANGE vil si det her, men jeg kan i hvertfall gjøre det: MELAND ER VANSKELIG, men været var bra og banen var i kjempebra stand!

Hvis ikke hcp skal være uttakkskriterie på AmaTour, hva skal det være da?

Det er jævli lett for deg å sitte hjemme i godstolen å slenge dritt til de som gjør så godt de kan og er med i konkurranser fordi de elsker det. Det er ikke vår skyld at golfnivået i Norge er dårlig så finn heller noen andre å slenge dritt til din lille mammagutt du er, som får lov til å låne PC'en til pappa å surfe på nettet med!

Hilsen edru "Guttevalp" på over 30 år.

Jon Freberg

over 22 år siden

Jon Freberg

Du må være helt ødelagt i skallen Mr.Leadtype. Sånne mennesker som deg gjlr meg irritert! Alle kan ha en dårlig dag, og alle kan spille på en vanskelig bane. La oss si at 50 stk. stiller i en turnering, hva er sjansen for at ALLE spiller bra!? Noen spiller dårlig, og sånn er det bare! Du som er så "flink" hva spiller du da? Din arogante drittsekk!

Jon Freberg

over 22 år siden

Jon Freberg

Helt enig Meland-deltager! Ikke sleng dritt til alle oss som prøver å bli gode. Få den rævva de opp av stolen og kom deg ut på banen, og bevis oss det pjattet du snakker om!!!!

Jon Evind

over 22 år siden

Jon Evind

Så ser vi det igjen. Norges "beste" nestbeste-spillerer møtes til ny parodi.
EN mann kommer under 80 i snitt (og han er bergenser som sannsynligvis kjenner banen ut og inn).
Sist jeg spilte Meland hadde jeg 16 i hcp og fikk 39 poeng i turnering. Da regnet det. Men i helga ser det ut som det må ha vært snøstorm og tett tåke.
Det er helt sikkert riktig at alle kan ha en dårlig dag. På Meland hadde ALLE en dårlig dag. På Nordsjø hadde de fleste en dårlig dag. Har dere AMAtører noen gang en GOD dag ?
Uansett hvor dårlige forholdene er så skal det ikke være mulig for så mange singlehandicappere å bruke så mange slag.

Resultatene skriker ut at her er noe riv ruskende galt. Nå må en viss Anker-Rasch i NGF rive seg løs fra karriereklatringa i idrettsforbundet, ta fram kosten og pusse både innenfor og utenfor døra. Det skal ikke være mulig for en fjortis å vise frem et papir med lavt hcp oppnådd på selskapsrunder sammen med andre fjortiser.

Og det å ha et lavt hcp fra hjemmeklubben er ikke ensbetydende med at man er en god turneringsspiller. Her kommer nerver, evne til å "lese" nye baner, tilpasning til forskjellige typer gress osv også inn i bildet.
De som ikke holder mål må stenges ute til fordel for de som er gode nok.

Meland deltager II

over 22 år siden

Meland deltager II

Jeg hadde ingenting å utsette på været på Meland i helgen. Fantastiske greener og regn i 15 minutter. Kan kanskje si at fairwayene var i overkant bløte, men gir overhodet ikke det skylden for mitt dårlige spill. Stang ut, mangel på konsentrasjon og gutsing tar mesteparten av æren for mitt spill(hakking). Så nå må jeg trene mer!!! Ferdig med det!!!

Når det gjelder Meland, så er det en fantastisk bane og en sann glede å spille, selvom den er vanskelig og krever både kløkt og guts!

Som tidligere innlegg, er også jeg spent på Mr Leadtape sin score på Meland...........

Jon Eivind

over 22 år siden

Jon Eivind

Hva jeg og Mr. Leadtape scorer på Meland er helt uten interesse. Det som synes være et faktum er at en hel haug spillere med meget lave handicap'ere spiller som en gjeng pensjonister på kosetur.
Hvordan kan det forklares at man på et par runder ligger over 40 slag dårligere en hcp. Dette kommer ikke av en dårlig dag, eller uflaks. Det er rett og slett for dårlig nivå, eller med andre ord: DER HAR FOR GODT HANDICAP.
Du har heldigvis skjønt at du må trene mer. I mellomtiden kan du og dine likesinnede overlate arenaen til oss andre som klarer å forsvare et handicap på 6-7.

Even Beilaus

over 22 år siden

Even Beilaus

Jon Eivind: 16 i hcp og 39 poeng på Meland ??? Det er ikke mulig ! Jævla hcp snik ! Du er en type som gjør at alle hcp konkurranser blir ødelagt. Hva har du i hcp nå da ? Du er bare misunnerlig du får at du ikke klarer å få lavt hcp nok til å kunne være med selv. Gå ut å tren istedet.

Junior

over 22 år siden

Junior

Virker som Jon Eivind og Mr Leadtape ikke vet helt hva de snakker om... Meland er norges desidert vanskeligste bane og selv meget dyktige proer har hatt problemer med å komme under 90 slag fra hvit tee... Da nytter det ikkje å forvente at amatørspillere som har rundt 5 ihcp skal klare å spille banen på sitt handicap...
Og til leadtape og jon eivind: Det skulle ha vart veldig interessant å sett hva dere hadde prestert på Meland fra hvit tee under TURNERING!!!! Tipper dere hadde slitt en del med å komme under 100...

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Reaksjonene til "småkongene" som deltok på Meland lot ikke vente på seg. Ser at jeg har tråkket på noen tær som er svært opptatt av status. Tror det er lurt at dere "småkonger" drar tilbake til hjemmeklubben deres og fortsetter med det dere er beste til, nemlig imponere ferskinger og gamle tanter med hvor lang dere kan slå.

Unskyldningen kommer som ventet på løpende bånd for hvorfor det gikk dårlig. Som i all annen individuell idrett er det bare en forklaring, utøveren var ikke god nok. Nivået er ræva.Ingen av de som deltok på Meland i helgen vil ha noen mulighet til å hevde seg, verken som amatør eller langt mindre som proff. Det er mulig ingen tør å fortelle dere dette i hjemmeklubben deres, men jeg tør.

Poenget mitt litt lengre opp i debatten var å skape en diskusjon om holdninger og adferd blant juniorer i norge. Hvis ingen tør å fortelle "småkongene" hva som skal til, vil nivået ikke bedre seg.

Hva jeg, en utrent gammel førtåring, spiller på eller til er helt uinteressant. Så utgir jeg meg heller ikke for å være idrettsutøver.

Deltager II

over 22 år siden

Deltager II

Til Jon Eivind

Hvis du forsvarer et hcp til 6-7 - hvorfor var du ikke med på Meland?? Kravet på å komme med endte til slutt på litt over 8 i hcp......eller var du med??

Flere reserver kom med

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Mr. Leadtape:

Ærlig talt da..... Roa ned, og tenk på hjerte. Jeg skjønner at du setter ting på spissen, men et sted må grensa gå. Jeg kjenner personlig endel av de folkene som er med på AMA-Tour, og jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse. Et par av dem jeg kjenner er juniorer fra Kongsberg, 2 brødre, kjempehyggelige gutter, kan kanskje bli meget gode i fremtiden, ved riktig trening og motivasjon. Det er sikkert motivasjon for dem å kunne få lov til å være med i slike turneringer. At det noen ganger kan gå dritt, ja det kan det for alle (Per-Ulrik Johansson og Sergio Garcia missa cut'en i helga etter drit dårlig spill). Hvordan skal spillere lære seg å takle presset hvis de ikke kan være med for å lære ?

Et par - tre andre jeg vet hvem er, gutter rundt 30 (tipper jeg, håper ikke jeg fornærmer noen nå) så bare er med for å kunne konkurrere litt og ha det moro, prøve å slå noen juniorer..... Hva er galt med det da ?

Det finnes, som i alle idretter, klyser som tror de er noe spessielt bare for de at de er litt bedre enn snittet, men det er ikke SÅ mange.

AMA-Tour er til for de som har lyst til å prøve seg på "tour-livet", man må vel for pokker ikke drive med golf på heltid, være proff i utganspunktet, og ha som mål å leve av det ? Det må da være lov å prøve seg bare for å se om man kan hevde seg ?

Hvorfor bekymrer det deg at nivået er helt ræva ? Det må da være "småkongene" sitt problem ? Hvis de har lyst til å spille turneringer hvor alle kan se hvor dårlig de har spillt; da må det være deres problem ?

ALLE sliter på Meland, det er det liten tvil om. Det gjelder også AMA-Tour spillerene. Mange har også et begrenset treningsgrunnlag, da banene her på østlandet faktisk ikke har vært åpene så lenge. Det er ikke alle som har råd til å reise på treningsopphold i utlandet.

Slutt nå for pokker å sutre så jævlig. Amatour er den "laveste divisjonen" og da er det deretter. De som er seriøse og trener og spiller godt vil etterhvert ha mulighet til å "rykke opp" og spille med de som er bedre.

Jeg skjønner ikke Leadtape; hvorfor bekymrer dette deg så veldig ? Det er jo for pokker bare en ussel liten golfturnering ?!?
En annen ting er at det er fint å være tøff i kjeften, og anonym.....

Jeg foreslår for deg hr. Leadtape: engasjer deg i klubben din, hjelp juniorene til å bli gode, hyggelige juniorer.

Å si at alle som var med på Meland aldri har noen mulighet til å hevde seg er direkte tåplig. Hva vet du om det ? Det er vel ikke sikkert at det er det som er målet heller..... Hvordan vet du noe om at de som deltok på Meland kaller seg idrettsutøver ? Man er vel fotballspiller / idrettsutøver selvom man spiller i 8 divisjon eller bedriftserien i fotball ? Eller er det bare dem i tippeligaen ?

Jon Freberg

over 22 år siden

Jon Freberg

Ja, HELT enig med deg Runar Nyrud! Godt talt! Og jeg tror nok du taler for de fleste, ta deg sammen Mr.Leadtype, og få den 40 år gamle ræva de ut på banen!

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Hei Runar, jeg bekymrer meg over nivået fordi jeg er veldig opptatt av at golfnasjonen norge utvikler seg og får frem gode spillere. Jeg er selv engasjert i juniorarbeid og prøver å formidle hva som skal til for å bli god. Desverre er det svært få i norsk golf som vet hva som skal til og ditt innlegg bærer også preg av at du også tror og syntes mye. Veldig mye av det god arbeidet som blir gjort av en del kunskaprike juniortrenere rund i norge blir brutt ned av kunnskapsløse golfere som skryter hemningsløst av middelmådighet. Det å utvikle enere i dette spiller handler veldig mye om disiplin og holdninger.

