Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Uttrykket "å golfe"

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Jeg leser med skrekk og gru innlegget til Ramnefjell på Golfsiden. Er det rart at golf blir sett på som en snobbesport i Norge med en mann som dette i spissen? Makan til trangsynt fisefin wannabe skal man lete lenge etter.

http://www.golfsiden.com/leserbrev/lbpfm090605.html

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Nei, dette er det mest hårreisende jeg noen gang har lest, er det virkelig lov å skrive slik som Ar uten å bli saksøkt???

Nuvel, det var sarkastisk skrevet for de som ikke fikk med seg det, jeg fatter ikke at folk gidder henge seg opp i slikt!

Mer underholdning

over 20 år siden

Mer underholdning

Kan du finne her:

http://www.golfsiden.com/golfterminoloi.html

Sånn er det bare med den saken...

ord xpert

over 20 år siden

ord xpert

Å golfe høres bare dummt ut..

Niels

over 20 år siden

Niels

Vel i England, Skottland, USA og Australia er det vanlig å si:
"I've been out golfing today".

ord xpert

over 20 år siden

ord xpert

betyr ingenting så lenge det er norsk vi snakker i norge...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Vel, om noen liker det og noen syntes det høres dummt ut, så får jo det være ens egne meninger, men poenget her må være at vi kan ikke la Asbjørn Ramnefjell bestemme hvilke uttrykk vi skal importere og hvilke vi skal la være.

personlig synes jeg at "Å golfe" høres helt fornuftig ut, men når noen skrev det i leserbrev på golfsiden, så kom AR med latterlig sarkasme tilbake. da mente han at det var like dumt som å si "Å Tennise", "Å Fotballe" etc.

noen passer det til og noen passer det ikke til. i golf så passer det rent språkteknisk, og det er enkelt å si og forstå, så da mener jeg vi fint kan bruke det. I tillegg så spiller det ingen rolle for det er allerede i bruk.

/me 0ut

wahtever

over 20 år siden

wahtever

sproget er dynamisk og det er vi som utvikler det, om flertallet vil det skal hete å golfe og alle begynner å si dette så heter det å golfe.. sprogkonservatisme er bare latterlig.... de som er jealoux bør gå å ta seg en kald dousche.

Olle

over 20 år siden

Olle

Det som er litt ironisk er at de som er i mot "golfing", noe de sier i england, er de samme som forsvarer det å si det utrolig irriterende "pøtt" med det argrumentet at det er det dem sier i england.

Niels

over 20 år siden

Niels

Hehe. Good one wahtever ;)

Jeg syns vi alle skal snakke Heierdalsk-engelsk slik som AR. Nikk Dåggerti og ferrvei og pøtt og bønnker og Guusen og Taiiger Vudds og Maik Viir.

Niels

over 20 år siden

Niels

Til Olle: ingen i england sier pøtt.. dem sier paht.

Men nå putter jeg hendene i lomma mi og tusler til bussen :p Tror neppe jeg skal pøtte dem i lomma. Å putte kommer av verbet To Put fra engelsk. Om det har med golf å gjøre eller fluefisking er knekkende likegyldig. Å ville skille dette fra grasrota som dem gjorde med golf på 70-tallet, så får dem bare skille det. Det er kvalmende snobbklekkeri å prate slik ;) Men la dem nå snobbe seg opp og tro de er flinkere enn andre. La dem prate som de vil - vi skjønner jo hva dem mener.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Fint at man har filleting å være opptatt av, kan man ikke si hva man vil av de ulike alternativene, det er jo uansett lett å forstå.

Pingeling

over 20 år siden

Pingeling

Hehe, den likte jeg Niels. La Ramnefjell prate som han vil - vi skjønner jo hva han mener.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Å si "Å golfe" fortoner seg omtrent like dumt som å si "å sykle" og "å bowle"...

Svartfuggel

over 20 år siden

Svartfuggel

I stedet for å se på golf på TV med Ramlegutt som kommentator kan vi jo bar si at vi skal hjem å Ramnefjelle......

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg kjenner noen som driver å turner. Men dessverre kjenner jeg ingen som golfer mer. For det heter ikke at man golfer. Snufs. Likte å golfe jeg. Nå som jeg skal ut å spille golf minner deg meg for mye om å spille ludo. Sukk.

Tobey

over 20 år siden

Tobey

loool.... Wahtever, der traff du pinnen......

Anton

over 20 år siden

Anton

Hadde det ikke vært for ramnefjell ville norsk RIKTIG golf terminologi snart vært historie. Det er positivt at noen tar ansvar før folk springer rundt å roper bonkers, putt og buuggi...

