Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spillerekkefølge i Four-ball?

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Si at det er min sides tur (dvs min makker og jeg) til å spille p.g.a jeg ligger lengst fra hullet. Hva er da riktig framgangsmåte videre?
- Skal vi to gjøre oss ferdige, altså slå før den andre siden? (Uavhengig av anstand til hullet)
- Skal den ballen som ligger lengst fra spilles uansett hvilken side den tilhører?
- Annet?

Spørmålet gjelder både på spillefeltet og på green.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Samme regler som i single-spill såvidt meg bekjent, den ballen som ligger lengst unna spilles først. Uansett.

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Men i golfreglene heter det:

"31-5. Spillerekkefølge

Baller som tilhører samme siden, kan spilles i den rekkefølge siden anser best."

Denne sier derimot ikke noe om siden skal slå før den andre siden...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Og "siden" er den ballen som ligger nærmest?
Og at de bestemmer rekkefølgen? Høres logisk ut, de skal jo ha fordelen av å ligge nærmest!

-g

over 20 år siden

-g

Men hva om jeg ligger lengst fra hullet og min partner ligger nærmest?

Må vår side slå først (fordi jeg/vi er lengst fra hullet) - eller defineres vi som nærmest hullet (da min spillepartner faktisk ligger nærmest hullet av alle 4 spillerne)?

Nick Faldo

over 20 år siden

Nick Faldo

-g: My point exactly...

S

over 20 år siden

S

Den siden som har ballen som ligger lengst fra skal spille først, men de kan velge å sette den korte først og gå for den lange etterpå..

Åpenbart!!!!

over 20 år siden

Åpenbart!!!!

Hvis man spiller fourball med en viss grad av seriøsitet og en viss grad av visdom, setter man i den korte par-putten først, slik at partneren kan gå for birdien!!

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

OK, kjøper "S" sin forklaring på green.

Gjelder også dette på spillefeltet? Upraktisk i noen tilfeller, javel, men er et "lov"?

Bamse

over 20 år siden

Bamse

Jepp, det er lov!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her