Det er klart hvis amatour skal være å sammenligne med 8 div. i fotball som har jeg bommet skikkelig i mine innlegg. Du skriver at mange kun er med for å konkurere litt å ha det morro ! Jeg trodde det skulle være en uklekkingstour for spillere som vil noe med idretten sin ? Hvis golfforbundet står bak denne holdningen, at amatour er å sammenligne med 8 div fotball, så forstår jeg bedre hvorfor vi er et u-land i golf.

Hvis du Runar, tror at spillere som i to turneringer etter hverandre ikke har klart å gå under 80 i snitt !!!!! skal kunne hevde seg internasjonalt som amatør eller proff, da er du like naiv som 99% av golfnorge.
Uansett forhold så sier det mye om prestasjonen. Tar forbehold om det deltok noen 13-14 år gamle gutter som fortsatt kan ha en sjanse !

Det å bruke Garcia og Johannson som eksempel i forhold til gutta som var på Meland, er så langt ute på jordet at det gidder jeg ikke kommentere. Garcia hadde + 7.0 i hcp når han var 16 år. ! De driver en helt annen idrett enn Melandgutta.

Jeg sutrer ikke, men det gjør alle dere som kjemper om å komme med den beste undskyldningen for hvorfor ingen spillerer "leverer".

Har selv spilt 4 runder pr. uke siden mars, i tillegg trent 8-10 timer pr uke, har 4.8 i hcp og spiller til handikappet mitt på vanskelige baner fra hvit tee. Som gammel og tvask 40 åring har jeg ingen ambisjoner og driver kun med dette fordi det er morro. Skulle jeg ha deltatt på Meland ? Selvfølgelig ikke, det hadde vært patetisk for golfnorge hvis jeg hadde havnet mitt i feltet, spør du meg .....

Kan desverre ikke gå ut med navn og hvorfor jeg besitter en del kunnskap, til det er golfnorge for lite og det er ikke aksep for å kalle "en spade en spade" foreløpig. Vi får håper dette bedrer seg når vi modnes som golfnasjon.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Fint at du er involvert og bekymret over juniorene, men feilen du gjør etter min mening er å skjære alle over en kam.

Det er ikke alle som kan si når de er 14-15-16 at "jeg skal satse på golf på heltid". Det er ikke mange som KAN klare det, pga. talent eller pga. at det faktisk koster sinnsykt mye penger hvis du skal bli god i internasjonal sammenheng. Poenget er: hvorfor skal du kritisere de som faktisk er ute og spiller turnering for å bli bedre ? OG AMA-Tour er den laveste "serien" vi har, eller ? Da kan man ikke sette kravene så jævlig høyt...... 8 div. er det nok ikke, nei, men.....

På a-tour var det 13 av spillerne som var under 80 i snitt på 3 runder. Vinneren hadde 73,6 i snitt.

For dårlig av norge som golfnasjon ? Ja mulig det, men jeg begynner da ikke å kritisere de som faktisk deltar. MULIG at det er noen av de som deltok som absolutt kunne vært mer sympatiske, som er langtslående skrythalser som burde trene mer og snakke mindre, MEN man kan da for pokker ikke kritisere ALLE på grunn av det.

For å få toppene er vi avhenging av at MANGE juniorer begynner med golf. Jo flere som begynner, jo bedre klubbene jobber, jo større er sjansen for at man skal få de beste opp. Ikke alle har mulighet, talent, eller lyst til å legge ned alt det arbeidet som skal til for å komme opp på europa-nivå. MEN det er jo ikke noe galt i det ? Vi er avhengig av bredde også, ikke bare topp. Et godt steg i riktig retning er idrettsgymnasene. MEN jeg tror at når juniorene max 18 så bør det vurderes skole i utlandet, USA feks. Igjen: det er ikke mange som har mulighet til å ta et slikt steg.

Vi er en ung golfnasjon, mange klubber er ikke skikkelig i gang med juniorarbeidet sitt. Vi mangler sikkert også dyktige folk, da mener jeg ikke akkurat golfmessig, men også organisatorisk for å kunne oppnå optimalt. Dette tar tid.

Når jeg hører enkelte kritiske røster ang. juniorer så blir jeg kvalm. Det virker som at alle juniorer er storkjefta, uhøflige skrytebukker som ikke gjør annet enn å drive dank og slå ballen langt, samt ikke reparere nedslagsmerker, og legge divot's på plass. Å generalisere slik fører kun til at GUBBESTEMPEL'et blir "sterkere" enn noensinne, og DET fører ikke til en bred rekrutering.

Nå skal det sies: jeg har hørt et par juniorer (faktisk aldri på Kongsberg da men (skryt..)) som er jævlig tøffe i kjeften, og bruker mere tid på å kritisere at gamlingene går sakte enn å faktisk spille bra. Dette har med generell folkeskikk og respekt for andre mennesker å gjøre. Man må akseptere hverandre, både gammel og ung. Og det gjelder begge veier.

Jeg synes Garcia var et greit eksempel. Hadde Garcia vært i form så har han kapasitet til å være med i teten. Vinner hadde 68+64=66 snitt, Garcia hadde 71,5 i snitt. Det er 5,5 slag ute av form det.... OG de gutta her er proffer, og bør svinge VESENTLIG mindre i prestasjon i forhold til gutta på AMA-Tour. Poenget mitt er uansett, når presset kommer, så er det mange som "sprekker", og det er mulig å være ute av form.

Personlig spiller jeg på et 7,8 hcp (pers 6,6), og forsøker å holde et så riktig hcp som mulig ved å skrive meg både opp og ned. Synes nok jeg har et par for lite i hcp da Kongsberg kanskje har et par slag for mye på slopen, men det er ikke min feil...... ;-) Nå forsvarer jeg hcp på utebane også da... når jeg er i form, noe jeg absolutt ikke er nå. Men så kjemper ikke jeg med andre enn meg selv da.... og mot et par kamerater om kaffe og vaffel på klubbhuset etter runden :-)

Jeg synes absolutt du skal være med på AMA-Tour hvis du har lyst. Det må da være motivasjon å bli slått av en "tvask 40 åring" ? Meget imponerende trening og spill av deg synes jeg. Jeg vet bare om en person i din aldersgruppe som er så god og trener så mye, men han er noe eldre tror jeg. Virker kanskje ikke slik når han spiller men....

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Mulig at jeg har satt ting på spissen litt vel mye for å få frem et poeng. Vi er nok litt mer enige enn det kan virke som. Men jeg må presisere at jeg snakker om holdninger og adferd innen idrett. Det finnes mange hyggelige juniorer,det kan jeg skrive under på. Men svært få har de rette holdningene til idretten sin og er villig til å legge ned tilstrekkelig arbeid for å bli god. At de fortsetter med hobbygolf er kjempefint, men jeg reagere svært negativt når det kommer 25 eller 30 årige hobbygolfere som utgir seg for idrettsfolk og jukser seg med på amatour. Dette har ingen ting med breddesatsing å gjøre, dette er for dumt. Kanskje skulle plassen til disse vært gitt til de beste 14-15 åringen som forsatt kan bli til noe.

Vet ikke hvor du holder til Runar, men det finnes en haug av tvaske 40 åringer som meg med rundt 4-6 i hcp. Det finnes ikke noe imponerende med det. Det er et helt vanlig handikap de fleste kan få ved litt stukturert trening og ved å bruke hodet litt. Jeg har gått i flight med flere av de som deltok på Meland i år og jeg har slått dem i selskapsrunder. Det betyr ingen ting, for meg er de kun hobbygolfere som det er like morro å slå som hvilken som helst annen, i en runde om vaffel.

Jeg mener å ha belegg for å si at du som 16 åring må hvite om du vil satse skikkelig på golf. Venter du lengre er det for sent å bli skikkelig god. Det betyr ikke at man ikke kan ha en fin karriere med mye morsom golf i norge (her er nivået lavt).

Det er også en meget god ide å dra til USA for å få optimale treningsmuligheter. Dra på highschool når du er 14-15 år, ikke vent til du er 18, da er det mest sannsynlig for sent.

Grunnen til at jeg sier dette så klart er at nivået internasjonalt er sinnsvakt høyt og det blir stadig høyrere.

40-åring

over 22 år siden

40-åring

Runar og Leadtape,
Kom dere ut og bli med på AMA-tour.
Fint for golf-Norge om dere kan skvise fjortisene til å skrive (ikke spille) seg enda et par poeng ned i hcp for å delta...........
Jeg er selv godt opp i 40-åra, og var så vidt over grensa til å kunne delta på Meland. Men siden alle deltagerne som var med på begge turneringene hittil har gått opp 0.4 i hcp, og jeg har gått ned nesten to poeng etter en 73-runde fra hvit på Miklagard håper jeg å komme med på resten av stevnene i år.
Og jeg kommer garantert ikke til å spille en eneste runde over 80 på Hauger, selv i vind eller regnvær. Skal bli morro å se om jeg vinner på det.........

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Vi er nok enige i endel ja......

Få dem ut av landet så tidlig som mulig.... ;-)

Min hjemmeklubb er Kongsberg. Jeg er enig i at man kan få lavt hcp hvis man trener mye, så mye har jeg dessverre ikke tid til å trene men.....

Faktum er vel at det ikke er mange i norge som er singel, følgende tall har jeg sett å en annen velkjent golfside (www.golfsiden.com):

0 - 9.9 hcp - 2500 spillere
10 - 19.9 - 10000 spillere
20 - 20.9 - 16500 spillere
30 - 36 hcp - 20000 spillere
Grønt Kort - 55000 spillere.

Ikke FOR bra dette.... Mulig at tallene er fra 2002 ?

Runar

Gammel nok

over 22 år siden

Gammel nok

Jeg blir så inn i hampen provesert av innleggene til Mr Leadtape og blir skikkelig kvalm av det/han!

