Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ny Banerekord på Bjørnstad

jansen

over 20 år siden

jansen

69 slag og ny banerek på Henrik idag, ikke verst.
Selv om det er tidlig å si tror jeg denne pausen er det beste om har hendt ham, spilesugen som aldri før.

hrmpfff....

over 20 år siden

hrmpfff....

men hvor blir det av den faens resultatlista og startlista for i morgen??!!!???

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Vi får håpe han orker å stå opp før 10:00 på Søndagen da. lol

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Morten Emil Bergan la inn en runde på 69 på Miklagard på onsdag, og han hadde hcp 3.2 før runden(ned til 2.7). Men det var fra gult.

http://www.scangolf.no/community/rangering.asp?mode=slr

Hvilket teested brukte Henrik da?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

svart

Trudelutt

over 20 år siden

Trudelutt

Alle gikk fra svart, altså ca 700 meter lenger. I følge slopen er det vel 3-4 flere slag fra svart, så det er en god prestasjon. Riktignok var det omtrent vindstille og veldig snille hullplasseringer, men likevel.

Et annet gledelig resultat var Caroline Martens Larsen, hun gikk faktisk på 79 fra sort. Men så slår hun jo over 180 meter med et femmerjern, da.

hallo

over 20 år siden

hallo

Proffen: Den runden på onsdag fra gul tee var i Bestball. Blir veldig feil å sammenligne med single spill...
De siste spillerne var inne kl 19.44 i går, og dermed blir det vanskelig å få ut resultater og startliste noe særlig tidligere..

RS

over 20 år siden

RS

Hvis det er riktig er ikke runden hcp tellende!

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Nå tror jeg du er på tynn is, RS.

Jeg har spilte mange bestball-turneringer der de individuelle resultatene er hcp-tellende. Hver spiller må selvfølgelig hulle ut, og hver spillers score må noteres.

RS

over 20 år siden

RS

http://k113.wip.no/wip4/ngf_golf_no/detail.epl?cat=3918&id=54243

Se pkt 3.3.8
a) fourball og andre spilleformer hvor spilleren er partner med andre er ikke hcp tellende

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Vel, man lærer så lenge man spiller. Hvor særnorsk akkurat den regelen er, vet jeg ikke. Men jeg vet det praktiseres annerledes i andre land - hvor hcp blir regulert også etter bestball.

Bestballkongen

over 20 år siden

Bestballkongen

Har spillt mange bestballer i turnering, senest 2 runder under Lag Nm junior på Oppegård. Man trenger ikke å hulle ut hvert hull, det er bare å plukke opp, siden det er kun den beste scoren som teller, derfor ordet BESTball.
Man kan ikke sammenligne bestball og vanlig singelspill. I bestball har man alltid en viss sikkerhet i partneren, noe som ikke kan undervurderes.
Ang Ama-Tour tror jeg Bjørnstad gikk på 72 idag, og vant soleklart.
Martens Larsen gikk 76 tror jeg, noe som er meget imponerende, hun har slitt fælt i år.

perry

over 20 år siden

perry

Tar det virkelig så lang tid for Miklagard å legge ut resultatene. Pleier å ta maks 1 time fra sistemann er inne til de ligger på nettet.
Skjerpings Miklagard

Facit

over 20 år siden

Facit

Håper ikke dette vil gjenta seg under Lag-NM senere. Da kreves god live scoring. Miklagard har ikke mestret dette verken under 2. divisjon, juniorer eller Amatour.

Observatør

over 20 år siden

Observatør

Sjekk Caroline Martens Larsen's innsats. 12.plass og 79 76 slag (fra svart!)!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Jerker,

jeg tror ikke du vil finne mange land hvor det står spesifisert i reglene at bestball og TS spill skal være HCP tellende runder.

i de fleste andre land, så skriver man seg ikke ned på selskapsrunder i det hele tatt, men har enten et gjennomsnitt av et gitt antall runder, eller kun nedskrivning i forbindelse med klubbturneringer(ref. Storbritannia og USA)

Norge har et hcp fikseri som ikke bidrar til mindre debatt, fordi den legger opp til handicap snikeri, og sandbagging. slik vinner de dårligste turneringer, og jålene får noe å skryte av.

prøv å få en 10 hcp spiller fra skottland til å spille mot en norsk 10 hcp, så ser man forskjellen etter 2 slag...... :) (done it)

/me 0ut

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Først, jeg mener Henrik er et kjempetalent og den norske som har vært nærmest å lykkes på toppnivå. Får han ryddet opp i en del ting og satset knallhard tror jeg kan kan bli en stabil EPGA spiller og kanskje vinne en turnering. Ønsker han lykke til på alle måter og håper har kommer tilbake.

