Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Varme og lengde

Perry

over 20 år siden

Perry

Noen som vet hvor mye varme påvirker lengden.

Skøyer'n

over 20 år siden

Skøyer'n

Et par centimeter, minst. Se bare på hva som skjer når du bader i kaldt vann kontra varmt vann for eksempel.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Om Skøyeren bare registrerer att par cm. er det nok ett heller svakt utgangspunkt, eller at han er redd for alt for kaldt vann. Du bør da minst prate om at omlag halvparten av lengden blir borte i kulda.

Ellers så har jeg blitt fortalt at mange slår lengre i varmen med samme compresjon på ballen, og at dette tilskrives at ballene blir mykere. Selv spiller jeg med hårdere i varme enn i kaldt vær, og føler meg komfortabel med dette. Lengden blir da omtrent lik.
Dette er som sakt annen hånds opplysning jeg har, så jeg er absolutt ikke sikker på riktigheten. Her inne er det dog nok av skråsikre venner, så svar kommer nok.
Det er deilig i varmen i ale fall.

taitlest

over 20 år siden

taitlest

pro v1x går opptil 15% lengre i temp over 20 grader...

ole

over 20 år siden

ole

Det kan vel hende at lufttettheten/motstanden blir lavere også? Noen som vet mer om dette?

Perry

over 20 år siden

Perry

Jeg slo ihvertfall lengre enn noen gang i går. Temp. var ca 26 grader. Spilte med callaway hx tour baller.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Når du sier det, så slo jeg også lenger enn vanlig i går. Spilte i Drøbak, med Callaway Big Bertha-baller. Var vel over 25 der i går også.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Et konkret fysisk fenomen når det er varmt er at luften stiger opp, og gir da en noe bedre oppdrift.
hvorvidt dette påvirker lengdene nevneverdig vet jeg ikke, men jeg opplever helt klart store forskjeller på lengde på høsten med ca. 5 grader mot sånn som det er nå om dagen med stekende sol og 26-28 grader i skyggen.

noe skråsikkert svar som Børje er sikker på å få har jeg ikke.... :O)

j9

over 20 år siden

j9

Varmere luft (gass) fører til mer beveglse i atomene, dermed at avstanden mellom atomene blir større (=mindre tetthet). Dette gir mindre friksjon mellom ballen og luften og dermed lengre ballflukt/slag.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her