Spesielt setningen: "At de fortsetter med hobbygolf er kjempefint, men jeg reagere svært negativt når det kommer 25 eller 30 årige hobbygolfere som utgir seg for idrettsfolk og jukser seg med på amatour. "

Jeg er selv over 30 år og har deltatt på flere AmaTour-turneringer. Å påstå at jeg jukser meg med på turneringene er å ta så hart i at jeg føler det som et direkte personangrep. Hvis du hadde giddet å ta deg bryet med å finne ut snittalderen på disse turneringene hadde du fått deg et sjokk. Snittalderen ligger opp mot 30 år. Det er jeg beint sikker på, da jeg både kjenner og kjenner TIL de fleste av de.

Jeg, på lik linje med alle de andre, liker å spille konkurranser. Ikke fordi jeg har ambisjoner om å bli proff eller en av de beste i Norge, men fordi det simpelthen er gøy og sosialt. Man treffer jo igjen stort sett de samme personene hver gang. Det blir også en intern konkurranse blant oss.

Du er helt dust hvis du tror at vi ser på oss selv som idrettsfolk! Jeg mener nå bestemt at golf ikke er noen idrett. Det er et SPILL som f.eks bowling og curling. Det er det vi driver med. ET SPILL!

Om du tror at noen av oss gidder å vike plassen for 14-15 åringer med skyhøye ambisjoner så tar du skammelig feil! Dette kommer vi til å holde på med så lenge beina kan bære oss.

Husk at det finnes noe som heter A-tour her i Norge også. Her spiller de beste juniorene i Norge. De kan kvalifisere seg til Norges Cup om de klarer. På A-tour kan juniorene boltre seg så mye de vil uten at vi dvaske øldrikkende gamlinger skal bry oss! Kunne forresten vært gøy å se resulatene hvis de spilte på Meland en gang...

Husk at Norge som golfland ligger fantasillioner mil etter de fleste andre land. Det er bare det at mange blir så forbanna høye på pæra fordi vi har en eller to spiller på Europa touren. Golf er en hobby for de aller aller fleste i dette landet og slik kommer det til å være i lang lang tid fremover. Det er for få og for kort sesong i dette landet til at vi kan skape mange gode spillere. Da må de som sagt ut av landet. Dette betyr jo også at de ikke kan spille på noen forb... Amatour!

Jeg utgir meg ikke for å være idrettsmann, men jeg skal love deg at jeg skal spille så mange turneringer på AmaTour som jeg bare kan! Jeg tar meg gjerne en konjakk eller tre på kvelden mellom rundene også!

Et spørsmål jeg vil du skal besvare er: Hvis jeg i en klubbkonkurranse med 3,8 i handicap (ikke gidd å ta deg bryet med å sjekke lista på Meland! Jeg var ikke med.) spiller en runde og får 38 forbanna stæibelfårdpoeng. Skal jeg LA VÆRE å skrive meg ned i fare for å bli god nok til AmaTour? Det blir jo juks det også... Eller mener du at jeg skal LA VÆRE å melde meg på AmaTour turneringer fordi jeg ikke har ambisjoner om å bli proff ELLER fordi jeg er over 30 år og heller burde slippe til småtasser og "Wannabe's" med pappa som caddie?

Ikke god nok

over 22 år siden

Ikke god nok

Veldig enig med "gammel nok", og de andre som tør si i mot Leadtape. Selv er jeg ikke i nærheten av å kunne bli med på amatour, men om jeg noen gang blir det skal jeg så visst melde meg på, tross alder over 30!

Synes det er pussig å lese at 40-åringen Leadtape skriver

... Men svært få har de rette holdningene til idretten
sin og er villig til å legge ned tilstrekkelig arbeid for
å bli god...

... Kanskje skulle plassen til disse vært gitt til de
beste 14-15 åringen som forsatt kan bli til noe. ...

Jeg synes jeg ser for meg disse middelaldrende fedrene som står å skriker på sidelinjene her og der til de blir sprengrøde i trynene for at de skal leve ut de (svært tåpelige) drømmene om berømmelse som idrettstopp innen sin gren. (Som om *det* er noe å trakte etter...) Til slikt selvutnevnt "holdningspoliti" sier jeg nei takk!

Kunne også være på sin plass med litt konsistens i utallelsene. I det ene øyeblikket er holdningene til å bli god for dårlige. I det andre skal litt eldre deltakere gi fra seg plassen for å la drittungene slippe lettere frem?!

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Gode poeng her.......
Vil bare nevnet at jeg er 33 år, men har aldri deltatt på Amatour og tviler på at jeg noengang kommer til å gjøre det heller.....

Dorsk og doven

over 22 år siden

Dorsk og doven

Dere som gnager om trening trening og atter trening er litt på siden.
Hvor mye man trener er uinteressant i denne debatten.
Materien er å la de BESTE spillerne delta.
Og da er det ubetydelig om man trener seg i hjel eller ikke.

Runar surrer som alltid i vei med Kongsberg. Har spilt med de to brødrene han nevner lenger opp, og kan understreke at de er veldig gode. Men med hcp på 3-4-tallet fra den lette Kongsberg-banen skulle de statistisk ende langt bak på lista. Det er ikke tilfelle, de slår andre spillere med bedre hcp fra vanksligere baner ned i støvlene gang på gang på gang. Da er det noe som sier meg at disse andre spillerene jukser med hcp som bare f....

Det er lett å klippe og lime resultatlistene fra de forskjellige ama-tourneringene inn i en tabell og sortere på navn og resultater. Noen navn går igjen på 90-tallet hver gang over flere år. Hva f... gjør disse spillerne der. Hvor mye gidder ledelsen i golfforbundet (noen der har knapt sett ei golfbane) å gjøre med saken ?

Ingenting som vanlig, bortsett fra å smile i til fotografene i Norsk Golf og å innføre særnorske regler som utlendingene bare rister på hodet av.

HEY, KICK THE CHEATERS ASSES.

Ikke god nok

over 22 år siden

Ikke god nok

Jeg har et superbra (?) og superenkelt forslag til løsning:

Vi lar ikke noen selskapsrunder være tellende for hcp!

De som aldri spiller turneringer kan fortsatt ha sitt hcp, vi kaller det bare "klubbhandicap", dette er jo allikevel innført! Og det kan jo brukes like herlig til å spille om vafler og øl, ikke no problem!

Og så kan "ordentlig" hcp., bare utregnet i turneringer, brukes til kvalifisering til turneringer. Og det at noen da bare vil delta i turneringer på "lette baner", løses jo enkelt ved at de enkle banene blir riktigere slopet. Hvilket jo burde skje uansett. Det er bare å ta utganspkt. i "vanskelige baner"-lista her på scangolf, det. De vanskelige banenes slope-verdier kan bare justeres i hht. det store empiriske materialet som allerede eksisterer.

Fy f... for en god ide. Jeg er imponert over meg selv...

Gammel nok

over 22 år siden

Gammel nok

Ja, det er en god idé med et såkalt "turneringshandicap"! Men jeg er ikke så sikker på at navnene på resultatlistene ville ha blitt så annerledes av den grunn. De som klager over at de aldri kommer med og de nevnte juniorene som tydeligvis er "gode nok" står jo aldri på reservelisten engang! Det kan man se på handicap'ene til de som står på disse listene. De må i det minste melde seg på turneringene! Reservelistene til Amatour-turneringen viser som regel personer med hcp opp mot 10! Hvis dette er de personene som klager over at de er gode nok, skjønner jeg ærlig talt ikke hva de mener!

Begynn med å melde dere på turneringer som som regel har en høy hcp grense og bevis hva dere duger til. Har man en pappa med bil og interesse for at deres sønn skal bli sett på som en seriøs idrettsutøver er det bare å sette seg bak rattet og frakte dem på kryss og tvers i vårt langstrakte land.

For det skal sies; vi som er over 30 år på AmaTour (de jeg kjenner) betaler regninga sjøl uansett hvor i landet vi drar! Vi flyr, tar tog, båt eller kjører bil. Det koster skjorta etterhvert, men vi liker det!Æddabedda!

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Poenget med turneringshandicap er allerede innført i både Sverige og Danmark. Kanskje det gjelder alle land utenom Norge for det jeg vet - kjenner bare til naboene våre.
Der er systemet slik at du skriver deg ned til jeg tror det er ca 10 i alle tellende runder. Fra 10 og videre må det være i turneringer.
De leverer inn hcp-kortet til turneringskomiteen ved start, og får det ferdig utfylt etter turnering. ved siden av det er det et sentralt hcp register for alle som vil være med. De som har det vi har kan kalle turneringshcp må være med i registret.

Jeg tar forbehold om unøyaktigheter, da jag ikke har kontaktet min Svenske venn før jeg skriver dette.

TTL

over 22 år siden

TTL

Ser av deltagerlisten for NorgesCup turneringen på Arendal at det bare er 51 spillere i feltet (les: ikke fullt felt). Burde ikke NGF fylle opp feltet med å gå videre nedover listen fra Meland til de får fyllt opp feltet på Arendal? Amatour resultatene burde forøvrig fungere som reserveliste for neste NorgesCup i slike tilfeller, spør du meg, men det gjør du nok ikke....

Syntes også det er artig at en 7.8 hcper kvalet inn til Arendal!

TTL

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Swinger: man bruker "selskapsrunder" eller det man i Danmark kaller private runder, til å skrive seg ned i hcp, akkurat på samme måte som i Danmark. Det er derimot vanskeligere å skrive seg OPP i selskapsrunder; du må melde deg på "EDS runde" på forhånd og kan da skrives opp (eller ned) etter runden. Max 1 EDS pr. 6 dager.

En forskjell er kanskje at i Danmark så må du (hvis du har 4,4 eller lavere i hcp) levere minst 6 turneringsscore med 6 tellende scorer for å unngå å bli "tvangsoppsatt" i hcp.

Det står ingenting i HPC bestemmelsene i Danmark om "turneringshandicap" eller no slikt.

Selvsagt skal HPC kortet leveres til turneringskomiteen først, men det gjør vi da også i Norge, ved at kortet stemples før start. Folk som jukser kan man selvsagt beskytte seg bedre mot hvis man fysisk tar inn kortet og ikke gir det tilbake før turneringen er ferdig.

Det er selvsagt mulig at de som er med på en eller anne tour i Danmark har et system der man må registreres med et turneringshcp, men det er ihvertfall nesten samme system i Danmark på vanlig hcp som her. Uansett er jo AMATOUR mange med høyrer enn 4,5 så da vil man uansett få problemet med "selskapsrunde-nedskriving".