Når det er sagt mener jeg 69 runden hans underbygger mine tidligere påstander om at Miklagaard fra såkalt svart er en relativt enkel bane som ville bli knust av de beste i europa. Husk Henrik kommer rett fra et sabbatsår og har bare en smule seriøs mengdetrening i kroppen. Han hadde store problemer i Drammen for 2 uker siden , som er en mye tøffere bane etter min mening. Tror Henrik selv også er ydmyk nok til ikke å hause opp denne 69 runden. Han er klar over at motstanden var svært svært dårlig.

Stiller også spørsmål ved Albus måte å hause opp dette på. Han sørger for å legge ut dette som en opp toppnyhet på tekst TV osv. Når Henrik var i Drammen sørget Albu for at NRK var tilstede og lagde innslag.

Bra at det skapes blest om sporten golf. Bra at noen prøver å bygge opp profiler. Men skal det bli troverdig må motstanden være bedre i det lange løp. Det er begrenset hvor lenge folk gidder å høre om slik uspennende resultater mot 4 div. spillere...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Et sted må Henrik starte på ferden mot storsatsing, resultatet lørdag var en strålende start uansett motstand, heia Henrik!!!!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

JOnny: jeg er faktisk helt enig i at 69 runden til Henrik ikke bør hauses for mye opp. Jeg har aldri opplevd Miklagard lettere enn den var i helga, fairwayene var knallharde noe som ga veldig mye rull. (Jeg tror jeg hadde i snitt tre jern kortere innspill enn tidligere i vår). Greenene var også helt nydelige uten at de var spesielt raske, og flaggplasseringene var heller ikke
usaklige. Det var nydelig spillevær og ikke vind (spredt bris). Bjørnstad gjorde det han burde gjøre, Caroline Martens gjorde en veldig god score, og viste vel oss andre hvor dårlige vi egentlig er.

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

Ingen tvil om at Miklagard er en lett bane å spille.
Og da tenker jeg på at det er lett å spille til hcp.
Opplevde Miklagard i helga som en slags walk-over.
Den er lett fordi dårlige slag aldri får konsekvenser.
Og med så jevne og fine greener er det lett å satse på chip og en-putt for par.
For de fleste på hcp5-nivå og bedre som har litt i hodet er par lett oppnåelig på de fleste hull. Noen feil som koster slag må man akseptere, men med litt hell triller det inn en og annen birdie også.
Husk: Ingen bane i Norge er lettere å putte på en Miklagard for dem som behersker de raske greenene.
Har ikke sett på hva den enkelte spiller har i hcp, men Bjørnstad spilte vel noenlunde på hcp sitt, og har sånn sett ikke gjort noen superprestasjon.
Tipper ET-sirkuset ville poste mange 62-66-runder dersom de hadde spilt Miklagard denne helga.
Den eneste som har imponert meg er Caroline. Hennes prestasjon har redusert selvbildet mitt så til de grader. Håper hun blir en stor golfspiller. Vi trenger et par jenter til ved siden av Suzann som jeg ikke tror blir noen stor stjerne pga ryggproblemene sine.

over 20 år siden

Og JOnny kaster seg over diskusjonen for å se om vi kan lage en ny 100-innlegg debatt om hvor enkel Miklagard er......

Margaret Thatcher

over 20 år siden

Margaret Thatcher

Kjapp overslagsregning gir snittscore på 84-85 på alle rundene i helga med snitthcp på 3,5-4,0

Nettosnitt ca. 77-78 - ikke så veldig lett bane det!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Til Mikkel Rev:

Så det skal bare et talent til for å gruse selvbildet ditt? Det er da litt skjørt.

Er selv medlem på Miklagard og jeg synes også det er rimelig greit å spille til hcp der. Selvsagt lettere for meg nå som jeg kjenner banen bedre. Selv sliter jeg litt med sving for tiden, men klarte allikevel å skrive meg ned første dagen (dog nærspillet satt bra). Men skal vi virkelig jatte i alle tråder om hvor enkel dere syns Miklagard er? Skal vi heller prate om hvor mye enklere Tyrifjorden er f.eks? Ja la oss starte en ny tråd med det.

Bjørnstad gjorde en bra prestasjon uansett. All ære til han for det! Caroliine M. fortjener en enda større ære for det hun presterte.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

til Margaret: Regn over for de andre turneringene også ;) og ta med vær-kalkulasjoner. Interessant.

SJ

over 20 år siden

SJ

Miklagard er den 8. vanskeligste i følge scangolf-statistikken:

http://www.scangolf.no/banestat/genvansk.asp

Ulf

over 20 år siden

Ulf

Årets begivenhet!

