Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Juks på P4

Golfdommer på ferie

over 20 år siden

Golfdommer på ferie

Jeg var tilskuer på P4 i Drammen i helga, og kunne nesten ikke tro det jeg så.
Så at et par spillere som haddee slått seg ut i semirøffen tråkket hardt og lenge med foten bak ballen for å tråkke ned gress og dermed forbedre leiet. Den ene av dem gned til og med foten frem og tilbake for å brekke gresstråene. En annen spiller sto over et minutt og presset ned gress rett bak ballen med køllehodet mens han ventet på at en av de andre som lå litt lenger bak skulle slå.
Alt dette skjedde på hull 18 der mange gikk inn på 2 slag.
Observerte også at en spiller som slicet ballen ned i skogen på 17 "fant" ballen et helt annet sted enn den gikk inn. Han spilte ganske enkelt en annen ball ut og lot som ingenting.
Lurer bare på hvor mye jeg IKKE så....
Når spillere på dette nivået jukser så grovt og åpenlyst, hva kan man da forvente på lavere nivåer (amatour og junior-tourene )

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Bel du overrasket????

I mine øyne er det ingen grunn til å tro at folk som ikke er så gode som gjengen i toppen jukser mer, dette har med person å gjøre, ikke spille-kompetanse.

Men jeg kan være naiv.....

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Dette var faktisk oppsiktsvekkende, dette hadde jeg ikke trodd om spillere på P4 touren...

Ikke veldig hyggelig lesning, ser du det så ser andre det også og det er ikke en god signaleffekt...

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Hva med å si fra? Greit det er vankselig å bevise, men hvis det gjentar seg på flere runder så merker de nok presset til å slutte.

Harald

over 20 år siden

Harald

Alle som ser slikt er pliktig etter mitt syn til å si ifra til turneringsledelsen/dommer. Ved å ikke si ifra aksepterer du juks.

Even

over 20 år siden

Even

Og at en "Golfdommer på ferie" velger dette fora i steden for å tipse turneringsledelse / dommer, eller å ta det opp med NGF sier også litt om "Golfdommer på ferie".

xxxx

over 20 år siden

xxxx

Og nå er det plutselig golfdommerens skyld?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Til xxxx

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Golfdommeren sier ikke noe om at han IKKE har varslet ledelsen. Det må da være lov å ta det opp på Scangolf uten å måtte fortelle halve livshistorien sin.

Det beste er å drite dem ut der og da men å påpeke det. Så tydelig juks burde man slå ned på hardt og brutalt. At en sosial-golfer som bare er ute på søndagstur bryr jeg meg sjelden om hvis han tramper ned roughen. Det er hans sak om han ikke slår ballen fra der den ligger - men da signerer jeg jo ikke på noe hvittkort.

Nei slå ned på dette hardt i turneringer. Eneste måten å bli kvitt slikt søppel.

til dommer

over 20 år siden

til dommer

til golfdommer; mente du dommer bokstavelig talt? isf, burde du vel egentlig ha satt ifra til turneringsadministrasjonen på skoger idet du så dette. Latterlig og jukse p p4 tour. Kan høres ut som de på greenen som gjorde bedre leie for ballen kanskje ikke kan reglene godt nok. Men han som "fant" ballen sin i skogen har ikke noe han skulle sagt.

H

over 20 år siden

H

Er det ikke like latterlig å jukse både på P4 og på selskapsrunden? Det går vel an å spille golf etter reglene, eller blir golf for vanskelig etter reglene?

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Helt enig H. Men mange folk er bare ute for å trene å slå ballen. Ligger den latterlig liker de å legge den fint, for å kunne slå et skikkelig slag. Plages man med svingen er det forsåvidt greit nok.

Dog golf skal vel spilles fra der ballen ligger. Helt enig. Burde ikke være vanskelig. Er like dumt som å legge kabal å få den til å gå opp med å jukse.

Jeg så forsåvidt på en Amatour i fjor, på det 18. hullet, mannen som ledet lå 1 meter utenfor greenen. Skulle putte, og la putteren på langs der som ballen skulle trille og trykket ned gresset flere ganger slik at ballen skulle holde linjen. Han vant turneringen med flere slag da, men da undrer det meg: har han gjort dette gjennom hele runden? Hvor mange andre slag har han forbedret? Fortjente han seieren?

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke sa ifra, jeg bare stod der og tenkte og var kanskje redd for å si ifra? Pinglete ja :) Det verste er at det stod vel 50 folk rundt greenen å så på. Det var faktisk to karer som sa ifra til dommerne, men ingenting ble gjort.

Golfdommer

over 20 år siden

Golfdommer

Det er ikke så enkelt som å bare varsle turneringsledelsen.
Så lenge jeg som tilskuer var alene om å legge merke til det blir det bare bråk uten at noen kommer noen vei, og det blir ubehagelig både for spilleren og for meg.
Dette var spillere som ikke hevdet seg i konkurransen, og derfor fikk gå helt alene, og jeg vet ikke, men det skulle ikke forundre meg om de uten å avtale det "aksepterte" hverandres "metoder" for å oppnå bedre score.
Så lenge det ikke er publikum rundt banen, og en eller to dommere skal dekke 6-7 km, vil det alltid forekomme juks. Særlig blant de som sliter i bunnen av resultatlisten.