Uten at jeg kan være helt sikkert mener jeg at det nærmeste AMATOUR man kommer i danmark er såkalte "åpne matcher". Kravene der er som her, hcp krav. MEN man har en større utvalg med "åpne matcher" alt fra grønt kort og nedover.

MEN det er vanskelig å sammenligne oss med Danmark, da de er en "eldre" golfnasjon, OG de har blandt annet divisjonsspill og masse andre turneringstyper av forskjellige formater.

Dette ble kanskje litt rotete men jeg håper jeg klarte å gjøre meg forstått her.... hvis ikke så får jeg skrive noe mer hvis det kommer protester ;-)

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Trykksleiv: "til å skrive seg ned i hcp, akkurat på samme måte som i Danmark". I Norge mener jeg selvsagt.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Tar til etterretning at flere innlegg hevder Amatour ikke er å anse som idrett og at de fleste er med for "morro skyld" . Runar sammenlignet Amatour med 8 div. fotball og det virker som om det er ganske treffende. Sett på denne bakgrunn blir mine innlegg totalt skivebom og jeg har misforstått ambisjonene med denne Amatouren, beklager.

Håper unge gutter som satser på golfen som idrett merker seg dette og velger andre arenaer for konkurransetrening og utvikling. Det kan ikke være særlig utviklende å konkurrer mot hobbygolferene på Amatour for dere. Dra til Sverige eller USA så fort som mulig !

Ikke god nok

over 22 år siden

Ikke god nok

Mr. Leadtape, hvorfor i huleste vil du skjerme de unge guttene fra hobbygolferne? Er det ikke meningen at de skal bli gode nok til å slå hobbygolferne??? Hvis de nye stjerneskuddene er (eller skal bli) så gode, så går de vel kjapt forbi hobbyfolket? Og gjør de ikke det så er de kanskje ikke så gode???!!! Er det bare jeg som er dum, her eller???

Rupert Skivebomsen

over 22 år siden

Rupert Skivebomsen

Mr Leadtape! Nå må du skjønne hva hele greia dreier seg om!!!

a) AmaTour (AT) gjelder som kvalifisering til Norgescup/NM (NC). Det betyr at dine "unge gutter" som er fremadstormende og driiiitgode, kun trenger å stille på en AT, knuse feltet med "slaskete hobbygolfere" for så å knuse "eliten" i NC osv osv.......så knuse Sergio G.......og så fortæres Tiger før de er kaptein på begge Ryder lagene, samtidig.....

b) Tidligere har NGF skrevet at AT i tillegg til å være kvalifisering (nevnt over) også skal være et turneringstilbud til NC spillere og de på nivået under som liker å konkurrere. NGF understreker også at AT ikke er forbundsturneringer og at det er arrangørklubben som bestemmer opplegget (les: hjemmekvote, antall runder, cut)

Før vi får et eget system for rangering av spillere som skal spille AT, så blir det dessverre vanskelig å gjøre det på annet vis enn å gå etter hcp, det skjønner vel du, hvis du tenker deg litt om.

c) Tror med sikkerhet (les: resultatene fra ifjor) at scorene blir endel lavere når AT kommer til klubbene på Østlandet. Er ganske sikker på at "dine gutter" allikevel kan få litt matching........men de må jo for f.... melde seg på og vise at de vil.................(hehe)....Norsjø turneringen ble spilt under særdeles ekstreme forhold.

d) Flott at du tar dine latterlige meninger til etterretning, men gjort er gjort og elg er elg..........antydninger om juks og fanteri er alltid farlig. De som mener at det jukses, må gjerne mene akkurat hva de vil om turneringen på Meland. Men da bør de kanskje også henge ut en av proene (forøvrig meget hyggelig kar) som gikk sin egen hjemmebane på 89-85..(no offence Knut!).......hvorfor tror dere forøvrig at Henrik Færevåg har satt reise/opphold/greenfee mm mot at Asbjørn "Verdensmester i alt" Ramnefjell ikke går under 85 slag fra hvite teer??? Fordi banen er dritlett?????? Eller er det fordi HF mener AR er en hcp jukser av rang?

e) Jeg syntes det er feil å angripe deltagerene på AT. Det er ikke de som har satt forutsetningene for AT. De melder seg på, kommer med eller står på venteliste, spiller og tørr å vise golfnorge at de kan drite seg ut med dårlige scorer i ny og ne. Jeg har ingen respekt for "sofademokratene" som bare er ute etter å lage kvalm.

Ønsker alle som ikke jukser, en flott sesong!!

Rupert
(gikk litt fort så "avsnittene kan stå i litt feil rekkefølge)

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Et lite innlegg i HCP debatten: Utdrag fra Dansk Golf Union: Det er tilstæbt at disse regler skal medføre opnåelse af et EGA-handicap der viser ca 80-85 % av spillerens styrke, dvs spilleren bør kunne score til bufferzone eller bedre en eller to gange ud af ti runder.

Harald Hacker

over 22 år siden

Harald Hacker

Mr. Leadtape; kan du være vennlig å holde deg til temaer du har greie på! I denne diskusjonen har du foretatt totalt skivebom, men jeg leser dine andre innlegg om utstyr med stor interesse. Hold deg til disse!

Pøh!!!!

over 22 år siden

Pøh!!!!

Leadtape er helt på jordet også når det gjelder utstyr. Han er bare en Stavangermåke som liker å late som han kan og vet.

Profesjonell køllemaker

Even Beilaus

over 22 år siden

Even Beilaus

Leadtape = Olaf R. Roaldkvam ? Eller er de kanskje i slekt ? :-)

Harald Hacker

over 22 år siden

Harald Hacker

Unnskyld! Jeg blandet Leadtape med KølleKalle. Han har i hvertfall peiling!

Golfer og skytter

over 22 år siden

Golfer og skytter

Tror leadtape og andre kunne lært litt av konkurranseformen i skyttermiljøet. Der er det ingen av de beste( som også hevder seg på verdensbasis) som klager fordi det deltar folk som er mye dårligere i samme konkurranse. Dette gjelder også NM. Dette viser også at det er fullt mulig å utvikle seg til en meget god utøver selv om ikke nivået i konkurransene er jamt veldig bra. Det er en individuell idrett hvor man selv er begrensningen, så lenge det er noen å strekke seg etter trenger ikke alle å ligge på dette nivået!

For de som vil bli best, STÅ PÅ! Men det skal ikke være en hindring for mindre gode til å delta i konkurranser!!!

Jon Eivind

over 22 år siden

Jon Eivind

Jeg er også skytter i tillegg til golfer.
I DFS og Norges Skytterforbund finnes ingen begrensning på antall skyttere som får delta på stevnene, og derfor blir ingen gode skyttere stengt ute til fordel for dårlige som har jukset seg til deltagelse.
Ikke blir man klassesatt ut fra hva man presterer på trening heller.
Dermed ingen grunn til å klage.
Innlegget til "Skytter og Golfer" er skivebom.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Enig med Hacker, siden Amatour er å sammenligne med 8 div. fotball har mine innlegg vært skivebom.

Til deg som ikke forstår hvorfor man må skjerme unge talenter fra "hobbygolfere". Dette er talentutviklingens ABC i alle idretter. Får man frem et ungt talent setter man vedkommende i miljøer med tilsvarende talent. Kommer det en talentfull 14 årig fotballspiller i Trondheim hentes han inn i treningsmiljøet og kulturen rundt Rosenborg, slik at han får maksimale forutsettninger til å utvikle seg videre. Man setter ikke spilleren inn i kamp med 100 kg gutta i 8 div, som går på byen å drikker øl etter kamp. Dette har med holdninger og læring av adferd å gjøre. (Ikke noe negativt sagt om de som har det morro med golf og fotbball i 8 div.)

Ser også stadige innlegg som prøver å latterliggjøre mine innlegg. Ved flere anledninger har jeg bedt disse menneskene komme med motargumenter eller dokumentere sine påstander på sak, men da blir det stille. Tar dette til etteretttning.

Kan avkrefte at jeg har noen relasjon til Roaldkvam. Som flere har fått med seg har jeg sterkt kritisert disse køllene han prøver å snikmarkedsføre.

Til

Rupert Skivebomsen

over 22 år siden

Rupert Skivebomsen

Det er vel en viss forskjell på lagidretter og individuelle idretter? Den talentfulle 14 åringen trener gjerne med RBK, men spiller han tippeligafotball? Neppe! Han spiller aldersbestemte kamper mot "søplelag" fra Byåsen, Nardo, Strindheim. Astor, Buvika, Melhus, RinnanKam m.fl.

Jeg har forøvrig ikke notert at jeg har blitt bedt om å svare "på tiltale" etter mitt tidligere innlegg.

RS

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Rupert, du var ikke en av de jeg siktet til.

Er 14 åringen god blir han matchet på elite junior eller elite gutter mot andre av samme kaliber, han trener som hospitant på 2 laget til f.eks Ronsenborg, han er på U14-U15 landslaget til NIF osv.osv.

Merker meg forøvrig at landslagstreneren i golf er inne på noen av de samme tankene jeg har i et innlegg på golf.no om en juniorturnering i sverige der de beste norske var med.

" få av de norske juniorene forstår hva som skal til av holdninger og adferd for å bli god. Mange av de svenske har forstått dette og kommer med helt andre forberedelser til konkurranse " (ikke helt ordrett)

Merker meg også at det vare mange svenske juniorer som gikk under par totalt sett i motsettning til Norges cupen på Arendal der vinneren (en Islending) gikk +2 . Med en bane i våt og vårlig forfattning er dette sikkert relativt bra og jeg sammenligner ikke nødvendighvis disse to konkurransene. Men det gir en liten pekepinn om nivåforskjeller.........

Knut Leirevaag

over 22 år siden

Knut Leirevaag

Ser at mitt navn er nevnt her.
Ikke det at det gjør noe.
For 89-85 på min egen hjemmebane er ikke mindre enn fullstendig elendig.
Men folk må skjønne at Meland er en ufattelig vanskelig golfbane.
Banerekorden er på bare en under par og når elitespillerne i Norge spiller Norges Cup er vinnerne som oftest 15-20 over par etter 3 runder.
Hvis en høyhandicapper får over 36 poeng er det svært bra og det skjer ytterst sjelden.
Meland er umulig å sammenligne med andre norske baner,så denne diskusjonen kan vare evig.

PS !
Rupert,hvem er du?

Rhaoi

over 22 år siden

Rhaoi

Gudjonnsen er jo norsk da...

