Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfterminologi

Golfterminologi

over 20 år siden

Golfterminologi

Innspill fra Norsk Språkråd:

Å golfe: Språkrådet har ingen innvendinger til denne verbformen. Det vanligste har nok vært "å spille golf", men "å golfe" er lett å forstå, og det skrives slik som det uttales, et prinsipp en gjerne ønsker i norsk.

Å putte: Verbet "putte" har i Bokmålsordboka to betydninger:

1) 'stikke, legge' (putte noe i lomma)

2) 'slå putt' (fra engelsk, er beslektet med put, 'legge, støte') lett golfslag på greenen for å få ballen i hullet.

Den uttalen som samsvarer med skrivemåten i norsk, er /putte/ med u-lyd. De som gjerne vil vise til at dette opprinnelig var et engelsk ord, må gjerne kunne si /pøtte/, men etter vår vurdering virker det som et unødvendig skille.

Bunker:

Står oppført slik i Bokmålsordboka

bunker (engelsk, 'stor beholder, kullkasse')
1 på skip: rom til brensel
2 helt eller devis nedgravd beskyttelsesrom (av betong eller lignende)
3 sandgrop som tjener som hinder på golfbane, sandbunker

Her gjelder samme argumentasjon som ved put: Bunker er tatt inn i norsk, har fått norsk uttale /bonker/, og det virker nok rart at en skal holde på den opprinnelig engelske uttalen fordi om en spiller golf? Her vil vi altså tilrå den norske uttalen /bonker/. De som vi si /bønker/, må selvsagt kunne gjøre det, men de kan da ikke hevde at bare de har den riktige uttalen!

Med vennlig hilsen
Eilov Runnestø
rådgiver

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

takk skal du ha for et fint innlegg. jeg setter meg bak og nikker....

Niels

over 20 år siden

Niels

Oi det skulle jo mitt navn inn der.. Jeg tar på meg ansvaret for å gå imot Asbjørn og innhente informasjon fra Naarsk Spraaaakraaad :)

ole

over 20 år siden

ole

Legg inn det samme innlegget på golfsiden.com! (Hvis det ikke er gjort allerede da)

Tjolahoba

over 20 år siden

Tjolahoba

Flott

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Å jubel for en glede!

Nå er

over 20 år siden

Nå er

Når er oså Norsk Språkråd blitt verbaler tullinger.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her