Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan få ned hcp?

Roald

over 20 år siden

Roald

Jeg er vel det man kan kalle rimelig nybegynner, og har ikke helt forstått hvordan en skal få ned hcp.

Bergner man dette i forhold til staplepoints, og får en flere poeng enn hcp tilsier så skal en senke hcp? Gjør en dette for hver runde? Eller blir det eksempelvis gjennomsnittet i løpet av ett år?

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Begynn med et grønt kort kurs så lærer du dette... Men ja du er inne på noe med stableford poeng...

Koko

over 20 år siden

Koko

Roald!
Det å beregne poeng er jo det letteste av verden.
Det lærer du i en fei...
Og få poengene er jo noe helt annet.
Lykke til med begge deler.

det

over 20 år siden

det

er lett å få ned hcp

Olle

over 20 år siden

Olle

Det er den enkleste sak i verden å få ned hcp. Hvis du bare får birdier så er du scratch spiller før du vet ordet av det (+ at du sikkert er verdens beste også)

nybeggyner

over 20 år siden

nybeggyner

Jeg har 36 i hcp, hvis jeg da f.eks skal spille et par 4 hull og har 3 ekstra slag, får jeg da birdie hvis jeg bruker 6 slag? Eller er birdie for meg fortsatt 3 slag?

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Birdie regnes fra banens par, ikke ditt hcp.

d.v.s birdie er 3 på par 4, 2 på par 3 og 4 på par 5.

:)

nybegynner

over 20 år siden

nybegynner

men da er det jo nesten umulig for meg å gå ned da... kommer jo aldri til å spille på 3 slag på et par 4 hull!

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Nybegynner: Du får tre poeng som om du fikk en birdie, og du kan vel godt kalle det birdie i forhold til ditt eget hcp dersom du vil. Men birdie på et par fire hull er og blir på tre slag.

Roald: Poengregning in a nutshell: Får du mer enn 36 stablefordpoeng skal du skrive deg ned med 0,5 pr. poeng over 36 (for spillere i høyeste hcp-klasse). Havner du i buffersonen (31-36 poeng) forblir ditt hcp uendret. Dersom du får mindre enn 31 poeng, er det grunnlag for å skrive seg opp i hcp. Jeg vet at de lerde strides om man SKAL eller KAN eller BØR skrive seg opp. Jeg selv vurderer det litt. Spiller jeg dårligere enn 31 poeng over en periode, så skriver jeg meg opp.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

ingen som sier du må få birdie for å gå ned. hvis du har 36 i hcp, og får 36 ekstra slag (2 på hvert hull), så holder det at du for dobbel bogey på de fleste hullene, og bogey på en eller to.

cheater

over 20 år siden

cheater

gjør som meg, jeg bare skriver scorekort uten å spille. skriver at jeg f.eks går 3 slag under banens par og skriver meg ned som bare f. har 4,1 i hcp nå. Må desverre gå turneringer for å skrive meg lenger ned, og jeg spiller jo egentlig til grøntkort. så jeg tør ikke være med på turneringer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her