Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf i Hemsedal

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg skal til Hemsedal i helgen, og tenkte å få med meg en golfrunde. Jeg ser det er to baner der oppe, Hemsedal GolfAlpin og Golf Hemsedal i Grøndalen. Noen som vet litt om disse banene og kan anbefale en av dem?

Jeg ser at GolfAlpin i 2004 holdt på å bygge ni nye hull, er disse ferdig?

Alvorlig talt

over 20 år siden

Alvorlig talt

Bare glem hele opplegget. Begge banene stinker. Kun Bærumssosser så langt øyet kan se.

704

over 20 år siden

704

Hvis du først er der kan du like godt spille, og jeg har absolutt ikke inntrykk av at det kun er Bærumssosser der.

Hemsedal (som ligger i Grøndalen) er en åpen og enkel bane med en elv som renner tvers igjennom. Hallingdal er bortimot den rake motsetningen der den ligger inne i skogen.

Personlig foretrekker jeg sistnevnte bane. Det gjelder bare å spille smart. Har ikke spilt den i år så jeg vet ikke i hvor god stand den er, men jeg syns faktisk det er en ganske morsom bane selv om den ikke kan måle seg med en del andre baner kvalitetsmessig.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Antar at SJ ønsket betraktninger rundt banestandard, ikke en beskrivelse av spillerne, noen har kompetanse til å spille sammen med mange typer folk, SJ kan sikkert klare det selv om siste innsender tydeligvis har sine problem.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Ok, innsender nummer 2 ble riktigere!

Per Kristian

over 20 år siden

Per Kristian

SJ
Jeg vet banen i Hemsedal har slitt med en vanskelig vår, men jeg vet ikke hvordan banen er nå. Banen er generelt kort men det er mye vann i spill. En av få baner i Norge man får mindre tildelte slag enn handicap, og man må spille bra for å sanke poeng.

Banen på Granheim (GolfAlpin) er etter det jeg har hørt i veldig god stand. De ni siste hullene er ikke ferdig, men flere av hullene er påbegynt. Denne banen for du i motsetning MANGE slag på. Er du ikke på fairway er du i skogen. Her er det flere riktig gode golfhull, fantasisk natur og mygg! ;-)

Er selv medlem i Hemsedal GK men har ikke spilt noen av de i år ennå.

svein

over 20 år siden

svein

Spiller på Granheim mange dager i uka
fin bane ,9hull ferdig og de er bra...2smarte vannhull og det kan være mygg....

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg endte av praktiske grunner opp i Grøndalen, og ble MEGET skuffet. Jeg har ALDRI spilt på en bane som har vært i dårligere stand! Fairwayene var brune og knallharde (de bestod av over 50% jord, uten antydning til gress). Men det var faktisk ikke det verste. Greenene var 9 flattrampede bunkere (bestod av ganske grov sand eller grus, omtrent som det som faktisk var bunkere), med noen få gresstuster rundt omkring. Ballen hoppet og spratt som på et vaskebrett...

Vet ikke hva de har slitt med i vår (det ser ut som det nettopp har blitt vår etter en kortere istid), men det var uansett ikke bra. 240 i greenfee er rett og slett et ran.

Hvis man ser bortfra at det nesten ikke var gress på banen, så var layout'en helt ok. Vann i spill på nesten alle hull, men det var stort sett lengdepresisjonen som ble satt på prøve, og ikke retning. Med unntak av hull 5 var det temmelig god plass til høyre og venstre. Ikke veldig utfordrende med andre ord.

Runden endte med 34 poeng, noe jeg er ganske fornøyd med etter temmelig mange treputter på de skabbete greenene.

Neste gang blir det GolfAlpin....

Alvorlig talt

over 20 år siden

Alvorlig talt

Hva var verst? Sossene eller greenene?

Per Kristian

over 20 år siden

Per Kristian

Ikke si at jeg ikke advarte deg, SJ... Har ikke spilt der selv i år, men det er skikkelig bedrøvelig at vinteren kan gjøre så stor skade.

Men over til banen er jeg litt uenig at du har god plass overalt.
Hull 1: Vann hele høyre side
Hull 2: Vann hele venstre side + høyre side ved greenen
Hull 3: OB hele høyre side tett inntil greenen
Hull 4: Vann høyre side av fairway, skog venstre
Hull 5: Trangt utslag med hellende fairway mot vann høyre
Hull 6: Vann venstre ved landingsområde fairway, vann høyre og bak green
Hull 7: Her har du veldig god plass!!
Hull 8: Vann hele venstre side
Hull 9: OB hele venstre side

Jeg vil ikke kalle dette god plass.... ;-)

SJ

over 20 år siden

SJ

Neida, jeg tok mine sjanser til tross for din beskrivelse :-)

Når jeg sier god plass, så mener jeg ikke ubegrenset plass, men god plass til endten høyre eller venstre - ikke høyre og venstre samtidig, som det kanskje ser ut som jeg skrev over :-) Dette med unntak av hull 5 og kanskje innspillet på hull 2 og utslaget på hull 4 (om enn i mindre grad). Dermed trenger man sjelden å treffe midten av fairway, men kan legge seg ut venstre eller høyre alt ettersom hva som passer. Roughen er nemlig ikke noen rough å snakke om, så man taper ikke så mye verken lengde eller presisjon av å ligge der.