Aner ikke hvem du er som påstår at Miklagard er så veldig lett bane å spille, men la meg si det slik; Jeg skal personlig spandere en runde på deg (gjerne en vindstille dag med knallharde fairwayer) når du måtte ønske. Du skal også få en lunsj eller middag etter runden med alt tilbehør, dersom du scorer tilsvarende ditt handicap fra backtee med normal flaggplassering.
Bare ta kontakt med Tore eller Thor på Miklagard og gi deg til kjenne, så får jeg sikkert beskjed fra dem. Eneste betingelse er at jeg skal være din markør på runden. Tør du å stille er du mann for dine ord.
Til deg som kritiserer Jan Erik for å promovere norsk golf og desidert landets beste spiller; Det er akkurat derfor han begynte i NGF!! Hans jobb er akkurat det - å promovere golf i media. At han sikler etter Henrik Bjørnstad beviser bare at han skjønner hva han driver med. Begge er verdt sin vekt i gull, spør du meg.

Ulf Laurang

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Johnny er og blir en pessimist, jeg er og blir en optimist. Sånn er det bare!
Trekk fra litt og legg til litt etter hvert som det passer.

Jeg tror personlig Jan Erik er det beste som har hendt norsk golf på mange år. Vent og se!

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Hepp. Enig med Ulf Laurang i alt her!!

Jeg kan tilogmed spleise med deg Ulf, hvis det blir aktuellt!!
Hvis Miklagard er så lett, merkelig at det da bare var 1 -én- score under par på to dager, med dét startfeltet! Og uten å vite desimal-hcp til Henrik, så regner jeg med at han spilte til Hcp 1. dag, og var i buffer sonen 2.dag! Var nok ikke mange % som skrev seg ned der...

mvh

over 20 år siden

ja, bare det å konkludere med banens enkelthet etter at HB har spilt en bra runde er jo latterlig....

nei, jeg må prøve denne banen snart, så jeg kan få en egen mening jeg og..... lære meg noen snarveier så jeg sparer noen mil på en goldrunde jeg også... blir så sliten av all gåingen... hehehe.... (ironi)

hva vet du?

over 20 år siden

hva vet du?

Den som mener caroline martens slår 5 jernet 180 m, altså 198yards. En spiller som zack johnson slår 5 jernet sitt 195 yards. Derfor har jeg hardt for å tro at martens slår 5 jernet 180 m....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

må si meg enig med "hva vet du?" - over 180 meter carry med 5er jern høres vel mye ;-)

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

Vurderer å ta imot den invitasjonen.
Har ikke tid første to ukene, og det er heller ikke sannsynlig at jeg klarer å spille meg ned.
Slike ting kommer ikke på bestilling.
Men spanderer Ulf runden, og i tillegg middag hvis jeg klarer å skrive meg ned så skal jeg spandere middag på Ulf hvis jeg må skrive meg opp.
Men selv om jeg bare scorer 20 poeng på den runden, så mener jeg likevel Miklagard er en lett bane.
Kanskje ikke så lett å gå under par, men lett å holde handicap med normal form inne. Dette fordi det er få katastrofehull der man kan pådra seg 8-10 slag eller mer.
Ulf, du husker vel Norsjø i fjor.... Sånt kunne ikke skje på Miklagard

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

Er ikke Miklagard slopet fra svart tee ???
Fant ikke slopetabell på hjemmesidene deres.!?

bernt

over 20 år siden

bernt

Mikkel Rev sitat "
Men selv om jeg bare scorer 20 poeng på den runden, så mener jeg likevel Miklagard er en lett bane."

En som skriver en slik kommentar er vel ikke rette person til å bedømme en banes vanskeliggrad....

Bare en tanke...

over 20 år siden

Selv om jeg aldri får skrevet meg ned fordi hullene er så vanskelige på Kjekstad, så synes jeg det er en lett bane.
samme med Larvik. den er så lett at det er heeeeelt umulig å score bra der for meg......

Og Tyrifjorden, for ikke å glemme, den er så lett at jeg tipper jeg aldri kommer over 30 poeng der.....

Til de som da ikke skiller mellom spøk og revolver..... dette var ironi....
Det går ikke an å først legge listen på en bane på lettvektsnivå, for så å jekke den opp til dritvanskelig når man skal spille der selv.

kan vi ikke heller spørre Henrik B. eller noen av de andre norske stjernene? kanskje Ramnis har peil på hva de store gutta synes om MG?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Alle baner er ulike, så også folks oppfatning av vanskelighetsgrad!

For eksempel:
Drøbak er kort og åpen, men man skal være flink til pitch&putt, om ikek er den vanskelig.
Kjekstad er tildels kort og smal, enhver som bruker driver mye må synes at den er vanskelig fordi ballene forsvinner i skog&vann.
Miklagard er relativt lang&åpen, har man trøbbel med lengde fra tee og på fairway blir det umiddelbart vanskelig.

Diskujonen i denne tråden er fullstendig subjektiv, nesten umulig å finne en fasit, det nærmeste man kommer er slope-systemet som har sine kriterier!

JOnny

over 20 år siden

JOnny

"Hvis Miklagard er så lett, merkelig at det da bare var 1 -én- score under par på to dager, med dét startfeltet!" Halllloo ! er dere helt på bærtur. Startfeltet var dårlig selv etter særdårlig norsk målestokk.