Allah Pettersen

over 22 år siden

Allah Pettersen

Blir spennende å følge med på "40 åringen" til helgen på Hauger!! Han skriver et stykke over at han skal gå alle rundene under 80.....eller som "han" skrev;

"Jeg er selv godt opp i 40-åra, og var så vidt over grensa til å kunne delta på Meland. Men siden alle deltagerne som var med på begge turneringene hittil har gått opp 0.4 i hcp, og jeg har gått ned nesten to poeng etter en 73-runde fra hvit på Miklagard håper jeg å komme med på resten av stevnene i år.
Og jeg kommer garantert ikke til å spille en eneste runde over 80 på Hauger, selv i vind eller regnvær. Skal bli morro å se om jeg vinner på det........." sitat slutt.

Så da er det bare å sjekke alle som har tre runder under 80 og som er "godt oppe i 40åra" og gratulere vedkommende!! Lykke til!!

Allah P.

Hakkelobben

over 21 år siden

Hakkelobben

Ser at det har blitt litt bedre, kanskje 15-20 spillere som får godkjent.
RESTEN HAR JUKSET MED HCP. Få dem vekk.

Amnesty

over 21 år siden

Amnesty

Jada, har blitt virkelig bra.
I Narvik hadde VINNEREN en 90-runde.
Og er dermed kvalifisert til Norgescup.
HURRA
Og tenk på han som kan smykke seg med 35-plass, lurer på om han er ferdig med grønt kort prøven

Ø.Pjaars

over 21 år siden

Ø.Pjaars

For noe vås "Amnesty"!!

Tipper "Amnesty" ikke har vært i Narvik og spilt den fantastiske banen i Skjomen. Den krever sitt - og enda mer! Gjør oppmerksom på at vinneren - han du prøver å gjøre narr av med sin 90 runde - ble nr 5 på Tyrifjord med 75-72. Han har helt klart fortjent plassen i NM på Sola i august! Grattis!!

ØP

Midnight golfer

over 21 år siden

Midnight golfer

Det ble nok for mye midnattsgolf og for lite søvn. Kanskje litt for mye av andre ting også... Drar du til Skjomen en gang og opplever denne banen, skal jeg love deg at du ikke bryr deg så mye om det som står på kortet etter 18 hull. Banen og naturen overskygger alle eventuelle skuffelser! 5,5 runder på 2,5 dager er deilig!

Siden det var så mye dårlig score der oppe, forventer vel mange nå at stedet vil florere av proffkåte "wannabees" der til neste år som endelig øyner en mulighet. Husk å booke plass tidlig og lykke til!

Jukser Ikke

over 21 år siden

Jukser Ikke

Kanskje litt dårlig gjort å rakke ned på enkelt personer, men hvordan kan en person som går på 94 slag på amatour på Tyrifjorden i juni, da 5 i hcp, ha spillt seg ned til 4.4 for så å gå på 91 slag i nest turnering på samme bane??? Ser man ikke det selv at det blir for dumt å ha fra 4.4 til 5 i hcp og aldrig gå en runde under 90 slag i en turnering? Vedkommende må jo skjønne at folk begynner å lure.. Er det hcp systemet i norge det er noe galt med, eller er det folks oppriktighet... jeg bare lurer.... Greit å ha en dårlig dag av og til, men ikke hver eneste turneing over flere år..

Amnesty

over 21 år siden

Amnesty

Jadda, bare sy puter under armene og skryt vilt av de dårlige prestasjonene.
Jeg er medlem i Narvik, og deltok med svært godt resultat på Ama-touren der, så jeg vet meget godt hva jeg snakker om.
Resultatet mitt har jeg et avslappet forhold til siden jeg hadde fordel av hjemmebane, men med mitt hcp burde jeg ikke ha deltatt på Ama-tour engang.
Det som forundret meg mest er at de som kom sørfra med så lave hcp ikke så ut til å ha spilt golf tidligere.
De dårlige resultatene der skyldes ikke vanskelig bane, men rett og slett at antatt gode spillere slo ballen dårlig. Feil retning og dårlige balltreff, enkelt og greit.
En spiller med under 5 i hcp bør i det minste treffe ballen reint.
Forøvrig var ikke forrige innlegg ment som et angrep på enkeltpersoner, det var ment som et angrep på Ama-tour arrangementet.
Jeg antar at hver deltager spiller så godt han kan, men når man vinner med så høye gjennomsnitts-score som i Narvik er det noe som er helt på trynet.
Tipper en del av de ivrigste hcp-jukserne kom til Narvik fordi de visste det ble dårlig deltagelse av de aller beste, og dermed så sitt snitt til å komme seg videre på Norges-Cup.
Skal bli morro å følge resultatene der. Litt flaut å ta med seg 90-rundene dit, eller.......

Kongen

over 21 år siden

Kongen

Var inne og så på resultatene fra mørk open..
Der så jeg samme person som hadde 5 i hcp på tyrifjorden og spilte 94 på den første turneringen spilt 100 på sin egen hjemmebane og klarte ikke cutten.. Han hadde forresten 5 på mørk også..
Og nå er han med på tyrifjorden igjen med 4,4 i hcp og går 91 denne helgen og klarer ikke cutten..
Nå må jo noe være galt. Hvilkene turneringer har han spilt for og komme ned i 4,4?
Dette er nesten latterlig.. Håper personen selv kanskje leser dette.. Så han kan forklarer seg hvordan stå står..
Skal bli gøy og følge med i fortsettelsen...

Harald Sørensen

over 21 år siden

Harald Sørensen

Nå skal ikke jeg påstå at noen har jukset, men hvis de jukser med handicapet sitt, hvorfor er de med i turneringer da? Hva er poenget med å være med hvis du vet du havner på nedre del av resultatlisten? Kan umulig være noe kult det... Jeg har lettere for å tro på veldig variable prestasjoner enn at noen vil utsette seg for slik ydmykelse frivillig. Selv spilte jeg en runde på hjemmebanen min til 41 poeng ifjor. Dagen etter gikk jeg på 18 poeng på Bogstad (første gang der vel å merke). Nå kan man forvente at prestasjonene svinger mer for en bogeyspiller som meg enn en singlehandicaper, men likevel... Uansett, hvis noen jusker med sitt hcp tror jeg ikke det er stort problem for elitegolfen i norge. Det går først og fremst ut over de som jukser.

Jukser Ikke

over 21 år siden

Jukser Ikke

Hehe Kongen, akkurat han jeg siktet til å.... Hva skjer med sånne ??

Allah Pettersen

over 21 år siden

Allah Pettersen

hehe....hvis ikke jeg tar feil så skal nevnte spiller ut kl 0910 på Asker til helgen.......artig å se hvordan det går og om hvem han "snyter" for deltagelse fra "ventelisten".........

BT

over 21 år siden

BT

Det er moro å se at man trenger et så "godt" hcp som 12,3 for å være med i Asker open denne helgen - men de spiller kanskje vel så bra som disse såkalte 5-handikapperne??

Allah Pettersen

over 21 år siden

Allah Pettersen

Det er nok hjemmeklubben sin kvote du sikter til. For andre klubbers spillere gikk "cuten" på litt i underkant av 7.

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Det er helt sykelig og lese disse patetiske innleggene fra de som klager over at spillere ikke er gode nok!

Hva forventer dere egentlig at spillere med hcp 4-8 skal spille? Husk for pokker på at et hcp er et mål på det beste en spiller kan klare på sitt beste. At hver eneste spiller på AmaTour skal spille opp i mot, eller bedre, enn sitt beste på hver turnering, er en umulighet. Det er noen få som har dagen, andre spiller 3-4 slag dårligere, og de fleste andre spiller dårligere enn dette igjen.

Jeg har selv spilt utallige turneringer rundt i Norge siden midt på 90-tallet og tør påstå at det kun er i ekstreme tilfeller at det tydelig kommer frem at en spiller har et merkelig lavt hcp.

Jeg tror bestemt at 99% av (de faste) spillerne på AmaTour kan forsvare sitt hcp! Jeg har spilt med de fleste av de på en eller annen turnering. Slik det er i disse turneringene, som selvsagt er brutto-turneringer, teller alle slag. Det skjer meget ofte at spillerne (inkl. meg selv innimellom) får 8-9-10-11 eller 12 slag på et hull. Slenger man på en dobbel og kanskje en trippel i tillegg, ja da er ikke 90-tallet langt unna.

Men hva skjer når man skal summere disse forbanna Stableforpoengene? JO, en 85-90 runde for en 6-hcp'er som kanskje fikk mottatt 10-11 slag betyr kanskje en poengsum i buffersonen, eller i beste tilfelle senking av hcp. Jeg har selv opplevd å måtte skrive med ned etter en 87-runde, da med hcp 6!! I min siste turnering fikk jeg forresten 34 poeng etter en 86-runde...

Det er helt normalt at spillere rundt 5-6 i hcp spiller runder opp mot 90 og gjerne over! Men selvsagt ikke hver gang...

Jeg har skrevet meg opp 0,9 i turneringer i år på 12 runder, men tok en dag tilbake alt dette i et jafs da jeg spilte 75 på lette Kongsberg! Neste turnering stiller jeg med 0,9 lavere hcp. Sorry guys, det er ikke jeg som har klekket frem det "glupe" hcp-systemet i Norge.

Konkurranser er det morsomste jeg vet og så lenge jeg kommer med på de jeg melder meg på, så stiller jeg! Jeg viker i hvertfall IKKE plassen for en med 10-12 som nettopp har spillt sin livs beste runde på +4 og tror han er bedre enn AmaTour-spillerne! No f...... way!

PS: Slutt å angripe enkeltpersoner! Det er driiiitfeigt og sitte der anonymt foran PC'en og rakke ned på personer man ikke vet hvem er gang, eller kjenner historien til!

Dritleisen

over 21 år siden

Dritleisen

Man avslører jo tydelig sin uviten når man skriver som "BT" lenger over:

"Det er moro å se at man trenger et så "godt" hcp som 12,3 for å være med i Asker open denne helgen - men de spiller kanskje vel så bra som disse såkalte 5-handikapperne??"

Hallo! HAAAAALOOO!!!!!! Følger du med du eller?

Du får følge med til helgen, da vet du! Da får du se hvor "gode" de er. (Tipper de misser cut'en selv om de er medlemmer og kjenner banen ut om inn).