Min oppsummering blir dermed som følger:

Hull 1: Slå ut til venstre på fairway. Evt. bunkertreff ikke noe stort problem pga kort innspill.
Hull 2: Utslag til høyre, gå inn på 3 i stedet for to for å sikre retning.
Hull 3: Kort par 3, relativt mye å lande på rundt greenen (lett rough).
Hull 4: Bred fairway, plasser utslaget midt i.
Hull 5: HER MÅ MAN VÆRE PRESIS!
Hull 6: Utslag kort av dammen, bred fairway.
Hull 7: God plass til alle kanter.
Hull 8: Meget god plass til høyre.
Hull 9: Meget god plass til venstre.

Dette blir selvfølgelig litt hcp-avhengig, men for de fleste fra 25 og nedover vil jeg si at man stort sett har god plass dersom man spiller klokt.

SJ

over 20 år siden

SJ

Rettelse:

Hull 9: Meget god plass til HØYRE.

SJ

over 20 år siden

SJ

Til Alvorlig talt:

Jeg vet ikke hva du har opplevd, men jeg kan ikke si at sossefaktoren var høyere på denne banen enn noen andre baner jeg har spilt i Norge.

Joachim

over 20 år siden

Joachim

Jeg sneik meg til en gratisrunde på denne banen i går kveld, og kan bekrefte det som står her 100%. Verre bane har jeg faktisk aldri spilt, inkl. jallabanen i Brønnøysund.

Glad jeg ikke betalte for runden i hvert fall!

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

Selv om du ikke hadde betalt for runden, burde du vel nesten kunnet kreve en viss form for kompensasjon for bryderiet. Kunne jo eventuelt rappe med deg en bøtte med rangeballer. Personlig hadde jeg tenkt å snike til meg en gratisrunde på Bogstad imorgen kveld. Blir jeg ferska sier jeg bare "pøtt", da forstår de jo at jeg egentlig er en av dem.

Hemsedal

over 20 år siden

Hemsedal

Hemsedal GK har vert en smule uheldig i år,,,banen pleier å ha en ganske god standard i juli,,men desverre ikke i år...man må også huske på att banen ligger 750M.O.H det er det høystliggende banen i norge...i juni var det ca 5 g i snitt temp på banen kl 09,00...hadde det ligget snø på en bedre bane midt i oslo i mai..å hatt den tempen vi har,,,så hadde dere nok forstått problemet vårt

Joachim,,,håper jeg treffer deg på banen neste gang du sniker deg ut...så skal vi se hvor mange baner du kommer til å få spille på i den nermeste framtid... Eller du har kannsje ikke penger til å betale green fee,,,,

Hemsedal GK har liten sosse faktor..klubben har ett kanon bra miljø og har en super bra beliggenhet,,,

Joachim

over 20 år siden

Joachim

Jeg hadde nok ikke vært så motvillig til å betale greenfee dersom man hadde innsett at så lenge banen holder den standarden den holder nå, så kan man ikke forlange full pris.

Jeg sniker (nesten) aldri når banen er verdt pengene. Men denne gangen var det sent på kvelden og nesten ikke en sjel på banen, så det ble litt for fristende... Spesielt ettersom jeg hadde hørt rykter om tilstanden...

Men jeg lurer på hvordan du har tenkt å stenge meg ute fra andre baner enn Hemsedal.... Og akkurat i år er vel ikke akkurat det den strengeste straffen jeg kan tenke meg ;-)

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Huff, for en innstilling du har Joachim.
Hvis du synes banen ikke er verdt pengene så får du heller la være å spille.

SJ

over 20 år siden

SJ

Både enig og uenig. Man skal selvfølgelig ikke snikspille, det er omtrent som å naske i butikken og burde medføre bortvisning. Men jeg er ikke enig at det er greit å ta full pris når banen er såpass langt fra normal standard. Det burde klubbledelsen innse. Det er bare å legge seg flat, alle baner kan ha en uheldig vinter, og sette ned prisen betraktelig. Både på greenfee og årskontigent. For denne banen kommer ikke til å bli bra før tidligst til neste vår.

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Det er en helt annen sak. Klubben burde nok sette ned prisen på greenfee, da får de flere gjester som er fornøyde og sannsynligvis mer inntekter enn med full gf.
Det kan forøvrig være mange baner man ikke synes er verdt den prisen som er satt, men man betaler uansett før man spiller, eller lar være å spille der.

Å sette ned årskontingent etter et dårlig år med lav gf og få gjester????

