Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hcp i Norge vs verden

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Sitter igjen med et inntrykk av - fra diverse fora - at norske golfere generelt spiller dårligere enn utenlandske med samme hcp, grunnet blant annet system for nedskriving/oppjustering.

Antar at dette gjelder erfarne spillere med hcp rundt 15 og nedover? Innspill?

Spilte til mitt hcp i en 4-dagers turnering i Sverige i fjor, ingen var i nærheten av de andre 100 deltagere, men Sverige har jo mye samme system som Norge.

I mine øyne vil man spille jevnt med "de andre" dersom man spiller rundt eget hcp, men dersom hcp kun gjenspeiler den ene supergode runden i 2003, sier det seg selv at det blir galt!

Er da årsaken til "ujevnheten" at norske spillere ikke skriver seg opp??

17,2

704

over 20 år siden

704

Tror det er like mye at spillere (og da mener jeg hobbyspillere fra hcp 5-6 og oppover) i de etablerte golfnasjonene ikke tar selskapsrunder like seriøst som vi gjør her. Mange skriver ikke scorekort, de bryr seg mindre om hvilket hcp de har, og de gjør strengt tatt bare det som er nødvendig for å ha et hcp de kan bruke i de få konkurransene de stiller opp i. Dette er i alle fall min erfaring etter flere år i utlandet.
Jeg skreiv scorekort så blekket sprutet for å se om jeg slo mine egne banerekorder, mens de fleste andre (uavhengig av hcp) gikk og tuslet ved siden av og gledet seg over dagen på golfbanen...
De har rett og slett ikke dette syke fokuset vi nordmenn har på hcp.

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg tror nok 704 har et viktig poeng her. Et annet poeng er at, såvidt jeg har forstått, mange golfnasjoner baserer hcp på et snitt av de f.eks. ti siste poenggivende runder. Og da sier det seg selv at hcp blir litt lavere enn for en nordmann som baserer seg på én god runde. SPESIELT FOR SPILLERE SOM ER PÅ VEI NEDOVER I HCP!

Selv prøver jeg å skrive meg opp og ned så ofte jeg kan, i håp om at dette skal gi meg et så riktig som mulig hcp, men jeg synes det er mye tyngre å spille seg opp enn ned. Hvorfor skal den ene gode runden telle så mye mer enn den ene kastrofale runden?

Men ja, Fooore, jeg tror også at nordmenn generelt er for stolte til å skrive seg opp når de har muligheten....

Martstein

over 20 år siden

Martstein

Tror også mange golfnasjoner bruker brutto /netto slag i sin hcp beregning. Dette er et mye sunnere system som premierer stabilitet og de som behersker course management osv. Tanken på at man skal kunne "plukke" opp på et hull og alikevel score 40 poeng og skrive seg ned er helt søkt for mange i utlandet.

Jeg tror det fokuseres mer på slag i utlandet og derfor blir de mer stabile og bedre spillere....

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Martstein har et meget godt poeng. Man bør fokusere på slag og bryte 100 / 90 / 80 osv. Det skaper bedre spillere over tid enn dagens Stableford system

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg er litt uenig ettersom vi sliter med laaaaange runder her i Norge. Hvis alle GK spillere skal begynne å spille slag vil rundene ta 7-8 timer. Nå tar de jo 4,5 - 6 t.

Systemet er jo likt for alle, så hvilket system vi bruker her burde nesten være ett fett. Dog det finnes nok noen bedre varianter der ute i internasjonalen.

Jeg er helt enig i at vi fokuserer altfor mye på hcp her til lands. ingen andre steder i verden har jeg blitt spurt om handicap på første tee. Det skjer hver gang i Norge. Men det er kanskje også en høflighets-frase fordi nordmenn tror beste handicap SKAL slå ut først.

Det er også ganske morsomt med de karene som krever at den som hadde flest Stableford-poeng SKAL ha honnøren. Slike folk gjør rundene til et evig hcp-jag.

bdk

over 20 år siden

bdk

Apropos spørring etter hcp.