Det er ikke snakk om snobberi, men riktig tale.

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Har sagt det før, og sier det igjen. Kjenner ikke mannen, har aldri møtt han, men han er etter min mening den beste norske golfkommentatoren.
Han kan golf, kan kommentere, er uhøytidelig selv om noen hevder han er en snobb, og ikke minst han har humor - noe som kommer godt med når man skal se PGA etter midnatt.

Title-ist.

over 20 år siden

Title-ist.

Like dumt som d er å lese wahtever i steden for whatever (faktisk veldig irriterende) er d å høre folk som sier en buugi, et par et handicap osv...
Golf språket er for fint til å bli ødelagt av folk som gir blaffen...

Kom igjen folkens

over 20 år siden

Kom igjen folkens

la oss ta på oss fotballshorts og basketball-singlett og stikke ut å golfe litt. Blir nok både buggier, et par og noen børdier.
Jeg tar gjerne med en kraftig kasettspiler i golf-kart'en så vi får litt musikk tel arbe.
Så kan Rassbjørn & Title-beist sitte der og mimre om golfspråket for fine folk i gamle dager.

Wrong mister

over 20 år siden

Wrong mister

det heter ikke kautsjuk, det heter caoutchouc, og er et fransk ord som ganske enklet betyr gummi.
Hvorfor skriver du da kautsjuk ???
Har bare en kommentar til hele artikkelen til Asbjørn:
Den er skrevet av en kjempetosk helt uten bakkekontakt.
Men det er ikke alltid like lett å følge med når verden går fremover, er det vel ??
Da prøver man heller å tviholde på det gamle

Niels

over 20 år siden

Niels

Jeg hater å kjøpe Croissants på bakeriet - fordi det er så forbanna vanskelig å si.. Blæ. Jeg siterer Denis Leary:

"The French gave us the croissant ! We changed into the crosandwitch. Thank you very f#### much!"

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Title-ist, at du ikke klarer å lese nicket mitt sier vel sitt om dine kognitive egenskaper. Det er paradoksalt at Asbjørn mener at man skal uttale golford på engelsk og alikevel mener at vi skal si "pøtt" som flere her har bemerket sier de "paht" i England. Men jeg synes iallefall han skal ha kred for å forsøke, det kan du også få litt kred for Title-ist.. ;)

Title-ist

over 20 år siden

Title-ist

For det første:
Dere har krav på å bli tatt seriøst når dere kaller folk for idioter.. Bra jobba!!

En av de få som virkelig har peiling på golf prøver å dele litt til golfnorge men blir møtt med sure miner, det er sånn det har blitt. Desverre.

Niels

over 20 år siden

Niels

Nå kaller jo AR folk for feiginger og idioter selv da. Ikke akkurat måten å respondere på kritikk om man ønsker en konstruktiv dialog.

PateDisk!!!!

over 20 år siden

PateDisk!!!!

!!!

over 20 år siden

Greit nok at det ikke er snobbete å ville drite i golfspråket til AR, men å si at peiling i Golfnorge blir møtt med sure miner, det blir for dumt.

AR har peiling, det er det ikke noe tvil om, men har er ingen bachelor i språk, og det skal da vel for pokker ikke være en gammal norsk besserwisser som bestemmer hvordan jeg vil si putte og bunker.

han kan få slå ballen opp fra Bønker og pøtte så mye han vil for meg, men det er ikke slik det uttales i det hele tatt.

greia er at det ikke er noen norske vokaler som erstarter uttrykksmåten til de engelske ordene, og vi bruker da de vokal-kombinasjonene som passer best og som kan uttrykke best likhet med originalen.
Dette dersom det skal uttrykkes som originalen. når det ikke er noen sammenheng mellom det norske og det engelske ordet, så setter vi det sammen akkurat slik vi ønsker selv.

siden vi har et såkalt "golfspråk" som er så flott i norge, som inneholder en salig blanding av norske, importerte og rene engelske ord, så kan jeg virkelig ikke se poenget med å hindre oss i å si "å golfe" når det er grammatisk korrekt oversatt fra engelsk, og det foreløpig for min del bare er Ramnefjell som har vist klar irritasjon over bruken av dette ordet(og mange andre ord og uttaleleser som han er så sterkt uenig i).

Dersom vi hadde hatt noe golfspråk i det hele tatt, noe vi faktisk ikke har, for vi har ikke laget det selv, så hadde jeg vurdert dette mer seriøst rent språkmessig, men siden det altså ikke er noe rent språk vi snakker om, så blir dette helt utrolig dustete.

det vil ALDRI hindres at språket utvikler seg og brer seg ut over boka som vi får på skolen. bare se hvor mange nye ord som kommer i ordboka hvert eneste år. de fleste med sammenheng til engelske ord som blir importert og akseptert i norsk språkråd.