Det går jo ikke. Golfbaner er ikke så lønnsomme.

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg mener at det er på sin plass med en viss rabatt på årskontigenten det året banen er dårlig, evt. en annen form for kompensasjon (50 polletter til rangen eller lignende). Når banen så leges, setter man selvfølgelig kontigenten opp igjen.

Så får heller klubben gå med tap dette året. Jeg mener at det er klubbene som må ta risikoen for dårlig baneforhold, ikke medlemmene. I hvert fall når vi snakker om så store ødeleggelser som vi gjør her.

Er det forresten noen som vet om det er mulig å forsikre seg mot slike ting? Det er jo noen golfbaner som ligger utsatt til for flom o.l., mens andre (les Hemsedal) kan være utsatt for gressbrann og andre vinterskader.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Jeg har en følelse av at SJ ikke helt har dekning for det som kommer her.

det er årsmøtet og styret, og ikke klubben som bestemmer årsavgiften til medlemmene.
"Så får heller klubben gå med tap dette året"...
vet ikke hva slags bedrift du jobber i, men de fleste golfklubbene i Norge ville antakelig gått konkurs dersom de skulle mistet både greenfee og årskontingent samme året. har du ikke fått med deg at golfklubber ikke er vinnere på bedriftsmarkedet? de sitter ikke med noe buffer av cash for å dekke opp for dårlige år.
nå snakker jeg om de klubbene jeg har kjennskap til selv, og ikke klubber som sikrer seg med høy kontingent og lav tilgang for greenfee medlemmer.

nei, jeg mener at man må delta i gode og dårlige dager på hjemmeklubben sin, for å kunne overleve et år med dårlige inntekter.

nedsatt greenfee kan være en god løsning for å få opp besøkstallet, men det er vanskeligere enn å bare sette ned prisen og håpe på det beste.
i værste fall, så vil greenfee spillerne alikevel falle bort, og da er det bedre for klubbene å ha full greenfee for noen få, enn halv greenfee for noen få.

husk at klubbene tenker på vegne av medlemmer og sponsorer. de legger ikke spesiellt til rette for greenfee spillere, selv om man er velkommen til å spille på banen deres. dette er ikke ment som beskyldning, men heller forsvar av klubbenes tankegang, siden økonomien er så vanskelig som den er.

kanskje vi skal starte en eller annen forening som sørger for at alle norske klubber får statsstøtte... hehehe... det hadde vært noe det.

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg innrømmer at jeg ikke har Master i økonomisk styring av golfklubber, men jeg mener likevel at man på sikt vil tjene på vise litt goodwill overfor medlemmer og gjester. Da får de besøkende en god totalfølelse, selv om selve banen er en nedtur. Men som sagt, jeg har ikke inngående kunnskaper om slike forhold, dette er en ren subjektiv iaktagelse.

Hvis ikke klubbene har økonomisk ryggrad til å klare et dårlig år eller to, burde de aldri vært startet opp i utgangspunktet. Nå vet jeg ikke hvor mange dårlige år Hemsedal har hatt tidligere, ei heller hvordan oppstartsvilkårene for denne banen var. Men det er ikke tvil om at det er mange golfprosjekter her til lands som aldri burde vært tiltenkt engang.

Men jeg spør igjen; er det ikke mulig å forsikre klubbene for slike ting? Ikke for dårlige år generelt, men for inntektstap som følge av naturskader?

Hemsedal

over 20 år siden

Hemsedal

Så det er sagt. Så er green feen redusert,,,Joachim hvis du blir tatt for å snike deg ut på en golf bane uten å ha betalt green fee,,kan dette rapporteres inn til NGF,,,og da det kan medføre att ditt hcp el Gk kan bli inndratt,,,for enn lengere periode,,tror nok medlemmene har en hvis forståelse for dette ,,det er jo en stor utfordring å drive en golf bane høyt oppe til fjells.Banen har hatt et bra besøk av green fee spillere i helgen,,Tror nok vi kan med en ok bane standard i begynnelsen av august..Hemsedal GK har en super bra beliggenhet og ett godt miljø,,Kanon bra resturant og bra å imøtekommende personal....Banen kan faktisk være ganske utfordrene,da det er masse med vann og skog..smale Fw og mye ruff..tror nok dem fleste vill reise fra golf hemsedal med en posetiv og bra opplevelse når banen er på sitt beste S

Nysgjerrig

over 20 år siden

Nysgjerrig

Hemsedal: Er greenfee redusert nå i det siste, eller er 280 kr som SJ nevner lengre oppe i denne tråden allerede en rabattert pris?

Altså: Hva er opprinnelig pris og hva koster det nå?

Hemsedal

over 20 år siden

Hemsedal

Dette er prisene vi har i Grøndalen
(pga redusert banestandard)

Helgen 280, nå 230 (18 hull)

Ukedag 230, nå 200 (dagsgreen fee)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her