Jeg bruker som regel alltid å spørre om hva folk har i hcp på første tee. Dette både som en "høflighetsfrase" som Gunder påpeker, men også for å danne meg et bilde av hvilke ferdigheter en person har. Dette er for å finne ut hvilket "nivå" man kan legge samtalen på sånn rent golfmessig. Er personen veldig interessert i golf, eller er han/hun bare ute på "søndagstur". Men prater gjerne anderledes om golf med en 5-hcper enn en med grønt kort. Men sier ikke "bra spilt" til en 5-hcper etter at han/hun har fått dobbel-bogie på et hull, mens en slik kommentar kan oppmuntre en grøntkortspiller. Det er klart at man i løpet av en runde fort finner ut hvilket nivå andre i flighten spiller på, men jeg syns nå det kan være greit å spørre.

hcp og spillerekkefølge betyr ingenting for meg. Men spiller ut i praktisk rekkefølge, noe som er behørig dekket i andre tråder her i forumet. :-)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Veldig bra poeng du kom med her bdk ;) Det er jo også greit å vite på forhånd når du skal si "bra slag" til en person.. har han 0 i handicap sier du ikke bra slag om han slår midt på greenen fra 70 meter, når flagget står 10 meter unna.

Marstein

over 20 år siden

Marstein

Jeg tror effekten av at de som ikke kan ta poeng plukker opp er relativt liten i tid. OK, er det en firer med nybegynnere kan det hjelpe en del. Men min erfaring er at i blandede flighter plukkes noen få ganger totalt sett i en runde og jeg ser ikke innsparingspotensialet. Å snakke om flere timers ekstra tid hvis man spilte slag er nok ikke riktig.

Husk at alle ville bli mer forsiktige ette en stund og forstått at man må spille konseravtivt for å komme i mål på en god score på slag. Nytter ikke å drive på smale hull f.eks.

Tvert imot oppfordrer det norske hcp systmet til å satse litt fordi straffen er relativt liten med stableford. Dette fører til masse leting som er tidstyv nummer en i norsk golf.

Kjell

over 20 år siden

Kjell

En god grunn til dette er at de norske banene blir satt så utrolig vanskelig i forhold til svenske baner. Hullplasseringene er borte i natta og tee'ene er satt langt.

I Norge så skal du ikke få lov til å score bra. Det er det som er den største forskjellen.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Ikke så dum vurdering det Marstein. Har mange kompiser med mid-handicap som jeg er sikker på hadde hatt 5-6-7 lavere om de bare spilte litt smartere. Men så er det jo gøy å hamre ut en drive som av og til går bra. Det er nok all letingen som tar tid ja, og forsåvidt de med lange preshot rutiner.

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg er helt enig i det som blir sagt over ang. slagspill. Men én ulempe jeg ser (for meg selv), er følgende: Nesten hver eneste runde jeg spiller, mister jeg en ball som jeg er "sikker" på at jeg vil finne etter å ha slått den. Hvis man ikke har mulighet til å "plukke opp" her (dvs. man har jo egentlig mistet det man vil plukke opp....), så må man jo strengt tatt tilbake å spille ny ball. Og DET er irriterende for flighten bak det....

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg er på vei nedover og har mer fokus på å unngå dobbelt-b etter svake utslag, samt oppnå flest mulig GIR&par og prøve å sette birdie-puttene.

Hvor mange poeng det blir ser man resultat av fortløpende.

Fokus ila runden blir slik jeg tenker faktisk et annet enn det evindelige hcp.

Tror man tenker mer antall slag når man kommer seg under hcp 20 eller så, men plukker opp når man driter seg ut.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

jeg kjenner meg selv veldig godt på det marstein her skriver, er vanlig at jeg stryker 4-5 hull hver runde og ennå ligger i buffer :)

frankrike

over 20 år siden

frankrike

I Frankrike har man ikke samme system i det hele tatt hva gjelder nedskriving. Her arrangeres det såkalte "hcp-turneringer" med jevne mellomrom, for at klubbspillere skal få justert sitt hcp. Dette er turneringer kun for justering av hcp, ikke noe annet. Utover dette teller selvsagt ordinære søndagsturneringer etc. De har også et mye større fokus på slag, ikke stableford, hvilket gir et mer korrekt bilde av ditt faktiske hcp. Men jeg er helt enig at dersom alle skal spille slag, så må vi sette opp flomlys mange steder grunnet lange, tidkrevende runder.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her