Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

torque i skaft

Geir

over 20 år siden

Geir

Hei. Har en diskusjon med en køllemaker atter at min driver ble forlenget fra 44" til 45,5". Loften er 12 og skaftet er Vista Pro 60 med torque på 4,5 står det på nettsiden. Etter forlangelsen så går alt til høyre, enten i en fade eller en ren slice. Tar jeg så en r7 med standard skaft som har 2.9 i torque os slår så går alt rett frem og langt. Jeg slår ikke veldig langt men en max langde på 240. Er det den høye torquen som gir fadene etter at skaftet ble forlenget eller har ikke torque noe med saken å gjøre som køllemakeren sier. Blir snart sprø av køllene jeg kjøpte der...Sukk

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Geir jeg kan ikke mye om dette men Matz Moder er vel den som kan mest om dette. Ring han eller skriv til han - se samme nettsted.

!!!

over 20 år siden

!!!

Hvorfor forlenge??? Skaftet er 4 cm lengre. Da har du mer flex som gjør at hodet henger mer og er mer åpent i trefføyeblikket. I tillegg kommer sannsynligvis driverhodet senere enn kropp/armer og du skyver ballen til høyre
44 tommer er mer enn nok

olfert

over 20 år siden

olfert

Forutsatt at forlengelsen er i grepsenden (at du ikke i tillegg har kuttet tippen) skjer det følgende:

1) Driveren får mykere flex - vil normalt føre til at køllehodet er mer lukket i treff - en dårlig forklaring i ditt tilfelle

2) Driveren får større svingvekt - vil føre til lavere svinghastighet på kroppen, som igjen kan føre til forskjellige endringer i svingen - en mulig forklaring

3) Torque øker litt - kan føre til større utabilitet i køllehodevinkel men vil neppe slå ut konsekvent i en retning, samtidig som det trolig er en liten faktor - neppe en forklaring

4) Effektiv lie i oppstillingen vil endre seg - neppe en forklaring

5) Driveren blir lengre (-: - de fleste spillere som sliter med slice, sliter mest med lange køller - mulig forklaring

Teknikken din varierer trolig også relativt mye fra uke til uke (avhengig av hvor god du er!), men du sier at det ikke skjer med R7 så kanskje ikke det heller??

Det du ihverfall bør teste aller først før du konkluderer med "utstyrsproblemer" er å slå mange driver hvor du gripper ned 1,5". Da har du samme driveren som du hadde før, med minimalt tynnere grep og noen få gram dødvekt i form av skaftforlengelsen. Disse gramene er ubetydelige, på lik linje med om du tar den hvite eller svarte hansken din som veier noen gram forskjellig (-:

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg er ingen teoretiker på det aktuelle tema, men vil skyte inn at i praksis opplever jeg det motsatte av hva olfert beskriver i punkt 1. Får jeg et skaft i hendene som er for mykt og lett, mister jeg alt ut til høyre.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

For de fleste forårsaker lengere skaft at man slicer.
Det samme skjer med mykere skaft.
Forlenges et stiff-skaft med en tomme spiller det som et regular.
Altså en dobbelt slice-effekt: lengere og mykere.
Skal du forlenge skaftet med en tomme blir det mest riktig hvis du kapper av en tomme i tuppen og skjøter på 2 tommer i grep-enden.

Geir

over 20 år siden

Geir

Takk for innspill. Jeg skjønner nå at dette ike blir bra. Men skulle ikke køllemakeren vist dette da. Han sier jeg er for pirkete så han vil ikke gi meg råd mer....

Jaja. Jeg får vel bytte til golfsenteret eller køllekalle eller lasse. Hvis de vil ha en kunde som er nøye med utstyret sitt da. Eller skal jeg kjøpe en r7 TP istenedn for KZG'en jeg har?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her