Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tilgivende jern med bred såle

PTO

over 20 år siden

PTO

Jeg har et halvsett NPFS med standard Swix skaft, men ønsker å bytte det ut med et mer lettspilt sett. Når jeg tok grønt kort ble jeg anbefalt dette settet, men jeg er ikke fornøyd, og synes det er for tungspilt. På drivingrangen går det noenlunde greit, men når jeg kommer på banen fungerer det(eller jeg) ikke. Jeg har nå 30,5 i hcp, og spiller veldig lite, men jeg kunne godt tenke meg noe mer lettspilt de få gangene jeg er ute på banen. Er jeg på jordet når tenker på å bytte til en av disse merkene: Adams Idea, TopFlite X2, Callaway Big Bertha, Ram Oversize II, MD Golf Forged OS? Jeg regner med å få svar som: tren mer, ta protime osv, men jeg ønsker råd om valg av nye køller, gjerne andre merker enn de jeg nevnte. Har også tenkt å skaffe meg en 21 grd. Olyo ms0703 hybrid eller lignende. Ser frem til gode råd.

Dale

over 20 år siden

Dale

Hva er det som skjer, da? Om det er mye duffing og topping så er det nok heller lengde på skaft og lie du bør endre, ikke hodene (foruten teknikken, selvsagt). Min, riktignok noe ringe, erfaring er at NPFS-køllene er tilgivende for treff utenfor senter. Foreslår du ber en pro se hva som går galt (når det går galt), og sammen med ham vurderer om det vil hjelpe med mer tilgivende jern. Og så må du prøve før du eventuelt kjøper.

Teldar

over 20 år siden

Teldar

En kompis har spilt seg fra "zero to hero" med køllene du nevner, hvis du spiller veldig lite så er det vel ikke mye som hjelper - men dette har du jo skjønt.

Hvis du absolutt skal ha nye køller så anbefaler jeg Biltema eller Lidl - da har du råd til en fin sydentur med kona i tillegg. :-)

Husk at det tar maaaange runder å spille inn et nytt sett.

Lykke til!

PTO

over 20 år siden

PTO

Til "Dale" og "Teldar": Da visste antagelig proen som anbefalte settet, hva han snakket om. Og jeg skjønner at det kanskje bare er trening som skal til. Jeg trente jevnlig inne på Fornebu i vinter med assistanse fra en pro, og der fikk jeg det til, men som nevnt fungerer det ikke på banen. Jeg både duffer og topper, selv om køllene er tilpasset min lengde. Jeg trenger antagelig mer banetrening, for jeg føler at det er stor forskjell mellom en fint lagt ball på d.range-matten og en dårlig plassert på banen, og mye ligger nok "mellom øra". Men det er dette med noe nytt, da!

Picard

over 20 år siden

Picard

Om du fikk det til inne, men ikke på banen kan det ha å gjøre med hvordan du slår ned på ballen. Jeg opplever litt av det samme problemet. Etter å ha trent mye på matter om vinteren må man omstille seg litt når man kommer ut på gresset. Når du slår fra matte har køllene en tendens til å sprette greit opp i ballen selv om du treffer 1 cm forran. Om du slår det samme slaget fra gress vil du duffe. Ta noen bøtter fra gress og få inn følelsen hvor du slår ned på ballen og treffer ballen før gresset.

Lykke til videre :)

sw

over 20 år siden

sw

sorry for off-topic, men de køllene er så jævlig stygge og harry med norsk flagg på!!
Skal du ha lettspilte køller, gå for noen Callaway, eller Cleveland Ta7..

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Ta en titt på Nettogolf.com sine Toski T56, de er så lettspilte som det går an å få ett jernsett, dessuten sparer du en del kroner i forhold til mange av de andre anbefalingene her.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Se her: http://www.golfdigest.com/equipment/index.ssf?/equipment/gd200502hotlistirons1.html

PTO

over 20 år siden

PTO

Takk for tipsene. Det kan være noe i det "Picard" beskriver. Jeg må nok trene fra gress(mer enn de tre rundene jeg hadde ifjor, og den ene så langt i år), men det er ikke mange d.ranger som har gressutslag(med unntak av Miklgard, så vidt jeg vet). Og til "Børje"; jeg har sett på hjemmesidene dine, og funnet kandidater der. Kanskje jeg kan stikke innom deg på vei til hytta i Trysil for å diskutere litt. Utifra det jeg leser av svar, er det nok trening som er beste medisin, men jeg er sikkert like utålmodig mht fremgang på golfbanen som mange andre golfere, og prøver å skylde på utstyret for manglende evner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her