Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Håpløst?

Stian

over 20 år siden

Stian

Er det andre som har erfart at det å spille golf plutselig blir helt håpløst og umulig?
Denne sesongen startet bra (etter trening med pro i vinter), og slagene fungerte så fint. Kunne eksprimentere litt med svingen, og fant noen ting som gjorde slagene lenger og rettere. Scoren på banen ble bra også.
Men plutselig er det som jeg har møtt veggen. Slagene er helt håpløse, og da mener jeg virkelig håpløse. Flere som har opplevd slike ting, men klart å komme tilbake (akkurat nå føles det nesten umulig)?

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

ja, hvis noen har svaret på dette, så værsåsnill å kom med det! Jeg har samme opplevelse som Stian... Og kunne godt trenge litt akutt sving-nød-hjelp!

Pingeling

over 20 år siden

Pingeling

Finnes bare et godt råd: Ta en protime (eller fem :-).

Dessverre - men gode råd er som regel dyre...

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Kjenner meget godt til dette fenomenet (ingenting som funker). Beste løsningen er nok en protime. Det er ofte små, tekniske detaljer som er utslagsgivende. I mitt tilfelle dreide det seg f.eks. om for lite vektoverføring i gjennomføringen av slaget (dvs. jeg hadde sluttet å gjøre noe jeg hadde lært og gjort før). Proen plukket det opp med en gang, og etter litt trening på dette var det med en gang fremgang å spore. Ikke det at det ikke fremdeles er dager da ingenting funker.

Lykke til.

Perry

over 20 år siden

Perry

Kjenner meget godt til problemet, var med på turnering i helgen. Fredag fikk jeg fantastiske 18 poeng(5 etter første ni), mens i dag lørdag fikk jeg 35 poeng. Noen dager virker det bare som hodet er feilkoblet. :-)))

Charlie..

over 20 år siden

Charlie..

En god løsning kan være å spille golf på en uke, eller et par dager. Når du kommer tilbake er du heltent og motivert for å spille god golf igjen. Ellers så er det bare å trene mer pluss protime, og ikke minst prøve å gjøre de oppgavene proen setter til deg!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

jeg har det akkurat sånn jeg også.

men noen råd tror jeg ikke finnes direkte uten å få hjelp.

enten ved protime, eller ved å filme deg selv på driving rangen.
se om du ser noe feil selv, eller oppsøk hjelp fra en pro..

jeg skal ha protime til uken..... :)

/me 0ut

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei Tiger Mc.
Har du analysert svingen din?
Har du beett eller to plan, og hva skal du gjøre for å komme videre?
Er et dette du skal snakke med Proen om?

Jeg har snakket med min Pro, jeg har ett plan, dvs. ingen snarvei videre. Jeg må visst jobbe videre med det jeg har holdt på med. Pro - trene - pro - trene .....

Jeg tor at ustabilitet er en normal svingning omkring mitt riktige nivå. Dvs. av og til er jeg for god, av og til for dårlig, av og til normal. Problemet er at jeg tror jeg er normal når jeg spiller godt - da blir de litt dårlige rundene katastrofale - ikke litt dårlige.

Så Stian: Er du sikker på at du ikke er tilbake på normalen, og spør om noen kan utrette et under??

terje

over 20 år siden

terje

trene trene trene trene trene og atter trene...

Stian

over 20 år siden

Stian

Håper for all del jeg ikke er tilbake til normalen, for da har jeg spilt over normalen i 1,5 år... det jeg refererer til ville ikke holdt for grønt kort engang. Utslagene minner ikke om golf engang... men skal prøve meg igjen i dag på rangen og se om det hjelper. Har tatt kontakt med proen, men han var overbooket i dag hvert fall, så får vi se når jeg får time.