Harald

over 20 år siden

Harald

Poenget er at hvis flere gjentatte ganger tipser om samme person vil alle bli oppmerksom på vedkommenede og følge han med falkeblikk. Prøver han seg da er han ferdig.

Får du først ord på deg som en som jukser blir du utstøtt av klubben din. Har skjedd med flere i min klubb og de har måttet finne seg andre klubber. Ingen vil akseptere å delta i turnering med folk som de mener jukser..

Golfdommer

over 20 år siden

Golfdommer

Og hvem skal så følge opp tipsene. Det er forskjellige turneringer med forskjellige turneringsledelser og forskjellige dommere.
Dessuten blir ikke slike tvister offentliggjort så lenge det ikke foreligger godtagbart bevis (flere vitner, film/tv-opptak).

Harald

over 20 år siden

Harald

Slike ting sprer seg som ild i tørt gress i lille golf norge, alle hvet hvem det er i løpet av uken...

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Dersom jeg hadde sett dette hadde jeg ihvertfall meldt fra om hvem som gjorde hva hvor.

Så får turneringsledelsen gjøre hva de vil!
Det de bør gjøre er slik jeg ser det å konfrontere spilleren for en uttalelse, og samtidig melde fra til hjemmeklubben.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Ditto Fooore

Horatio

over 20 år siden

Horatio

Gunder - var det på Narvik? I så fall var jeg en av de som sa i fra......pinlig var det uansett.......

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Horatio. Meget pinlig ja. Og ja, der var det. Takk for sist forresten. Bra noen sier ifra - synd han ikke fikk tilsnakk.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Ikke så veldig snilt av meg å informere om dette her da. Er nok ikke måten å gjøre det på. Men jeg synes det er såpass graverende å tøye regler på denne måten når vi alle skal konkurrere på likt. Så jeg står for å opplyse ledelser når slikt blir gjort - og jeg blir også å gjøre det i framtiden om jeg ser at noen gjør slikt med villje. Alle vet at å forbedre sitt leie er i brudd med reglene. Er man ikke god nok å slå ut av roughen, så slå nå ballen på fairwayen da ;)

Som golfdommeren sier er det ikke lett for en enslig publikummer å gjøre så mye, men når flere folk ser dette burde noe gjøres. Tilsnakk og melding til klubben er en helt kurrant prosedyre etter min mening.

Golfdommer

over 20 år siden

Golfdommer

Er ikke helt enig i at tilsnakk og melding til klubben er tingen.
Enten har han brutt en regel og må enten korrigere eller legge til straffeslag, eller så har han ikke gjort det.
I tilfellene vi diskuterer her er det lite eller ingen gråsone.
En spiller som har jukset skal ta sin straff, dersom han bare er mistenkt for å ha jukset kan ingen gjøre noe.
Typen med putteren har udiskutabelt forbedret spillelinjen sin, og det forundrer meg hvis medkonkurrentene ikke har sørget for at reglene bel fulgt.
Forresten det forundrer meg egentlig ikke likevel. Sist jeg spilte amatour hadde jeg en skikkelig klinsj med en fjortis som spilte ballen i et sidevannshinder og droppet ballen 50m lenger frem enn der den krysset linjen til hinderet. 3dje mann i ballen hadde ikke sett slaget, så det ble bare ord mot ord mellom oss to, og da er det spilleren som vinner.
Sånn er det bare.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Men dersom man ikke melder fra kommer man ihvertfall ingen vei!

Horatio

over 20 år siden

Horatio

Takk for sist Gunder!!

Ingen tvil om at vedkommende skulle vært disket i Narvik - det har blitt tatt opp i en annen tråd her mener jeg (ifjor).

Det mest skremmende var at han selv mente det ikke var noe galt i å kjøre "utbedring i form av egen fil" frem til green. Når han da IKKE tar den umiddelbare tilbakemeldingen fra oss rundt om at han har gjort noe galt - glatt innkasserer straffen og signerer kortet (han hadde vunnet uansett) - så er jeg helt enig med Gunder som lurer på hva fyren har drevet med ute på banen (på de 71 andre hullene...)..... Han fortjente ikke å vinne turneringen!!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Til Golfdommer

Skrekkelig å høre at tenåringene bryter regler pga at de ikke kan dem. Men er det ikke opp til markøren å godkjenne hva som blir gjort? Kan man ikke som markør kreve at herremannen spiller 2 baller, og sjekker med en dommer etterpå? Men som du sier hvis han påstår at han skar hinderet 50 m lengre fram er det vel ord mot ord.

Horatio

Ja det er ille at noen tar seg slike friheter som er så åpenbart latterlig. Du kan banne på at jeg blir å ta den neste jeg ser jukse i en slik turnering, og jeg antar at jeg ikke blir å gi meg heller. Man er ikke en verdig vinner om man bryter reglene. Patetisk er ordet.

Kanskje vi sees på Tyrifjorden til helgen hvis ikke hcp-kravet blir skummelt lavt :)

Hans Kristian

over 20 år siden

Hans Kristian

Sikker på at det ikke var under Pro-Am'en da? Mye rart som stiller til start for sponsorene der ass!!

Vi

over 20 år siden

Vi

jukser ikke

p4-tour delt.

over 20 år siden

p4-tour delt.

De som jukser regner jo selvfølgelig med at ingen ser dem. Den beste metoden å få slutt på dette, er å gå rett bort til vedkommende og spørre eller si fra!
Dette vil sette et støkk i den evt. spiller!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her