Både Ulf og andre snakker mye om hcp her. Det viser for meg hvor utrolig kunnskapsløse dere er. Golf handler om antall slag man bruker ! Hcp har ingen ting i en diskusjon om hvor vanskelig en bane er å gjøre...

"Hvis du klarer å spille til handikappet ditt fra svart osv..." for noe nonsen. En totalt avsporing av debatten. Min påstand har i flere år vært at Miklaagaard er svært lett for de beste spillerne. Siden vi knapt har slike i norge venter jeg fortsatt på en internasjonal turnering. Vi får ikke svaret før det minst har vært en challenge turnering der oppe.

Ulf, hadde du gjennom dine innlegg vist at du var en OK fyr med litt takhøyde for ulike meninger skulle jeg gjerne tatt din invitasjon. Om jeg hadde spilt dårlig eller bra ville ikke bevist en dritt, men jeg hadde fått meg en runde på en bane jeg synes er helt OK. Tror du Ulf skal forsette å spille med dine kamerater som alle er enige om hvor fantastisk Miklagaard er og som alle bøyer seg i støvet for Ramnefjells vestkantversjon av hva som er riktig og galt i golfnorge...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Alltid søtt når noen basunerer ut at alle andre er på bærtur og utrolig kunnskapsløse, hvordan i all verden klarer du å diskutere på et slikt nivå??

De som deltar i fora her inne antar jeg er subjektive, det er jo det som er interessant, ikke hva europatoppene synes om banen.

I mine øyne......

SJ

over 20 år siden

SJ

Enig Fooore. Banen er så lett eller vanskelig som den oppleves av de som spiller den! Så enkelt er det. Og de som spiller den har et handicap som vurderingen av banen må holdes opp mot. En bane oppleves ikke likt for en god og en mindre god spiller. Ikke nødvendigvis for to like gode spillere heller , det kommer an på hvilke styrker og svakheter de har i spillet.

Man kan ikke vente i fem år på en Challenge e.l. for å få "fasit'en". Hva de beste spillerne synes er på mange måter uinteressant for meg personlig. Selvsagt hadde det vært moro med en uttalelse fra Singh og Woods, men hva får deg til å tro at deres syn er så mye viktigere enn andres?

Pingeling

over 20 år siden

Pingeling

Og jeg er så teit at jeg ikke en gang skjønner hva det er å krangle om. Hvorvidt Tiger hadde gått banen på 62 eller 65, har da ingen betydning for meg? Miklagard er garantert ikke verdens vanskeligste bane, og takk og pris for det. Likevel er den mer enn vanskelig nok for alle som er inne på dette forumet, i hvert fall.

Vil bare minne om at det er temmelig vanlig med 65-runder på de fleste ET-banene, uten at noen skriker av den grunn. Men i Norge, her har jeg inntrykk av at det blir sett på som en kvalitet at en bane er så vanskelig som mulig. Fortsatt.

I helgen var det nydelig vær, omtrent vindstille og temmelig greie hullplasseringer. Som med alle andre baner, så blir også denne mye vanskeligere når vinden blåser, og med vonde hullplasseringer.

So what? Helt enig med SJ - det finnes ingen "fasit".

TF!

over 20 år siden

TF!

@Hva vet du??? Hmm, jeg spilte noen hull Fredag med Karoline, og så henne spille på Lørdag. På hull 10, som var 197 m fra svart, slo hun 5 jern, Carry ca 193 meter tenker jeg. Så da er det vel Zach Johnson som sparer litt på kruttet da...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Hull 10 spiller nedover, og i helgen var det noe medvind på hullet. Vanligvis slår jeg 4'er jern der, men i helgen slo jeg 5. Og landet midt på greenen. Og 5'er jernet slår jeg den nette sum av 165 meter. Så da tipper jeg at hullet spilte 165 meter i helgen?!

Jeg er også med å sponse Mikkel Rev hvis han skal skrive seg ned fra svart på Miklagard. Spleiser inn på middagen også. Ulf: smell meg en mail på gunder@framebase.com hvis du vil avtale tid ;)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

TF!, da har hun mye krutt i svingen! Imponerende!

over 20 år siden

Problemet til JOnny er at han tror at han sitter med all kunnskap og bedreviteri, og at han først kan rakke ned på ARs eget bedreviteri og "viten" om gammelnorges golfkunnskaper, for så å gå i samme fella selv.

JOnny, så lenge du klarer å si slike ting som du gjør, og kalle alle med-debattanter for kunnskapsløse, så vil du nok desverre(for deg) aldri få særlig troverdighet. du fremstår bare som en anonym skrytepave som er mer opptatt av egen ære enn å finne et svar på det man lurer på i forumet.
Jada, du har sikkert spilt mer golf på flere baner og drivet lengre enn meg og de fleste andre, men det betyr ikke at du sitter på en trone og at vi andre skal ta alt du sier for god fisk. Slutt å opphøye deg selv så grådig....