struk

over 20 år siden

struk

Kjenner igjen problemet og den hååååååååpløse følelsen man sitter igjen med. Har vært der noen ganger, og det har vist seg, for meg, å være kombinasjoner av; grep, oppstilling, overdreven sving og kraftbruk!!!!! Så når jeg er i ferd med å miste spillet mitt, så er det på rangen å "nullstille" meg og starte rolig og behersket, og fokusere på de nevte tingene, så har kommer følelsen og slagene tilbake smått om sen...........
Lykke til...........c,¨)

Stian

over 20 år siden

Stian

Jeg skal ta med meg de rådene i dag på rangen og se om det bedrer seg litt. Takk for hjelpen :)

Stiven Spillberg

over 20 år siden

Stiven Spillberg

Dettte kommer ofte ETTER protimer, ikke før.
Og er vanlig hvis man skifter pro.
Selv har jeg fått flere langvarige nedturer etter pro-timer.
Nå tar jeg ganske enkelt med meg videokameraet ut med jevne mellomromm, og ser øyeblikkelig hva som er bra eller dårlig.
Har avansert kamera som gir sylskarpe bilder selv av køllehodet i svingen. (lukkerhastighet på 1/16000 sek).
Blir nok aldri flere flere pro-timer på meg.
Ved å forstå sin egen golfsving er det mye lettere å reparere feil på den.
Vi her to kamerater som ofte filmer sammen, og gir hverandre realtime feedback når vi slår. Virker som tusan.
Har vært singel-handicapper i 7 år.
Og spiller sjelden over 80 slag....

Stian

over 20 år siden

Stian

Videokamerat høres lurt ut, men det er kanskje ikke så enkelt for oss som er relativt nybegynnere å luke ut sine egne feil bare ved å se seg selv?

Cal

over 20 år siden

Cal

Ååååå.. kjenner meg veldig igjen.

Midt i en runde for 2 uker siden falt hele korthuset sammen - og har ikke vært i stand til å slå ett eneste godt slag siden det. Nå er jeg redusert til en skjelvende masse bestående av duffer, slicer og det som værre er. 7er-jernet var tidligere min beste venn - rimelig rett og ganske akkurat 145meter - nå er det 70 meter frem og 40 meter ut til høyre (evt. hopper som en kanin 60 m fremover). Og ikke fxxx om jeg klarer å rette på det, ikke en gang i fred og ro på rangen. Irriterende!! Før dette skjedde måtte jeg skrive meg ned etter nærmest hver runde - nå gjør en GK spiller sakene bedre.

Trodde jeg skulle klare å komme meg ut av det, men må nå innse at valget er enten eksperthjelp eller å plassere baggen i en mørk krokn

Frustrert

Stian

over 20 år siden

Stian

Der ser ut til at du har blitt smittet med det eksakt samme som jeg. Skjer samme med meg også, 45 grader ut til høyre (ikke en slice, men bare rett av gårde).
Nå har jeg hvert fall protime i morgen, så får vi se om det hjelper.

Stiven Spillberg

over 20 år siden

Stiven Spillberg

Stian, be proen bruke sitt videokamera et par ganger, og gå gjennom opptakene sammen. Da lærer du raskt hva som er galt og ikke.
Senere kan du bruke bildesekvenser i div. golfblader til å sammenligne med.
Selv har jeg laget meg et lite bibliotek av sekvensutklipp av diverse situasjoner (driver, lange jern, korte jern, chip, draw-oppsett, fade-oppsett, low stopper, lange og korte bunkerslag, høy lobb, osv) som jeg bruker til å sammenligne meg med. Enkelt når man kan fryse bildet og sammenligne vinkler på armer, bein og kølle, posisjon på hofta og magen, knekk i knærne, føttenes posisjon, balanse, mm)

Stian

over 20 år siden

Stian

Takk for godt tips. Jeg skal til pro i dag, så jeg skal ta opp dette med videokamerat. Han har snakket om det tidligere, men det har ikke blitt noe av det enda (nå har jeg ikke vært der på en stund heller da).
Trente litt i går igjen, og da gikk det mye bedre (men litt rufsete var det), så nå er selvtilliten bedre hvert fall :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her