Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Verditap brukt golfutstyr

KristinJ

over 22 år siden

KristinJ

Hei,

jeg er ny golfer av året og tenkte å kjøpe et halvsett iløpet av våren. Er det noen som kan hjelpe meg med hva som lønner seg; et pent brukt sett, eller et helt nytt sett til samme pris? Regner med at man får et bedre sett kvalitetsmessig dersom man kjøper pent brukt i forhold til ett nytt billig sett, men vil denne kvalitetsforskjellen ha noen betydning for en nybegynner? Det er jo enklere å gå i en proshop og få hjelp til å velge riktig sett, enn å begynne å lete i bruktannonse-jungelen på nettet..

Selv hadde jeg håpet å kunne overta et sett Taylor Made BubbleShaft grafitt køller (herresett), men disse ble visst for tunge for meg ifølge min pro. Noen som har en ide om hva jeg evt kan selge disse for? (3-SW, 7 år gamle) Hvor mye taper slike golfkøller seg i verdi pr år?

Mvh Undrende

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Tror jeg ville gått for et billig halvsett, enten det er nytt eller gammelt. Selv hadde jeg nok med å (forsøke å) treffe ballen det første året, og få på plass noe som kunne gå for en "sving". Det kan jo også hende man mister interessen, og da er det jo greit å ikke ha brukt en formue.

Kjøpte nettopp nytt selv, og fant ut at et finfint (klone-)sett fra statene fratrukket det jeg får for mitt gamle sett ikke ville koste mer enn å sette nye grep på de gamle køllene. Da ble valget plutselig veldig enkelt.

Det eneste jeg egentlig lurer litt på, er om jeg burde bruke annenhver kølle bare. Jeg er ganske sikker på at enhver spiller kan spille sitt omtrent beste uten å bruke mer enn halvparten av køllene. Og det ville gjøre bag'en halvparten så tung...

F.eks. putter, SW, 9'er, 7'er, 5'er, 3'er wood. Tipper de aller aller fleste ikke taper noen poeng på å la resten ligge igjen i bilen... Men, det er jo en annen diskusjon...

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Løsningen på tung bag er selvfølgelig å bruke tralle. Mange tror at de som er gode bærer bagen sin, dette er feil. Mange av de som er ute etter å spille best mulig triller baggen, dette er betydelig mer avlastende på rygg og ben og man kan konsentrere seg maksimalt på å slå. Når Tutta er sin egen caddi triller hun tralle, de gangene jeg har sett henne.

Tips, skyv trallen foran deg, dette er den beste og minst kraftkrevende måten å trille på.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Mmm... Men jeg tror jeg venter til jeg blir pensjonist med å bruke tralle.

Boromir

over 22 år siden

Boromir

Nå spurte KristinJ om verditap på golfutstyr og ikke hvorvidt det er best å bære eller trille en bag.

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Min erfaring er at brukte køller av høy kvakitet ikke blir særlig billigere med årene.

Har spilt golf nesten hver dag i hele år og spiller selv med ett billig sett uten att jeg merker noen serlig forskjell, har prøvd alt fra sett i 10 000 kroners klassen til gamle køller funnet paa dynga og spillet mitt varierer ikke allverdens. Ett billig halvsett det første året er mer enn nok spør du meg.

Jeg regner også med att din pro mente køllene var for tunge og slå med og ikke for tunge til å bære i baggen...........

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Tja, mange klare svar her......
Men legg merke til dette:
Nye køller detter til halv verdi når du drar dem ut av butikken, og er de 10 år gamle kan du nesten bare kaste dem.
Veldig gamle køller er som oftest ikke så gode å slå med fordi teknikken har gått mye fremover.
Halvgamle køller derimot er ofte like gode som nye, selv om de ser meget slitte ut.
Noen år gamle køller av dyre merker som TylorMade, Titleist, Mizuno, Wilson og MacGregor er ikke så veldig gode for nybegynnere, mens Cobra, Ram, Callaway, Ping, Mitsushiba og Lynx har nesten utelukkende perimetervektede køller (jern) som er lett å slå med.

Personlig synest jeg halvsett er bare tull og tøys. Dette er kun et salgstriks. Bedre å kjøpe et helsett og heller la de lange jernene (5. 4. 3) ligge hjemme til du blir stabil med 6er og 7er.

Den store svakheten med typiske nybegynnersett er driver og fairwaywoods som er for små. Her er det vanskelig å finne rimelige alternativer dersom du ikke vil importere via internett fra USA eller bygge selv.

Når det gjelder de spesifikke 7 år gamle køllene du nevner vil de ikke være så mye verdt om 2-3 år.

At de er for tunge er nok også en sannhet med forbehold. Forskjellen på herre og damekøller er typisk 3-10 gram, en nybegynner merker det ikke engang. Imidlertid kan skaftene bli både for lange og for stive. Lengden kan kortes ned for fra 500kr inkl nye grep, stivheten er det dessverre lite å gjøre noe med.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Hei igjen Kristin.

Kikket litt rundt på internett, og dersom du er ute etter lettspilte køller til en billig penge kan du bestille disse:

http://golfsmith.com/ppage.php?stynum=RM500&lcode=

Da får du KOMPLETT kvalitets merkevare-sett (helsett) i bag til 160 USD eller ca 1100kr. Bestiller du nå har du det levert på dørea om ei uke for totalt 1700-1800kr inkl frakt og moms.

Dette settet inneholder lettspilte oversize jern, gode fairway-wooder og driver med stort hode.

KristinJ

over 22 år siden

KristinJ

Hei igjen,

takk for alle tips! Og ja, proen mente herrekøllene ble for tunge å slå med ;-)

Tenker jeg prøver å legge ut Taylor Made køllene for salg, og kjøper meg ett lettspilt sett som KølleKalle foreslår, importere fra USA virker veldig greitt og fornuftig. De nevnte køllene ser ut til å være et rimelig og bra alternativ!

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg har prøvd tilsvarende RAM køller i USA. Der var det ikke regnet som kopier, men originaler. Husk at det er ikke lenge siden eksempelvis Taylormade var kopier.

For å komme til saken igjen. De var veldig gode og ble solgt gjennom proshop'en i klubben.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her