Hvis vi bare lar denne utviklingen gå sin gang, og lar språket gå dit vi fører det, så blir det mye mer spennende enn om vi skal kaste bort all energien vår på å tviholde på at et verb er helt uakseptabelt, for så å sammenlikne det med ord som overhode ikke kan brukes til det samme.
som AR bruker som eksempel: Å Tennise, Å Hockeye, (bah)

nei, wake up and smell the coffee, it is hot and wonderful.....

:O)

Niels

over 20 år siden

Niels

Som om jeg skulle skrevet det selv Tiger :) Men jeg kan ikke skrive så godt så jeg skrev det ikke. Men skulle ønske jeg kunne skrive slikt fordi nå fikk du fram akkurat de tankene jeg har om saken.

Puh for en tung måte å si det på. Ser du? Kan ikke skrive jeg ;)

Ditto ditto Tiger McDid what he could!

over 20 år siden

lol.......

Ink Lu Derende

over 20 år siden

Ink Lu Derende

I språkverdenen trenger ingen å være enig. Det finnes et historisk språk, et levende og et morgendagens språk. Morgendagens språk er påvirket av hva du og jeg uttrykker. Helt uavhengig av hva noen mener. Slik er det bare.

Jeg foreslår at vi slutter å irritere oss over historiske fakta og andres uttryksmåter. HVer enkelt bør lete etter sine personlige uttrykk og uttrykksformer. Bruk det språket du trives med. Det er utrolig hva folk forstår bare viljen til å uttrykke seg er tilstede.

Kanskje blir ditt personlig uttrykk en dag tatt opp i det offisielle språket!

ILD

Niels

over 20 år siden

Niels

Jeg foreslår:

green = hålteppe
putt = kakk
drive = dundre
rough = tjokk-graset
shank = fanteri
fore = gjem-deg-så-fort-du-klarer

Utenfra

over 20 år siden

Utenfra

Holdninger
Det er jo ikke Ramnefjells språk som er så galt. Han kan si hva han vil når han vil når det gjelder uttale Pyt, Pøtt, path patt – det betyr ingenting. Det som gjør at jeg sitter med en ekkel følelse når jeg leser AR sine stykker er hans holdning til meg som leser og mottaker av skriveriet hans.

Enten gjør jeg som AR sier eller så er jeg ”en verbal tulling blant mer erfarne golfere”. Her viser han en holdning som sier at jeg er eldst og vet best derfor skal du si som jeg gjør ellers så er du en verbal tulling.
Jeg gjør ikke som han sier og er derfor i hans øyne en verbal tulling. Jeg liker ikke å bli kalt en tulling. Alle dere andre som ikke snakker som AR er også tullinger i AR sine øyne – verbale sånne.

I neste avsnitt så sier han jo rett ut at når ikke han er der for å passe på blant alle disse nybegynnerne så ”blir det som det blir” for ikke å snakke om denne svensken som kommer inn og skal lære oss noe da kan det jo ikke bli annet enn galt – synes jeg ser fiffen i Oslo GK stille på rangen for å lære oss vanlige å spille golf for å sikre ett rimelig passe språk som ikke skjærer i øren til demses. Pass på barna deres så ikke de begynner å snakke svensk – gudbedre – da heller la være å lære dem å golfe spille golf.

Han sier: Den heter faktisk en "pøtting green" - med rullende eller skarrende r-lyd i green ("pøtting-grin") og ikke den engelske r-lyden. Det siste virker kunstig tilgjort på norsk. Denne snakker vel for seg selv – ikke som engelskmennene sier, men som jeg sier… Hva i -------????. Andre ganger er det visst viktig å bli forstått når vi kommer til utlandet her er det sentrale østlandet.

Sitat: Golfsiden slutter seg til, og er hjertens enige med avslutningen på en leder av Jan E. Espelid i et nummer av Norsk Golf (sitat):
”Som med alt annet her i livet: Omgangen med terminologi er en god indikasjon på kunnskapsnivået…”.

Kunnskapsnivået er jo på et lavmål det vet vi etter hvert.