Allah Pettersen

over 21 år siden

Allah Pettersen

Jeg er ikke tilhenger av å drite ut enkeltpersoner og beklager bittelitt at jeg "hang" meg på hetsen av en enkelt spiller, men klarte der og da ikke å dy meg...freistelsen var for sor...for jeg skjønner at noen reagerer...... Jeg har dog sett verre tilfeller enn senest diskuterte....

Jukser Ikke

over 21 år siden

Jukser Ikke

JA, og jeg mener dritleisen at den seneste diskusjonen om en hvis person, er et ekstremt tilfelle. Sjekk resultater de senere årene og du skjønner forhåpentlighvis hva jeg mener. . . over 90 hver eneste gang og til stadighet lavere hcp. Vet at det er dårlig og "henge ut" enkelt personer, men dette her provoserer meg. Og du skriver at det ikke er uvanlig at spillere gjerne oppnår 9-10-11 slag på ett hull i tillegg til en dobbel eller trippel. Det er vel de ferreste som har over 8 slag på ett hull, men det kryr av boggies og noen dobble. Med andre ord, over halvparten av de som er med på amatour forsvarer ikke sitt hcp, men det er det vel hcp systemet i norge som må ta ansvar for, eller??

Mr Leadtape

over 21 år siden

Mr Leadtape

Relativt kjedelig debatt dette her. Som det ble gjort klart tidligere i debatten så er Amatør å sammenligne med 7 div fotball og har lite med aktiv idrett å gjøre. Hvor god eller dårlig en 32 åring er som spiller 7 div fotball er er relativt uinteressant..

La nå gutta få leke seg på Amatør nivået, de blir jo avslørt så det griner etter når de møter folk som kan spille god golf.

Ser over her at en påstar at det stadig kan hende at en spiller på lavt hcp får 10 eller 12 slag på et hull. Tull, dette er ekstremt skjelden for spillere som forsvarer et slikt hcp.

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Leadtape: hvis du syntes at debatten er så kjedelig, hvorfor gidde å engasjere seg?

Du vet ikke engang hva du prater om! Påstå at det er tull at 5-6 hcp'ere får 10-12 slag på et hull titt og ofte, kan du ikke forsvare. Hvor mange scorekort har du sett fra AmaTour? Jeg kan ihvertfall love deg at jeg har sett mange!

Så MÅ du snart innse at det desverre (for deg) ikke er så mange i dette knøttelandet som ønsker å satse alt på golf. For å snakke i dine termer, så finnes det vel knapt spillere som er skikket til å spille i noen særlig høyere divisjon enn 4. kanskje (hvis du sammenligner AmaTour med 7. divisjon).

Jeg sitter her og lurer meg grønn på HVEM du mener skal spille på AmaTour? Som regel er startfeltet fullt med "dårligste" spiller på rundt 5-6 eller 7. Reservelistene består gjerne av spillere med opp til hcp 10. Ikke bare det, men det hender også at det ikke er fullt startfelt engang!

HVEM, Leadtape! HVEM????

BT

over 21 år siden

BT

10 - 12 mottatte slag med 6 i hcp? Hvor søren er det du får det?

BT

over 21 år siden

BT

Det var da en kommentar til Drittleisens sakligheter litt lenger opp på siden.....

Allah Pettersen

over 21 år siden

Allah Pettersen

BT avdekker igjen sin manglende evne til å lese innleggene......det er ikke snakk om mottatte slag fra en slopetabell, men at en spiller bruker 10-12 slag på et hull...............

Revisor Allah Pettersen

bt

over 21 år siden

bt

Allah, Allah - les litt lenger opp:

"Men hva skjer når man skal summere disse forbanna Stableforpoengene? JO, en 85-90 runde for en 6-hcp'er som kanskje fikk mottatt 10-11 slag betyr kanskje en poengsum i buffersonen, eller i beste tilfelle senking av hcp"

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Neida, Allah, BT mener mottatte slag på runden som jeg nevnte lenger opp.

En spiller med hcp 6,2 - 6,9 får ml. 9-12 mottatte fra hvit (som det spilles fra på AmaTour).

På Hauger får man 12! Dvs en runde på 84, hvis man skal spille til sitt hcp, og 86 i buffersonen. Begynn ikke da å grine på nesa når 90-runder dukker opp på resultatlistene!

Mr Leadtape

over 21 år siden

Mr Leadtape

Det er vel så enkelt som at hvis en spiller med 4-6 i hcp får 10-12 slag på et enkelt hull titt og ofte, forvarer ikke vedkommende å ha et slikt hcp, men burde i steden ha 12-15 i hcp. Stabile dyktige spillere med 4-6 i hcp får ikke disse scorene mer enn svært sjelden. Hvis det forekommer ofte på Amatøren så har ikke disse spilleren et reellt singelhandikapp... men det bevises vel når halve feltet går over 85 slag.

Jeg har ikke noe problem med at det arrangeres 7 divisjon i golf. Men jeg er lei av at det fremstår som om det er en prestasjon å være med i dette hobby feltet.

Skal golf norge komme noen vei må noen få som meg tørre å fortelle hva som skal til for å bli god. Problemet er at 95 av 100 golfere i norge ikke kan nok om golf til å uttale seg om noen ting. Derfor blir disse diskusjonene tulletet.

Allah Pettersen

over 21 år siden

Allah Pettersen

Tok den BT............jeg mente forøvrig at diskusjonen var om spillere fikk "hjerneblødninger" eller ei..................ikke mottatte slag..... Der tok jeg feil.

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Leadtape, svar på spørsmålet mitt!!!

Ett til: Kjenner du mange stabile dyktige spiller med hcp 4-6? Hvorfor ikke disse med på AmaTour? Hvis de er det, vinner de noe særlig?

Forresten, finnes det stabile og dyktige spillere med hcp 4-6? Hvis man er stabil og dyktig bør man vel fort komme seg ned til 0, bør man ikke?

Du sier:
"Problemet er at 95 av 100 golfere i norge ikke kan nok om golf til å uttale seg om noen ting. Derfor blir disse diskusjonene tulletet."

Det er jo helt tydelig at du er en av de 95 og gjør disse diskusjonene tullete! Du har jo faen skjæra meg alle i mot deg!

Jeg begynner virkelig å lure på om du er seriøs eller bare sitter å tuller og humrer for deg selv, der du sitter!

Hvis du virkelig står bak de meningene du har og rakker ned på AmaTour spillere som du gjør, er du et skikkelig dårlig menneske! Skyld ikke på spillerne for at de har det hcp de har. Når en med hcp 6 kan skrive seg ned etter en 86-runde er det ikke hans skyld! Han følger jo bare reglene! Det er derfor han har det hcp han har! Du må heller angripe hcp-systemet.

Du synker så jævlig langt ned som menneske når du øser ut disse beskyldningene dine!

BT

over 21 år siden

BT

Med andre ord så er det ikke nivået på norske golfere det er noe galt med, men handikappsystemet.
Vil det si at ama-tourspillerne som alltid tusler rundt med nittirunder egentlige er kjempegode spillere, men handikappsystemet får de til å fremstå som dårlige?
Skal vi se; handikappsystemet gjør at jeg har 6 i handikapp, men i turneringer spiller jeg kanskje noen gode 84 runder de gangene jeg har dagen og kommer med ned fra nittitallet.
Hadde det ikke vært for det dumme handikappsystemet og sloping så har jeg m.a.o. et reelt handikapp på 12... 15.... eller noe deromkring. Det er jo ingen tvil, jeg er en kjempegodgolfer - det er bare systemet som får meg til å fremstå som en middels amatør........ :-)

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Husk at det også spilles selskapsrunder BT!

BT

over 21 år siden

BT

Jo, jo - jeg er klar over det, men en selskapsrunde fra gul eller hvit uten press, da kommer man kanskje ned på starten av åttitallet, får kanskje færre mottatte slag hvis man spiller fra gul. Totalt sett blir det vel ikke den store forskjellen og prinsippet om det er handikappsystemet som gjør spilleren dårlig endres ikke.
Syntes det er litt rart at man kun blomstrer på selskapsrunder og konsekvent spiller dårlig i turneringer, selv om presset er noe større da.
Scoren på amatour kan vel ikke ha noe med å gjøre at den enkelte golfer overvurderer seg selv og alltid velger "tigerlinjer" og dristige løsninger i stedet for å bruke banetaktikk og spille noe mer defensivt. Det kunne jo hende at scoren hadde blitt noe bedre av det?

Mr Leadtape

over 21 år siden

Mr Leadtape

Drittleisen prøver å ta mannen i steden for ballen ser jeg, fortsett med det du...jeg gidder ikke kaste meg på personsjikanen din. Du blir litt for mye drittunge til at jeg gidder å svare deg seriøst.

Du har dine meninger og jeg har mine.

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Jeg kan ikke for det, Leadtape, men du provoserer så til de grader!

Forskjellen på deg og meg er at du sjikanerer en hel gruppe med golfere (som jeg forøvrig kjenner de fleste av og kan gå god for som hyggelige mennesker). Jeg "sjikanerer" (for å bruke ditt ord) kun deg!

Du fremstår som en "jeg-kan-alt-person" og kaller alle for drittunger, småkonger og hobbygolfere i denne diskusjonen så du må nok tåle å få litt dritt tilbake!

BT:
Bra svar du hadde lengre oppe :-)

Hvis jeg f.eks spiller 9 runder dårligere enn hcp i turnering og én bedre i en selskapsrunde, si 40 poeng. Da har jeg jo tatt tilbake 0,8 hcp-poeng og er tilbake på samme hcp-nivå som FØR de 9 dårlige. Hva skal jeg gjøre, da? Jeg må jo skrive meg ned ellers så vil andre igjen påstå at jeg jukser!

Så BT, la oss komme til enighet;
Det er noe galt med BÅDE meg som golfspiller OG med hcp-systemet.

Da mener jeg at det er noe galt med MEG fordi jeg ikke klarer å spille til 34 poeng hver gang, slik som alle andre med OVER hcp 5 gjør.

(Nå har jeg visst kjørt meg inn i et spor hvor det kan virke som om det er jeg som er en av "syndebukkene" og "jukserne" i denne diskusjonen. Det er jeg ikke, men jeg vil gjerne forsvare de andre og bruker mye "jeg" som eksempel. Jeg må også få poengtere og garantere at jeg ALDRI har jukset på noen måte med mitt hcp.)