Niels

over 20 år siden

Niels

JOnny er bare typisk norsk. Ikke hans feil at han ble født her.

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Er ikke ute etter troverdighet eller å bli likt av alle, det overlater jeg til intesigende politisk korekte debatanter som deg Tiger...osv...... Det er nok av dere som bare pjatter i vei om selvfølgeligheter og som ikke tør å utfordre noen sannheter i golf norge.

"opphøye meg selv",, tull, jeg sier bare klart fra om min mening. Jeg tilater meg å kaller en spade for en spade.

80 % av alle innlegg i dette forumet uansett tema innholder ordene handikapp eller hcp. Det sier vel det meste om hvilket kunnskapsnivå vi har i golf norge. Alt dreier seg om hcp og neste ingen ting dreier seg å virkelig golf.

Men hvis det er slik at dette nettstedet bare skal være forbeholdt de med høyt handikapp og lite kunnskap om sporten golf, skal jeg gladelig trekke meg ut slik at dere kan fortsette deres meningsløse intetsigende debatter.

Pingeling

over 20 år siden

Pingeling

Haha, du kaller alle andre for tullinger og kunnskapsløse, og så påstår du at du kaller en spade for en spade. Dine storhetstanker om deg selv kjenner ingen grenser, og du fremstår som mer og mer latterlig.

JOnny - for hvert innlegg du skriver mister du troverdighet. Selv om jeg absolutt må se at jeg finner en viss underholdningsverdi i innleggene dine, så må du gjerne trekke deg ut. Du er allerede i ferd med å havne blant de som ingen gidder å kommentere uansett.

(Hvis du ikke allerede er der, da. Det hadde ikke forundret meg om det var du som sto bak et par tidligere nick, og som nå har forduftet helt:-)

SJ

over 20 år siden

SJ

"Men hvis det er slik at dette nettstedet bare skal være forbeholdt de med høyt handikapp og lite kunnskap om sporten golf, skal jeg gladelig trekke meg ut slik at dere kan fortsette deres meningsløse intetsigende debatter."

Nå er du jo opptatt av handicap selv, JOnny.... ;-)

Grunnen til at det er praktisk å fortelle hvilket hcp man har kan du lese et utmerket svar på i tråden om hcp-systemet i Norge.

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

Ulf,
Dersom du skal sjekke hvor godt jeg spiller Miklagard, stiller jeg som krav at vi drar til Sverige og spiller Bryngfjorden fra svart etterpå.
Bare for å få noe å sammenligne med.
Skulle også ha vært morro å spille Bryngfjorden med noen av Meland-sossene som synest banen der er så fantastisk bra og vanskelig.
Sammenlignet med Bryngfjorden blir Meland som en vidåpen korthulls-bane, og Miklagard som et nakent glatt jorde.
Til dere som gidder å sjekke http://www.bryngfjorden.com/ så kan jeg opplyse at bildene av banen er konstruerte, og det som ser ut som enkeltstående trær på et jorde i virkeligheten er tett krattskog med tett lyng godt ispedd stein og bergbunn.
Enten er ballen på fairway eller så er den borte/uspillbar.
I tillegg ligger hele banen i en myr så du får null rull på ballen, og bare ekle slag hele veien.
Klarer Ulf eller Tigerfnatt eller noen andre Miklagardere å senke hcp der skal jeg inrømme at Miklagard er vanskelig... Men foreløpig vil jeg påstå at den er veldig lett.

ole

over 20 år siden

ole

God måte å klassifisere en bane på!

Hvis det overhodet er mulig å finne en vanskeligere bane, så er den lett.

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

JOnny, jeg skjønner ikke hvor du vil hen med diskusjonen din.
Å hevde at golf dreier seg bare om slag kan du gjøre den dagen vi får se trynet ditt på Viasat mens du spiller golf.
Inntil da må vi nok nøye oss med å lese debattinnlegg som inneholder ordet hcp.
Skal man bedømme hvor vanskelig en bane er må man se det i sammenheng med hvor godt den enkelte spiller i forhold til sitt nivå.
Ingen tvil om at verdens beste spillere ville ha knust Miklagard, men hva gjør vel det ??
Tenk om vi hadde fått de beste i Europa og USA på Miklagard.
Det ville blitt et fantastisk publikumsfrieri med vanvittige slag, greentreff fra utslag på par 4, drøssevis av megalange slag fordi spillerne ikke risikerer noe om driven flyr noen titalls meter til side fra fairway.
Og toppen på morroa hadde blitt om noen hadde greid å spille på 59, eller kanskje 58 slag. Da hadde Miklagard blitt verdenskjent.
Men det kommer ikke til å skje.
Miklagard er lett å oppnå POENG på for 5-handicappere som meg selv som slår langt og skeivt, men det er langt fra å unngå bogey til å sette en birdie.
Det forundrer meg ikke at Bjørnstad vant her. Må være frustrerende å komme fra Europa-tour kvalitet på banene for å spille P4 på Drammen eller Ama-tour på Tyrifjorden. Miklagard passer nok Bjørnstad mye bedre enn opphakka jorder.
Hadde samme følelsen når jeg flytta til Norge selv for 3 år siden. Antiklimaks å bytte hjemmebane fra 11 til 6 fot på stimpen, og drepende både for motivasjon og nivå.......