Alle holdningene som gjennomsyrer alt som kommer på trykk fra mannen gjør at i hvert fall jeg blir irritert og usikker når jeg leser det selv om selve budskapet er et helt annet enn stikkene. Det blir for meg rett og slett lik prototypen på oppførselen til en riking fra beste vestkant som kan kjøpe vennene sine. Kirkvåg fra Belleve kanskje. Dette er svært synd, nettopp fordi han er svært dyktig når det gjelder golf og diverse forklaringer om golf og 98 % av kommentatorjobben. Sleivsparkene som man bare vet kommer før eller senere men aldri vet når de kommer gjør at man alltid er usikker på mannen og aldri kommer til å akseptere ham fullt ut som ”en likandes kar”.

hva...

over 20 år siden

hva...

...i sv*rt* er poenget med å kritisere Herr Ramnefjell for alt?? Ja, han sier vel noe rart, men han har faktisk en del gode poenger i det han sier!!

Niels

over 20 år siden

Niels

Hehe.. Så hvis Einstein hadde rett i relativitetsteorien, så har han rett i alt han sier? og man skal ikke være kritisk?

Denne diskusjonen blir ALDRI å dø.

Utenfra

over 20 år siden

Utenfra

AR vil være med i debatten når det gjelder golf på alle nivåer. AR ønsker og krever å bli tatt alvorlig.
Hadde AR hatt ørlite selvkritikk når det gjalt de nevnte sakene i forrige innlegget og sett at det kanskje var litt på kanten å ramme alvor å kalle 95 prosent av norges golfere for verbale tullinger osv og i tillegg uttale at det ikke bryr ham, de som tar seg nær av det får bare gjøre det ikke hans sak, ja så må han tåle ramsalt kritikk for det og beklager, men det er bare hans eget språk som blir brukt mot ham.
Litt selvkritikk så hadde det vært meget enklere å akseptere sleivsparkene også.

over 20 år siden

Det er vel ikke uten grunn at det er her, og ikke på golfsiden vi diskuterer dette, er det vel? vi blir ikke sensurert her, og får heller ikke AR-Hooligans på nakken for en liten bemerkning.

det er vel ikke så voldsomt merkelig at AR blir kritisert for holdningen sin, når han er eneste stemme ut i Norge innen Golf?????

dersom han hadde tatt til seg svarene vi kommer med, i forhold til språkbruken i hvertfall, så hadde tråden vært død.
problemet er at AR er og blir en bedreviter på høyt plan, som mener han representerer grasrota i golfen når han sier "pøtt" og "bønker".

jeg har ALDRI ALDRI ALDRI hørt noen andre si dette, og synes det høres helt utrolig dumt ut.

det er ikke slik, og ikke tilnærmet slik engelskmenn sier det, og når AR da snakker om verbale tullinger, så er han helt i toppen. både i virkeligheten og rent statistisk. han er i aldersgruppen for de som har fått dårligst engelskundervisning i dette landet, og rammes selvfølgelig av dette, uten at han tar hensyn til det når han tar på seg "norges golfspråkråd" hatten sin.

andre ting med AR har jeg egentlig ikke, for det er bare dette med hans arrogante holdning til golfspråket som irriterer meg, og han er en flink kommentator med mye golfkunnskap, og mange gode tørre innslag som holder øynene åpne en sen OPEN kveld.....

/me 0ut

704

over 20 år siden

704

AR kan mye om golf. Det er ingen som betviler det her inne (slik som jeg leser det). Problemet er at han ikke tolererer andres meninger til tross for at disse kan være vel fundamenterte og ikke på noen måte er et forsøk på å henge ut andre.

Jeg har selv blitt regelrett hengt ut av AR på golfsiden.no til tross for at jeg bare har kommet med mine synspunkter (og begrunnelser for disse) og ikke kommentert noen andre i innleggene mine. Dette syns jeg er så til de grader uproffesjonelt av en webredaktør og tv-person.

At han lirer av seg noen morsomheter på tv syns jeg også er helt greitt. Og jeg hadde veldig sansen for AR som kommentator, HELT til jeg oppdaget hvor utrolig snever han er når det gjelder å tålerere at andre har egne meninger. I tillegg ser det ikke ut til at han noen gang skal skjønne at språket er dynamisk som så mange korrekt poengterer ovenfor.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Tiger,

Du gjør nok dessverre AR litt urett når du hevder at det ikke går an å diskutere dette temaet på hans egen side. Se denne tråden som ganske nylig har gått om akkurat dette emnet:

http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?id=304

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Jeg skal ut å golfe etter jobb.

over 20 år siden

Espen,

sårry, jeg mener ikke spesiellt dette temaet, men andre ting som han regelrett har sensurert fordi han ikke synes det passer.

samtidig understreker jeg at jeg har sansen for ham som kommentator. er bare noen personlighetstrekk som blir litt for sterke for min egen del(og tydeligvis mange andres)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her