BT

over 21 år siden

BT

Drittleisen: Om du det er noe galt med deg som golfer, er du vel best skikket til å svare på selv.
At man ikke hver eneste gang spiller til eget handikapp/ i buffersonen får så være så lenge handikappet i utgangspunktet sier noe om hvor maksimalt god du har vært en gang og ikke hvor god du i gjennomsnitt er. Det norske herrelandslaget i fotball har jo ikke akkurat spilt til sitt handikapp (Fifa-rankingen på sitt beste) de senere år de heller, uten at de av den grunn hverken har blitt beskyldt for å være 7-divisjonsspillere, useriøse eller lignende. Uansett ranking- eller handikappsystem vil man alltid kunne ha problemer med å leve opp til forventningene et rankingsystem gir omverden.

Når det gjelder golfens hcp-system kan selvsagt denne diskuteres i det uendelige. Utgangspunktet om å lage et system som gjør at alle kan konkurrere mot hverandre på et sammenlignbart nivå var selvsagt morsom den. Jeg må allikvel si at jeg syntes jeg er en bedre golfspiller med ti i hcp, selv om jeg i nettoslag skulle bli most av en med grøntkort eller veldigt høyt handikapp. Når man i tillegg blander inn det unike slopesystemet, syntes jeg man bare utvanner et allerede skjørt hcp-system. Det kan være vanskelig å forstå at en med f.eks. hcp 6 på Hauger får 11 mottatte slag, altså nesten dobbel så mange handikappslag som handikappet indikerer, mens man på andre baner med 10 i hcp får 9 mottatte slag, dog fra gul tee.
Slopesystemet slår noe galt ut på altfor mange baner, noe som bl.a. gjør at enkelte baner blir gjengangere som nedskrivningsbaner. Spiller man ofte denne typen baner, så kan man jo få et kunstik handikapp når man kommer på en krevende bane hvor slopen i utgangspunktet ikke teller når man spiller slagspill.
Det er selvsagt ikke sikkert at man som mid-handikapper hadde vært stabil på nedre del av åttitallet pr. runde dersom hver eneste runde skulle ha vært et striks gjennomført slagrunde.....
Selv foretrekker jeg å sammenligne resultatet ut i fra banes par + mitt handikapp, selv om jeg selvsagt følger slope og stabelford i forhold til handikapjustering.
Jeg syntes vi skal ha respekt for de lavhandikappere som spiller amatour og med det er modige nok til å stille seg til hogs for spenstige forum som dette med flere. Man blir kun en bedre spiller av å matches med likesinnede eller bedre, vi er en ung golfnasjon og har selvsagt langt frem - da får vi huske oss å forholde oss til det og ikke sammenligne oss med alle andre golfnasjoner.

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Jeg er enig med deg BT!

Jeg må innrømme at frem til denne diskusjonen startet har jeg aldri tenkt over at vi som spiller på AmaTour blir sett på som spesielt gode golfere. Jeg vil nå påstå at vi heller er såkalte hobbygolfere (ok da, Leadtape!) uten særlige proffambisjoner men allikevel konkurransemennesker. Er det noe galt i det?

Hvis noen føler at vi "hobbygolfere" hindrer noen i å delta på AmaTour som satser på en proffkarriere så skjønner jeg ikke hvorfor. Det er hcp-grense for å kunne delta. De som har et dårligere hcp enn en normal grense (på rundt 6-7) ER rett og slett for dårlige til å delta. Har de ikke klart å spille seg ned til 5-6 en gang på selskapsrunder stiller de svakt...

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

NB: Glemte å skrive at det SELVSAGT er spillere på AmaTour som ønsker å virkelig satse og bruker disse turneringen til å prøve å kvalifisere seg til Norges Cup. Ære være de som klarer det og jeg vil ikke høre NOE syting over resultatene til disse. De var tross alt best!

Kverulant

over 21 år siden

Kverulant

"Jaha, så er vi igang igjen. Jeg ser på resultatene at det i stedet deltar spillere som BRUKER OVER 100 SLAG på 72 hull"

Det er slettes ikke en dårlig score....så lenge det ikke blir for mye over 200 da.

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Hei hei hei folkens.
Nå har dere sporet totalt av.

Det er ikke unormalt at noen har en svart dag eller to.
Nivået på AMA-tour er uten tvil helt riktig.
AMA-tour er et tilbud til spillerne som ikke er gode nok til Norges-Cup.
Nivået er heller ikke et tema som er vits i å diskutere, det gir seg selv.
Hvorvidt spillerne ønsker å satse eller ikke er heller ikke noe som Leadtape skal bry seg om, det er helt opp til dem selv. Ønsker de å være med og er gode nok må de få lov til å spille.

Det som er det negative her er at det er en haug ungdommer som jukser når de skriver seg ned i hcp. M.a.o. de er egentlig ikke kvalifisert, og fyller opp nederste halvdel av resultatlista med miserable resultater. Gang etter gang etter gang uten at noen reagerer på det og stenger dem ute slik at andre BEDRE spillere med dårligere (men riktig) hcp han få bli med.

Det ser ikke særlig pent ut når det er 100 slag mellom beste og dårligste spiller etter 3 runder. Nivået i golf-Norge er mye jevnere og tøffere enn at dette skulle være mulig, selv på AMA-tour.

Tragisk at disse juksemakerne får lov av forbundet å figurere som listefyll år etter år. Jeg er sikker på at det finnes minst et par hundre ukvalifiserte spillere bare på det sentrale østlandet som er gode nok til å spille seg inn på øverste halvdel av resultatlista på AMA-tour

Og til Mr. Leadtape. Skjønner ikke hvor du vil med kritikken din, vil du legge ned AMA-tour ? Hvordan skal etter din mening elite-turneringene organiseres i Norge ??

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg ser at man klager stort over stabiliteten til "singel-hcp'ere" og amatour spillere.

Jeg blir stadig forbløffet over at folk med bare litt høyere hcp (12-13 og oppover) tror at vi på "singel" er så JÆVLIG mye bedre. Vi er ikke det, vi gjør bare litt mindre feil, og vi kan klare en litt bedre score når vi har dagen.

Alle varierer i spill, både proffer og oss andre. Bare se på feks. Pierre Fulke: 74 70 81 80. En differanse på 11 slag fra beste til dårligste runde. OG HAN ER PROFF. Det er vel ikke merkelig at vi amatører varierer da, og kanskje varierer MER enn det. OK. Normalt varierer sikkert ikke Pierre så mye, men uansett..... Man kan være ute av form.

Personlig så varierer jeg veldig om dagen, alt fra 76 til 91. I går spillte jeg 9 hull på par, som jeg IKKE var fornøyd med da jeg bommet 3 putter på under 2 meter. Hvis mitt nærspill ikke sitter, da klarer jeg ikke å score. Jeg har MANGE runder dårligere enn buffer, men også endel bedre enn hcp. Dette fører til at selvom jeg skriver meg opp etter HVER runde (med unntak av når jeg var i Danmark, der hadde de ikke stempel, OG det hadde de heller ikke på Skoger for et par uker siden... for dårlig) så går fortsatt hcp nedover da "kjemperundene" stadig kommer. Man må jo spille 10 runder som er for dårlig for å gå opp 1 poeng... og så mange dårlige runder på rad spiller jeg ikke.

Jeg kunne gjerne vært han mange kritiserer her: jeg er "vanespiller", dvs. jeg spiller best når jeg har spillt en bane mange ganger, og de første rundene på en bane er jeg "helt håpløs". Ok... når spiller ikke jeg på Amatour da... akkurat av denne årsak.

MEN uansett: hcp systemet er som det er. Kravet for å være med på amatour er hcp. OG dermed vil man få slike resultater.

Hvis man feks. hadde satt hcp krav til de 3 første turneringene, og deretter satt en slags "order of merit" som kunne kvalifisere deg vidre. MEN det er vel ikke det som er meningen med Amatour ? Den skal vel ikke være SÅ seriøs ?

Mitt råd til alle som kritiserer nivået. Gå ut å gjør noe med det. Bli bedre selv, spill skjorta av dem. Hvis du ikke kan klare det, kritiser ikke de som prøver. Kritiser gjerne systemet, men ikke spillerne.

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

HANDICAPSYSTEMET I NORGE
er like dumt som å sette bankkundene til selv å holde oversikt over hvor mye penger man har i banken uten at noen fra banken kontrollerer det. Har man ti tusen kroner i innskudd kan man ta ut en million uten at noen reagerer.

Jeg har tidligere i flere år bodd i Sør-Europa der man BARE kan justere hcp i turneringer. Man har ikke hcp-kort, men foran hver konkurranse må man oppgi lisensnummeret sitt så henter arrangørklubben hcp fra en sentral database. det er også arrangørklubben som legger resultatene tilbake i databasen som automatisk oppdaterer hcp.

Med et slikt system går det ikke an å jukse seg til for godt hcp. Kanskje noe for NGF ????

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Knurrik: hvordan fungerer det i praksis ? Hvis du spiller få turneringer, men har en positiv utviklig i mellomtiden vil du jo starte "neste turnering" med et kunstig høyt hcp ? Hvis man snakker turneringer med hcp da.........

Kanskje det hadde vært en ide å hevet grensa på 4,5 til feks. 6 (7 eller 8 ?) på kategori 1 ? Ville det hjelpe ?

Jeg synes det blir for drøyt å kalle folk som ikke klarer å spille bra på amatouren for jukesemakere. Man kan uten problemer holde et lavt hcp ved å spille bra på sin egen hjemmebane, men få problemer når man kommer fra hvit tee i turneringer. Man er kanskje ikke så god golfspiller, men det er langt fra det til juksemaker. Det er faan meg ikke lett: hvis man ikke skriver seg ned etter en kjemperunde så blir man beskylt for å være hcp-snik, og når man etterpå ikke klarer å score bra så blir man anklagd for å jukse seg til for lavt hcp....Håpløst.

Hvor mange tror du bevist jukser med hcp sitt Knurrik ? (Hva har du forresten ? Spiller du amatour ?)

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Det er riktig at hvis man har få turneringer og positiv utvikling så vil hcp være for høyt.
Dette er ikke særlig forskjellig fra i Norge. Her finnes også mange som ikke nedjusterer hcp. Har tidligere i år deltatt på en turnering der en 4 spillere med noen og tjue i hcp har scoret over 45 poeng.