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

Hei Ole,
har ingenting med å finne en vanskeligere bane å gjøre.
Men her skal du få noen tall:
På Miklagard har jeg spilt på 79 (12,6 i hcp) og 82 (13,4 i hcp) slag fra hvit.
På Bryngfjorden er mine to beste runder 97 (8,6 i hcp) og 102 (7,3 i hcp), også det fra hvit.
I Norge er det kun Kongsberg og Hemsedal jeg har spilt bedre på en Miklagard. (målt i slag over par)

ole

over 20 år siden

ole

Da er nok du et unntak, Mikkel. Som det blir sagt over her, er Miklagard den 8. vanskeligste banen blant communitymedlemene på Scangolf.

Jeg har aldri hørt om Bryngfjorden, men å si at Meland er en vidåpen korthullsbane blir så dumt at du egentlig ikke fortjener svar. Nå kommer du sikkert til å si at det var satt på spissen, men det blir likevel for dumt.

over 20 år siden

Mikkel og JOnny har havnet på samme saklighetsnivå......

Til din opplysning, O store mester, så uttalte Henrik B. etter han spilte Tyrifjorden i fjor(P4 tror jeg, men husker ikke) at det var en av hans favorittbaner å spille turneringer på.
Dersom du noen gang opplever 6 på stimpen på Tyrifjorden så er jeg spent på når på vinteren du måler.

Og så havner du i samme gaten som JOnny med å kalle Melands medlemmer for sosser.... lol.... jeg er nok enig i at noen av Meland fansen kan være litt overdrevet patrioter til tider, men å skjære alle over en kam på den måten der er bare latterlig.

Jaja, det er godt vi har noen som kan alt om golf og som har kunnskaper på høyt plan, så vi andre idioter( og tigerfjatter ) kan lære litt av dere....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Mennesker er morsomme skapninger ;) Ikke rart det er krig i verden.

Bjørnstad har uttalt at han elsker å spille på Tyrifjorden og at Miklagard er den beste banen i Norge med fasiliteter som måler internasjonal kvalitet. Det er klart han smører litt på når han besøker en klubb, men han hadde neppe sagt slik om han ikke mente det.

Jeg synes selv at de fleste banene i Norge er helt overkommelig å spille til handicap - bortsett fra Narvik (Skjomen). Vanvittig krevende bane, og den vanskeligste jeg har spilt i Norge. Bare Moonah Links i Australia er vanskeligere som måler 7100 meter fra back. Har ikke spilt Meland da som jeg skjønner også er vanskelig.

Å gå rundt å valse å si at noen baner er så forbanna lette blir for dumt. Alle baner er forskjellig, og alle baner passer forskjellig til forskjellig type spill. Spill golf, tell slag, regn ut handicap, og slutt dette forbanna jaget om klaging og syting.

JOnny virker bare arrogant og hoven, dog han er ikke totalt på jordet med ALT han sier. At han ikke vil få seg venner her på forumet er hans sak, men det er vel ikke noe poeng i å få seg uvenner heller. Å kalle oss andre for lite kunnskapsrik pga at vi snakker mye om handicap er jo en ganske så humoristisk konklusjon.

Du kan jo heller ikke nekte på at du opphever deg selv JOnny når du sier at vi andre har høyt handicap og lite kunnskap.

La meg få sitere den kunnskapsrike JOnny:

"Golf handler om antall slag man bruker ! Hcp har ingen ting i en diskusjon om hvor vanskelig en bane er å gjøre..."

Javel Mr? Mener du selv at du er glup? Hvis du reiser rundt å spiller masse baner der du holder deg rundt handicap 10. At du da kommer til Miklagard og skriver deg ned endel poeng, betyr ikke det da at Miklagard er en lettere bane sammenlignet med de andre man har spilt i det siste? Hvordan kan du ellers sammenligne vanskelighetsgraden på baner?

Antall slag vil ikke funke ettersom man trenger en slope (eller en course rating) for å klassifisere banene opp mot hverandre.

Fint med teskje - og god jul JOnny.

over 20 år siden

Go Gunder.....

du har helt rett. JOnny er ikke helt på jordet i alle ting han sier, bare resten...... :D

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Tigern: når skal du spille Miklagard? du er herved invitert. Til og med gratis greenfee. Tenkte jeg skulle få deg til å digge miklagard like mye som jeg digger din hjemmebane :p

over 20 år siden

Gunder,

jeg blir med på Miklagard når som helst.
en ettermiddag til uken kanskje?

har gledet meg til å prøve banen siden jeg begynte å lese hetsingen som banen får fra folk som er misunnelige... hehehe....

tirsdag?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Skal vi se skal vi se. Jeg fyker på ferie nå til helgen men tror jeg henger litt i Oslo noen dager. Skal spille nå på fredag, sikkert i helgen, og mulig mandag/tirsdag. Smell meg en mail så avtaler vi nærmere. gunder@framebase.com

over 20 år siden

Den er grei.........

Endelig skal jeg få kommet med en klar egen mening om banen som er så høyt elsket og hatet..... ;O)

Ulf

over 20 år siden

Ulf

Oj da. Her var det sterke meninger angående både Miklagard og hvem, hva hvor. Det er fint, sånn skal det være.
Til deg kjære JOnny; selvfølgelig er "riktig" golf såkalt slag-golf. Men det gjør det i hvert fall ikke lettere å spille Miklagard til sitt handicap. Det er ok at noen mener Miklagard er lettspilt fordi det er en åpne bane uten smale skogshull. Det er faktisk slik en golfbane skal fungere synes jeg. Den skal både være lett, for høyhandicapere, og vanskelig for de med lavt handicap.
Miklagard kan saktens være lett fra både dame-tee og herre-tee (gul), men pegg opp på svart tee, og vips, banen blir et lite monster. Særlig hvis det blåser en smule. Som sagt, er det slik en golfbane bør være. Ingen bygger vel et golfanlegg bare for proffer..?
Det er ikke mange i landet som scorer bra på Miklagard. Banerekorden er som sagt helt fersk og lyder på 69 slag. Hva andre proffer vil score er et hypotetisk spørsmål, men Peter Cowen - en meget anerkjent golftrener - mener at banen kan spilles til rundt 64 slag uten alt for mye vind. Kanskje har han rett? Kanskje ikke? Vi får se hvis de dukker opp en dag.
Kjære Mikkel Rev; for meg personlig er alle baner vanskelige. Bør ikke dra over grensen for å finne dem, for si det slik. Og når jeg mener vanskelige så mener jeg å score banens par i antall slag, sett i ly av mitt handicap. Så kan jeg godt like eller like ulike baner, men det er noe helt annet. Jeg vil i alle fall ikke drømme om å få deg til å like Miklagard. Det er en personlig greie og får være opp til enhver.
Det blir bare litt slitsomt i lengden at folk skal ha Miklagard til å være så forbasket lett hele tiden. Er den det for deg, synes jeg du skal prøve deg på en annen tee, gjerne fra back-tee. Synes du fremdeles den er lett og du blir drittlei av å gå på par hele tiden, bør du satse på golf som levebrød. Da er du nemlig i øverste sjikte av norsk og europeisk golf. Lykke til!

Ulf Laurang

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

Ulf, du må da være enig i at noen baner er vanskeligere enn andre.
Men det må selvfølgelig sees i sammenheng til hva slags spilletype du er.
Som nevnt er lengden ikke et problem for meg, min score avhenger av den spillbare bredden av hullene, og derfor er Miklagard lett for meg å få en god nettoscore på.
Andre med samme hcp slår kanskje mye rettere, men mangler lengden, og vil kunne spille bra på f.eks Kjekstad, en bane som jeg alltid ligger 8-10 slag bak mitt hcp på.
Men jeg gleder meg til å høre hva du har å si om banen du skal spille på fredag. På min rangliste er den på andreplass over verdens letteste..........

Ulf

over 20 år siden

Ulf

Hmmm..

Kongsberg var et meget hyggelig bekjentskap sist jeg spilte der, men det er noen år siden. Min fysiske form for øyeblikket lover ikke særlig godt hva bra score angår, men jeg kommer sikkert til å kose meg - noe jeg som regel gjør når jeg spiller golf :)
Selvfølgelig er jeg enig i at noen baner er vanskeligere enn andre, men det jeg sier er at å konstruere en bane bare for at den skal være vanskelig, er en smule dumt. I alle fall for flesteparten av medlemmene. Den bør være grei å spille for middelgolferen, og gi skikkelige utfordringer for den garvede spilleren. Det mener jeg Miklagard gjør.
Som sagt, for de som synes den er for lett, råder jeg dem til å bytte til en vanskeligere tee. Det bør duga. Velkommen og lykke til..

Ulf

JOnny

over 20 år siden

JOnny

Ja Gunder, jeg står for min utalelse om at hcp ikke har noe med hvor vanskelig en bane er eller ikke å gjøre. Du og de fleste andre her inne forstår fortsatt ikke sammenhengen som jeg og noen få til prøver å forklare dere.