Når man kommer ned mot 10-15 i hcp går utviklinga for de fleste så sakte at man rekker å spille nok turneringer til å dra med seg hcp.

Men det er selvfølgelig et dilemma, skal man slippe for dårlige spillere inn på turneringer med strenge hcp-krav, eller skal man akseptere at spillene får ufortjent høy score på andre turneringer.

I golf som idrett tror jeg det er bedre å hindre at dårlige spillere med jukse-hcp stenger andre ute fra AMA-tour.
Uansett hva man velger blir det aldri riktig.

Min personlige mening er at man tar bort hele hcp-systemet og konkurrerer som i alle andre idretter og tar frem det grunnleggende prinsippet: BESTEMANN VINNER.

For mennesker som bruker golf som en koseaktivitet betyr det da ingenting, for dem som vil måle krefter med andre får man gjort det på en 100% rettferdig måte.

Men......vi vet at dette kommer aldri til å skje.

Du spør hvor mange jeg tror jukser med hcp på AMA-tour. Det er meget vanskelig å svare på. Tror svært mange jukser, jeg vet om noen som jukser minst 5-6-hcp-poeng ved å skrive feil poengsummer på hcp-kortet.

Andre jukser "ubevisst". Man skriver seg ned hver gang man har en god score, men er ikke konsekvent og skriver seg opp når det går dårlig. Atter andre strekker reglene under selskapsrunder slik at resultatet blir for bra. Tar man med denne siste gruppen tror jeg at så mye som 80-90% av deltagerne har feil hcp.

For å si det sånn, vis meg én eneste golfspiller i Norge som har justert hcp etter hver eneste runde han har gått. Da kan man si at 100% jukser.

Jeg deltar ikke på AMA-tour, men har mange venner som gjør det, så jeg kjenner miljøet. Gjengs er at man skriver seg alltid ned etter en god runde, men aldri opp. Dette har også sammenheng med at man må ha stemplet score-kortet sitt på forhånd for å skrive seg opp. dette gidder ingen å gjøre før hver runde.

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

Golf har vært og bør være en gentlemanssport. Å skrive seg ned uten at det er grunnlag for det og på den måten tilrive seg et gode er noe de fleste er enige om at er meningsløst og dumt. Jeg tror det er relativt få som gjør det. Det er like dumt som å være "sandbagger" i den hensikt å bruke fremgangen for å vinne en klubbturnering.... Selvsagt er det irriterende når man spiller en 38 poengs runde og blir banket av en fyr med 48 poeng som skulle ha skrevet seg ned, men for min del lar jeg ham gjerne ta med seg så skittent krystall hjem.

Jeg tror, som Runar, at det ville være uheldig om man bare skrev seg ned i konkurranser. Det ville føre til at man fikk mange sandbaggere og rare resultater i slike turneringer. En mulighet kunne være at spillere med hcp på et gitt nivå kun kunne skrive seg opp eller ned i konkurranse og at de måtte ha spilt x antall turneringer for å ha rett til å delta i NGF turneringer.

En annen mulighet er å legge inn en mekanisme som gjør at nederste tredjedel av et Ama-tour felt ikke får spille neste turnering e.l.

Men som sagt jeg tror at dette er et relativt begrenset problem og at evt. juksemakere bare skal få holde på. Det er uansett ikke så stilig å late som man har 5 i hcp og spille på 90 slag omatt og omatt..... Spesielt ikke når resultatene publiseres på nettet...

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Knurrik, du skriver at folk ikke gidder å stemple hcp-kortet sitt før en runde. Dette er IKKE mulig. Ved registrering før en turnering MÅ man levere hcp-kortet for stempling for å i det hele tatt få spille. Det som kan være et problem er at man "glemmer" å justere hcp på kortet etter turneringen. Man tar det heller et par dager etterpå og for en kompis til å skrive under, kanskje på 34 poeng (som kanskje skulle ha vært 30). dette er en mulig, men selvsagt regelrett juks.

Det beste er, som noen klubber gjør, å beholde hcp-kortet til vedkommende er ferdig med turneringen. Turneringsledelsen tar seg av oppdatering av kortet og skriver under. Det er drfeor klubbenes slapphet som fører til at spillere evt. jukser med sitt hcp.

Jeg skjønner også at de fleste i denne diskusjonen ikke spiller særlig mange turneringer på AmaTour. Jeg skal love dere at det er stor forskjell på slike turneringer og selskapsrunder! Prøv selv en gang for morro skyld og se hva resultatet blir!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Drittleisen: Tror Knurrik mente selskapsrunder.

Dere glemmer en liten ting: det er FRIVILLIG å gå opp i hcp på selskapsrunder. Jeg mener at man absolutt bør stemple hver gang, noe jeg praktiserer når det er praktisk mulig. Da kan man ikke si at man jukser hvis man IKKE skriver seg opp.... Dessverre....

"For å si det sånn, vis meg én eneste golfspiller i Norge som har justert hcp etter hver eneste runde han har gått. Da kan man si at 100% jukser."

Det skal ihvertfall godt gjøres å gjøre det noe særlig bedre enn det jeg har gjort tror jeg, selvskryt ?? ;-) Jeg har hcp som er 99% riktig etter boka. Jeg har statistikk på HVER ENESTE runde siden jeg spillte min første 18 hullsrunde på Skoger i 1998. Klart: jeg kan nok ha trukket reglene litt langt så jeg har fått bedre score, men det samme gjelder at man IKKE har benyttet seg av reglene for å få lempelser. Alt skyldes uvitenhet selvsagt, med unntak av at jeg har nok droppet vekk fra noen grusveier uten straff da jeg ikke akter å ødlegge utstyret på en selskapsrunde. Det er også runder som man ikke har hatt muligheten til å skrive seg opp / ned (går alene, ikke stempel osv.).

Ta en titt her: http://www.golfomania.com/stats.htm Den er ikke oppdatert på nettet men.......

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

OK Runar, mulig jeg missforsto...

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Sorry for ukorrekt formulering.
Jeg mente selskapsrunde mht stempling av hcp-kort.
Frivillig eller ikke, jeg støtter Runar 100% når han mener at man bør justere hcp hver runde.
Selv gjør jeg det slik at midt i uka går jeg "eksperimenteringsrunder" der jeg f.eks en dag bestemmer med for å alltid slå ut med 7-jern, eller alltid prøve å legge meg på så nær 150m-merket som mulig. Slike runder er rein trening, og jeg lar hcp være som det er.
Men lørdag og søndag når det ikke er konkurranser prøver jeg likevel å ta meg en optimal runde, og justerer hcp.
I helgene bestiller jeg ofte starttid alene bare for å møte nye mennesker. Slike dager støter jeg ofte på "snikere" eller "sand-baggere" som dere kaller dem, som spiller på 38-40-42 poeng og blir helt i klubbhuset etterpå, men ikke vil justere hcp sitt. Dette er selvsagt like forkastelig som å jukse seg til deltagelse på AMA-tour

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

I prinsippet har du rett Runar, men det er faktisk feil at man har en plikt til å justere hcp etter alle runder. I følge årets hcp. kort (og tidligere års....) er det frivillig for spillere i hcp.kategori 2-5 å oppjustere etter selskapsrunde. Oppjustering skjer bare når kortet merkes med selskapsrunde før start og runden skal være datert. Men det er altså frivillig. Husk også at en runde - for å være handicaptellende skal være helt etter boka (f.eks. ingen gitte putter, ny ball etter lost ball skal spilles fra der man slo etc.) Dersom alle spilte 100 % etter boka på alle selskapsrunder ville farten gå ytterligere ned..... Det er heller ikke alltid man har markør eller spiller sammen med noen som følger godt nok med.....

Knurrik gjør det fornuftig. Spiller runder som er rene treningsrunder og runder som han spiller som handicaptellende. For å ta et eksempel: dersom man er i en bølgedal og spiller for å trene etter protimer etc, så følger det av tanken bak golf at i en slik fase skal man ikke skrive seg opp hele tiden - derfor har man også 2,0 begrensning i oppskriving.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hans Erik: beklager hvis jeg har gitt inntrykk av noe annet, det er selvsagt helt riktig det du sier, og jeg har aldri ment å si noe annet. Når jeg mener "alle runder" så mener jeg selvsagt alle hpc tellende runder.

Jeg er stort sett helt enig i både ditt og Knurrik's siste innlegg. Det er stort sett det samme som jeg gjør.......

Jeg har bare en gang spillt med en som sa at han ikke ville skrive seg ned, han fikk klar melding av en annen på gruppa (flighten) at han bare hadde å komme med kortet hvis ikke skulle han sørge for at hcp-komiteen i klubben ble varslet :-). Da kom kortet... Han ble litt sur selvsagt men.... who cares !

Jeg må si jeg ble litt irritert på Skoger her om dagen da de ikke hadde stempel...... Håper det var et engangstilfelle.

Ordlyden for hcp tellende runde for oppjustering er jo: "selskapsrunde dårligere enn buffersone for oppjustering bare når runden er datert, stemplet i hcp.kortet og merket "selskapsrunde" før start".

Jeg mener at man skulle fjernet kravet om stemplet. Jeg tror ikke det blir noe mer / mindre juksing uansett.

Hans Erik Johnsen

over 21 år siden

Hans Erik Johnsen

Ingenting å beklage Runar - og jeg er helt enig med deg - kravet om stempling er ganske meningsløst. Jeg tror som sagt at mer enn 90 % av alle golfspillere gjør sitt beste for å holde hcp'et sitt ajour på en ryddig måte. Da er stemplingen unødvendig.

BT

over 21 år siden

BT

Er det noen som skal klage på scorene fra Ama-touren i Asker sist helg?

Drittleisen

over 21 år siden

Drittleisen

Det er det ingen grunn til! Grunnen til de lave scorene er selvsagt at banen er lettere enn de andre banene man har spilt på på AmaTour hittil i år. Enkelt og greit!

En annen grunn er at spillerne er mye bedre enn noen prøver å gi inntrykk av i denne diskusjonen!

Longkissgodnight

over 21 år siden

Longkissgodnight

Men han som ble heftig diskutert for sitt hcp og prestasjoner så jeg ikke på noen lister....turte han ikke å stille??

Webmaster

over 21 år siden

Webmaster

Vennligst ikke heng ut/diskutér enkeltpersoner som kan virke trakaserende i dette forumet! Jeg ber om forståelse for at slike innlegg blir slettet i fremtiden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her