Hcp er en selskapslek ! Golf er et slagspill der det gjelder å ha færrest slag.

Teskjeeksempel for å hjelpe dere :

Hvis jeg får 40 poeng er deres konklusjon at banen er lettere enn en bane jeg hadde fått 36 poeng på med alle forutsettninger likt. OK, med så langt ??
På 40 poeng runden dreit jeg meg skikkelig ut på 2 hull og brukte 20 slag, men spilte over evne resten. score på slag 98. PÅ 36 runden spilte jeg jevnt og trutt stort sett 2 poeng på alle hull. Score på slag 78.

Altså jeg brukte 20 slag mindre på runden jeg fikk 4 poeng mindre på.

Ergo sier ikke hcp en dritt om hvor vanskelig banen er.

Hvis dere nå ikke forstår kan jeg ikke hjelpe dere ........i likehet med 98 % alle alle som spiller golf i norge.

Mikkel Rev

over 20 år siden

Mikkel Rev

OK, JOnny, du har et meget viktig poeng.
bortsett fra...
at poenget ditt sjelden gjelder for singlehandicappere.
Når man kommer ned i single handicap scorer man stort sett på alle hull. Det er sjelden stableford-score og netto slagscore avviker.
I de tilfeller det er avvik skyldes det at banen er vanskelig og man havner i trøbbel det er vanskelig å komme ut av.
Hvordan 25-handicappere som hverken har lært seg å treffe ballen eller har fått vett nok i hodet til å ikke prøve på det umulige, spiller er ikke så interessant i denne debatten. De har likevel et stort antall ekstra slag tildelt som de på død og liv ikke vil bruke... De må¨gjerne fortsette å leke til de lærer hva golf dreier seg om.
Jeg støtter 100% om bortfall av hcp, men det kommer nok ikke til å skje så lenge golf styres av høy og middelshandicappere.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Vanskelighetsgraden til en bane er slik jeg ser det helt avhengig av diverse element, såsom spillerens kompetansenivå, vær&vind, hullplassering etc.

Altså blant annet subjektiv!

Men det må gå an argumentere/diskutere på et nivå som inneholder et snev av folkeskikk uansett.

over 20 år siden

Helt enig Fooore.

JOnny har null respekt for andre golfere, og mener han er allvitende.

JOnny, du har rett i at Golf handler om slagspill, men det er arrogansen og den gjennomførte syrlige holdningen din som gjør at vi andre reagerer på det du sier.
du må bare ikke tro at du kan sitte der og skrive innlegg her for at folk skal få en åpenbaring om hvor lett Miklagard er og hvor dumme vi er som spiller med hcp. I hvertfall ikke når du så tydelig understreker hvor dumme vi er som mener det vi gjør.

ta deg sommerferie og se om det er viktigst å prakke på oss andre sure holdninger, eller om kanskje golfspillet er viktigere.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Jeg tror det JOnny mener er at man må se bort i fra hcp når man skal finne ut hvor vanskelig en bane er fordi ulik slope-verdi utjevner forskjellene. Han mener at man skal se på brutto-score (ikke tenk hcp eller slope i det hele tatt) noe jeg er helt enig i.

Ulike spillere avhengig av deres sterke og svake sider ved spillet vil finne ulike baner vanskelig. Min beste score på Miklagard fra backtee er 78, og det tok meg mange runder før jeg klarte det. Til sammenligning scoret jeg følgende første gang jeg spilte disse banene (backtee): Sorknes = 78, Larvik = 79, Kongsberg = 78, Tyrifjord = 77, Losby = 340 (føltes slik) for å nevne noen. Så for meg er Losby en av de vanskeligere, men andre har helt sikkert andre erfaringer.

SJ

over 20 år siden

SJ

Joda, enig i det Fjosok. Men hcp har likevel en relevans i diskusjonen, da spillere med samme hcp tendenserer til å ha mer til felles når man diskuterer baners vanskelighetsgrad enn folk med ulik hcp har (man kan godt dele inn i høyt, lavt og middel her). Derfor er det relevant å snakke om en bane som er lett og vanskelig, sett utfra personens hcp.

Det som er mindre relevant er hvor mange poeng spilleren faktisk oppnår på banen, da dette langt på vei er tilfeldig. Spillerens hcp (eller spillestyrke) er derimot basert på mange runder, noe som har jevnet ut tilfeldighetene.

Men det er klart det også er forskjeller innenfor en og samme hcp-kategori. Alt jeg sier er at spillestyrken er en interessant opplysning å få i sammenheng med påstander om en bane.

Nick

over 20 år siden

Nick

Som et appropos. B. Langer spillte Valderama på 62 slag. Enkel bane? Den knuste iallefall meg

Ny banerekord igjen

over 20 år siden

Ny banerekord igjen

Peter Kaenche med 67 slag i lag NM.

Hadde vært moro å se hva et ET felt ville gjort med banen.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her